صنایع دستی عمان جلوه ای از فرهنگ و میراث عمانه. در کشور سلطان نشین عمان، وسایل متنوعی از سفال گرفته تا لباس و جواهرات رو با طرح های متنوع می‌تونین پیدا کنین، بیشتر این وسایل دست ساز هستن و موارد جالبی برای یادگاری از سفر خودتون به این کشور می تونه باشه.

سفر به یه کشور جدید و بازدید از مراکز دیدنی و بازارهای اون همیشه یه کار سرگرم کننده و جالبه، کشوری همانند عمان با رنگ و بوی سنتی حتماً صنایع دستی، وسایل و خوراکی های جالبی داره. اگه به این کشور سفر کردین یادتون نره به مراکز خرید سر بزنین و از مراکز مسقط سوغاتی بخرین.

کشور عمان شهری با هوای مدیترانه‌ای است، البته در شهرهای ساحلی این کشور، آب‌وهوا گرم و مرطوب است. بنابراین شاید کشور عمان برای زندگی افرادی که به این نوع از آب‌وهواها عادت دارند، مناسب باشد. بومی‌های کشور عمان عرب هستند و زبان رسمی نیز در این کشور عربی است. اما در دهه‌های اخیر تعدادی از بلوچ‌ها از کشورهای ایران و پاکستان به عمان مهاجرت کرده و بخشی از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. همچنین اسلام دین رسمی کشور عمان است اما می‌توان هندوها را نیز در میان مردم این کشور مشاهده کرد.

شرایط زندگی در عمان با توجه به اعتقادات مذهبی مردم این کشور تا حدی به ایران و دیگر کشورهای مسلمان نزدیک است. مسلمانان این کشور ترجیح می‌دهند که تنها با مسلمانان دوست شوند. همچنین زنان تا پیش از ازدواج باید قوانین سخت‌گیرانه‌ای را رعایت کنند. اگر کشور عمان را برای زندگی انتخاب کردید، باید به قوانین راهنمایی و رانندگی به‌شدت احترام بگذارید.

همچنین نباید بدون اجازه و یا با کفش به یک مکان وارد شوید. زندگی در عمان می‌تواند با بازدید کردن از مکان‌های دیدنی مختلف در این کشور و رفتن به شهرهای ساحلی از یکنواختی خارج شود. اما بیایید کمی به سوغاتی ها و صنایع دستی این کشور بپردازیم. صنایع دستی کشور عمان کدام است؟

سفال عمان | صنایع دستی عمان

سفال یکی از بهترین و مهم ترین سوغات سنتی عمان است و در این کشور تنها برای دکور به کار برده نمی شود ، در عمان از سفال برای نگهداری از خرما ، حبوبات ، آب و همچنین سوزاندن کندر استفاده می شود ، این سوغات سنتی عمان در رنگ های بژ یا قهوه‌ای کم رنگ وجود دارند و تمامی آن هنر دست است ولی اگر به سفال ‌های رنگی علاقه دارید می توانید در بازارها و مراکز خرید عمان انواع آن ها را بیابید ، همچنین در فروشگاه های صنایع دستی هم می توانید سفال های متنوعی پیدا کنید ، مرکز بهترین سفال های عمان شهر بهلا می باشد که اگر به این شهر سفر کردید خالی از لطف نیست که به مراکز سفالگری آن بروید و بازدیدی از چگونگی ساخت آن ها داشته باشیدآموزش سفالگری

کاربرد سفال در عمان، فقط به دکور خلاصه نمی‌شود؛ بلکه از آن برای نگهداری خرما، حبوبات، آب و حتی سوزاندن کُندُر نیز استفاده می‌کنند. سفال‌های سنتی معمولاً به رنگ بژ یا قهوه‌ای کم رنگ ساخته می‌شوند، اما سفال‌های رنگارنگ را هم می‌توانید میان آن‌ها پیدا کنید. این سفال‌ها در سراسر عمان فروخته می‌شوند، اما شهر «بهلا» (Bahla)، مرکز با کیفیت‌ترینِ آن‎ها به شمار می‌رود.

جواهرات | صنایع دستی عمان

استفاده از نقره از زمان های قدیم تاکنون در عمان بسیار مرسوم بوده. عمانی ها از نقره برای ساخت وسایل و ظروف و جواهرات خانم ها استفاده می کنن، چیزهایی مانند گوشواره،گردنبند، انگشتر و پا بند از این دسته هستن. استفاده از نقره ی مرغوب کیفیت بالای این محصولات رو به ارمغان میاره. جواهرات از سوغاتی های با ارزش و پر طرفدار عمان محسوب می شه.سوغات قطر

مندو یا صندوقچه تزئین شده

یکی از جالب‌ترین نکاتی که در رابطه با کشور عمان وجود دارد وجود چوب‌های باکیفیت می‌باشد. این چوب‌ها بسیار معروف هستند و برای ساخت وسایل  مختلف بسیار راحت می‌باشند. یکی از معروف‌ترین وسایلی که با این چوب‌ها ساخته می‌شود مندو است. صندوقچه تزئین شده یا همان مندو دارای کاربردهایی مانند نگهداری غذا، لباس و جواهرات می‌باشد.

خنجر عمان Oman’s Dagger

نماد اصلی و تاریخی کشور عمان خنجرهای آنها می باشند.

از طرح این خنجرها در پرچم کشور نیز استفاده می گردد.

این خنجر را معمولا مردان عمانی در مراسم ها بخصوص به دور کمر خود می بندند.

جنس این خنجرها از نقره و در برخی از آنها از طرح عاج فیل استفاده شده است.

لباس سنتی عمان | صنایع دستی عمان

در عمان لباس‌ های سنتی طرح و اندازه و شکل مخصوصی دارند ، لباس مردان عمانی ، رنگی یا سفید و همگی بلند است به طوری که تمام بدن آن ها را می پوشاند ، همچنین کلاه مخصوصی دارند که بر سرشان می ‌گذارند و همان حنجری که درباره آن صحبت کردیم را در مراسم رسمی به کمر می ‌بندند ، بانوان عمانی هم لباس‌ های زیبای بلند می پوشند و روسری به سر دارند ، شما می توانید این لباس ها را به عنوان سوغاتی از عمان با خود بیاورید .سوغات دبی

میناکاری

میناکاری را می‌توان به عنوان یکی از مهم ترین صنایع دستی ایران به شمار آورد که قدمتی بیش از  پنج هزار سال دارد . مینا به معنای آسمان آبی می باشد . این رنگ زیبا حاصل ترکیب قلع ، پودر سنگ های مس و آهن با عنصر های شیمیایی و طبیعی میباشد .آموزش مینا کاری

شهر اصفهان که نام هنر نصف جهان را نیز به خود اختصاص داده است ، شهرت زیادی در ساخت انواع ظروف میناکاری دارد . همچنین از محصولات میناکاری برای هدایای سازمانی نیز به شدت استقبال می‌شود

لوازم نقره | صنایع دستی عمان

نقره‌ی کشور عمان، به دلیل کیفیت فوق‌العاده‌اش در میان کشورهای عربی بسیار معروف است. علاوه بر اینکه از این نقره برای ساخت جواهرات و خنجر استفاده می‌شود، وسایل دست سازی مثل جای عطر، جعبه‌ی کوچک جواهرات، قوری قهوه، کندر سوز و لوازم منحصر به فرد دیگری را نیز از نقره می‎سازند. معمولاً برای تزئینات این اجناس، از طراحی‌های مدل اسلامی، کنده کاری‌های عمانی یا خطاطی عربی الهام گرفته می‌شود.نقره کاری

کندر عمان

کندر که شبیه به سنگ های کوچک زرد رنگ و یا بژ است، یکی از محبوب ترین سوغاتی های عمان است که در گذشته آن را به عنوان یک هدیه بسیار با ارزش به پادشاهان و خانواده سلطنتی می دادند. به اعتقاد بسیاری از مردم، سوزاندن کندر باعث تصفیه هوا می شود و برای بهبود و درمان بسیاری از بیماری ها مفید است. جالب است بدانید که اگر کندر را بسوزانید، رایحه بی نظیری از خود ساطع خواهد کرد. کندر علاوه بر اینکه یکی از محبوب ترین سوغاتی های عمان است، یکی از محصولات صادراتی این کشور هم به حساب می آید.

عصای عمانی

علاوه بر خنجر عمانی ، نوعی عصای دستی وجود دارد که چوب  آن از نی ساخته می شود . همچنین به طور مخفیانه شمشیری درون این عصا ها قرار گرفته است .  در گذشته استفاده از این عصا ها بسیار مرسوم بوده و در جشن ها و مراسم های مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است . اما امروز بیشتر بیانگر نمادی از قدرت میباشد .

غذاهای عمان

خرید صنایع دستی یکی از لذت های سفر محسوب می شود. بعد از یک خرید عالی از فروشگاه سنتی نوبت به تست غذاهای خوش آب و رنگ کشور عمان است در ادامه معروف ترین غذاهای عمان را با شما به اشتراک می گذاریم.

مجبوس عمان Majboos 

مجبوس همچنین بنام محبوس در میان مردم کشور عمان شناخته شده می باشد و نوعی از غذا است که در کشورهای همسایه عمان نیز طبخ شده و خورده می شود.
این غذا از نوعی برنج مخلوط تهیه می شود که مواد تشکیل دهنده آن برنج باسماتی، سبزیجات، گوشت و یا مرغ و ادویه جات مخصوص عمانی می باشد.
این غذا بسیار لذیذ است و معمولا با ماست، سالاد، نان سنتی و سس گوجه و بنا به درخواست و علاقه هر فرد سرو شده و خورده می شود.

هریس Harees 

نوعی از غذاهای کشور عمان است که در مراسم های خاص و یا میزبانی از مهمانان ویژه طبخ شده و سرو می گردد.
هریس از مخلوط کردن گندم با گوشت درست می‌شود و آن را به همراه با یک سس مخلوط سرو می‌کنند که بسیار لذیذ می باشد و مورد علاقه بسیاری از ساکنین عمان و گردشگرن می باشد.

فلافل آراکس عمان

اگر دوست دارید به غیر از غذاهای رستورانی را در این کشور امتحان نمایید فلافل فروشی آراکس یکی از گزینه های پیش روی شما خواهد بود.

خرمای عمان | صنایع دستی عمان

کشور عمان دارای بیشتر از ۲۰۰ نوع خرمای مرغوب می‌باشد. جالب است بدانید که این کشور در تولید و صادرات خرما توانسته در میان ۱۰ کشور برتر دنیا قرار بگیرد. از بهترین خرماهای این کشور می‌توان به خرمای خضروی، سمیلی و خنیزی اشاره کرد. از بهترین سوغاتی‌های خوردنی که افراد زیادی نیز به آن علاقه دارند همین گزینه است.صنایع دستی اهواز

لیکمات

از دیگر خوردنی‌های خوشمزه در کشور عمان نیز لیکمات به حساب می‌آید که از شیرینی‌های اصیل این کشور می‌باشد. این شیرینی در کنار چای و یا بعضا قهوه افراد سرو می‌شود. این محصول گرد شکل بوده و پر از شهد شیرین است. این خرما در عمان نیز دارای طرفداران زیادی می‌باشد.

کلاه کوما

کوما اسم عمانی کلاه پارچه‌ای پرنقش و نگار عمانی هاست که مردان عمانی بر سرشون می ذارن، این کلاه یک پوشش پرطرفدار محسوب می شه. البته این کلاه ها اصالت عمانی ندارن و از جای دیگری به فرهنگ پوششی عمان وارد شدن. در گذشته، بخشی از قاره‌ی آفریقا مثل زنگبار، تحت نفوذ و سلطه‌ی عمان بود، برای همین فرهنگ آفریقایی به عمان نفوذ کرده است.

مگنت عمان Oman Magnet

قهوه عربی

یکی از اصلی ترین نوشیدنی هایی که در تمام مهمانی و دورهمی های کشور عمان سرو می شه، قهوه هست. قهوه کشورهای عربی عطر و طعم فوق العاده ای داره که می تونه در لیست سوغاتی های مسقط و صلاله و سایر شهرهای عمان قرار بگیره. شک نکنین که دوستان و خانواده با این خرید کاملا خوشحال می شن و آرامش خاصی رو با استشمام بوی این قهوه های اصیل احساس می کنن.سوغات و صنایع دستی لبنان

چوب و مشتقات آن

برای ساخت تعداد زیادی از صنایع دستی ایران از چوب استفاده می شود . چوب و همه محصولات و مشتقات آن نقش بسیار مهمی را در صادرات صنایع دستی ایران دارند . از کشورهایی که بازار اصلی این محصولات را تشکیل می‌دهند می‌توان به قطر ، عراق ، امارات متحده عربی ، ترکیه ، افغانستان و … اشاره کرد .

مطالب مرتبط 

سوالات متداول

قیمت سوغات و هدیه در عمان ؟

برای آگاهی از قیمت دقیق سوغات خوردنی و صنایع دستی عمان وارد سایت قاره پیما شوید .

بهترین مکان ها برای خرید سوغاتی از مسقط و صلاله عمان ؟

مرکز خرید عمان اونیو مال و هایپرمارک لولو بهترین پاساژ های برای خرید سوغاتی در عمان می باشد برای آشنایی برای سایر بازارهای خیابانی و پاساژ های ارزان مسقط و صلاله وارد سایت شوید .

از عمان چه چیزهایی سوغاتی بیارم ؟

بهترین سوغات ارمنستان صنایع دستی عمان می باشد که در سایت به تک تک آنها اشاره شده است .

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد