ساده ترین آموزش گلدوزی

در این مطلب از مجله صنایع دستی دوراونتاش قصد داریم آموزش گلدوزی را با شما به اشتراک بگذاریم. چراکه گلدوزی یکی از هنرهای زیبایی است که توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرده است. یادگیری گلدوزی در خانه کار سختی نیست و مجبور نیستید برای آن وقت و هزینهٔ زیادی صرف کنید. این کار آن‌قدر ساده است که با اندکی تلاش و علاقه می‌توانید آن را بیاموزید.

آموزش گلدوزی و کسب درآمد

گلدوزی از انجا که یک هنر دست محسوب می شود می تواند منجر به کسب درآمد شود .خیلی از خانم ها خانه دار می توانند با آموزش گلدوزی در منزل این هنر را یاد بگیرند و دست دوز های خود را در نمایشگاه های صنایع دستی به فروش برسانند . زیرا خرید صنایع دستی  برای خیلی از افراد ارزشمند و لذت بخش است.

ویدئو ساده ترین آموزش گلدوزی + چند ایده جذاب

انواع گلدوزی | آموزش گلدوزی

هنر گلدوزی انواع متفاوتی دارد که در فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف از آنها استقبال می‌شود. از این گلدوزی‌ها می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

1. گلدوزی ردورک (Redwork)

در این نوع گلدوزی که در آمریکا رواج دارد، بیشتر از نخ قرمز استفاده می‌شود و طرح‌ها معمولا روی پارچه‌های سفید کار می‌شوند.

2. شماره‌دوزی (دوخت ضربدری)

این نوع دوخت که از انواع گلدوزی‌ها به حساب می‌آید، به دوخت ضربدری هم معروف است. در این نوع گلدوزی، می‌توانید از طرح‌های مختلف و زیبایی که در بازار ارائه شده است، بخرید و با استفاده از نخ‌های رنگی و دوخت ضربدری، کل طرحتان را پر و شماره‌دوزی‌تان را تکمیل کنید. این نوع گلدوزی بسیار ساده و بی‌دردسر است.

3. گلدوزی طرح‌های مشکی

در این نوع گلدوزی که ریشهٔ اسپانیایی دارد، از پارچۀ سفید و نخ‌های سیاه استفاده می‌شود.

4. گلدوزی شمعدانی

در این نوع گلدوزی، از پارچه‌ و نخ‌های سفید استفاده می‌شود. تمام طرح‌ با استفاده از تعداد زیادی از دوخت‌های گره‌ای تکمیل می‌شود.

5. گلدوزی با استفاده از نخ پشمی تابیده

این نوع گلدوزی می‌تواند طرح‌ها را بسیار برجسته و زنده نشان دهد. درواقع، در این نوع گلدوزی فقط از نخ‌های پشمی و بیشتر از دوخت زنجیره‌ای استفاده می‌شود.

6. گلدوزی آراسن (Arrasene)

در این نوع گلدوزی، طرح‌ها روی پارچه‌های ابریشمی و پشمی کار می‌شوند. رنگ‌های زیبا در این گلدوزی چشم‌نوازند.

7. گلدوزی ساشیکو (Sashiko)

این نوع گلدوزی، بومی کشور ژاپن است. طرح‌های آن بسیار ساده هستند و با استفاده از دوخت شلال گلدوزی می‌شوند. در این نوع گلدوزی، می‌توان طرح‌های بسیار زیبایی خلق کرد.

 لوازم موردنیاز برای گلدوزی در خانه | آموزش گلدوزی

 

لوازم

قیمت تقریبی

توضیحات

مداد طراحی

 از 8هزار تومان تا 1میلیون و 300هزار تومان

با استفاده از مدادهای طراحی یا ابزارهای طراحی قابل‌حل در آب می‌توانید طرح‌های مدنظرتان را روی پارچه‌ای که می‌خواهید، گلدوزی و ترسیم کنید. از مدادهایی استفاده کنید که وقتی پس از پایان کار گلدوزی، پارچه را با آب سرد شستید، طرح ترسیم‌شده‌تان کاملا پاک شود.

نخ گلدوزی

از 18 هزار تا 280 هزار تومان

نخ‌های گلدوزی ارزان هستند و در رنگ‌های بسیار متنوعی تولید می‌شوند. البته رایج‌ترین نخ گلدوزی، نخ دمسه (DMC) است که کیفیت خوبی دارد.

کارگاه گلدوزی

از 12 هزار تا 600 هزار تومان

این وسیله حلقه‌ای دوقسمتی است. پارچه‌ای را که می‌خواهید گلدوزی کنید، بین دو حلقهٔ این کارگاه قرار می‌دهید و محکم می‌کنید. بدین وسیله، پارچه صاف و محکم سر جای خود می‌ماند و کار گلدوزی راحت‌تر انجام می‌شود. کارگاه‌های گلدوزی در دو جنس پلاستیکی و چوبی ساخته می‌شود. کارگاه‌های پلاستیکی و چوبی فرقی با یکدیگر ندارند و با هرکدام از آنها می‌توانید کارهای گلدوزی‌تان را انجام دهید. اما اگر می‌خواهید کارهای گلدوزی‌شده‌تان را به نمایش بگذارید یا روی دیوار آویزان کنید، استفاده از کارگاه‌های چوبی، به طرح‌ گلدوزی جلوۀ بیشتری می‌دهد.

سوزن‌ گلدوزی

از 5 هزار تا 2 میلیون و 800 هزار تومان

برای گلدوزی باید از سوزن‌های مخصوص استفاده کنید. این سوزن‌ها در مقایسه با سوزن‌های دیگر، چشم بزرگ‌تری دارند و می‌توانید انواع نخ‌ها را از درون آن عبور دهید.

قیچی

از 8 هزار تومان تا 5 میلیون و 500 هزار تومان

هنگام گلدوزی بارها مجبور می‌شوید از نخ جدیدی استفاده کنید و باید نخ قبلی را قیچی کنید. بنابراین، به یک قیچی کوچک و تیز نیاز دارید.

سوزن گلدوزی

از 5 هزار تا 2 میلیون و پانصد هزار

برای گلدوزی باید از سوزن‌های مخصوص استفاده کنید. این سوزن‌ها در مقایسه با سوزن‌های دیگر، چشم بزرگ‌تری دارند و می‌توانید انواع نخ‌ها را از درون آن عبور دهید.
پارچه از 10 هزار تومان تا 8 میلیون و 500 هزار تومان

پارچه‌های نخی، کتان یا کرباس از نوع ضخیم برای کارهای گلدوزی بسیار خوب هستند؛ به‌ویژه پارچه‌های کرباس استحکام مناسبی برای کارهای گلدوزی دارند.

 طریقه استفاده از کارگاه گلدوزی | آموزش گلدوزی

کارگاه‌های گلدوزی در طرح‌های مختلف تولید می‌شوند؛ اما نوع گرد آن رایج‌تر است. این وسیله را از خرازی‌ها می‌توانید تهیه کنید.

پارچۀ گلدوزی‌تان را بزرگ‌تر از قطر کارگاهتان برش بزنید. سپس پیچ کارگاه را باز کنید و دو قسمت کارگاه را از هم جدا کنید. پارچه را روی حلقۀ کوچک‌تر بگذارید. سپس با کمک حلقۀ بزرگ‌تر، پارچه را در جای خود محکم و ثابت نگه دارید. اکنون پیچ کارگاه را محکم ببندید. بدین ترتیب، پارچه کاملا محکم و صاف روی کارگاه قرار می‌گیرد.اموزش گلدوزی در منزل

آموزش گلدوزی در منزل / چند مدل دوخت 

آموزش دوخت های پایه و ساده

1. دوخت شلال ساده | Running stitch

دوخت شلال ساده ار ابتدایی ترین نوع دوخت در گلدوزی با دست می باشد. برای انجام این دوخت ابتدا سوزن را از زیر پارچه رد کرده و سپس در فاصله ای حدودا نیم سانت جلو تر، سوزن را به آن سمت پارچه وارد کنید. بعد هم مجددا سوزن را با فاصله ی نیم سانتی از زیر پارچه وارد کنید . این کار را به همین صورت تا پایان انجام دهید. تمرین این دوخت به شما کمک می کند تا بتوانید اندازه کوک هایتان را تنظیم کنید تا بتوانید دوخت منظمی داشته باشید. اگر نمی دانید که کدام پارچه برای انجام گلدوزی و شماره دوزی مناسب است، خواندن مقاله پارچه مناسب شماره دوزی را هم به شما پیشنهاد می کنیم.

2- دوخت بخیه | Backstitch

این دوخت یکی از پرکاربردترین دوخت های ساده در گلدوزی با دست است. برای این دوخت ابتدا سوزن را از پشت پارچه بیرون آورید و به تناسب طرح خود یک کوک بزنید و سوزن را به پشت پارچه هدایت کنید. سپس سوزن را به فاصله کوک اول از پارچه به سمت رو خارج کنید و در انتهای کوک قبلی داخل ببرید.

این کار موجب پیوستگی دوخت شده و شما می توانید یک دوخت منظم و یکپارچه بدون فاصله را ایجاد کنید.

3- دوخت ساقه دوزی | Stem stitch

بدیهی است که از این دوخت برای پر کردن ساقه ی گل ها استفاده می شود. برای شروع ابتدا سوزن را از پشت پارچه بیرون بیاورید و سپس یک کوک متناسب با طرح و طول مناسب بزنید. قبل از اینکه کامل نخ را بکشید ، از وسط کوک روی خط سوزن را بیرون بیاورید و کامل نخ را بکشید تا روی پارچه بنشیند. این کار تا پایان خط ادامه دهید و در انتها نخ را پشت پارچه گره بزنید.

4- دوخت میانه | Split stitch

این دوخت یک دوخت به هم پیوسته و منظم است که در دوخت بسیاری از خطوط، اعم از نوشته ، ساقه، حاشیه و … کاربرد دارد. ابتدا سوزن را از پشت پارچه بیرون بیاورید و یک کوک بزنید، از میانه نخ های کوک اول، سوزن را بیرون بیاورید و مجدد یک کوک به اندازه قبلی بزنید. و این روند را تا پایان ادامه دهید. این دوخت ظاهری ماننده زنجیره به شما می دهد ، اما دوخت زنجیره در گلدوزی با دست تکنیک و روش خاص خودش را دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

5- دوخت زنجیره | Chain stitch

زنجیره دوزی جزء زیباترین و پر کاربردترین دوخت ها در هنر گلدوزی می باشد و شما می توانید برای خرید لوازم گلدوزی و سوزن مخصوص زنجیره دوزی به سایت دوزی گل مراجعه کنید. برای انجام این دوخت ابتدا باید سوزن را از زیر پارچه وارد کنید و مجدد سوزن را در همان نقطه داخل پارچه کنید، قبل از اینکه نخ را کامل بکشید اجازه دهید یک حلقه روی پارچه برای شما باقی بماند و سوزن را حدود نیم سانتی متر جلوتر روی خط از پارچه بیرون آورید و از میان حلقه رد کرده و نخ را کامل بکشید. برای ایجاد یک سری زنجیره پیوسته میباست این کار را تا پایان خط نشانه که برای خود نظر گرفتید ادامه دهید.

پس سوزن را مجدد در همان نقطه ای که سوزن بیرون آورده اید داخل پارچه کرده و قبل از آنکه کامل بکشید از نیم سانتی متر جلو تر بیرون آورده و از میان حلقه تشکیل شده عبور دهید.

7- دوخت گره فرانسوی | French knot

دوخت گره فرانسوی یکی از دوخت های تزیینی و زیبا است و معمولا برای پر کردن وسط گل ها از آن استفاده می کنند. برای انجام این دوخت سوزن را وارد پارچه کرده و چندین دور نخ را دور سوزن بپیچید. سپس انگشت خود را روی نخ هایی که پیچیدید قرار داده و سوزن را در جایی نزدیک به نقطه شروع در سمت دیگر پارچه وارد کنید. هر چقدر که نخ را بیشتر به دور سوزن بپیچید، گره به دست آمده بزرگتر می شود.

8- دوخت پَرواز (دوخت سرخس یا پا کلاغی) | Fly stitch

برای این دوخت شما به یک سری علامت گذاری احتیاج دارید ، بهتر است علامت هایی که میگذارید در یک راستای خطی باشد و فواصل آن نیز منظم باشد. با توجه به تصویر ابتدا سوزن را از نقطه A  بیرون آورده و داخل نقطه B ببرید و از نقطه C خارج کنید، دقت کنید که سورن از بین حلقه رد شده و به سمت پایین بکشید، اگه دوخت سرخس به صورت خطی و ادامه دار بود یک کوک بلند بزنید و مجدد مراحل را به انتهای کوک ادامه دهید. در غیر این صورت مطابق تصویر یک بست بزنید.

9- دوخت پَر | Feather stitch

از پشت پارچه سوزن خود را بیرون بیاورید. سوزن را به طول بخیه در سمت راست نقطه شروع قرار دهید. سوزن سورن را پایین تر از حدفاصل بین دو نقطه ز پارچه بیرون بیاورید و میان حلقه رد کرده و حلقه را محکم کنید. اولین بخیه شما کامل است. تصمیم بگیرید که آیا دوست دارید بخیه بعدی شما به راست یا چپ برود. سوزن خود را به طول بخیه یا در سمت راست یا چپ قرار دهید و راحل قبل را تکرار کنید. حالا بخیه دوم شما کامل است. به همین روش ادامه دهید. شما می توانید یک کوک به سمت چپ ، سپس به سمت راست و سپس دوباره به سمت چپ دهید. یا برای داشتن ظاهری متفاوت 2 بخیه در سمت راست و 2 تا سمت چپ را امتحان کنید. برای پایان دادن به آخرین بخیه در ردیف ، یک کوک قلاب کوچک را روی حلقه بزنیدو آن را در جای خود محکم کنید.

10- دوخت دندان موشی | Blanket stitch

بخیه دندان موشی یک لبه تزئینی ساده را ایجاد می کند و همچنین می توانید برای گلدوزی های سطحی از آن استفاده کنید. برای شروع سوزن خود را از پشت و از لبه بالا بیاورید. سوزن خود را به دور لبه و از پشت پارچه در همان نقطه ای که شروع کرده اید ، برگردانید و یک حلقه در اطراف لبه ایجاد کنید. سوزن خود را از طریق حلقه ای که اخیراً درست کرده اید در لبه پارچه قرار دهید. اکنون نخ شما لنگر خورده است و شما آماده هستید که اولین بخیه را شروع کنید. سوزن خود را از لبه و از بخیه شروع خود وارد کنید. سوزن خود را به سمت جلو و در اطراف لبه و از طریق حلقه بکشید. بخیه را محکم بکشید. برای بخیه های بیشتر این کار را تکرار کنید.

11- ساتن دوزی (توپر دوزی، دوخت رفت و برگشتی) | Satin stitch

توپر دوزی به شلال هایی گفته می شود که در کنار هم دوخته می شوند. از دوخت توپر برای پر نمودن برگ ها، گلبرگ ها، نوشته ها و هر سطحی که میخواهید پر کنید استفاده می شود. برای دوخت توپر، میتوانید جهت دوخت ها را به صورت صاف افقی، صاف عمودی و مورب بزنید و این کاملا به طرح و سلیقه شما بستگی دارد. برای این مدل دوخت کافی است که سوزن را از راست به پارچه فرو کرده و از قسمت چپ خارج نمایید. توجه داشته باشید که بهتر است همیشه از وسط و یا از پهن ترین قسمت طرح شروع به دوخت کنید و به سمت کناره ها و یا قسمت های باریکتر بروید.

نکته مهمتر این است که از این دوخت برای سطح های بزرگ و عریض استفاده نکنید چون جلوه و زیبایی چندانی ندارد، در این طرح ها بهتر است دوخت شماره 12 را به کار ببرید.

12- ابریشم دوزی (دوخت کوتاه و بلند) | Long and short stitch

بخیه بلند و کوتاه برای پر کردن فضاهای بزرگ به طور کامل بسیار عالی است. همچنین می توانید رنگها را برای هر دو سطر تغییر دهید تا جلوه ای درهم آمیخته و سایه روشن بخود بگیرند. ابتدا شکلی را که می خواهید پر کنید تعیین کنید. ردیف اول بخیه ها را در امتداد و لبه شکل کار کنید. بین بخیه های بلند و کوتاه را با بخیه های کوتاه و بلند دیگر جایگزین کنید. . این کار را تا کامل پر شدن سطح مورد نظر خود ادامه دهید. این دوخت برای گلبرگ ها، برگ ها و و کلیه سطوح میتوانید استفاده کنید، توجه داشته باشید این دوخت یک دوخت سطحی است و نتیجه کار شبیه به دوخت های ماشینی است، به همین دلیل ارزش بالایی دارد.

این دوخت ها اصلی ترین و پرکاربردترین دوخت های پایه در گلدوزی با دست می باشند. امیدواریم از این آموزش استفاده کنید و خود را برای دوخت کارهای حرفه ای آماده کنید.

هنگام دوخت چنین کوک­ هایی به شکل استاندارد آن می­توانید یکی از رو بزنید و یکی از زیر و یا این که سوزن را به صورت پیوسته چند بار در پارچه فرو کنید تا هنگام بیرون کشیدن آن همزمان چند کوک ساده را ایجاد کرده باشید. افرادی که در این هنر تازه کار هستند، بهتر است کوک­ ها را دانه به دانه یکی از رو و یکی از زیر بزنند، چون ممکن است با یکباره کاری فاصله میان کوک­ ها دقیق نباشد.

 

آموزش گلدوزی در منزل

آموزش گلدوزی در منزل

در این پست سعی کردیم ساده ترین آموزش گلدوزی را در اختیارتان بگذارید با دیدن این پست شناخت نسبی در رابطه با هنر گلدوزی دریافت خواهید کرد.

هدایای سازمانی

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد