صنایع دستی آستارا

فصل فصل سفر و گردشگریست در این مقاله می خواهیم سوغات و صنایع دستی آستارا را با شما به اشتراک بگذاریم.

برای رسیدن به آستارا از تهران ابتدا باید به آزادراه تهران-کرج وارد شوید و این مسیر را تا جاده قزوین-رشت ادامه دهید. این جاده را ادامه دهید و تا جاده فومن-سراوان ادامه دهید. از صومعه سرا بگذرید تا به جاده رشت-آستارا برسید. در انتهای مسیر وارد خیابان شهید رجایی شده و تا مقصد ادامه دهید. هم چنین یک لوکیشن نیز در ادامه برایتان قرار خواهیم داد تا از طریق آن بتوانید راحت تر به آستارا وارد شوید. این مسیر 467 کیلومتر مسافت دارد و بدون ترافیک نزدیک به 6 ساعت در راه خواهید بود.

ستارا شهری مرزی است كه با جاده ای كوهستانی به شهر اردبیل متصل است این شهر برای ایرانگردی و جهانگردی از نقاط دیدنی استان گیلان محسوب میشود. گلیم بافی و جاجیم بافی از عمده ترین صنایع دستی این شهر است.منطقهٔ آستارا از نظر جغرافیائی به دره‌ای اطلاق می‌گردد که حدوداً در مرکز سرزمین تالش و در فاصلهٔ بین سلسله کوه‌های شمالی-جنوبی تالش و دریای مازندران و در شرق دشت اردبیل واقع است. پس از بسته شدن عهدنامهٔ ترکمنچای میان دو دولت ایران و روسیه، بخش شمالیِ سرزمین تالش به دولت روسیه واگذار شده و رود آستاراچای به عنوان مرز تعیین گردید که از مرکز آبادی قدیمی آستارا می‌گذشت.

بخش جنوبی در ترکیب ایران باقی ماند. پس از تاسیس گمرگات و مرزبانی، اهمیت سیاسی و بازرگانی آن افزایش یافت. در آن دوران منطقهٔ آستارا در ترکیب ایالت آذربایجان تحت حکومت شاهزاده عباس میرزا نایب السلطنه، قرار داشته و بخشی از ولایت اردبیل بود. این شرایط کمابیش تادوران معاصر در قانون تقسیمات کشوری سال ۱۳۱۶ خورشیدی که به موجب آن به یکی از بخش‌های شهرستان اردبیل در شرق استان آذربایجان شرقی تبدیل گشت، حفظ شد.

در سال ۱۳۳۶ آستارا با تأسیس فرمانداری به یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی مبدل شد تا این که بعدها به برخی دلایل و از جمله تشابه‌های اقلیمی از خرداد سال ۱۳۳۹ خورشیدی، به استان گیلان ملحق گردید. جمعیت آن بر اساس سرشماری سال ۱۳۵۵ خورشیدی، ۳۵٬۹۴۵ نفر بوده و طبق بر آورد سال ۱۳۶۳ خورشیدی، به ۴۳٬۸۶۴ نفر رسیده و و بر اساس سرشماری ۱۳۸۵ جمعیت شهرستان ۸۱۲۳۴ نفر است.اکنون بر اساس منابع موثق میزان جمعیت آن از یکصد هزار نفر فراتر رفته‌است.

در این مطلب قصد داریم نگاهی اجمالی به سوغات و صنایع دستی گیلان بیندازیم. سوغات خوراکی گیلان را به شما معرفی می کنیم تا بدانید چه خوشمزه هایی را از این استان می توانید به همراه بیاورید. نگاهی هم به دنیای صنایع دستی گیلان داریم و جلوه هایی از هنر را به شما معرفی می کنیم که می توانند سوغات شما از سفر به گیلان باشند.

حصیر بافی | صنایع دستی آستارا

حصیر بافی از رایج ترین صنایع دستی بین مردم این مرز و بوم است و در مناطقی مثل بندرانزلی، خمام، جفرود، غازیان و بیشتر توسط بانوان بافته می شود. ماده اولیه این صنعت لی یا سوف است که به صورت خودرو اطراف مرداب ها یا آبگیرهای کوچک رشد می کند و بافتن آن در فصول غیر کشاورزی جایگزین مناسبی برای کشاورزان و زمین داران روستایی به شمار می رود. از محصولات حصیر بافی می توان به انواع سبد، زیرانداز، آبکش، زیرداغی و … اشاره کرد.حصیر بافی

نمد زیر اندازی ساخته شده از پشم می باشد. نمد یک زیر انداز سنتی گیلان می باشد و برای شرایط آب و هوایی گیلان مناسب است اما به علت مقاومت بالا و کیفیت خوب این محصول، در سراسر ایران طرفداران بسیاری دارد.

عروسک بافی | صنایع دستی آستارا

یکی دیگر از صنایع دستی استان گیلان هنر زیبای عروسک بافی ست که بیشتر در فومن به ویژه شهر ماسوله بافته می شود. این عروسک ها با کاموا، قلاب بافی می شوند و در اصل نماینده های کوچکی از مردان و زنان گیلکی با پوشش سنتی هستند.آموزش بافت عروسک

گلیم بافی | صنایع دستی آستارا

گلیم یکی از دست ‌بافته‌های قدیمی بسیاری از روستاها است که نگاه کردن به نقوش ساده و رنگارنگ آن، صفا و صمیمیت خاصی را به جان آدمی تزریق می‌کند. یکی از بهترین مراکز گلیم بافی ایران روستایی به نام عنبران واقع در شهر آستارا است. هنرمندان این روستا با استفاده از پشم بز و گوسفند طرح‌های با سلیقه‌ای را تولید می‌کنند که در نزد گردشگران بسیار زیبا و با‌ارزش هستند. از این اثر هنری ماندگار می‌توان به عنوان زیرانداز، پادری و حتی تزئین دیوارراهنمای خرید گلیم

سفالگری | صنایع دستی آستارا

سفالگری از آن دسته هنرهایی ست که علاوه بر قدمت چند هزار ساله ای که دارد از پراکندگی جغرافیایی بالایی نیز برخوردار است. هنر سفالگری در هر گوشه ایران وجود دارد و مردم گیلک نیز در این هنر حرف های زیادی برای گفتن دارند. هنر سفال نه تنها در زمینه انواع ظروف غذا بلکه در معماری خانه ها نیز کاربرد فراوانی دارد. اگر به خانه های روستا و سقف های شیروانی آن ها دقت کنید سفال سقف را خواهید دید که جهت جلوگیری از نفوذ آب باران استفاده می شود.آموزش سفالگری

یکی از معروف ترین ظروف سفالی در استان گیلان ظرف سفالی “گمج” است که در آن انواع غذاهای سنتی گیلان طبخ می شود. برای تزیین گمج معمولا از رنگ سبز و آبی و لعاب استفاده می کنند. سفال در بیشتر شهرهای گیلان رواج دارد؛ اما شهرهایی مثل لنگرود، رودسر، سیاهکل، لاهیجان و … بیشتر در این زمینه فعالیت می کنند.

بافتنی و قلاب بافی | صنایع دستی آستارا

شال ها و روسری های بزرگ بافتنی و قلاب بافی، علاوه بر اینکه بخشی از پوشش سنتی گیلانی ها هستند، به عنوان سوغات نیز به فروش می رسند.صنایع دستی بافتنی

ظروف چوبی و سایر محصولات چوبی از صنایع دستی معروف گیلان می باشد. مردم هنرمند گیلان با استفاده از چوب انواع ظروف و وسایل چوبی را با طرح ها و اشکال مختلف و زیبا می سازند. بسیاری از این ظروف و محصولات چوبی کاربرد های فراوانی در هر خانه ای دارد. معرق کاری، منبت کاری، خراطی و نازک کاری از دیگر صنایع دستی گیلان با استفاده از چوب می باشد.

چموش دوزی

چموش یا به گیلکی (چوموش) یک پاپوش بدون پاشنه و هنر دست مردم گیلان است که از پوست دباغی شده گاو ساخته می شود. یکی از ویژگی های خاص این کفش آن است که بدون استفاده از هیچ گونه چسب یا میخ و فقط با دوخت تهیه می شود. همچنین جنس آن به گونه ای است که در سرما پا را گرم و برعکس در گرما پا را خنک می کند. یکی از انواع چموش، چموش شکاره است که دارای بند بوده و دور پا بسته می شود. چموش دوزی بیشتر در منطقه فومن و به ویژه شهر ماسوله دیده می شود. این هنر زیبا در فهرست آثار  ملی ایران به ثبت رسیده است.سوغات وصنایع دستی رشت

دستبافته های پشمی | صنایع دستی آستارا

پشم مرغوب در مناطقی از گیلان که دامداری رواج دارد یافت می شود. این پشم را با دستگاه های ریسندگی به نخ تبدیل می کنند و پس از رنگ کردن، از آنها در بافت لباس های پشمی همچون جوراب، دستکش، شال گردن و بلوز استفاده می کنند. ماسوله، رشت و انزلی از مراکز تولید این دستبافته ها به شمار می روند.

چادرشب بافی ( لاون )

چادرشب، پارچه ای رنگارنگ و معمولا با طرح چهارخانه است که با دستگاه مخصوص چادرشب بافی (پاچال) بافته می شود. الیاف استفاده شده در این پارچه معمولا ابریشم یا پنبه است و معمولا به شکل مربعی در ابعاد 2 متر در 2 متر تهیه می شود. در استان گیلان زنان معمولا از چادرشب به عنوان کمرپیچ برای جلوگیری از نفوظ رطوبت به بدن به ویژه هنگام کار در شالیزار استفاده می کنند در گذشته نیز برای روجهازی دختران از چادر شب استفاده می کردند. لاون در شرق گیلان به ویژه رودسر و روستای قاسم آباد رونق بیشتری دارد و قاسم آباد به عنوان روستای ملی چادر شب بافی شناخته می شود.صنایع دستی های ثبت ملی

این هنر دستی در سایر بخش های ایران مثل یزد، هرمزگان و خراسان شمالی نیز وجود دارد و هم اکنون یکی از قطب های مهم بافت چادر شب، روستای روئین در اسفراین (خراسان شمالی) است.

لاک تراشی

لاک تراشی یکی از هنرهای قدیمی مردم خطه شمال است که به لطف درختان تنومند جنگلی همچون افرا و شمشاد، صنایع دستی زیبایی را تولید می‌کنند. نام دیگر این هنر چو تراشی است. هنرمندان زبردست با خلاقیت بسیار و با استفاده از ساده‌ترین ابزارها، ظروف چوبی و سازه‌های دیگر را ایجاد می‌کنند. با توجه به شناختی که ساکنین این منطقه از جنس چوب درختان جنگلی دارند، سازه‌های چوبی تهیه شده از مقاومت خوبی برخوردار هستند و دچار ترکیدگی و ترک ‌خوردگی نمی‌شوند.

بافتنی‌های سنتی آستارا از صنایع دستی معروف گیلان است. مردم با استفاده از پشم و ابریشم، انواع جوراب، کلاه، دستکش و لباس های بافتنی دیگر را می بافند. بافتنی های سنتی گیلان مورد پسند و توجه بسیاری از گردشگران از سراسر ایران قرار گرفته است.

 بامبو بافی

اگر به فکر خرید صنایع دستی متفاوت و خاص هستید بامبو یا همان نی خیزران از دیگر موادی ست که با آن صنایع دستی زیبایی در این خطه تولید می شود و قدمت بافت آن با کشت چای در گیلان برابری می کند. این نی مانند سوف، اطراف آبگیرها و تالاب ها رشد می کند و مرکز اصلی تولید آن در لاهیجان و به ویژه روستای لیالستان است. بامبو نسبت به سوف انعطاف بیشتری دارد و به همین دلیل محصولات متنوع تر و ظریف تری با آن تولید می شود.

شال بافی | صنایع دستی آستارا

شال بافی نوعی دیگر از صنایع دستی گیلان و به ویژه تالش و گالش محسوب می شود و ماده اولیه آن پشم دام است. این شال توسط دستگاه شال بافی که دار افقی دارد بافته می شود و در تار و پود آن به هیچ عنوان از پنبه استفاده نمی شود و ماده اولیه آن فقط و فقط پشم است و از نفوذ سرما و رطوبت جلوگیری می کند به همین جهت برای گرم کردن در مناطق مرتفع و ییلاقی کاربرد دارد. هنر شال بافی در سایر مناطق کوهستانی ایران مثل کردستان نیز رواج دارد و حتی بهترین نوع شال در دهی به نام کوبلان (شهرستان میانه- آذربایجان شرقی) بافته می شود و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

سرامیک و سفالگری در شهر های سیاهکل، شفت، صومعه سرا و لارسر رواج دارد. ساختن گمج، کوزه، خمره و تنور از جمله محصولاتی است که با استفاده از سفال به صورت لعاب دار و بی لعاب ساخته می شوند.

بافتنی‌های سنتی گیلان از صنایع دستی معروف گیلان است. مردم با استفاده از پشم و ابریشم، انواع جوراب، کلاه، دستکش و لباس های بافتنی دیگر را می بافند. بافتنی های سنتی گیلان مورد پسند و توجه بسیاری از گردشگران از سراسر ایران قرار گرفته است.

چادرشب بافی ( لاون )

چادرشب، پارچه ای رنگارنگ و معمولا با طرح چهارخانه است که با دستگاه مخصوص چادرشب بافی (پاچال) بافته می شود. الیاف استفاده شده در این پارچه معمولا ابریشم یا پنبه است و معمولا به شکل مربعی در ابعاد 2 متر در 2 متر تهیه می شود. در استان گیلان زنان معمولا از چادرشب به عنوان کمرپیچ برای جلوگیری از نفوظ رطوبت به بدن به ویژه هنگام کار در شالیزار استفاده می کنند در گذشته نیز برای روجهازی دختران از چادر شب استفاده می کردند. لاون در شرق گیلان به ویژه رودسر و روستای قاسم آباد رونق بیشتری دارد و قاسم آباد به عنوان روستای ملی چادر شب بافی شناخته می شود.

این هنر دستی در سایر بخش های ایران مثل یزد، هرمزگان و خراسان شمالی نیز وجود دارد و هم اکنون یکی از قطب های مهم بافت چادر شب، روستای روئین در اسفراین (خراسان شمالی) است.

سوغات وصنایع دستی رشتسوغات خوراکی آستارا

 برنج

همه ما ایرانی ها به مرغوبیت برنج گیلان واقفیم و شکی در این نیست که با برنج گیلانی، غذاهای مان مزه دیگری پیدا می کنند. برنج گیلان در انواع صدری، هاشمی، علی کاظمی و طارم عرضه می شود و برنج صدری و هاشمی گرانترین آنها هستند.

نان فطیر (شور چرگی) ، سوغات محلی آستارا

بسیاری از استان‌ها نان محلی مخصوص خود را دارند. یکی از این نان‌های سنتی خوشمزه را می‌توانید در شهر آستارا امتحان کنید و به عنوان سوغات آستارا با خود به شهرتان ببرید. در تهیه نان فطیر آستارا از موادی همچون آرد، خمیرمایه، کره، ماست، تخم‌مرغ، زعفران، شکر و شیر استفاده می‌شود. طعم متفاوت این نان خوشمزه به خاطر حلوای داخل نان است. در بین مردم آستارا رسم است که در اعیاد مختلف مانند عید فطر این نان محلی لذیذ را بین همسایه‌ها توزیع می‌کنند. این نان خوشمزه را در همه قنادی های آستارا پیدا می کنید، اما بهترین آن در قنادی رضاپور پیدا می شود.

کلوچه فومن

یکی از خوشمزه های گیلانی، کلوچه فومن است که می توانید آن را داغ داغ تهیه کنید و یا انواع بسته بندی شده آن را بخرید. در تهیه این کلوچه از آرد، نمک، زعفران، روغن، بکینگ پودر، جوش شیرین و آب استفاده می کنند و مغز آن از هل، دارچین، شکر و گاهی وانیل است.سوغات وصنایع دستی رشت

اربا دوشاب

اَربا دوشاب، شیره ای است که از میوه جنگلی اَربِه یا اَربا یا همان خرمالوی جنگلی به دست می آید و فرآیند فرآوری و پخت آن، سنتی گروهی و بسیار قدیمی در گیلان است. پخت اربا دوشاب در شهرستان های آستارا، رضوانشهر، تالش، ماسال، شفت، فومن، لاهیجان، لنگرود، رودسر و املش صورت می گیرد و مراسم آن نیز در آستانه ثبت ملی قرار دارد.

ماهی

سفر به شمال بدون خرید ماهی صفایی ندارد. در شهر آستارا هم مانند دیگر شهرهای استان گیلان بازار ماهی ‌فروشان دایر است. اصلا مهم‌ ترین سوغات آستارا ماهی سفید است. بازار ماهی فروشان آستارا در فصل صید ماهی بسیارپررونق است، صیادان زحمتکش ماهیان صید شده از رودخانه و دریا را اول صبح در بازار به حراج می گذارند.صنایع دستی بندرانزلی

مسافرانی که به بندر آستارا می‌آیند اولین جایی که قدم می‌گذارند بازار ماهی فروشان است که در ورودی بازار ساحلی این شهر قرار گرفته و همیشه جنب و جوش های خاص خودش را دارد. انواع ماهی تازه را می‌توانید به عنوان سوغات آستارا از این بازار تهیه کنید. بی‌شک ماهی سفید به خاطر مزه متفاوت و لذیذی که دارد، یکی از انتخاب‌های رایج مسافران است. اگرچه ماهی‌ سفید همانند بسیاری از اجناس و کالاهای دیگر گران است، اما هیچ مسافر و گردشگری دست خالی از این بازار پر نعمت بیرون نمی‌آید.

شیرینی بیشی رضاپور، رب ازگیل، به ، انار، سیر و پیاز شیرین، یمیش، آلوچه محلی و دوشاب محلی از دیگر سوغاتی های خوشمزه‌ی آستارا هستند که پیشنهاد می شود در سفر به آستارا حتما آن ها را امتحان کنید.

 فندق

فندق از اصلی ترین میوه ها و محصولات باغ های گیلان است و این استان 85 درصد تولید و عرضه سالانه فندق ایران را تامین می کند. برداشت فندق استان گیلان معمولا از ابتدای شهریورماه آغاز می شود و در انتهای این ماه به پایان می رسد. شهرستان های رودسر، تالش و آستارا، از مشهورترین مکان های کشت و برداشت فندق هستند.

چای لاهیجان

چای، نوشیدنی 5000 ساله ای است که در چین کشف شد و پس از آن به نقاط دیگر جهان رفت. سابقه مصرف چای در ایران به 2 قرن می رسد و با وجود این قدمت کم، به جزیی جدایی ناپذیر از زندگی ایرانی ها تبدیل شده است. در ایران، لاهیجان به عنوان پایتخت چای شناخته می شود و مرغوب ترین چای کشور به این شهر استان گیلان تعلق دارد. بنابراین اگر اهل چای خوردن هستید، خرید چای از گیلان از واجبات است.سوغات وصنایع دستی رشت

رشته خوشکار

رشته خوشکار یکی از انواع شیرینی های گیلانی است که بیشتر در ماه مبارک رمضان در سطح شهرهای مختلف استان یافت می شود. این شیرینی جایگاه خاصی در سفره افطار گیلانی ها دارد و معمولا به صورت نیمه آماده تهیه شده و در خانه سرخ می شود. رشته خوشکار را از آب و آرد تهیه می کنند و مواد میانی آن ترکیب شکر، دارچین، گردو و هل است.سوغات وصنایع دستی رشت

عسل گردنه حیران، شیرین ترین سوغات آستارا

اگر در شهر خودتان جای مطمئنی برای خرید عسل مرغوب و باکیفیت سراغ ندارید، در شهر آستارا به راحتی می‌توانید عسل طبیعی و درجه یک مورد نیاز خودتان را خریداری کنید.

زمانی که از گردنه‌ی حیران عبور می‌کنید و مستِ تصاویر بدیع و طبیعت چشم ‌نوازش می‌شوید، گاه‌ و بیگاه چشمتان به کندوهای رنگارنگ پرورش زنبور عسل می‌خورد که در دل خود باکیفیت ‌ترین عسل‌ها را دارند، شاید این عسل همان شهدِ این طبیعت زیبا باشد. این عسل‌های طبیعی می‌توانند یک سوغات خیلی خوب باشد. با توجه به شرایط مناسب برای پرورش زنبورعسل در طبیعت و کوهستان‌های گردنه حیران، علاوه بر خود گردنع حیران، در اکثر مغازه‌های آستارا شیشه‌های عسل توجه‌تان را جلب می‌کنند و شما را تحریک می‌کنند که این سوغات آستارا را بخرید و به عنوان تحفه‌ای از سفر با خودتان ببرید.عسل

ترشی

به شما این قول را می‌دهیم که در سفر به آستارا و بازدید از بازار محلی آن به محض دیدن ترشیجات محلی در چشم بر هم ‌زدنی چند شیشه از این خوشمزه‌های متفاوت را در سبد خرید خود جای خواهید داد. توصیه می‌کنیم از میزان نیاز شخصی خود بیشتر بخرید، زیرا اقوام و آشنایانتان بی‌صبرانه منتظر هستند تا این سوغات آستارا را به آن‌ها هم هدیه بدهید. از ترشی‌های معروف شمالی می‌توان به سیرترشی، لیته، بادمجان ترشی و هفته ‌بیجار اشاره کرد. اگر اهل ترشی هستید یا دوستانی دارید که عاشق ترشی هستند، سری به بازار محلی آستارا بزنید و این سوغاتی خوشمزه را از آنجا تهیه کنید.سوغات شهرهای شمالی

زیتون، روغن زیتون و زیتون پرورده

رودبار قطب کشت زیتون در ایران است و گیلان از نظر مساحت و تولید زیتون، در رتبه سوم کشور قرار دارد. بنابراین یکی از سوغاتی هایی که می توانید از این دیار تهیه کنید، همین میوه سبز و پرطرفدار است. روغن زیتون مرغوب هم در نقاط مختلف گیلان در دسترس است و می تواند سوغاتی شما از سفر به این استان باشد.سوغات وصنایع دستی رشت

معرفی مراکز خرید آستارا

بازار بزرگ ساحلی یکی از قدیمی‌ترین مراکز خرید آستارا است؛ در قدیم به بازارچه روسی آستارا و در میان بومیان منطقه به بازار بساط معروف بوده است. یکی از جاذبه های گردشگری در آستارا، این بازار ساحلی است که با داشتن بیش از ۱۵۰۰ فروشگاه فعال، مکان مناسبی برای خرید انواع پوشاک، زیورآلات، روتختی، حوله و اسباب بازی است.صنایع دستی آستارا

پاساژ سیدان : مرکزی برای همه‌ی سنین

پاساژ بزرگ سیدان نیز یکی دیگر از بازارهای آستارا است که مدرن‌تر از بازار ساحلی به شمار می‌رود. این پاساژ در سه و نیم طبقه طراحی شده و در زمینه‌های گوناگون مانند لباس‌های مردانه، زنانه، مجلسی، مانتو، بچه‌گانه و … فعالیت می‌کند.

گستردگی فعالیت فروشگاه‌های این پاساژ بزرگ به اندازه بازار ساحلی نیست ولی اجناس مختلفی از کشورهای آذربایجان، ترکیه، اکراین و چین در این بازار به فروش می‌روند.

  • آدرس پاساژ سیدان آستارا: آستارا، خیابان معلم، روبه روی بانک صادرات
  • ساعت فعالیت: ۹:۳۰ تا ۱۳:۳۰ و ۱۶ تا ۱۹:۳۰

بازارهای نور : بازاری در میان مراکز خرید آستارا

در آستارا مجموعه‌ای از بازارها وجود دارد که نام آن مجموعه بازارهای نور است. این مجموعه بیشتر از ۵۰ سال قدمت دارند و در مرکز شهر آستارا قرار گرفته‌اند، اغلب اجناسی که در این مجموعه وجود دارند از کشورهای مختلف مانند کشور آذربایجان، ترکیه، چین، تایلند و مالزی است. این مجموعه از بازارهای آستارا در بین مسافران محبوبیت زیادی دارد و مردم اغلب آن را به عنوان مرکزی برای خریدهای سفر و سوغاتی انتخاب می‌کنند.

بازار ولیعصر آستارا : مرکز کیف و کفش و لباس بچه‌گانه

بازار ولیعصر آستارا سه طبقه است و اجناسی که در این بازار فروخته می‌شود شامل لباس‌های ورزشی، لباس مجلسی، شال و روسری، کیف و کفش، لباس بچه‌گانه، لباس مردانه، لوازم آرایشی و بهداشتی، اسباب بازی و … است. اجناسی که در این پاساژ وجود دارند اغلب از کشورهای آذربایجان، ترکیه، ویتنام، اندونزی و چین وارد می‌شوند و بسیار مرغوب هستند.

  • آدرس بازار ولیعصر آستارا : خیابان شهید نادر حاجی عباسی
  • ساعت فعالیت: ۹ تا ۱۴ و ۱۶:۳۰ تا ۱۹:۰۰

ایده‌آل: تجربه‌ی یک خرید ایده‌آل

اسمش روش هست: ایده‌آل. این بازار یک هوا از دیگر مراکز خرید آستارا مدرن‌تر و بزرگ‌تر است. کالاهایی هم توش عرضه می‌شوند با جریانات مد و فشن همراه‌اند. با این همه بدیهی است که وقتی پای‌تان را توی ایده‌آل آستارا می‌گذارید باید ایده‌آل هم خرج کنید. به هر حال این بازار به واسطه‌ی ویژگی‌های برترش، گران‌تر از بقیه‌ی بازارها است. لباس‌ها و کفش‌هایی که در این بازار فروخته می‌شود اغلب وارداتی‌اند؛ فروشندگان این لباس‌ها را از ترکیه و اندونزی و اوکراین می‌آورند و می‌فروشند.

  • آدرس پاساژ ایده‌آل آستارا: خیابان شهید نادر حاجی عباسی، پاساژ ایده‌آل
  • ساعت فعالیت: از ۹:۳۰ تا ۱۴ و از ۱۶:۳۰ تا ۲۰:۰۰

لوندویل آستارا: بازاری با بیش از ۱۰ سال سابقه

بازار لوندویل در سال ۹۰ با فروشگاه راه افتاد؛ فروشگاه‌هایی که هر یک لباس و کفش و لوازام آرایش می‌فروشند. این بازار ۴ هزار متری در کنار همه‌ی فروشگاه‌ها، امکانات جانبی همچون رستوران و کافه هم دارد. این رستوران‌ها غذاهای گیلکی و نوشیدنی‌های اصیل عرضه می‌کنند.صنایع دستی آستارا

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد