راهنما سفر به کاشان

راهنمای سفر به کاشان

سفر به کاشان

کاشان شهری قدیمی و زیبا است که در ۲۲۰ کیلومتری جنوب استان تهران قرار دارد. این شهر بین کوه های کرکس و کویر مرکزی ایران قرار گرفته و دارای آب و هوای گرم و بیابانی می باشد، اما در این شهر گرم و بیابانی گل های خوش رنگ و بویی می روید که می تواند گواهی بر جذابیت بی حد و حصر این شهر باشد. البته این شهر تنها شامل گل و گیاه نمی شود و آثار تاریخی بسیار ارزشمندی را هم در خود جای داده که نمونه ی آن تپه های سیلک است که قدمت برابر ۷۰۰۰ سال را برای تخمین زده اند. نکته جالبی که در خصوص شهر کاشان وجود دارد این است که توانسته همچنان بافت تاریخی خودش را حفظ کند و کمتر دچار مدرنیته شود. برای سفر به این شهر لازم است تا اطلاعاتی در خصوص جاذبه های گردشگری آن، اقامتگاه ها و همچنین رستوران های خوبی که در شهر کاشان وجود دارد داشته باشید که ما در راهنمای سفر به کاشان قصد داریم تا درباره آن ها به تفضیل صحبت کنیم با ما را در راهنمای سفر به کاشان شهر گل و گلاب ایران همراهی کنید


راهنمای سفر به قطر + سوغات و آدرس مکان ها


تاریخچه کاشان

کاشان با اینکه یکی از شهرستان‌های اصفهان محسوب می‌شود و مرکز استان نیست، شهری دیدنی و معروف بوده. و اهمیتش در تاریخ شهر هم پیداست؛ شاهدش هم تمدن ۷۰۰۰ ساله‌ی سیلک است. درباره اینکه اسم کاشان از کجا آمده هم اختلاف زیاد است؛ گروهی فکر می‌کنند به‌خاطر سکونت مهاجران کاسی، کاسیان به کاشان تبدیل شده، اما کسانی هم هستند که می‌گویند به‌خاطر ساختن کاشی‌های خوب، اینجا به کاشیان و بعد به کاشان تغییر نام داده. در سفر به کاشان می‌توان ردی از هزاران سال پیش تا تاریخ معاصر را به چشم دید.

  • اطلاعات ضروری کاشان

کد کاشان: ۰۳۱

فاصله از تهران: ۲۴۷ کیلومتر

مدت سفر زمینی: ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه

مدت سفر با قطار: ۲ و نیم ساعت

معنی نام شهر کاشان

در مورد معنی نام شهر کاشان اختلاف نظرهای زیادی میانی اهالی ادب وجود دارد. بسیاری از افراد کاشان را تلفیقی از دو کلمه کی و آشیان می‌دانند که به معنی جایگاه حاکمان است. برخی دیگر عنوان ‌می‌کنند که به‌دلیل اینکه در این شهر کاشی‌های بسیار مرغوبی تولید می‌شده است، به مردم این شهر کاشی می‌گفتند و شهر نیز به کاشان شهرت پیدا کرده است؛ اما اگر به ریشه‌ی کلمه دقت کنیم در فرهنگ فارسی کاشان به‌معنای خانه‌های تابستانی است که در شهر کاشان نیز به‌وفور یافت می‌شوند.

آب و هوای کاشان و بهترین فصل سفر

برای سفر به این دیار دوست داشتنی اولین چیزی که باید از آن اطلاع پیدا کنید، آب و هواست تا در بهترین فصل سفر به کاشان راهی آنجا شوید. کاشان به طور کلی آب و هوای گرم و نسبتا بیابانی دارد. دمای هوا در این شهر تقریبا کویری در پاییز و زمستان از ۳ درجه پایین تر نمی آید؛ اما در گرم ترین روزهای تابستان باید انتظار دمای ۴۰ درجه سانتی گراد را هم داشت که واقعا غیر قابل تحمل می شود! مانند تمام شهرهای گرم و خشک، بهترین زمان سفر به کاشان پاییز و اوایل فصل بهار یعنی تا اردیبهشت ماه است. اگر تحمل گرما را ندارید، پاییز زمان بهتری برای سفر به این شهر تاریخی خواهد بود؛ اما اگر می خواهید در ضیافت گلاب گیری و عطر گل های بهاری مدهوش شوید، بهترین زمان سفر، اردیبهشت ماه است. در این ماه دمای هوا از ۱۰ تا ۲۲ درجه سانتی گراد می تواند متغیر باشد که بهتر است آن را از طریق ایستگاه های هواشناسی بررسی کنید.
البته اگر عادت به سفرهای اقتصادی دارید و نمی خواهید برای اقامت یا خورد و خوراک هزینه زیادی بپردازید، بهتر است پاییز راهی کاشان شوید. در فصل بهار به خصوص اردیبهشت و خرداد ماه، بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی برای تماشای گلاب گیری به این شهر سفر می کنند که بالطبع می تواند روی هزینه های سفر شما تاثیر بگذارد.


راهنمای سفر به بلگراد + عکس و آدرس


جاهای دیدنی و گردشگری کاشان

در گوشه گوشه شهر کاشان می توانید تاریخ را مرور کنید. این شهر از ابنیه تاریخی، ساختمان های قدیمی و معماری های کهن سرشار است. اما در کنار بناهای تاریخی، روستاها و طبیعت دل نواز کاشان نیز، شما را در آغوش سبز خود می کشند. برای تماشای تمام آثار و مقاصد گردشگری کاشان شاید لازم باشد ماه ها در این شهر کوچک که داستان های بزرگ در خود دارد، زندگی کنید.

اقامت در کاشان

کاشان به‌دلیل اینکه یکی از شهرهای توریستی ایران است، انواعی از هتل‌ها و اقامتگاه‌ها در آن قرار دارد. هتل امیرکبیر کاشان یکی از قدیمی‌ترین هتل های شهر کاشان و بزرگترین اقامتگاه این شهر است. همچنین در نزدیکی باغ فین که منطقه پررفت و آمد شهر به شمار می‌آید، هتل‌های بسیاری یافت می‌شوند که با توجه به بودجه‌ خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید، از جمله هتل نگارستان، هتل وندا و هتل آپارتمان شیرین.

با وجود خانه‌های قدیمی و تاریخی، شهر کاشان اقامتگاه‌های بوم‌گردی متعدد و مختلفی دارد. گردشگران بسته به سلیقه‌ خود می‌توانند از میان انواعی از این اقامتگاه‌ها انتخاب کنند. حسن این مکان‌ها این است که شما هرچه بیشتر با فرهنگ و آداب و رسوم یک شهر آشنا می‌کنند. برخی از اقامتگاه‌های کاشان شامل اقامتگاه سنتی سرای عامری‌ها، اقامتگاه سنتی مهینستان راهب کاشان، اقامتگاه سنتی بابا افضل کاشان و اقامتگاه سنتی کاشانه روشن می‌شود.

رستوران‌ های کاشان

رستوران های شهر کاشان

منبع عکس: علیرضا کیخواه 

شهر کاشان از جمله شهرهایی است که رستوران‌های مدرن و فرنگی در آن بسیار کم دیده می‌شود اما رستوران‌های سنتی آن به‌قدری با کیفیت هستند که رفتن به رستوران‌های فرنگی به ذهنتان هم خطور نمی‌کند. رستوران باغ بهشت و رستوران ملل کاشان از معروف‌ترین رستوران های کاشان هستند که با داشتن فضایی دنج و دل‌باز می‌توانند انتخاب خوبی برای بازدیدکنندگان باشند.



آداب و رسوم و فرهنگ مردم کاشان

بانوی کاشانی در کوچه های کاشان

مردم کاشان مردمی بسیار خون‌گرم هستند و بازید از این شهر و برخورد گردشگران با مردم این شهر می‌تواند تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش باشد. بیشتر مردم این شهر مسلمان هستند و انواع مراسم‌های مذهبی در این شهر بسیار باشکوه در شهر کاشان برگزار می‌شوند. مردم کاشان به زبان فارسی و لهجه کاشانی صحبت می‌کنند.

مردم این شهر رسم و رسوم ویژه‌ای برای نوروز و چهارشنبه سوری دارند. در شب آخرین چهارشنبه‌ سال بانوی هر خانه‌ای بوته‌ای را آتش می‌زند و به درون کوچه می‌اندازد. همچنین در این شب مردم برای هم فال کوزه می‌گیرند که باعث می‌شود اوقات شادی را در کنار هم داشته باشند. ‌

مردم این شهر و اطراف آن در روزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ دی ماه بوته‌‌های زیادی را جمع‌ می‌کنند و توسط خردسالان این مناطق روی تپه‌‌های بلند شهر قرار می‌گیرند و آن‌ها را آتش می‌زنند. آن‌ها معتقدند که اگر نور این آتش به درخت‌ها برسد آن سال بسیار سال پرثمر خوبی برایشان خواهد بود.

همچنین مردم کاشان برای مراسم عروسی و خواستگاری نیز برنامه‌ ویژه‌ای دارند. در شب خواستگاری داماد خوانچه به خانه‌ عروس می‌فرستد که این خوانچه شامل شیرینی‌جات، ‌یک جلد قرآن و آینه و… می‌شود.

  • هتل سنتی منوچهری (خانه منوچهری)

خانه ای تاریخی در شهر کاشان با قدمت ۴۰۰ ساله وجود دارد که نمونه ای بی نظیر از معماری سنتی ایرانی در دل کویر به شمار می رود. این هتل شرایط بسیار مناسبی را برای مسافران خودش فراهم آورده و نیازی به هیچ گونه نگرانی بابت اقامت در آن وجود ندارد. اقامتگاه های دیگری را که در راهنمای سفر به کاشان امکان معرفی آن ها وجود نداشت را به طور کلی در مطالب بعدی الی گشت معرفی خواهیم کرد.

شماره تلفن: ۰۳۱۵۵۲۴۵۵۳۱

وب سایت: www.manouchehrihouse.com

ایمیل: contact@manouchehrihouse.com

آدرس: اصفهان، کاشان، خیابان محتشم، کوچه ثابت، کوچه عمارت هفتم، شماره ۵۹


راهنمای کامل سفر به اصفهان


اقامتگاه منوچهری
  • اقامتگاه بوم گردی صالح (صالحیان)

اقامتگاه تاریخی دیگری که در راهنمای سفر به کاشان می خواهیم معرفی کنیم اقامتگاه بوم گردی صالح نام دارد. این اقامتگاه شاید همانند خانه منوچهری نباشد اما قطعا می تواند با هزینه ی کمتری برایتان حال و هوای خوشی را فراهم بیاورد.

شماره تلفن: ۰۳۱۵۵۶۷۳۴۷۰ | ۰۳۱۵۵۶۷۳۴۷۴

وب سایت: www.sarayesaleh.com

ایمیل: info@sarayesaleh.com

آدرس: اصفهان، کاشان، شهربرزوک، محله مصلی، جنب شرکت گاز، کوچه شهید موسوی

اقامتگاه صالحیان

غذاهای کاشان | راهنمای سفر به کاشان

در سفر به شهر کاشان پیشنهاد می کنیم که حتما از غذاهای محلی این شهر میل کنید. حیف است که این همه راه به سفر بروید و باز هم غذاهای متداول را میل کنید. در این شهر غذاهایی نظیر گوشت لوبیا، شفته، قیمه ریزه، کوفته چغندر، گوشت عدس بادمجان، گوشت لوبیای سرکه شیره و گوشت کلم و کدو و عدس پلو و کشمش و اشکنه از جمله غذاهایی است که می بایست از بینشان یکی را انتخاب کنید.

رستوران های پیشنهادی در شهر کاشان

  • رستوران سنتی باغ مظفر

آدرس: اصفهان، کاشان، بلوار فاضل نراقی، خیابان علوی

  • رستوران مظفری

آدرس: اصفهان، کاشان، خیابان علوی، روبروی خانه تاریخی طباطبایی

  • رستوران جوان

آدرس: اصفهان، کاشان، خیابان مطهری نرسیده به میدان ولیعصر

رستوران سنتی باغ مظفر

جاذبه های گردشگری کاشان | راهنمای سفر به کاشان

باغ فین: بی شک یکی از جاذبه هایی که باید در سفر به کاشان از آن دیدن کنید باغ فین است. محوطه ای سرسبز که بیشتر درختان آن بین ۱۰۰ تا ۴۷۰ سال سن دارند. مساحت این باغ ۲۳ هزار متر مربع است و در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

آدرس: اصفهان، کاشان، خیابان امیرکبیر، محله فین

حمام فین: حمام فین حمامی در باغ فین است که امیر کیبر در آنجا به قتل رسید. در بخش جنوبی باغ فین دو حمام کوچک و بزرگ وجود دارد، حمام کوچک در زمان صفویه و حمام بزرگ در زمان فتحعلی شاه ساخته شده است.

مسجد جامع کاشان: یکی از بناهای تاریخی شهر کاشان که بازدید از هم به شدت پیشنهاد می شود مسجد جامع کاشان است. مسجد جامع یا مسجد جمعه در گذشته های دور یک آتشکده بوده و بعد از ورود اسلام به ایران این بنای تاریخی تبدیل به مسجد شد و هم اکنون هم از آن با عنوان مسجد در کتب تاریخی یاد می شود.

آدرس: اصفهان، کاشان، خیابان فاضل نراقی


راهنمای سفر به استانبول + جاهای تاریخی


باغ فین

تپه های سیلک کاشان: یکی از جاذبه های تاریخی این شهر که بسیار هم مشهور است تپه های تارینی سیلک هستند.  این نقطه بعد از سیلی که در حدود ۸۰ سال قبل در این ناحیه اتفاق افتاد شناخته شده و از آن پس باستان شناسان ایرانی و خارجی قدمت آن را بررسی کردند.

آدرس: اصفهان، کاشان،  سمت راست جاده فین-کاشان، دره سیلک

تپه های سیلک

مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان: خانه های تاریخی در شهر کاشان فراوان هستند به طوری که شما در خیابان ممکن است حدود ۵ خانه تاریخی معروف را بتوانید بازدید کنید. یکی از این خانه مسجد و مدرسه آقابزرگ کاشان می باشد. این مسجد در میان ساختمان های زمان خود از بهترین ها بوده است و معماری گنبد آن بسیار خیره کننده و باظرافت است.

روستای ابیانه: روستایی تاریخی به ابیانه در ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان نطنز وجود دارد که در استان اصفهان قرار گرفته اند.

خانه بروجردی ها: خانه ای ۱۳۰ ساله در شهر کاشان که یکی از پربازدیدترین خانه های تاریخی این شهر محسوب می شود. این خانه در دوران قاجاریان و در سال ۱۲۴۲ توسط بازرگانی معروف به نام حاج سید حسین نطنزی (برجردی) ساخته شد و نمونه ای کامل از یک خانه ی اعیانی در آن دوران است.

آدرس: اصفهان، کاشان، خیابان علوی

مدرسه آقا بزرگ کاشان

آتشکده نیاسر کاشان: یکی دیگر از جاذبه های کاشان که ما راهنمای سفر به کاشان می خواهیم به آن اشاره کنیم، آتشکده نیاسر کاشان است. یک بنای چهارطاقی بر روی یکی از ارتفاعات نیاسر کاشان قرار دارد که قدمت آن به دوره ساسانیان باز می گردد. این سازه، جزء کهن ‌ترین و بزرگ ‌ترین نمونه‌ های چهارطاقی ایران و سالم‌ ترین آن‌ها به شمار می رود.

غار نیاسر: غار نیاسر در نزدیکی روستای نیاسر به دست بشر ساخته شده و قدمت آن به ۲۰۰۰ سال قبل برمی گردد. بعضی می گویند علت به وجود آوردن این غار این بوده تا در این محل آیین مذهبی  برگزار شود.

غار نیاسر

آرامگاه سهراب سپهری کاشان: یکی از معروف ترین شاعران معاصر ایران سهراب سپهری است که آثار بسیار زیادی از وی در ادبیات ایران به جا مانده است. آرامگاه این شاعر خوش ذوق ایرانی در کاشان است و می توانید در برنامه گردشگریتان به سمت آرامگاه این شاعر هم بروید.
آدرس: اصفهان، کاشان، اردهال، روستای مشهد اردهال، صحن سلطان علی ابن محمد باقر

قمصر کاشان: با توجه به مدارکی که در مورد گلاب گیری در کتب تاریخی وجود دارد، نخستین افرادی که به فکر اختراع دستگاهی به منظور تقطیر مایعات و گرفتن اسانس مایعات افتادند ایرانیان بوده اند.

با این تفاسیر پیشنهاد می کنیم که اگر خواستید مراسم جالب گلاب گیری کاشان را تماشا کنید حتما در فصل بهار و  ترجیجا اردیبهشت ماه به سمت این شهر سفر کنید.

گلاب گیری قمصر کاشان

شهر زیرزمینی نوش آباد: جاذبه های شهر کاشان به اندازه ای زیاد و هر کدام دارای ارزش بالا برای بازدید هستند که می توانید دو الی سه روز در این شهر بمانید. یک شهر زیرزمینی به نام نوش آباد در شهر وجود دارد که قدمت آن به ۱۵۰۰ سال قبل و به دوره ساسانیان باز می گیردد.

شهر زیرزمینی نوش آباد

 

دیدنی های کاشان

اسم کاشان بیش از هر چیز با گلاب، خانه‌های تاریخی‌ و حمام فین گره خورده و نمی‌شود سفر را بدون تماشای دیدنی‌های کاشان به پایان برد.

حمام و باغ فین کاشان

حمام و باغ فین کاشان
حمام و باغ فین کاشان

یکی از دیدنی‌ترین باغ‌های ایرانی را در کاشان می‌توان یافت؛ باغ فین. البته حمام فین بیشتر به‌خاطر ماجرای تاریخی قتل امیرکبیر معروف است. در بین درختان بلند باغ می‌توان قدم زد و از تماشا و شنیدن صدای آب، لذت برد. باغ و حمام فین کاشان در انتهای خیابان امیرکبیر قرار گرفته‌.


راهنمای خرید سوغات و سفر به مشهد


بازار سنتی کاشان

تیمچه امین الدوله در بازار سنتی کاشان
تیمچه امین الدوله در بازار سنتی کاشان

با اینکه بازار سنتی از مراکز خرید کاشان است، اما به علت معماری چشم‌گیرش یکی از جاذبه‌هایی‌ست که باید ببینید. در بالای سرتان به تزیینات زیبای سقف و طراحی‌اش نگاه کنید. فرش‌های بازار کاشان هم در همان ابتدا چشمتان را می‌گیرد. تیمچه امین‌الدوله از زیباترین قسمت‌های بازار کاشان است. دورتادور تیمچه که به سقف نیمه بازش معروف است، فرش و عتیقه‌فروشی به چشم می‌خورد. بازار کاشان از میدان کمال‌الملک تا میدان سنگ، و تا بازار مسگرها و میدان دروازه دولت ادامه دارد.

مسجد جامع کاشان

یکی از بناهای قدیمی کاشان، مسجد جامع است که گفته می‌شود در دوره سلجوقیان ساخته شده. هنر ایرانی و طرح‌های کاشی‌کاری از دلایلی هستند که باید این مسجد را در سفر به کاشان دید. مسجد جامع کاشان در خیابان باباافضل قرار گرفته.

حمام سلطان امیر احمد

حمام سلطان امیر احمد
حمام سلطان امیر احمد

هرکسی که به دیدن حمام سلطان امیر احمد می‌رود، کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای و طلایی و پشت‌بام این بنا برای همیشه در ذهنش می‌ماند. برای بازدید از این جاذبه دیدنی جذاب باید به کوچه سلطان امیر احمد در خیابان علوی بروید.

مجموعه آقابزرگ کاشان

مسجد و مدرسه آقابزرگ کاشان
مسجد و مدرسه آقابزرگ کاشان

مسجد آقابزرگ گنبدها و بادگیرهای هنرمندانه‌ای دارد و بسیاری را به اینجا می‌کشاند. مجموعه آقابزرگ از بخش‌های مختلفی مانند شبستان، هشتی ورودی و صحن مرکزی تشکیل شده. برای بازدید از مسجد آقابزرگ باید راه خیابان فاضل نراقی را پیش بگیرید.

تپه سیلک کاشان

تپه سیلک کاشان
تپه سیلک کاشان

برای تماشای تمدن قدیم ایران باید سری به تپه سیلک کاشان بزنید. این تپ محل دفن انسان‌های عصر باستان است که ۳۵۰۰ و ۳۰۰۰ سال عمر دارند. در خیابان امیرکبیر و نزدیک خیابان امیرالمومنین به بازدید از این مکان باستانی می‌توانید بروید.

خانه های تاریخی کاشان

بسیاری از خانه‌هایی مسکونی قدیمی در این روزها، درهایشان را به روی گردشگران باز کرده‌اند تا هرکس که بخواهد از معماری و حال و هوای صمیمی آن‌ها استفاده کند. اگر به کاشان می‌روید، بازدید از این خانه‌های تاریخی را در لیست کاشان‌گردی‌تان قرار دهید:

خانه طباطبایی‌ها

خانه طباطبایی‌ها کاشان
خانه طباطبایی‌ها کاشان

با فواره‌های دوست‌داشتنی و گچ‌بری‌های هنرمندانه، خانه طباطبایی‌ها به عروس خانه‌های ایران معروف و از شاهکارهای معماری ایرانی‌ست. آینه‌کاری‌ها، تزیینات و طراحی قرینه‌ و چشم‌نواز خانه نمی‌گذارد کسی به راحتی از خانه دل بکند. خانه سه بخش بیرونی، اندرونی و مخصوص خدمه دارد و بعد از ۲۰۰ سال همچنان باشکوه و زیباست. برای بازدید از آن باید راهی مرکز شهر و خیابان علوی شوید.

خانه بروجردی‌ها

خانه بروجردی‌‌ها کاشان
خانه بروجردی‌‌ها کاشان

زمان ساخت خانه بروجردی‌‌ها به دوره قاجار بر می‌گردد. خانه‌ای که به‌خاطر عشق پسر خانواده بروجردی به دختر آقای طباطبایی ساخته می‌شود و برای همین هم شبیه به خانه طباطبایی‌ست. این خانه تاریخی در خیابان علوی قرار دارد.

خانه عباسیان

خانه عباسیان کاشان
خانه عباسیان کاشان

معماری منحصربه‌فرد خانه عباسیان به‌قدری‌ست که جایزه زیباترین بنای ایرانی – اسلامی را هم گرفته. این خانه ۵ حیاط و بخش‌های متعددی دارد و درست حدس زدید؛ برای دیدنش باید به همان خیابان علوی معروف بروید!

جاذبه های دیدنی اطراف کاشان

اگر بخواهید برای سفری نصف روزه یا یک روزه برنامه‌ریزی کنید، پیشنهاداتی برای جاهای دیدنی اطراف کاشان هم داریم:

قمصر

قمصر
قمصر

این شهر به گلاب معروف است و بیش‌تر مسافران، اردیبهشت را برای سفر به قمصر انتخاب می‌کنند. فرقی ندارد چه فصلی به کاشان می‌روید، با ۳۵ دقیقه رانندگی می‌توانید از آب و هوای خوب آن لذت ببرید و با دستی پر از گلاب برگردید.

نوش آباد و آران و بیدگل

آران و بیدگل
آران و بیدگل

از کاشان با ۱۴ کیلومتر رانندگی به شهر زیرزمینی اویی در نوش آباد می‌رسید. گفته شده که از این مکان قبل از اسلام استفاده‌های دفاعی و نظامی می‌شده. آران و بیدگل هم فاصله چندانی با نوش آباد ندارد و اماکن دیدنی و تاریخی بسیاری را در خودش جای داده.

نیاسر

آتشکده نیاسر
آتشکده نیاسر

نیاسر هم یکی دیگر از مناطق خوش آب و هوای نزدیک به کاشان است و برای رسیدن به آنجا، به ۳۰ دقیقه رانندگی نیاز دارید. غار نیاسر یا غار سوراخ رئیس با قدمتی ۲۰۰۰ ساله، و آتشکده نیاسر از جاذبه‌هایی‌ست که می‌توانید ببینید.

مشهد اردهال

مراسم قالی‌شویان در مشهد اردهال
مراسم قالی‌شویان در مشهد اردهال

مشهد اردهال در ۴۰ کیلومتری کاشان قرار دارد و در صحن امام‌زاده سلطان، به آرامگاه سهراب سپهری می‌توان رفت. مراسم قالی‌شویان معروف‌ترین رسم مشهد اردهال در دومین جمعه ماه مهر برگزار می‌شود و دیدنش از نزدیک خالی از لطف نیست.

ابیانه

ابیانه
ابیانه

در روستای ابیانه که قدم بزنید، خانه‌های پلکانی سرخ رنگ با در و پنجره‌های چوبی، مردم محلی و لباس‌های رنگی سنتی چشم و دلتان را می‌برد. برای رفتن به ابیانه باید حدود یک ساعت و نیم در راه باشید که قطعا ارزشش را دارد.

سوغات کاشان

هیچ‌کس نمی‌تواند دست خالی از کاشان بیرون برود! این سوغات کاشان را یا حتما در زمان سفرتان امتحان کنید، یا برای خودتان و دوست و آشنا بیاورید. یادتان باشد که بهترین جا برای خرید سوغات کاشان هم بازار سنتی است.

مراکز خرید کاشان برای تهیه سوغات کاشان

  • بازار تاریخی کاشان

آدرس: اصفهان، کاشان، تقاطع خیابان باباافضل و میدان کمال الملک تا دروازه دولت

  • بازار بزرگ صفویه

آدرس: اصفهان، کاشان، خیابان شهید رجایی

برای خرید گلاب کاشان می توانید از بازار کاشان و از مغازه آقای پورمدنی، یا خیابان علوی و اطراف خانه‌های تاریخی کاشان خرید. همچنین دور میدان کمال الملک و کنار دهنه بازار چندین مغازه برای فروش گلاب و عرقیجات هست که می‌توان روی کیفیتش حساب کرد. گلاب خالص طعم گس و تلخی دارد و شفاف و بدون رنگ است.

اگر هم خواستید شیرینی های کاشانی را تهیه کنید پیشنهادی کنید که به سمت شیرنی سرای نانک در خیابان بهشتی روبروی باشگاه تختی یا از بازار بزرگ کاشان و از مغازه ی آقای شکر ریز یشیرینی های مورد نیاز خودتان را تهیه کنید.

دیگر مراکز خریدی که در راهنمای سفر به کاشان می خواهیم به آن ها اشاره کنیم مجتمع تجاری سبز، مرکز خرید شفق و مرکز خرید سپید،‌ از مرکزهای جدید شهر برای گشت و گذار و خرید هستند.

گلاب

کاشان
گلاب کاشان

درست است که اردیبهشت فصل گلاب‌گیری کاشان است، اما در هر فصلی می‌توان گلاب اعلا پیدا کرد. گلاب برای خیلی چیزها استفاده می‌شود؛ از غذا و دسر گرفته تا شربت و دمنوش.

باقلوا

باقلوای کاشان
باقلوای کاشان

اگر تا بازار رفتید، باقلوا را فراموش نکنید! فرق باقلوای کاشان با دیگر شهرها در این است که در دو مدل پسته و نارگیل درست می‌شود و تنوع زیادی دارد.

غنچه گل‌محمدی

غنچه گل‌محمدی
غنچه گل‌محمدی

خرید غنچه خوش‌عطر گل محمدی را نباید در سفر به کاشان از دست داد. انقدر تازه‌ست که تا ماه‌ها عطرش در آشپزخانه می‌ماند و برای چای و تزئین خوراکی‌های مختلف استفاده می‌شود.

حاجی بادام

حاجی بادام
حاجی بادام

شیرینی حاج بادومی خریدن و خوردنش بر هر مسافری واجب است، هم کوچکند و هم خوش‌خوراک و خوشمزه.

کلوچه کاشانی و پشمک

کلوچه کاشانی و پشمک
کلوچه کاشانی و پشمک

کلوچه‌های کاشانی در هر مراسم و مخصوصا نوروز پیدا می‌شود. از آنجا که این کلوچه‌ها شیرینی زیادی ندارند، آن را با پشمک می‌خورند.

برای خرید صنایع‌دستی کاشان به‌عنوان سوغات و یادگاری می‌توانید فرش، گلیم، جاجیم و ظروف مسی را خریداری کنید.


صنایع دستی کاشان


سوغات و صنایع دستی کاشان

فرش کاشان

یکی از محصولات بی‌نظیر ایران فرش است. طرح و نقش‌هایی که درهیچ جای دنیا پیدا نمی‌شود. حالا این بار در شهری هستیم که ۷۰ درصد فرش ماشینی کشور را تولید می‌کند. فرش کاشان آنقدر ظریف و هنرمندانه بافته می‌شود که در فهرست میراث معنوی سازمان جهانی یونسکو ثبت شده است. برای بافت این فرش‌ها از رنگ‌های طبیعی و هم چنین از نخ ابریشم استفاده می‌شود. این همه حساسیت در مواد مورداستفاده، انتخاب نقش و رنگ مناسب و عشق به بافت است که آن‌ را به معروف‌ترین فرش ایران بدل کرده است.

فرش کاشان یک سوغات بسیار بسیار خاص از این شهر است که معمولا بخشی از انتخاب توریست‌های غیرایرانی است که می‌خواهند تکه‌ای از ایران را با خود به کشورشان ببرند.

از ویژگی‌هایی که باعث می‌شود فرش کاشان میان فرش‌های شهرهای دیگر تمایز پیدا کند، طرح و نقش‌های خاص و ویژه آن است. در بافت این فرش از طرح‌های متنوعی استفاده می‌شود. این طرح‌ها یا طرح‌های طبیعی مانند گل و برگ و گیاه هستند و یا الهام‌گرفته از داستان‌های اساطیری ایران هستند.


خرید صنایع دستیفروش عمده صنایع دستی


گلیم و جاجیم کاشان

گلیم و جاجیم نیز از دسته سوغاتی‌های بافتنی کاشان هستند که به اندازه فرش کاشان گران نیستند؛ اما رنگ‌هاس شاداب و طرح‌های زیبایشان صفایی به خانه‌هاتان می‌بخشد. گلیم‌های کاشان دست‌بافت هستند که برای بافت آن‌ها از پشم استفاده می‌شود. جاجیم‌ها نیز زیراندازهایی هستند که کرک ندارند. چه در گلیم و چه در جاجیم طرح‌هایی خاص مانند طرح‌های طبیعی اسلیمی استفاده می‌شود. طرح‌هایی که وقتی با رنگ‌های خاص و خیره‌کننده نخ‌ها ترکیب می‌شوند،‌ محصولی خارق‌العاده تولید می‌کنند.

سوغات صنایع دستی کاشان

زیلوبافی کاشان

در روزهای گرم و داغ تابستان، زیلو به کمک مردم کاشان و جنوب می‌آید. زیلو نوعی فرش است که از نخ‌های خنک پنبه‌ای بافته می‌شود.

عجیب‌ترین و در عین حال هنرمندانه‌ترین نکته درباره زیلوها این است که طرح و نقش آن‌ها از قبل مشخص نیست.

زیلوها فرش‌هایی دست‌باف هستند که بافنده بر اساس حال و هوای خود در حین بافتن، نقش و طرح آن را خلق می‌کند. این فرش، مانند گلیم است با این تفاوت که گلیم از گشم و زیلو از پنبه بافته می‌شود.

شعربافی کاشان

شاید در ابتدا آن‌ را با شعر و ادبیات اشتباه بگیرید اما در اصل تلفظ اصلی آن شَعربافی است. شعربافی یکی از هنرهای بسیار قدیمی کاشان است. قدمت این هنر به ۳۵۰ سال می‌رسد. در واقع شعر پارچه‌ای از جنس ابریشم است.

این پارچه در رنگ‌های متنوع و به شکل طرحی ساده یا طرح‌های راه راه به فروش می‌رسد. از این هنر چند کارگاه شعربافی در جای جای کاشان به جا مانده است.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا نام آن شعربافی است؟ به اصطلاحی، به موی انسان و حیوان،‌ شَعر گفته می‌شود.

شعر هم نوعی پارچه ابریشمی است که با دستگاه بافندگی چهاروردی بافته می‌شود وقدمتی طولانی در کاشان و یزد دارد.

شعربافی سوغات شهرهای مختلفی در ایران است، اما اگر عازم کاشان شدید برای حفظ این هنر کهن هم که شده چند تکه شعربافی به سوغات ببرید.

گیوه بافی کاشان

گیوه، محصولی حاصل همکاری مردان و زنان روستایی کاشان؛ البته گیوه فقط مختص کاشان نیست و در شهرهای دیگر ایران هم این محصول بافته می‌شود.

مرکز گیوه بافی کاشان، روستای نشلج از توابع نیاسر است. در اصل گیوه از دو بخش کف و رویه تشکیل شده است و مردان کف گیوه را می‌بافند و زنان هم رویه آن‌ را.

هنر گیوه بافی که اتفاقاً از هنرهای اصیل و سنتی کاشان است، خوشبختانه همچنان جایگاهش را میان مردم شهر حفظ کرده است و کارگاه‌های فراوان گیوه بافی در کاشان و روستاهای اطراف آن پیدا می‌شود.

گیوه اتفاقا پاپوش بسیار راحتی هم هست، پس آن را نه فقط برای تزیین و یادگار بلکه به عنوان یک سوغات کاربردی از کاشان تهیه کنید.

سفالگری کاشان

خاک پربرکت کاشان را با دستان هنرمند و خلاق مردمان آن ترکیب کنید، طرح و نقش‌هایی جادویی و زیبا از آب درمی‌آید که هرکسی را به خریدن این هنر ناب تشویق می‌کند.

سفالگری از هنرهایی بسیار باستانی است که از ۷ هزار سال پیش نیز وجود داشته است. آنچه سفالگری امروز کاشان را برای ما جذاب‌تر می‌کند، دانستن این موضوع است که اولین چرخ سفالگری که متعلق به ۴۵۰۰ سال پیش است، در کاشان ساخته شده بود.

حالا بگویید مگر دلتان می‌آید خبر از این همه شکوه و تاریخ غنی سفالگری در کاشان داشته باشید و باز هم یکی از آن‌ها را به یادگیری نبرید؟

سفال کاشان
سفالگری در کاشان قدمتی باستانی دارد

کاشی‌سازی کاشان

هرچه که باشد شهر کاشان در اصفهان قرار گرفته است؛ استانی به رنگ فیروزه‌ای. هنر کاشی‌سازی با آن همه طرح و رنگ متنوع و چشم‌نواز که در اصفهان نمونه‌هایش را دیده‌اید، در کاشان هم پیدا می‌شود.

صنعت‌گران کاشانی در این مورد هم سنگ تمام گذاشته‌اند. کاشی‌سازی‌های کاشان همان ظرافت و دقت هنرمندانش را حکایت می‌کند. همانی که نمونه‌اش را در فرش‌های کاشان دیدیم. رنگ‌های فیروزه‌ای کاشی‌های کاشان با خودشان آرامشی به همراه می‌آورند که دوست دارید یک گوشه از خانه‌تان را به این هنر مزین کنید.

کاشی‌هایی که در هر خط و نقششان داستانی از ایران و زیبایی‌هایش روایت می‌کنند. حکایت‌هایی از سرزمین کهن شرقی که در این خطوط جاری شده‌اند.

مسگری کاشان

مسگری هنری دیرینه در کاشان است که هم‌اکنون مورد بی‌مهری قرار گرفته است. از آنجایی که کاشان، شهری قدیمی با تاریخی طولانی است، پیشینه مسگری در آن نیز به سالیان دراز گذشته برمی‌گردد.

هنری که حیف است دیگر به آن توجهی نشود. قدم زدن در بازار مسگرها و خیره شدن به رنگ‌های گرم و جذاب این ظروف برای خود عالمی دارد.

این نکته را هم نباید فراموش کرد که استفاده از ظروف مسی برای پختن غذا فواید فراوانی دارد.

زری بافی کاشان

این مورد از سوغاتی‌های بسیار گران شهر است، پارچه‌ای شبیه به لباس پادشاهان در گذشته. در تار و پود این پارچه از نخ‌هایی به نام گلابتون استفاده می‌شود.

این نخ‌ها از ابریشم و رشته‌های طلا و نقره ساخته شده است. اگرچه این پارچه ها بسیار گران و دست نیافتنی به نظر می‌رسند اما هم‌چنان در بازار شهر برای خرید موجود هستند.

زری‌بافی‌های قدیمی را بعضی از مادربزرگ‌های کاشانی هنوز در وسایل جهازی‌شان دارند! اگر یک هدیه و سوغات گران‌قیمت با ارزشی غیرقابل تخمین از کاشان می‌خواهید، قطعا انتخابتان باید زری‌بافی باشد!

 

مراکز خرید کاشان

علاوه بر بازار سنتی، برای خرید در کاشان گزینه‌های دیگری هم وجود دارد؛

بازار صفویه کاشان

یکی از قدیمی‌ترین مراکز خرید کاشان، پاساژ صفویه در خیابان رجایی‌ست. برای خرید لباس و پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی می‌توانید به بازار صفویه بروید.

کاشان مال
کاشان مال

کاشان مال

اگر دوست دارید در بازاری مجهز و جدید خرید و تفریح کنید، کاشان مال در بلوار امام رضا گزینه مناسبی است. از مغازه‌های متنوع، تا شهربازی و فودکورت در کاشان مال قرار گرفته.

غذاهای محلی کاشان

اگر در زمان سفر دلتان خواست غذاهای سنتی و محلی کاشان را انتخاب کنید، سراغ این غذاها را در رستوران‌ها بگیرید: کوفته آب سماق، گوشت لوبیا، نخودآله، چلو دیزی، آبگوشت به و شفته بادمجان. اگر هم می‌خواهید بیشتر درباره هرکدام از این غذاها بدانید.

غذای محلی کاشان؛ شفته نخودچی
غذای محلی کاشان؛ شفته نخودچی

بهترین رستوران های کاشان

اتفاق هیجان‌انگیز سفر کاشان، امتحان کردن غذاهای خوشمزه‌ و سنتی‌ست. این شهر رستوران‌های خوبی دارد که بعضی از آن‌ها با حال و هوایی سنتی و در خانه‌های تاریخی از مهمانان پذیرایی می‌کنند.

رستوران آیینه سرای عامری‌ها

اگر پس از گشت و گذار در بافت قدیم و خانه‌های تاریخی به‌دنبال رستورانی باکیفیت بودید، به رستوران سرای عامری‌ها سر بزنید. از انواع خورشت و غذاهای سنتی و ایرانی و نوشیدنی و شربت‌های خنک را در این رستوران می‌توانید سفارش دهید.

رستوران آیینه سرای عامری‌ها
رستوران آیینه سرای عامری‌ها

سفره‌خانه سنتی مادربزرگ

برای چشیدن طعم واقعی خورش آلو هویج با مرغ، به سفره‌خانه سنتی مادربزرگ می‌توان رفت. این سفره‌خانه محلی دنج و صمیمی دارد و در خیابان باباافضل قرار گرفته.

باغ رستوران نایب، رستوران اکبرجوجه، رستوران خاتون، رستوران سنتی مرشدی و رستوران ملل کاشان هم از دیگر رستوران‌های خوب این شهر هستند.

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد