معرفی سوغات قطر کشور جام جهانی

سوغات قطر

کشور قطر با وجود وسعت کمی که دارد، سرشار از منابع مختلف است. همین موضوع موجب تنوع در سوغات قطر شده است‌. همانطور که قبلا ذکر کردیم بازارهای قطر دارای نظم خاصی هستند که خرید را به‌خصوص اگر سوغات باشد، برای ما راحت‌تر کرده‌اند.

اما اگر تابه‌حال به این کشور سفر نکرده باشید و برای اولین بار بخواهید به آنجا بروید ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که این سوغاتی‌ها شامل چه چیزهایی می‌شوند. سوغات این کشور شامل اشیای گران‌بها چون مروارید و موادی چون پارچه، خرما، ادویه، وسایل تزئینی و… است. در ادامه به معرفی بهترین سوغات کشور قطر می‌پردازیم.

پارچه‌های قطری

یکی از سوغات کشور قطر، پارچه‌های قطری هستند. این پارچه‌ها هم به صورت دستباف و هم ماشینی بافته می‌شوند. پارچه‌های قطری به دلیل زیبایی و خنکی خاص شان، محبوبیت زیادی بین مردم این کشور دارند. توریست‌ها و گردشگران می‌توانند در بازارهای قطری این پارچه‌ها را در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع ببیند و بخرند. پارچه‌های قطری الیاف ظریفی دارند و این به خاطر آب و هوای گرم آن‌جا است. طیف وسیعی از پارچه‌های محبوب قطری‌ها مثل حریر، نخ و پنبه بهترین سوغاتی هستند که می‌توانید از این کشور یادگاری ببرید.سوغات قطر

مراقب باشید که در بازارهای قطر پارچه‌های وارداتی را نخرید. در کنار پارچه‌های عربی، پارچه‌های وارداتی زیادی هم در این بازارها عرضه می‌شوند اما چون شما می‌خواهید سوغات قطر را بخرید، باید پارچه‌هایی که در خود این کشور تولید می‌شوند را تهیه کنید. بین پارچه‌های ماشینی و دستباف نیز توصیه می‌کنیم به سراغ پارچه‌های دستباف بروید چرا که هنر دست بومیان قطر هستند. یکی از این پارچه‌ها “آل سادو” است که از موی طبیعی حیواناتی مثل بز یا شتر تهیه می‌شود. از این پارچه می‌توانید برای تهیه انواع پتو، زیر انداز، چادر و … استفاده کنید.

پارچه‌ها به دلیل آسیب‌پذیری کم و زیبایی بیش از اندازه، گزینه مناسبی به عنوان سوغاتی هستند. شما می‌توانید حتی پارچه‌هایی مثل آل سادو را بخرید و از آن‌ها محصولات دکوری درست و سپس در دکوراسیون خانه‌تان استفاده کنید تا خاطرات سفرتان به قطر برای همیشه در ذهن‌تان تداعی شود.پارچه‌ها و منسوجات قطری تنوع زیادی دارند. بعضی از آن‌ها با قیمت بالا و بعضی هم با قیمتی ارزان و مقرون به صرفه به فروش می‌رسند. پارچه‌ها را می‌توان جزو انواع سوغات ارزان قطر دانست که با پرداخت کمترین هزینه می‌توان آن‌ها را خرید.

طلا، مروارید و جواهراتسوغات قطر


قطر ثروتمندترین کشور جهان و بزرگترین تولیدکننده مروارید در جهان است. در قطر مغازه‌های زیادی با جواهرات زیبا از مروارید وجود دارد. علاوه برمروارید، جواهرات دیگری نیز وجود دارند که از طلا، کهربا و مروارید
 ساخته شده اند. بنابراین اگر دنبال هدیه با ارزش و گران‌قیمت هستید؛ انتخاب یک گوشواره، انگشتر یا دستبند تزیین شده با مروارید قطری یا کهربا، در طرح‌ها، رنگ‌ها و مدل‌های متنوع، هدیه بسیار مناسبی است. جواهرات قطری را می‌توانید از بازار مرکزی دوحه، بازار سوق یا مرکز خریدهای بزرگ قطر تهیه کنید.

خرید صنایع دستی

سوغات قطر

ادویه‌جات و ترشی‌جات


قطر به طور خاص در میان کشورهای خاورمیانه به ادویه‌های باکیفیت و متنوع  معروف است. در سفر به قطر یکی از چیزهایی که توجه شما را به خود جلب می‌کند وجود ادویه‌های رنگارنگ و ترشی‌های متنوع در همه سوپرمارکت‌ها، بازارهای محلی و مغازه‌ها می‌باشد. وجود ادویه‌ها وگیاهان دارویی در بازارها و فروشگاه‌ها با عطر و بوی متنوع و رنگارنگ در بسته بندی‌های متنوع  و یا انباشته شده در سینی‌های بزرگ، توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. ادویه‌های قطری از لحاظ قیمتی بسیار مقرون به صرفه است. بنابراین اگر علاقمند به آشپزی هستید می‌توانید از این ادویه‌های با کیفیت برای خود تهیه کنید و یا به‌ عنوان سوغاتی قطری، دوستان علاقمند به آشپزی را با آن خوشحال کنید. همچنین می‌توانید به هنگام خرید، مزه یا بو کنید و از فروشنده بخواهید منشا و کاربرد هرکدام از آن‌ها را برایتان توضیح دهد.

سوغات قطر

 

قهوه جوش عربی


در خاورمیانه برای سالیان زیادی از قهوه جوش عربی یا «قهوه جوش دالا» برای طعم تند قهوه استفاده ‌شده است.
 قطری‌ها از قدیم برای خوش‌آمد‌گویی به میهمانان خود از قهوه جوش برنجی دالا، برای تهیه قهوه تند خاص خود استفاده می‌کردند. در حال حاضر علاوه بر استفاده کاربردی، به عنوان وسیله‌ای تزیینی و دکوراسیونی نیز استفاده می‌شود. زیرا با سنگ‌های قیمتی وطرح‌های هندسی به زیبایی تزیین شده است. طراحی زیبا و چشم نواز این قهوه جوش قطری باعث شده است که بسیاری از گردشگران خارجی به‌عنوان هدیه یا یادگاری از این قهوه جوش اصیل و قدیمی خریداری کنند. به هر حال این قهوه جوش زیبا و اصیل میتواند یکی از بهترین سوغاتی های قطر باشد.

راهنمای سفر به قطر

 

قلیان تزیین شده


یکی از بهترین سوغاتی‌های قطر، قلیان‌های زیبای قطری، تزیین شده با سنگ‌های خاص و طراحی‌های پر نقش ونقوش آن است. قلیان که نشان دهنده‌ی فرهنگ قطری می‌باشد، بیش از 500 سال است که در همه کافه‌ها، رستوران‌ها، مغازه‌ها، هتل‌ها و مکان‌های عمومی دیده می‌شود. قلیان‌های قطری از لحاظ تنوع بصری و طراحی‌های متنوع و زیبا بسیار خیره‌کننده و چشم نواز می‌باشند. حتی در برخی از موارد در طراحی آن‌ها از سنگ‌های قیمتی و طراحی‌های خاص و پیچیده استفاده شده است. همین ویژگی باعث شده است این قلیان‌ها به یک دکوراسیون غنی در کنج نشیمن خانه‌ها تبدیل شود.

چوب یا عطر عودسوغات قطر


عطرعود در همه‌ خانه‌ها، رستوران‌ها، مغازه‌ها و مراکز خرید قطری بسیار آشناست. در منطقه خاورمیانه عطر عود به طلای‌سیاه نیز معروف است؛ زیرا از درخت آگاروود استخراج می‌شود که یافتن آن بسیار نادر است. در بازارهای قطری عود به شکل‌های مختلفی از چوب خالص گرفته تا شیشه‌های روغن و عطر برای فروش موجود است. همچنین می‌تواند بهترین سوغاتی قطر برای دوستداران عطر باشد. بوکردن عطر عود در خانه می‌تواند شما را به یاد روزهای شیرین سفر در قطر بیندازد و خاطرات زیبای سفر را برای شما جاودانه می‌کند.

لیست صنایع دستی کشور قطر


کشور قطر با بالاترین درآمد سالانه در جهان در صنعت مروارید و طلاسازی و صنایع دستی بسیار غنی می‌باشد. همچنین دارای دیرینه قدیمی در ساخت صنایع دستی شامل منسوجات پیچیده سفالگری و عطرسازی است. بطور کلی می‌توان گفت هنر صنعتگری آنها به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد آنها شکل گرفته است. رسیدن صحرا به دریا قطر را به مرکز تجاری مهمی بین آسیا و اروپا تبدیل کرده است که همه ساله گذرگاه تجار بسیاری ا سراسر جهان می‌باشد. در ادامه به معرفی برخی از زیباترین و اصیل‌ترین صنایع دستی قطر می‌پردازیم.

پارچه و منسوجاتسوغات قطر


قطر به دلیل منسوجات و پارچه‌ها، به‌خصوص پارچه‌های سنتی آن بسیار معروف است. «آل سادو» پارچه سنتی قطر است که از موی شتر و بز بافته می‌شود. ریسندگی دستی و بافندگی سنتی «آل سادو» از دوران قدیم تا به حالا در قطر انجام می‌شود. این کار که اغلب فعالیتی زنانه محسوب می‌شود به علت در دسترس بودن مواد خام اولیه در این کشور مانند: پشم گوسفند، موی شتر و بز و پنبه رونق دارد. پارچه‌هایی که با تکنیک «آل سادو» بافته می‌شوند، دارای الگوهای هندسی متنوع و طرح‌های مختلف می‌باشد که معمولا از رنگ‌هایی مانند سیاه، قرمز و سفید در آن استفاده می‌شود. ابزارهایی که برای ریسندگی و بافندگی این هنر زیبا به کار برده می شود را «مگزال»، «ال نول» و «المنشذا» می‌نامند.

پارچه‌ها در قطر بسیار پر نقش و نگار و با کیفیت هستند. در عین حال از قیمت مناسبی هم برخوردار می‌باشند و به راحتی می‌توانید از آن‌ها خرید کنید. همچنین قالیچه‌های دستباف، لباسهای سنتی قطری یا روبالشتی‌هایی که از این پارچه‌ها دوخته شده اند از بهترین صنایع دستی قطر شناخته می‌شوند.

شال پشمینه


از بهترین سوغاتی‌های قطر می‌توان به شال و روسری‌های پشمینه دست‌ساز هنرمندان قطری اشاره کرد. این شال‌های سنتی که از بهترین و گران‌ترین پشم‌های دنیا به نام ترمه یا پشمینه بافته شده است؛ در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع و زیبا،  بسیار باکیفیت، نرم و لطیف می‌باشند. ترمه یا پشمینه بافته شده از پشم بز در منطقه کشمیر است. این شال‌های باارزش و سنتی بسیار کاربردی بوده و شما می‌توانید برای استفاده روزمره چند طرح زیبا از آن را تهیه کنید و یا به‌ عنوان سوغاتی به دوستانتان هدیه دهید.

جعبه های چوبی زینتی


اگر در بازارهای قطر قدم بگذارید درمیان انبوه وسایل سنتی دست ساز و زیبا، جعبه‌های چوبی کوچک وبزرگ در طرح‌ها و اندازه های متنوع، حتما توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. این جعبه های چوبی کاربردی و دست‌ساز می‌تواند به‌ عنوان یک سوغاتی وهدیه زینتی برای عزیزانتان باشد. جعبه های چوبی سنتی، ساخته شده در نقش‌ها وطرح‌های هندسی و پیچیده برای نگهداری طلا، جواهرات و زیورآلات بسیار مناسب می‌باشد. اگر شما قصد خرید یکی از آن‌ها را داشته باشید؛ می‌توانید از بازار سوق واقف در قطر یا مرکز خرید سیتی سنتر دوحه تهیه نمایید. همچنین خرید لحظه آخری را می‌توان در فرودگاه بین‌المللی حمد بدون عوارض گمرکی قطر انجام داد.

ساخت سفال


صنعت سفال و سفال‌گری در کشور قطر، پیشینه قدیمی دارد و در میان صنایع سنتی در قطر سفال‌گری یکی از محبوبترین صنایع‌دستی شناخته می‌شود. در گذشته ظروف سفالی برای نگهداری موادغذایی، ذخیره آب و پخت و پز ضرورت بسیاری داشت. درحال حاضر نیز ظروف سفالی و چینی دست‌ساز بدلیل تنوع طراحی و نقوش زیبای حکاکی شده بر روی آن‌ها و هنری که در طراحی آن خرج شده است؛ بسیار ارزشمند است و طرفداران خاص خود را دارد. هرکدام از این ظروف که برای نگهداری مواد غذایی استفاده می‌شوند، اسم خاص خود را دارند. مثلا «جوهلا» ظرفی است که برای نگهداری غذا استفاده می‌شود. «بق» یا «قرشا» که برای نگهداری آب و «برمه» یک دیگ سفالی است که برای پخت و پز به‌ کار برده می‌شود.سوغات قطر

بافت آل سادو

از دیگر سوغات کشور قطر می‌توان به بافتنی‌های جذاب و محلی که در رنگ‌های متنوعی عرضه می‌شوند اشاره کرد. این بافتنی‌ها از موی حیواناتی چون شتر و یا بز ساخته می‌شوند. اگر به وسایل سنتی علاقه‌مند هستید یا در اطرافیانتان کسی را می‌شناسید که به این وسایل علاقه‌مند هستند بافت آل سادو می‌تواند برای شما گزینه‌ مناسبی باشد.

بافتنی‌های آل سادو در رنگ‌های متنوع سفید، قرمز، سیاه و… هستند که طرح‌ها و مدل‌های مختلفی دارند. همچنین این سوغات کشور قطر بیانگر فرهنگ و سنت مردم عرب و بیابان نشین این سرزمین است.

آل سادو قطر

گلدان‌های سنتی عربی

از دیگر سوغات کشور قطر می‌توان به گلدان‌های جذاب و شکیلی اشاره کرد که اغلب از جنس برنج هستند. اما گاهی به جنس‌های مختلف نیز تولید می‌شوند. جالب است بدانید روی این گلدان‌ها طرح‌ها و مدل‌های زیبا و جذابی حکاکی می‌شود. از این گلدان خاص می‌توان در ست کردن ظروف قهوه‌خوری استفاده کرد یا در دکور خانه به کار برد.

عطر عود

همانطور که می‌دانید عود نوعی عطر است که برای معطر کردن فضای خانه یا مکان‌های دیگر استفاده می‌شود‌. عود‌های معطر نوعی سوغات کشور قطر هستند که از گذشته تاحال مورد استفاده‌ مردم بومی این کشور قرار گرفته است. بنابراین در خیلی از مکان‌های کشور قطر مثل خانه‌ها، رستوران‌ها‌ی قطر، هتل‌ها و.‌‌.. ممکن است شما این عطر را استشمام کنید‌. عود را از نوعی چوب می‌سازند.

این چوب خود از درخت نایاب چوب کاج ساخته شده است. عودها طرح‌ها، رنگ‌ها و عطرهای متنوعی دارند و چون کم حجم و سبک هستند و از طرفی هزینه‌ چندانی نیز ندارند می‌توانند به عنوان سوغات گزینه مناسبی باشند.

دستگاه بخور سنتی

آب‌وهوای نسبتاً گرم و خشک قطر موجب شده است که مردم بیش از پیش به دستگاه‌های بخور روی بیاورند. از این رو یکی دیگر از سوغات کشور قطر دستگاه بخور سنتی این کشور است. بنابراین علاوه بر عطرها و عودهای کشور قطر، شما می‌توانید انواع بخور و دستگاه‌های بخور را نیز در این کشور خریداری کنید.

این بخورها به صورت تزئین شده به فروش می‌رسند که باعث جذابیت بیشتر این وسیله شده است. بخورهای معروف این کشور دارای رایحه‌های مختلفی هستند. یکی از این رایحه‌های دلچسب کندر است که طرفداران ویژه‌ای دارد.

لامپ عربی

لامپ‌های عربی برای خیلی از مردم یادآور چراغ جادو است. این لامپ‌های زیبا و جذاب با ظاهری ویژه دارای طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی هستند که انتخاب را برای شما راحت‌تر می‌کند. هر یک از این لامپ‌های عربی دارای شیشه‌های رنگی و ظریفی هستند.

این لامپ‌ها به‌طورکلی در دو دسته‌ کوچک و آویز دار و بزرگ و رومیزی جای می‌گیرند. دسته‌ اول معمولاً به دلیل سادگی دارای هزینه‌ی کمتری هستند. اما دسته‌ دوم باتوجه به کار زیادی که روی آن انجام گرفته و ابعاد بزرگ و جنس پایه معمولاً گران‌تر هستند.

عبایه یا چادر عربی

همانطور که می‌دانید حجاب در قطر اختیاری و آزاد است اما بسیاری از خانم‌ها در این کشور مایل هستند که حجاب کامل داشته باشند. از این رو رونق چادر در این کشور بالاست. یکی از چادرهای معروف که به‌عنوان سوغات کشور قطر شناخته می‌شود عبایه است.

رنگ زمینه‌ این چادر معمولاً سیاه است اما بر روی چادر، نقوش و طرح‌های مختلفی در رنگ‌های متنوع کار شده است. یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید عبایه، بازارهای محلی این کشور مانند سوق واقف است. در این بازار انواع عبایه با کیفیت‌ها و قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسند.

سوغات قطر

بربط

اگر به موسیقی علاقه‌مند هستید یا کسانی را در اطرافیان خود می‌شناسید که دستی در این هنر دارند بربط می‌تواند یک گزینه‌ مناسب به‌عنوان سوغات کشور قطر باشد. بربط نوعی ساز است که به وسیله‌ آن می‌توان موسیقی عربی و شرقی نواخت. در واقع بربط ریشه‌ ایرانی دارد و یک نوع ساز است که از ایران به کشورهای عربی راه یافته است. اگر قصد خرید این ساز زیبا را داشته باشید بازار سوق واقف گزینه‌ خوبی برای خرید آن است.

شیرینی‌جات عربی

حتماً تا به حال کلمه‌ شیرینی عربی را شنیده‌اید و یا آن را امتحان کرده‌اید. شیرینی عربی در واقع نوعی شیرینی محلی با کیفیت است. این شیرینی علاوه بر قطر در سایر کشورهای دنیا نیز طرفداران خود را دارد.

این شیرینی‌های خوشمزه‌ عربی که سوغات کشور قطر نیز هستند را می‌توانید در بازارها، سیتی سنترها، شیرینی‌فروشی‌ها و کافه‌ پیدا کنید. شیرینی‌های عربی مختلف هستند و شامل آبنبات‌ها، شیرینی‌ها، کوفته‌ها، باقلواها و… می‌شوند.

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد