بهترین صنایع دستی ایران کدامند ؟

اگر بخواهیم در این مقاله لیست بهترین و ارزشمندترین صنایع دستی ایران را شرح دهیم باید قبل از آن مقاله ای که قبلا در این باره منتشر شده را مطالعه کنید .

در مقاله 0 تا 100 آنچه باید از صنایع دستی بدانید به شرح کامل انواع صنایع دستی ایران پرداخته ایم . اما حالا در این نوشته میخواهیم به لیست بهترین یا به عبارت دیگر ارزشمندترین صنایع دستی ایران بپردازیم .

ایران کشوری پهناور است که دارای اقوام و فرهنگ های مختلف در گوشه و کنار این سرزمین است . هر منطقه با توجه به موقعیت جغرافیایی، آب و هوا و تاریخ گذشته دارای یکسری آداب و رسوم و فرهنگ متفاوت است .

اقوام لر، کرد، ترک، بلوچ، عربی و همچنین استان های مختلف با توجه به موقعیت جغرافیایی و فرهنگی صنایع دستی مخصوص به خود را دارند .

پس مشخص است که صنایع دستی کشور عزیزمان دارای تنوع بسیار بالایی است .

در ادامه به پرطرفدار ترین صنایع دستی ایران میپردازیم

خرید صنایع دستی

صنایع دستی بافت و نساجی

بهترین صنایع دستی ایران

بافت و نساجی سنتی از قدیمی‌ترین صنایع دستی ایران به شمار می‌روند. این صنعت در راستای رفع نیاز انسان به پوشش و برخی اقلام مورد نیاز روزمره شکل گرفت و به شاخه‌های مختلفی تقسیم شد. امروزه می‌توان صنعت بافت و نساجی سنتی را یکی از متنوع‌ترین صنایع دستی ایران دانست. در استان‌های مختلف کشور ما بافت انواع فرش و گلیم و گونه‌های مختلفی از نساجی سنتی رواج دارند که از معروف‌ترین صنایع دستی این مناطق هستند. برخی از زیرشاخه‌های این صنعت عبارت‌اند از: گبه بافی، جاجیم بافی، ابریشم بافی، چادر شب بافی، مخمل بافی، پرده بافی، خوس بافی، نوار بافی، شمد بافی و چفیه بافی.

صنایع دستی حصیربافی

بهترین صنایع دستی ایران

حصیربافی نیز یکی دیگر از صنایع دستی قدیمی ایران است که در جنوب و شمال کشور ما رواج دارد. امروزه از انواع صنایع دستی حصیری به‌عنوان سوغات استفاده می‌کنند. گرچه صنایع حصیربافی را می‌توان یکی از زیرشاخه‌های صنایع دستی چوبی برشمرد، گستردگی این شاخه و جایگاه بالای آن در بازار صنایع دستی آن را به شاخه‌ای مجزا در این صنعت تبدیل کرده است.

برای ساخت آثار حصیری در نقاط مختلف کشور از برگ درخت خرما، ساقه گندم، نی و انواع ترکه‌ها استفاده می‌کنند. وسایل حصیری کاربرد بالایی در زندگی روزمره مردم به‌خصوص در مناطق با آب و هوای شرجی بالا دارند. هنرمندان خوش ذوق با رنگ کردن حصیر و ترکیب آن با نخ‌های رنگی آثار متنوعی تولید می‌کنند. از زیرمجموعه‌های هنر حصیربافی می‌توان کپوبافی، بوریا بافی، مرواربافی، بومبابافی و سبدبافی را نام برد.در اینجا می توانید نمونه هایی از سبد های حصیری که به کپو شهرت دارند را ببینید و خریداری کنید .

سبد حصیری

صنایع دستی فلزی

بهترین صنایع دستی ایران

کشف فلز در روزگار باستان توجه انسان را به این ماده نخستین برای ساخت لوازم مورد نیاز زندگی جلب کرد و استفاده از آن برای تهیه انواع ظروف و ابزار روزمره، به‌دلیل استحکام بالای این ماده متداول شد. در میان آثار به جا مانده از دوران ایران باستان نمونه‌های زیادی از انواع وسایل فلزی به چشم می‌خورند. به همین دلیل می‌توان قدمت صنایع دستی فلزی را به دوران ایران باستان نسبت داد.

کیف سنتی

صنایع دستی رنگ سازی و رنگرزی سنتی

هنر رنگ سازی و رنگرزی سنتی پس از گسترش صنایع بافت به وجود آمدند. دلیل شکل‌گیری این صنایع دستی تمایل انسان به تنوع رنگی بالا در تولید انواع بافتنی‌ها مانند فرش و پوشاک بود. در رنگ سازی سنتی با استفاده از رنگ دانه طبیعی گیاهان و ترکیب آن‌ها با یکدیگر رنگ‌های طبیعی تولید می‌کردند. از مهم‌ترین گیاهان قابل استفاده در این شاخه می‌توان به روناس، انار، پیاز و روغن کوهی اشاره کرد. در روش رنگ سازی سنتی از لارو حشرات مختلف نیز استفاده می‌کردند.

به مرور زمان و با بیشتر شدن مهارت رنگ سازان در ساخت رنگ‌های متنوع، از این هنر در معماری، صنایع چوبی، انواع بافت و صنایع کاغذی بهره بردند. امروزه نیز از صنایع رنگرزی سنتی به‌دلیل طبیعی بودن آن استفاده زیادی می‌شود.

گلیم دستباف ایرانی

 صنایع دستی گلیم بافی

گلیم  ایرانی پرفروش‌ترین محصول صنایع دستی کشور ما است. گلیم های مناطق مختلف کشور طرفداران خود را دارند و قالی دستباف ایرانی هم‌چنان از بازار داخلی خوبی برخوردار است.

نخستین کف پوش بشر اولیه پوست حیوانات بود. ولی پس از گذشت هزاران سال , وقتی توانست کم کم مواد اولیه طبیعت را به میل خود شکل دهد , بفکر ساخت بالا پوشی برای خود و کف پوشی برای محل سکونتش افتاد. اولین کف پوشهای ساخته انسان , حصیر و بوریاست و بتدریج بافت زیر اندازه های پشمی را نیز آموخت.

گلیم بافی در اغلب نقاط ایران بخصوص در میان قشقائیها , ال سونها , کردها , لرها و بلوچها رواج خاصی دارد. بلفا گلیم همچون بسیاری از رشته های گوناگون صنایع دستی روستائی خاص زنان است و زنان عشایر و روستائی ایران , آفریننده نقشها و رنگ آمیزیهای دلپذیری هستند که در نوع خود در حد کمال است .

از دیگر محصولات دستی پرطرفدار در بازار ایران ظرف‌های مسی و شیشه‌ای هستند. بخش قابل توجهی از فروش بازارهای سنتی اصفهان و شیراز به صنایع دستی مسی تعلق دارند. مصنوعات سرامیکی و سفال نیز در میان گردشگران محبوب هستند و مسافران زیادی برای سوغات از این صنایع دستی می‌خرند. انواع مختلف معرق، میناکاری، زیورآلات دست ساز، قلاب دوزی و سرمه دوزی نیز از دیگر صنایع دستی پرفروش در شهرهای مختلف ایران به شمار می‌روند

فرش  یا قالیآموزش فرش بافی

قالی ایرانی

قالی ایرانی یا فرش ایرانی مشهورترین و مهم‌ترین صنایع دستی ایران است که قدمت آن به دوره هخامنشی باز می‌گردد. فرش دستباف ایرانی از دیرباز زبانزد خاص و عام بوده و این روزها خرید و فروش آن در سطح جهانی انجام می‌شود. قالی نقش بسیار مهمی در فرهنگ و هنر ایران بازی می‌کند و نمونه‌های نفیس و اعلای آن از قالب یک زیرانداز درآمده و تبدیل به یک اثر هنری شده‌اند که یا در موزه‌ها به نمایش در می‌آیند، یا به صورت تابلو فرش، جلوه‌ای تماشایی به خانه‌ها و عمارت‌ها می‌بخشند.

بیشتر قالی‌های ایرانی معمولا از پشم تهیه می‌شوند؛ اما بهترین و گرانقیمت‌ترین نوع فرش‌ها، آن‌هایی هستند که جنسی از ابریشم دارند. فرش ایرانی در طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوعی بافته می‌شود که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به طرح شاه عباسی، طرح اسلیمی، طرح بته جقه، طرح درختی، طرح ایلی و عشایری و طرح هندسی اشاره کرد.راهنمای خرید فرش

سفال‌گری

در قدم بعدی به سراغ هنر باستانی سفال‌گری می‌رویم. سفال از دیرباز با مردم ایران همراه بوده و هنوز هم به عنوان یک صنایع دستی ارزشمند در میان ایرانی‌ها و گردشگران خارجی شناخته می‌شود.

سفال‌گری، همان‌طور که می‌دانید هنر ساخت ظروف با گل است و قدمت این نوع صنایع دستی در ایران به بیش از ۱۰ هزار سال می‌رسد. شوش میزبان قدیمی‌ترین چرخ سفال‌گری و کوره پخت سفال در جهان است و قدیمی‌ترین ظرف‌های سفالی منقوش جهان هم در ایران پیدا شده‌اند.

آموزش سفالگری

ورشو سازی

ورشو در واقع درست کردن زیورآلات و یا ظروف از فلز آلیاژ ورشو است که به طور کلی ورشو ترکیبی از 20 درصد نیکل ، 35 درصد روی و 45درصد مس می باشد.

هنر ورشو سازی از کشور لهستان وارد ایران شد و در واقع هنر ورشوسازی از کشور لهستان به ایرانر واقع ورشو وارد شده و نام ورشو به دلیل شهر ورشو مرکز کشور لهستان بر روی این فلز ماندگار شده است .ویلاجار - هنر ورشو سازی بروجرد - 1255
قدمت ورشوسازی در ایران به زمان صفویان برمی گردد. اما هنر ورشو سازی در اواخر زمان قاجار و زمان پهلوی بسیار رونق گرفت و در شهرهای بروجرد و دزفول در ایران بسیار رونق داشتند.

بعد از اینکه هنر ورشوسازی وارد ایران شد هنرمندان دزفولی و بروجردی این با آلیاژ ورشو را نرم کردند و شکل دادند و به دست قلمکاران سپردند و آثار بسیار زیبایی از ورشو خلق شد.

یکی دیگر از این هنرمندان ورشوچی برجسته که پدرش از ورشوسازان روسیه بوده وبه دلیل رونق ورشو درایران به اردبیل نقل مکان کرده وحتی نام ورشوچی را برگزیده .فرزند او به عنوان آخرین هنرمند ورشوساز اردبیل چندسال پیش درگذشت.صنعت ورشو سازی در اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی در ایران به ویژه شهرهای دزفول و بروجرد به اوج خود رسید.

خاتم‌کاری

خاتم کاری نوعی صنایع دستی چوبی است و ساخت آن در اصفهان، شیراز و تهران رواج دارد. برای ساخت خاتم، چندضلعی‌های منظمی از جنس‌های مختلف را در کنار هم می‌چینند تا در نهایت به شکل نهایی که می‌خواهند برسند. خاتم در رنگ های متنوعی به بازار عرضه می شود و در ساخت آن از مواد اولیه گوناگون با رنگ‌های متفاوتی استفاده می‌شود. ساخت یک خاتم زمان زیادی از هنرمند خاتم‌کار می‌گیرد و به دقت زیادی نیاز دارد. معمولا در ساخت خاتم از مصالح چوبی مانند چوب گردو، عناب، آبنوس و انواع استخوان مانند عاج فیل، استخوان شتر و اسب استفاده می‌شود.آموزش خاتم کاری در منزل

میناکاری

میناکاری یا میناگری یکی دیگر از مهم‌ترین صنایع دستی ایران با سابقه ۵۰۰۰ هزار ساله است. میناکاری در گروه صنایع دستی فلزی قرار می‌گیرد و روی فلزهایی مانند مس، طلا و نقره قابلیت اجرا دارد. میناکاری را بیشتر ما به رنگ آبی لاجوردی می‌شناسیم اما ظروف میناکاری شده به رنگ طلایی، سبز، زرد، مشکی و صورتی هم در بازار دیده می شود. اصفهان قلب میناکاری دنیاست و بهترین نمونه‌های میناکاری در این شهر ساخته می‌شود.

آموزش میناکاری

هنر مینا‌‌کاری، روش ساخت و آماده‌سازی

 

 

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد