کامل ترین معرفی سوغات و صنایع دستی اردبیل

کامل ترین معرفی سوغات و صنایع دستی اردبیل

صنایع دستی اردبیل

سوغات و صنایع دستی اردبیل، تحفه ای از سرزمین سرسبز چشمه های بهشتی است. در واقع صنایع دستی ایران در تمام مناطق جذابیت های خاص خودش را دارد .استان اردبیل از آن مقاصد پر طرفداری است که به سبب داشتن چشمه های آبگرم و معدنی مسافران زیادی را به سوی خود می کشاند. این استان در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته و با زمستان های سرد و تابستان های معتدل از مهمانانش استقبال می کند. شاید نام این استان با عسل خوشمزه سبلان گره خورده باشد اما انتخاب های دیگری نیز برای خرید سوغات در بازار آن به چشم می خورد. مردم این دیار مانند دیگر مناطق ایران دستی در هنر دارند؛ آن ها مواد و وسایل بومی را به کار گرفته اند تا جلوه ای تماشایی بیافرینند و یادگاری خوبی از سفر را نصیب شما سازند. گزارش امروز سرویس گردشگری روزیاتو شما را با شماری از سوغات و صنایع دستی این دیار دیدنی آشنا می کند.

صنایع دستی اردبیل بیش تر توسط عشایر و ساكنان شهرها و روستاهای كوچك منطقه صورت می گیرد . قالی بافی ، گلیم بافی و جاجیم بافی از کهن ترین صنایع دستی شهرستان اردبیل است که دارای شهرت فراوان و اهمیت ویژه ای هستند . گلیم بافی در این میان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و فرش اردبیل در مجموعه فرش های نفیس آذربایجان به شمار می آید . نقشه شكسته و اسلیمی ، زمینه فرش های تولیدی فرش بافان اردبیلی را تشكیل می دهد . از مهم ترین طرح های این نقشه ها می توان به طرح قیچی ، تک گل ، ستاره ، ریزماهی ، وان ، هریس ، زیرخاكی ، كله قوچ ، زرین قلم ، طرح قره باغ ، لچک ترنج و مانند این ها اشاره كرد . بر اساس آمار موجود 80 درصد فرش تولیدی شهرستان اردبیل ، به خارج از كشور و بیش تر به كشورهای آلمان ، ایتالیا ، فرانسه و ژاپن صادر می شود .

معروف ترین سوغات و صنایع دستی اردبیل

صنایع دستی اردبیل

شاید با شنیدن نام اردبیل اولین چیزی که به ذهنتان برسد، عسل سبلان، سرشیر و کره محلی خوشمزه آن باشد؛ اما این‌ها فقط بخش کوچکی از خوراکی‌های متنوع و صنایع دستی اردبیل به شمار می‌آیند.  صنایع دستی اردبیل که به عنوان سوغات هم از آن‌ها خیلی استفاده می‌شود، بسیار جذاب و دوست داشتنی بوده و هنر دست روستایی‌ها و عشایر این منطقه می‌باشد. روستاییان فعال و هنرمند این ناحیه با تولید و عرضه انواع صنایع دستی، چرخ زندگی خود را می‌چرخانند.

جالب است بدانید که صنایع دستی اردبیل به کشورهای دیگر هم صادر می‌شود و طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است. در ادامه مقاله به معرفی کامل صنایع دستی اردبیل می‌پردازیم.

عسل سبلان|سوغات و صنایع دستی اردبیل

عسل سبلان

یکی از مناطق مهم تولید عسل در سراسر کشور منطقه اردبیل و سبلان می باشد. عسل اردبیل به دلیل دشت های پونه، گشنیز، گون، آویشن و اقاقیا بسیار خوش طعم می باشد. عسل اردبیل طعم های مختلفی دارد از جمله آن می توان به عسل گون و آویشن، عسل چهل گیاه و عسل گشنیز اشاره کرد. هر کدام از این عسل ها خاصیت دارویی و درمانی هم دارند . به عنوان مثال عسل گشنیز اشتها آور، مقوی و مفید برای عفونتها می باشد.

انواع حلوا سوغات اردبیل 

یکی از خوراکی ها و سوغاتی های خوشمزه اردبیل، انواع حلوا می باشد که در طعم های مختلف تهیه می شود.

حلوای سیاه یا قره حلوا از جمله این حلوا هاست. این حلوا از موادی مانند آرد جوانه گندم، کره، گردو، کنجد و … تهیه می شود. در آخر به این حلوا شیره انگور اضافه می کنند که علت تیرگی رنگ آن همین شیره است.

از دیگر حلوا های این منطقه حلوای سفید یا آغ حلوا نام دارد و عمدتا از آرد برنج تهیه می شود. از این نوع حلوا بیشتر در مراسم مذهبی و اعیاد استفاده می شود.

حلوای زنجبیل یکی دیگر از انواع حلوای این منطقه و سایر مناطق آذربایجان شرقی است که در تهیه آن از زنجبیل استفاده می شود.

حلوا اردبیل

حلوای سفید یا آغ حلوا

این حلوا متعلق به شهر خلخال استان اردبیل می باشد. آغ یعنی سفید و آغ حلوا بیشتر در مناسبت های مذهبی مثل عید فطر و تبریک پیوند زناشویی زوج های جوان طبخ می شود. در نزدیکی عید فطر خانواده ها حلوای سفید به همدیگر هدیه می دهند تا باعث تحکیم پیوندهای قوم و خویشی گردد.

آرد برنج ماده اصلی این حلوا می باشد. پس از آماده کردن آن زنجبیل، گلاب و وانیل هم می افزایند، و با زعفران روی آن را تزیین می کنند.

باقلوا

یکی از شیرینی های خوشمزه باقلوا می باشد. در هر شهر بر اساس ذائقه مردم تهیه می شود. تهیه باقلوا در اردبیل هم منحصر به فرد می باشد. در تهیه آن از شیر، تخم مرغ، گردو، پودر پسته استفاده می کنند. برای خرید باقلوا کافی است به شیرینی فروشی ها در اردبیل بروید.باقلوا اردبیل

شیرینی قرابیه

این شیرینی پر طرفدار می باشد و با سفیده تخم مرغ، بادام، شکر آماده می شود و آخر هم روی آن بادام و خلال پسته ریخته می شود. بافت این شیرینی ترد می باشد و مزه ی خوبی دارد. این شیرینی در بین مردم ترکیه هم محبوب می باشد.

شکلات رسته

این شکلات با کاکائو درست می شود و یکی از خوشمزه ترین شکلاتهای محلی اردبیل می باشد. مواد اولیه شکلات رسته شیر، شکر، کره، خامه، سر شیر و مغز گردو می باشد.

شکلات-رسته-اردبیلفطیر

در بیشتر شهر ها فطیر های سنتی پخت می شود که عطر و بویی خاص دارد. فطیر در اردبیل هم با پودر خمیر ترش، شکر، آب، گردو و دارچین درست می شود. این فطیر بسیار خوشمزه است . اگر شما به اردبیل سفر کردید حتما فطیر را تهیه کنید و با کره و عسل نوش جان کنید.

صنایع دستی 

گلیم بافی

یکی از مهم‌ترین صنایع دستی اردبیل، انواع گلیم این منطقه است. این صنایع دستی اردبیل با رنگ‌های شاد و زیبا بافته می‌شوند و بیشتر طرح‌های آن حاصل هنر زنان این منطقه می‌باشد. در بافت گلیم بیشتر از طرح سماور، سینی، خرچنگ، گردونه مهر و اژدها به کار گرفته می‌شود که قطب تولید آن هم اغلب شهرهای عنبران، مغان و روستاهای اطراف آن هستند. مواد اولیه صنایع دستی اردبیل، از نخ پنبه‌ای تابدار و ابریشم تهیه می‌گردد.

لینک مرتبط : خرید گلیم دستباف ایرانی

جاجیم بافی 

جاجیم یکی دیگر از صنایع دستی اردبیل است که بیشتر در روستاهای خلخال به این کار هنری پرداخته می‌شود. جاجیم در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی تولید می‌شود که بیشتر طرح‌های آن گوشواره، گل، نگین و انگشتر بادامی هستند. هنرمندان جاجیم باف بیشتر از آن برای تهیه سجاده، روتختی، پادری، رویه کرسی، پشتی، مبل و کیف استفاده می‌کنند که این وسایل هم بسیار زیبا و جذاب می‌شوند. جاجیم معمولاً در اندازه ۹۰ تا ۱۲۰ سانتی متر مربع بافته می‌شود که طرح و نقش و رنگ‌های متنوعی در بازارهای اردبیل با صفا می‌توان از آن یافت.

گلیم ورنی

استان اردبیل از مناطق مهم تولید انواع زیراندازهای دستباف نظیر فرش ، گلیم، جاجیم و ورنی در کشور است و هزاران نفر در مناطق روستایی و عشایری این استان به بافت آن ها مشغولند.
ورنی این استان مرغوب ترین تولید فرش نمای دستباف استان است که بدون نقشه و به شکل ذهنی توسط زنان و دختران بافته می شود و از شهرت خاصی در بازارهای داخلی و کشورهای اروپایی برخوردار است.
مواد اولیه جهت تولید ورنی عبارت است از پشم که در پود و نخ پنبه ای که در تارپود نازک به کار می رود.
در سالهای گذشته پس از چیدن پشم دام ها آن ها را با دوک های نخ ریسی سنتی ریسیده و پس از شستشو به روش بسیار ابتدایی با رنک های شیمیایی رنگرزی می کردند ولی امروزه انجام رنگرزی به شیوه های اصولی برای بافتن ورنی با کیفیت مطلوب مورد توجه روستاییان قرار گرفته است.
نقوشی که بر روی ورنی ها نقش می بندد نشانگر محیط زیست و انعکاس آن در اذهان زنان و دختران ورنی باف و نمودار ذهنی توانایی و استعدادهای بالقوه فکری آنان است.
نقش های سنتی رایج در ورنی های تولیدی استان عمدتا از اشکال حیوانات و وحوش منطقه تاثیر گرفته و نقش گوزن، آهو، سک گله، بوقلمون، مرغ و خروس ، گربه ، مار ، عقاب ، گوسفند ، ببر ، شتر ، شیر ، روباه ، شغال ، طاووس و پرندگان محلی است.
زنان و دختران هنرمند روستایی و عشایری استان با استفاده از رنک های تند و ملایم و با نقش گل های کوچک و زیبا در بافت ورنی فضایی ییلاقی در دستبافته های خود ایجاد کرده و بهاری نو در گلستان کوچک خانه خود پدید می آورند.
ورنی های تولیدی استان در زمینه رنک های لاکی، سرمه ای، کرم، سفید، پیازی و آبی روشن با نقش حیوانات در وسط و حاشیه ای حداکثر به عرض 20 سانتی متر در طرفین است و به صورت تمام ابریشمی ، ورنی کف ابریشم و ورنی تمام پشمی در اندازه های پشتی ، پادری ، قالیچه ، کناره ، مسند و قالی تولید می شود.

مناطق عشایری مغانلو، گیلکو ، گبلو ، حسین حاجبلو ، ایمان ، حاج احمد، جلیلو ، روستای بران علیا ، سفلی ، گوزلی ، قره قباق و مناطق شهری اصلاندوز و پارس آباد ، روستای محمدتقی کندی ، قره آغاج ، تولاچی و زیوه از توابع شهرستان گرمی و روستاهای ساریخانلو ، صاحب دیوان ، پریخان ، کوجنق و تنبق از توابع مشگین شهر از مناطق مهم تولید ورنی در استان محسوب می شوند.

لینک مرتبط : خرید انواع گلیم دستباف ورنی

پلاس یکی دیگر از صنایع دستی اردبیل می‌باشد و نوعی زیرانداز شبیه گلیم است که بافت درشت‌تری در مقایسه با آن دارد. این پلاس‌ها جنسی از پشم دارند و رطوبت زمین را به خود جذب نمی‌کنند و به همین خاطر خیلی مورد توجه عشایر عزیز برای پوشاندن کف چادرهایشان خواهد بود. برای پلاس بافی از نخ پنبه‌ای و پشم استفاده می‌شود که قیمت آن هم نسبتاً ارزان است که در بازارهای اردبیل به راحتی یافت می‌شود.

پلاس بافی

چنته بافی

یکی از صنایع دستی دستی و سنتی استان اردبیل چنته بافی نام دارد. بافت چنته و نوع مواد اولیه آن کاملا مانند قالی و ورنی است و تنها تفاوت آن در ابعاد و اندازه آن است. چنته عبارتست از دو قطعه قالی کوچک مستطیل بافته شده به ابعاد تقریبی ۴۰*۳۰ سانتیمتر که با ظرافت از سه طرف (بصورت پاکت) به هم دوخته شده است و در دو طرف پایین آن دارای دو منگوله رنگی و در قسمت بالا دارای دسته ای مانند کیف می باشد.

 

ظروف مسی

بسیاری از مردم اردبیل مس گری می کنند، و این صنایع در اردبیل بسیار پر رونق می باشد. شما می توانید ظروف مسی را با کیفیت خوب در این شهر تهیه کنید و در آن غذا های خوشمزه طبخ کنید.

لباس های محلی 

دوختن لباس های محلی یکی از سوغات و صنایع دستی مردم اردبیل می باشد. مردم اردبیل با دستان هنرمند خود در طرح و رنگهای مختلف و زیبا به دوخت این لباس ها می پردازند. لباس محلی عشایر نمونه ای از این لباس ها است.

سازهای سنتی اردبیل

معروف ترین صنایع دستی اردبیل ساخت سازهای سنتی می باشد. این آلات برای موسیقی سنتی بسیار مفید و ضروری است. هنرمندان اردبیلی با دقت وظرافت خاصی این سازهای زیبا را می سازند.

انواع سازهای تنبک، سنتور، سه تار، کمانچه، ساز آذری و … می باشند که با چوب درخت های گردو، فلفل، شمشاد، توت ساخته می شود، بعد سیم هایی روی آن نصب می شود که با ضربه زدن به سیم ها از آن صدایی دلنشین و زیبا بلند می شود.

شهر های خلخال، مشکین شهر، اردبیل در ساخت این سازها مهارت دارند. خرید این سازها برای افراد علاقه مند به موسیقی می تواند بهترین سوغات باشد.

سازهای سنتی اردبیل

معرق و منبت چوب

معرق یکی از صنایع دستی این شهر می‌باشد که مواد اولیه آن چوب درختان، استخوان شتر، صدف، مس، برنج، نقره، طلا، خاتم و عاج است. برای خلق این محصولات هنری از چوب‌های مورد نظر انتخاب کرده و به شکل و اندازه دلخواه بریده و در جای خود قرار می‌دهند. برای ساخت میز، تابلو، قاب آینه، صفحه شطرنج و غیره از هنر معرق کاری چوب استفاده می‌شود.

منبت کاری هنری است که در آن حکاکی و کنده کاری روی چوب بر اساس طرح و نقوش زیبا انجام می‌گیرد که نقوش آن هم بیشتر گیاهی می‌باشد. مواد اولیه این هنر بیشتر از چوب درختان است و هرچه جنس چوب محکم و فشرده‌تر باشد، منبت هم زیبا و بادوام‌تر خواهد بود.

معرق و منبت کاری

سفالگری؛ از لطیف‌ترین صنایع دستی اردبیل

کی از قدیمی‌ترین صنایع دستی که مردمان اردبیل تولید می‌کنند، سفالگری می‌باشد که به دوره‌ی اشکانیان و حتی قبل از آن برمی‌گردد. در سفالگری اردبیل که یکی از صنایع دستی این دیار به حساب می‌آید، از خاک رس که میزان خالصی کم و چسبندگی زیادی دارد گل تهیه می‌کنند. سپس با دستان هنرمند مردمان عزیز شکل داده می‌شود و به یک نوع صنایع دستی اردبیل با رنگ نخودی تا قرمز تغیر می‌کند. این محصول پس از پخته شدن کاربردهای فراوانی دارد و بدون لعاب می‌باشد.

اگر به رشته سفالگری علاقه مند هستید مقاله همه چیز درباره هنر سفالگری را می توانید مطالعه کنید.

خراطی؛ نقوشی برجسته روی چوب

خراطی به یکی از صنایع دستی اردبیل گفته می‌شود که با دستگاه تراش افقی نسبت به تراش چوب اقدام می‌کنند. مواد اولیه این هنر عالی از انواع چوب سپیدار، گردو، زبان گنجشک، توسکا و نارون است و هرچه چوب سفت‌تر و محکم‌تر باشد، به کارهای ظریف‌تری می‌توان پرداخت. اگر به وسایل دست ساز با چوب علاقه دارید حتماً از بازارهای این شهر دیدن فرمایید. شهر سرعین یکی از طرفداران اصلی خراطی می‌باشد که می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در سرعین از این شهر فوق العاده هم دیدن کنید.

کلاه دوزی|سوغات و صنایع دستی اردبیل

محصولاتی كه با استفاده از پوست و چرم دباغی شده به شیوه سنتی تولید می گردد، نظیر پوستین، كلاه پوستی و چاروق جزء اصلی ترین صنایع دستی استان اردبیل می باشد که می توان کلاهدوزی را شاخص ترین این صنایع دستی در استان اردبیل دانست.

استفاده از کلاه پوستی در استان اردبیل از دوره قاجاریه رواج داشته است اما با گذشت زمان و با روی کار آمدن صنعت و محصولات صنعتی این روزها کمتر شاهد استفاده مردم از این نوع کلاه ها هستیم.

کلاه که استفاده از آن در ایران باستان رایج بود و از زمان گذشته مورد استفاده پادشاهان و امیران قرار می گرفت، علاوه بر کاربرد تزئین و آسایش، شغل، نژاد و طبقه اجتماعی افراد را نشان می داد. در گذشته انواع مختلفی از کلاه مورد استفاده قرار می گرفت، مانند تاج، دیهیم، بساک، کلاهراسته، دستار (عمامه ای شبیه کلاه)، باشلق ( شبیه کلاه خود) و کلاه های نمدی تخم مرغ شکل؛ که کلاه های نمدی در میان افراد قبایل ایرانی رایج بود .

کلاه دوزی اردبیل

مواد و مراحل دوخت کلاه

مردم شناس میراث فرهنگی و صنایع دستی استان اردبیل در این باره بیان کرد: در دوخت کلاه در استان اردبیل سعی می شود تا از وسایل مرغوب استفاده کرد و به همین منظور استفاده از پوست گوسفندهایی که مو مجعد هستند در این حرفه مدنظر بوده و از زمان گذشته تاکنون هر چند که توسعه این شغل به رویا تبدیل شده است اما هم اکنون نیز ما تمام تلاش خود را برای احیای این حرفه به کار گرفته ایم.

زیرانداز نمدی|سوغات و صنایع دستی اردبیل :

در فصل ییلاق و پس از پشم‌چینی گوسفندان توسط عشایر، این پشم‌ها در اختیار کارگاه‌های نمدمالی که در شهرستان مشگین‌شهر فعالیت می‌کنند، قرار داده می‌شود تا برای تهیه نمد مورد استفاده قرار گیرند.

احیا و اصالت دادن به این هنر از رشته‌های صنایع دستی نقش مهمی در اشتغال ، توسعه پایدار روستایی و عشایری ، ایجاد درآمد و به دنبال آن حفظ طبیعت و معرفی فرهنگ منطقه و جلب و جذب گردشگر خواهد شد.

این رشته از صنایع دستی در شمالغرب ایران در شهرستان مشگین‌شهر به شکل صنعتی در کارگاه‌ها فعال است ولی با مستندسازی آن، پرونده ‌این صنعت جهت ثبت در آثار فهرست آثار ملی آماده می‌شود.

کاربرد اصلی نمد در سازه آلاچیق عشایری است و  برگزاری آیین نمدمالی در ییلاق اده‌چمن شهرستان مشگین‌شهر گامی در راستای معرفی این صنعت بود.

تراش شیشه|سوغات و صنایع دستی اردبیل:

قدیمی ترین کار تکمیلی و بر روی شیشه تراش آن است که به دو دسته تقسیم می شود:
الف) حکاکی فیزیکی شیشه با الماسه (فرز)
ب) حکاکی فیزیکی با چرخ مسی.

الف) حکاکی فیزیکی با نوک الماسه (فرز):
با استفاده از نوعی فرزهای دستی که عموما نوک آن ها از جنس فولاد الماسه است که در یک نگهدارنده مهار شده است مورد استفاده می باشد. ظاهری شبیه به قلم و یا مداد دارد و برخی از هنرمندان و صنعتگران تراش قلمه الماسه ای که نوک آن از کاربید تنگستن می باشد را ترجیح می دهند.

 

شکل نوک الماسه هرمی با چهار و شش وجه است و هنگامی که نوک این هرم شیشه را خراش دهد یا بکند عمل رسم و طراحی نقوش انجام شده است. در حقیقت خراش ها یک سری تراش های ریز و ظریف هستند که مسلما درجه سختی شیشه در بافت حکاکی شده تأثیرگذار است.

ب) حکاکی فیزیکی با چرخ مسی:
حکاکی با چرخ نوعی از تزئین است که از زمان مصریان و رومی ها به کار می رفته است. این تراش امروزه با استفاده از الکتروموتورهای کوچک که دیسکی را به چرخش وامی دارد انجام می شود و صنعتگران به کمک سنگ های مخصوصی که درجه سختی آن ها بیش از سختی شیشه است به خط انداختن بر روی شیشه می پردازند. سرعت چرخ های تراش و دیسک تراش کاری در ارتباط مستقیم با نوع تراش است و هرچه میزان عمق تراش مورد نظر بیشتر باشد، به همان نسبت چرخ تراش می بایست سرعت بیشتری داشته باشد.

تراش شیشه اردبیلسوغات و صنایع دستی اردبیل را از کجا بخریم؟

اردبیل بازارهای خیلی زیادی برای گردش و خرید در خود جای داده است. معمولاً خرید یکی از قسمت‌های خوب و جذاب سفر می‌باشد که مسافران را به خود جذب می‌کند. صنایع دستی اردبیل هم در بیشتر بازارهای آن پیدا می‌شود ولی بیشتر در بازارهای قدیمی و سنتی این شهر این سوغاتی‌های زیبا را می‌توانید تهیه کنید.

بازار بزرگ اردبیل؛ هنر دوران صفوی

یکی از مجموعه‌های تاریخی و دیدنی اردبیل بازار بزرگ آن می‌باشد که سرپوشیده است و معماری سنتی و اصیل دارد. این بازار در مرکز شهر قرار گرفته و دسترسی به آن هم خیلی آسان می‌باشد و قدمتی خیلی طولانی هم دارد. این بازار بسیار مورد استقبال گردشگران و مسافران اردبیل می‌گیرد و شما می‌توانید اقلام مختلفی که به آن نیاز دارید را در این بازار بیایبد. وقتی در این بازار شروع به قدم زدن می‌کنید، حال و هوای تاریخی آن برای همیشه در ذهنتان باقی خواهد ماند.

بازار بزرگ اردبیل

بازار شاه اسماعیل خطائی؛ پاساژ تاریخی

این پاساژ که یکی از مراکز خرید صنایع دستی اردبیل است، در آن هنوز هم رگه‌هایی از تاریخ قابل لمس می‌باشد. این بازار رو به روی مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی بوده و تنوع محصولات آن خیلی هم زیاد است. این بازار به علت اینکه کنار جاذبه گردشگری اردبیل می‌باشد، خیلی مورد استقبال مسافران قرار می‌گیرد.

بازار مرزی بیله سوار؛ خرید از نقطه صفر مرزی

صنایع دستی اردبیل؛ یادگاری از این شهر بهشتی

اردیبل یکی از شهرهای کهن و باستانی ایران است و سبب جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مسافران و گردشگران زیادی را جذب می‌کند. سوغات و صنایع دستی اردبیل زیادی هم ازجمله : گلیم بافی، جاجیم بافی، نمکدان بافی، تراش شیشه، اجاق قراقی، پلاس بافی، سفال گری، سراجی، خراطی، بافتنی، منبت و معرق چوب، مسندها، خورجین بافی، ملیله کاری و چنته بافی که به اختصار به توضیح هر کدام پرداختیم. این شهر سوغاتی‌های زیادی دارد که می‌توانید با تهیه آن‌ها لحظات عالی که در این شهر سپری کرده‌اید را به یادگار داشته باشید.

دستور چند غذای محلی اردبیلی

غذای اردبیلی باسترما پلو

باسترما پلو یکی از خوشمزه‌ترین و معروف ترین غذاهای اردبیل است که با نام محلی باسدیرما نیز شناخته می‌شود. این غذای لذیذ بسیار شبیه به ته چین بوده و در شهرهای اردبیل و آستارا شهرت زیادی دارد. برای طبخ آن می‌توانید از انواع گوشت سفید و قرمز استفاده کنید که ما در این مطلب دستور باسترما پلو با مرغ را آماده کرده‌ایم.

مواد لازم

  • برنج: ۳ پیمانه
  • گوشت مرغ : چند تکه
  • آلو خورشتی: ۱۰ عدد
  • گردو پوره شده: ۱ لیوان
  • پیاز نگینی شده: ۳ عدد
  • کره: ۱۵ گرم
  • رب انار ترش، رب آلوچه و رب ازگیل: هرکدام ۱ قاشق غذا خوری
  • زعفران دم کرده به میزان لازم
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه

برای تهیه غذای اردبیلی باسترما پلو از یک ساعت قبل مرغ‌ها را با زعفران و کمی ادویه مزه‌دار کنید و بگذارید بماند. سپس پیازها را در روغن تفت دهید و گردوها را اضافه کنید. پس از کمی تفت دادن، مرغ‌ها را با ادویه بیفزایید. تمامی رب‌ها را داخل غذا بریزید و خوب مخلوط کنید. 1 لیوان آب اضافه کنید و اجازه دهید مرغ‌ها پخته شوند. برنج‌ها را در قابلمه دیگر نیم‌پز کرده و آبکشی کنید. سپس در صورت دلخواه برای ته دیگ، سیب‌زمینی‌های حلقه شده را کف قابلمه تفت دهید و کمی برنج بریزید. لایه بعدی را مواد گوشتی ریخته و همین کار را به اندازه‌ای تکرار کنید که مرغ‌‌ها پیدا نباشند. مابقی زعفران را روی برنج ریخته و در قابلمه را بگذارید تا پلو دم بکشد. باسترماپلوی اردبیلی آماده است!

آش دوغ از غذاهای محلی اردبیل سرعین

آش دوغ اردبیل که نام محلی آن آيرانلی آش است، جزو غذای محلی سرعین نیز شناخته می‌شود. این آش یکی از معروف ترین غذاهای اردبیل بوده و شهرت زیادی میان ایرانیان دارد. پس توصیه می‌کنیم در سفر به اردبیل مخصوصا در گردنه حیران حتما آن را امتحان کنید و از طعم و عطر بی‌نظیر آن لذت ببرید.

  • سبزی آش دوغ: 700 گرم
  • دوغ ترش: یک و نیم لیتر
  • نخود: 6 پیمانه
  • برنج نیم دانه: 1 پیمانه
  • آرد: 2 قاشق غذا خوری
  • پیاز به میزان لازم
  • سیر داغ و نعناع داغ به میزان لازم
  • نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه:

برای پخت آش دوغ، یکی از بهترین غذاهای اربیل، باید نخود را از شب قبل خیس کنید. سپس آن‌ها را با 6 پیمانه آب بپزید. بعد از گذشت 2 ساعت، برنج را همراه با کمی پیاز و سیر اضافه کنید. پس از نیم‌پز شدن آن‌ها، نوبت به ریختن سبزی آش می‌رسد. توجه کنید در آش دوغ اردبیل برای داشتن رنگ سفید آن، از زردچوبه استفاده نمی‌کنند و در مقابل برای گرفتن طبع سرد آش، فلفل سیاه اضافه می‌کنند. در نهایت دوغ و ادویه‌ها را به غذا اضافه کنید و هرزگاهی هم بزنید تا ته نگیرد. توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از بریدن دوغ، در قابلمه را نگذارید. سپس آش را در ظرف سرو موردنظر ریخته و با پیازداغ، سیرداغ و نعنای تفت داده شده تزئین کنید.

غذای اردبیلی پیچاق قیمه

پیچاق قیمه، یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای اصیل اردبیل است که به آن خورشت بادام نیز می‌گویند. این خورشت به علت موادی که در آن استفاده می‌شود، از عطر زیادی برخوردار بوده و بسیار اشتهابرانگیز است. بنابراین تعجبی ندارد که پیچاق قیمه را در انواع مجالس و مهمانی‌های اردبیلی‌ها مشاهده کنید. البته اگر بخواهیم پرطرفدارترین غذای نذری اردبیل را نیز معرفی کنیم، باز به این خورشت پرعطر می‌رسیم که در مراسم‌های مختلفی از سال طبخ می‌شود. برای امتحان کردن آن هم توصیه می‌کنیم سری به رستوران‌های محلی این استان بزنید یا خودتان در منزل پیچاق قیمه را آماده کنید. در ادامه با مواد لازم و طرز تهیه این خورشت آشنا می‌شویم.

مواد لازم:

  • گوشت گوسفندی: ۳۰۰ گرم
  • تخم‌مرغ: 3 عدد (براساس تعداد افراد)
  • خلال بادام خیسانده به مدت 2 ساعت : یک دوم پیمانه
  • پیاز متوسط: 3 عدد
  • رب گوجه‌فرنگی: 1 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده: 3 قاشق غذا خوری
  • آبلیمو: 1 قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل و هل ساییده شده: به میزان لازم

 

طرز تهیه:

برای تهیه این غذای اردبیلی در ابتدا باید 1 پیاز را خرد کرده و در روغن تفت دهید. سپس گوشت را به صورت قیمه قیمه خرد کنید و به پیازها اضافه کنید. پس از کمی تفت دادن، 3 لیوان آبجوش بریزید و صبر کنید مواد نیم‌پز شوند. سپس خلال بادام‌ها را در روغن با هل و زعفران تفت دهید و به خورشت اضافه کنید. 2 پیاز باقیمانده را خلالی کنید و در روغن سرخ کنید. بخشی از آن را در ظرف جداگانه ریخته و مابقی را همراه با رب گوجه تفت دهید و سپس به خورشت اضافه کنید. پس از تمام پخت، نوبت به افزودن آبلیمو می‌رسد. در این حین تخم مرغ‌ها را در ظرف دیگر شکسته و به خورشت اضافه کنید. اجازه دهید تخم مرغ‌ها کامل بپزند و خورشت جا بیفتد. سپس پیچاق قیمه اردبیل را در ظرف سرو بکشید و نوشجان نمایید!

ساج کباب (ساج ایچی اردبیلی)

اگر به دنبال چشیدن لذیذترین کباب‌های ترکی هستید؛ حتما در سفر به اردبیل ساج کباب را امتحان کنید. این غذای خوشمزه از بهترین غذای محلی اردبیل است که بیشتر در بین عشایران این منطقه شهرت دارد. البته ساج کباب با نام محلی غذای ساج ایچی اردبیلی نیز  شناخته می‌شود و علت این نام گذاری به ماهیتابه مخصوص آن برمی‌گردد که ساج نام دارد. توصیه می‌کنیم هرگز این کباب لذیذ و اشتهابرانگیز را در سفر خود فراموش نکنید!

مواد لازم:

  • گوشت گوسفندی خرد شده: ۱ کیلو
  • پیاز متوسط: ۳ عدد
  • نان لواش: ۱ عدد
  • سیر له شده: ۲ حبه
  • ماست: ۵ قاشق غذا خوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

 

طرز تهیه:

برای تهیه ساج کباب ابتدا گوشت‌ها را به همراه یک عدد پیاز بپزید. در این حین مابقی پیازها را در ماهیتابه سرخ کنید و گوشت‌های پخته شده را با ادویه به آن اضافه نمایید. سپس نان را به تکه‌های کوچک تقسیم کرده و کمی در روغن سرخ کنید. پس از گدشت زمان اندکی، نان‌ها را داخل ظرفی گود ریخته و به آب گوشت آغشته کنید. در نهایت بر روی نان‌ها سیر و ماست بریزید و با کباب مخلوط کنید. غذاي محلي اردبيل شما آماده است!

آش میوه اردبیل (اریشت آشی)

اگر به دنبال یکی از غذاهای اصیل اردبیل هستید که با انواع میوه و آلو طبخ شود و علاوه‌بر محبوبیت در مجالس و مراسم، در میان غذاهای نذری نیز معروف باشد؛ آش میوه را انتخاب کنید. این آش مقوی در میان محلی‌ها با نام اریشته آشی نیز شناخته می‌شود و از معروف ترین غذاهای اردبیل است. البته آش میوه را علاوه بر مراسم‌های مختلف، در آخرین شب‌های زمستان یعنی چهارشنبه سوری نیز طبخ می‌کنند و از طعم و عطر بی‌نظیر آن لذت می‌برند. پس اگر شما نیز قصد دارید این آش اردبیلی خوشمزه را امتحان کنید، در ادامه با ما همراه شوید تا مواد لازم و طرز تهیه آن را معرفی کنیم.

مواد لازم:

  • رشته آش: 350 گرم
  • گوشت چرخ کرده: 250 گرم
  • زرد آلو: ۷ عدد
  • آلو: ۷ عدد
  • آلوچه: ۷ عدد
  • آلبالو: یک چهارم پیمانه
  • گوجه سبز: ۷ عدد
  • لبو: 2 عدد
  • پیاز متوسط: 1 عدد
  • نخود و لوبیا: هر کدام یک سوم پیمانه
  • عدس: یک دوم پیمانه
  • رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذا خوری
  • سرکه: به میزان دلخواه
  • روغن، نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

 

طرز تهیه:

برای پخت آش میوه اردبیلی نخود و لوبیا را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض نمایید. خیس کردن آلوها هم تنها 2 ساعت کافی است. در مرحله بعد تمامی حبوبات را بپزید؛ پیاز را با روغن تفت دهید؛ ادویه بریزید و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. پس از کمی تفت دادن، لبوها را مکعبی خورد کرده و همراه با آب به مواد بیفزایید. (بهتر است در پخت آش میوه در قابلمه را نگذارید تا رنگ آن تیره نشود) زمانی که لبوها نیم‌پز شدند، نوبت به ریختن حبوبات و میوه‌های موردنظر می‌رسد. سپس باید گوشت‌های چرخ کرده را خوب ورز دهید و گلوله کنید. حال این توپ‌های خوشمزه را در کمی روغن سرخ کنید و داخل آش بریزید. وقتی پخت مواد به لحظات پایانی رسید، رشته‌های آشی را اضافه کنید و اجازه دهید غذا به اندازه کافی جا بیفتد. زمانی که به غلظت دلخواه رسید، آش میوه اردبیلی را در ظرف سرو بریزید و به اندازه دلخواه از سرکه استفاده کنید. این آش گرم و مقوی در شب‌های سرد زمستانی بسیار توصیه می‌شود!

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد