مشهورترین قالی های ایرانی

مشهورترین قالی های ایرانی و بهترین برند فرش دستباف و شناخت آن از مهمترین سوالات و مواردی می باشد که برای خرید قالی دست بافت باید آن ها را بدانیم. در شهرهای مختلف ایران تنوع بافت بسیار بالا می باشد و نمونه های بسیار زیادی وجود دارد که گاهاً باعث ایجاد سردرگمی در شخص خریدار می شود.

فرش دستباف کدام شهر بهتر است؟

فرش دستباف ایران از زمان‌های بسیار دور شهره جهان بوده است. در افسانه‌ها و داستان‌ها هر جا سخن از ثروت و مِکنَت یا حسن سلیقه بوده یک فرش ایرانی در آن می‌درخشیده است.  اما ما ایرانیان به دلیل همیشه در دسترس بودن فرش دستبافت، کمتر به خود زحمت داده‌ایم تا این کالای مهم ایرانی که برآیند فرهنگ و سنت ماست را بشناسیم. نه تنها در جهان که حتی در ایران هم مردم˚ بسیاری از نقوش ایرانی را نمی‌شناسند.

اینکه فرش دستباف کدام شهر بهتر است سوالی نیست که بتوان در یک یا دو کلمه پاسخ داد. آنکه تبریزی است می‌گوید فرش تبریز و آنکه اصفهانی است فرش اصفهان را بهترین می‌داند. تقریبا هر منطقه از ایران فرش دستباف با طرح و مشخصات خاص خود را دارد، فرش اراک پرز بلند و پشمی و کلفت است و قالیچه قم تمام ابریشم ظریف و لطیف. یکی می‌شود فرش کرمان با نقش درشت و پرزهای بلند که به قول معروف هرچه پا میخورد زیباتر می‌شود و دیگری فرش نایین با طرح ظریف و پرز کوتاه که جایش فقط در مهمانخانه است.

پس دقیقا نمی‌شود گفت فرش دستباف کدام شهر بهتر است اما می‌توان گفت که فرش برخی از مناطق ایران دارای شهرت و طرفداران بیشتری هستند.

تاریخچه هنر قالیبافی در ایران

در حقیقت می‌توان گفت بشر از زمان غارنشینی برای محافظت از جسم خود در برابر سرما، گرما، حشرات، جانوران و … از زیراندازهای مختلفی استفاده می‌کرده که هر کدام از انواع مواد مختلف مانند پشم و پوست حیوانات، برگ درختان و … ساخته می‌شده‌اند. قالی نیز نوعی از زیراندازها است که از هزاران سال پیش توسط انسان مورد استفاده قرار گرفته و تا امروز تغییرات متعددی داشته است. قدیمی‌ترین قالی در سال ۱۹۴۹ توسط باستان شناسان روس و در دره‌ای به نام پازیریک کشف شده است که قدمت و تاریخچه آن به 5 قرن قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد اما همانطور که گفته شد اولین قالی‌ها در ایران در دوره ساسانیان بافته شده‌اند و ایران همواره به عنوان یکی از مهدهای اصلی هنر قالیبافی در جهان شناخته شده است و بافت و رفوگری فرش یکی از هنرهای اصلی ایرانی به شمار می‌رود.

 

فرش بافی در شهرهای مختلف ایران

فرش‌های دستباف ایران از زمان‌های کهن نه‌تنها در ایران بلکه در جهان سرشناس بوده است. فرش دستباف در شهرهای فراوانی از ایران بافته می‌شود که فرش شهرهایی مانند  تبریز ، کاشان ، مشهد ، قم و کرمان به شهرت رسیده‌اند و فرش‌های این مناطق در جهان  شناخته‌ شده‌اند.

فرش‌ های دستباف کم و بیش کیفیت همانندی دارند و طرح‌ها و رنگ‌های آنهاست که باعث تغییر در کیفیت کار نهایی میشود. طرح‌های بهترین برندهای فرش دستباف دربرگیرنده طرح‌های سنتی و امروزی هستند.

مشهورترین قالی های ایرانی

مشهورترین فرش های ایران را چگونه بشناسیم؟

فرش های ایرانی انواع مختلفی دارند فرش های ابریشمی، فرش های کنفی، قالیچه ها، فرش های دستبافت، فرش های وینتج و…. انواع فرش های ایرانی می باشد. هر کدام از فرش ها نیز انواع مختلفی دارند و درجه بندی می شوند. فرش های ایرانی طرح و نقش های فراوانی دارند و مشهور ترین طرح های ایرانی شامل طرح های زیر می باشد.

قدیمی ترین یا همان مشهورترین قالی های ایرانی

بهتر است از قدیمی ترین فرش ایران شروع کنیم. پازیریک، قدیمی‌ترین فرش جهان در موزه آرمیتاژ

از همان دوران تا کنون سال‌هاست فرش دستباف ایرانی زبان‌زد خاص و عام در جای‌جای جهان شده است؛ نمود فرهنگ و هنر غنی ایرانی در تار و پود قالی توانسته طرفداران بی‌شماری در دنیا پیدا کند، اما قدیمی‌ترین فرش ایرانی کجاست؟ قالی پازیریک نام قدیمی‌ترین فرش ایرانی است که تخمین زده می‌شود در حدود ۲۵۰۰ سال پیش تار و پودهایش به هم گره خورده است. پازیویک نام دره‌ای در روسیه است که این قالی آنجا کشف شده و ابعاد آن ۲*۲ متر مربع است.

مشهورترین قالی های ایرانیاین فرش در سال ۱۹۴۹ میلادی توسط سرگی رودنکو باستان‌شناس روس در یکی از مقبره‌های یخ‌زده فرمانروای پازیریک در نواحی جنوبی سیبری به دست آمد و در حال حاضر در موزه آرمیتاژ در سن پترزبورگ روسیه نگهداری می‌شود. رودنکو پس از بررسی ساختار فرش و نگاره‌های آن متوجه شباهت زیاد نقش‌مایه‌های این فرش با نقش برجسته‌های تخت جمشید شد. نکته جالب این است که بررسی کارشناسان فرش نشان می‌دهد که از نظر کیفیت و نوع بافت و طرح آن چیزی از فرش‌های امروزی کم ندارد و مشخص است این قالی در جوامع متمدن بافته شده است.

مشهورترین قالی های ایرانی

فرش دستبافت قم هم یکی مشهورترین قالی های ایرانی

انواع مختلف فرش دستباف ایرانی که در شهر قم بافته می شدند. ابتدا با استفاده از پشم های نه چندان ظریف طراحی و تولید میشدند. ولی با گذر زمان هنرمندان قالیباف در شهر قم توانستند. هنر قالیبافی و تولید فرش دستباف ایرانی را در این شهر به تکامل رسانده و با توجه به توانایی مهارت و هوش ذاتی بالایی که داشتند. و توانستند انواع فرش دستباف ایرانی تمام ابریشم را که رج شمار بسیار بالایی نیز داشتند. تولید کرده و در اختیار مصرف کننده قرار دهند.

انواع مختلف قالی و فرش های دستباف ایرانی قمی که با نخهای ظریف ابریشمی تهیه و تولید میشدند به گل ابریشم معروف گشته و در کل دنیا نیز زبانزد خاص و عام میباشند. طرح های مختلفی که در فرش های دستباف ایرانی در شهر قم مورد استفاده قرار می گیرند. از تنوع و گستردگی بسیار بالایی برخوردار هستند.

مشهورترین قالی های ایرانی

آیا می دانید فرش کاشان هم جز مشهورترین قالی های ایرانی است؟

طرح لچک و ترنج شناخته‌شده‌ترین طرح‌های فرش کاشان است. به نقشه‌ی استاندارد منطقه‌ی کاشان، نقشه ترنج و محراب هم گفته می‌شود و لچک‌های هر طرف به شکل محرابی زیبا دیده می‌شود. به نظر می‌آید این طرح از طرح کلاسیک روی قرآن‌های چرمی تاریخی گرفته شده و از دوره صفویه در کارگاه‌های تولید فرش دست‌بافت کاشان به کار رفته است. طرح‌های افشان، گلدانی یا درختی، شکارگاه و محتشم دیگر طرح‌های مشهور فرش کاشان هستند.
ماده‌ی اولیه فرش کاشان بیشتر پشم، پنبه و ابریشم است و بیشتر در ابعاد ۲_۳ و ۵/۳_۵/۲ تولید می‌شود. در گذشته بیشتر فرش کاشان به رنگی لاکی و سرمه‌ای تولید می‌شد اما حالا با سبک‌های دکوراسیون جدید، فرش کاشان به رنگ‌های مختلف تولید می‌شود.
مشهورترین قالی های ایرانی

فرش آباده

شهر آباده درست در میان شیراز و اصفهان واقع شده است. تنها چیزی که نظر توریست ها را به این شهر جذب می کند.خرید صنایع دستی و الخصوص فرش های بسیار با کیفیت و مرغوبی است. که در این شهر تولید می شوند.

در ابتدا، فرش های دستباف آباده دارای طرح های گلدان و رنگ های بی کیفیت بودند. این فرش برای ورود به بازار کار با مشکلات خاصی روبه رو بود. و بافندگان به دنبال یافتن الگوهای جدید بودند. آنها از عشایر قشقایی که ارودگاه تابستانی خود را در مراتع آن منطقه برپا می کردند. الهام گرفتند. این فرش ها دارای ترکیبی از رنگ های قرمز_قهوه ای با آبی است و همچنین دارای نقش های مدالی در وسط و گوشه های آن است.

این فرش ها معمولا دارای یک شش ضلعی بزرگ در وسط آن با یک کمان و یا یک نقش مدالی در گوشه ها و نوعی طرح که به هبات لو مشهور است. موجودند. زمینه این فرش دستباف از تصاویر کوچکی از پرندگان، حیوانات چهارپا به همراه گلها و درختان پوشیده شده است. آنها به دلیل سفت و سختی، دوام و استحکامی که دارند. بسیار خوب و کاربردی هستند.

فرش کرمان و مشهورترین قالی های ایرانی

فرش کرمان دیگر فرش مشهور ایرانی است که حتی براساس این فرش ضرب‌المثلی هم ساخته شده. قالی کرمان به دلیل بافته شدن با گره‌ای بسیار ظریف، زیبایی چشم‌گیر و دوام بسیاری دارد و همین عامل شهرتش شده است.
فرش کرمان از دسته فرش‌های طبیعت‌گرا و پرکار است که نقش‌مایه‌های ریزی در سراسر قالی وجود دارد. معروف‌ترین طرح‌های فرش کرمان هم شامل سبزیکار، واگیره‌ای، درختی، بته‌ای، قاب قرآنی، افشان و … است. بیشتر فرش‌های تولید شده در کرمان به رنگ‌های لاکی تیره و روشن، بژ، مسی، عنابی، سرمه‌ای و سبزهای تیره و روشن‌اند.
در فرش کرمان بیشتر از پشم و پنبه استفاده می‌شود و چله‌کشی فارسی، استفاده از دارهای عمودی و شیرازه‌ی متصل از دیگر ویژگی‌های فرش کرمان است.
مشهورترین قالی های ایرانی

فرش بیجار و مشهورترین قالی های ایرانی

بیجار یک شهر کوچک کردنشین در غرب ایران است. فرش های کردی اغلب بسیار مستحکم و جمع و جور هستند که همین امر باعث دوام و ماندگاری بسیار زیاد آنها می شود. برای بسیاری از متخصصان فرش نام فرش بیجار نماد دوام و استحکام است. بافندگان از شانه های سنگین خود که از چوب وفلز ساخته شده اند برای زدن پودها و گره ها استفاده می کنند بطوریکه تار و پود ها به شدت در هم تنیده می شوند و بنابراین سطح فرش بسیار فشرده است و هیچگونه سنگریزه و شن و یا هر چیز ریز دیگری نمی تواند در آن نفوذ کند. فرش دستباف بیجار اغلب دارای گره های ترکی هستند و معمولا به رنگ قرمز و آبی با عناصر بژ می باشند.

متداول ترین الگوی این فرش الگوی هراتی است (همچنین به آن الگوی ریز ماهی نیز گفته می شود)، البته نقوش مدالی و گلدار نیز  وجود دارند. فرش های بیجار در اکثر اندازه ها تولید می شوند از ۱۵۰*۱۰۰ سانتیمتر گرفته تا اندازه های بزرگتر. این فرش ها از اعتدال رنگ، ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار هستند که باعث می شود برای استفاده در اکثر محیط ها مناسب باشند. به دلیل دوام و استحکام بالا این فرش ها، برای استفاده در مکان های عمومی بسیار مناسب هستند.

فرش‌های زاگرس شامل مرکزی، همدان، لرستان، ایلام و چهارمحال‌وبختیاری و مشهورترین قالی های ایرانی

در این منطقه فرش همدان یکی از مشهورترین فرش‌ها به شما می‌رود. فرش‌های همدان به سبک‌های منحنی، شاخه شکسته و گاهی هندسی و اغلب با طرح ترنج، دسته‌گل، بته‌ای، هراتی و ایلیاتی بافته می‌شوند. طرح بته‌ای در فرش‌های لرستان هم دیده می‌شود.
طرح خشتی در فرش‌های چهارمحال‌وبختیاری پرطرفدار است و فرش این خطه، با شکل‌های چهارگوش، شش‌گوش و لوزی به شکلی منظم شبکه‌بندی شده. در این شکل‌های هندسی هم نقش‌هایی مثل درخت سرو، شاخه‌ی بید مجنون، گلدان پر گل و پرنده بافته می‌شود.

فرش گبه و مشهورترین قالی های ایرانی

گبه (در ترجمه فارسی به فارسی آن را خام، طبیعی و بریده نشده گویند.) نمایانگر یک فرش خشن و بدوی است با الگوهایی که غالبا توسط عشایر قشقایی استان فارس در جنوب غربی ایران طراحی شده است. این فرش ها احتمالا شناخته شده ترین فرش دستباف ایران هستند. تار و پود این فرش ها از پشم تهیه می شود  و برای رنگ کردن الیاف آنها از رنگهای گیاهی استفاده می شود. این فرش ها دارای ضخامت بیشتری نسبت به سایر فرش های ایرانی می باشند. به طوریکه گاهی ضخامت آنها به ۲.۵ سانتیمتر می رسد.

مشهورترین قالی های ایرانی

فرش افشار و مشهورترین قالی های ایرانی

حوال شهر کرمان، واقع در جنوب شرقی ایران سکونتگاه نیمی از عشایر قبیله افشار واقع شده است. این عشایر، صدها سال در شمال غربی ایران زندگی می کردند. اما نیمی از قبیله به اجبار به منطقه امروزی آنها، جایی که در آن صنعت فرش به یک شاخه مهم تجارت تبدیل شده، منتقل شدند.

فرش دست بافت کاشان به رنگ قرمز و آبی و عمدتاً دارای الگوهای هندسی هستند. رایج ترین الگوی آنها شامل یک قسمت مرکزی با یک یا چند مدال مربعی شکل است. بعضی می گویند. که این یک نماد مخفی است که برای آماده سازی فرش کشیده شده است.

امروزه نیز این مدال ها وجود دارند و در واقع به عنوان نماد فرش های افشار محسوب می شوند. و همچنین اندازه پهنای آنها بسته  طول فرش متفاوت است. که هرچه طول فرش بیشتر باشد. عرض این مدال ها افزایش می یابد.

در شهر بابک که در همسایگی شهر افشار وجود دارد. فرش های مشابهی تولید می شوند.فرش هایی با تراکم بیشتر ، الگوهایی دقیقتر و با جزئیات بیشتر. فرش های افشار در بازار به نام فرش های سیرجان معروف هستند.

مشهورترین قالی های ایرانی

فرش‌های عشایری شامل لری، بختیاری، شاهسون قشقایی و افشاری و مشهورترین قالی های ایرانی

همان‌طور که از اسم فرش عشایری پیداست، عشایر ایران این نوع فرش را می‌بافند. فرش عشایر بیشتر ذهنی‌باف است و در این طرح‌ها قرینه بودن بی‌معناست، بنابراین سادگی ویژگی اصلی طرح فرش عشایری است.
فرش قشقایی، مشهورترین فرش عشایری است که در استان فارس تولید می‌شود. کله‌اسبی، ترمه‌گل، شاه‌پسند و محرمات از پرطرفدارترین طرح‌های به کار رفته در فرش قشقایی است.
مشهورترین قالی های ایرانی

فرش اردبیل و مشهورترین قالی های ایرانی

شهر اردبیل، مرکز استان اردبیل است. و در شمال ایران در حاشیه دریای خزر واقع شده است. شنیدن نام فرش دستباف اردبیل ممکن است. ذهن یک فرش شناس را به فرش اردبیل معروف که هم اکنون در Victoria and Albert Museum در لندن موجود است. معطوف کند. این فرش در واقع در کاشان بافته شده. اما در مسجدی در اردبیل قرار داشته و در نهایت برای تامین هزینه های تعمیر مسجد فروخته شده است.

فرش هایی که در اردبیل تولید می شوند. از الگوهای قفقازی مانند شیروان، قراباغ و گنجه الهام گرفته اند. بعدها این فرش ها به کالای محبوب و خوشایند  کلکسیونر ها تبدیل شدند. فرش های اردبیل نازک با الگوهای هندسی بسیار زیبا و خوش بافت هستند. امروزه بخش اعظم این محصولات از تولید کننده های فرش با کیفیت بسیار بالا تشکیل شده است. و به نام فرش اردبیل به فروش می رسند.

فرش‌های مرکز ایران شامل تهران، تفرش، طالقان و سمنان و مشهورترین قالی های ایرانی

تهران به عنوان پایتخت به موارد زیادی شهرت دارد که معمولا فرش‌بافی جزو این موارد نیست. فرش تهران در سال‌های اخیر بسیار متحول شده اما به طور کلی ویژگی‌های فرش تهران از این قرار است:
  • استفاده از طرح‌های لچک، ترنجی، درختی حیوان‌دار، درختی ساده، بازوبندی و هراتی با حاشیه سماوری
  •  به کارگیری پشم باکیفیت در بافت فرش
  •  گره‌های فارسی‌باف، ارتفاع کوتاه پرز و بافت نسبتا فشرده و سبک آن
فرش سمنان هم جزو فرش‌های نسبتا پرطرفدار است. قالی‌باف‌های سمنان معمولا از نقش و طرح منطقه‌های دیگر مثل تبریز، مشهد، اصفهان، نائین، کاشان و یزد استفاده می‌کنند و عمده طرح‌های استفاده شده در فرش سمنان شامل گل اسلیمی، شکوفه، غنچه و بعضی طرح‌های شاه‌عبتسی مثل افشان، ترنجی، خوشه و شکارگاه است.

فرش بختیاری

در دامنه رشته کوه های زاگرس، غرب شهر اصفهان و حوالی شهرکرد، عشایر بختیاری سکونت دارند. اغلب آنها به زبان فارسی و یا به گویش لری صحبت می کنند در حالی که زبان آن دسته از بختیاری ها  که در استان خوزستان ساکن هستند عربی است. مردان بختیاری شلوارهای گشاد، کلاهای گرد و پیراهن های کوتاه می پوشند، لباس هایی که قدمت آن  به سلسه اشکانیان بر می گردد. در آن زمان روسای عشایر بختیاری (خان ها) دارای جایگاه قدرتمندی در جامعه فارسی بودند. چهار محال و بختیاری یکی از پهناور ترین مناطق تولید فرش دستباف است که عشایر و روستاییان از هر نژادی را به خود جذب می کند.

همه این فرش ها با نام مشترک بختیار (و همچنین بختیاری ) فروخته می شوند. گاهی به نام محلی که در آن بافته شده اند. مانند بلداجی، فریدان و یا سامان شهرت دارند. این فرش ها از پشم بسیار بادوام بافته شده اند. و به خوبی زده شده اند.که باعث شده است. بسیار محکم و ضخیم باشند. و از بادوام ترین فرش های ایرانی محسوب شوند. یکی از الگوهای شناخته شده. این فرش ها، الگوی خشتی (نقش باغ) است که در آن فرش به مربع هایی با گیاهان و حیوانات تقسیم می شود. که نماد باغ های ایرانی است. و همچنین نقوش مدالی و نقش هایی از درختان الگوهای دیگری هستند. که برگرفته از فرش های اصفهان می باشند.

 

فرش‌های شمال ایران و مشهورترین قالی های ایرانی

قالی‌های ترکمن در دسته‌ی فرش‌های شمال ایران شناخته‌شده‌ترین هستند. نقشه‌ی فرش‌های ترکمن غالبا تکراری و از تکرار یک یا چند نقش‌مایه بافته می‌شوند.
فرش کلاردشت که به فرش خرسک مشهور است دیگر قالی این منطقه است که برگرفته از طبیعت این منطقه است.
مشهورترین قالی های ایرانی

فرش بلوچ جز مشهورترین قالی های ایرانی است

بلوچ ها در منطقه مرزی بین ایران و افغانستان زندگی می کنند. بلوچ یک اصطلاح عمومی است. که به عشایری اطلاق می شود. که از قبایل کوچکتر با اصل و نصب و نژادهای مختلف تشکیل شده اند. معاش آنها از طریق کشاورزی ، پرورش گوسفند، بز و شتر و همچنین تولید فرش تامین می شود.

فرش دستباف بلوچ رابطه تنگاتنگی با فرش های افغانستان و ترکمنستان دارند. رنگ آنها اغلب، قرمز و آبی تیره و مات و قهوه ای و سیاه است.  الگوهای آنها هندسی شکل با نقوشی از درخت زندگی به صورت منحنی شکل است. آنها اغلب به عنوان فرش های نماز با نقش محراب طراحی می شوند.

گاهی اوقات این فرش ها در عرض خود دارای کلیم های تزئینی هستند. تا از آنها در برابر سایش محافظت کنند. طول این فرش ها اغلب از ریسمان های زیادی تشکلیل شده است. که از موی بز و اسب ساخته شده اند. تار آنها از پشم و یا ترکیبی از پشم و موی بز تولید شده است. و فرش های جدید دارای تارهایی از جنس پنبه هستند.

ساخت این فرش از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. این فرش ها محکم و در عین حال نازک هستند. و حس اصل و واقعی بودن صنایع دستی عشایر را در مخاطب به وجود می آورند. این فرش ها غالبا در ابعاد کوچک و دارای نقش های سرزنده و با روح هستند و هچنین فرش های نماز بسیار متداول هستند.

مشهورترین قالی های ایرانی

این فرش ها در شهر مشهد به فروش می رسند. و به نام فرش بلوچ-مشهد شناخته شده اند. در حالی که آن دسته از فرش ها که در شهر هرات در افغانستان فروخته می شوند. به نام فرش بلوچ-هرات شناخته می شوند.

فرش مشهد از پرطرفدارترین یا مشهورترین قالی های ایرانی

شهر مقدس مشهد در شرق ایران در استان خراسان بزرگ واقع شده است. مشهد یکی از مقدس ترین شهر های ایران است. امام هشتم شیعیان در این شهر وفات یافته و به خاک سپرده شده است. این مکان از یک روستای کوچک و ناشناخته در طی زمان به یکی از بزرگترین شهرهای ایران با جمعیتی حدود ۲ میلیون نفر گسترش یافته است. و سالانه بیش از ۱۲ میلیون مسلمان شیعه از این شهر بازدید می کنند.

تولید فرش دستباف ، به ویژه فرش های بزرگ با قاب بندی آذینی (نقش مدالی) که تحت عنوان فرش مشهد به فروش می رسند. بسیار گران هستند. کیفیت آنها متفاوت است. و الیاف فرش خراسان به واسطه نرمی آن به راحتی از دیگر فرش ها قابل شناسایی است.

مشهورترین قالی های ایرانی

مشهورترین قالی های ایرانی در کدام شهرها هستند؟

اگر بخواهیم برای بهترین برند فرش دستباف آنها را دوباره به طور خلاصه بررسی کنیم باید بگوییم که لیست آنها به این صورت می باشد.

فرش دستباف کرمان : فرش های کرمان در دسته فرش های طبیعت گرا، پرکار و پر استفاده از نقش مایه های ریز در سراسر قالی می باشد که اصولاً دارای پرز بلندی می باشند.

فرش دستباف کاشان : طراحی و کیفیت بالای فرش های کاشان زبان زد می باشد و همین موضوع را می توان نقطه قوت آنها معرفی کرد.

فرش دستباف تبریز: فرش های این شهر بسیار مشهور می باشند و دلیل اصلی آن ظرافت و دقت بالا در خلق یک اثر هنری می باشد.

 فرش دستباف اصفهان: ساختار اصلی اغلب طرح های قالی اصفهان، از الگوی لچک و ترنج پیروی میکند. نقوش زیبای اسلیمی و گردش های آن، در ساختار لچک، ترنج و متن فرش به وضوح مشاهده می شود.

 فرش دستباف فراهان: فرشی با دوام که با پشم با کیفیت زخیم بافته می شود و ارتفاع پرزهای آن اصولا بسیار کوتاه می باشد که البته باید دقت کنید که این توضیحات در مورد فرش فراهان کلاسیک و قدیمی می باشد.

 فرش دستباف قم: در بین بهترین برند فرش دستباف قالی قم جز جدیدترین گزینه ها می باشد که توانسته طرح های ظریف و ابریشمی فوق العاده ای را به بازار ایران و جهان ارائه دهد.

فرش دستباف سلطان آباد: این نوع فرش که با نام اراک نیز شناخته شده می باشد برای مطابقت با دکوراسیون های مدرن و اروپایی بسیار عالی می باشد.

اینها مهمترین و بهترین شهرهای تولید کننده فرش دستباف بودند که البته می توان شهرهایی مثل هریس، نائین، ساروق و موارد دیگری را نیز به این لیست اضافه کرد.

مشهورترین قالی های ایرانی

بزرگترین و  فرش جهان | مشهورترین فالی های ایرانی

۱- فرش دستباف نیشابور، در مسجد شیخ زاید ابوظبی، بافت۱۲۰۰ قالیباف زن نیشابوری در ۱۸ ماه

مواد اولیه: ۳۸ تُن از مرغوب‌ترین الیاف از پشم سیرجان و نیوزلند -دومیلیارد و سیصد میلیون گره

ابعاد: ۱۳۲ متر طول و ۴۲ تا ۴۸ متر عرض (شش‌هزار متر مربع)

 

۲- فرش مسجد شهر مسقط به سفارش سلطان قابوس پادشاه عمان با ۵۰۰ بافنده و ۱۲ میلیون ساعت کار به مساحت ۴۳۴۳ متر مربع

مشهورترین قالی های ایرانی
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد