قدیمی ترین هنرهای جهان

تا به حال تصور ما این بود که قدیمی ترین هنرهای جهان نقاشی‌های انسان‌های اولیه در غارها فرانسه و اسپانیا باشد.

مبانی نظری هنر در فرهنگ ایرانی
مفهوم شناسی کلمه هنر در متون اوستایی و پهلوی
سابقة نظری فرهنگ ما نشان نمی‌دهد تعریف هنر آن هم در قاموس تحلیلی یا مثلاً رویکردی که در تعاریف منطقی وجود دارد (همچون کشف جنس و فصل در یک شیء که تعاریف حدی را می‌سازند و یا کشف جنس و عرض که موجد تعاریف رسمی‌اند) همانندفرهنگ غرب، مورد توجه و تحلیل قرار گرفته باشد. به‌عنوان مثال سعی و تلاشی که افلاطون در رساله کراتولوس (رساله‌ای در ریشه‌یابی واژه‌ها)  قریب به 2400 سال پیش دارد:
«سقراط: یکی از آن‌ها واژة هنر است که باید معنی اصلی آن را روشن کنیم.
هرموگنس: درست است.
سقراط: اگر بعضی از حرف‌های آن را جابجا کنی … معنی «خرد داشتن» نمی‌دهد؟
هرموگنس: سقراط، توجیه غریبی کردی.
سقراط: دوست من، مگر نمی‌دانی نخستین نام‌ها را بعضی کسان زود دگرگون ساختند چون گمان می‌کردند که بدین سان به زیبایی آن‌ها می‌افزایند؟ به پاره‌ای حروفی تازه افزودند و در بعضی از آن‌ها حروف را جابجا کردند یا حرف‌هایی از آن کاستند. آنان کسانی بودند که زیبایی ظاهر را برتر از حقیقت می‌شمردند و با گذشت زمان واژه‌ها را به صورتی درآوردند که امروز هیچ‌کس نمی‌تواند به معنی راستین آن‌ها پی ببرد…» و تلاش‌های بسیار وسیع دیگر در بستر تاریخ نظری غرب از همان اوان تا نظریة شباهت‌های خانوادگی ویتگنشتاین و تئوری نهادی جرج دیکی در دهه‌های پایانی قرن بیستم.

اما با تعیین قدمت نگاره‌های اندونزی، این باور در حال تغییر است. این نگاره‌ها در جزیره Sulawesi اندونزی قرار دارند. نقاشی‌ها شامل تعدادی دست می‌شوند که شبیه استنسل با قرار دادن دست روی دیوار و افشاندن رنگ روی دست، ایجاد شده‌اند. نقاشی‌های دیگر حیوانات در حال حرکت را نشان می‌دهند.

مطابق تحقیقی که گزارش آن در نشریه نیچر منتشر شده است، با استفاده از شیوه تعیین قدمت اورانیوم – توریوم مشخص شده است که حداقل عمر این نقاشی‌ها ۳۹۹۰۰ سال است که دو هزار سال قدیمی‌تر از نقاشی‌های غارهای فرانسه و اسپانیاست.

10 لوح که روی آن‌ها تصاویری با اسلش ثبت شده است، به‌تازگی در بریتانیا کشف شده‌اند و گفته می‌شود که کهن‌ترین نمونه‌های هنر انسانی هستند و می‌توانند اطلاعات بسیاری را پیرامون تمدن‌های باستانی اروپا در اختیار ما قرار دهند. این لوح‌های سنگی عجیب ممکن است بین 14 تا 23 هزار سال قدمت داشته باشند که اکنون چشم ما را به خلاقیت‌های موجود در جهان باستان باز خواهند کرد.


خرید صنایع دستی


کهن‌ترین نمونه از آثار هنری انسان به‌تازگی در جزایر بریتانیا کشف شد

لوح سنگی با حکاکی هنر هندسی ماگدالنیایی‌ها، مردم عصر یخی که در اروپا می‌زیستند.

ماگدالِنیایی‌ها، که اجتماعاتی شکارچی بودند و در اواخر عصر یخی در اروپا می‌زیستند، اکنون صاحب این کهن‌ترین آثار بشری یافت شده در بریتانیا شناخته می‌شوند. مجله اسمیتسونیان می‌نویسد: «سکونتگاه‌های ماگدالنیایی و قلمروی آن‌ها تا شمال غربی بریتانیا امتداد می‌یافت، اما این نخستین بار است که ما آثار هنری آن دوره را در جزایر بریتانیا می‌یابیم».

منطقه‌ای به نام لِس وارینس در جزیره جِرسی، که احتمالاً یک سکونتگاه و سنگفرش باستانی در آن واقع شده بوده‌اند، از سال 2014 تا 2018 کندوکاو شد. سپس کارشناسان موزه تاریخ طبیعی لندن، دانشگاه نیوکاستل و دانشگاه یورک شواهد به دست آمده را زیر میکروسکوپ گذاشتند و اکنون به پاسخ‌هایی راهگشا رسیده‌اند.


گرایش انسان به هنر


الهه برکات رام، قدیمی ترین اثر هنری جهان | قدیمی ترین هنرهای جهان

شاید اگر با چشم غیر مسلح به این قطعه کوچک سنگ آتشفشانی نگاه کنید، تصور کنید که این جسم، فقط یک قطعه سنگ است که شباهت زیادی به پیکره یک زن دارد. اما اگر با میکروسکوپ به این سنگ باستانی نگاه کنید، متوجه شیارهای ظریفانه روی آن خواهید شد. شیارهایی که توسط ابزارهای سنگی دوران ما قبل تاریخ ایجاد شده اند. این پیکره، قدیمی ترین اثر هنری جهان است که توسط انسان ساخته شده است. این اثر هنری، الهه برکات رام (Venus of Berekhat Ram) نام دارد و شبیه به جسم یک فرد مونث است. در ادامه این مطلب با الی گشت همراه شوید.

قدیمی ترین اثر هنری جهان

کشف قدیمی ترین اثر هنری جهان همه جهانیان را شوکه کرده است. این مجسمه باستانی که الهه برکات رام نام داد، در ابتدا باعث وجود تفرقه و اختلافات زیادی در بین باستان شناسان و انسان شناسان مطرح دنیا شد. پس از کشف این پیکره، بسیاری از کارشناسان تصور کردند که این جسم فقط قطعه سنگیست که توسط فرسایش به شکل فرم یک زن باستانی در آمده است. این درحالیست که برخی دیگر از کارشناسان آن را اثری هنری و خلق شده توسط خلاقیت یک انسان اولیه دانستند.

اما کشف دومین مجسمه مشابه این پیکره به نام “الهه تن تن” در کشور مراکش، دوباره دانشمندان را وادار کرد که مطالعات خود را از سر بگیرند. آن ها سر انجام متوجه شدند که این مجسمه ها قدیمی ترین اثر هنری جهان هستند که تا به حال توسط انسان خلق شده اند. در واقع الهه برکات رام قدیمی ترین و الهه تن تن دومین اثر هنری باستانی هستند که کشف شده اند. دانشمندان قدمت این قطعه هنری را بین ۲۳۰ هزار تا ۷۰۰ هزار سال قبل تخمین زده اند. این تاریخ، حتی از قدمت انسان های نئاندرتال هم بیشتر است. احتمالا این شیء توسط یک انسان اولیه ساخته شده که شاید از نظر ظاهری، هیچ شباهتی با انسان های امروزی نداشته باشد.

الهه برکات رام - قدیمی ترین اثر هنری جهان

کشف قدیمی ترین اثر هنری جهان | قدیمی ترین هنرهای جهان

پیکره الهه برکات رام در سال ۱۹۸۱ در طی یک حفاری باستان شناسی در سواحل برکات رام یا همان دریاچه رام در ارتفاعات گولن بین سوریه و فلسطین اشغالی بدست آمده است. این قطعه سنگ باستانی به یک صخره چسبیده بود. گویا در زمانی که آتش فشان فوران می کند و سنگ ها نرم می شوند، این قطعه سنگ که توسط ابزارهای نوک تیز سنگی فرم داده شده است، به این صخره چسبیده است. شاید به خاطر همین چسبیدن است که دانشمندان در ابتدا فکر می کردند که عوامل طبیعی و فرسایش این سنگ را به این شکل و شمایل در آورده اند.

طراحی الهه برکات رام

قدیمی ترین اثر هنری جهان حدود ۳.۵ سانتی متر طول دارد و در آن می توان حداقل سه شیار و اثر برش را که به وسیله یک جسم نوک تیز سنگی ایجاد شده اند، مشاهده کرد. یکی از این برش ها، شیار عمیقیست که از کمر آغاز می شود و به گردن آن ختم می شود. در حالی که شیارهای دیگر، پایین تنه این شخص را ایجاد کرده اند. جالب اینجاست که پس از این همه سال، هنوز هم می توان شکل فرک یک زن را در این قطعه سنگ به وضوح مشاهده کرد. این پیکره در میان دو لایه خاکستر آتش فشانی کشف شد. قدمت لایه رویی، به ۲۳۰ هزار سال قبل از میلاد حضرت مسیح باز می گردد، در حالی که قدمت لایه زیرین را ۷۰۰ هزار سال قبل تخمین زده اند. این امر نشان می دهد که الهه برکات رام در بین این سال های ذکر شده تراشیده است.

درست بعد از کشف قدیمی ترین اثر هنری جهان به نام الهه برکات رام، مجسمه دیگری به همان شکل در مراکش کشف شد. این پیکره، الهه تن تن (the Venus of Tan-Tan) نام دارد. این قطعه باستانی هم در میان دو لایه تاریخی بدست آمده است. لایه اولی ۲۰۰ هزار و لایه زیرین حدود ۵۰۰ هزار سال قدمت داشتند. الهه تن تن، دومین اثر هنری باستانی ساخته شده توسط انسان در دنیاست.

بررسی قدیمی ترین اثر هنری دنیا

هیچکدام از انسان های اولیه، همانند انسان های نئاندرتال پیشرفته و شبیه به آدم های امروزی نبودند. در واقع در دوران ساخت این شیء هنری، انسان هایی زندگی می کردند که برخی به آن ها انسان نما می گویند. بر اساس گفته های برخی از دانشمندان، این انسان ها از نظر ظاهری بیشتر شبیه به میمون ها بودند تا یک انسان! به این انسان ها، انسان های راست قامت هم می گویند. باستان شناسان عقیده دارند که این نوع از انسان ها در ابتدا حدود ۲ میلیون سال قبل در قاره آفریقا سکونت داشتند و سپس از آن جا به سایر مناطق جهان مهاجرت کردند. آن ها تا ۷۰ هزار سال قبل هم زندگی می کردند. انسان های راست قامت از ابزارهای سنگی پیچیده ای استفاده می کردند. آن ها شکارچیانی ماهر بودند و در واقع از طریق شکار حیوانات روزگار می گذراندند. آن ها بلد بودند آتش روشن کنند و غذای خود را بپزند.

البته آن ها نمی توانستند صداهایی همچون ما تولید کنند و با هم صحبت کنند و در عوض، صداهایی همچون شامپانزه ها از خود تولید می کردند.

انسان های راست قامت

دیرینه شناسان دنیا، هنوز هم سر اینکه آیا الهه های برکات رام و تن تن به خاطر عوامل طبیعی از جمله فرسایش ایجاد شده اند و یا دست هنرمند یک انسان اولیه آن ها خلق کرده است، با هم مناظره و بحث می کنند. اما جدای از این آثار، شواهد دیگری هم از هنر از آن دوران به دست آمده اند. به عنوان می توان سنگ نگاره های Bhimbetka در Madhya Pradesh در کشور هندوستان را نام برد که قدمتشان به بین ۲۹۰ هزار تا ۷۰۰ هزار سال قبل باز می گردد. با این حال، هنوز هم نمونه های برجسته و  قانع کننده ای از آثار هنری ساخت بشر از قبل از ظهور انسان مدرن در حدود ۵۰ هزار سال قبل، بدست نیامده اند.


فروش عمده صنایع دستی


کهن‌ترین نمونه از آثار هنری انسان به‌تازگی در جزایر بریتانیا کشف شد

نقشه قلمروی ماگدالنی ها در اروپا مربوط به 10 تا 17 هزار سال پیش.

آنچه به نظر می‌رسد که اسلش ماگدالنیایی باشد، گویا درواقع حکاکی‌های هندسی آن‌هاست. دکتر سیلویا بلو از موزه تاریخ طبیعی لندن می‌گوید: «آن‌ها هنرمند بوده‌اند. حالا نمی‌خواهم بگویم که کارشان عالی بوده، ولی خلاقیت زیادی داشته‌اند.»

این انسان‌های باستانی می‌خواسته‌اند روی «پلاک» های سنگی‌شان چه ببینند؟ طبق گزارش مجله اسمیتسونیان این قطعات «دارای خطوط صافی هستند که موازی با یکدیگر و با برش‌های کمانی ممتد کشیده شده‌اند.» گمان می‌رود که همه برش‌ها کار یک نفر بوده باشند که این نشان‌دهنده کوشش‌های متمرکزتر آن‌ها در حوزه هنر می‌باشد.

کهن‌ترین نمونه از آثار هنری انسان به‌تازگی در جزایر بریتانیا کشف شد

تصویر حکاکی‌های قدیمی‌ترین هنر انسانی از نزدیک.

برخی از تفسیرهای ارائه شده برای این نقش‌ها به توصیف ظاهر نقوش می‌پردازند. باستان‌شناس دانشگاه دورهام پروفسور پائول پتیت باور دارد که «این‌ها به‌احتمال‌زیاد شرحی از گیاه‌خوارانی مانند گاو وحشی، آهو و ماموت، که طعمه ماگدالِنیایی‌ها به شمار می‌رفته‌اند هستند». ولی مانند هر هنر دیگری، برداشت نهایی بر عهده خود بیننده است.

این گروه از باستان‌شناسان ‌که نهادهای دیگری مانند دانشگاه سینت اندرو و موسسه باستان‌شناسی یو سی اِل UCL نیز در آن عضوند می‌نویسند «در میان آخرین ماگدالنیایی‌های اواخر عصر پارینه‌سنگی (پالائلیتیک)، چنین تصویرکشی هایی مانند هنرهای غاری، حکاکی روی سنگ، استخوان و شاخ گوزن و تزئین ابزار و سلاح، رواج یافت». حکاکی‌های مشابهی در فرانسه، اسپانیا و آلمان نیز یافت شده‌اند.

کهن‌ترین نمونه از آثار هنری انسان به‌تازگی در جزایر بریتانیا کشف شد

ابزارهای مورد استفاده توسط ماگدالنیایی‌های پیش تاریخی.


صنایع دستی هند


اشیایی مانند ابزار کاری و سلاح‌ها نیز از استخوان و شاخ گوزن ساخته شده بودند. پیش‌تر و در ابتدای عصر هنر، رنگ با خاک سرخ و زغال به آثار افزوده می‌شد.

درحالی‌که دکتر بلو این قبیل یافته‌ها را به‌طورکلی «نمودهای هنری بالقوه و احتمالی» می‌شمارد، ولی به‌درستی تأکید می‌کند که این مورد را نمی‌توان جزو اشتباهات ما پیرامون هویت هنری بشر به شمار آورد. بله، به‌هرحال احتمال بسیاری کمی هست که این تیم تنها در حال نگاه کردن به چیزی چون چوب‌خط قصاب‌های باستانی باشند. ولی همان‌طور که او در بیانیه موزه تاریخ طبیعی عنوان می‌دارد، «این طرح‌های منحنی و هم‌مرکز، به نظر می‌رسد که با برش‌های لایه‌لایه یا مکرر ساخته شده باشند و این نشان می‌دهد که احتمال آن‌که سنگ‌های برای یک هدف عملی مورداستفاده قرار گرفته باشند کم است.»

بی‌بی‌سی از زبان دکتر چانتال کانِلِر از دانشگاه نیوکاستل نقل می‌کند که: «ساخت اشیاء حکاکی شده در سکونتگاه‌های جدید ممکن است راهی برای برقراری روابط نمادین با مکان‌های نو بوده باشد.» کیفیت ناواضح حکاکی این لوح‌های سنگی همچنین نشان‌دهنده آن است که کاربرد آن‌ها موقت بوده است و خود عمل مهم‌تر از نتیجه قلمداد شده است. گویا آن‌ها را برای نمایش همیشگی و ابدی طراحی نکرده بودند.

شاید بسیاری از مردم چیز زیادی درباره هنر ندانند، ولی همان‌طور که از قدیم می‌گفتند، انسان همیشه آنچه را که دوست دارد می‌شناسد. آیا این لوح‌های ماگدالنیایی سروصدایی میان حلقه‌های هنری به راه خواهد انداخت؟ احتمالش کم است؛ ولی به‌هرحال این لوح‌ها توانسته‌اند تخیل شکارچی‌های باستانی جهان را به ما بنمایانند.قدیمی ترین هنرهای جهان

 

چند نمونه ازقدیمی ترین هنرهای جهان

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد