پول سازترین رشته های هنری

رشته هنرهدف ما در این مقاله معرفی پول سازترین رشته های هنری در ایران است. اما قبل از آن به معرفی رشته هنر می پردازیم. هنر یکی از شاخه‌های فنی حرفه ای و کار دانش محسوب می‌شود که در هریک از این دو، زیرشاخه‌های متعددی دارد. تعداد واحدهای عملی و کارگاهی در فنی حرفه‌ای و کار دانش کمی تفاوت دارند و در فنی حرفه‌ای حجم دروس تئوری و عملی تقریبا به یک اندازه است اما در شاخه کار دانش خیلی از دروس رشته هنر عملی و پودمانی هستند. همچنین شرایط نمرات دروس و معدل برای ورود به هریک تفاوت دارند. می‌توانید بر حسب علایق، استعدادها، اهداف، معدل و نمرات خود و همچنین نظر مشاور و والدین، سال نهم یکی از زیرشاخه‌های رشته هنر را انتخاب کنید. کنکور هنر در حال حاضر (کنکور ۱۴۰۱) دارای ۵ زیرگروه است که هریک شامل یک سری رشته‌ها و ضرایب درسی متفاوتی هستند. از سال ۱۴۰۲ به بعد این زیرگروه‌ها با یکدیگر ادغام خواهند شد.

خرید صنایع دستی

موقعیت شغلی در پول سازترین رشته های هنری

یکی از مهمترین ملاک های موفقیت در رشته هنر، میزان خلاقیت، استعداد و نوآوری فرد است. این نکته به قدری حائر اهمیت است که با رعایت نکردن آن نه تنها موفقیت از آن شما نخواهد بود، بلکه رشته هایی که به عنوان پولساز ترین رشته های هنر معرفی شده اند نیز اهمیت نخواهند داشت. چرا که در نهایت این ذوق و خلاقیت هنرمند است که منجر به پولسازی می شود.

شما با داشتن بالا ترین مدرک تحصیلی در رشته هنر تبدیل به هنرمندی ثروتمند نخواهید شد، پس تمرکز بر روی آینده شغلی خود را جدی بگیرید و سعی کنید تا تمامی مهارت هایی را که می توانند در موفقیت شما نقش داشته باشند، فرا گیرید. فراموش نکنید که دیگر مانند گذشته، داشتن مدرک تحصیلی بالا منجر به استخدام در شرکت های بزرگ نمی شود و شما نیازمند مهارت، تجربه، خلاقیت و نو آوری خواهید بود.

رشته هنر چه شغل هایی دارد

اینده شغلی رشته هنر بستگی زیادی به میزان خلاقیت، استعداد، پشتکار و اهداف شما دارد. هر رشته‌ای که انتخاب کنید دنیای وسیعی از مسیرها پیش روی شما قرار دارند. انجام کارهای هنری و تولید اثر در هر رشته ی هنر که هستید، تا تدریس در مدارس، آموزشگاه‌ها، تدریس خصوصی، تدریس در دانشگاه، برگزاری نمایشگاه، نقد و داوری کارهای هنری از شغل های رشته هنر محسوب می‌شوند. همچنین به عنوان یک هنرمند می‌توانید در بسیاری از مراکز دولتی و خصوصی که با تولید، بررسی و انتشار آثار هنری سر و کار دارند مشغول شوید، که برخی از آن‌ها عبارتند از موارد زیر:

  • صدا و سیما
  • مطبوعات
  • فرهنگسراها
  • شهرداری
  • موزه‌ها
  • وزارت ارشاد

آشنایی با طراحی سنتی

پرمتقاضی ترین و پول سازترین رشته های هنری

همان طور که اشاره شد از تفاوت های کنکور هنر با دیگر گروه های آزمایشی ، دو مرحله ای بودن آن در بسیاری از رشته ها می باشد. پذیرش در رشته هایی مانند باستان شناسی ، مرمت بناهای تاریخی و… به صورت متمرکز و صرفا براساس رتبه آزمون و سوابق تحصیلی صورت می گیرد. در رشته های نیمه متمرکز که علاوه بر رتبه کنکور ، قبولی در آزمون عملی نیز در پذیرش داوطلبان موثر است ، دارای تقاضای بیشتری می باشند. بنا بر انتخاب شرکت کنندگان کنکور سراسری در گروه آزمایشی هنر ، شش رشته ای که در ادامه معرفی شده اند دارای بیشترین تقاضا می باشند. رشته های مذکور عبارت اند از:

  • سینما
  • طراحی صنعتی
  • بازیگری
  • عکاسی
  • نقاشی
  • گرافیک

تمامی رشته های فوق دارای آزمون عملی می باشند و متقاضیان آن ها می بایست به داوران و مصاحبه گران آزمون ثابت کنند که از مهارت و دانش لازم برای تحصیل در رشته های هنری برخوردارند. اما آیا می توان پرطرفدار بودن این رشته ها را دلیلی بر داشتن موقعیت های شغلی مناسب برای هر یک از حوزه های مذکور دانست؟ شرایط لازم برای موفقیت در رشته های هنری چیست؟ در ادامه مقاله به بررسی بازارکار و توانایی های لازم در هر یک از رشته های فوق می پردازیم.

موقعیت های شغلی پول سازترین رشته های هنری

در رشته هنر ، بیش از هر رشته دیگری خلاقیت حرف اول را می زند. داشتن نوآوری و ارائه طرح ها و برنامه های خلاقانه می تواند مهم ترین عامل موفقیت در رشته های هنری باشد. آن دسته از افرادی که بر حسب علاقه و استعداد خود ، رشته های هنری را برای تحصیل انتخاب می کنند ؛ می بایست این مسئله را در نظر داشته باشند که مطالب و دروس دانشگاهی هرگز قادر به تامین تمامی نیازهای شغلی آن ها نمی باشند. در حوزه هنر ، تمرین و ممارست در کنار تحصیلات آکادمیک بسیار حائز اهمیت است چرا که در زمان استخدام و مصاحبه کاری آنچه مورد توجه قرار می گیرد مهارت ها و رزومه کاری شما در کنار نمونه کارهایی می باشد که ارائه می کنید. در ادامه به توضیح مختصری درمورد موقعیت های شغلی و مهارت هایی که برای اشتغال در هر یک از این رشته های پرطرفدار هنر لازم است ، می پردازیم.

بازار کار رشته سینما

فارغ التحصیلان رشته سینما به عنوان گروهی از هنرمندان می توانند نقش بسیار مهمی را در انتقال مفاهیم اجتماعی ، هنری و فرهنگی یک جامعه ایفا کنند. علاقه مندان به رشته سینما می بایست علاوه بر خلاقیت از قدرت تصویرسازی ذهنی نیز برخوردار باشند و داشتن اطلاعات عمومی لازم در زمینه های دانش عمومی هنر ، ادبیات ، عکاسی و… می تواند با توجه به حوزه کاری آن ها اهمیت ویژه ای داشته باشد.

رشته سینما دارای چهار گرایش فیلمنامه نویسی ، تدوین ، فیلمبرداری و کارگرانی می باشد و در هر یک از آن ها فاکتورهایی مانند علاقه ، مهارت ، تخصص و تجربه می توانند تاثیر بسزایی در موفقیت شغلی افراد و درآمد آن ها داشته باشند. فارغ التحصیلان رشته سینما می توانند در هر یک از گرایش های فوق فعالیت داشته باشند و یا در مراکز آموزشی و هنری استخدام شوند. فعالیت به عنوان دستیار کارگردان ، دستیار تدوین و یا نورپردازی ، نویسنده فیلمنامه نیز از دیگر زمینه های کاری رشته سینما محسوب می شوند. میزان درآمد فارغ التحصیلان رشته مذکور با توجه به حوزه کاری آنان متغیر است و علاوه بر آن ، میزان مهارت و تجربه افراد نیز در درآمد آن ها موثر می باشد.

آیا آشپزی یک هنر است ؟

بازار کار رشته طراحی صنعتیبازار کار رشته هنر

به نوعی می توان گفت رشته طراحی صنعتی ترکیبی از هنر ، مهندسی و تجارت است. داشتن نوآوری و تفکر خلاق از اساسی ترین عوامل موثر بر درآمد رشته طراحی صنعتی به شمار می رود. فارغ التحصیلان این رشته باید تا حدودی با مباحث فیزیک ، هندسه و شیمی آشنا باشند و از مهارت های فنی و مکانیکی در کنار دقت به جزئیات بهره مند شوند. شایان ذکر است در کنار تمامی موارد مذکور تسلط به نرم افزارهای مختص این رشته ، از لازمه های مهم ورود به بازار کار می باشد.

متاسفانه با توجه به پایین بودن سطح تکنولوژی تولید در کشور ، تولیدات داخلی اغلب محدود به کپی از محصولات خارجی می باشند و همین امر موجب می شود تا بسیاری از کارخانه ها سرمایه خود را برای طرح های جدید صرف نکنند. در بسیاری از کارخانه ها مهندسان مکانیک علاوه بر وظایف خود ، امور مربوط به طراحی صنعتی را نیز انجام می دهند. طراحان صنعتی می توانند در کارخانجات صنعتی ، ماشین آلات ، ماشین های ساختمانی و… مشغول به کار شوند. حضور در شرکت های طراحی داخلی یا طراحی صنعتی ، دفاتر تبلیغاتی و همچنین مدل سازی کامپیوتری می توانند از دیگر موقعیت های شغلی این رشته باشد. ارائه ایده های خلاقانه ، کسب تجربه و اجرای موفق پروژه های مختلف از جمله عواملی هستند که می توانند شما را در دستیابی به اهداف خود در این زمینه کمک کنند.

بازار کار رشته بازیگری

فرصت های شغلی رشته بازیگری

استعداد ، خلاقیت و هوش از لازمه های موفقیت در حرفه بازیگری می باشند. درآمد شغل بازیگری به عوامل مختلفی مانند میزان توانایی ، شهرت ، تجربه و… بستگی دارد. برای مثال یک سوپر استار پول زیادی برای بازی در یک فیلم یا حضور در برنامه های مختلف دریافت می کند. ناگفته نماند میزان درآمد هر بازیگر می تواند در دوره های مختلف متغیر باشد به طوری که در یک مدت تعداد زیادی فیلم و سریال به وی پیشنهاد شود و در بازه زمانی دیگری هیچ پیشنهاد مناسبی دریافت نکند و درآمدش به شدت کاهش یابد. همین مسئله باعث می شود تا بسیاری از بازیگران در کنار حرفه بازیگری شغلی را به عنوان شغل دوم خود در نظر بگیرند.

بازار کار رشته عکاسی

آگاهی از قوانین عکاسی و رعایت آن ها ، توجه به جزئیات در کنار دید و نگاه خلاقانه می توانند نشان دهنده برتری شما نسبت به دیگر عکاسان باشند. حرفه عکاسی دارای زمینه های مختلفی از جمله مد ، صنعتی یا تجاری ، عکس های خبری یا مطبوعاتی ، عمومی یا اجتماعی ، تبلیغاتی ، علمی و انتشاراتی می باشد.

میزان درآمد عکاسان به خلاقیت و میزان تجربه آن ها بستگی دارد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در روزنامه ها و مجلات ، شرکت های تبلیغاتی ، استودیوهای عکاسی و… به فعالیت بپردازند و هم چنین حضور در زمینه عکاسی صنعتی نیز می تواند درآمد نسبتا بالایی را به همراه داشته باشد. حوزه عکاسی صنعتی یا تجاری به چهار بخش معماری ، صنعتی ، محصولات و تبلیغاتی تقسیم می شود. شایان ذکر است زمینه های مذکور مرز مشخصی ندارند یعنی ممکن است یک عکاس به منظور تبلیغ یک محصول از آن عکاسی کند و در چنین شرایطی آنچه که اهمیت دارد خلاقیت و مهارت شما در عکاسی می باشد.

بازار کار رشته نقاشی

رشته نقاشی از جمله رشته هایی است که پذیرش در آن به صورت نیمه متمرکز انجام می شود یعنی استعداد دانشجویان پیش از ورود به دانشگاه مورد سنجش قرار می گیرد. هنر نقاشی مثل هر هنر دیگری نیازمند استعداد ، هوش و خلاقیت می باشد.

اگر بخواهیم واقع گرایانه درمورد بازار کار و درآمد رشته نقاشی صحبت کنیم ، باید بگوییم این حرفه نمی تواند به عنوان یک منبع درآمد تلقی شود و مخارج زندگی شما را تامین کند. فارغ التحصیلان این رشته می توانند به تدریس در آموزشگاه های آزاد و یا دانشگاه ها بپردازند و یا در فرهنگسراها ، نشریه های و مطبوعات ، صدا و سیما ، سازمان میراث فرهنگی ، شهرداری ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت کنند. طراحی صحنه تئاتر ، پوسترسازی و ساخت انیمیشن (پویانمایی) از دیگر زمینه های شغلی هنرمندان نقاش می باشند.

بازار کار رشته گرافیک (ارتباط تصویری)

از دیگر رشته های پرطرفدار کنکور هنر ، رشته گرافیک است. مثل هر هنر دیگری اساسی ترین نیاز یک گرافیک خلاقیت می باشد و علاوه بر ایده پردازی و نوآوری ، تسلط بر نرم افزارهای گرافیکی می تواند شرایط شغلی و به دنبال آن درآمد مناسبی را برای شما فراهم سازد. لازم به ذکر است دروس دانشگاهی تمامی آنچه برای حضور در بازار کار به آن نیاز دارید را در اختیار شما قرار نمی دهد بلکه آنچه که می تواند شما را به یک طراح موفق با درآمد بالا تبدیل کند ، تلاش و کسب تجربه می باشد.

با دیدن آگهی های استخدام می توان دریافت که برای گرافیست ها تقاضای متناسبی وجود دارد و تقریبا تمامی شرکت های فعال در حوزه های مختلف برای تبلیغات و دیگر امور مرتبط با گرافیک ، به متخصصان این حرفه نیاز دارند. گرافیک از جمله رشته هایی است که می توانید حتی با تخصص کم نیز وارد بازار کار شوید اما بدیهی است در این شرایط در اول راه درآمد بالایی را به دنبال نخواهد داشت. با توجه به گستردگی حیطه تبلیغات ، فعالیت در این حوزه و در شرکت های تبلیغاتی می تواند از جمله موقعیت های شغلی مناسب گرافیست ها باشد. طراحی لوگو ، صفحه آرایی روزنامه ها و مجلات ، طراحی جلد و صفحات کتب ، طراحی پوستر از جمله حوزه های فعالیت فارغ التحصلان گرافیک می باشند.

درآمد رشته ارتباط تصویری با توجه به شرکت و سازمانی که در آن فعالیت دارید و یا یک شرکت تبلیغاتی مستقل دارید متفاوت است. از جمله عوامل موثر در میزان درآمد طراحان گرافیک می توان به تجربه ، مهارت و خلاقیت اشاره کرد. در کل می توان بازار کار رشته گرافیک را مناسب ارزیابی کرد اما با توجه به تعداد نسبتا زیاد فارغ التحصیلان این رشته و گرافیست هایی که این حرفه را به صورت تجربی فرا گرفته اند ، رقابت برای هر یک از مشاغل مذکور زیاد است و افرادی که از مهارت و توانایی بیشتری برخوردارند ، بی شک پیروز این میدان خواهند بود.

علاوه بر کنکور سراسری هنر ، پذیرش در رشته های هنری به صورت بدون آزمون نیز انجام می شود و رشته های بدون کنکور هنر شامل برخی موارد فوق نیز هستند. یکی از عوامل موفقیت در کنکور هنر مانند هر آزمون دیگری ، مطالعه منابع آن می باشد. آگاهی از بهترین منابع کنکور هنر در کنار یک برنامه ریزی کنکور هنر به صورت منسجم و مناسب می تواند شما را در راستای موفقیت و کسب نتیجه مطلوب یاری نمایند. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر روی هر یک از لینک های مربوطه کلیک کنید.

پول سازترین رشته های هنری در ایران و جهان

تا این قسمت از مقاله آموختید که علاوه بر مدرک دانشگاهی و قبولی در کنکور هنر نیازمند تلاش و کوشش بسیار برای نوآوری و خلاقیت در حیطه کاری خود هستید و به تنهایی نمی توانید به داشتن مدرک دانشگاهی تکیه کنید. بنابراین تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. در ادامه به بررسی حیطه کاری هر یک از رشته های پر درآمد هنر در ایران و جهان خواهیم پرداخت.

ارتباط تصویری (گرافیک)

رشته گرافیک یا ارتباط تصویری یک زبان بصری است. برای موفقیت در این رشته باید بتوانید از خطوط، منحنی ها و نمادها به همراه رنگ ها استفاده کنید تا آنچه را که در ذهن دارید به مخاطب منتقل کند. این رشته یکی از بهترین رشته ها می باشد، چرا که فارغ التحصیلان این رشته می توانند فرصت های شغلی زیادی را داشته باشند و هم به صورت پروژه ای و هم تمام وقت با شرکت های مختلف همکاری نمایند.

طراحی جلد کتاب های مختلف، صفحه آرایی برای مجلات و یا روزنامه ها و نیز ساخت لوگو از جمله وظایف یک طراح گرافیک است. اگر متقاضی رشته گرافیک هستید باید بدانید که در مقطع کارشناسی این رشته دارای گرایش‌های پوستر و نشانه، تصویر سازی، چاپ و دسته‌ بندی، گرافیک تزئینی و محیطی است که می بایست یکی از این گرایش ها را انتخاب نمایید. علاقه مندان به رشته گرافیک برای موفقیت در این رشته باید ویژگی هایی مانند داشتن نگاهی هنرمندانه به محیط اطراف و علاقه واقعی به این رشته باشند. لازم است بدانید که دانشجویان این رشته برای ادامه تحصیل باید قبل از ورود به رشته دانشگاهی تا حدودی با طراحی ابتدایی آشنا باشند.

طراحی دکوراسیون سنتی

طراح پارچه

رشته طراحی پارچه لباس که به عنوان رشته طراحی مد نیز در موسسه های غیر آکادمیک شناخته می شود، شامل طراحی پایه و طراحی فیگور و طراحی لباس مختلف روی کاغذ می باشد. اگر مایل به شرکت در این دوره هستید، می بایست علاوه بر رنگ و قلم مو و مقوا، انواع پارچه و چرخ خیاطی را نیز تهیه کنید که ممکن است تا حدودی برای هنرجو گران باشد ولی ضروری است. داشتن مهارت های قوی در دوخت و طراحی الگو برای دانش آموزان این رشته ضروری است.

 

با داشتن توانایی بالا در طراحی، الگو و دوخت دانش جو، می تواند درآمد خوبی را کسب کند. رشته طراحی لباس یکی از رشته های کاربردی است و هدف آن تربیت افرادی است که بتوانند نیازهای طراحی لباس، الگو، برش و … را در این زمینه برطرف کنند.

نقاشی

یکی از رشته های پر درآمد هنر در ایران و جهان نقاشی است. نقاشی اساس همه هنرهای تجسمی است. این رشته سبک های مختلفی مانند رئالیسم، سورئال و کوبیسم و … دارد و دانشجویان علاقمند به تحصیل در این رشته باید علاوه بر دانستن ​​تاریخچه نقاشی در ایران و جهان با انواع این سبک ها نیز آشنا باشند. در طول تحصیل با مباحثی چون فلسفه نقاشی، روانشناسی رنگ، فیزیک نور، عکاسی، طراحی آشنا خواهند شد. برای اینکه بتوانید در این رشته به درآمدی مناسب برسید بهترین راه، تدریس در مراکز هنری و دانشگاه ها است.

همچنین نقاش ها می توانند علاوه بر نقاشی و تدریس در مراکز آموزش عالی یا آموزشگاه های آزاد، در مطبوعات و نشریات، رادیو، مراکز فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز شهرداری فعالیت کند.

توجه داشته باشید که رشته نقاشی، رشته ای نیمه متمرکز بوده و پذیرش آن نیز به صورت نیمه متمرکز می باشد. منظور از نیمه متمرکز بودن رشته نقاشی این است که تنها قبولی در کنکور ملاک نمی باشد تا بتوانید وارد دانشگاه شوید. پیش از ورود شما به دانشگاه، برای سنجیدن سطح شما، آزمونی گرفته خواهد شد. پس توجه داشته باشید که در رشته نقاشی استعداد حرف اول و آخر را می‌زند. رشته نقاشی دارای دو گرایش می باشد و داوطلبان می توانند هر کدام از این گرایش ها را که بیشتر علاقمندند، انتخاب نمایند. این گرایش ها عبارتند از: گرایش‌های نقاشی عمومی و نقاشی دیواری که اتفاقا بازار کار خوبی نیز دارند. اگر شما متقاضی تحصیل در رشته هنر هستید، خوب است بدانید که باید 160 واحد درسی را در مقطع کارشناسی رشته هنر با موفقیت قبول شوید.

عکاسی

رشته عکاسی یکی دیگر از رشته های پردرآمد هنر است که اکثر داوطلبان کنکوری آن را انتخاب می‌کنند. این رشته بازار کار و درآمد مناسبی دارد و فارغ‌التحصیلان این رشته به راحتی در هر صنعتی می‌توانند مشغول به کار شوند. این رشته در مقطع کارشناسی هیچ گرایشی ندارد و داوطلبان با توجه به سرفصل‌های این رشته باید برخی از دروس را به صورت عملی سپری کنند. در طی دوره عکاسی، آموزش عکاسی در محیط ها و نورهای مختلف پرداخته می شود. یکی از الزامات این رشته کار با تجهیزات آتلیه، کار با دوربین های مختلف، ویرایش عکس، ظاهر عکس و شود است که البته آموزش داده می شود و نیازمند فراگیری کامل است.

این رشته به دلیل خرید دوربین ها و لنزهای مختلف، چاپ و ظاهر عکس های میدانی بسیار گران است و اگر آتلیه و عکاسی صنعتی برای شما جذابیت داشته باشد می تواند تا حدودی برای دانشجویان سودآور باشد.

معرفی رشته عكاسی

زمینه های حرفه ای عکاسی عبارتند از: عکاسی خبری و مستند برای مطبوعات، روابط عمومی سازمان ها، جشنواره ها و مناسبت های مشابه، عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی برای آژانس های تبلیغاتی و به طور کلی تبلیغات، عکاسی از مراسم مختلف، عکاسی از زیبایی های طبیعی و آثار تاریخی، عکاسی مدیریتی از آزمایشگاه و پذیرش و انجام وظایف مختلف عکاسی حرفه ای، آموزش عکاسی در هنرستان ها و هنرستان ها و آموزشگاه ها و کلاس های آزاد هنری، مدیر آرشیو عکاسی در ناشران و مطبوعات بزرگ، تصویرسازی برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان.

سینما

یکی از رشته های پر درآمد هنر در ایران و جهان، رشته سینما می باشد. این رشته در زیرگروه 4 کنکور هنر قرار دارد و در میان متقاضیان رشته هنر بسیار محبوب است. داوطلبانی که تمایل دارند به سراغ این رشته دانشگاهی بروند باید از میان 4 گرایش این رشته که عبارتند از تدوین، فیلمنامه‌ نویسی، کارگردانی و فیلمبرداری یکی را به دلخواه و علاقه خود انتخاب نمایند.

این رشته همچنین بازار کار مناسبی نیز دارد که درآمد قابل توجهی را از آن شخص داوطلب می کند. البته که این رشته نیز مانند سایر رشته های هنر نیازمند استعداد، مهارت و علاقه شخصی است تا بتواند به بهترین نحو معنایی را که در ذهن مخاطب است، به تصویر بکشد و احساس مخاطب را بر انگیزد. از جمله زمینه های شغلی که داوطلبان رشته سینما می توانند داشته باشند می توان به: نویسنده فیلمنامه و برنامه‌های تلویزیون، طراحی گریم، تولید برنامه‌های تلویزیون و سینما، کارگردانی، طراحی صحنه، دستیار کارگردان و … اشاره کرد.

طراحی صنعتی

از دیگر رشته های پر درآمد هنر در ایران و جهان، می توان به رشته طراحی صنعتی اشاره کرد. این رشته ترکیبی است از هنر، علم، صنعت و تجارت. این رشته جزو رشته های هنری پولساز در ایران محسوب می‌ شود که کسب و کارهای خصوصی اهمیت زیادی به این رشته می‌ دهند. در این رشته سعی می شود تا اشیا و ابزار هایی تولید شود که برای مخاطبان جذاب و راحت باشد و محیط اطراف آن ها را زیباتر کند. افرادی که از این رشته فارغ‌ التحصیل می‌ شوند باید تسلط کافی به نرم‌ افزار های طراحی داشته باشند و هر چه سریع تر در پی یادگیری دقیق آن ها باشند.

اگر شما از جمله کسانی هستید که ترجیح می‌ دهند از طراحی کسب و کارهای خارجی استفاده کنند، لازم است بگوییم که در مسیر اشتباهی قرار دارید و ممکن است در آینده با مشکلاتی مواجه شوید. کسب و کارهایی که از طراحی صنعتی خاصی برای خود استفاده می‌کنند از نظر مشتریان کسب و کار بهتری هستند. رشته طراحی صنعتی دارای گرایش‌های مختلفی مانند گرایش محصول، طراحی دکوراسیون، طراحی محیطی، طراحی خودرو، طراحی بسته‌ بندی و طراحی اصلاحی است. اگر بخواهیم رشته های هنری پولساز در ایران را دسته‌ بندی کنیم و به آن‌ ها اولویت بدهیم، بدون شک رشته طراحی صنعتی بین 3 رشته پر درآمد قرار دارد.

تخیل و خلاقیت بالا، صبر و حوصله بالا، گشاده رویی، تیز بینی و حس پوپولیستی از جمله ضروریاتی است که یک طراح باید در کنار داشتن دانش کافی در زمینه هنر و ریاضیات و همچنین شناخت مواد مختلف مانند پلاستیک داشته باشد. علاوه بر آن طراح صنعتی باید در رابطه با فلزات، شیشه، چوب، سرامیک و انواع مواد مورد نیاز در حوزه های مختلف صنعت، اطلاعات کافی داشته باشد، زیرا این اطلاعات می تواند در بهبود شرایط و محصولات و موفقیت یک طراح صنعتی در زمینه کاری خود نقش داشته باشد.

بازیگری

رشته بازیگری نیز از جمله رشته های هنری پولساز در ایران است که متقاضیان می توانند تحصیلات مرتبط را در دانشگاه به دست آورند و یا اینکه دوره های مختلف بازیگری را سپری کنند. یکی از مهمترین ویژگی های یک بازیگر خوب، انسان شناسی و شناخت خوب مردم و جامعه آن ها است. علاوه بر آن یک بازیگر باید هوش خوب، سرعت یادگیری کافی، استعداد، ذوق و علاقه نیز داشته باشد.

توانایی انجام کار گروهی خوب، استقامت، انرژی بالا، قدرت و آمادگی جسمانی کافی و نیز توانایی سازگاری سریع با شرایط مختلف که ممکن است در حیطه کاری وی اتفاق بیافتد و نیز نظم و انضباط و تلاش بسیار و توانایی شنیدن انتقاد از جمله ویژگی های مهم یک بازیگر خوب است. در طول این شغل ممکن است سفرهای کاری طولانی مدت و دوری از خانه و خانواده را تجربه کنید که همین مورد یکی از مسائل مهمی است که علاقه مندان به این شغل و رشته باید به آن توجه کنند.

درآمد بازیگران فیلم ها و نمایش های مختلف بسیار متفاوت است و کاملا بستگی به استعداد و توانایی های فرد دارد. ممکن است بازیگران تا یک مدت مشخص درآمد بسیار بالایی داشته باشند و بعد از یک مدت نتوانند نصف همان درآمد را نیز داشته باشند. بنابراین این رشته در کنار اینکه رشته پردرآمدی است، مشکلات فراوانی نیز دارد.

شغل مناسب برای علاقمندان هنر و طراحی

در این بخش از مقاله به بررسی زمینه های شغلی و کسب و کار هایی می پردازیم که از جمله رشته های هنری پولساز در ایران می باشند. خوب است که با داشتن اطلاعات صحیح دست به انتخاب رشته و شغل آینده خود بزنید. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی رشته ارتباط تصویری(گرافیک)از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

انیماتور

انیماتور ها کاراکتر ها، اشیا و محیط‌ ها را برای برنامه‌ های مختلفی مانند ایجاد بازی‌ های ویدیویی و گرافیک‌ های حرکتی برای تلویزیون و فیلم، توسعه می‌ دهند. با داشتن مدرک لیسانس در گرافیک کامپیوتری و یا مطالعات چند رسانه ای، و همچنین مهارت های طراحی ۲ بعدی و ۳ بعدی و انیمیشن، می توان شما را انیماتور نامید و نیز می توانید در این حوزه شغلی شروع به فعالیت نمایید.

انواع صنایع دستی ایران

معلم هنر

اگر از تدریس و الهام بخشی به دیگران لذت می برید، این شغل مخصوص شما است. شما می توانید با شکوفا کردن استعداد و هنر دانش آموزان خود و نیز آزاد کردن تخیل آن ها در داشتن جامعه ای خلاق گام های بزرگی بردارید. به عنوان یک معلم هنر، باید هر روز این فرصت را برای دانش آموزان خود ایجاد کنید که به کشف استعداد های خود بپردازند. برای تدریس در این رشته باید دارای مدرک لیسانس در یکی از رشته های هنری باشید. پس از آن می توانید در این حوزه شغلی فعالیت نمایید.

طراح کیک و شیرینی

کیک و شیرینی پزی دیگر فقط مخصوص سر آشپز ها در قنادی ها نیست. افراد زیادی هستند که با طراحی کیک و شیرینی های خاص، هزینه های هنگفتی را دریافت می کنند. به این شغل به عنوان یکی از رشته های هنری پولساز در ایران می توان نگاه کرد. خلاقیت در این رشته نا محدود است و رقابت بسیاری نیز در طراحی کیک و کیک بین تولید کنندگان وجود دارد. علاوه بر داشتن طعم ماندگار، باید توانایی ساخت کیکی حرفه ای با طراحی منحصر به فرد را نیز داشته باشید. علاوه بر طراحی محصولات روزمره، طراحی کیک، شیرینی و حتی ساندویچ برای جشن ها و مراسم بزرگ یکی از مهمترین وظایف یک طراح کیک و شیرینی است. شرکت در کلاس های آشپزی و شیرینی پزی و داشتن مدرک معتبر در این زمینه، راه پیشرفت در این رشته است.

طراح مد

دنیای ما پر از لباس است. لباس شب، لباس ورزشی، لباس خواب، لباس کار; همه این لباس ها باید طراحی شوند. کیف‌های دستی، کفش‌ها و اکسسوری‌های روزمره جدید را به کیف‌های قدیمی اضافه کنید تا ببینید «طراحی مد» چه بازار بزرگ، داغ و پر سودی دارد.یک طراح مد با در نظر گرفتن عملکرد، راحتی و سبک طراحی می کند. داشتن مدرک طراحی مد یا گذراندن دوره معتبر در این زمینه الزامی است. در عین حال، شما باید از آخرین روندهای بازار مد آگاه باشید و درک دقیقی از جزئیات، استانداردها و مواد تولید لباس داشته باشید.

طراح گرافیک

طراحان گرافیک برای مشاهده و ویرایش تصاویر با استفاده از نرم افزار های گرافیکی حرفه ای مانند Photoshop و InDesign کار می کنند، پس طراح گرافیک نیازمند آن است که کار با این نرم افزار ها را به درستی یاد بگیرد. طراحان گرافیک هویت بصری شرکت ها را ایجاد می کنند و بر اساس آن محتوای بصری و گرافیکی مناسب شرکت های دیگر را تولید می کنند. اکثر طراحان گرافیک فارغ التحصیل این رشته هنری از دانشکده های هنر سرتاسر کشور هستند. ولی اگر که مدرک دانشگاهی مرتبط در این زمینه نیز ندارید، نگران نباشید. می‌توانید با گذراندن دوره‌ های حرفه‌ ای طراحی و تسلط بر نرم‌ افزار های طراحی و آموزش، یک طراح گرافیک شوید.

 

تصویرسازی و تصویرسازی فنی

تصویرگران هر روز می نویسند و چیزهای مختلفی را طراحی می کنند به عنوان نمونه می توان نمونه های اولیه و استوری بورد، لوگوها و نمادها را بیان کرد. تصویرگران فنی که به عنوان تصویرگر های علمی نیز شناخته می شوند، با توجه به توضیحات محصول برای تجسم محصول مورد نظر کارفرما استفاده می کنند. تصویرگران در ترسیم نمودار ها و شماتیک هایی که اغلب در کتاب های درسی فنی، کتاب های درسی و دستورالعمل های محصول منتشر می شوند، تخصص دارند. هم اکنون شما نیاز دارید تصویر سازی را با تمرکز بر تصویر سازی مطالعه کنید.

طراحی صنعتی

معرفی رشته طراحی صنعتی

برای طراحی اشیای مختلف از مسواک و لوازم خانگی گرفته تا اتومبیل نیازمند طراح صنعتی خواهیم بود. این وظیفه به عهده شماست که بفهمید آن اشیا چیست و چگونه باید به آن برسید.

طراحی صنعتی یکی از اصلی ترین رشته های دانشگاهی در رشته هنر است و بسیاری از دانشجویان هنرستان آرزوی تحصیل در این رشته را در دانشگاه دارند. این اثر هنری بازار کار جذاب و پر درآمدی نیز دارد.علاوه بر دانشگاه شما باید در دوره های فنی و حرفه ای شرکت کنید تا در این رشته حرفه ای شوید و درآمد مناسبی داشته باشید.

آرایشگر و میکاپ آرتیست

اگر که شما زا عاشقان گریم و لوازم آرایشی هستید، این رشته مخصوص شماست. در این زمینه، وظیفه شما این است که چهره مردم را متناسب با نقشی که دارند به بهترین نحو جلوه دهید. چه در صحنه فیلمبرداری، چه مدلینگ یا شرکت در مهمانی ها و عروسی ها افراد مختلفی به شما مراجعه خواهند کرد.

گریم در معتبرترین آموزشگاه های سینمایی تدریس می شود و می توانید مدرک معتبری از آموزشگاه ها دریافت کنید. اگر شما هم آرایشگر هستید می توانید در دوره های تخصصی گریم شرکت کنید. فراموش نکنید که این شاخه، یکی از رشته های پولساز در ایران است که نمی توان حداکثری را برای آن مشخص کرد.

طراح گرافیک متحرک

در طراحی گرافیک متحرک می بایست با طراحی موشن گرافیک یعنی قرار دادن تصاویر گرافیکی در پس زمینه زنده و اکشن و همچنین کار با انیمیشن و جلوه های ویژه، طرح های گرافیکی متحرک ساخت. طراحان گرافیک حرکتی را نباید با انیماتورها اشتباه گرفت.

طراحان موشن گرافیک برای قرار دادن تصاویر گرافیکی در پس زمینه زنده و اکشن و همچنین کار با انیمیشن و جلوه های ویژه کار می کنند. فارغ التحصیلان رشته گرافیک کامپیوتری و فیلم در این زمینه موفق خواهند شد. شما می توانید در هنرستان های رایگان در این زمینه مهارت کسب کنید و البته باید به نرم افزارهای گرافیکی حرفه ای مانند افتر افکت نیز تسلط کامل داشته باشید تا بتوانید در این شغل مشغول به فعالیت شوید.

 

معرفی پول سازترین رشته های هنری در کانادا

مجموعه رشته های هنری پر درآمد در کشور کانادا را می توان در ۳ دسته بندی مختلف که شامل: هنرهای تجسمی اعم از نقاشی و طراحی و… هنرهای نمایشی اعم از رقص و تئاتر و… هنرهای صناعی اعم از سینما و موسیقی و… است، قرار داد. توجه کنید که همه این رشته ها پر درآمد نیستند و فقط تعدادی آینده شغلی بهتری دارند که به تبع آن افراد زیادی تمایل به تحصیل در این رشته های هنری دارند و رقابت در آن ها بسیار است.

اگر که قصد مهاجرت به کانادا و نیز فعالیت در حیطه شغلی هنری دارید، این رشته های پر درآمد بهترین گزینه برای شما خواهند بود:

  • طراحان مد با درآمد سالانه ۸۰ تا ۱۴۰ هزار دلار کانادا
  • موسیقی و آهنگسازی با درآمد سالانه ۴۵ تا ۸۰ هزار دلار کانادا
  • طراحان گرافیک با درآمد سالانه ۳۵ تا ۱۲۰ هزار دلار کانادا
  • مربیان رقص با درآمد سالانه در حدود ۱۲۰ هزار دلار
  • تئاتر با درآمد سالانه ۳۰ تا ۷۰ هزار دلار
  • هنرمندان چند رسانه ای با درآمد سالیانه ۷۰ تا ۱۴۰ هزار دلار کانادا

از بهترین گزینه ها برای شما می باشند.

بهترین گرایش های رشته هنر برای اپلای در خارج از ایران:

بهترین دانشگاه های هنر هلند با شرایط اخذ ویزا و مدارک - موسسه مهاجرتی درنا

اگر قصد ادامه تحصیل در رشته های هنری را در خارج از کشور دارید، بهتر است تا با بهترین گرایش ها برای اپلای آشنا شوید تا بتوانید به درآمد بالایی دست پیدا کنید. در لیست زیر به میزان درآمد و چشم ‌اندازهای شغلی پردرآمدترین مشاغل هنر خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

رشته های هنری پولساز در جهان

گرایش میزان درآمد رشد شغلی پیش بینی شده فرصت شغلی پیش بینی شده
طراحی گرافیک ۷۰۲۰۴ $ ۸.۲۸ % ۶۰۸۰۰۰
هنرهای دیجیتال ۶۴۱۷۰ $ ۵.۵ % ۷۴۲۹۰۰
موسیقی ۶۰۳۲۰ $ ۷.۰۵ % ۱۲۷۹۳۰۰
گیم و طراحی رسانه های تعاملی ۶۹۰۹۰ $ ۹.۹ % ۳۴۰۰۰۰
فیلمبرداری و تولید فیلم یا ویدئو ۶۴۷۱۵ $ ۱۱.۶۸ % ۳۵۴۵۰۰
هنر و مطالعات هنر ۴۹۵۸۰ $ ۵.۲۰ % ۱۴۱۱۳۰۰
انیمیشن، تکنولوژی تعاملی، گرافیک ویدیویی و جلوه های ویژه ۷۲۵۲۰ $ ۱۰.۴ % ۸۱۳۰۰
هنر تجاری و تبلیغاتی ۶۰۷۸۳ $ ۵.۵۳ % ۳۳۴۱۰۰

زیر گروه های رشته هنر

طبیعی است که تمامی داوطلبان کنکور به دنبال قبولی در رشته‌ هایی باشند که از درآمد مناسبی برخوردارند. متقاضیان تحصیل در رشته های مختلف هنر، باید قبل از کنکور اطلاعات کاملی در مورد این رشته ها داشته باشند. از این رو در این بخش از مقاله با رشته های مختلف هنر در 5 زیر گروه متفاوت آشنا می شوید تا بدانید برای قبول شدن در هر یک از رشته ها در زیر گروه های مختلف نیازمند توجه بیشتر به کدام دروس می باشند.

رشته های زیرگروه 1 کنکور هنر که دارای شغل های پر درآمد هستند عبارتند از:

هنرهای تجسمی هنرهای صناعی آموزش ارتباط تصویری
کاردانی عکاسی خبری ارتباط تصویری کاردانی فرش دستباف
نقاشی کاردانی گرافیک چاپ
کاردانی گرافیک رایانه صنایع دستی کاردانی هنرهای تجسمی
طراحی پارچه کاردانی هنر سفالگری طراحی صحنه
طراحی و ساخت طلا و جواهر طراحی لباس تلویزیون و هنرهای دیجیتالی
عکاسی مجسمه سازی فرش
كتابت و نگارگری

رشته های زیرگروه 2 کنکور هنر عبارتند از:

باستان شناسی طراحی صنعتی مرمت بناهای تاریخی
مرمت و احيای بناهای تاریخی هنر اسلامی کاردانی باستان شناسی
کاردانی طراحی صنعتی

رشته های زیر گروه 3 کنکور هنر به صورت زیر هستند:

مرمت آثار تاریخی موزه
کاردانی حفاظت و مرمت آثار تاریخی کاردانی موزه

مهم‌ترین شغل های پر درآمد رشته هنر در زیرگروه 4 هنر قرار دارند. این رشته ها عبارتند از:

ادبيات نمایشی بازیگری سینما
کارگردانی تلویزیون نمایش عروسکی کاردانی انیمیشن
کاردانی هنرهای نمایشی

رشته های کنکور هنر در زیرگروه 5 مربوط به رشته‌های موسیقی هستند. این رشته هاعبارتند از:

آهنگ سازی نوازندگی موسیقی ایرانی
موسیقی نظامی نوازندگی موسیقی جهانی

اخبار مرتبط با پول سازترین رشته های هنری در ایران و جهان

رونق بازار صنایع دستی و گسترش صادرات این دست سازها به سایر کشورها علاوه بر اینکه سود آوری ارزی قابل توجهی برای تولید کنندگان و صادر کنندگان آن به دنبال دارد، سبب می شود تا معضلات مهمی نیز مانند بیکاری کاهش پیدا کنند و سبب اشتغال زایی می شوند. ایجاد اشتغال پایدار و مداوم برای کسانی که در تولید انواع صنایع دستی توانمند و با تجربه هستند و به دنبال شغلی جهت گذران زندگی خود هستند، از جمله مواردی محسوب می‌ شود که می توان با سرمایه‌ های کوچک و اندکی که دولت به افراد اعطا می کند، نسبت به راه‌ اندازی آن‌ ها اقدام کرد و راه اشتغال به کار چند فرد دیگر را هم در این مسیر هموار ساخت.

خلاصه مطلب

در انتهای این مقاله لازم است برخی نکات ذکر شوند، داوطلب عزیز حتما در انتخاب رشته خود دقت کنید چرا که باید سال های زیادی را صرف پرداختن به آن کنید و اگر توانایی های لازم را نداشته باشید و یا از آن رشته خوشتان نیاید، تنها وقت خود را تلف کرده اید و هزینه ای بیهوده انجام داده اید. از این رو در این مقاله به معرفی پول سازترین رشته های هنری در ایران و جهان پرداختیم. همانطور که گفته شد، آگاهی از رشته های هنری پولساز در ایران سبب می شود که شخص با بازار کار رشته های مختلف آشنا شود و اگر که قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارد با معرفی رشته های پر درآمد هنر در جهان می تواند بهترین تصمیم را بگیرد.

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد