احتمالا همه شما این ضرب‌المثل معروف را شنیده‌اید که می‌گویند: «اصفهان، نصف جهان» سفر به اصفهان و خرید صنایع دستی و سوغات اصفهان تنها راهی است که مشخص می‌کند این مثل واقعا درست است یا مبالغه‌ای است که از طرف مردم شهر اصفهان گفته شده؟ اصفهان یکی از شهرهای بزرگ، مهم، قدیمی و دوست‌داشتنی ایران است که به نظر من هر ایرانی باید حداقل یک‌بار آن را از نزدیک ببیند. سفر به اصفهان، فرصتی برای هم‌صحبتی با اصفهانی‌های خونگرم با آن لهجه دوست‌داشتنی، قدم‌زدن در خیابان‌های سنگ‌فرش شده زیر درختان بلند و گردش در میدان نقش جهان است.صنایع دستی اصفهان

نگاهی کوچک به موقعیت اصفهان

استان اصفهان با مساحتی حدود ۱۰۵۹۳۷ کیلومتر مربع در مرکز ایران و در جلگه سبز و خرم زاینده رود و دامنه کوههای زاگرس واقع شده است. ارتفاع متوسط آن از سطح دریا ۱۵۰۰ متر و کوههای آن از شمال غربی به جنوب شرقی امتداد دارد. ارتفاع کوه صفه در جنوب شرق اصفهان به ۲۲۳۲ متر می رسد. کوه معروف به کرکس به ارتفاع ۳۳۵۰ متر به خط مستقیم در ۵۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده که اغلب پوشیده از برف است.
آب و هوای اصفهان معتدل و فصول چهار گانه آن منظم است، شمال اصفهان تا ۹۰ کیلومتری باز و بادهای خنک شمالی از این طریق می وزد. جنوب و مغرب اصفهان، کوهستانی و شمال و مشرق آن جلگه است به همین علت دارای اختلاف هوا و بارندگی است. متوسط میزان بارندگی در اصفهان حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیمتر است.
مهمترین رودخانه ای که در مرکز فلات ایران جاری است، زاینده رود نام دارد که از ارتفاعات زردکوه بختیاری(کوهرنگ) سرچشمه گرفته و پس از طی مسافتی در حدود ۳۶۰ کیلومتر از مغرب به مشرق منطقه اصفهان را آبیاری می کند و در ۱۴۰ کیلومتری مشرق اصفهان در باتلاق گاو خونی فرو می رود. در آخرین سرشماری نفوس و مسکن کشور در سال ۸۵ جمعیت استان اصفهان حدود چهار میلیون و ۵۶۰ هزار نفر اعلام شد. مردم استان اصفهان اکثراً از مردم فارس هستند. ولی اقوام مختلف دیگری نیز در این استان ساکنند که به ترتیب جمعیت عبارتند از: بختیاری‌ها، لرها، ارمنی‌ها، ترک‌ها، گرجی‌ها، یهودی‌ها، کولی‌ها و عرب‌ها.

اصفهان و دیگر هیچ

لذت سفر و گشت‌وگذار در جاهای دیدنی اصفهان، از آن تجربه‌هایی است که نباید آن را دست‌کم گرفت. اصلا بگذارید درباره سفر به اصفهان آب پاکی را روی دست‌تان بریزم؛ به نظر من، اصفهان را فقط با اصفهان می‌توان مقایسه کرد چون چیزی شبیه به آن در هیچ‌جای دنیا پیدا نمی‌شود جز ایران. از آن گذشته خرید سوغاتی های متنوع از بازارهای محلی شور و حال خاصی دارد.

و اما سوغات اصفهان

صحبت کردن از سوغاتی‌های نصف جهان یا همان سوغات اصفهان زیبا و دوست‌داشتنیِ خودمان کار ساده‌ای نیست. از شیرینی‌های خوشمزه بگیرید تا انواع صنایع دستی در فروشگاه‌های اصفهانی انتظارتان را می‌کشند تا در گوشه چمدانتان جا خوش کنند و با شما به شهر و وطنتان بازگردند. لیست سوغاتی های اصفهان از آن لیست‌های بلندبالایی است که اگر قبل از سفر با آنها آشنا باشید دیگر در حین خرید کردن، گیج و سردرگم نمی‌شوید. چون همان‌طور که گفتیم، گزینه‌های پیش رویتان زیادتر از آن است که در لحظه خرید، بتوانید تصمیم درست را برای انتخاب بگیرید. پس بهتر است از قبل با شیرینی های اصفهان و صنایع دستی فوق‌العاده‌اش آشنا شوید. اگر هم از دسته افرادی هستید که اصفهان را فقط با گز معروفش می‌شناسند

ویدئویی از بازار های خرید سوغات اصفهان

گز معروف ترین سوغات اصفهان

گز یکی از شناخته شده ترین سوغاتی های شهر اصفهان است. گز اصفهان از دیرباز تولید می شده و پادشاهان ایرانی از آن به عنوان پیش کشی برای پادشاهان سایر نقاط جهان استفاده می کردند. این خوراکی خوش طعم از ماده ای به نام گز انگبین تهیه می شود. گز انگبین از ریشه درخت گز به دست می آید که در دامنه کوه ها رشد می کند.
گز اصفهان انواع مختلفی دارد و در تهیه آن از انواع مغزهای بادام، پسته و فندق استفاده می شود. برای بسته بندی، گزها را به شگل های مختلفی از جمله گز آردی، سکه ای، انگشت پیچ و یا با طعم های جذاب شکلاتی تهیه می کنند که با توجه به سلیقه های متفاوت قابل تهیه است.

سوهان عسلی سوغات اصفهاننبات و پولکی از پرطرفدارهای سوغات اصفان

نبات در همه جای ایران وجود دارد. علاقه ایرانی‌ها به شیرین‌کام کردن خود و مهمان‌هایشان در همه جای کشور دیده می‌شود اما نبات‌های اصفهانی با انواع طعم‌های لیمویی، دارچینی، نعنایی، زنجبیلی و… ، طعم و مزه درجه یکی دارند و به همین خاطر می‌توانند به عنوان یک سوغاتی عالی با شما راهی خانه شوند. اما از نبات که بگذریم به پولکی دوست‌داشتنی می‌رسیم. پولکی دیگر فقط و فقط مخصوص اصفهاناست و البته در لیست سوغاتی های اصفهان هم جایگاه ویژه و مهمی دارد.

پولکی یا همان آب‌نبات‌های شفاف و رنگیِ نازک، برای نوش‌جان کردن در کنار چای و دم‌نوش‌های مختلف بسیار مناسب هستند. می‌دانستید که پولکی‌ها از مواد باقی‌مانده در تولید نبات تولید می‌شوند؟ پولکی هم در طعم‌های مختلفی مانند نارگیلی، لیموعمانی، کاکائویی زنجبیلی و عسلی تهیه می‌شود.

سوهان عسلی سوغات اصفهانجوزقندی و طعم واقعی میوه هلو از سوغات اصفهان

جوز قندی به عنوان یکی از سوغاتی‌های گران اصفهان شناخته می‌شود. اصفهانی‌ها برای ساختن این خوراکی از هلو آلگ، انجیر، پودر قند و گرو استفاده می‌کنند. در قدم اول باید هلوی تازه پوست گرفته شود، سپس گردوی آسیاب شده در میانه هلو قرار می‌گیرد. در نهایت هلو در پودر قند غلتانده شده و به فروش می‌رسد. این سوغاتی در شهرهای دیگر ایران نیز پیدا می‌شود؛ اما دستورالعمل تهیه جوز قندی اصفهانی نسبت به سایر مناطق خاص‌تر و جذاب‌تر است.

شیرینی کُرکی

شاید خیلی ها ندانند شیرینی کرکی هم از سوغاتی های اصفهان است. اما اگر این شیرینی خوش‌مزه و نرم را در سوغاتی فروشی های اصفهان یافتید، از دستش ندهید. شیرینی کرکی را بیشتر با روغن حیوانی درست می‌کنند.

دوغ و گوش‌فیل از سوغات اصفهان

دوغ و گوش‌فیل هم از دیگر خوراکی‌های خوش‌مزه اصفهان است. شاید این ترکیب در نظر اول کمی عجیب باشد اما این طورها هم نیست. کافی است یک بار امتحان کنید تا مشتری‌اش شوید. دوغ این ترکیب چندان شور نیست، در عوض کمی ترش است. گوش‌فیل هم شهدش کمتر از گوش‌فیل های معمول است. اگر بخواهید دوغ و گوش‌فیل را به‌عنوان سوغات اصفهان بیاورید، کار سختی نیست. دوغ را داخل بطری بریزید و گوش‌فیل را در جعبه شیرینی بگذارید و تمام!

سوهان عسلی سوغات اصفهان

سوهان عسلی شیرین ترین سوغات اصفهان

یکی از شیرینی های خوشمزه و سنتی دیگر شهر اصفهان که معمولا در ایام نوروز برای پذیرایی از آن استفاده می کنند سوهان عسلی است. سوهان عسلی از شکر، گلاب، زعفران و آب تهیه می شود و با مغز پسته و بادام تزیین می شود. سوهان اصفهان نسبت به سایر سوهان ها نازک تر بوده و یک خوراکی خوشمزه برای سوغات است که می تواند در کنار چای طعم فوق العاده ای ایجاد کند.

سوهان عسلی سوغات اصفهان

خاتم کاری مهمترین سوغات اصفهان

خاتم کاری یک هنر قدیمی و از صنایع دستی شهر اصفهان است که از زمان صفویان در ایران وجود داشته است. این هنر اصیل جزیی از صنعت چوب است. در صنایع دستی خاتم کاری قطعات و اشکال هندسی چوبی کوچک تبدیل به نقوش و طرح های خاص و ویژه ای می شوند. از این هنر زیبا در تهیه ساعت، گلدان، جعبه های زیبا و وسایل جذابی استفاده می شود. در هنر خاتم کاری از مواد مختلفی مثل فلز طلا، نقره و چوب آبنوس و عناب و یا استخوان شتر و اسب استفاده می شود.صنایع دستی زنجان

قلمزنی سوغات اصفهان

تزئین و کنده‌کاری روی مِس هم از هنرهای دیگر مردمان نصف جهان به شمار می‌رود. ایجاد خط و نقش‌های مختلف روی مس و فلزات ارزشمند دیگر مانند برنج، طلا و نقره در اصفهان به قلمزنی مشهور است. صنایع دستی قلمزنی اصفهان ، هنر وسیعی است و سبک‌های گوناگونی برای آن وجود دارد. اساتید معروف اصفهانی از گذشته‌های دور تاکنون مشغول به توسعه و حفظ این هنر هستند. خرید ظروف و تابلوهای قلمزنی‌شده را در فهرست سوغات اصفهان قرار بدهید که پشیمان نخواهید شد.قلم زنی

مسگری سوغات اصفهان

ظروف مسی با رنگ های نفیس قهوه ای روشن نیز از سوغات صنایع دستی اصفهان محسوب می شوند. می توانید آن ها را برای استفاده کاربردی در منزل مانند آشپزی خریداری کنید یا فقط خانه خود را با آن ها تزیین و زیبا کنید. علاوه برآن مس، هدایت کننده و منتقل کننده عالی برای گرماست و برای پخت و پز در میزان بالا، بسیار عالی است.

با مقاله آشنایی با هنر مسگری به هنر مسگری شناخت بیشتری پیدا می کنید.

هنر مسگرینقاشی های خوشنویسی سوغات اصفهان

اصفهان در تمام دوره های تاریخی، پایتخت خوشنویسی ایران بوده است. میرعماد حسنی، عبدالمجید طالقانی و دیگر هنرمندان بزرگی که در عرصه خوشنویسی فعالیت داشته اند، در اصفهان روزگار گذرانده اند و به غنای این هنر کمک کرده اند. تابلوهای خوشنویسی جزو سوغات صنایع دستی اصفهان هستند که بسیاز ارزشمندند و می توانید آن ها را از اصفهان خریداری کنید.

این سوغاتی های بی نظیر اصفهان، هم از نظر هنری و هم از نظر فنی بسیار ایده آل و چشمگیر هستند و از ظرافت، دقت و تکنیک، در خلق این آثار هنری بزرگ استفاده شده است.هنر خط خوشنویسی

فرش‌های دستباف اصفهان؛ یک اثر هنری ویژه برای سوغات اصفهان

فرش‌های دستباف اصفهان از دیرباز به عنوان صنایع‌دستی ویژه و متفاوت این منطقه شناخته می‌شده‌اند. طرح و نقش‌هایی که روی قالی‌های اصفهان بافته می‌شوند خاص و منحصربه‌فرد هستند؛ بنابراین در صورتی که به دنبال یک سوغاتی اصفهانی هستید که یک اثر هنری یکتا و بی‌نظیر باشد، پیشنهاد می‌کنیم یکی از فرش‌های خاص این شهر را تهیه کنید.مشهورترین قالی های ایرانی

فیروزه‌کوبی سوغات اصفهان

فیروزه‌کوبی‌های اصفهان هم بسیار ناب و زیباست. در این صنعت هنری جذاب، تکه‌های کوچک فیروزه بر روی سطوح فلزی نشانده می‌شود. جنس فلز سطوح عموما مس، نقره، برنج و… است. بین فیروزه‌ها را هم یک نوع لاک تیره می‌ریزند.

با مطالعه مقاله فیروزه کوبی چیست و چگونه انجام می‌شود به هنر مسگری شناخت بیشتری پیدا می کنید.

قلم‌کاری بینظیرترین سوغات اصفهان

هنر قلم کاری اصفهان نوعی چاپ نقوش سنتی بر روی پارچه است. در این هنر، قالب‌هایی با طرح‌های مختلف در رنگ فروبرده و روی پارچه زده می‌شود. جنس پارچه قلم‌کاری عمدتا کتان، پنبه و کرباس است. رنگ‌ها هم پیش‌تر طبیعی بوده است اما امروزه برای ثبات بیشتر مواد شیمیایی هم به آنها اضافه می‌شود.

زمانی که در میدان نقش جهان و بازارهای اطراف قدم می‌زنید، احتمالا می‌توانید استادکارانی را ببینید که در مغازه‌هایشان در حال قلم‌کاری هستند. به این ترتیب زحمات هنرمندان اصفهانی را از نزدیک خواهید دید.

پارچه قلمکار

منبت‌کاری و هنر حکاکی روی چوب از نفیس ترین سوغات اصفهان

کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که در بین انواع سوغاتی اصفهان هنر منبت‌ کاری را نشناسد. این آثار هنری متفاوت با کنده‌‌کاری روی چوب ساخته می‌شوند. در دوران حکومت صفویان و پادشاهان گذشته، هنر منبت‌کاری برای کنده‌کاری روی درب و پنجره منازل نیز استفاده می‌شده؛ اما این روزها تنها شاهد نقش بستن این هنر روی ظروف و تابلوهایی هستیم که به شکل یک اثر هنری لوکس به فروش می‌رسند. موقع حضور در اصفهان می‌توانید شاهد تابلوهای منبت‌کاری شده و میز ناهارخوری و کنسول و آثار چوبی باشید که به صورت هنرمندانه‌ای طراحی شده‌اند.

تابلوهای خوشنویسی با ارزش ترین سوغات اصفهان

اصفهان در تمام دوران‌ها و عصرهای تاریخی، پایتخت خوشنویسی ایران بوده است. میرعماد حسنی، عبدالمجید طالقانی و هنرمندان بزرگ دیگری که در عرصه خوشنویسی فعالیت می‌کرده‌اند در اصفهان روزگار خود را سپری و به غنی‌تر شدن این هنر در نصف جهان، کمک شایانی کرده‌اند. تابلوهای خوشنویسی هم از سوغاتی‌های باارزشی است که می‌توانید از اصفهان بخرید. سوغات اصفهان هم از نظر هنری و هم از نظر فنی بسیار ایده‌آل و چشمگیر است. یعنی ظرافت، دقت و فن در تولید صنایع دستی اصفهان به یک اندازه مورد توجه قرار می‌گیرد.هنر خط خوشنویسی

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد