صنایع دستی و سوغات شهرهای توریستی

هر کسی با هدفی مشخص سفر می‌کند. بسیاری برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری برجسته شهرهای مختلف، برخی برای تماشای طبیعت زیبا، بسیاری برای آشنایی با فرهنگ خاص یک منطقه و یا به دلایل بسیار دیگری به شهرها و کشورهای مختلف سفر می‌کنند. اما اگر تمام این دلایل را برای سفر داشته باشید، کشورمان ایران یکی از بهترین مکان‌ها برای سفر است. ایران به دلیل تاریخ غنی و شرایط جغرافیایی که از آن برخوردار است، تمامی اهداف شما از گردشگری را مرتفع می‌سازد. از دریای خزر تا خلیج فارس، تاریخ، فرهنگ و جاذبه‌های طبیعی ایران بی همتا و مثال نزدنی است.سوغات هرهای توریستی

سوغاتی های ایران جذاب‌ترین بخش از سفر به شهرها و روستاهای مختلف کشور برای گردشگرانی است که به کشور ما سفر می‌کنند. سوغاتی های ایران در هر شهر و منطقه به یک یا دو مورد خلاصه نمی‌شوند و به هر استانی که سفر کنید در کنار صنایع دستی زیبا و چشم‌نواز، خوراکی‌های خوشمزه‌ای را هم پیدا می‌کنید که خاص همان منطقه است. در این مطلب از الی گشت قصد معرفی بهترین و پرطرفدارترین سوغاتی‌ های ایران از نگاه گردشگران خارجی را داریم.

ما در این مقاله می خواهیم سوغاتی شهرهای توریستی ایران را معرفی کنیم پس در ادامه با مجله دوراونتاش همرا باشید


خرید صنایع دستی

فروش عمده صنایع دستی


سوغاتی شهرهای توریستی ایران

 سوغات شیراز

در شیراز هم مثل سایر شهرها، هنرمندان خوش‌ذوقی زندگی می‌کنند که آثارشان در میان سوغات این شهر قرار می‌گیرد. در ادامه با برخی از صنایع دستی شیراز آشنا می‌شویم.

۱- مسقطی شیرازیسوغاتی شیراز

مسقطی را با نشاسته، شکر و زعفران درست می‌کنند. تفاوت انواع مسقطی شیراز در طعم‌دهنده‌ای است که روی آن می‌ریزند. روی برخی از مستقطی‌ ها را با آجیل پر می‌کنند که آن را بسیار لذیذ خواهد کرد، روی برخی از آنها گلپر می‌ریزند و برخی هم بادام یا پسته.

 


انواع صنایع دستی ایران


۲- یوخهسوغاتی شیراز

یکی دیگر از شیرینی های سوغات شیراز یوخه است. یوخه را با خمیری نازک درست می‌کنند. چند لایه از این خمیر را دور هم می‌پیچند و روی آن پودر قند، دارچین یا پودر پسته می‌ریزند.

 

 

 

 

۳- کلوچه شیرازیسوغاتی شیراز

کلوچه شیرازی نوعی نان برنجی است. البته نان برنجی شیراز یا همان کلوچه شیرازی با نان برنجی کرمانشاه فرق دارد.

 

 

 

 

 

۴- بادام سوختهسوغاتی شیراز

بادام سوخته هم نوعی شیرینی سوغات شیراز است. برای تهیه بادام سوخته بادام را با آب و شکر می‌جوشانند. و این روند ادامه پیدا می‌کند تا آب بخار و شکر بلوری شود.

 

فالوده شیرازی

سوغاتی شیراز

فالوده شیرازی، یکی دیگر از خوراکی‌های خوشمزه این شهر است. اگرچه نمی‌توانید فالوده را از شیراز به سایر شهرها سوغات ببرید، اما خودتان حتما امتحان کنید.


آیا انواع صنایع دستی بافتنی را می شناسید؟


حلوا شیرازی

حلوا شیرازی هم مثل فالوده است، و بعید است بتوانید سوغات بیاورید ولی خب خودتان می‌توانید همان جا نوش جان کنید.

سوغاتی شیراز؛ عرقیاتسوغاتی شیراز

شیراز شهر گل است. با وجود این همه گل خوشبو و زیبا، طبیعی است که تهیه عرقیات گیاهی و گلاب در این شهر رونق داشته باشد.

عرق بهار نارنج

با تقطیر گل‌های بهار نارنج، عرق بهار نارنج تهیه می‌کنند. عرق بهار نارنج سوغات بسیار خوبی برای دوستان و خانواده است. احتمالا هر بار که شربت بهار نارنج را می‌نوشند، یادی هم از شما می‌کنند.

عرق نسترنسوغاتی شیراز

یکی دیگر از عرق های معروف شیراز، عرق نسترن است. عرق نسترن را از گلی سفید و زیبا با همین نام می‌گیرند.

عرق بیدمشک

بیدمشک هم گیاهی خوش عطر و زیبا است که گاهی برای تزئین خصوصا تزئین سفره هفت سین استفاده می‌شود. شیرازی ها که بیدمشک فراوان دارند، عرق خوش عطری از آن تهیه می‌کنند.


صنعت ریسندگی از سنتی تا مدرن


گلابسوغاتی شیراز

گلاب هم سوغات شیراز است و هم کاشان. وفور گل های محمدی در این دو شهر باعث تولید فروان گلاب شده است.

 

 

 

 

آبلیموسوغاتی شیراز

شهرهای اطراف شیراز مانند جهرم آب و هوای مناسبی برای رشد لیمو ترش دارند. بنابراین در شیراز انواع بهترین آبلیموها را می‌یابید. ضمنا فالوده شیرازی با آبلیمو بسیار خوش‌ طعم خواهد شد.

 

قلم زنیسوغاتی شیراز

قلم زنی یکی از جذاب‌ترین هنرها و صنایع دستی ایرانی است. در این هنر، روی فلزاتی نظیر طلا، نقره و مس حکاکی می‌کنند. آثار قلم زنی بر روی ظروفی نظیر گلدان و قندان فروخته می‌شود.

منبت کاری در سوغات شیراز

 

آثار منبت کاری نیز از دیگر صنایع دستی شیراز است. منبت کاری، حکاکی و انجام کارهای دستی روی چوب است. تابلوهای منبت کاری سوغات زیبا و نفیسی برای نزدیکان‌تان هستند.

خاتم کاری در سوغات شیرازسوغاتی شیراز

آثار خاتم کاری هم از جمله صنایع دستی و سوغات شیراز به شمار می‌آیند. در این هنر، تکه‌های کوچک و رنگی چوب را با ظرافت فوق‌العاده‌ای کنار هم می‌چینند.

 

سوغات تهران

نقاشی روی چرمسوغاتی تهران

سوغاتی ارزنده ای که یادگار بجامانده از زمان قاجار در این شهر است و جزء صنایع دستی معروفی است که مخصوص شهر تهران است. پس از نقاشی روی چرم، نقاشی و طراحی روی پارچه هم در بین صنعت گران تهران ترویج پیدا کرد. در کل میتوان خاطرنشان کرد که تهران یک شهر خوب براي خرید انواع و اقسام صنایع دستی است. چون اطراف این شهر بزرگ پر شده از شهرها و روستاهایی که هر کدام صنعت اختصاصی خودشان را دارند و تولیداتشان را براي فروش به بازارهای تهران می اورند. در نتيجه گزینه های مختلفی براي خرید صنایع دستی گوناگون پیش رویتان دارید.

کشمش شهریارسوغاتی تهران

از استان خاکستری علاوه بر سیب و گردو و عسل، سوغات بهتری هم ميشود تهیه کرد که آن کشمش و انگور مرغوب شهر شهریار است. شهریار بخاطر آب و هوای خوبی که دارد، بهترین منطقه در تولید میوه و محصولاتی مثل چغندر و غلات است. اما درصورتی که در فصل تابستان به شهریار سفر کردید یا در همین تهران چشم تان به گوجه سبزهای شهریار خورد بدون معطلی و هیچگونه تردیدی چند کیلویی از آن بخرید و مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد.

 

« گُلاج» فیروزکوهسوغاتی تهران

نان گلاج فیروز کوه یکی ديگر از سوغاتی های استان تهران بشمار مي‌ايد . این نان خوش طعم در بین عشایر فیروزکوه رواج دارد و نان اصیلش را میتوانید از آن ها تهیه کنید. این نان خوش طعم و سالم در یخچال تا یک ماه دوام و ماندگاری دارد. نان گلاج به علت مواد اولیه جدید که از دام و غلات محیط عشایری استفاده ميشود ، بسیار مقوی است. مواد تشکیل دهنده این نان خوشمزه شیر تازه، آرد تازه، آب، تخم مرغ محلی، خمیر مایه نان و دارچین میباشد . بعد از به هم زدن مواد و عمل امدن خمیر آن را به مدت زیاد ورز می‌دهند و بعد بصورت گرد در آورده و در روغن حیوانی سرخ ميکنند.

 

جاجیم های فیروزکوهسوغاتی تهران

اما علاوه بر قسمت خوش طعم شهرستان فیروزکوه درصورتی که طالب صنایع دستی هستید ما جاجیم های این شهرستان را به شما پیشنهاد می کنیم . منطقه فیروز کوه بخاطر کوهستانی بودن و رشد دامپروری یکی از مرکزها تولید پشم ایران محسوب می شود و به همین علت جاجیم های این منطقه بسیار مشهور است.

چاپ باتیک از سوغاتی های شهر تهران:سوغاتی تهران

چاپ باتیک نوعی هنر چاپ روی پارچه است که بیش تر در شهرهای تبریز، اسکو و تهران رواج داشته است. در این مدل چاپ با استفاده از قالب ها، طرح های مختلفی را روی پارچه چاپ ميکنند. براي این کار از رنگ های طبيعي چون زردچوبه، انار، روناک و اسپرک استفاده ميکنند. اما باتوجه به وضعیت صنایع دستی تهران، احتمال پیدا کردن این سوغاتی در تهران بسیار کم است!

 

 

آلوچه و لواشک های دربند:سوغاتی تهران

دربند، علاوه بر حال و هوای خوش، گردش و تفریح و سرگرمی، یه جای خوب براي خرید آلوچه و لواشک به حساب می آید که جزء خوش طعم ترین سوغاتی هایی هستند که میتوانید از سفر به تهران با خود ببرید.

سوغات تبریز

باقلواسوغات تبریز

باقلوا اصلی‌ترین سوغاتی تبریز است که حتما باید خریداری شود.

مگر می‌شود به تبریز سفر کرد و از این شیرینی خوش عطر و طعم، بدون باقلوا بازگشت. باقلوا در کشورهای دیگری نیز مانند ترکیه و لبنان نیز یافت می‌شود اما آنچه در تبریز یافت چیز دیگری‌ست و در طعم همتا ندارد.

در ترکیه عموما باقلوا را از خمیر بسیار نازکی به نام یوفکا تهیه می‌شود و مخلوطی از کره، ترکیبی از آب و شکر و مغزهای مختلفی مانند مغز گردو را در لابه لای آن می‌ریزند و رول می‌کنند.

اما در تبریز این شیوه فرق می‌کند و نوع سرو این سوغات تبریز به صورت اشکال مربعی، لوزی و لوله‌ای است. این محصول یکی از بهترین سوغاتی های تبریز است.

 

 

 

اریسسوغات تبریز

اگر سراغ‌ شیرین‌ترین سوغاتی تبریز را می‌گیرید، باید بگوییم اریس همان شیرینی محبوب شماست.

این شیرینی خوش عطر ترکیبی از شیر، شکر، وانیل، پسته، کاکائو و …، تهیه می‌شود و انواع مختلفی به نام تسبیحی و کاکائویی دارد. اریس آنقدر شیرین و قندی است که با چای خورده می‌شود. این محصول یکی از بهترین سوغاتی های تبریز است.

البته نوع دیگری از این شیرینی تحت عنوان اریس شیری کشی نیز وجود دارد که در دو طعم پسته‌ای و وانیلی تهیه می‌شود

 

 

 

شکلات تسبیحیسوغات تبریز

از دیگر سوغاتی‌های تبریز، خوراکی بسیار خوشمزه‌ای به نام شکلات تسبیحی است. این شیرنی شکلاتی خوشمزه از اتصال دو نوع خمیر به رنگ‌های سفید و قهوه‌ای تهیه می‌شود.

مواد تشکیل‌دهنده این سوغاتی خوشمزه شیر، شکر، گلوکز و …، است و به خاطره ظاهر رشته‌ای آن به شکلات تسبیحی معروف است. این محصول یکی از بهترین سوغاتی های تبریز است.

 

نقره‌کاریسوغات تبریز

یکی از صنایع بسیار مهم تبریز، نقره کاری است. این سبک از نقره کاری در حدود بیش از ۱۰۰ سال پیش از کشور ترکیه وارد استان آذربایجان شده است. از جمله محصولات نقره کاری می توان به سینی، آینه، سماور و …، اشاره کرد که می‌توانید به راحتی در بازارهای مختلف تبریز آن‌ها را پیدا کنید و به عنوان یک سوغاتی ارزشمند از آن استفاده کنید.

 

 

 

وَرَنی بافی یا سوماکسوغات تبریز

یکی از هنرهای مردمان تبریزی، ورنی‌بافی است که در بین عشایر ارسباران بسیار رایج است.

ورنی به نوع خاصی از پارچه گفته می‌شود که فاقد هرگونه پرز است و از این جهت تشابه زیادی با گلیم دارد. این محصول یکی از بهترین سوغاتی های تبریز است.

این زیراندازهای بیشتر در رنگ‌های قرمز، سرمه‌ای سفید و بنفش بافته می‌شوند و در ساختار بافت آن‌ها از نوعی گره خاص به نام چینی استفاده می‌شود. نقوش به کار رفته در این سوغاتی تبریزی ترکیبی از گیاهان و حیوانات است.


گلیم دستباف ورنی


سوغات یزد

ترمه، سوغات یزد با تار ابریشمی

این سوغات یزد با تار ابریشم و پود نخ و طرح های شاخ گوزن، شاه عباسی و بته و جقه بسیار دیدنی است. این سوغات یزد محصولاتی متنوع دارد؛ مانند شال های اتابکی، محرمات، راه راه، چارقدی، کشمیری و رضایی. در گذشته، زرتشتیان برای دوخت نوعی شلوار مخصوص جشن ها ترمه به کار می بردند.

سفال، سوغات یزد متناسب با اقلیم کویری یزدسوغات یزد

سفال و سرامیک سوغات یزد است. از سوغاتی های خوش رنگ و لعاب با نقش های حیرت انگیز و جذاب که یادآور فرهنگ و تاریخ ایران باستان است


کیف سنتی


شعربافی یا شربافی

شعربافی از جمله سوغاتی های یزد است که در حال فراموشی است. این سوغات یزد بافته ای از پشم است که در گذشته، بافت آن در این شهر رواج داشت. جالب است بدانید برای بافتن این سوغات یزد هیچ گونه نقشه خاصی وجود نداشت.

سوغات یزد

چادر شب

چادرشب های زیبا با رنگ ها و طرح های گوناگون سوغات زیبای یزد است که حتماً نظرتان را جلب می کند. دو نوع چادر شب در شهر یزد می توانید پیدا کنید: چادر شب صحرایی و چادرشب رختخواب پیچ.

کیک یزدیسوغات یزد

کیک یزدی از جمله سوغاتی های اصیل یزد است. اغلب در مراسم های مذهبی یزد از مهمانان با شیرینی اصیل و خوشمزه کیک یزدی پذیرایی می شود.


حصیر


قطاب یزدسوغات یزد

حتماً نام شیرینی لذیذ قطاب به گوشتان رسیده است. این سوغات یزد از معروف ترین سوغاتی ها است. عطر هل طعمی متفاوت و جالب به شیرینی قطاب یزد داده است. توصیه می کنیم این شیرینی خوش طعم را بچشید.

سوغات مشهد

 

تسبیحسوغات مشهد

در شهرهای مذهبی ایران، تسبیح یکی از بیشترین کالاهایی است که در فروشگاه‌های مختلف می‌توانید آن را پیدا کنید. تسبیح‌هایی که از جنس‌های مختلف تولید می‌شود و با قیمت‌های مختلف می‌توانید انواع آن را بخرید.

 

 

 

دیگ سنگی یا هرکارهسوغات مشهد

سنگ تراشی یک هنر چندین هزار ساله است که در حال حاضر هم نمونه‌های آن را می‌توانید به عنوان صنایع دستی در مشهد خریداری کنید.

یکی از منحصر به‌فردترین صنایع دستی مشهد، دیگ سنگی است که به نام هرکاره هم معروف است. محصولی که تماما از سنگ ساخته شده است. سنگ این محصولات از کوه‌های بینالود که در اطراف مشهد است استخراج می‌شود.

 

 

 


آویز سنتی


مهر و سجاده

سوغات مشهد

معمولا اولین گزینه‌ای که به عنوان سوغاتی مشهد معرفی می‌شود، مهر و سجاده است. مهر و سجاده‌هایی که در بیشتر مراکز خرید مشهد در فروشگاه‌های مختلف پیدا می‌شوند. ولی اگر فرصت کافی نداشته باشید، فروشگاه‌های اطراف حرم هم انواع و اقسام سجاده را عرضه می‌کنند.

 

 

 

 


سوغات و صنایع دستی اسپانیا + عکس


 

 

 

نباتسوغات مشهد

بزرگ‌ترین تولیدکننده نبات ایران، مشهد است. پس بی‌دلیل نیست که هر کسی از سفر مشهد برمی‌گردد حداقل یک بسته نبات همراه خود دارد.

 

زرشکسوغات مشهد

از مرکز خراسان تا شهر قاین و روستاهایی مانند کلاته بالا که مراکز یکی از سوغات اصلی مشهد است، حدود ۱۰۰ الی ۱۱۰ کیلومتر فاصله است. اگر دل به جاده بزنید به قصد بازدید از این شهر و روستا، در سر راه خود با تعداد زیادی از درختچه‌های قرمز رنگی مواجه می‌شوید که زرشک از آن‌ها به دست می‌آید.

استان خراسان رضوی در جایگاه اول تولید زرشک است و پس از آن استان مازندران و شهر تنکابن در مقام دوم قرار دارد.

برای خرید سوغات مشهد و آن هم سوغاتی همچون زرشک، بهتر است پیش از خرید از انواع آن آگاه باشیم.

زرشک هم همچون زعفران مشهد ، در دو نوع اناری و مجلسی یا همان زرشک پفکی وجود دارد.

 

 

زعفرانسوغات مشهد

زعفران یکی از اصلی‌ترین سوغات مشهد محسوب می‌شود و در نزد ما ایرانیان به طلای سرخ معروف است.  زعفران یکی از قدیمی‌ترین و شاید اصلی‌ترین کالایی‌ است که قدمت صادرات آن به دوران ایران باستان باز می‌گردد.

در کشور عزیزمان، مهد تولید این سوغاتی خوش عطر و بو خراسان است و مشهد یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران در عرصه توزیع زعفران محسوب می‌شود و بنا بر آخرین آمار، زعفران نیمی از کشور از مشهد تامین می‌شود.

خوب است به هنگام یکی از بهترین سوغاتی ‌های مشهد ، به نوع ‌آن توجه کنید. زعفران بر اساس میزان رنگی که دارد به ۴ دسته کلی دسته، پوشال، سرگل و نگینی تقسیم می‌شود.

  • زعفران دسته اصلی‌ترین و پایه‌ای ترین نوع زعفران است که از کنار هم چیده شدن و خشک شدن تمامی یک رشته زعفران به‌دست می‌آید.
  • زعفران پوشال بخش سرخ‌رنگ رشته زعفران به همراه ۱ تا ۳ میلی‌متر از بخش خامه زرد رنگ است.
  • زعفران سرگل یکی از انواع خالص زعفران است.
  • زعفران نگینی، گران‌ترین و فاخرترین نوع زعفران است و بالاترین میزان رنگ‌دهی را دارد.

 

 

 

انگشترسوغات مشهد

یکی از جذاب‌ترین سوغاتی‌های مشهد، انگشتر است که مغازه‌های زیادی را می‌توانید در سراسر مشهد ببینید که انگشترهای مختلف را می‌فروشند. انگشتر‌هایی که با سنگ‌های قیمتی تزئین می‌شوند و جنس آن‌ها معمولا از نقره است.

به همین دلیل است که در داخل حرم هم افراد زیادی این انگشترها را متبرک می‌کنند و به عنوان سوغات برای عزیزان خود می‌برند.

رکاب انگشترها، در اندازه و طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند که بهترین مرکز فروش آن بازار رضا است که طرح مورد نظر شما را هم روی سنگ حکاکی می‌کنند.

 

 

 

 


مطالب مرتبط


 

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد