نقاشی چیست و هنر نقاشی چگونه است؟

هنر قاشی در واقع هنر به تصویر کشیدن مفاهیم مختلف است. برای اینکه بتوانیم نقاشی را درک کنیم و متوجه شویم که نقاشی چیست، باید با این هنر بزرگ و عالی آشنا شویم و بدانیم که نقاشی چگونه به ما در زندگی کمک می کند و هدف اصلی آن چیست و چگونه می توان از آن در رشد و تعالی خود استفاده کرد.

جستاری در طراحی و نقاشی سیاه قلم | خبرگزاری ایلنا

ویدئو هنر نقاشی

هنر نقاشی چیست ؟

چگونه فرزندمان را برای هنرمند شدن همراهی کنیم | توی فورت

نقاشی عمل بکار بردن رنگ دانه محلول در یک رقیق کننده و یک عامل چسپاننده یک چسب بر روی یک سطح نگهدارنده مانند کاغذ، بوم یا دیوار است. این کار توسط یک نقاش انجام می شود. این واژه بخصوص زمانی به کار می رود که این کار حرفه شخص مورد نظر باشد. قدمت نقاشی در بین انسانها ، شش برابر قدمت استفاده از زبان نوشتاری است. در قیاس با نقاشی، طراحی، سلسله عملیات ایجاد یک سری اثر و نشانه با استفاده از فشار آوردن یا حرکت ابزاری بر روی یک سطح است.یک روش قابل اجرا برای تزئین دیوارهای یک اتاق با استفاده از نقاشی در ساختار جزئیات کار موجود است.

خرید صنایع دستی

نقاشی  یکی از مهم ترین و پرطرفدار ترین هنر هایی است که در سالیان طولانی مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته است . گسترش و محبوبیت این هنر به اندازه ای است که مبالغ بسیار بالایی سالانه در تجارت  نقاشی  مبادله می شود.  نقاشی  از جمله هنر هایی است که در طول سالیان  مورد توجه افراد مختلف جامعه قرار گرفته و از آن به جهت بیان مفاهیم متفاوت و مهمی در زندگی استفاده شده است.

بعضی ها تصور می کنند که نقاشی یعنی تقلید طبیعت و انتظارشان از یک نقاش این است که هر آنچه می بیند به روی بوم منتقل سازد. این انتظار غلط راه را به روی خلاقیت هنری و گسترش اندیشه بسته و او را در چارچوب تقلید و دو باره سازی و و اقعیات محدود می سازد.

اگر بخواهیم بدانیم نقاشی چیست و هنر نقاشی  را تعریف کنیم باید بگوییم که  نقاشی  در واقع به تصویر درآوردن ذهنیت یا واقعه ای اتفاق اتفاده بر روی سطحی قابل ترسیم است . می توان اینگونه گفت که  نقاشی  استفاده از رنگ ها بر روی سطوح برای شخصیت بخشیدن به سطحی خام می باشد. نقاشی هنری قدرتمند است و نقاشان به واسطه قدرت این هنر توانسته اند در طول زندگی بشر مفاهیم بسیاری را به انسان ها آموزش دهند.

در واقع نقاشی  بیان تصویری مفاهیم و واقعیات زندگی است. شاید شما تصور کنید نقاشی تنها به وسیله قلمو و مداد یا آبرنگ امکان پذیر است اما باید بگوییم این تصور اساس درست نیست در واقع هنر نقاشی  هنری بی نظیر و نامحدود است شما برای خلق یک آثار هنری نقاشی می توانید از دست ، قلمو ، چوب ، چاقو و هر آنچه که می خواهید برای خلق تصویر مورد نظر استفاده نمایید. با این توضیحات می توان پی برد که نقاشی چیست و چگونه بر روی ما تاثیر می گذارد.

هنر موسیقی

نقاشی یعنی به وجود آوردن پدیده ای که وجود خارجی ندارد و هنرمند با ابزارهایی که در اختیار دارد آن پدیده را از نیستی به هستی در می آورد.

نقاشی های قدیمی

10 تا از مشهورترین نقاشی های جهان - نقاشی پسر انسان تا مونالیزا

قدیمی‌ترین نقاشی‌هادر دنیا که متعلق به حدود ۳۲۰۰۰ هزار سال پیش می‌باشد، در گروته شاوه فرانسه قرار دارد. این نقاشی‌ها که با استفاده از افرای قرمز و رنگ‌دانه سیاه، حکاکی و رنگ شده‌اند، تصاویری از اسب‌ها، کرگدن‌ها، شیرها، بوفالوها و ماموت‌ها را نشان می‌دهند. این‌ها نمونه‌هایی از نقاشی در غار هستند که در اغلب نقاط دنیا وجود دارند.

قدمت نقاشی در ایراننیز کم از دیگر کشورهای برجسته در این حوزه نیست وکهن‌ترین آن مربوط به منظره‌های موجود در غارهای استان لرستان است. البته نقاشی‌هایی نیز از دوره اشکانیان به چشم می‌خورد که می‌تواند گواه خوبی بر قدمت این هنر در ایران باشد. از کتاب مانی پیامبر، یعنی «ارژنگ» نمی‌توان گذشت که مربوط به قرن سوم است و قدیمی‌ترین اثر ثبتی به صورت کتاب بوده است.

نقاشی ایرانیمثل بسیاری از هنرهای دیگر، فرازوفرود بسیاری داشته است؛ گاه به واسطه حمله مغولان، تحت تأثیر این قوم قرار گرفت و به‌سان نقاشی‌های چینی، خالی از روح ایرانی شد و گاه مانند دوره صفویه به اوج خود رسید.

انواع گونه های نقاشی

انواع سبک مدرن نقاشی |شناخت سبکهای مختلف نقاشی های مدرن و کلاسیک

نقاشی را می‌توان به دو گونه تقسیم‌بندی کرد:

۱- نقاشی تصویری: هنرمند آن‌چه را در طبیعت وجانداران می‌بیند، بی‌پرده و فقط به‌واسطه بوم به مخاطب منتقل می‌سازد.

۲- نقاشی انتزاعی: هنرمند به درکی از نقاشی و هنر رسیده است که فراسوی یک دید عادی، به نقاشی‌اش عمق می‌بخشد و بیننده را به تفکری عمیق‌تر وامی‌دارد.

این هنر تنها منحصر به بوم و دیوار نمی‌شود؛ گاه برای تزئین کتاب و مصورسازی آن‌چه نویسنده برای کتاب‌اش نوشته است نیز استفاده می‌شود. این هنر در دوره سلجوقیان کارکرد بسیاری داشت و به آن هنر روشن‌سازی می‌گفتند. یکی از بهترین نمونه‌های آن، تصویرسازی برای شاهنامه فردوسی است که خوشبختانه باقی است.

تلفیق دکوراسیون سنتی با سبک مدرن

بازار کار نقاشی

نقاشی از جمله هنرهایی است که با روح انسان سروکار دارد و طرحی که تهیه می شود برگرفته از مکنونات قلبی، طرز فکر و احساسات آدمی است لذا از این طریق می توان با همنوعان خود صحبت کرده و ارتباط برقرار نمود. بنابراین در هر زمان و مکانی، طرفداران بسیاری دارد.

الزامات يا مقدمات مورد نیاز جهت راه اندازی شغل

برای ورود به شغل نقاشی لزوما به گذراندن دوره های آموزشی یا تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی نیازی نیست. بسیاری از افراد که زمینه هنری خوبی در نقاشی دارند، به دنبال علاقه خود رفته و وارد این کار می شوند. البته مسلم است برای تبدیل شدن به یک نقاش حرفه ای، باید به صورت حرفه ای آموزش دید.
گذراندن دوره طراحي و نقاشي به مدت 2 سال و تهيه وسايل و ابزار كار همچون مداد، ‌كاغذ، خط كش، پايه چوبي، بوم، مداد رنگي، آبرنگ، گواش، پاك كن، قلم مو، پاستل

توانمندی و مهارت های مورد نیاز نقاش:

– ذوق و شم هنری فراوان
– خلاقیت بسیار زیاد
– دید دقیق و هنری و نگاه موشکافانه به اطراف خود برای پاسخ درست به نیاز مخاطب
– شناخت خوب از رنگ ها (رنگ شناسی مناسب) و توانایی تشخیص آنها از یکدیگر
– آشنایی با تمامی سبک ها و ابزارهای نقاشی
– علاقه مندی و توانایی کار فردی (در هنگام کشیدن نقاشی ها) و یا به عبارتی داشتن شخصیت درون گرا
– صبر و پشتکار زیاد
– آشنایی نسبی با سایر هنرهای تجسمی و تصویری
– علاقه به تدریس و آموزش (وقتی نقاش به کار تدریس نقاشی می پردازد)


بازار کار رشته هنرطراحی سنتی


درآمد نقاش

به طور کلی برخی از حوزه های هنری از جمله نقاشی، در جامعه به عنوان یک شغل رسمی شناخته نمی شود و بیشتر کاری هنری محسوب می شوند. به همین دلیل شاید بتوان گفت این نوع مشاغل در نزد عموم مردم، به عنوان یک شغل و منبع درآمد، ارزش واقعی خود را ندارند.

کسب درآمد از نقاشی کردن در خانه و آموزش نقاشی - تیکتا شاپ

تاریخچه هنر نقاشی

نقاشی  دارای تاریخچه قوی و بسیار پرباری می باشد. در واقع این هنر از زمان های نخستین و با اشکالی که بر روی غارها کشیده می شد و یا بر روی آثار باستانی دیده می شد ،تعریف شده است.  نقاشی  در واقع نوعی زبان در آن دوران ها محسوب می شد و انسانها با استفاده از آن با یکدیگر صحبت می کردند.

در واقع نقاشی که در زمان باستان کشیده می شد به آن نقاشی تاریخی می گویند. نقاشی تاریخی، لحظه ای را که در آن زمان گذرانه شده به تصویر می کشد و صرفا مختص به موضوعی خاص نیستند و اغلب شامل تعداد زیادی از تصاویر و چهره ها می باشد. نقاشی  های تاریخی به طور سنتی به عنوان عالی ترین شکل نقاشی غربی مورد توجه قرار گرفته و معتبرترین مکان را در نگه داری، به آنها اختصاص داده اند که اغلب در موزهای معروفی، از آنها به عنوان یک اثر تاریخی نگه داری می شود.

چگونه از سبک لباس سنتی در دنیا مدرن استفاده کنیم ؟

همین امر از نقاشی هنری تصویری ساخت که دارای زبان مخصوص به خود است. در سراسر فرهنگ ها و تاریخ بشر  نقاشی  مانند رودخانه ای در حال جریان است و با توجه به خلاقیتی که در این هنر وجود دارد، هیچگاه تکراری و خسته کننده نمی شود. در واقع در طول سالیان عوامل بسیاری در تاریخ نقاشی تاثیر گذاشته است که می توان به جغرافیا، دین، خصوصیات ملی، وقایع تاریخی، تولید مواد جدید و موارد دیگر اشاره کرد. همین عوامل باعث ایجاد سبک های متفاوت در هنر نقاشی  شده است.

با این وجود مهم نیست که این نقاشی ها در چه قرن ایجاد شده اند و امروز در چه سده ای زندگی می کنیم ، ما نمی توانیم این واقعیت را انکار کنیم که اینها گنج های با ارزشی هستند. این نقاشی ها الهام بخش هنر مدرن بوده و به عنوان انگیزه ای برای هنرمندان در همه جا ارائه شده است. وقتی به یک بوم با رنگهای روشن و پراکنده نگاه می کنید ، فقط باید به تاریخچه ای که در طی قرن ها هنر ایجاد شده است فکر کنید.

درباره تاریخچه نقاشی چه می‌توان گفت؟

وکتور نقاشی مصر باستان - پارس گرافیک

نقاشی یکی از نخستین هنرهایی است که پیش از پیدایش خط، انسان‌ها برای ثبت وقایع یا حتی ارتباط با یک دیگر استفاده می‌کردند. نکته جالب در زمینه نقاشی این است که نخستین نقاشی‌ها به دست بشر بر روی دیوار غارها کشیده شده است که به آن‌ها هنر سنگی نیز گفته می‌شود. این نقاشی‌ها توسط افراد کوچ نشین بر روی دیوار غارها کشده می‌شده است. نقاشی‌ها یافت شده به دست باستان شناسان نشان می‌دهدکه این نقاشی‌ها به طور معمول با سه رنگ کشده می‌شده‌اند و همین طور سعی می‌شده است که تا جای ممکن به واقعیت نزدیک باشند. در یکی از قدیمی‌ترین این نقاشی‌ها که در غار آلتامیرا اسپانیا یافت شده است، حیوانی بنام بیسون (Bison) بر دیوار کشیده شده است که از نیاکان گاوهای امروزی به حساب می‌آید.

پس از پیشرفت‌های انسان طی قرون متمادی نه تنها حضور نقاشی کم‌رنگ‌تر نشد بلکه جلوه مهمترین در جوامع پیدا کرد و نقاشی‌ها هم با تغییر و تحولات اجتماعی تغییر کردند و فرم‌های مختلفی را به خود گرفتند. به عنوان مثال نقاشی در عصر قرون وسطی به کلیسا راه پیدا کرد و آثار درخشانی چون آفرینش انسان خلق شد و نقاشان بسیاری چون داوینچی با نقاشی‌های شگفت انگیز خود همگان را متحیر می‌کردند. البته تعییر و تحولات در دنیای  نقاشی در تاریخچه نقاشی از چند جهت قابل بررسی است. با گذشت زمان ابزارهای نقاشی هم توسعه یافتند و به نقاشان برای ایجاد رنگ‌ها و بافت‌های جدیدتر کمک کردند هم همزمان با تحولات اجتماعی سبک های نقاشی جدید به وجود آمدند که در ادامه به آن‌ها بیشتر خواهیم پرداخت.

چه سبک های نقاشی مختلفی در دنیای هنر وجود دارد؟

در این قسمت سعی داریم سبک های نقاشی را به شما معرفی کنیم. نقاشی‌ها در یک تقسیم بندی بزرگ‌تر به نقاشی‌های شرقی و نقاشی‌های غربی تقسیم می‌شود و مطابق با این تقسیم بندی سبک های نقاشی تعریف و مشخص می‌شوند. در این بخش سعی داریم به سبک های نقاشی معروف در نقاشی غربی بپردازیم.

مدرنیسم

آموزش مرحله به مرحله نقاشی مدرن + فیلم

یکی از نکاتی که باید در شناخت سبک های نقاشی در نظر داشته باشیم، این است که تعریف مشخص و قاطع از آن‌ها کار بسیار سختی است. سبک مدرنیسم هم در این الگو صدق می‌کند و هر تعریفی که از آن ارائه کنیم باز ممکن است که نمونه‌های نقضی برای آن پیدا شود اما به هر حال منتقدان ادبی مجبور هستند که خود را به تعریفی راضی کنند.

طبق نظر منتقدان ادبی سبک مدرنیسم در بین سال‌های 1860 و 1970 در نظر گرفته می‌شود. اگر بخواهیم خیلی ساده مدرنیسم را تعریف کنیم، مدرنیسم جدایی از شیوه‌های سنتی نقاشی است. در این مکتب هنرمندان دیگر حاضر نیستند خود را به قیود نقاشی سنتی محدود کنند و هیچ محدودیتی را برای خود قائل نیستند.

امپرسیونیسم

امپرسیونیسم [Impressionism] چیست + معرفی مطرح ترین هنرمندان این سبک

امپرسیونیسم جنبشی هنری است که در اواخر قرن نوزدهم در پاریس شکل گرفت. امپرسیونیسم در ابتدا مورد توجه بسیاری از منتقدان هنری قرار گرفت. از ویژگی‌های سبک امپرسیونیسم می‌توان به ضربات قلمو نازک، موضوعات معمول و عادی و زاویه‌های غیر معمول برای نقاشی اشاره کرد. نقاشی از مناظر طبیعی یا حتی خیابان از مهمترین مضامین نقاشی‌های امپرسیونیستی است.

اگر به نقاشی‌های امپرسیونیستی دقت کنید، متوجه خواهید شد که نقاشان این سبک به ندرت از رنگ سیاه در نقاشی‌های خود استفاده می‌کنند و به جای استفاده از رنگ‌های تیره از رنگ‌های ترکیب شده استفاده می‌کنند. همین طور هنرمندان این سبک تلاش می‌کرده‌اند که تمام اشیای تابلو رنگ و انعکاس مناسبی داشته باشند تا نقاشی بتواند تا حد ممکن نور طبیعی را بازنمایی کند.

سبک انتزاعی

هنر انتزاعی چیست؟ (+ تاریخچه آبستره)

از دیگر سبک های نقاشی مهم و تاثیرگذار می‌توان به سبک انتزاعی اشاره کرد. هر هنری که هر چیزی را نشان دهد، بدون آن که آن را در فرم‌های واقعی بگنجاند به سبک انتزاعی تعلق دارد. در نقاشی‌های انتزاعی شما هیچ گاه نمی‌توانید انسان یا حیوان یا هر شیء واقعی دیگری را پیدا کنید. در این سبک از نقاشی هر شیء به صورت شکل یا رنگ به نمایش در می‌آید و به همین دلیل هم گاهی یک تصویر بسیار ساده می‌تواند شگفتی بسیاری را برای منتقدان هنری به ارمغان بیاورد. هنرمندان سبک انتزاعی سوژه‌های نقاشی خود را به شکل اغراق شده‌ای ساده یا کوچک می‌کنند.

رنگ‌های بوم در این سبک از نقاشی نشان دهنده احساسات و نمادهای مختلف است. در نقاشی‌های انتزاعی قرن 21 هر اتفاقی بر روی بوم رخ می‌دهد و خیلی به سختی می‌توان جهتی برای آن تعیین کرد اما در هر صورت نتایج به دست آمده از نقاشی‌های این سبک بسیار متنوع و از نظر زیباشناختی نیز تاثیر گذار است.

اکسپرسیونیسم
نقاشی اکسپرسیونیسم چگونه پا به عرصه وجود گذاشت؟ - ایوار

سبک انتزاعی که در بخش قبلی از آن سخن گفتیم، به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که یکی از مهمترین آن‌ها اکپرسیونیسم است. این سبک از نقاشی ارتباط تنگاتنگی با عواطف و احساسات بشری دارد. هدف اصلی نقاشی‌های سبک اکپرسیونیسم این است که عواطف هنرمند را نشان دهد یا عواطف ببینده را برانگیزد. جکسون پولاک یکی از مشهورترین نقاشان سبک اکسپرسیونیسم است. پولاک در بیشتر نقاشی‌های خود از قلمو استفاده نمی‌کرده است و رنگ را بر روی بوم می‌ریخته است. او از این روش با عنوان حرکت طبیعی رنگ یاد می‌کرده است.

کوبیسم

آشنایی با سبک کوبیسم در نقاشی | آرتوگرافیک

کوبیسم یکی از معروفترین سبک های نقاشی است. هنرمند مشهور پل سزان (Paul cezanne) در جایی گفته است که همه چیز در طبیعت از کره، مخروط و استوانه شکل می‌گیرد. می‌توان گفت که این جمله اساس مکتب کوبیسم است. در نقاشی‌های کوبیسم اشکال هندسی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند و نقاشی نهایی در این سبک ترکیبی از شکل جسم و اشکال هندسی است.

امروزه کوبیسم به عنوان سبکی از نقاشی انتزاعی شناخته می‌شود اما کوبیسم قبل از رواج نقاشی انتزاعی حضور پر رنگی در دنیای هنر و نقاشی داست. هنرمندان بزرگی چون پیکاسو، براک و گریس از هنرمندان شاخص مکتب کوبیسم بوده‌اند.

سوررئالیسم

سوررئالیسم چیست و نقاشی سوررئال چه ویژگی‌هایی دارد؟

رد پای نقاشی انتزاعی را می‌توان در سبک نقاشی سوررئالیستی هم دید. سبک سوررئالیسم از اوایل قرن 20 آغاز شد که نه تنها نقاشی بلکه در زمینه‌های دیگری هنری را نیز تحت تاثیر قرار داد. البته نمی‌توان تاثیر شگرف سوررئالیسم را در دنیای نقاشی نادیده گرفت. نقاشی‌های سوررئالیستی با تصاویر رویاگونه می‌توانند شما را غافلگیر کنند. غافلگیر کردن بیینده هنوز یکی از ویژگی‌های مهم نقاشی سوررئالیستی است.

انواع نقاشی از نظر متریال‌های مختلف مخصوص نقاشی چیست؟

همان طور که در بخش قبلی خواندید، نقاشی‌ها از نظر سبک به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. تقسیم بندی دیگری نیز در زمینه انواع نقاشی وجود دارد که مربوط به متریال استفاده شده در نقاشی است. در این قسمت به این موضوع خواهیم پرداخت.

رنگ روغن

یکی از تکنیک‌های قدیمی در نقاشی اروپایی استفاده از رنگ روغن است. همان طور که از نام آن هم مشخص است. در این نوع از رنگ‌ها مقداری روغن بذر کتان استفاده شده است. روغن بذر کتان در این نقاشی‌ها باعث می‌شود که آن‌ها با سرعت کمتری خشک شوند. البته شاید بپرسید که چرا هنرمند می‌خواهد که رنگ بر روی بوم دیرتر خشک شود. دلیل این اتفاق این است که در این صورت هنرمند می‌تواند بر روی نقاشی در مدت طولانی‌تری کار کند، صحنه‌ای جدید به نقاشی اضافه کند یا این که بخش‌هایی جزئی از نقاشی خود را اصلاح کند.

نقاشی اکرلیک
آموزش نقاشی با اکریلیک:: نقاشی منظره با چاقو پالت:: آموزش اسان برای مبتدیان

یکی دیگر از انواع نقاشی، نقاشی با اکرلیک است. ویژگی رنگ اکرلیک این است که سریعتر از رنگ روغن خشک می‌شود. هنرمندان می‌تواند با استفاده از رنگ اکرلیک لایه‌های بیشتری را به کار خود اضافه کنند و به کار خود عمق ببخشند. البته می‌توان پیش از کار با رنگ اکرلیک، آن را با آب مخلوط کرد. رنگ اکرلیک در این حالت کاربردی شبیه به آب رنگ یا گواش پیدا می‌کند. رنگ اکرلیک به خودی خود نقاشی را براق می‌کند اما اضافه کردن آب باعث می‌شود که رنگ مات شود.

نقاشی با آب رنگ

بررسی انواع سبک های نقاشی با آبرنگ - لوازم التحریر تینو

استفاده از آب رنگ برای کسی که به تازگی وارد دنیای هنر و نقاشی شده است، می‌تواند چالش برانگیز باشد. بسیاری از هنرمندان نقاشی با آب رنگ را بسیار دوست دارند چرا که می‌توانند تعداد بی نهایتی رنگ را در پالت خود بسازند. زمانی که شما از آب رنگ برای نقاشی کردن استفاده کنید، هنوز فرصت دارید که نتیجه را تغییر دهید. از دیگر ویژگی‌های نقاشی با آب رنگ این است که به نقاشی شفافیت خاصی را می‌بخشند. به طوری که در مقابل نور طبیعی جلوه خاصی را پیدا می‌کنند.

نقاشی با پاستیل

ایده برای نقاشی با پاستل گچی - عکس نودی

از دیگر انواع نقاشی می‌توان از نقاشی با پاستیل نام برد. استفاده از پاستیل در نقاشی در قرن هجدهم رواج داشت. هنرمندان بسته به اثری که می‌خواهند خلق کنند یا بافتی که می‌خواهند به وجود بیاورند، از ترکیب‌های متفاوتی از پاستیل استفاده می‌کنند. به عنوان مثال از پاستیل‌های سخت برای کشیدن خطوط واضح استفاده می‌کنند، در حالی که پاستیل‌های نرم برای ایجاد ترکیب رنگ‌ها بسیار مناسب هستند. از دیگر انواع پاستیل‌ها می‌توان از پاستیل روغنی نام برد. این دسته از پاستیل‌ها برای ترسیم خطوط نازک و شفاف استفاده می‌شوند. همین طور شما می‌توانید از پاستیل‌های محلول در آب نیز استفاده کنید.

نقاشی با مداد رنگی

مدل نقاشی با مداد رنگی با طرح های زیبا و جالب

همه ما با مداد رنگی آشنا هستیم و شاید اولین وسایلی باشند که بین ما و دنیای هنر ارتباط برقرار می‌کردند. ممکن است با این پیشینه از مداد رنگی گمان که کنید که مداد رنگی تنها برای نقاشی کودکان استفاد می‌شود و هرگز نمی‌توان از آن برای نقاشی جدی و هنری استفاده کرد اما در واقع چنین نگرشی اشتباه است. اتفاقا مداد رنگی در دنیای هنر هم طرفداران بسیار زیادی دارد و تا به امروز آثار درخشان و ماندگاری در دنیای هنر و نقاشی توسط مداد رنگی خلق شده است. نقاشان از مداد رنگی بیشتر برای نقاشی‌های رئالیستی و واقع گرایانه استفاده می‌کنند.

نقاشی با مداد گرافیتی

یکی دیگر از انواع نقاشی، نقاشی با مداد گرافیتی است. استفاده از مداد گرافیتی برای نقاشی در قرن هفدهم و در فرانسه رواج بسیاری داشته است. از مداد گرافیتی می‌توان برای سایه زدن استفاده کرد. انواع مختلفی از مداد گرافیتی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها از نظر میزان سختی با هم متفاوت هستند. ویژگی نقاشی با مداد گرافیتی این است که به هنرمند امکان می‌دهد، در صورت تمایل بخشی از نقاشی را پاک کند و دوباره آن را بکشد.

نقاشی با زغال

یکی از قدیمی‌ترین انواع نقاشی، نقاشی با زغال است. از زغال بیشتر برای طراحی استفاده می‌شود. هنرمندان از زغال برای کشیدن خطوط مختلف استفاده می‌کنند. ویژگی نقاشی با زغال این است که زغال به راحتی پاک می‌شود که البته ممکن است، این ویژگی گاهی برای هنرمند درد سر ساز شود. در نتیجه مواد ثابت کننده‌ای وجود دارد که با استفاده از آن‌ها دیگر نیاز نیست نگران محو شدن یا پاک شدن طراحی یا نقاشی خود باشید.

نقاشی با گچ

گچ یکی از ابزارهای نفاشی که از دوره‌های پیشا تاریخی و پارینه سنگی برای نقاشی  استفاده می‌شده است. گچ‌ها هم انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها از نوع سنگ خاصی ساخته می‌شود. در ابتدا از گچ برای طراحی می‌شد اما در هنر رنسانس گچ نقش مهمی در دنیای نقاشی پیدا کرد.

نقاشی چیست و هنر نقاشی چگونه است؟

یادگیری نقاشی چه مزایای روانشناختی می‌تواند داشته باشد؟

فواید نقاشی کردن کودکان

شاید در ابتدا گمان کنید که استفاده از آموزش نقاشی و نقاشی کردن تنها می‌تواند اوقات فراغت شما را پر کند و هیچ گونه تاثیر دیگری در شما نخواهد داشت اما باید گفت که به هیچ وجه این گونه نیست و نقاشی تاثیرات مختلفی را روی سلامت روان فرد می‌گذارد. در این بخش می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم و بیشتر درباره روانشاسی نقاشی و آموزش روانشناسی حرف بزنیم.

نقاشی خلاقیت شما را افزایش می‌دهد

نقاشی کودکان بیش فعال

یکی از مزایای نقاشی کردن این است که خلاقیت شما توسعه پیدا می‌کند. البته نگران نباشید نیاز نیست که برای استفاده از این مزیت نقاشی تابلوی شاهکاری خلق کنید. شما می‌توانید از طراحی یک میز شروع کنید یا یاد بگیرید که چگونه می‌توانید بهتر رنگ آمیزی کنید. می‌توانید برای استفاده از این ویژگی همچنین می‌توانید در کلاس‌های آموزش نقاشی ثبت نام کنید و از آن جا نقاشی را شروع کنید.

نقاشی می‌تواند از نظر عاطفی هم به شما کمک کند

معروف است که می‌گویند، در یک تصویر می‌تواند هزاران کلمه نهفته باشد. شما با کمک نقاشی می‌توانید به عواطف خود که در ضمیر ناخودآگاه شما پنهان شده‌اند، پی ببرید. روانشاسان گاهی برای کسانی که دچار آسیب‌های روانی شده‌اند، کشیدن نقاشی را توصیه می‌کنند چرا که همان طور که گفتیم، فرد می‌توانید از این طریق به احساسات پنهان خود پی ببرد و فضای امنی پیدا کند که در آن می‌تواند عواطف خود را آشکار کند

نقاشی مهارت‌های حل مسئله شما را ارتقا می‌دهد

تاثیر نقاشی بر عملکرد ذهنی و جسمی کودک

از دیگر ویژگی‌های روانشناسی نقاشی، می‌توان به ارتقای مهارت‌های حل مسئله اشاره کرد. هر چند که ما همواره سعی می‌کنیم که تصویر ذهنی خود را بر روی بوم یا صفحه کاغذ پیاده کنیم اما همواره این اتفاق می‌افتد و این موضوع گاهی به دلیل کم تجربگی یا کم دانشی در استفاده از رنگ‌ها یا کشیدن طرح است. شاید این اتفاق در ابتدا ناامید کننده به نظر برسد اما در ادامه شما یاد خواهید گرفت که چگونه با این ناامیدی کنار بیایید و از همه مهمتر چه کاری انجام بدهید تا نقاشیتان هر چه بیشتر به مدل ذهنی شما شبیه شود. همین اتفاق باعث می‌شود که مهارت حل مسئله شما در مقابل مشکلات مختلف افزایش پیدا کند.

نقاشی حافظه و تمرکز شما را بهبود می‌دهد

در زمان نقاشی شما باید تمام تمرکز خود را به صفحه بوم یا کاغذ خودتان بدهید و این موضوع به شما کمک خواهد کرد که در کارها یا فعالیت‌های دیگر راحت‌تر بتوانید بر روی کارتان تمرکز کنید. از طرف دیگر هنگام نقاشی باید سوژه نقاشی خود را به خوبی به خاطر بسپارید که همین اتفاق باعث می‌شود که حافظه شما هم در جزیان نقاشی بهبود پیدا کند و همان طور که می‌دانید بهبود همزمان خافظه و تمرکزتان می‌توان سایه شوم بیماری‌هایی مثل زوال عقل و آلزایمر را از سر شما دور کند. در نتیجه نقاشی علاوه بهبود سلامت روان شما می‌تواند از مشکلات جسمی و مغزی نیز جلوگیری کند.

نقاشی استرس شما را کاهش می‌دهد

مزایای نقاشی ، فواید نقاشی برای سلامتی جسم و روان ، فواید کلاس نقاشی ، مزایای کلاس نقاشی

یکی از مزایای فوق العاده نقاشی که مناسب شرایط امروز دنیا و جامعه است، کاهش استرس است که در زمینه

روانشناسی نقاشی هم از آن بسیار حرف زده می‌شود. نقاشی به ما کمک می‌کند که به ذهن و به خودمان توجه کنیم و برای دقایقی از دنیای خارج جدا شویم و از مشکلات خود دور شوید.

 

دانلود تحقیق هنر نقاشی

دانلود فایل pdf هنر نقاشی + سبک ها و تکنیک ها  

 

آثار برتر هنرمندان جهان

 

نقاشی اثر Mary Cassatt

هنر نقاشی

یکی از نقاشی‌های سگ‌های پوکرباز | معروف ترین نقاشی های جهان

هنر نقاشی

نقاشی مادام رکامیه | معروف ترین نقاشی های جهان

هنر نقاشی

 بازار برده‌ها با نیم‌تنه‌ی ناپدیدشده‌ی ولتر

هنر نقاشی

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد