صنایع دستی هرمزگان

استان هرمزگان در جنوب ایران قرار دارد و فرهنگ ریشه‌دار و قدیمی آن در کنار آداب‌و‌رسومی خاص مورد توجه بسیاری از تاریخ‌ شناسان است. هرمزگان جایگاه ویژه‌ای در صنایع دستی ایران دارد و بیشتر تولیدات آن نیز توسط زنان منطقه انجام می‌شود. می‌توان گفت دست‌سازه‌های این استان با زیبایی و طراحی چشم‌نواز بیشتر جنبه مصرف محلی دارد و معمولا فصلی است.

استان هرمزگان با توجه به بافت سنتی، آداب و رسوم خاص و فرهنگی غنی و ریشه دار، از قدیم الایام بخش مهمی از انواع صنایع دستی را در خود جای داده و به همین جهت همواره در طول تاریخ مورد توجه محققان و تاریخ شناسان گوناگون قرار گرفته است. با در نظر گرفتن این مهم و در راستای اهداف برنامه سوم توسعه مدیریت صنایع دستی استان هرمزگان، برنامه ها و سیاست هایی را تعیین و اجرا نموده است. از جمله صنایع دستی معروفی که در این استان بیشتر مورد توجه است می توان به سفالگری، شیریکی پیچ، عبادوزی، قالی بافی، چادرشب بافی، سوزن دوزی، صنایع صدفی، گلابتون دوزی، دوزی، حصیر بافی و… اشاره کرد.

صنایع دستی بومی
در استان هرمزگان صنایع دستی بومی از جایگاهی ویژه در فرهنگ و سنت های مردم برخوردار می باشد. بعنوان مثال رودوزی های سنتی که از جمله مهمترین رشته های صنایع دستی این منطقه است. جز لاینفک پوشش بومی زنان و دختران منطقه می باشد و یا نوعی حصیر به نام «تک» در نواحی روستایی هم بعنوان زیرانداز و هم بعنوان بخشی از پوشش سقف خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

نکته دیگر اینکه با درنظرداشتن موقعیت مرزی استان و رویارویی ساکنان مدرسه با فرهنگ های بیگانه، محفوظ ماندن این جایگاه و استفاده از صنایع دستی بویژه در پوشش خانم ها بسیار ارزشمند است و حاکی از توجه و عنایت مردم استان به اینگونه صنایع و حفظ نمادهای سنتی و بومی منطقه می باشد.

حصیر بافی – صنایع دستی هرمزگان

حصیربافی هنر زنان و مردان سرزمین نخل و خرماست و از رایج‌ترین صنایع دستی هرمزگان. تاریخچه این هنر به قبل از هخامنشیان تعلق دارد.

از حصير بافی بايد به عنوان رايج ترين و معمول ترين صنعت دستی استان هرمزگان نام برد، چرا که ماده اوليه مورد نياز حصير بافی برگ درخت خرما بوده که به حد وفور در اختيار صنعتگران است و توليد انواع فرآورده های حصيری که کاملاً جنبه مصرفی دارد، روستاهای ميناب، يشاگرد، بندر لنگه و اطراف آن از مناطق مهم بافت حصير است که اکثر کار آن توسط زنان و دختران منطقه صورت می گيرد. مواد اوليه مورد مصرف عبارت است از برگ درخت خرما(پيش مُغ) و ضايعات درخت خرما و گياهی به نام “مور. حصير بافان ميناب در روستاهای بهمنی، چلو، نصيرابی، محمودی و قاسم آباد ساکن هستند.

هنرمندان این رشته از برگ درختان خرما، که به زبان عامه منطقه به «پیش» معروف است، وسایلی حصیری مانند زنبیل،‌ زیرانداز،‌ ناندان، تویزه،‌ بل، سفره، بادبزن، جارو، سبد و کلاه را تولید می‌کنند و در حال حاضر این فرآورده‌های حصیری در روستاهای میناب، بشاگرد و بندر لنگه عرضه می‌شود.

 

چنته – صنایع دستی هرمزگان

چنته دست بافته ای است که برای تزیین کپرها از آن استفاده می کنند. این محصول بر روی دارهای زمینی بافته می شود و شامل اشکال هندسی و ذهنی متنوعی است. برای تزیین چنته از صدف ها و منگوله های رنگی استفاده می کنند.

صنایع دستی دریایی – صنایع دستی هرمزگان

عبارت صنایع دستی دریایی به زیورآلات، اشیای تزیینی و دکوری و …  گفته می شود که با استفاده از صدف ها و بقایای آبزیان و به شیوه ای هنرمندانه ساخته می شوند و به فروش می رسند. در استان هرمزگان به دلیل همجواری با خلیج فارس صنایع دستی دریایی را در بازارها می بینید و می توانید آنها را تهیه کنید. اگر به فکر خرید صنایع دستی از هرمزگان هستید صدف و صنایع دستی دریایی خاطره انگیزترین سوغات و یادگاری خواهد بود.

قالی بافی – صنایع دستی هرمزگان

در میان عشایر افشاری و رائینی هرمزگان صنعت قالی بافی رونق بسیار زیادی داشته و جالب ترین نکته این است که پس از اینکه پشم مورد نیاز از منطقه سیرجان تهیه شد به بهترین شکل توسط هنرمندان رنگرزی و ریسندگی می شود.

نقش و نگار این فرش ها بیشتر متعلق به ایل افشار بوده و گره های به کار رفته فارسی می باشند. بوته شاهی، شکارگاه، سماوری، سه کله و گنبدی و ماه و ستاره ای از جمله طرح های رایج قالی بافی در هرمزگان می باشد.

صنایع دستی هرمزگان

خرسک بافی – صنایع دستی هرمزگان

نوعی بافت فرش که دارای پرزهای بلند و درشتی است و با استفاده از پشم طبیعی با رنگ های طبیعی بافته می شود خرسک نام دارد. در این نوع فرش پود رو کاربردی ندارد و تار و پود آن از پشم است. نخ هایی که در این فرش به کار رفته است غالباً هندسی می باشد.

درتوجان از مناطقی است که خرسک بافی در آن رایج است، ناگفته نماند این محصول در گذشته به عنوان روانداز کاربرد داشت اما در حال حاضر به عنوان پادری از آن استفاده می شود.

صنایع دستی هرمزگان

شک‌ دوزی – صنایع دستی هرمزگان

به نوارهای پارچه‎ای که با استفاده از نخ‌های طلایی و نقره‌ای فلزی بافته شده باشد، شک دوزی می‌‎گویند و از آن بیشتر برای لبه و دور یقۀ پیراهن زنانه و آستین آن استفاده می‎‌کنند. برای شک دوزی از یک هاون چوبی، قرقره و نوار فلزی نقره‌ای و طلایی استفاده می‌‎شود.

سواس بافی – صنایع دستی هرمزگان

نوعی پاپوش که دارای یک کفی و دو بند روی پا که از وسط دو انگشت گذشته و یک بند در عقب می باشد سواس نام دارد که با الیاف خرما بافته میشود که در بشاگرد و فین با برگ داز ساخته می شد و نوع زنانه و مردانه آن متفاوت است. در بافت این پاپوش تبحر خاصی نیاز است.

کم ‌‌دوزی – صنایع دستی هرمزگان

کم دوزی هم یکی دیگر از صنایع دستی ویژه هرمزگان است که از آن در پارچه‌های گل‌دار، شلوار زنانه، روکش لباس و پشتی استفاده می‌شود. هنرمندان در کم دوزی به جای نخ معمولی از نخ ابریشم و زری که غالباً نقره است استفاده می‎‌کنند.

سوزن‌ دوزی – صنایع دستی هرمزگان

سوزن دوزی را می‎توان در گروه هنرهای رودوزی قرار داد. این هنر بیشتر در منطقه بشاگرد رواج دارد و به آن نخ‌ دوزی یا گل ‌دوزی هم گفته می‎‌شود و توسط زنان و دختران روستایی انجام می‌گیرد. سوزن دوزی در این بخش از کشور به دلیل مجاورت با استان سیستان و بلوچستان، به روش زنان بلوچ انجام می‌شود.

نخ‌های مورد استفاده در سوزن دوزی از جنس ابریشم و پنبه است. البته امروزه نخ‌های پنبه‌ای قیمت ارزان‎تری دارند و راحت‎‌تر در بازار پیدا می‎‌شوند ولی در گذشته، استفاده از نخ‎‌های ابریشم رایج‎‌تر بود.

کلاه‌ دوزی – صنایع دستی هرمزگان

هنر کلاه‌ دوزی بیشتر در بین عرب‌زبان استان هرمزگان رواج دارد. برای کلاه دوزی در ابتدا با استفاده از یک قالب  ویژه، پارچه را به نشاسته آغشته می‌کنند، سپس با یک ابزار خار مانند دور تا دور پارچه را سوراخ می‎‌کنند و با نخ سفید ابریشمی به فاصله‎‌های معین، طرح‌ گل مانندی را با ظرافت می‌دوزند. معمولاً هر یک از این طرح‎ و نقش‎ها نامی دارند و کلاه «مرغ شاه» بهترین نوع آن است.

چادرشب بافی – صنایع دستی هرمزگان

از دیگر صنایع دستی و اصیل استان هرمزگان چادرشب بافی می باشد که در گذشته با استفاده از پشم گوسفند، پنبه، کرک شتر ساخته می شود اما امروزه با الیاف مصنوعی تولید می شود. به دلیل اینکه این محصول را در شب به عنوان روانداز به کار می برند چادرشب نام گرفته است. از انواع معروف چادرشب می توان به دوگردی و کلندری اشاره کرد.

برقع – صنایع دستی هرمزگان

برقع از جمله وسایل پوششی و زینتی زنان هرمزگان، کرانه های دریای عمان و جزایر خلیج فارس به شمار می رود. این محصول در استان هرمزگان و خطه ی ساحلی بلوچستان به «برکه» در حوزه بندر لنگه به «بتوله» و در جایی از لارستان به «تبیله» مشهور است.

اوج استفاده از آن متعلق به زمان پرتغالی ها میباشد و اینطور به نظر می رسد که بیشتر به علت وجود سربازهای پرتغالی در سطح روستاها رایج بوده است.

گلابتون دوزی – صنایع دستی هرمزگان

هنر گلابتون دوزی متعلق به دوره هخامنشیان می باشد که از مهمترین و معروفترین رشته های صنایع دستی استان هرمزگان به شمار می رود و به عنوان اجزای اصلی پوشش بومی زنان و دختران محسوب می شود.

این هنر نوعی رودوزی سنتی است که جنبه تزیینی داشته و در گذشته از نخ های ابریشمی با روکش طلا یا نقره روی پارچه های مخمل، کرباس، ماهوت، پشم و… کار می شود. اما امروزه با نخ طبیعی گلابتون که روکش فلزی سفید و زردی دارد روی لباس، آستین، لبه آستین، پیراهن و یقه دوخته می شود.

صنایع دستی هرمزگان

بادله دوزی – صنایع دستی هرمزگان

یکی از رودوزی های سنتی و صنایع دستی هرمزگان بادله دوزی نام دارد که در لغت نامه به معنای یراق بادله به جامه دوختن یا یراق دار کردن جامه اطلاق می شود.

نواری که با پهنای 15 سانتی متری از به هم پیوستن چندین نوع زری با هم به طوری که زری بزرگ در وسط زری های کوچک در اطراف باشد تهیه می شود. از این هنر معمولا در تزیین کردن لبه شلوارهای زنانه استفاده می کنند.

گرگور بافی – صنایع دستی هرمزگان

گرگور دست بافته ای از جنس سیم فلزی می باشد که بافت آن در بعضی از مناطق استان از جمله روستای گشه از توابع شهرستان بندر لنگه و شهرستان قشم رایج است. جالب است بدانید در قشم به « گل گیر» معروف است. گرچه امروزه کمتر از این نوع تور ها می بافند اما همچنان برخی از صیادان بافت گرگور به بافندگان سفارش داده می شود.

سفالگری – صنایع دستی هرمزگان

در صنعت دست ساز بشر پس از سبدبافی، کهن ترین صنایع دستی سفالگری می باشد که قدمت آن به 3500 سال پیش از میلاد برمی گردد. ظروف سفالی، سر قلیان، مجسمه های سفالی، قلیان و کوزه های آبخوری بی نظیری که در این منطقه توسط هنرمندان تولید می شوند معروف به «جهله» هستند.

سوغاتی های هرمزگان

خرما

کیفیت و طعم خرماهای جنوب ایران شهرت زیادی دارد و استان هرمزگان یکی از تولیدکنندگان اصلی خرما به حساب می آید. خرمای این استان بیشتر در شهرهای حاجی آباد، میناب، سیریک، بندرعباس و رودآب به بار می نشیند و علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، اروپا، آمریکا و آسیای میانه نیز صادر می شود. در هرمزگان 55 نوع خرما کشت می شود که 20 نوع آن به بازارها می رسد و معروف ترین شان عبارتند از:

پیارم: خرمایی با پوست نازک و به رنگ قهوه‌ای تیره که گوشت و پوستش به هم چسبیده است و به مرغوب ترین خرمای جهان شهرت دارد.

خاصویی: ظاهری مانند شیرینی بامیه دارد و با نام خرما آلویی هم مشهور است و با عنوان کوچکترین خرمای ایران شناخته می شود.

مضافتی: خرمایی با پوست تیره، نرم، گوشتی و شیرین که طرفداران زیادی دارد.

خنیزی: خرمایی به رنگ قرمز، کمی کشیده با شیره فراوان و هسته کوچک.

مراد سنگ: خرمایی به رنگ قهوه ای روشن که گرد و کوتاه است.

راهنمایی در خرید خرما: خرماها علاوه بر اینکه در انواع مختلفی هستند به شکل های متفاوتی نیز به فروش می رسند: خارک (میوه نرسیده خرما با طعمی شیرین و گس)، رطب (مرحله قبل از رسیدگی کامل خرما با رطوبت بیشتر و قند کمتر)، خرما (میوه رسیده خرما)

صنایع دستی هرمزگانمرکبات

یکی از بهترین و مرغوب ترین سوغات هرمزگان، مرکبات و فرآورده های آن است که بیشتر در شهرستان رودان، میناب، حاجی‌آباد و بندرعباس کشت می شود. نارنگی، پرتقال، لیمو لیسبون، لیمو شیرین، نارنج، گریپ فروت و لیموترش انواع مرکباتی هستند که می توانید در هرمزگان تهیه کنید.

گواوا

در استان هرمزگان و به ویژه در بازار بندرعباس و در گوشه و کنار این شهر، افرادی را خواهید دید که چیزی را به نام زیتون می فروشند. زیتونی در بساط آنها وجود ندارد و چیزی که به چشم می خورد، میوه هایی کوچکتر از گلابی و با ظاهری متفاوت هستند. این میوه، گوآوا (Guava) نام دارد؛ میوه گرمسیری معروفی که تنها در سیستان بلوچستان و هرمزگان کشت می شود. گوآوا عطر بی نظیری دارد و بویش تا مدت ها در مشام تان می ماند. این میوه در نیمه آبان تا اوایل فروردین در این منطقه یافت می شود و بهترین آن، پوستی زرد رنگ دارد.

ماهی و میگو

بهترین ماهی‌های جنوب ایران را می شود در بندرعباس و اطرافش پیدا کرد. میگو هم یکی دیگر از آبزیانی است که در بندر عباس و هرمزگان طرفداران خاص خود را دارد. بازار ماهی فروشان این شهر هم به عنوان یک جاذبه گردشگری دیدنی است و هم می‌توانید ماهی و میگوی تازه از آن خریداری کنید و به شهرتان ببرید. فراموش نکنید این کار را در روز آخر سفر انجام دهید و از فروشنده بخواهید اطراف ماهی‌ها یخ نگذارد. چون هر گونه مایعات در بار هوایپیما ممنوع است و می‌تواند دردسرهایی برای شما ایجاد کند.

ترشی محلی، سوغات ترش بندرعباس

ترشی بندری یک سوغات جمع‌ و جور و خوش‌ طعم با حال ‌و هوای جنوب کشورمان است. با انتخاب ترشی به عنوان سوغات بندرعباس طعم جنوب را به عزیزانتان بچشانید! ترشی‌های بندری معمولا تندمزه هستند. به علاوه اینکه بندرعباسی‌ها از میوه‌های گرمسیری خاص و ویژه‌ای در تهیه ترشی‌های خوشمزه و هوس ‌انگیز بندری تهیه می‌کنند. به عنوان مثال فقط با میوه‌ انبه، چندین مدل ترشی را می‌توانید در این شهر تست کنید و متناسب با ذائقه‌تان به عنوان سوغات بندرعباس خریداری کنید.

ترشی انبه بندرعباسی طعمی بسیار متفاوت و ایرانی ‌پسند دارد. ترشی انبه زعفرانی، لیته انبه،‌ ترشی انبه تند و اسپایسی، ترشی انبه کال و بسیاری انواع دیگر از جمله ترشی‌های محلی بندرعباس به شمار می‌روند.

صنایع دستی هرمزگان

در این مقاله سعی کردیم معروف ترین سوغات و صنایع دستی هرمزگان را با شما به اشتراک بگذاریم . اگر به نکته ای اشاره نکردیم توی نظرات برای ما کامنت کنید تا به مقاله اضافه بشه.

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد