تزیین خانه با صنایع دستی

یکی از زیباترین عناصر موثر در زیباسازی منزل، استفاده از وسایل تزیینی و وسایل دکوری دست ساز، متناسب با دکور و چیدمان منزل شماست. در این مطلب می خواهیم تزیین خانه با صنایع دستی را با شما به اشتراک بگذاریم اتاق شما فضایی است که در آن آزادی خلق صنایع دستی را دارید، مکانی است که می توانید استایل شخصی خود را پیدا کنید. این که می خواهید یک پرسپکتیو آرامش بخش را ایجاد کنید یا یک ظاهر تند و خشن فرقی ندارد، دکوراسیون داخلی شما کمک می کند تا ایده های شما به واقعیت تبدیل شود.

صنایع دستی تلفیقی از هنر و فرهنگ هستند به همین دلیل حس نشاط و سرزندگی در خود نهفته دارند. از طرفی به دلیل قدمت بالایی که در استفاده از آن ها وجود دارد معمولا به سلامت نزدیک تر هستند. مثل قابلمه های مسی یا سفره های پارچه ای و حصیری که طب سنتی به استفاده از آن ها تأکید می کند. بنابراین جای دادن صنایع دستی در دکوراسیون خانه می تواند از جنبه های مختلفی به بهتر شدن حال شما کمک کند.

نقش رنگ‌ها در تزیین خانه با صنایع دستی ایرانی

در صنایع دستی ایرانی به وفور از رنگ‌های مختلف بهره گرفته می‌شود و به همین دلیل با استفاده از صنایع درستی ایرانی در خانه، یک دکوراسیون رنگی منحصربه‌فرد خواهید داشت. رنگ‌های فیروزه‌ای، لاکی و سایر رنگ‌های شاد از جمله رنگ‌هایی هستند که در صنایع دستی ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال پارچه‌های لاکی یا سرمه‌ای و طلایی یک هارمونی رنگ خاص را پدید می‌آورند که در صنایع دستی ایرانی به وفور مشاهده می‌شوند. همچنین پارچه‌های ابریشمی قرمز رنگ با نخ‌های زردوزی شده یک تلفیق رنگ زیبا را حاصل می‌کند. همچنین می‌توانید از گلیم‌هایی که با تلفیق رنگ‌ها آماده شده‌اند یک کف‌پوش بی‌نظیر مهیا سازید. البته با توجه وجود رنگ‌های مختلف در صنایع دستی ایرانی، بهتر است با هارمونی رنگ‌ها و اینکه کدام رنگ‌ها با هم ست می‌شوند آشنایی ابتدایی داشته باشید تا بتوانید آن‌ها را به درستی در منزل خود استفاده کنید.

فرش و گلیم

اگر بگویید تهیه فرش و گلیم دست باف برای خانه، هزینه بر و گران است، مطمئن باشید من هم با شما هم عقیده هستم. البته اگرچه نسبت به سختی تهیه این صنایع دستی، واقعا قیمت مناسبی دارند و یک ایده عالی برای تزیین خانه با صنایع دستی هستند، اما شاید برای خیلی از ماها پرداخت هزینه آن مقدور نباشد. با این حال نگران نباشید. اگر چرخی در بازار بزنید، فرش ها، موکت ها، رو مبلی ها و روفرشی های بسیار زیبایی با طرح و نقش فرش و گلیم خواهید یافت که قیمت مناسبی دارند و در کنار کمی حوصله از جانب شما، می توانند فضای سنتی زیبایی به خانه تان بدهند.

 ساعت دیواری خاتم کاری

ساعت دیواری از جمله وسائل بسیار کاربردی در هر خانه است که در زیبایی آن نقش مهمی دارد.اینکه ساعت در کجای خانه نصب شود و از چه طرح و نقشی برای آن استفاده کنیم مهم است.ساعت های دیواری باید در جایی نصب شوند که از همه زوایای خانه به راحتی دیده شود.همچنین با المان های اطرافش همخوانی داشته باشد. خوشبختانه تنوع زیادی در طرح و نقشهای ساعت های خاتم کاری وجود دارد.اکثر این ساعت ها تلفیقی از هنر خاتم و میناکاری است.صنایع دستی خاتم کاری در اصل منسوب به شهر شیراز است.اما چون امروزه در اصفهان رونق بیشتری دارد،خاتم را با نام اصفهان می شناسند.

رنگ های استفاده شده در ساعت های خاتم کاری به صورتی است که معمولا به راحتی با اکثر وسایل خانه قابل ست شدن است.ساعت به نوبه خود یادآور ساعت و تاریخ است، فکر کنید این نماد خودش با ظرافت نقوش خاتم ترکیب شود.اشکال هندسی ظریفی که در کارهای خاتم استفاده می شود می تواند هر کسی را جذب خود کند.

تزئین دیوار با حصیر

و اما باید بدانیم انجام این کار خیلی ساده تر از آنچیزی است که فکر می کنید، تنها باید تعدادی سبد حصیری قدیمی یا جدید از بازار یا سمساری ها خریداری کرده و به صورت گروهی بروی دیوار قرار بدهید. خوبی سبدهای حصیری این است که با بسیاری از سبک ها و چیدمان های مختلف دکوراسیون داخلی مانند روستیک، سنتی و کلاسیک  کار می کنند. حتی برای ایجاد تضاد و نقطه کانونی در دکوراسیون های مدرن نیز می توان از آنها استفاده کرد. تزیین دیوار با حصیر راهی بسیار ارزان و در عین حال تاثیرگذار برای زیباسازی دکوراسیون است اما برای تاثیر گذاری بیشتر می توان از ایده های خلاقانه مانند شکل های زیر بهره برد.

ظروف دیوار کوب با طرح های سنتی

این مورد به جرأت یکی از مؤثرترین کارها برای تغییر فضای خانه به سمت یک خانه سنتی و یک روش عالی برای تزیین خانه با صنایع دستی است. نقش و نگارهای مختلفی برای این ظروف دیوارکوب وجود دارد؛ از طرح و نقش فیروزه تا مینا کاری و زرکوب و حتی سفال کاری، که دست شما را برای ست کردن رنگ آن با پرده و فرش و مبل، آزاد می گذارد.

این ظروف را می توانید به صورت دیواری یا در در کنار سایر ظروف سنتی روی میز، یا هرجا که مناسب خانه شماست، به شکل بسیار زیبایی استفاده کنید.

تابلو های میناکاری

وجود تابلو و تزیین دیوار در هر خانه ای واجب و یکی از اصول دکوراسیون منزل است.معمولا تابلوها به گونه انتخاب می شوند که هم نشان دهنده اعتقاد و نوع نگاه صاحب خانه است وهم جنبه زیبایی داشته باشد.تابلوهای مینا کاری با رنگ آبی لاجوردی اش می تواند علاوه بر زیبایی آرامش بیشماری را به ساکنان آن خانه هدیه دهد. هنر دست همیشه انرژی فوق العاده ای از خود ساطع می کند.با استفاده از تابلوهای میناکاری در چیدمان منزل می توانید نظر خیلی از افراد را به آنها جلب کنید.تابلوهای مینا کاری معمولا از یک و یا چند بشقاب میناکاری تشکیل شده اند. شما می توانید از بشقاب های میناکاری به تنهایی به عنوان دیوار کوب استفاده کنید و طرح های خلاقانه ای به وجود بیاورید.

گلدان میناکاری

داشتن یک اثر هنری مانند گلدان میناکاری روی میز می تواند خانه را چندین برابر زیبا کند.گلدانهای میناکاری از جمله دکوری های هستند که مورد پسند خیلی از افراد قرار می گیرد. شاید به همین خاطر باشد که از این گلدان ها به عنوان هدایای سازمانی زیاد استفاده می شود.در مورد گل هایی که در این گلدان ها می گذاریم باید به این نکته توجه کنیم که رنگ گل با آبی گلدان باد درست انتخاب شود تا جذابیتش را چند برابر کند. رنگ های قرمز و زرد می تواند انتخاب های خوبی باشند.حتی می توان از ترکیب این گلها نیز به خوبی استفاده کرد.یک گل صورتی زیبا نیز با آبی لاجوردی گلدان ترکیب عالی خواهد شد.اینکه گلدان را در کجای منزل استفاده می کنید در درجه اول به سلیقه شما در گام بعدی به هماهنگی عناصر اطرافش بستگی دارد.

رومیزی با طرح های سنتی یا هنر دستی

برای تزیین خانه با صنایع دستی، شاید تنوع هیچ وسیله ای به اندازه رومیزی نباشد! شما با قلاب بافی، بافت، تکه دوزی، گلدوزی، مروارید دوزی و بسیاری از هنر دستی های دیگر، با حداقل هزینه، رومیزی های بسیار زیبا آماده کنید و در گوشه و کنار خانه خود از آن ها استفاده کنید.

از آن جا که رنگ و ترکیب رنگ ها، مهم ترین عامل در زیبایی هر دکوراسیونی است، تنوع رومیزی ها در تزیین خانه با صنایع دستی، تا حد قابل توجهی دست شما را باز می گذارد، که بتوانید دکوراسیون متنوعی برای خانه خود طراحی کنید.

مبلمان با طرح های سنتی

مبلمان های سنتی بسیار زیبایی در چند سال اخیر تولید می شود که انواع مختلفی نیز دارد. از تخت و کرسی گرفته تا تلفیق هایی از مبلمان مدرن و سنتی. این مبلمان ها در تزیین خانه با صنایع دستی، عالی هستند و نمای خانه شما را می توانند کاملاً سنتی کنند.

حتی اگر تمایل به خریداری این نوع مبل ها ندارید، می توانید از روکش هایی با طرح های گلیم و ورنی، روی مبل های راحتی خود استفاده کنید.

تزیینات دیوار با صنایع دستی

وقتی تصمیم بگیرید از صنایع دستی در دکوراسیون خانه تان استفاده کنید آنقدر با تنوع محصول مواجه می شوید که دستتان حسابی برای انتخاب باز است. تابلو، ساعت و دیوارکوب های مناسب از صنایع دستی مختلف در بازار وجود دارد. کافی است حیطه علاقه خود را بدانید که صنایع چوبی دوست دارید یا فلز یا سفال و یا حتی پارچه؛ برای مثال آویز دیواری سنتی، تابلو و ساعت سوزن دوزی پته یا ست بشقاب ها و ساعت میناکاری،  ساعت خاتم کاری، بشقاب های سفالی در طرح های مختلف.

اگر دنبال نماهای تیره و مات در تزیین خانه با صنایع دستی  هستید تابلوهای پارچه ای مانند پته یا سوزن دوزی یا  تابلوفرش می توانند مناسب باشند. اگر نماهای براق و رنگی دوست دارید بشقاب های میناکاری فلزی می توانند پیشنهاد خوبی برای منزلتان باشند. تابلوهای ملیله کاری فلزی هم در عین ظرافت جلوه هنری و جذابی روی دیوار  ایجاد می کنند. تابلوهای معرق هم در عین براق و پر نقش ونگار بودن نمای کلاسیکی را به خانه شما می دهند.

 

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد