آموزش ساخت سفره هفت سین جدید 1402

در ادامه می خواهیم می خواهیم آموزش ساخت سفره هفت سین با مدل های متنوع به شما آموزش دهیم

قدمت چیدن سفره هفت سین بسیار زیاد است و ایرانیان باستان هر سین را به نیتی بر سر سفره تزیین کرده و قرار می‌داند.یک سال جدید ایرانی یا به قول ایرانیان نوروز، با چیدن هفت سین جهت استقبال از رسیدن بهار آغاز می‌شود. فرهنگ پارسی یکی از غنی‌ترین فرهنگ‌های جهان است و فرهنگ‌های دیگر را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

به طور معمول از ایران به عنوان مهد تمدن یاد می‌شود و تأثیر آن بر مناطق و سنت‌های مختلف هنوز قابل مشاهده است. یکی از زیباترین آداب و رسومی که هنوز بیش از ۳۰۰۰ سال است که جشن گرفته می‌شود، نوروز است. مردم ایران برای گرامیداشت چنین روز بزرگی، آداب و رسوم مختلفی را دنبال می‌کنند. هر یک از این رسوم معنای خاصی دارند و به یک جنبه مهم و اساسی فرهنگ فارسی اشاره دارند.

ویدئو آموزش ساخت سفره هفت سین

آموزش ساخت سفره هفت سین ویترای

در این آموزش می خواهیم طریقه تزئین ظروف سفره هفت سین با استفاده از هنر ویترای را آموزش ببینیم.

لوازم مورد نیاز برای ساخت ظروف سفره هفت سین :آموزش ساخت سفره هفت سین

  • رنگ جوهر الکلی یارنگ ویترای در چند رنگ مختلف
  • جام یا لیوان ( ظروف شیشه ای )
  •  وارنیش فیکساتور (در صورت استفاده از رنگ ویترای بر پایه آب )
  • اسپری هوای فشرده (در صورت استفاده از رنگ جوهر الکلی)

مراحل انجام کار ساخت ظروف سفره هفت سین :آموزش ساخت سفره هفت سین

مرحله اول:

در مرحله اول و پیش از شروع هر کاری سطح ظرف شیشه‎ای مورد نظرتان را خوب بشویید و تمیز کنید تا هیچ لکه و کثیفی نداشته باشد.

دقت داشته باشید تا ظرفتان به طور کامل خشک شده باشد. و حتما با یک دستمال تمیز سطح کارتان را دستمال بکشید و خوب خشک کنید.

مرحله دوم:

مقداری از رنگ (به اندازه چند قطره رنگ) را بر روی لیوان یا ظرف شیشه‎ای مورد نظرتان بریزید و به سرعت با اسپری  هوای فشرده بر روی همان قسمت که رنگ را گذاشته‎اید اسپری کنید.

می‎توانید شیشه را کمی با زاویه بچرخانید و آزمایش کنید. تا طرحهای متفاوت‎تری داشته باشید و نتایج مختلفی را به دست بیاورید.

وقتی رنگ ها با هم ترکیب می شوند، رنگ های جدیدی ایجاد می کنند.

اگر از رنگ ویترای استفاده می‎کنید، می‎توانید چند رنگی که مد نظرتان است را بر روی سطح کار بریزید و با چرخاندن جام شیشه‎ای رنگها را هدایت کنید و با ترکیب کنید. تا رگه‎هایی از رنگها در همدیگر نفوذ کنند و طرح‌هایی متفاوت را ایجاد کنند.

مرحله سوم :آموزش ساخت سفره هفت سین

در مرحله سوم و آخرین مرحله از کار می‎توانید از اسپری سیلر شفاف و یا وارنیش و فیکساتور بر روی سطح نهایی کارتان استفاده کنید.

شما می‌توانید به راحتی از این کار هفت نمونه درست کرده و بر سر سفره هفت سین امسالتان بگذارید.

در صورتی که تمایل دارید از رنگهای جوهر الکلی برای این کار استفاده نمایید،

حتما به مواردی که در زیر آورده شده است توجه داشته باشید.

جوهر‎های الکلی، رنگهای پایه جامدی هستند که می‎توان از آنها برای رنگ‎آمیزی بر روی تمامی سطوح صاف و غیر متخلخل استفاده کرد.

این رنگها به خوبی بر روی ظروف، سرامیک، فلز، قلع، پلاستیک و کاغذهای براق و گلاسه کار می کنند.

از این رنگها نمی‎توان بر روی کاغذهای چوبی یا کاغذ معمولی استفاده کرد، زیرا سطوح آنها متخلخل است و این نوع رنگها بر روی متخلخل خوب کار نمی کنند و نتیجه خوبی نمی‎دهند.

این رنگها بسیار سریع خشک می‌شوند. پس باید دقت و سرعت عمل بالایی داشته باشید.

اصلا از این نوع رنگها برای ظروفی که با غذا یا حبوبات و مواد خوراکی در تماس هستند استفاده نکنید.آموزش ساخت سفره هفت سین

در زمان استفاده کردن از رنگهای جوهر الکلی دقت داشته باشید

که حتما در فضای باز یا محیطی که هوا آزادانه در آن جریان داشته باشد کار کنید و از کار کردن با این نوع رنگها در محیط‎های بسته خودداری کنید.

ز این ظروف در روزهای دیگر سال نیز می‎توانید به عنوان جاشمعی استفاده کنید و با گذاشتن و روشن کردن شمعی درون آن از تشعشع نورهای رنگی ایجاد شده لذت ببرید

و فضایی زیبا و رمانتیک برای خانه‎تان بسازید.

در آموزش‎های بعدی نیز همراه ما باشید تا طرح‏ها و ظروف تزیینی متفاوت تری را برای سفره هفت سین امسال با هم کار کنیم.

 

خرید صنایع دستی

آموزش ساخت سفره هفت سین با کنفآموزش ساخت سفره هفت سین

برای ساخت این گل زیبا ابتدا پارچه گونی را با محلول چسب چوب و آب خیس کنید.

پارچه را پهن کنید تا خشک بشه.

برای ساخت این رز زیبا به ۲۴ گلبرگ نیاز دارید.

مطابق شکل زیر گلبرگ مرکزی را لوله کرده و چسب حرارتی بزنید.

برای ردیف بعدی سه گلبرگ را کنار هم بچسبانید.آموزش ساخت سفره هفت سین

ردیف های بعدی را هم مطابق شکل ها زیر کنار هم بچسبانید.

آموزش ساخت سفره هفت سین

ردیف های گلبرگ وپرا به ترتیب روی هم بچسبانید.

آموزش ساخت سفره هفت سینبرای تزیین جام هفت سین با گونی کنفی می تونین از ترکیب نخ کنفی و نوار گیپور هم استفاده کنید.

مثل شکل زیر

آموزش ساخت سفره هفت سینتزیین جام با نخ کنفی
برای تزیین جام از نخ کنف و نوار گیپور به تنهایی هم می توان استفاده کرد.

نخ را بادقت در محل های مورد نظرتون بچسبانید. در شکل زیر نمونه ای از تزیین جام را می بینید که با نخ کنف و نوار گیپور انجام شده.

برای پاپیون می تونین از سنگ های تزیینی هم استفاده کنید.

آموزش ساخت سفره هفت سیننمونه ای دیگر از تزیین جام هفت سین با گونی کنفی
در نمونه زیر برای درست کردن گلبرگ های ردیف بیرونی از دایره های تاشده استفاده شده.

قسمت مرکزی گل هم یک نوار دولا شده است که پیچانده شده.آموزش ساخت سفره هفت سین

آموزش ساخت ظروف هفت سین با برگ

وسایل مورد نیاز برای ساخت ظروف هفت سین به شکل برگ:

برگ گل ها و درختان در انواع و اقسام مختلف، بهتر است برگ یک دست بوده و سوراخ زیادی نداشته باشد

  • گل رس
  • فویل آلومینیومی
  • رنگ
  • کوره در صورت دسترسی
  • قیچی یا موکت بر
  • موچین و پنس
  • کاغذ پوستی

 

مرحله اول:

برای تهیه ی این ظروف هفت سین به برگ درختان یا گلها در انواع مختلف احتیاج داریم. مهم نیست چه نوع برگی، از هر برگی که در ناحیه ی شما، خانه تان، خیابان تان و … می روید می توانید استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید برگ های سبز و قابل انعطاف بهتر هستند. به نظر من برگهای انجیری زیبایی خاص تری دارند اما شما می توانید بسته به سلیقه و شرایط تان از برگهای مختلف استفاده کنید.

همچنین به گل رس احتیاج داریم. می توانید آن را از فروشگاه های کاردستی تهیه کنید و یا خودتان با استفاده از خاک رس، آن را بسازید. اگر این گل را از فروشگاه تهیه می کنید، بهتر است نوع هواخشک آن را بخرید. این اسم بدین معناست که برای آماده کردن نهایی به کوره نیاز ندارید اما اگر به کوره دسترسی دارید، توصیه می کنم حتما ظروف را پس از پایان کار در کوره قرار دهید؛ چون این کار دوام آنها را افزایش می دهد.آموزش ساخت سفره هفت سین13

مرحله دوم:

مقداری از گِل را برداشته و به کمک وردنه روی سطح پهن می کنیم. من برای سطح زیرین از تخته ی سیلیکونی آشپزی استفاده کردم، چون قابل انعطاف هستند و گِل راحتتر جدا می شود. همچنین تمیز کردنش هم آسان است. ضخامت ایده آل برای تهیه ی این ظروف ۲ میلیمتر است اما اگر تازه کار هستید بهتر است ابتدا با ضخامت ۵-۷ میلیمتر شروع کنید. چون گِل نازکتر، ظرافت بیشتری داشته و کار کردن با آن سخت است.

اگر در همین مرحله برگها را بچسبانیم، بعدا در هنگام جدا کردن گِل، شکلش به هم می ریزد؛ پس بهتر است ابتدا آن را به اندازه ی مورد نیاز جدا کرده و دوباره روی کاغذ پوستی پهن کنید.آموزش ساخت سفره هفت سین13

حالا برگ ها را برداشته و روی گل قرار می دهیم. با وردنه روی آنها را صاف می کنیم طوریکه برگها داخل گِل فرو روند. از موچین و پنس استفاده می کنیم تا اضافات را با دقت از روی گِل برداریم.آموزش ساخت سفره هفت سین13

مرحله سوم:

چون این برگها صاف نیستند، کمی پهن کردنشان سخت خواهد بود. همچنین ممکن است مقداری از شیره ی آنها بیرون بزند اما نگران نباشید، این چیزها طبیعی هستند.

پس از اینکه برگ را از گِل جدا می کنیم، شکل برگ همراه آوندها و رگه ها روی گل ایجاد می شود. از یک موکت بر تیز استفاده می کنیم و اطراف گل را برش می زنیم. اضافات گل را از برگ جدا می کنیم.آموزش ساخت سفره هفت سین13

بریدن لبه ها برای برگهای گرد آسانتر از پنچه ای هستند، همچنین برگهای گرد شکل ظروف هفت سین بهتری به وجود می آورند.

با استفاده از فویل آلومینیومی سطح گودی درست کرده و برگ را درون آن می گذاریم تا خشک شود. می توانید لبه های برگ را به حالتی که می خواهید شکل دهید تا طبیعی تر به نظر بیاید.آموزش ساخت سفره هفت سین13

آموزش ساخت سفره هفت سین13مرحله چهارم:

اجازه می دهیم برگ یک شبانه روز خشک شود. سپس آن را از روی فویل برداشته و می گذاریم پشت برگ هم یک روز خشک شود. برای انکه شکل برگ به هم نریزد می توانید از وسایل دم دستی استفاده کنید تا برگ را معلق نگه دارید.

اما مراقب باشید، آنها هنوز شکننده هستند. اگر موقع برداشتن مراقب نباشید، ممکن است از محل رگبرگ ها بشکند. برای دوام بیشتر بهتر است آنها را درون کوره بپزید.

برای بهتر کردن ظروف هفت سین ، لبه های آن را با سنباده صاف می کنیم. روی آن را می توان با استفاده از اسپری رنگ زد و یا با استفاده از قلمو و رنگ روغن یا گواش رنگ آمیزی کرد. و یا می توان رنگ اصلی رس را نگه داشت و روی آن را فقط سیلرکیلر بزنید تا براق شود. یا می توانید آن را با روش های متفاوت رنگ آمیزی به طرح های زیبایی تبدیل کنید.آموزش ساخت سفره هفت سین13

مرحله چهارم:

اجازه می دهیم برگ یک شبانه روز خشک شود. سپس آن را از روی فویل برداشته و می گذاریم پشت برگ هم یک روز خشک شود. برای انکه شکل برگ به هم نریزد می توانید از وسایل دم دستی استفاده کنید تا برگ را معلق نگه دارید.

اما مراقب باشید، آنها هنوز شکننده هستند. اگر موقع برداشتن مراقب نباشید، ممکن است از محل رگبرگ ها بشکند. برای دوام بیشتر بهتر است آنها را درون کوره بپزید.

برای بهتر کردن ظروف هفت سین ، لبه های آن را با سنباده صاف می کنیم. روی آن را می توان با استفاده از اسپری رنگ زد و یا با استفاده از قلمو و رنگ روغن یا گواش رنگ آمیزی کرد. و یا می توان رنگ اصلی رس را نگه داشت و روی آن را فقط سیلرکیلر بزنید تا براق شود. یا می توانید آن را با روش های متفاوت رنگ آمیزی به طرح های زیبایی تبدیل کنید.

اگر در کار سفالگری حرفه ای هستید، می توانید به جای خاک رس از خاک چینی و خاک سفال سفید هم استفاده کنید. فرقی نمی کند انتخاب با شماست تنها کافی است روش و اصول کار را دنبال کنید تا به نتیجه مورد نظر برسید. همچنین می توانید از طرح گل هم به جای برگ ها استفاده کنید و می توانید برای شکل گرفتن و جمع شدن گلبرگهای گل آن را روی یک کاسه به جای فویل آلمینیومی پهن کنید تا گودی بیشتری به خود بگیرد و به شکل کاسه در بیاید… با این کار می توانید ظروف هفت سین را مطابق با سلیقه ی خود بسازید.آموزش ساخت سفره هفت سین13

مطالب مرتبط

کسب درآمد با آموزش ساخت سفره هفت سین در منزل

تزئین سفره هفت سین سنتی

آینه هفت سین

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد