راهنمای کامل سفر به اصفهان

اصفهان از تاریخی‌ترین شهرهای ایران است که زیبایی‌های بناهای تاریخی و معماری آن‌ها خیره‌کننده است. در سفر به جاهای دیدنی اصفهان دیدنی‌های تاریخی آن را فراموش نکنید.

جاهای دیدنی تاریخی اصفهان

آکواریوم اصفهان

آکواریوم اصفهان در منطقه جنگلی ناژوان و در نزدیکی زاینده‌رود قرار دارد. این آکواریوم در فاصله ۷ کیلومتری جنوب غربی مرکز شهر اصفهان واقع شده است و تا فرودگاه بین‌المللی اصفهان، ۳۲ کیلومتر (نیم‌ساعت) و تا راه‌آهن اصفهان ۱۷ کیلومتر فاصله دارد. فاصله آکواریوم اصفهان تا تهران، ۴۵۰ کیلومتر (حدود پنج ساعت) است.


معرفی کامل شهر خوی + سوغات


مسیر دسترسی به آکواریوم اصفهان

برای دسترسی به آکواریوم اصفهان از مرکز شهر باید از طریق خیابان جهاد، خود را به اتوبان خیام برسانید و به‌سمت جنوب برانید تا در امتداد همین اتوبان از اتوبان میرزا کوچک خان عبور کنید. قبل از رسیدن به اتوبان حبیب‌اللهی و میدان سهروردی از سمت راست خارج شوید و در اولین میدان به‌سمت چپ بپیچید تا وارد بلوار الفت شوید. این بلوار را امتداد دهید تا به پارکینگ پارک جنگلی ناژوان برسید. ماشین خود را پارک کنید و به‌سمت آکواریوم بروید. پیشنهاد می‌کنیم که با ماشین شخصی یا تاکسی‌های خطی در ایستگاه هتل پل به آکواریوم اصفهان بروید تا راحت‌تر به مقصد برسید.

اگر تصمیم دارید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید و با اتوبوس به این منطقه بروید، با خط شماره‌ ۲۲ (میدان جمهوری – ترمینال زاینده‌رود) به ایستگاه پل وحید یا با خط شماره‌ ۴۰ (هتل پل – شهرک امیریه) به ایستگاه میرزا کوچک‌ خان بروید. از هر دو ایستگاه تقریبا با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی به آکواریوم اصفهان می‌رسید. پیاده‌روی در این مسیر بسیار لذت‌بخش است و به‌دلیل قرار گرفتن در جاده سلامت و پارک ناژوان به‌هیچ‌وجه برای شما خسته‌کننده نخواهد بود.


راهنمای سفر به استانبول + جاهای تاریخی


درباره آکواریوم اصفهان

آکواریوم اصفهان با چهار هزار متر مربع مساحت، تونلی با طول ۳۵ متر در عمق هفت‌متری زمین است که در احاطه آکواریوم‌های غول‌پیکر پنج تا ۱۰ متری قرار دارد؛ آکواریوم‌هایی که در آن‌ها انواع گونه‌های مختلف آبزیان آب‌های شور و شیرین از ماهی‌های کوچک رنگارنگ گرفته تا کوسه‌های خطرناک و نادر به چشم می‌خورند.

با قدم زدن در این تونل تجربه‌ای به دست می‌آورید که خاطره آن را هرگز از یاد نخواهید برد؛ البته باید بدانید که در آکواریوم اصفهان علاوه بر تماشای ماهی‌ها، فعالیت‌های هیجان‌انگیز دیگری نیز برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است. عمق زیاد تونل آکواریوم سبب شده است تا محفظه‌های آب از نور آفتاب در امان باشند؛ به این ترتیب هم دمای آن‌ها با توجه به نوع ماهی‌ها قابل تنظیم است و هم نور زیاد و انعکاس آن در آب، چشم بینندگان را اذیت نمی‌کند.

جالب است بدانید آکواریوم اصفهان اولین آکواریوم تونلی ایران به شمار می‌آید و با وجود امکاناتی مدرن و پیشرفته، هزینه بلیط آن نسبت به بلیط سایر آکواریوم‌ها در سطح جهان مقرون‌به‌صرفه‌تر است. در این آکواریوم پس از تهیه بلیط شما را به راهروی شیب‌دار دیگری راهنمایی می‌کنند که به ورودی اصلی آکواریوم می‌رسد.

آکواریوم اصفهان متشکل از ۳۳ آکواریوم است و ۱٫۵ میلیون لیتر آب را در خود جای داده است. کناره‌ها و سقف تونل با شیشه‌های آکواریوم پوشانده شده است و بودن در فضایی شبیه به اعماق اقیانوس‌ها را برای شما شبیه‌سازی می‌کند. برخی از آکواریوم‌های به‌کاررفته در تونل آکواریوم اصفهان نیز به موضوعی خاص اختصاص دارند و به آن‌ها تماتیک گفته می‌شود.


صنایع نقره اصفهان


تاریخچه ساخت آکواریوم اصفهان

آکواریوم اصفهان مطابق با استانداردهای جهانی با مشارکت شرکت اوشن‌ آکواریوم ترکیه ساخته و در بهمن ماه ۱۳۹۷ با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور افتتاح شد. در مراسم افتتاح، معاون رئیس‌جمهوری گفت که جهانگردی را باید با «ایرانگردی» آغاز کرد و شهردار اصفهان نیز تایید کرد که ایرانگردی باید از «اصفهان‌گردی» آغاز شود. این پروژه، با ۵۰ درصد سهم ایران در اصفهان و در منطقه جنگلی ناژوان آغاز شد. برای ساخت این آکواریوم ۳۵,۰۰۰ مترمکعب خاک‌برداری و پی‌کنی شد و بتن‌ریزی آن بیش از ۷,۱۹۹ مترمکعب و میزان آرماتوربندی آن ۶۳۵,۴۵۹ کیلوگرم بود.

شرکت اوشن‌ آکواریوم یکی از ۱۰ شرکت برتر دنیا در زمینه طراحی، معماری، محاسبات فنی، ساخت و بهره‌برداری محل‌های نگهداری و نمایش حیوانات زنده شامل آکواریوم، باغ‌ وحش، باغ خزندگان، پروژه‌های تلفیقی و غیره است و از با سابقه‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان به شمار می‌رود. این شرکت با در اختیار داشتن با تجربه‌ترین مهندسان، مشاوران و معماران متخصص از ابتدای شروع پروژه ساخت آکواریوم اصفهان تا افتتاح و بهره‌برداری پروژه را بر عهده داشت.


صنایع دستی خاتم کاری روی چوب


آتشگاه اصفهان

آتشگاه اصفهان که با نام‌ آتشکده اصفهان نیز شناخته می‌شود، از کهن‌ترین یادگار‌های تاریخی دوره ساسانی و جاهای دیدنی اصفهان است. نام اصلی این آتشکده دژ مهربین بوده است و حال مردم به آن قلعه ماربین نیز می‌گویند. این آتشکده یکی از هفت آتشکده بزرگ و مهم دوران ساسانیان محسوب می‌شد.

آتشگاه اصفهان

آتشگاه اصفهان کجاست؟

آتشگاه اصفهان بر بلندای ۱۰۰ متری کوه آتشگاه، در بخش ماربین و هشت کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد. این مکان در قسمت جنوبی خمینی‌شهر، با فاصله ‎دو کیلومتری از منارجنبان و در قسمت شمالی بزرگراه اصفهان-نجف ‌آباد واقع شده است. از بالای این کوه شاهد چشم‌اندازی زیبا از چهارسوی شهر، باغ‌ها و کشتزارهای اطراف خواهید بود.

بنای عالی قاپو

کاخ عالی قاپو از زیباترین بناهای تاریخی به جا مانده از دوران حکومت صفویان و از مشهورترین جاهای دیدنی اصفهان است. کاخ یا عمارت عالی قاپو در ضلع غربی میدان نقش جهان اصفهان و مقابل مسجد شیخ لطف الله قرار دارد. در گذشته از عمارت عالی قاپو با نام‌های «دولتخانه مبارکه نقش جهان» و «قصر دولتخانه» نیز یاد می‌کردند. کاخ عالی قاپو ۱۸۰۰ متر مربع مساحت، ۶ طبقه و ۳۸ متر ارتفاع دارد. عالی‌قاپو تنها بنایی است که نسبت به سایر بناهای پیرامون میدان پیش‌آمدگی دارد و در زمان خود نمادی از قدرت حکومتی به شمار می‌رفت و با معماری زیبا بر پایه چوب، از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین بناهای آن دوران محسوب می‌شد.

سردر ورودی عمارت عالی قاپو در زمان صفویان، دروازه ورود به تمام بناهای سلطنتی در میدان نقش جهان بوده است. شاه عباس اول صفوی، به‌منظور نشان دادن قدرت و شکوه دولت خود، دستور به ساخت عمارت عالی قاپو داد. جلسات مهم حکومتی، استقبال از مهمانان خارجی و مراسم دولتی در این کاخ برگزار می‌شد؛ همچنین بالکن این عمارت محلی برای اتراق شاه عباس و اطرافیان او در زمان برگزاری مسابقات چوگان و اسب‌سواری در میدان نقش جهان و تماشای این مسابقات بود.

عمارت عالی قاپو در زمان شاه عباس اول بسیار مورد احترام بود و عبور از در ورودی این بنا برای همگان میسر نبود. در بازدید از میدان نقش جهان اصفهان، این ساختمان ۶ طبقه توجه بسیاری از گردشگران را، از گذشته‌های دور تاکنون، جلب می‌کند.

کاخ عالی قاپو را با عنوان بلندترین کاخ عهد صفوی می‌شناسند که با پلکانی باریک از طبقه همکف به طبقات بالاتر می‌رسد. بالا رفتن از این پله‌ها به‌دلیل ارتفاع بلند آن‌ها کمی سخت است؛ اما در پس آن ایوانی زیبا با ستون‌های چوبی قرار دارد که ارتفاعش به ۲۰ متر می‌رسد و تماشای میدان نقش جهان از فراز آن بسیار لذت‌بخش است. در این ایوان می‌توانید مسجد شیخ لطف الله را پیش رویتان، سر در قیصریه را در سمت چپ و مسجد شاه را در سمت راست ببینید. عمارت عالی قاپو از جالب توجه‌ترین بناهای تاریخی در میدان نقش جهان اصفهان به شمار می‌رود.


صنایع دستی قلمزنی اصفهان


وجه تسمیه

عالی‌قاپو به دو صورت تلفظ شده است که برای هرکدام وجه‌تسمیه‌ای گفته‌اند. عالی قاپو که بیشتر در محاورات و مکاتبات متداول است، از کلمه عالی و قاپوی ترکی به معنی درگاه تشکیل می‌شود؛ به‌معنای باب عالی! واژه ترکی «قاپی» پیش از آن‌که جای خود را به «باب» و «باب عالی» بدهد، ابتدا به‌معنای کاخ سلطان بود. همان طور که باب عالی در عثمانی معمول بود، بین ایرانیان شیعه نیز چنین بابی وجود داشت که مانند باب عالی عثمانی مورد احترام بود. ازاین‌رو، کلیه کسانی که می‌خواستند وارد عالی‌ قاپو شوند باید خم‌ می‌شدند، آستانه را می‌بوسیدند و داخل می‌شدند. طبق روایات تاریخی حتی شاه‌ عباس نیز هنگام ورود به این عمارت از اسب پیاده می‌شد. علاوه بر این، عالی‌قاپو محل تحصن مقصران و گناهکاران بود و هر گناهکاری که به عالی‌ قاپو راه می‌یافت، کسی نمی‌توانست او را از آنجا بیرون بیاورد، مگر به امر شاه صفوی!

در مقابل عده‌ای نوشته‌اند، هنگامی‌ که شاه‌ عباس کبیر در نقره را برای بارگاه حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام به نجف برد و نصب کرد، دری را که پیش از آن در آنجا قرار داشت، برای تبرک به اصفهان آورد و در عالی‌قاپو نصب کرد. به این ترتیب، آن را علی قاپو یا قاپی نامیدند و از آنجا که منسوب به بارگاه امام علی (ع) بود، مورد احترام شاه و مردم قرار داشت و هر کش پای خود را روی آن می‌گذاشت، مجازات می‌شد. کسانی که مورد لطف شاه قرار می‌گرفتند، با تشریفات خاصی مقابل در قصر می‌آمدند، آن را می‌بوسیدند و با صدای بلند، عظمت و قدرت شاه را از خداوند مسئلت می‌کردند. جالب اینکه حتی تا چند سال پیش، مردم در اطراف آن آش‌ می‌پختند، نذری می‌دادند و به زنجیر جلو در مزبور، رشته‌هایی به‌‌عنوان دخیل می‌بستند.


دوران هنردر اصفهان


تاریخچه عالی قاپو

عکس قدیمی از عمارت عالی قاپو

عکس قدیمی از نمای عالی قاپو در میدان نقش جهان

قدمت عمارت عالی قاپو به حکومت صفویان در ایران باز می‌گردد، زمانی که اصفهان پایتخت فرماندهی بود. بر اساس برخی مستندات تاریخی، کاخ عالی‌ قاپو روی کاخی از عهد تیموریان احداث شد که قدمت آن به سال ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۶ هجری قمری می‌رسید.

عمارت عالی قاپو در حدود سال ۱۰۵۴ هجری قمری (بین سال‌های ۹۷۱ تا ۹۷۷ هجری شمسی) به دستور شاه عباس اول ساخته شد که از مقتدرترین پادشاهان ایران بوده است؛ البته تکمیل ظرایف و تزیینات عمارت عالی قاپو پس از مرگ شاه عباس اول صورت گرفت. شاه صفوی، سفرا و شخصیت‌های عالیقدر را در این کاخ به حضور می‌پذیرفت. ساخت کامل بنای عالی قاپو و تکمیل تزیینات داخلی این عمارت در طول پادشاهی شاه عباس اول، شاه عباس دوم و شاه سلطان حسین صورت گرفته است. این فاصله زمانی که مراحل ساخت بنا به‌صورت متناوب در آن جریان داشته است، نزدیک به ۱۰۰ سال طول کشیده است. پایه‌گذاری بنا بیشتر به زمان شاه عباس اول و دوم و مرمت و تزیین آن به زمان پادشاهی شاه سلطان حسین باز می‌گردد. صائب تبریزی در پایان بنای این تالار، قصیده قرایی سروده و تقدیم به شاه عباس کرده که ابیاتی از آن این‌چنین است:

منت ایزد را که از لطف خدای مستعان     عالم افسرده شد از باد نوروزی جوان

جوهر تیغ شجاعت، شاه عباس آنکه هست      نور عالمگیری از سیمای اقبالش عیان

چون شد از تعمیر دل‌ها فارغ از توفیق حق      کرد تالار فلک قدری بنا در اصفهان

گرچه چندین نقش موزون داشت در هر گوشه‌ای    زین عمارت شد بلند آوازه نقش جهان

تا بود خورشید تابان شمسه‌ طاق سپهر       جلوه‌گاه سایه‌ حق باد این عالی مکان

در تزیینات داخلی بنای عمارت عالی قاپو، آثار هنری برجسته خوش‌نویسی و مینیاتور از دوران بعد از شاه عباس اول نیز دیده می‌شوند که نشان از تکمیل کاخ قاپو پس از مرگ وی دارد. با توجه به هدف شاه عباس از ساخت عمارت عالی قاپو که استفاده از آن به‌عنوان «قصر دولتخانه» بود، معماری بنا توسط برجسته‌ترین معماران ایرانی طراحی شد. این اقدامات پس از جابه‌جایی پایتخت از شهر قزوین به اصفهان انجام شدند.

پیش از تغییر پایتخت در دوره صفویان، بنایی به همین نام در شهر قزوین، محل استقرار صفویان وجود داشت؛ به همین دلیل و به اعتقاد مورخان، کاخ عالی قاپوی اصفهان نمونه مجلل‌تر از کاخ عالی قاپو در خیابان سپه قزوین است که شاه عباس اول به‌منظور نشان دادن عظمت دولت خود و اقتدارش تصمیم به ساخت آن گرفت.

ساخت بنای عمارت عالی قاپو و تزیینات داخلی این کاخ به مرور زمان و در طول پادشاهی شاه عباس اول، شاه عباس دوم و شاه سلطان حسین انجام شده است

بنای اولیه با سرعت زیادی در زمان شاه عباس به پایان رسید؛ اما می‌توان مراحل تکمیل این عمارت را به دوره‌های مختلف تقسیم کرد، که کارشناسان از روی کتیبه‌ها و اشعار نوشته شده داخل بنا به این اطلاعات دست پیدا کرده‌اند. به‌عنوان مثال، وجود کتیبه‌ای به خط نستعلیق در زمان شاه سلطان حسین نشان از آن دارد که تزیینات طبقه سوم در زمان این آخرین پادشاه صفوی اضافه یا مرمت‌ شده ‌است.

در ابتدای ساخت عالی قاپو و در مرحله اول، این بنا تنها به‌منظور برقراری مسیر ارتباطی میان باغ نقش جهان و دیگر کاخ‌های اطراف ساخته شد و فقط پادشاه و درباریان برای انجام امور تشریفاتی، استقبال از مهمانان خارجی و انجام برخی امور اداری از آن استفاده می‌کردند. البته فضایی اختصاصی برای استراحت و زندگی شاه و امکانات مناسب در عالی قاپو ساخته بودند. بازار اطراف عالی قاپو در ابتدا تنها یک طبقه بود و ورودی عمارت عالی قاپو به مغازه‌ها اشراف داشت.

با گسترش شهر اصفهان و افزایش جمعیت ساکن در این شهر و مهاجرت از آبادی‌های اطراف به پایتخت، بر اهمیت مقر حکومت نیز افزوده شد و به همین منظور، بر تعداد طبقه‌های عمارت عالی قاپو افزودند. در سال ۱۰۵۳ هجری قمری در زمان سلطنت شاه‌ عباس دوم، ایوانی با ۱۸ ستون چوبی به ارتفاع ۱۰ متر به طبقه سوم کاخ عالی‌قاپو اضافه‌ شد. ستون‌های الحاقی با آینه پوشانده و سقف آن با صفحات بزرگ نقاشی تزیین شدند. دیوارهای ایوان دارای دو پوشش تزیینی بود که اولی در زمان شاه‌ عباس دوم و دومی در زمان شاه سلطان حسین به آن الحاق شد. از فراز آخرین طبقه کاخ عالی‌قاپو و ایوان باشکوه آن، شاهان صفوی و مهمانان آن‌ها به تماشای بازی چوگان، چراغانی، آتش‌بازی و نمایش‌های میدانی می‌نشستند. وسعت این ایوان ستون‌دار حدود ۴۸۰ مترمربع است و کف آن با تیرهای چوبی، شناژبندی شده که به استحکام بنا افزوده است.

با این تغییرات، شکل ظاهری ساختمان تفاوت‌های زیادی کرد و به‌شکل امروزی آن نزدیک شد. ورودی مجلل امروزی در این زمان بنا شد و از شکل ساده‌اش در آمد. بر تعداد طبقات و اتاق‌های کاخ نیز افزودند. این دوره را می‌توان دوران طلایی صفویان نامید که در اوج قدرت، شهرت و محبوبیت قرار داشتند.

پس از آن، تصمیم به افزایش امکانات رفاهی کاخ عالی قاپو برای اقامت مهمانان گرفتند و تالار موسیقی نیز در آخرین طبقه به عمارت عالی قاپو اضافه شد. سالن موسیقی از نظر معماری تفاوت‌هایی با دیگر قسمت‌های کاخ دارد و داخل آن تزیینات بسیار زیبایی تعبیه شده است. پس از تغییرات بنا، ایوان مشرف به باغ را نیز گسترش دادند تا برای تماشای رویدادها و مراسم و مسابقات داخل میدان، فضای بیشتری برای تماشا وجود داشته باشد، به همین دلیل ایوان را تا هفت متر از دکان‌های بازار جلوتر بردند و سپس بخش ورودی عمارت را نیز وسعت دادند تا فضای کافی برای استقبال از مهمانان و رژه‌های تشریفاتی به وجود بیاید.

کاخ عالی قاپو کجاست؟

کاخ عالی قاپو در شهر اصفهان و در ضلع غربی میدان نقش جهان قرار دارد. میدان نقش جهان در مرکز شهر اصفهان و نزدیک به شمال این شهر قرار گرفته است. برای رسیدن به عمارت عالی قاپو باید به‌سمت میدان نقش جهان بروید.

عمارت عالی قاپو روبه روی استخر میان میدان نقش جهان اصفهان

  • آدرس عمارت عالی قاپو: شهر اصفهان، خیابان استانداری، خیابان سپه، میدان نقش جهان، ضلع غربی میدان (مشاهده روی نقشه)
  • زمان بازدید: همه روزهای هفته از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر
  • هزینه بلیط عمارت عالی قاپو: نفری ۳,۰۰۰ تومان برای گردشگران داخلی و هر نفر ۲۰,۰۰۰ تومان برای گردشگران خارجی
  • عمارت عالی قاپو در روزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد، ۲۱ ماه رمضان، ۲۸ صفر و تاسوعا و عاشورا تعطیل است.

 

شهر رویاهای اصفهان

شهربازی شهر رویاهای اصفهان

در این شهربازی از وسایلی با بالاترین استاندارد استفاده شده است و نظیر آن در کشور وجود ندارد. شهربازی شهر رویاها که نخستین شهربازی کشور در کلاس بین‌المللی است، می‌تواند با نزدیک به ۹۰ جاذبه متنوع شما را حتی برای یک روز کامل سرگرم کند. ظرفیت پذیرش این شهر بازی، روزانه ۶۰۰ نفر است.

شهر رویاهای اصفهان کجاست؟

شهر رویاهای اصفهان در بزرگراه کمربندی شرق اصفهان، پس از روشن دشت واقع شده است و نرسیده به دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان قرار دارد. بهترین راه برای دسترسی به این مجموعه استفاده از خودروی شخصی است.

بخش‌های شهر رویاهای اصفهان

شهر رویاها به‌طور کلی در دو بخش روباز و سرپوشیده ایجاد شده است:

بخش روباز

بخش روباز از ۱۱ بازی مختلف برای کودکان و بزرگسالان تشکیل شده است که شامل سقوط آزاد، ترن معلق، ترن خانواده، رالی کودک، موتور فضایی، زنبور، تاب زنجیری، بازوی چرخان، کرم کوچولو، بازوی چرخان و کاروسل (اسب‌سواری گردان) می‌شود.

 

موزه موسیقی اصفهان کجاست؟

  • آدرس: اصفهان، خیابان چهارباغ عباسی، بوستان هشت بهشت، موزه موسیقی اصفهان
  • تلفن: ۲۲۵۱۴۸۴ ۰۹۱۳
  • ساعت بازدید: ۹ تا ۲۱

موزه موسیقی اصفهان در یکی از مشهورترین خیابان‌های این‌ شهر با نام خیابان «چهارباغ عباسی» و در محوطه کاخ زیبای هشت بهشت قرار دارد. این موزه، نخستین موزه خصوصی موسیقی در ایران است.

مسیر دسترسی به موزه موسیقی اصفهان

خودروی شخصی: موزه موسیقی اصفهان در خیابان چهارباغ عباسی قرار دارد. این خیابان امروزه به پیاده راه تبدیل شده و برای دسترسی به این موزه لازم است چند دقیقه‌ای را روی سنگ‌فرش‌ این خیابان در میان درختان سربه‌هم آورده قدم بزنید. به این منظور می‌توانید خودروی خود را در نزدیک‌ترین نقطه به موزه، در یکی از خیابان‌های باغ گلدسته یا شیخ بهایی پارک کنید و مسیر باقی‌مانده را بوستان هشت بهشت را پیاده بپیمایید. همچنین می‌توانید برای لذت بردن از حال‌وهوای دلنشین خیابان چهارباغ عباسی، خودروی خود را در حوالی یکی از میدان‌های انقلاب یا امام حسین (ع) پارک کنید و طول خیابان چهارباغ عباسی قدم بزنید؛ مدت زمان این پیاده روی کمتر از ۱۰ دقیقه خواهد بود.

مترو: نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به موزه موسیقی اصفهان، ایستگاه مترو امام حسین است که در فاصله ۵۰۰ متری (حدود ۶ دقیقه پیاده‌روی) از موزه قرار دارد.

درباره موزه موسیقی اصفهان

«موزه موسیقی» به مکانی برای نگهداری و بازدید از انواع آلات موسیقی در سبک‌های متفاوت این هنر گفته می‌شود. این موزه، نمایانگر قدمت و تاریخچه فرهنگ ارزشمند موسیقی یک منطقه، شهر یا کشور است. موزه‌های موسیقی در شهرها و استان‌های مختلف کشور، تصویری گویا از علاقه و گرایش مردم آن منطقه به سبک‌های مختلف موسیقی سنتی، کلاسیک و مدرن به شمار می‌رود.

در موزه موسیقی اصفهان علاوه بر آشنایی با بیش از ۳۰۰ نوع ساز موسیقی، از اجرای موسیقی زنده نیز بهره خواهید برد. کارشناسان متخصص، آشنا به موسیقی و مسلط به چند زبان زنده دنیا در این موزه برای شرح آلات موسیقی حضور دارند. همچنین فروشگاهی از آلات موسیقی و صنایع دیگر در موزه موسیقی اصفهان وجود دارد. از سازهای موجود در این موزه می‌توان به ساز قانون (یکی از کهن‌ترین سازهای ایرانی)، قیچک (ساز محلی جنوب شرقی ایران)، تار (ساز چند ملیتی)، چنگ، رباب، بربط، نی، کمانچه، تمبک، سنتور و… اشاره کرد.

موزه موسیقی اصفهان

تاریخچه موزه موسیقی اصفهان

موزه موسیقی اصفهان نخستین و تنها موزه موسیقی خصوصی در کشور است که در ۱۱ آذر ۱۳۹۴، توسط دو تن از موسیقی‌دانان علاقه‌مند به موسیقی سنتی ایران، مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی تاسیس شد. هدف از ساخت این موزه‌، آشنا کردن افراد با موسیقی اصیل ایرانی، آشنایی با سازهای محلی و نحوه‌ ساخت آن‌ها است. موزه موسیقی اصفهان ابتدا در ساختمانی در خیابان توحید اصفهان بنا شد و پس از چند سال‌ به محل کنونی خود در پارک هشت بهشت انتقال یافت.

موزه موسیقی اصفهان یک سال پس از تاسیس، موفق به کسب رتبه نخست شاخص اصول فنی و استانداردهای فیزیکی از شورای بین‌المللی موزه‌های ایران و کسب عنوان بهترین موزه خصوصی ایران از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور شد. این موزه در مدت زمان کوتاهی توانست نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کند و در بسیاری از سایت‌های داخلی و خارجی شهرت یابد. بیشتر گردشگران از بازدید موزه موسیقی اصفهان رضایت کامل داشته‌اند.

کاخ چهلستون

کاخ چهلستون در شب

کاخ چهلستون یکی از نمونه‌ باغ‌های سلطنتی به جامانده از دوره صفوی در شهر اصفهان است که با نام باغ موزه چهلستون نیز شناخته می‌شود. در واقع، این باغ بخش کوچکی از باغ وسیع جهان‌نما است که شاه عباس اول با احداث کوشکی در میان آن هسته نخستین کاخ چهلستون را ایجاد کرد. این میراث تاریخی از جمله مشهورترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی اصفهان محسوب می‌شود که با وجود آسیب‌های وارد شده، هنوز هم زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای برای عرضه به دیدگان گردشگران و بازدیدکنندگان دارد.

باغ چهلستون در بستر شهر و در میان سایر باغ‌ها شکل‌ گرفته و امكان دسترسی به آن از سایر باغ‌ها میسر بود. مجموعه‌ای از این باغ‌ها كه در امتداد چهارباغ شکل‌ گرفته بودند، یكی از شالوده‌های اصفهان عصر صفوی را شكل می‌دادند و نقش باغ چهلستون از این جنبه ممتاز است؛ زیرا حلقه وصل این شالوده و شالوده دیگر شهری، یعنی مجموعه نقش‌جهان بوده است.

باغ چهلستون سه در ورودی داشته است که در قدیمی آن، رو به شرق قرار دارد. هنگام ورود به باغ از سردر اصلی آن، پس از طی مسافتی نه چندان زیاد، به استخر بزرگ جلوی عمارت و سپس به خود بنا خواهیم رسید. محور اصلی باغ، جهت حرکت را به کمک درختانی در دو سو به‌سمت کاخ اصلی نشان می‌دهد. باغ چهلستون دارای شیب بسیار كمی است كه به جاری شدن آب در جوی‌ها كمک می‌کند.

کاخ چهلستون کجاست؟

کاخ چهلستون در شرق خیابان چهارباغ پایین، جنوب خیابان سپه و غرب میدان نقش‌ جهان قرار دارد. برای دسترسی می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید. ایستگاه متروی میدان امام حسین یا ایستگاه اتوبوس میدان امام حسین تا کاخ چهلستون فاصله زیادی ندارد و می‌توانید این مسیر را پیاده کنید. اگر با خودروی شخصی می‌روید، می‌توانید از پارکینگ‌های عمومی خیابان‌های اطراف استفاده کنید. همچنین اگر از سمت میدان نقش جهان قصد بازدید از کاخ را دارید، می‌توانید به‌راحتی با کمی پیاده‌روی به مقصد برسید. برای این منظور از خیابان سپه به‌سمت دروازه دولت حرکت کنید. در تقاطع خیابان استانداری به‌سمت چپ بپیچید. اندکی بعد کاخ موزه چهلستون را خواهید دید.

مسجد جامع اصفهان

محوطه مسجد جامع اصفهان

قديمی‌ترين بنای تاريخی اصفهان را بايد مسجد جامع يا مسجد جمعه تلقی کرد. سيمای فعلی مسجد عمدتا مربوط به اقدامات دوره سلجوقی است؛ اما تعميرات و الحاقات آن به دوران‌ بعد، به‌خصوص عصر صفويان مربوط می‌شود. گرچه در کاوش‌های باستان‌شناسی آثاری متعلق به دوران آل‌بويه و قرن سوم هجری کشف شده‌اند. در همين کاوش‌ها آثاری از دوران قبل از اسلام نيز به دست آمده است. بخش‌های مختلف مسجد جامع اصفهان که در آخرین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو به فهرست جهانی افزوده شده است، نزدیک به دوهزار سال شکل گرفته‌ و طی این سال‌ها در حال مرمت یا بازسازی بوده است. مهم‌ترین طرح‌های توسعه مسجد جامع اصفهان در دوران آل‌بویه و پس از آن، در دوران حکومت صفویه شکل گرفته است.

مسجد جامع اصفهان کجاست؟

مسجد جامع اصفهان که به مسجد جامع عتیق نیز شهرت دارد، در میدان قیام، خیابان علامه مجلسی واقع شده است. به بیانی دیگر این مسجد در بخش قدیمی اصفهان، ضلع باختری خیابان هاتف و انتهای بازار بزرگ قرار دارد. به‌طور کلی به همان اندازه که میدان نقش جهان و عمارات تاریخی اطراف آن یادآور معماری و هنر دوران صفوی است، مسجد جمعه و محلات پیرامون آن افسانه زندگی در عهد سلجوقیان و روزگار پیش از آن را بیان می‌کند.

باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان نه‌تنها به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی اصفهان میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان است، بلکه مرکزی برای شناسایی و بازدید و تحقیق دانش‌پژوهان و محققان نیز به شمار می‌آید. این مجموعه فعالیت خود را در مرداد سال ۱۳۷۵ آغاز كرد و مساحتی بالغ بر ۵۵۰۰۰ متر مربع دارد. مساحت داخلی زیر توری باغ ۱۷۰۰۰ متر مربع و مساحت توری ۴۰۰۰۰ متر مربع است. این توری روی ۱۶ ستون متحرک به ارتفاع حداكثر ۳۲ متر قرار دارد. در این مجموعه از بیش از ۱۳۰ گونه انواع مرغ و پرنده نگهداری می‌شود.

باغ پرندگان اصفهان کجاست؟

باغ پرندگان اصفهان در مجموعه ناژوان، در ساحل زاینده‌رود قرار دارد. این موقعیت یکی از بهترین مکان‌ها در حاشیه زاینده‌رود و از نظر آب‌و‌هوا، مناسب‌ترین محل برای نگهداری این پرندگان است. بهترین گزینه‌ها برای دسترسی به این مجموعه استفاده از خودروی شخصی یا تاکسی‌های آنلاین است. برای دسترسی شخصی از پل وحید به‌سمت سه‌راه سیمین در امتداد پارک ناژوان پیش بروید. نرسیده به خیابان سیمین (سهروردی)، بعد از میدان به‌سمت راست بپیچید و وارد پارک ناژوان شوید. در پارک کافی است در خیابان الفت پیش بروید تا به باغ پرندگان برسید. شلوغی و ترافیک را در ایام پرگردشگر و تعطیلات در نظر بگیرید.

در سال‌های اخیر بخش خصوصی به کمک شهرداری شهر اصفهان نمونه‌هایی از پروانه‌ها و نمونه‌هایی از خزندگان را گرد‌آوری کرده و در مجموعه‌هایی به نام‌های باغ پروانه‌ها و باغ خزندگان در ناژوان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده است. آکواریوم اصفهان نیز در فاصله کمی از باغ پرندگان قرار دارد و می‌توانید هم‌زمان از تمام مجموعه‌ها در یک روز بازدید کنید.

سوغات اصفهان

گز

سوغات اصفهان

 

گز اصفهان، قدمتی طولانی و چند صد ساله دارد. قرن‌ها پیش، پادشاهان ایرانی، گز را به دیگر پادشاهان دنیا پیشکش می‌کردند. در واقع قدمت گز به ۴۵۰ سال پیش و به زمان سلطنت صفویان برمی‌گردد و مهم‌ترین سوغات اصفهان است. این شیرینی لذیذ، از ماده‌ای به نام گز انگبین تهیه می‌شود.

گز انگبین ریشه‌ گیاهی به نام بته یا درخت گز است. ارتفاع این درخت کوهستانی حداکثر به دو متر می‌رسد و بیشتر در مناطق خوش‌آب‌و‌هوای بختیاری و خوانسار در دامنه‌ کوه‌ها به عمل می‌آید.

برای تهیه گز مرغوب از دانه‌های گز گیاهی، شکر و مغز پسته یا بادام و مواد دیگر استفاده می‌شود. گاهی بنا به سفارش عده‌ای، ماده‌ای به نام شیر خشت به گز اضافه می‌کردند و حتی به‌جای آب خالص در آن آب هندوانه می‌ریختند. این نوع گز سفارشی و مخصوص بود که برای پادشاهان و روسای ممالک دیگر به‌عنوان سوغات فرستاده می‌شد و در بازار یافت نمی‌شد؛ اما گز بسیار مرغوب به‌علت کمبود و گرانی ماده اولیه، کمتر تهیه می‌شود.

قیمت گر انگبین بسیار بالا است؛ به همین دلیل و از آنجایی که قیمت محصول نهایی افزایش می‌یابد، امروزه از گلوکز، گلاب، شکر، سفیده تخم‌مرغ، انواع مغزها مثل بادام، فندق، خلال و بیدمشک برای تهیه‌ گز استفاده می‌کنند و به‌جای انگبین، از ترنجبین، شیرخشت، عسل یا انگبین علفی استفاده می‌شود.

گز را به‌شکل‌های مختلفی بسته‌بندی و تولید می‌کنند که این انوع مختلف عبارت است از:

  • گز لقمه‌ای: پس از درست شدن مواد، گز را با یک دستگاه خاص به قطعات همسان و یک‌شکل برش می‌دهند.
  • گز آردی: گز را به‌شکل گلوله‌های درمی‌آورند سپس با دستگاه پرس به اشکال مربع یا دایره و… شکل می‌دهند. این نوع گز را در بستری از آرد قرار می‌دهند تا سطح چسبنده‌ گز با آرد پوشانده شود و ماندگاری بیشتری را برای گز فراهم کند.
  • گز سکه‌ای: این نوع از گز شبیه گز آردی است؛ اما آن را بعد درست شدن در اندازه‌های کوچک به‌شکل سکه درمی‌آورند و بسته‌بندی می‌کنند.
  • گز برشی: پس از آماده‌سازی مواد و قبل از بسته‌بندی، گز را با دستگاه‌های مخصوص به شکلی برش می‌دهند که مغز داخل آن مشخص باشد.
  • گز با لایه‌ شکلاتی: برای تهیه‌ این نوع گز، آن را با لایه‌ای از شکلات می‌پوشانند تا رطوبت آن حفظ شود و زمان ماندگاری آن افزایش یابد. علاوه بر این به‌دلیل استفاده از پودر کاکائو یا شیر خشک و… طعمی متفاوت نسبت به گز معمولی دارد.
  • گز انگشت پیچ: گزی بسیار نرم است که مغزی در آن وجود ندارد و به‌راحتی با قاشق قابل مصرف است. معمولا این نوع گز برای سالخوردگان مناسب است که نمی‌توانند گزهای سفت را بجوند.

 پولکی

پولکی

بعد از گز، یکی از معروف‌ترین شیرینی‌ها و سوغاتی‌های خوراکی اصفهان، پولکی است. این محصول نه فقط بین گردشگران، بلکه بین اهالی شهر هم بسیار محبوب است. پولکی از خانواده آب‌نبات است و چون ظاهری نازک و شفاف شبیه پولک دارد، به آن پولکی می‌گویند. پولکی با طعم‌های گوناگون تهیه می‌شود که از جمله آن زعفرانی، پسته‌ای، نارگیلی، کنجدی، کاکائویی، لیموعمانی، نعنایی، عسلی و زنجبیلی است.

نبات

نبات یکی دیگر از سوغاتی‌های اصفهان است که البته فقط مختص اصفهان نیست؛ نبات را می‌توانید به‌شکل نبات شاخه یا نبات چوبی خریداری کنید. برای اینکه به نبات‌ها عطر و طعم متفاوتی بدهند و در آن تنوع ایجاد کنند، از مواد مختلفی استفاده می‌کنند. انواع نبات دارچینی، نعنایی، زعفرانی، زیره، لیمویی، آویشن و… در فروشگاه‌های اصفهان به فروش می‌رسد.

 عسل فریدونشهر

عسل

شاید تابه‌حال نشنیده باشید که عسل تولیدی در فریدونشهر اصفهان، یکی از مرغوب‌ترین عسل‌های کشور محسوب می‌شود. یکی از دلایل مرغوبیت این عسل، تنوع گیاهی و وجود گیاهان دارویی متعدد در این شهر است. عطر و طعم این عسل بسته به اینکه زنبور از چه گیاهی تغذیه کرده باشد، متنوع است. گونه‌های متنوع عسل در شهرستان فریدونشهر عبارت‌اند از عسل گون زرد، عسل زول و عسل قنقال.

برشتوک

سوغات اصفهان

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

برشتوک یکی از انواع شیرینی‌های سنتی ایرانی است که در شهر‌های مختلف کشور تهیه می‌شود. بر اساس نوع آردی که در تهیه‌ آن به کار می‌رود به‌همراه هل و پودر قند برشتوک گندم و برشتوک نخودچی تولید می‌شود و به فروش می‌رسد. برشتوک را به‌شکل لوزی برش می‌دهند و بسته‌بندی می‌کنند.

 شیرینی برنجی

سوغات اصفهان

عکس‌ از وب‌سایت بیتوته

شیرینی برنجی هم از آن شیرینی‌هایی است که در شهرهای بسیاری در ایران تولید می‌شود؛ مثلا کرمانشاه یکی از شهرهایی است که به نان برنجی‌هایش معروف است. در اصفهان هم مثل کرمانشاه، کارگاه‌های زیادی برای پخت این شیرینی وجود دارد و محصولات آن‌ها را می‌توانید بسته‌بندی شده از فروشگاه‌ها بخرید.

 شیرینی کرکی

شیرینی کرکی نام یکی از شیرینی‌های معروف اصفهان است. لطافت و طعم بی‌نظیر این شیرینی باعث شده که طرفداران زیادی در بین گردشگران این شهر داشته باشد.

 جوز قندی

جوز قند

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

این شیرینی محلی یکی از گران‌ترین سوغاتی‌های ایران است. در بعضی دیگر از شهرهای کشورمان نیز این شیرینی سنتی تهیه می‌شود. برای تهیه‌ آن از یک میوه‌ محلی به نام الگ استفاده می‌کنند که در واقع یک نوع هلو است. ابتدا پوست این میوه را می‌کنند و به‌جای هسته، مغز گردوی آسیاب شده و خاک قند می‌ریزند و در نهایت آن‌ها را خشک می‌کنند. در شهرهای دیگر غیر از این هلوی محلی از میوه‌های دیگری مثل آلو، انجیر، گلابی و… هم استفاده می‌کنند.

سوهان عسلی

عسل، کره، شکر، خلال بادام و پسته، آب، گلاب و زعفران دم کرده، مواد اولیه برای تهیه‌ یک شیرینی خوشمزه و متفاوت است که می‌توانید آن را در اصفهان تهیه کنید. این شیرینی به‌شکل‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شود. برخی از آن‌ها به‌شکل ورقه‌ای و برخی دیگر برش خورده‌اند.


خرید صنایع دستی


صنایع دستی اصفهان

اصفهان، مهد صنایع دستی ایران است. صنایع دستی اصفهان دارای قدمتی طولانی هستندو نه‌تنها در ایران، بلکه در سراسر دنیا شهرت دارند. بهترین آثار هنری هنرمندان ایرانی را می‌توانید از میدان نقش جهان و از بازار قدیمی شهر اصفهان خریداری کنید. تنوع صنایع دستی در این شهر به‌قدری است که مطمئنا در بازار، سردرگم می‌شود؛ البته بسیاری از این هنرهای سنتی در اکثر شهرهای ایران رواج دارند. در ادامه با چند مورد از آن‌ها آشنا می‌شویم.

میناکاری

مینا کاری

عکس‌ از وب‌سایت خبرگزاری ایسنا

اصفهان زادگاه هنر زیبای میناکاری است. این هنر، امروزه به یکی از مهم‌ترین صنایع دستی اصفهان تبدیل شده است و رونق زیادی دارد. گردشگران داخلی و خارجی از این هنر زیبا استقبال می‌کنند و اشیای زیبای میناکاری شده را به‌عنوان هدیه و سوغات خریداری می‌کنند. میناکاری عبارت است از هنر تزیین وسایل عموما فلزی با مواد رنگی. البته غیر از انوع ظروف فلزی از جنس طلا، نقره، برنج، مس و برنز از میناکاری برای تزیین انواع ظروف سفالی و چینی هم استفاده می‌شود.


فروش عمده صنایع دستی


 خاتم کاری

خاتم کاری

عکس‌ از وب‌سایت خبرگزاری ایسنا

خاتم‌کاری یکی دیگر از صنایع دستی و هنرهای دیدنی اصفهان است که توسط هنرمندان ماهر اصفهانی و در صنعت چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنر خاتم‌کاری غیر از اصفهان، در شیراز هم رایج استو اصل آن در آباده است و قدمت آن به دوران صفویه برمی‌گردد. این هنر عبارت است از کنار هم قرار دادن قطعات کوچک و مثلثی شکل چوبی برای ایجاد اشکال هندسی زیبا. در خاتم‌کاری از موادی مانند استخوان شتر یا اسب، فلز طلا، نقره، آلومینیوم و برنج و چوب‌های آبنوس، عناب، نارنج، فوفل و … استفاده می‌کنند.

 پارچه‌های قلمکار

سوغات اصفهان

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

پارچه‌های قلمکاری شده را می‌توان هنر چاپ روی پارچه نام‌گذاری کرد که به‌وسیله قالب‌های چوبی آماده روی پارچه‌های مختلفی چون کتان، کرباس و در رنگ‌های مختلف کوبیده می‌شود و پارچه‌های فوق‌العاده زیبا، جذاب و در عین حال ساده را پدید می‌آورد که می‌توان یک سوغات خوب از سفر به اصفهان باشد.

کاشی‌سازی

قدیمى‌ترین کاشى‌هاى موجود در اصفهان، کاشى‌‌هاى فیروز‌ه‌رنگى است که کتیبه‌هاى تاریخى مناره‌هاى دوره‌ سلجوقى با آن‌ها آراسته شده است. در اصفهان علاوه بر کاشى‌هاى هفت رنگ و معرق ظروف کاشى، گلدان و اشیای مختلف دیگر با نقوش مختلف ساخته مى‌شوند که عموما جنبه‌ صادراتى دارند. ظروف آبى با نقش سیاه‌قلم شهرضا شهرت فراوانی یافته است.

 قلاب دوزی و سایر دوخت‌های تزیینی

قلاب‌دوزى، گل‌دوزى، سکمه‌دوزى و ملیله‌دوزى از هنرهایی هستند که توسط بانوانان اصفهانی انجام می‌شوند. مواد اولیه برای خلق این آثار هنری زیبا، پارچه دست‌باف به رنگ‌هاى مختلف و نخ ابریشم است.

ملیله کاری

ملیله کاری

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

کار نقره‌سازى نیز به ملیله کاری معروف است تولید ملیله در استان اصفهان رونق فراوان دارد و نقره‌سازان اصفهان مجموعه‌هاى گردنبند، گوشواره، دستبند و سنجاق را تولید می‌کنند و به فروش مى‌رسانند.

 قلم زنی

این هنر از صنایع مشهور اصفهان است و اشیاء قلم زنی شده مانند سینی، گلدان، انواع ظروف، بشقاب، قاب عکس و… در مغازه‌های خیابان چهارباغ و میدان نقش جهان به‌وفور پیدا می‌شوند. هنرمندان اصفهانی با روش‌های حکاکی، مشبک، برجسته کاری روی اشیای مختلفی از جمله گلدان، سینی، لوازم تزیینی، سماور، بشقاب، جعبه و…. نقوش زیبایی را اجرا می‌کنند و آثار ارزشمندی را به وجود می‌آورند که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند.

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد