خرید فرش به عنوان یکی از اصلی‌ترین المان‌ها و عناصر دکوراسیونی در هر خانه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است. جدا از آنکه داشتن یک فرش باکیفیت می‌تواند طول عمر استفاده از آن را تضمین کند، انتخاب درست فرش می‌تواند در زیبایی فضای خانه و شکل‌گیری دکوراسیون منزل بسیار تأثیرگذار باشد. به همین دلیل نیز نمی‌توان و یا بهتر است بگوییم که نباید انتخاب و خرید فرش را دست‌کم گرفت. به همین دلیل نیز در این مطلب تصمیم داریم که به راهنمای خرید فرش بپردازیم و شما را با نکات خرید فرش و همین‌طور صفر تا صد انتخاب و خرید فرش آشنا کنیم.

راهنمای خرید فرش

ویدئو راهنمای خرید فرش

فرش سنتی دارای طرح‌های منحصر به فدری است که اکثر آن‌ها از گذشته دور در داخل ایران بافته می‌شود. امروزه فرش‌های سنتی به صورت ماشینی نیز بافته می‌شود که همین امر میزان تولید آن را بالا برده است. در واقع این محصول یک کالای لوکس محسوب می‌شود ولی با توجه به تولید زیاد آن در ایران، اکثر افراد فرش را با قیمت مناسب می‌خرند. معمولاً طرح‌های روی این فرش‌ها از جزییات بیشتری برخوردار است و رنگ‌های زیادی در داخل آن به کار می‌رود. برای اینکه انتخاب شما دقیق و درست باشد، در ادامه نکات مهمی را به شما یادآور خواهیم شد.


خرید صنایع دستی


آشنای با خرید فرش برحسب جنس

اگر می خواهید فرش بخرید، باید آماده دیدار با انواع مختلف و تنوع بالای فرش باشید. طبیعی است که هر نوع فرش ویژگی های خاص خود را داشته باشد که از جمله مزایا و معایب آن است. در ادامه با انواع فرش ماشینی آشنا میشویم:

فرش ماشینی اکریلیک

به طور کلی می توان گفت که این نوع فرش های ماشینی در بین انواع دیگر این فرش ها محبوبیت بیشتری دارند و جزء پرفروش ترین فرش های ماشینی محسوب می شوند. الیاف موجود در این نوع فرشهای ماشینی شبیه پشم است و اغلب از نرمی و لطافت بالایی برخوردار است.

علاوه بر این، باید اضافه کنیم که فرشهای ماشینی اکریلیک معمولاً دوام خوبی دارند و بنابراین بیشتر افراد هنگام خرید و انتخاب فرشهای ماشینی از این مدل پیروی می کنند. به همین دلیل می توان انتظار داشت که فرشهای ماشینی اکریلیک به دلیل دوام و سایر خصوصیات مثبت از قیمت بالاتری در بین انواع دیگر فرشهای ماشینی برخوردار باشند.

یکی دیگر از ویژگی های فرش اکریلیک که باید به آن اشاره کنیم این است که در صورت لکه های خاک و روغن بر روی این فرش به راحتی نمی توان آن را شست. با این حال، هرگونه آلودگی و لکه ای که در آب حل شود، با خیال راحت از روی فرش اکریلیک شما پاک می شود.

راهنمای خرید فرشفرش ماشینی پلی استر

این نوع فرش ها به دلیل درخشش و زیبایی به عنوان ابریشم مصنوعی شناخته می شوند. قیمت این نوع فرشهای ماشینی با وجود رنگ پذیری بهتر بسیار کمتر از فرشهای ماشینی اکریلیک است.

نکته دیگری که در مورد فرش های پلی استر ماشینی می توانیم بگوییم این است که این نوع فرش ها اغلب پرز کمتری دارند. ناگفته نماند که فرشهای ماشینی پلی استر عمر کوتاهی دارند و نسبت به انواع دیگر فرشهای ماشینی آسیب پذیرتر هستند.

توصیه ما به شما این است که از فرش پلی استر برای اتاقهایی که رفت و آمد کمتری دارند مانند پذیرایی و … استفاده کنید تا کمتر آسیب ببیند و از بین برود.


گلیم دستباف ایرانی


فرش ماشینی پلی پرولین

این نوع فرش ها از الیاف مصنوعی ساخته می شوند و معمولاً ارزان نیستند. یکی از ویژگی های فرش ماشینی پلی پروپیلن، جذب کم رطوبت است. علاوه بر این باید بگوییم که این نوع فرش های ماشینی کمتر از مدل های دیگر آسیب دیده اند و در نتیجه عمر طولانی تری برای شما خواهند داشت.

نکته ای دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که فرش های ماشینی پلی پروپیلن زودتر لطافت و نرمی خود را از دست می دهند و اگر با لکه های روغن آغشته شوند به این راحتی تمیز نمی شوند!

فرش کهنه نما، وینتیج یا طرح پتینه

فرش های کهنه نما، وینتیج یا طرح پتینه یکی از محبوب ترین فرش ها در ایران و جهان است و همین امر باعث صادرات این فرش نسبت به سایر فرش ها شده است.

فرش های فرش کهنه نما، در واقع فرش های ماشینی هستند که وقتی روی آنها روش های اعمال می شود، شباهت زیادی به فرش های دستبافت قدیمی دارند. به دلیل این روش ها، قیمت فرشهای کهنه نما یا وینتیج معمولاً بسیار بالا است. تولید این فرش ها بدون شک بسیار تخصصی است.

جنس و نوع الیاف در انتخاب فرش

نوع مواد تشکیل‌دهنده فرش در دوام، نرمی، مقاومت در برابر لکه، آنتی‌باکتریال و بدون پرز بودن و از همه مهم‌تر در قیمت فرش تأثیرگذار است. در راهنمای خرید فرش ما سعی داریم به شما بگوییم در هنگام خرید فرش با توجه به نیاز خود از فرش، جنس و نوع الیاف به‌کاررفته در آن را مدنظر قرار دهید.

  • فرش پشمی: پشم بهترین الیاف مورداستفاده در بافت فرش است. فرش‌های پشمی از دوام بسیار بالا و نرمی و لطافت قابل قبولی برخوردار هستند. فرش‌های پشمی خاصیت عایق‌بندی خوبی دارند و تنها عیب آن‌ها، قیمت گران آن می‌باشد.
  • فرش ابریشمی: فرش‌های ابریشم یک انتخاب لوکس و گران‌قیمت هستند که نرمی و لطافت فوق‌العاده و ظرافت بالایی دارند. فرش‌های ابریشمی نسبت به فرش‌های پشمی ظریف‌تر بوده و به رطوبت حساس هستند و گزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای نمی‌باشند.
  • فرش از جنس الیاف طبیعی: فرش‌های الیاف طبیعی از موادی مانند جوت، بامبو و پنبه تولید می‌شوند. فرش‌های ماشینی بافته شده با جوت از بافتی زبر و مستحکم تشکیل شده‌اند که می‌تواند زیر پا خیلی نرم نباشند، درحالی‌که فرش‌های با الیاف بامبو نرم‌تر هستند. فرش‌های الیاف طبیعی در اتاق‌هایی که احتمال لکه‌دار شدن آن‌ها کم است بهترین عملکرد را دارند، زیرا تمیزکردن آن‌ها کمی دشوار است.
  • فرش الیاف مصنوعی: این‌گونه فرش‌ها از الیاف اکریلیک، پلی‌پروپیلن و پلی‌استر تولید می‌شوند و تقریباً برای هر فضا و مکانی قابل‌استفاده هستند. فواید الیاف مصنوعی بسیار زیاد است و شامل پاک شدن بهتر لکه‌ها، مراقبت آسان، مقاومت بالای آن به‌خصوص الیاف اکریلیک و از همه مهم‌تر قیمت مقرون‌به‌صرفه آن‌ها نسبت به الیافی همچون پشم و الیاف طبیعی می‌باشد.

هنر ترمه و قلمکار دستساز


شانه و تراکم فرش

تا اینجای مطلب راهنمای خرید فرش به نکات ارزشمندی اشاره شد یکی از پرسش‌های و نکات حائز اهمیت، شانه و تراکم است. فرش‌های ماشینی دارای شانه و تراکم‌های متفاوتی هستند که با توجه به نوع شانه و تراکم آن ها، دارای مزایا و معایبی می‌باشند.

شانه عبارت است از تعداد گره در یک متر از عرض فرش و تراکم تعداد گره در یک متر از طول فرش. هر چه شانه و تراکم بالاتر باشند، تعداد گره بیشتر بوده در نتیجه نخ به‌کاررفته در فرش ظریف‌تر و قطر فرش کمتر می‌باشد. در ادامه، شانه و تراکم فرش‌های ماشینی ذکر شده است که در هنگام خرید فرش می‌تواند کمک‌کننده باشد.

فرش 500 شانه تراکم 1500، فرش 700 شانه تراکم 2550، فرش 1000 شانه تراکم 3000، فرش 1200 شانه تراکم 3600، فرش 1500 شانه تراکم 4500 از جمله شانه و تراکم‌های استاندارد فرش می‌باشد. فرش‌های با شانه و تراکم پایین مانند فرش‌های 500 شانه و 700 شانه دارای قطر زیادی هستند و از راحتی بیشتری برای نشستن و راه‌رفتن برخوردارند. اما در عوض به دلیل تراکم پایین، ریزنقش نبوده و نقشه‌های آن به زیبایی فرش‌های تراکم بالا نیست.

فرش‌های 1500 شانه و 1200 شانه برخلاف فرش‌های 500 شانه نازک‌تر و ظریف‌تر می‌باشند و دارای نقشه‌های ریزنقش و زیبایی هستند. برخلاف باور عموم شانه و تراکم تأثیری بر کیفیت فرش ندارد و همان‌طور که گفته شد، شانه و تراکم بالا سبب ظرافت و ریز نقشی فرش می‌شود. کیفیت و دوام فرش، رابطه مستقیمی با الیاف به‌کاررفته در فرش و نوع تکنولوژی بافت فرش دارد.


مراحل ساخت چرم به روش سنتی


نکاتی برای نگهداری فرش ماشینی

راهنمای خرید فرشبهتر است فرش های ماشینی تاحدممکن از رطوبت دور بمانند، چرا که در تار و پود فرش، پنبه یا جوت به کار می رود و طبیعی است که این دو ماده مقاومتی در برابر رطوبت ندارند.

شستن اصولی و صحیح این نوع فرش ها هم حایز اهمیت است. پس بهتر است برای شستن فرش ماشینی خود از شرکت های متخصص در این امر کمک بگیرید.

فرش های ماشینی بر روی کف های سرامیک حرکت می کنند. چنانچه این مساله شما را ناراحت می کند و فکر می کنید قرار دادن مبل یا میز ناهارخوری روی فرش برای توقف حرکت آن خوب است دست نگه دارید!

با این کار به فرش ماشینی خود آسیب می زنید. ما توصیه می کنیم برای توقف حرکت فرش روی کف سرامیک از ترمز فرش استفاده کنید. و هنگام جا به جایی و نقل مکان، بهتر است فرش را به جای اینکه تا کنید، لوله نمایید.

به یاد داشته باشید که اگر از فرش استفاده نمی‌کنید، آن را در حالت لوله شده نگهداری کنید نه در حالتی که پهن باشد، در این صورت فرش دست نخورده و نو باقی می‌ماند

و نکته آخر  اینکه، برای جلوگیری از فرسایش فرش ماشینی خود، هر شش ماه یک بار آن را سر و ته کنید.


راهنمای خرید صنایع دستی


نکات طلایی که قبل از خرید فرش باید بدانیم کدامند؟

کفپوش مناسب یکی از مهمترین مواردی است که باید به خاطر بسپارید. انتخاب فرش، راحت و مناسب حس خوبی است که از پاها به کل بدن منتقل می شود.

اگر شما از جمله افرادی هستید که خانه را به عنوان مکانی برای استراحت و آرامش خود انتخاب می کنید، بهتر است مقداری شیدایی را برای ظاهر فرش در خانه اختصاص دهید تا فضای کاملاً ایده آل و آرامش بخشی را برای شما در خانه فراهم کند.

اما برای خرید فرش ماشینی زیبا و خوش نقش باید نکاتی را بدانیم تا انتاب درستی داشته باشیم در ادامه این مطلب باما همراه باشید تا با این نکات آشنا شویم.

نکته ای اول: انتخاب فرش مناسب

برای انتخاب بهترین فرش، اولین قدم انتخاب فرش مناسب برای اتاق یا پذیرایی است بدین معنی که  فرشی که به داخل یک اتاق نشیمن شلوغ یا یک اتاق غذاخوری شلوغ پهن می شود باید طول عمر بالایی داشته باشد و مقاوم در برابر گرد و غبار انتخاب شود، اما برای فضایی مانند اتاق خواب که محلی برای استراحت است. و رفته و آمد در آن کم است می توانید از فرشی با جنسیت ملایم و طیف وسیعی از رنگ های روشن استفاده کنید. با این نوع فرش فضای اتاق نرم و لطیف می شود.

نکته ای دوم سبک زندگی

در مرحله دوم انتخاب و خرید فرش، بهتر است در صورت داشتن فرزند یا حیوانات خانگی، به سبک زندگی خود توجه ویژه ای داشته باشید، یا اگر اعضای خانواده شما ورزشکار هستند، بهتر است از طرح ها و نقشه هایی استفاده کنید که شلوغ باشد و تاریک و کثیف نشان نده.

باید توجه داشته باشید که سبک زندگی شما بسیار متفاوت از افرادی است که تنها زندگی می کنند، اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید که خانواده کم حمعیتی دارید و عادت به سفر به محل کار و ازدحام جمعیت ندارید، بهتر از یک فرش با نقش و نگارهای کم و خلوت استفاده کنید.

نکته ای سوم ظاهر فرش ماشینی

بخاطر داشته باشید که فرشهای رنگی تیره مانند آبی روغنی، مشکی یا قهوه ای شکلاتی، به سادگی لکه های روشن یا دوده را نشان می دهند و فرش هایی با رنگ بسیار روشن مانند سفید یا پودری، کثیفی و تیرگی را نشان می دهند. اگر فرشی برای بیرون خانه می خواهید بهتر است محیط بیرون و میزان آلودگی را در نظر بگیرید تا فرش جلوی آن کثیف به نظر نرسد. فضای داخلی خانه را بررسی کنید تا ببینید چه نوع کثیفی در آن وجود دارد و سپس رنگ فرش را انتخاب کنید.

نکته ای چهارم رنگ فرش ماشینی

اگر فضای کمی در خانه دارید و می خواهید بزرگتر به نظر برسید، بهتر است از فرش های ماشینی که دارای رنگ های روشن هستند استفاده کنید. معمولاً این نوع فرش ها فضا را بزرگتر نشان می دهند. اگر فضای خانه شما بسیار بزرگ و غیر مبله به نظر می رسد ، بهتر است از فرش هایی استفاده کنید که رنگ تیره دارند، این نوع فرش ها فضایی دنج ، گرم و صمیمی ایجاد می کنند.

فرش‌های ماشینی که دارای چندین رنگ مختلف یا طرح تو در تو هستند، ذرات کوچکتر، گرد و غبار کمتری از سایر فرش ها نشان میدهند. اگر خانه ای دارید که در معرض گرد و غبار و دوده قرار دارد، بهتر است یکی از این نوع فرش ها را انتخاب کنید.

نکته ای پنجم توجه به نوع فرش

فرشهای اکریلیک اغلب در چند هفته اول خرید پرز دارند، اما اگر پرزها پس از این مدت ادامه داشته اند نشانه ضعف فرش است.

هنگام خرید فرش های پلی استر، مطمئن شوید که فرش را پس از دیدن فرش در رگال فروشگاه فرش، یک بار روی زمین پهن کرده و الگو و رنگ آن را بررسی کنید زیرا به دلیل درخشش نخ فرش های پلی استر رنگ ها از زاویه دید مختلف متفاوت هستند. بنابراین لازم است که در فضای مناسب و مشابه خانه به آن نگاه کنیم.

نکته ای ششم نگهداری فرش

به یاد داشته باشید که اگر از فرش استفاده نمی کنید ، آن را در حالت لوله ای و نه در حالت پهن نگه دارید ، در این صورت فرش جدید و سالم می ماند.

نکته ای هفتم قیمت فرش

در حال حاضر گرانترین فرشهای ماشینی در ایران و جهان فرشهای با 1500 شانه هستند که از ظرافت فوق العاده بالایی برخوردار هستند و فرشهایی با 1200 شانه ، 1000 شانه ، 700 شانه و 500 شانه به ترتیب در رده های زیر قرار دارند.

همانطور که برای تفاوت در ظاهر، فرش های با چگالی بالا، یعنی. 1500 و 1200 شانه ، ظرافت ، نرمی ، انعطاف پذیری و زیبایی بیشتری دارند ، اما قطر آنها (ارتفاع نخ خوابیده) کمتر از 700 و 500 شانه است. به عبارت دیگر فرشهای 700 شانه و 500 شانه نرمتر هستند و وزن آنها کمتر از 1000 و 1200 فرش شانه است.

نکته دیگر در مورد قیمت فرش ماشینی این است که معمولاً مارک های مختلف با توجه به سطح کیفیت و سیاست های قیمت گذاری محصولات ، قیمت های متفاوتی دارند.

راهنمای خرید فرشفرق فرش دستباف و ماشینی چیست؟

فرش ماشینی و فرش دستباف از نظر قیمت بسیار متفاوت هستند. اگر فرزند کوچک یا بزرگسالی در خانه دارید، بهتر است قبل از خرید فرش به نوع نخ و الیافی که در بافت فرش استفاده می شود توجه کنید، زیرا گاهی اوقات این امر مشکلاتی را ایجاد می کند.

جنس نخ فرش دستبافت ابریشم و پشم است و نخ فرش ماشینی از پلی پروپیلن و نایلون است. بنابراین فرش های ماشینی به راحتی روی سنگ و سرامیک سر می خورند اما فرش دستباف به دلیل نوع نخ و وزن این مشکل را ندارند.

الیاف مصنوعی مورد استفاده در فرش ماشینی می تواند باعث آلرژی در پا و سایر اعضای خانواده شود. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است فرش های دستبافت خریداری کنید. علاوه بر این، اگر سابقه آسم و آلرژی دارید، فرش های تزئینی و نفیس خریداری نکنید، زیرا ذرات گرد و غبار به راحتی در این نوع فرش ها محبوس می شوند و باعث آلرژی می شوند.

درصد پلاستیک فرش های ماشینی زیاد است و سایر ناخالصی های مو را به راحتی جذب می کند اما فرش دستباف مو و کثیفی را جذب نمی کند و خانه را آلوده نمی کند.

اگر پول کافی برای خرید فرش دستباف نداری ، فرش های ماشینی بخرید که دارای تراکم بالا و گره و قدرت بیشتری باشند، زیرا این ویژگی در فرش باعث جمع شدن گرد و غبار و کثیفی کمتر در آنها می شود.


مطالب مرتبط 


منظور از شانه در فرش چیست؟

اولین چیزی که باید هنگام خرید فرش ماشینی به خاطر بسپارید ، تراکم بافت آن است. تراکم فرش ماشینی به معنای تعداد واحدهای رنگ شده در آن است. هر فرش دارای دو نوع چگالی، چگالی عرضی و چگالی طولی است.

تراکم عرضی فرش را شانه می نامند. شانه های فرش معمولاً از نظر تعداد گره های رنگی در هر متر محاسبه می شوند و عامل اصلی تعیین قیمت فرش ها هستند، زیرا هرچه تعداد گره ها بیشتر باشد این مدل ها ظریف تر می شود.

یک راه حل ساده برای درک شانه های فرش این است که هنگام خرید به پشت فرش نگاه کنید و تعداد گره ها را بشمارید. به عنوان مثال، اگر فرشی با 1200 شانه معرفی می شود، باید 120 گره در 10 سانتی متر فرش وجود داشته باشد.

چگالی طولی شبیه چگالی عرضی است، با این تفاوت که در نیمی از فرش محاسبه می شود و سپس در 2 ضرب می شود، نهایتا این‌که هرچه تراکم فرش بالاتر باشد ارزش بیشتری پیدا می‌کند و قیمت آن بالاتر می‌رود.

امروز ، بالاترین شانه فرش 1500 است. البته، ممکن است شما در جایی خوانده باشید که فرش 1600 شانه یا 1550 یا … است ، گوش های شما مدیون این کلمات نیستند و این کلمات بیشتر بحث تبلیغات هستند تا واقعیت.

به ترتیب، فرش هایی با 1500 شانه بالاترین قیمت را دارند و فرش هایی با 1200 شانه ، 1000 شانه ، 700 شانه و 500 شانه به ترتیب در رده های زیر قرار دارند.

راهنمای خرید فرشآیا هرچه شانه فرش بالاتر باشد، فرش بهتر است؟

بخاطر داشته باشید که هرچه شانه فرش بیشتر باشد علاوه بر زیبایی و زیبای ، باید بدانید که خاب را نیز کاهش می دهد.یک فرش خوب برای شما به مجموعه ای از عوامل بستگی دارد. اینکه یک فرش هرچه گرانتر باشد به معنای خوب بودن آن برای شما با توجه به شرایط شماست، بهیچ وجه جمله درستی نیست.

توجه داشته باشید، هرچه شانه فرش بیشتر می شود، در کنار آنکه ظرافت و زیبایی آن اضافه می شود باید بدانید که از خاب آن نیز کاسته می شود.

یعنی باید بدانید فرش های 1500 شانه ضخامت بسیار کمتری از فرش های 1000 شانه و یا 700 شانه دارند. اگر شما عادت دارید روی فرش نشست و برخاست کنید و به عنوان کفپوش صرف از آن استفاده نمی کنید، بهتر است از فرش های 1000 شانه و 700 شانه استفاده کنید.

خاب فرش همان گره‌های U شکلی هستند که در سطح فرش‌ها قرار می‌گیرند. بعضی‌ها خاب فرش را با نام پرز فرش هم می‌شناسند

این بدان معنی است که باید بدانید ضخامت فرشهای 1500 شانه بسیار کمتر از فرشهای 1000 شانه یا 700 شانه است. اگر عادت به نشستن و ایستادن روی فرش دارید و از آن به عنوان کف استفاده نمی کنید، بهتر است از فرش هایی با 1000 شانه و 700 شانه استفاده کنید.

چند نکته راجع به فرش که بهتر است بدانید

نخ فرش

برای بافت فرش از نخ های متفاوتی استفاده می شود مثلاً پلی استر، فیلامنت، اکریلیک و پلی پروپلین که بهترین نخ برای فرش مطمئناً نخ اکرولیک می باشد. اگرچه نقش پلی استر در سال های ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۲ بسیار مورد توجه قرار گرفته بود اما برای ایجاد بافت های مخملی از نخ های اکرولیک استفاده میشود. نخی که در مقابل الکتریسیته ساکن، کوبیدگی، رنگ پریدگی، بر عکس نخ پلی استر استقامت نشان داده است. این نرخ نسبت به بقیه نسخه های طبیعی قیمت فرش مناسب تری دارد. تنها ایرادی که نخ اکرولیک می‌تواند داشته باشد پرزهایی زیاد آن می باشد که در صنعت فرش و پوشاک نیز برای موضوع راه حلی تعبیه شده است که در ادامه راهنمای خرید فرش ماشینی به آن خواهیم پرداخت. طول عمر بالا و دوام بسیار از خواص این نخ می‌باشد که باعث شده از آن در صنعت فرش بسیار استفاده شود. با پا خوردن در سایز این فرش تغییری ایجاد نمی شود. این ویژگی ها و ویژگی های فراوان به اختصار نام خواهیم برد باعث شد که در صنعت فرش از این نخ به عنوان بهترین نخ نام برده شود.

تمیز شدن فرش

از خصوصیات فرش های اکریلیک این است که بسیار راحت تر از بقیه جنس های فرش تمیز می شود. برای تمیز کردن فرش در خانه ابتدا باید تعیین کنید که لکه ایجاد شده بر مبنای کدام پایه می باشد. گاهی بلکه مانند لکه چای می تواند با پایه آب به راحتی پاک شود و مقداری آب و سرکه را با هم مخلوط کرده و لکه ایجاد شده را به راحتی با یک آستر سفید پاک کنیم. اما گاهی لکه های ایجاد شده بر روی فرش بر پایه دیگری مانند روغن می باشد. که باید در این هنگام بدانیم که حلال روغن چیست و از آن حلال استفاده کنیم که فرش را بیش از حد اذیت نکرده و بدون آسیب زدن به فرش آن را تمیز کنیم. مثلاً در این مواقع می توانیم از شوینده تهیه شده از فرش فروشی استفاده کنیم کافیست کمی بر روی فرش ریخته و با دستمال سفید آن را پاک کنیم.

 سبکی و سنگینی فرش

هرچه تراکم فرش بالاتر باشد فرش سبک تر می باشد در حقیقت سنگینی فرش با شانه و تراکم آن رابطه غیر مستقیم دارد. اگر به دنبال فرش سبکی هستید که در هنگام جابجایی راحت‌تر جابجا شود می‌توانید فرشهای سایز کوچکتر با تراکم بالا تر انتخاب کنید چرا که فرش های با سایز بزرگ و تراکم کم فرش های سنگین تری می باشد. علت سنگین بودن فرشهای با تراکم پایین نخ خاب استفاده شده در فرش می باشد هرچه تراکم فرش بیشتر شود نخ ظریف تر محکم تر و کوتاه تر می باشد.

 مرور زمان و تغییرات فرش

هدف ما از خرید فرش، فرش هایی است که به مرور زمان در برابر سایش و دیگر چیزها واکنش آنچنانی نداشته باشد. با توجه به وضعیت اقتصادی و اینکه شاید فرش از کالاهایی باشد که ما هر چند سال یکبار توان تعویض آن را داشته باشیم، بهتر است با تحقیق های گسترده و اعتماد نکردن به هر حرفی در خرید خود کاملا دقت کنیم. فرشهای با جنس پلی استر، فیلامنت یا پلی پروپلین به مرور زمان دچار ایراداتی می شود ما اکثر این ایرادات را تجربه کرده ایم. حتی گاهی فرش هایی که ادغامی از این نخ ها و نخ اکرولیک می باشد هم می تواند به مرور زمان دچار تغییراتی باشد که باب میل ما نیست. مثلاً ایجاد الکتریسیته ساکن با کف پا ، سفت شدن، سایش یا رنگ پریدگی فرش که هیچ کدام حس خوبی ندارد. به هر حال در میان این بازار تنگاتنگ و بازار داغی هایی که این روزها دیده می شود بهتر است فرشی را انتخاب نمایید که قبلاً توسط دوستان و آشنایان و یا خود ما تجربه شده است.

راهنمای خرید فرشنحوه بررسی انواع فرش 

بهتر است که مشخصات اصلی هر فرش را بدانید ، تا فرش ها را بهتر بشناسید .

شانه : به تعداد گره هایی که در یک متر از عرض قالی قرار دارد .

تراکم : به تعداد گره هایی که در یک متر از طول فرش قرار دارد .

جنس نخ : فرش ها با نخ پلی استر یا آکریلیک بافته می شوند .

نخ خاب : به ارتفاع خاب هر گره نخ خاب فرش می گویند .

تعداد رنگ : به تعداد رنگ هایی که در طرح و نقشه فرش به کار برده می شود .

رنگبندی : رنگ زمینه فرش را رنگبندی می گویند .

دستگاه بافت : فرش های ماشینی با بهترین دستگاه های روز دنیا بافته می شوند .



فرش های سنتی از انواع فرش های ماشینی

فرش های سنتی با طرح هایی بر گرفته از طرح های فرش های قدیمی یا با طرح هایی جدید طراحی می شوند .

طرح های این فرش ها ریز و ظریف می باشد و در بعضی از این طرح ها ترنج ، لچک و حاشیه قرار دارد .

انواع فرش های سنتی به صورت زیر می باشند .



مشخصه فرش 500 شانه و ویژگی های آن چیست

فرش های 500 شانه با تراکم 1000 بافته می شوند .

قالی 500 شانه در تعداد 8 رنگ زیبا طراحی و تولید می شود .

این فرش ها اگر با جنسی عالی بافته شوند عمر و ماندگاری بالایی دارند .

این قالی ها با نخ ورجین و آکریلیک بافته می شوند .

نخ آکریلیک قیمت بالاتر و عمر و ماندگاری بالاتری دارد .

ماشین بافت فرش 500 ، دستگاه آلفا می باشد .

از طرح های فرش 500 شانه می توان طرح آرشیدا ، طرح حوض نقره ، طرح مانا ، طرح ناردون ، طرح نسترن را نام برد .



ویژگی فرش 700 شانه تراکم 2550 چیست

فرش های 700 شانه با تراکم 2550 طراحی می شوند .

این فرش ها یکی از بهترین و با کیفیت ترین فرش های ماشینی محسوب می شود .

فرش 700 شانه در تعداد 8 ، 10 و 12 رنگ زیبا طراحی می شوند .

با بالا رفتن تعداد رنگ ها ، قیمت فرش بیشتر می شود .

عمر و ماندگاری فرش 700 شانه از فرش های 1000 ، 1200 و 1500 شانه بیشتر است .

این فرش ها با بهترین ماشین آلات روز دنیا بافته می شوند .

دستگاه بافت این فرش ها دستگاه HCPx2 می باشد .

از طرح های 700 شانه 8 رنگ می توان طرح آرتین ، آیلار ، آریا ، افشان گلریز و … را نام برد .

از طرح های 700 شانه 10 رنگ می توان طرح آرشیدا ، آبتین ، آرام ، آرمان و … را نام برد .

از طرح های 700 شانه 12 رنگ می توان طرح صنم ، آدرینا ، آراز ، آریا و … را نام برد .


راهنمای خرید فرش
فرش 1000 شانه تراکم 3000 از انواع فرش های سنتی

فرش 1000 شانه در تعداد 8 و 10 رنگ زیبا طراحی می شوند .

این فرش ها به محصولات دستباف گونه معروف هستند .

قالی 1000 شانه دارای نخ های ظریف و نرمی می باشند .

این قالی ها با دستگاه HCIx2 که یکی از بهترین دستگاه های روز دنیا می باشد ، بافته می شوند .

از طرح های  1000 شانه 8 رنگ می توان طرح افشان ، اصفهان ، ساغر ، ماهان و … را نام برد .

از طرح های 1000 شانه 10 رنگ می توان طرح آوین ، باغ ارم ، باغ شاهزاده و … را نام برد .



معرفی فرش 1200 شانه تراکم 3600

فرش 1200 زیبایی و جذابیت فراوانی دارند .

این فرش ها فقط در تعداد 8 رنگ زیبا طراحی و تولید می شوند .

دستگاه بافت این فرش ها دستگاه HCI می باشد .

این قالی ها زیبایی بیشتری نسبت به قالی های 500 ، 700 و 1000 شانه دارند .

فرش 1200 به دستباف گونه معروف می باشد .

از طرح های فرش 1200 شانه 8 رنگ می توان طرح آذین ، آریامهر ، آوا ، افشان درباری و … را نام برد .



فرش ماشینی 1500 شانه چه ویژگی ای دارد

بهترین تولیدکنندگان در شهر کاشان با وارد کردن بهترین ماشین آلات توانستند اولین فرش 1500 شانه جهان را تولید کنند .

فرش 1500 شانه با تراکم 4500 طراحی و تولید می شود .

این فرش ها ریز بافت ترین فرش جهان محسوب می شود .

زیبایی و جذابیت فرش 1500 از بقیه محصولات ماشینی بسیار بیشتر می باشد .

این فرش ها با دستگاه HCI بافته می شوند .

فرش 1500 شانه یکی از رقیب های 1200 شانه و دستباف ابریشمی محسوب می شوند .

این فرش ها به خاطر شانه و تراکم بالایی که دارند ، دارای نخ های نازک و ظریفی می باشند .

و فقط در تعداد 8 رنگ زیبا طراحی و تولید می شوند .

این فرش ها به خاطر زیبایی فراوانی که دارند نمای زیبا و بسیار فوق العاده ای را برای دکوراسیون یک محیط فراهم می کنند .

برای دیدن مشخصات فرش 1500 شانه کلیک کنید.



ویژگی های 
فرش 700 شانه طرح 1200

فرش های 700 شانه با تراکم 2550 می باشند .

با این تفاوت که طرح های آن ها ، طرح های فرش 1200 شانه می باشد .

افرادی که طرح های فرش 1200 شانه را دوست دارند .

اما فرشی با عمر و ماندگاری بالایی می خواهند .

یا اینکه توانایی خرید فرش 1200 شانه را ندارند .

می توانند این فرش ها را خریداری کنند .

برای دیدن ویژگی فرش 700 شانه کلیک کنید.



فرش سجاده ای مسجد چه شانه ای دارد

سجاده فرش ها در مساجد ، حسینیه ها و نمازخانه استفاده می شوند .

این فرش ها نمای زیبا و منظمی را برای یک محیط فراهم می کنند .

فرش سجاده ای دارای طرحی محرابی شکل می باشد که با قندیل و گل و … تزئین شده است .

در این محصول جای هر نمازگزار مشخص می باشد به همین دلیل صفوف منظمی برای نماز تشکیل می شود .

سجاده فرش ها روبه قبله پهن می شوند به همین دلیل اگر قبله مستقیم نباشد ، نمازگزاران برای خواندن نماز راحت می باشند .

سجاده فرش ها به صورت 500 شانه تراکم 1000 ، 700 شانه تراکم 2550 و در شانه و تراکم های سفارشی بافته می شوند .

فرش مسجدی با عرض 1.25 و طول رولی و سفارشی بافته می شوند .

دستگاه بافت فرش سجاده ای 500 شانه ASR می باشد .

و دستگاه بافت سجاده فرش 700 شانه HCP می باشد .



فرش های سایز بزرگ مناسب برای مکان های مختلف

به فرش هایی که برای مکان خاصی و در ابعاد غیر استاندارد طراحی و تولید می شوند را فرش سایز بزرگ می گویند .

این فرش ها به فرشهای بزرگ پارچه ، ابعاد بزرگ ، قواره بزرگ ، فرش ماشینی با ابعاد سفارشی و … معروف می باشند .

فرش بزرگ برای مکان هایی که دارای ابعاد بزرگ یا ستون ، قناسی و فرورفتگی می باشند استفاده می شوند .

فرش ماشینی بزرگ در مکان هایی مانند موزه ها ، کاخ ها ، حسینیه ها ، مساجد ، سالن های کنفرانس ، خانه های مسکونی و … استفاده می شوند .

فرش قواره بزرگ در شکل های گرد سایز بزرگ ، هشت ضلعی ، بیضی بزرگ ، چند ضلعی ، مستطیل شکل و در شکل های سفارشی طراحی و تولید می شوند .

فرش یکپارچه در شانه ، تراکم ، جنس نخ ، تعداد رنگ و ابعاد سفارشی بافته می شود .

در مکان هایی که ستون یا فرورفتگی دارند ، بهترین مهندسان و هنرمندان در صنعت فرش در محل حاضر می شوند .

و با بهترین تجهیزات محل را به صورت دقیق اندازه گیری می کنند و طرحی مطابق با دکوراسیون انتخاب می کنند .

بعد از طراحی و بافت فرش ، بهترین تولید کنندگان ، مهندسان و هنرمندان در محل حاضر می شوند و کار مونتاژ فرش را انجام می دهند .



معرفی انواع فرش های مدرن و فانتزی

فرش های مدرن یا فانتزی دارای طرحی زیبا و جذاب می باشند و در مکان های مختلفی می توان از آن ها استفاده کرد .

فرش مدرن و فانتزی با طرحی ساده و با اشکال هندسی طراحی می شوند .

انواع فرش های مدرن به صورت زیر می باشند .



فرش کودک از فرش های فانتزی

فرش های کودک مناسب برای کودکان تولید شده اند .

نرم ، لطیف ، ضد حساسیت و بدون پرز می باشند .

فرش های کودک دخترانه و پسرانه موجود می باشد .

این فرش ها به صورت 500 شانه با تراکم 960 تولید می شوند .

از طرح های دخترانه طرح باربی ، میکی موس و کیتی را می توان نام برد .

از طرح های پسرانه طرح لاک پشت های نینجا ، ماشین ها را می توان نام برد .



گلیم فرش از فرش های مدرن کاشانگلیم فرش کاشان

گلیم فرش ها زیبایی بسیاری دارند .

طرح این گلیم ها برگرفته از گلیم های دستباف می باشد .

گلیم ها در آشپزخانه ها ، راهروها ، سالن های پذیرایی استفاده می شوند .

این فرش ها نمای زیبا و دلنشینی را برای یک محیط به وجود می آورند .

گلیم ها به صورت 320 شانه با تراکم 800 تولید می شوند .



فرش شگی از محصولات پرز بلند

این فرش ها از جدید ترین فرش های فانتزی محسوب می شوند .

فرش شگی دارای پرزهای بلندی می باشد و به پرزبلند معروف است .

این فرش ها بسیار نرم و لطیف می باشند .

فرش شگی به صورت 320 شانه با تراکم 700 تولید و با دستگاه شونهر بافته می شوند .



فرش شنل ماشینی مناسب برای راهرو و پذیراییفرش راهرو

فرش شنل به بلژیکی معروف می باشد .

بعضی از مدل های شنل به صورت برجسته تولید می شوند .

شنل های برجسته زیبایی و جذابیت بسیار بیشتری دارند .

طرح های فرش شنل بسیار زیبا و متنوع می باشند .

این فرش ها با نخ پلی استر براق بافته می شوند .

فرش شنل به صورت 500 شانه با تراکم 960 بافته می شود .



فرش سه بعدی مناسب برای آشپزخانهفرش 3یعدی

این فرش ها در طرح های زیبا و جذابی تولید شده اند .

طرح این فرش ها نمای واقعی و زیبایی دارد .

الیاف مورد استفاده در این فرش ها پلی استر می باشد .

فرش سه بعدی دارای نخ های نرم و لطیفی می باشد .

فرش سه بعدی 500 شانه با تراکم 1000 تولید شده است .



فرش پتینه

نخ مورد استفاده در این فرش ها پلی استر هیت ست شده می باشد .

فرش پتینه به صورت 500 شانه با تراکم 1000 تولید شده اند .

فرش های پتینه تلفیقی از محصولات مدرن و سنتی می باشند .

این فرش ها زیبایی و جذابیت بسیار زیادی دارند .

فرش پتینه در تعداد 8 رنگ زیبا طراحی شده است .



فرش ترک از طرح های جدیدفرش ترک

فرش های ترک یکی از زیباترین محصولات فانتزی به شمار می آیند .

دارای طرحی ساده و زیبا می باشند .

این فرش ها به صورت 700 شانه با تراکم 2100 تولید می شوند .

فرش ترک در رنگ های روشن و زیبا طراحی می شود .

این فرش ها به صورت برجسته و با نخ هایبالک تولید می شوند .

از طرح های این فرش می توان طرح آیلین ، سوسن ، سوگل ، شیوا و … را نام برد .

تصاویر جذاب فرش های ایرانی

راهنمای خرید فرش

راهنمای خرید فرش

راهنمای خرید فرش

راهنمای خرید فرش

راهنمای خرید فرش

راهنمای خرید فرش

راهنمای خرید فرش

راهنمای خرید فرش

راهنمای خرید فرش

راهنمای خرید فرش

راهنمای خرید فرش

راهنمای خرید فرش

راهنمای خرید فرش

راهنمای خرید فرش

راهنمای خرید فرش

راهنمای خرید فرش

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد