راهنما سفر به قشم + آدرس مکان ها و سوغات

راهنما سفر به قشم + آدرس مکان ها و سوغات

قشم به سرزمین عجایب هفت‌گانه معروف است. عجایبی که هر یک به تنهایی دلیل خوبی برای سفر به قشم هستند تا برای دیدن آن از نزدیک به آن سفر کنیم. در این مقاله می‌خواهیم سفری مجازی به قشم داشته باشیم و راهنمای سفر به قشم را بدانیم. در جزیره قشم جاذبه های طبیعی سحرانگیز، بنادر زیبا ، سواحل مرجان تماشایی و جزایر با چشم انداز های فوق العاده و مثال زدنی به قدری زیاد هستند که شاید اگر بگوییم که این جزیره توریستی جنوب ایران به اندازه یک کشور جا برای دیدن دارد خیلی  هم اغراق نکرده ایم.

سفر به قشم

معرفی شهر قشم

جزیره زیبای قشم دیگر رازی سرپوشیده نیست، تصاویر طبیعت تماشایی و جاذبه های گردشگری این مقصد دیدنی چنان فضای مجازی را اشباع کرده که دیگر هیچ کس با این جزیره شگفت انگیز و رویایی بیگانه نیست. از مواهب طبیعی خاص و جاذبه های منحصربفردش گرفته تا سبک زندگی متفاوت و آداب و رسوم مردمان دوست داشتنی و میهمان نوازش، قشم به خوبی توانسته هویتی مستقل و جدا از کشورمان را برای خود بوجود آورد و به منطقه ای متمایز و یکی از مهمترین دلایل خرید بلیط هواپیما مناطق جنوبی کشورمان مبدل گردد.


مطالب مرتبط


آب و هوای قشم

با وجود اینکه قشم جزو مناطق گرم و خشک کشورمان محسوب می شود، اما رطوبت هوا در این جزیره به نسبت زیاد است. میانگین دمای سالانه این جزیره ۲۶ درجه سانتی گراد بوده و متوسط حداکثر و حداقل دمای این جزیره ۳۶ و ۱۸ درجه سانتی گراد اندازه گیری شده است. همان‌طور که انتظار می رود، جزیره دیدنی قشم تابستان هایی گرم دارد و حداکثر دمای هوا در این فصل گاهی به ۴۶ درجه سانتی گراد نیز می رسد. از آن طرف زمستان های قشم مطبوع و خنک بوده و با میانگین دمایی برابر با ۱۶ درجه سانتی گراد، بسیار معتدل و مناسب است. با توجه به دمای ثبت شده در سایت های هواشناسی می‌توان با اطمینان گفت که دمای هوای قشم در ماه های مرداد و شهریور به گرم ترین میزان و در ماه های دی و بهمن به سردترین میزان خود می‌رسد.

بهترین زمان سفر به قشم

 

از آنجایی که ایران کشوری 4 فصل و دارای استان‌ها و مناطق مختلف است؛ تعجبی ندارد که آب‌وهوا در هر شهر با دیگری یکسان باشد. به عنوان مثال شهرهای شمالی ایران، زمستان سرد و پربرفی را تجربه خواهند کرد و در عوض در جنوب ایران، هوا برای آب‌تنی بی‌نظیر است! لذا بهترین زمان سفر به قشم را در ایام خنک و ماه های سرد سال معرفی می‌کنیم. پس اگر به دنبال داشتن بهترین تجربه در تعطیلات خود هستید؛ سفر به قشم در پاییز، زمستان و به‌ویژه عید نوروز را از دست ندهید.

همچنین ممکن است این پرسش برایتان به وجود بیاید که «لباس مناسب برای سفر به قشم در زمستان چیست؟» برای پاسخ به این سوال باید بگوییم جزیره قشم دارای آب‌وهوایی گرم و شرجی است و پوشیدن لباس‌های پلاستیکی اصلا توصیه نمی‌شود. لذا بهتر است چمدان خود را با پیراهن‌های نخی، خنک، آزاد، سبک و تا حد امکان رنگ روشن انتخاب کنید.

قشم گردی را از کجا شروع کنیم؟

سفر کردن برای همه ما کار لذت‌بخش و هیجان انگیزی است. چند روز قبل از سفر چمدانمان را می‌چینیم و به این فکر می‌کنیم که قرار است به کجا برویم و چه کارهایی در سفرمان بکنیم. مدام در گوگل می‌چرخیم و به دنبال کشف چیزهایی هستیم که در سفرمان آن را تجربه کنیم.

احتمالاً شما هم که قصد سفر به قشم را دارید به دنبال این هستید که برنامه سفر مشخصی برای سفرتان به قشم داشته باشید. این راهنمای سفر به قشم همه چیز را برای شما برنامه‌ریزی خواهد کرد. نکته ای که اول از همه دوست دارم به شمابگویم این است که بهتر است یک روز از سفر خود را به بازدید از جزایر نزدیک قشم اختصاص دهید که بهترین و زیباترین آنها جزایر ناز است و می توانید از بالای این جزیره دیگر جزایر منطقه، لارک و هرمز را ببینید و از تماشای آنهمه زیبایی غرق در لذت شوید. جزایر ناز در فاصله کمی از قشم قرار دارند که مسیر ارتباطی این دو جزیره با هم از طریق باریکه ای از خشکی است که هنگام جزر برای مدت کوتاهی سراز آب بیرون می آورد و سپس هنگام مد به زیر آب می رود و چون جزایر ناز با دیواره های سنگی احاطه شده اند تنها راه رفتن به این جزیره همین باریکه می باشد.


جاهای دیدنی قشم


۱- جزیره ناز قشم

جزیره ناز قشم | معرفی + عکس و راهنمای بازدید از جزایر ناز - کجارو

شاید جذاب‌ترین و شگفت‌انگیزترین پدیده طبیعی قشم، جزیره ناز باشد. جزیره یا جزایر ناز، مجموع سه جزیره صخره‌ای است که در میان دریا واقع شده‌اند. در برخی از ساعات روز، آب دریا عقب می‌رود و شما با پای پیاده یا با ماشین می‌توانید به این جزایر زیبا برسید. از بالای صخره‌ها می‌توانید برخورد موج‌ها با سنگ‌ها را تماشا کنید و لذت ببرید. لاک‌پشت‌ها، فلامینگوها، مرغان دریایی و خرچنگ‌ها حیواناتی هستند که می‌توانید آنها را از نزدیک و در محل زندگی‌شان ببینید.

لذت‌بردن از زیبایی‌های طبیعی بخشی از تفریحات جزیره ناز است. در چندین ساعت از شبانه‌روز مردم بومی در اطراف ساحل بساط دست‌فروشی بر پا می‌کنند. انواع صنایع دستی، صدف، لباس‌های محلی و میوه‌های گرمسیری ازجمله کالاهایی است که در این محل فروخته می‌شوند.

۲- تنگه چاهکوه قشم

تنگه چاهکوه قشم

تنگه چاهکوه، همان طور که از نامش پیداست هم تنگه و هم چاه‌های متعدد دارد. این تنگه در بین کوه‌های صخره‌ای واقع شده است. در ابتدای راه مسیر باز و وسیع است اما کم‌کم صخره‌ها به هم نزدیک‌تر و فاصله‌شان کمتر می‌شود. چاه‌هایی که در این دره وجود دارند تعدادشان زیاد و عمقشان کم است.

برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های داخل کوه‌های صخره‌ای اطراف تنگه، می‌تواند قوه تخیل شما را فعال کند. با دیدن این شکل‌های عجیب می‌توانید تصورات جالبی در ذهنتان بسازید.

۳- جنگل حرا قشم

جنگل حرا قشم کجاست | قیمت بلیط + ساعت بازدید - کجارو

ویژگی‌های جغرافیایی و آب‌وهوایی قشم، زمینه مناسب برای به‌وجودآمدن پدیده‌های جالب و جذاب است. یکی از این پدیده‌ها جنگل حراست. جنگل‌هایی با ریشه‌های درهم‌تنیده و قامتی نسبتا کوتاه اما پر از برگ و سرسبز.

این جنگل از جاهای دیدنی قشم با توجه به بالا‌و‌پایین‌رفتن آب، به زیر آب می‌رود و بالا می‌آید. درختان جنگل حرا نسبت به آب شور دریا مقاوم‌اند. در واقع برگ‌های این درختان به‌گونه‌ای است که نمک آب دریا را بیرون می‌دهد.

بومی‌های منطقه در بین این درختان تور پهن و در ایام خاصی از سال میگو صید می‌کنند. از سوی دیگر برگ‌های این درختان هم برای خوراک حیوانات استفاده می‌شود. از این رو مردم بومی زمانی که درخت‌ها کاملا از آب بیرون هستند، برگ‌های درختان را برای این مصارف می‌چینند.

از دیگر زیبایی‌های جنگل حرا، وجود انواع پرندگان بسیار زیباست. پرندگانی نظیر فلامینگو، پلیکان، مرغ ماهی‌خوار و… را می‌توانید در این جنگل‌ها از نزدیک ببینید. شما برای تماشای این جنگل عجیب و خاص باید سوار قایق شوید و روی آب، بین درختان گردش کنید.

جنگل حرا قشم

۴- غار نمکدان قشم

غار نمک قشم

غار نمکدان، در جنوب غربی قشم و در فاصله ۹۰ کیلومتری از مرکز شهر واقع شده است. بعد از طی این مسیر و کمی پیاده‌روی به غار می‌رسید. لایه‌های روی هم نمک و قندیل‌های بسیار زیبا و شگفت‌انگیز نمک، صحنه‌های فوق‌العاده‌ای را در این غار به وجود آورده‌اند.

اگر علاقه‌مند به غارنوردی و گردش در دل طبیعتید، سیاحت این غار را از دست ندهید.

۵- غار خربس قشم

غار خربس مجموعه‌ای از غارهای در دل هم در کوهی نه‌چندان مرتفع‌اند. در یک دوره زمانی این غارها به پناهگاهی برای زندگی مردم تبدیل شدند. از آن زمان این غارهای تو

ذهنتان

درتو شکل اتاق و محل زندگی را به خود گرفت.

غار خربس در فاصله ۱۰ کیلومتری از مرکز شهر قشم واقع شده است.

۶- دره ستارگان قشم

دره ستارگان قشم | معرفی کامل + عکس و راهنمای بازدید - کجارو

بی‌شک یکی از برترین عجایب و جذابیت‌های قشم، دره ستارگان است. دره ستارگان یک محوطه وسیع از کوه‌ها و صخره‌هاست که به‌مرور زمان و بر اثر فرسایش شکل‌های عجیبی و خاصی به خود گرفته‌ است. زمانی که در این محوطه قدم می‌زنید قسمت‌های شسته شده کوه‌ها و صخره‌ها چشم شما را به خود جلب می‌کنند. وقتی باد در بین صخره‌ها می‌پیچد صدای عجیبی شنیده می‌شود، صدایی که در محیط خاص دره ستارگان، فضا را کمی وهم‌آلود می‌کند.

مردم بومی معتقدند این محوطه یک کوه صخره‌ای بوده که به‌دلیل برخورد یک ستاره با آن به این شکل در آمده است. از این رو به آن دره ستارگان می‌گویند. سعی کنید در سفر به قشم، هر قدر هم که وقت کم دارید، بازدید از دره ستارگان را حتما در برنامه‌تان قرار دهید.

زمانی که به سمت دره ستارگان می‌روید از روستای برکه خلف می‌گذرید. جالب است بدانید این روستا به‌عنوان تمیزترین روستای ایران به سازمان ملل معرفی شده است. اهالی روستا به‌نوبت و در دفعات روستا را جارو و تمیز می‌کنند.

 دره تندیس های قشم

دره تندیس ها قشم | معرفی جامع و راهنمای سفر + عکس و آدرس - کجارو

دره تندیس ها، بسیار شبیه به دره ستارگان است. با این تفاوت که دره تندیس ها در محوطه‌ای بسیار بزرگ‌تر واقع شده است. در این دره، فرسایش باد، باران و تابش نور آفتاب صخره‌ها را به‌شکل تندیس‌های عظیم‌الجثه تبدیل کرده است.

دره تندیسها، میلیون‌ها سال قبل در میان دریا بوده است. شاهد این ادعا هم در اولین نگاه، صدف‌های فراوانی است که در سطح زمین دیده می‌شوند.

سد گوران قشم

ایمنا - سد تاريخي گوران-جزيره قشم

در مدت حضورتان در قشم، حتما سری هم به روستای گوران بزنید. نام  روستای گوران از کلمه گبران آمده و به اقامت زرتشیان در این روستا اشاره می‌کند. روستای گوران در شمال جزیره قشم واقع شده است. یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های روستای گوران، سد گوران است. سد گوران در طول تاریخ تمدن ایران ساخته شده است. در واقع هر بخش از این سد در یک دوره تاریخی ساخته شده است. پی این سد را هخامنشیان بنیان گذاشته‌اند، تاج سد را هم ساسانیان ساخته‌اند و درنهایت در دوره پهلوی کار ساخت سد به پایان رسید.

علاوه بر دیدن سد، در این روستا می‌توانید به تماشای مراحل ساخت کشتی، قایق و لنج هم بروید.


سوغات و صنایع دستی قشم


سوغات خوراکی قشم

نان های محلی

در جای جای قشم، بساط زنانی را می بینید که مشغول تهیه نان هستند. این نان ها انواع مختلفی دارند و از ادویه ها و سس های متنوعی در طبخ آنها استفاده می شود. نان تُمُشی یکی از آنهاست؛ نوعی نان نازک که با تخم مرغ، پنیر، مهیاوه یا سوراغ ترکیب می شود. مهیاوه و سوراغ سس هایی تهیه شده از ماهی های ساردین هستند؛ اما در سوراغ از خاک سرخ جزیره هرمز به عنوان ادویه استفاده می شود. نان پنیری هم نان دیگری است که بیشتر در مغازه ها می توانید آن را تهیه کنید. این نان در قشم به هنگام صبحانه خورده می شود و طعمی دلپذیر دارد.

نام محلی قشم

نام محلی قشم

خرما

جنوب ایران به خرماهایش شهرت دارد و قشم نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این جزیره هم نخلستان هایی وجود دارند و محصول شان خرماهای مرغوبی هستند که می توانید آنها را به عنوان سوغات تهیه کنید.

کیک هلر

هلر نام یک نوع کیک اسفنجی است که با استفاده از آرد، تخم مرغ، شکر و وانیل تهیه می شود و در شیرینی فروشی های قشم می توانید آن را بیابید. مردم و گردشگران بر این باورند که مانند این کیط و عطر و طعمش در جای دیگری پیدا نمی شود.

کیک هلر

کیک هلر

خرما

خرما

ادویه های محلی

اگر طعم غذاهای جنوبی را دوست دارید، پیشنهاد ما به شما این است که ادویه های مخصوص شان را در قشم تهیه کنید. ادویه جذاب و متفاوتی که در قشم وجود دارد، خاک سرخ هرمز است که طعم جالبی به غذا می دهد.

مسقطی جنوبی

ترکیب نشاسته، گلاب، زعفران، مغزها و کره و … شیرینی خوشمزه ای به نام مسقطی می شود که بیشتر در جزو سوغات شیراز به حساب می آید؛ اما در قشم هم می توانید این شیرینی را تهیه کنید و از طعم آن لذت ببرید.

شکلات ها و خوراکی های وارداتی

شکلات های خارجی، قهوه و خوراکی های وارداتی در قشم با قیمت پایین تری عرضه می شوند و تنوع بسیار بالایی دارند. برای همین بسیاری از گردشگران از مغازه های مختلف این جزیره، این خوراکی ها را تهیه می کنند و به خانه می برند.

مسقطی

مسقطی

ادویه

ادویه

صنایع دستی قشم

زیورآلات و وسایل تزیینی

در جای جای قشم چشم تان به زیورآلاتی مانند گردنبند، دستبند، گوشواره و… می خورد که با صدف ها درست شده اند. قشمی ها مجسمه هایی را هم با این صدف ها می سازند و یا از آنها برای تزیین آینه، کیف، جا قلمی و …. استفاده می کنند.

صنایع دستی قشم

صنایع دستی قشم

Bahareh Fallah | Karnaval

صنایع دستی قشم

صنایع دستی قشم

صنایع دستی قشم

صنایع دستی قشم

Bahareh Fallah | Karnaval

انواع دوخت سنتی

دوخت های سنتی و تزیینات پارچه در قشم انوع مختلفی دارند که بر روی لباس ها، کیف و کفش، زیورآلات و … دیده می شوند:

گلابتون دوزی

در هنر گلابتون دوزی، نقوش کهن ایرانی همچون اسلیمی، محرابی، بته جقه و… با نخ های زر و نقره بر پارچه می نشینند و شلوار و روسری و لباس های زنان را تزئین می کنند. البته این روزها دیگر از نخ های زرین و سیمین برای گلابتون دوزی استفاده نمی شود؛ بلکه هنرمندان از نخ هایی با روکش طلایی رنگ استفاده می کنند.


خرید صنایع دستی


شک بافی

زنان و دختران قشم با به کار گرفتن یک بالشتک کوچک و چندین قرقره نخ، نوارهایی با 5 تا 50 میلی متر قطر را می بافند. این نوارها ارزش بسیار بالایی دارند و بر دمپای شلوارها، لبه آستین و یقه و کناره های دامن دوخته می شوند. یکی از دلایل قیمت بالای لباس های جنوبی و ارزشمند بودن شان همین نوارهاست.

زری بافی

زری بافی نیز بی شباهت به شک بافی نیست؛ اما رنگ طلایی در آن بیشتر دیده می شود.

خوس دوزی

در خوس دوزی با نوعی نخ به نام نقده، که رنگ نقره ای آن پر استفاده تر است، بر روی پارچه طرح هایی چون بته جقه و ستارگان چند پَر ایجاد می کنند.

بادله دوزی

این نوع بافت سنتی از ترکیب شک و زری بافی به دست می آید و گاهی نوارهای بادله تا 15 سانتی متر قطر دارند.

دوخت سنتی قشم

دوخت سنتی قشم

دوخت سنتی قشم

دوخت سنتی قشم

گلابتون دوزی

گلابتون دوزی

شک بافی

شک بافی

خوس دوزی

خوس دوزی


سبد حصیری


پوشاک و پارچه های سنتی 

اگر دوست داشته باشید می توانید از میان طرح و رنگ های بی‌شمار لباس های سنتی قشم، برای خود بخرید یا با خریدن آن ها به عنوان سوغات، عزیزان تان را شاد کنید. این لباس ها مزین به هنر گلابتون دوزی، خوس دوزی، شک بافی و … هستند و جلوه ای بی نظیر دارند. تزیینات سنتی در کیف و کفش و زیورآلات قشم هم دیده می شوند و با قیمت های مناسب تری می توانید آنها را تهیه کنید. اگر گشتی در بازار قشم بزنید، انواعی از پارچه های پر نقش و نگار سنتی را خواهید یافت که لباس های زیبایی را می توانید با آنها بدوزید.

یکی از پوشش های سنتی زنان جزیره قشم، برقع یا روبنده های خاص شان است که در انواع مختلفی هستند و می توانید آنها را به عنوان سوغات نیز بخرید. برقع در رنگ های گوناگون، از قرمز و سبز گرفته تا مشکی وجود دارد و به طور معمول از بالای ابرو تا زیر بینی را می پوشاند. جلوپل هم پوششی برای سر زنان قشم است که بسیار نازک بوده و روی آن چادر سر می کنند.

زنان قشم

زنان قشم

سوند بافی

مردان و زنان قشم شاخ و برگ های درختان نخل را به اشکال گوناگون از جمله زیرانداز، پوششی بر سقف خانه ها و یا روانداز تخت های چوبین در می آورند. به این هنر سوندبافی می گویند.

سوندبافی

سوندبافی

حصیربافی و سبدبافی

محصولاتی مانند حصیر و سبد نیز با استفاده از الیاف گیاهان مختلف موجود در جزیره تولید و به گردشگران عرضه می شود.

کپکاپ سازی

گرمای هوا در فصول گرم سال، در جزیره قشم طاقت فرساست. ماهیگیران و لنج سازان در این گرما مشغول به کارند و پاهای شان را بر زمین داغ می گذارند. برای حل مشکل این افراد، کپکاپ شکل گرفت؛ کفشی به شکل صندل و از جنس چوب، که آن را گاهی با چوب های اضافه در کارگاه های لنج سازی تولید می کنند. این روزها ساخت کپکاپ یا کپکو سازی از مهم ترین صنایع کهن قشم به شمار می رود.

حصیربافی

حصیربافی

کپکاپ

کپکاپ

گلیم

یکی از دست بافته هایی که در همه جای ایران پیدا می شود گلیم است. قشمی ها هم به بافت گلیم مشغولند و با استفاده از ابریشم، موی بز، پشم گوسفند و یا دیگر چهارپایان اهلی ظرو و رنگی متفاوت را خلق می کنند.

عود سازی 

ساز عود که در فارسی بربط خوانده می شود، سازی تاریخی است که صدایی محزون و گوش نواز و ظاهری چشمگیر دارد. این ساز کمی شبیه به تار و سه تار اما با ابعادی متفاوت است و در موسیقی سنتی ایرانی بسیار به کار برده می شود.

هنر عود سازی سال هاست که در جزیره قشم رواج دارد و به نوعی یکی از اصیل ترین هنرهای بومی این منطقه به شمار می رود؛ اما متاسفانه در حال حاضر تعداد کارگاه هایی که به صورت حرفه ای این صنعت را دنبال می کنند به انگشتان یک دست هم نمی رسد. به امید روزی که با حمایت هر چه بیشتر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رونق دوباره این محصول را شاهد باشیم.

عود

عود

لنج سازی و تور بافی

لنج کشتی کوچک یا قایقی بزرگ گفته می شود که بیشتر در خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند  به چشم می خورد. در لغت، لنج یعنی حرکت کردن با کبر و ناز که به خوبی حرکت آهسته ی این کشتی کوچک را وصف می کند.

البته قصد ما از آوردن نام لنج در اینجا معرفی آن به عنوان یک سوغاتی نیست. دلیل اشاره ما به لنج سازی در این مطلب، این است که دانش لنج سازی ایرانیان به عنوان یک میراث معنوی در یونسکو ثبت شده و میراثی جهانی به شمار می رود. البته برای داشتن یادگاری می توانید نمونه های کوچک این قایق ها را در مراکز خرید قشم تهیه کنید و پیشنهاد ما به شما این است که حتما به کارگاه لنج سازی سر بزنید.

بافتن تور ماهیگیری یا تولید گرگور (1) هم از دیگر صنایعی است که قشمی ها به آن مشغولند. برخی، تورهای ماهیگیری را به عنوان تزیین از این جزیره تهیه می کنند.

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد