آشنایی با صنایع دستی ایران | معرفی کامل

آشنایی با صنایع دستی ایران | معرفی کامل

 

راهنمای خرید صنایع دستی

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به تازگی فکر خرید صنایع دستی ایران به ذهنتان رسیده است، همین حالا دست نگه دارید! درست خواندید، دست نگه دارید؛ چرا که دنیای صنایع دستی ایران، آن‌قدر بزرگ است که باید حتماً پیش از خرید آن را بشناسید، شاید با انواع جذاب‌تری از این نوع محصولات آشنا شدید و نظرتان به‌کلی تغییر کرد! خوشبختانه در کشوری زندگی می‌کنیم که از هنر و انواع محصولات هنری چیزی کم ندارد. در واقع، هنر اصیل ایرانی‌ها آن‌قدر محبوب است که اگر از یک فرد خارجی بپرسید اولین تصویری که با شنیدن نام “ایران” در ذهنتان شکل می‌گیرد چیست، یکی از پرتکرارترین جواب‌هایی که می‌شنوید، “قالی و صنایع دستی ایران” است. از این رو، برای مایی که در این کشور زندگی می‌کنیم و خواهان خرید صنایع دستی هستیم، باید به دنبال بهترین‌ها باشیم؛ بهترین‌هایی که در دنیا حرف اول را می‌زنند! در راستای تحقق تجربه خرید رضایت‌بخش و البته به‌یادماندنی برای شما، این مطلب را آماده کردیم تا نه‌تنها صنایع دستی ایران به‌خوبی بشناسیم، بلکه با بهترین تولیدکننده صنایع دستی، فروشگاه صنایع دستی و … هم آشنا شویم. به خواندن ادامه دهید و تا انتها دوراونتاش را همراهی کنید:

صنایع دستی ایران را بیشتر بشناسید …

پیش از هر چیز، بیایید برویم سراغ یکی از دیرینه‌ترین هنرهای مردم ایران و آن هم چیزی جز صنایع دستی نیست. ایران، پیشینه‌ای بسیار قوی از یادگارهای هنری در تمامی دوران ها دارد. به همین دلیل، امروزه کشور ما به عنوان یکی از بهترین و محبوب‌ترین تولید کننده صنایع دستی و آثار هنری شناخته می‌شود.

همین حالا به یکی از انواع صنایع دستی فکر کنید. فرقی نمی‌کند که کدام را انتخاب کردید، درهرصورت اثری باارزش است و به‌خودی‌خود، جلوه‌ای از فرهنگ و هنر مردم است و ارتباط بسیاری قوی با تاریخچه ارزشمند سرزمین ما دارد. کافی است سری به آثار تاریخی ایران بزنید تا متوجه شوید که همیشه ردپایی از هنر دست نقاش‌ها، معمارها، مهندس‌ها، تولیدکنندگان صنایع دستی و … به چشم می‌خورد. همه‌وهمه این افراد دست‌به‌دست هم داده‌اند تا هنر بخشی از هویت و فرهنگ مردم باشد و این روزها به‌عنوان یکی از بهترین تولیدکنندگان انواع محصولات هنری شناخته شویم.

بنابراین، شاید کمترین کاری که در جایگاه یک ایرانی وظیفه داریم آن است که از این هنر و اهمیت آن در دنیای امروز حمایت و مراقبت کنیم. فکر می‌کنید به نوبه خودتان چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ استفاده از صنایع دستی و حمایت از هنر تولیدکنندگان آن، بهترین کاری است که می‌توانید در راستای تقویت آن انجام دهید.

اما کدام صنایع دستی را انتخاب کنیم؟ تا انتها بخوانید و پاسخ این سؤال را پیدا کنید.

راهنمای صنایع دستی

صنایع دستی ایران چیست؟

آثار هنری کم نیستند و ویترین‌های پررنگ و لعاب فروشگاه‌های خرید صنایع دستی به خوبی آن را نشان می‌دهد. اما آیا هر محصولی که هنری باشد، می‌تواند عنوان صنایع دستی هم داشته باشد؟ اگر این سؤال در گوشه‌ای از ذهن شما هم وجود دارد، وقت آن است تا با تعریف صنایع دستی آشنا شوید.

به‌طورکلی محصولی که تلفیقی از هنر دست و ابزارهای بومی و سنتی باشد، صنایع دستی نام داد. ذوق هنری و خلاقیتی که تولید کننده صنایع دستی برای ساختن آن به خرج می‌دهد، واقعاً مهم و نتیجه چشم‌گیری می‌تواند رقم بزند.

ایران کشوری پرآوازه در دنیای هنر است؛ ازاین‌رو، در جای‌جای آن می‌توانیم هنر صنایع دستی خاص خودش را ببینیم. اگرچه در صنایع دستی مشترکی در بسیاری از شهرها و روستاهای ایران وجود دارد، بااین‌وجود در تاروپود هرکدام از آنها اثری از فرهنگ آن شهر یا روستا وجود دارد.

به‌صورت کلی، مهم‌ترین دلیلی که ارزش صنایع دستی را چندین و چندبرابر بالا می‌برد، وجود هنر دست انسان در آن است. در این نوع محصولات، دیگر با مجموعه از کالاهای ماشینی و هم شکل روبه‌رو نیستید، بلکه هنر دست انسان و ارزش وقت او در میان است و این ارزشمندترین ارزش صنایع دستی است.

و اما، خالی از لطف است اگر پیش از خرید صنایع دستی و معرفی انواع آن به این نکته اشاره نکنیم که تولید این محصولات، هنر بومی مردم ایران است و نقش مهمی در رونق اقتصادی شهرها و مهم‌تر از آن روستاها دارد. از آنجایی که همین حالا، ایران به‌عنوان یکی از سه قطب اصلی تولید صنایع دستی در دنیا شناخته می‌شود، حیف است که از این پتانسیل حمایت نکنیم و اجازه ندهیم که سرآمد باشیم.

 

انواع صنایع دستی ایران

ممکن است با دیدن عنوان انواع محصولات صنایع دستی ایران، به تنوع بالای محصولات آن و هنرهایی مانند گلیم‌بافی، حصیربافی، کپوربافی و … فکر کنید؛ اما اشتباه نکنید! صنایع دستی دارای یک دسته‌بندی کلی هم هستند. به‌طورکلی، این هنر به سه دسته صنایع دستی هنری، صنایع دستی هنری-مصرفی و صنایع دستی مصرفی تقسیم می‌شود.

محصولات صنایع دستی، تفاوت بسیار زیادی با محصولات کارخانه‌ای دارند و یکی از مهم‌ترین آنها، مواد اولیه آن است. مواد اولیه محصولات صنایع دستی داخلی هستند و ارزش‌افزوده‌شان، با توجه به آنکه نیاز به سرمایه‌گذاری بالا دارند، بسیار زیاد است.

از آنجایی که در سال‌های گذشته با بیماری کرونا و محدودیت‌هایش دست‌وپنجه نرم کردیم، صنعت گردشگری بسیار تحت تأثیر قرار گرفت و آسیب زیادی به آن وارد شد. واضح است که به همان نسبت هم فروش صنایع دستی به صورت مستقیم کاهش پیدا کرد و هنرمندان اصیل ایرانمان، متحمل ضررهای بسیار زیادی شدند.

با این وجود، خوشبختانه فروشگاه‌های آنلاین صنایع دستی روزبه‌روز در حال زیاد شدن هستند. از این رو، اگر خواهان خرید صنایع دستی و حمایت از آن هستید، فروشگاه‌های آنلاین این محصولات را بشناسید و محصول مورد نظرتان را خریداری کنید.

اما کدام محصول؟ وقتش رسیده که با دنیای جذاب و رنگین صنایع دستی آشنا شویم و بهترین‌ها را متناسب با سلیقه، محیط و حتی پوششتان انتخاب کنید.

 

زیباترین صنایع دستی ایران

صنایع دستی، جزو آن دسته از محصولاتی است که تنوع بسیار بالایی دارد. حتی فراتر از انتظارتان! گوشه‌گوشه ایران هرکدام بر اساس موقعیت جغرافیایی، شرایط آب‌وهوایی و … خالق اثر دستی هنری خاص خودشان بوده‌اند و نتیجه آن این شده است که دستتان برای انتخاب حسابی باز است.

با این وجود، در این لیست می‌خواهیم دست روی پرفروش‌ترین، پرطرف‌دارترین و البته زیباترین صنایع‌دستی ایران بگذاریم. بیش از این منتظرتان نمی‌گذاریم. این شما و این هم بهترین صنایع‌دستی ایران …

 

صنایع دستی ایران؛ سفالگری

به عنوان اولین معرفی از محبوب‌ترین صنایع دستی ایران، یکی از قدیمی ترنی آنها را زیر ذره‌بین برده‌ایم و آن هم، سفالگری است. از آنجایی که در هرجایی از ایران خاک وجود دارد، پس می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این هنر در مناطق زیادی از ایران و در دوره‌های مختلف رایج بوده است.

ابتدا با استفاده از ترکیب آب و خاک، ظروف گلی می‌ساختند و به نوعی سفالگری می‌کردند؛ اما با گذشت زمان، خاک رس جایگزین خاک معمولی شد و سفالینه‌های فوق‌العاده‌ای مانند انواع کوزه‌ها و کاسه‌ها، یافت شدند.

هنوز هم سفالگری در بین مردم محبوب است و افراد زیادی هستند که استفاده از این ظروف را به انواع مدرن امروزی ترجیح می‌دهند و از مزایای استفاده می‌کنند. شاید شما هم یکی از آنها باشید!

راهنمای خرید سفال و صنایع دستی

صنایع دستی ایران؛ انواع صنایع دستی بافت و نساجی

اگر بخواهیم در لابه‌لای انواع صنایع دستی، پرفروش‌ترین آنها را معرفی کنیم باید به صنایعی اشاره کنیم که حتماً رد پایی از بافت و نساجی در خود دارند. راستش را بخواهید، ایرانی‌ها در هنر بافندگی و نساجی، زبانزد هستند و تخصص بسیاری دارند.

در زمان‌هایی که هنر بافندگی و نساجی ابتدا شکل گرفت، برای رفع نیاز انسان به پوشش و اقلام مورد نیازش شکل گرفت؛ اما رفته‌رفته از رفع نیاز فراتر رفت و شاهکارهایی را خلق کرد که باعث شد در دنیا جزو سه قطب اصلی صنایع دستی باشیم.

در استان‌های مختلف کشور، شاهد انواع و اقسام صنایع دستی بافتنی و نساجی هستیم که هرکدام زیبایی و جذابیت ظاهری منحصربه‌فرد خودشان را دارند. از جمله این هنرهای می‌توانیم به گبه‌بافی، جاجیم‌بافی، ابریشم‌بافی، چادرشب بافی، مخمل‌بافی، پرده بافی، نواربافی، شمد بافی، قالی‌بافی، گلیم‌بافی و … اشاره کنیم.

در این بین، افرادی که مانند شما خواهان شناخت و خرید صنایع دستی بوده‌اند، بیشتر از قالی‌بافی استفاده کرده‌اند و همین محبوبیت سبب شده است تا این هنر به پرفروش‌ترین و مشهورترین صنایع دستی ایران تبدیل شود.

این انتهای ماجرا نیست! در کنار قالی‌بافی، کپور بافی، حصیربافی و گلیم‌بافی جزو پرفروش‌ترین و زیباترین‌ها هستند. به همین سبب، در بین انواع صنایع‌دستی نساجی و بافتنی، این بهترین‌ها را به طور کامل‌تر معرفی می‌کنیم.

 

 

صنایع دستی ایران؛ قالی بافی

قالی ایرانی، یکی از مهم‌ترین و مشهورترین صنایع‌دستی ایران است که قدمت دیرینه دارد و به دوران هخامنشی برمی‌گردد. قدرت هنر ایرانی‌های در قالی‌بافی آن‌قدر زیاد بوده است که این روزها خریدوفروش قالی ایرانی در سبد جهانی، جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد.

از مهم‌ترین مزیت‌های قالی ایرانی می‌توانیم به این اشاره کنیم که آن‌قدر زیبا و محصورکننده است که روی زمین و دیوار از آن استفاده می‌شود و جلوه‌ای برای خانه‌ها و عمارت‌ها است.

احتمالاً می‌دانید که گران‌ترین فرش‌های ایرانی، آنهایی هستند که جنس ابریشمی دارند. با این وجود، انواع دیگر فرش ایرانی، هم قیمت مناسبی دارند و هم دارای طرح‌های محبوبی هستند که از جمله این طرح‌ها می‌توانیم به شاه عباسی، اسلیمی، درختی، بته جقه، هندسی، عشایری و … اشاره کنیم.

راهنمای خرید صنایع دستی

صنایع دستی ایران؛ حصیربافی

حصیربافی، یکی دیگر از آن صنایع دستی ایرانی است که قدمت چندین و چندساله دارد و به‌خصوص در مناطق جنوبی و شمال پرطرفدار است. حصیربافی در این بخش‌های کشورمان آنقدر زیاد است که با خرید صنایع دستی حصیربافی، حال و هوای دریا و این مناطق به خانه‌تان دعوت می‌کنید.

حصیربافی، در واقع یکی از زیرشاخه‌های صنایع دستی چوبی است؛ اما آن‌قدر گسترده و جایگاه پررنگی در فروش صنایع دستی پیدا کرد که شاخه‌ای جدا را به خودش اختصاص داد.

مردم خوش‌ذوق هنرمند در شمال و جنوب کشور، حصیر و نخ‌های رنگی را با هم ترکیب می‌کنند و محصولاتی رنگین و کاربری تولید می‌کنند. اگر پیش از این تجربه خرید صنایع دستی حصیربافی را نداشته‌اید، بعد از خواندن این مطلب، حتماً یکی از آنها را امتحان کنید و به خانه‌تان حال و هوای متفاوتی ببخشید.

 

صنایع دستی ایران؛ کپوبافی

آیا تا به حال ظرف های بافته شده کروی را دیده‌اید؟ از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین صنایع دستی استان خوزستان می‌توانیم به کپوبافی اشاره کنیم. هنری که به معنی ظروف در دار کروی بافته شده است و در انواع طرح‌ها و رنگ‌ها، زینت کاربردی و زیبایی برای محیط خانه است.

بیایید این هنر را بیشتر بشناسیم. کرتک گیاهی خودرو است که در منطقه‌های باتلاقی و گرمسیر رشد می‌کند. ساقه‌هایی که این گیاه دارد، همانند ساقه‌های گندم است و حالتی بندبند دارد. از این گیاه برای مغز ردیف‌های بافته‌های کپو استفاده می‌شود.

از بزرگ‌ترین مزیت‌های این گیاه و البته محصولاتی که با آن تولید می‌شود می‌توان به این اشاره کرد که این کرتک خوراک هیچ حیوان و حشره‌ای نیست و هرگز دچار آفت نمی‌شود. همین موضوع باعث شده است تا کیفیت آن به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا کند.

اگر به فکر خرید صنایع دستی هستید و در کنار کارایی، کیفیت بالا می‌خواهید، محصولات کپوبافی یکی از بهترین گزینه‌های پیش رویتان است.

راهنمای خرید صنایع دستی

صنایع دستی ایران؛ صنایع دستی فلزی

اگر سری به آثار به‌جامانده از تاریخ ایران بزنید، در لابه‌لای آنها تعداد زیادی ظروف فلزی وجود دارد. این به دلیل آن است که صنایع دستی فلزی هم بخش مهمی از این هنر ایرانی‌ها را از زمان‌های دور تا به همین‌الان به خود اختصاص می‌دهد.

همین حالا که در حال نوشتن این مطلب هستیم، صنایع دستی فلزی به‌خصوص انواع نقره‌کاری و مس کوبی آنها طرفداران بسیار زیادی دارد. صنعتگران برای شکل‌دادن به این ظروف، هنرنمایی می‌کنند و نتیجه آن خلق محصولات فوق‌العاده‌ای به همراه نقره‌کوبی، ریخته‌گری، زرگری، طلاکاری و … است.

راهنمای خرید صنایع دستی

صنایع دستی ایران؛ میناکاری

مگر می‌شود کسی تابه‌حال جذب ظروف میناکاری شده نشده باشد؟ یکی از سخت‌ترین و زیباترین صنایع دستی ایران، ظروفی هستند که روی آنها میناکاری شده است. به سبب همین سختی فرآیند انجام آن، این کار تنها توسط هنرمندان صنعتگر که در کار خودشان استاد هستند، انجام می‌شود.

میناکارها به کمک تلفیق رنگ‌های مات و کار با کاشی و فلز، آثاری بی‌نظیر خلق می‌کنند که بعید است مانند آن را جایی دیده باشید!

راهنمای خرید صنایع دستی

صنایع دستی ایران؛ گلیم‌بافی

دنیای صنایع دستی نساجی و بافندگی هنوز تمام نشده است! به جرئت می‌توانیم بگوییم از زیباترین و کاربردی‌ترین صنایع دستی ایران، محصولاتی هستند که به کمک گلیم تولید شده‌اند.

پیش از آن، کمی این هنر را بیشتر بشناسیم. به طور کلی، گلیم به فرشی گفته می‌شود که دارای بافت ساده است یا نوعی قالی است که پرز ندارد و خواب آن گره‌خورده است.

گلیم‌بافی درگذشته به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین هنرهای مردم عشایر عزیز کشورمان شناخته می‌شد، اما با وجود محبوبیتی که بین مردم پیدا کرد، هنرمندان دیگری هم در سرتاسر ایران به سمت آن رفته‌اند و محصولاتی را تولید کرده‌اند.

راهنمای خرید صنایع دستی

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های گلیم‌بافی برای شمایی که خواهان خرید صنایع دستی هستید آن است که محصولات بسیار متنوعی دارد؛ از خانه و استفاده در دکوراسیون داخلی گرفته تا کیف و اکسسوری‌های زینتی!

ممکن است خواهان ایجاد فضایی سنتی در همه یا بخشی از محیط خانه‌تان باشید. در این صورت، می‌توانید از انواع گلیم دستباف در سایز و طرح‌های مختلف استفاده کنید. این در حالی است که ممکن است تنها به گلیم علاقه داشته باشید و نخواهید فضای خانه‌تان را سنتی کنید؛ در این صورت، برای خرید صنایع دستی از بهترین انتخاب‌های پیش رویتان، خرید کیف گلیمی، گلیم ورنی و … است.

مقاله چگونه از سبک لباس سنتی در دنیا مدرن استفاده کنیم ؟

صنایع دستی ایران؛ نگارگری

نگارگری، صنعتی هنری که در دنیا حسابی شهرت دارد و سرچشمه آن به ایران برمی‌گردد. این نوع از صنایع دستی در بین انواع هنرهای تجسمی قرار می‌گیرد. نمونه‌های مختلفی از هنرمندی نگارگران ایرانی شهرتی جهانی دارند که از جمله آنها می‌توانیم به تشهیر، گل و مرغ، قهوه‌خانه و … اشاره کنیم.

جالب است بدانید، نگارگری در بسیاری از صنایع دستی دیگر به‌عنوان هنری پایه شناخته می‌شود به آن نیاز است. شما باشید این حجم از هنر را در یک قاب، خریداری نمی‌کنید؟

راهنمای خرید صنایع دستی

صنایع دستی ایران؛ نمدمالی

نمدمالی، یکی از اصیل‌ترین شغل‌های ایران است که نتیجه آن تولید محصولات صنایع‌دستی است. از این هنر، برای تولید انواع کالاهایی مانند انواع فرش‌ها، پتو، زیرانداز و … استفاده می‌شود. نمدمالی در کنار کاربردهای فراوانی که دارد، به‌عنوان یکی از سخت‌ترین هنرهای صنایع دستی ایران شناخته می‌شد. پس اگر خواهان خرید صنایع‌دستی هستید و دراین‌بین، محصولات نمدمالی را انتخاب کردید، باید ارزش زیادی برای آن قائل باشید.

راهنمای خرید صنایع دستی

صنایع دستی ایران؛ هنر چوبی

امکان ندارد از صنایع دستی ایران صحبت کنیم و جایی برای صنایع دستی چوبی نباشد! صنعتی که از سالیان دور در بین مردم ایران رواج داشته است و محبوبیت زیادی دارد.

از بهترین نقاط قوت محصولات صنایع دستی چوبی می‌توانیم به تنوع بسیار بالایشان اشاره کنیم. همچنین محصولات چوبی آن‌قدر زیبا هستند و حس و حال طبیعت را به محیط اضافه می‌کنند که دیگر محدودیتی برای دکوراسیون ایجاد نمی‌کنند. این به معنای آن است که اگر به فکر خرید صنایع دستی و به‌خصوص محصولات چوبی آن هستید، نیازی نیست نگران آن باشید که با این تجهیزات، محیط را سنتی کنید؛ چوب در هر دکوراسیونی می‌تواند جذابیت خاص خودش را متناسب با محیط داشته باشد.

راهنمای خرید صنایع دستی

پرسش‌هایی متداول درباره صنایع دستی ایران

ازآنجایی‌که احتمال می‌دهیم همین حالا سؤالاتی در ذهنتان وجود داشته باشد، به بخشی از آنها پاسخ می‌دهیم. اگر سؤال بیشتری دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، پاسخ را از ما بگیرید.

مقاله 10 دلیل برای خرید صنایع دستی

پرفروش‌ترین صنایع دستی ایران کدام است؟

بین همه این موارد که همگی جایگاهی ویژه در صنایع دستی ایران دارند و محبوبیت آنها جهانی است، فرش پرفروش‌ترین است. فرش ایرانی در سبد خرید جهانی جایگاه ویژه‌ای دارد و از پرافتخارترین محصولات است.

گلیم دستباف ایرانی | فرش دستباف | محصولات حصیری

راهنمای صنایع دستی

بهترین صنایع دستی را از کجا بخریم؟

در طول سال‌های مختلف، جشنواره‌های زیادی برای حمایت از صنایع دستی برگزار شده‌اند. مهم‌ترین هدفی که جشنواره‌ها دنبال می‌کنند، دادن بها و ارزش به این هنرهای دیرینه ایرانیان است. در شهرهای مختلف، همه ساله این جشنواره برگزار می‌شود و فروشگاه‌های صنایع دستی و یا هنرمندان، محصولات خود را به نمایش می‌گذارند. از این رو، اگر به فکر خرید صنایع دستی هستید، این جشنواره‌ها را از دست ندهید.

بازار صنایع دستی اصفهان - صنایع دستی اصفهان|فیروزه کوبی|میناکاری|خاتم

ممکن است زمانی که قصد خرید دارید جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها دایر نباشند. از این رو، دو راه پیش رویتان قرار دارد و آن هم استفاده از فروشگاه‌های صنایع دستی آنلاین و حضوری است.

اگر خواهان خرید حضوری هستید، معمولاً مغازه‌ها و فروشگاه‌های صنایع‌دستی در نزدیکی جاذبه‌های تاریخی مانند آثار باستانی شهرها، موزه‌ها، بناهای تاریخی و … وجود دارند و خدمت‌رسانی می‌کنند.

بااین‌حال، محصولات صنایع دستی ایران که دست‌ساز هستند، همگی کیفیت بالایی دارند و به‌صورت آنلاین هم می‌توانید خرید کنید. خرید آنلاین به شما این امکان را می‌دهد تا در کوتاه‌ترین زمان تعداد زیادی از محصولات را مشاهده و مقایسه کنید و بعد دست به خرید بزنید. کاری که شاید با خرید حضوری روزها، از شما زمان بگیرد!

همچنین معمولاً فروشگاه‌های آنلاین که به‌صورت تخصصی در زمینه فروش صنایع‌دستی یا فروش کلی صنایع دستی فعالیت می‌کنند، در کنار محصولات اصیل، اکسسوری‌های جذاب متناسب مانند آویز دیوار سنتی، آینه سنتی و … به فروش می‌رسانند.

فروشگاه آنلاین صنایع دستی دوراونتاش

چند شهر ایران در لیست صنایع دستی، ثبت شده‌اند؟

ایران در فهرست جهانی صنایع دستی جهانی با داشتن 11 شهر و 3 روستا، در صدر این لیست در بین همه کشورهای دیگر قرار دارد.

دزفول شهر ملی کپو

رشته‌های صنایع دستی ایران، چندتا هستند؟

یکی دیگر از جذاب‌ترین آمارهای مربوط به صنایع‌دستی آن است که رشته‌های آن حدود 600 مورد است که ایران در حدود 370 مورد آنها فعالیت می‌کند و به عنوان یکی از فعال‌ترین این کشورها شناخته می‌شود.

گلیم بافی، حصیر بافی، قالی بافی، میناکاری، قلم زنی، سفالگری و…

آویز سنتی

و در نهایت …

و در نهایت، به‌عنوان جمع‌بندی کوتاهی از این مطلب، باید بگوییم این روزها جدا از هنرمندان اصیل و قدیمی ایرانی، افراد زیادی هستند که پا به دنیای صنایع‌دستی ایران گذاشته‌اند و محصولات شگفت‌انگیزی خلق می‌کنند. از این افراد هم حمایت کنیم و به قدرت هرچه بیشتر این نقطه کشورمان در دنیا، بیشتر کمک کنیم.

سپاسگزاریم وقت ارزشمندتان را برای خواندن این مطلب صرف کردید. اگر سؤال یا تجربه‌ای در زمینه انواع و خرید صنایع دستی ایران به‌صورت خرد یا عمده دارید، با ما و دیگر خوانندگان بلاگ دوراونتاش به اشتراک بگذارید.

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد