روانشناسی هدیه دادن

در این مطلب قصد داریم درباره روانشناسی هدیه دادن بنویسیم پس تا انتها مقاله با ما باشید. هدیه دادن و هدیه گرفتن قدمت بسیار قدیمی دارد و می توان گفت که از زمان های قدیم هدیه از جز عادت ها و رسم ها در هر فرهنگی شده است و فقط به جامعه ما خلاصه نمی شود و در هر جای دنیا می توان آن را دید . و هدیه بخش مهمی از روابط اجتماعی می لاشد و می تواند صمیمیت و شادی را در خودر رواج دهد به عبارتی هدیه دادن و هدی گرفتن در خانواده ، میان دوستان ، محل کار و … اثرات مثبت بسیاری را دارد به میزان بسیار بالایی روابط را بهبود می بخشد .

روانشناسی هدیه دادن

همانند تمام رفتارهای بشر از زمان پیدایش تا کنون، هدیه دادن نیز آثار روانشناختی خاص خود را دارد که با بررسی آن می‌توان علاوه بر دریافت فلسفه تهیه هدیه، بهترین هدیه‌ ها را نیز برای افراد مهم زندگی خود خریداری کرد. هدیه دادن از دوران‌های بسیار قدیم کاری پسندیده بوده است و در مناسبت‌های مختلف انسان‌ها برای یکدیگر هدایایی تهیه می‌کردند.

یکی از علل اساسی توصیه به خرید هدیه از همان دوران‌های قدیم، تحکیم روابط اجتماعی و عاطفی در بین مردم بوده است. همان‌طور که امروزه نیز برای افراد مختلفی از جمله مدیر و همکاران خود گرفته تا خانواده و دوستان، در موقعیت‌های مختلف هدیه تهیه می‌کنیم. معمولا هدف اصلی و خالصانه تمامی این هدایا ایجاد حس شادی و نشاط در فرد دریافت کننده هدیه می‌باشد. همین‌طور بازتاب این نشاط در فرد تهیه کننده هدیه نیز تاثیرگذار خواهد بود. در واقع همین موضوع است که باعث تحکیم روابط اجتماعی می‌گردد.

هدیه به مادر شوهر

هدایای سازمانی

روانشناسی هدیه دادن آثار روانی هدیه چیست ؟

هدیه چه به صورت مادی باشد و چه معنوی اثرات روانی زیادی هم بر فرد هدیه دهنده وهم هدیه گیرنده دارد. زیرا فرد هدیه دهنده به این ارزش معنوی در ذات خود رسیده است که اکنون وقت قدردانی، تشکر و احساس و ابراز همدلی و درک متقابل است و در عوض فرد هدیه گیرنده نیز به ارزش معنوی آن پی خواهد برد.
به طور کلی زمانی که فرد هدیه گیرنده با دریافت هدیه به این نتیجه می‌رسد که برای طرف مقابلش مهم بوده است و در خرید و انتخاب هدیه وقت، انرژی و هزینه فکری و روحی صرف شده است حتی اگر این هدیه ساخته دست او هم نباشد، برایش ارزشمند است خصوصاً آنکه فرد هدیه گیرنده احساس کند که با نوع هدیه‌ای که دیگری به او داده است، ارزش و قدر و منزلتش از سوی فرد هدیه دهنده درک شده است .

بنابراین سنخیت و نوع هدیه با موقعیت پیش آمده و ویژگی‌های شخصیتی فردهدیه گیرنده از اصل‌های بنیادی فلسفه هدیه دادن است. وقتی ما برای کودکی یک وسیله اسباب‌بازی می‌خریم این پیام را به او انتقال می‌دهیم که دنیایش را درک کرده‌ایم و همین مسئله آغازگر یک ارتباط عاطفی عمیق‌تر می‌شود . پیش از آن که هدیه‌ای خریده شود رعایت یک نکته ضروری است و آن این که هدفمان از خرید هدیه را مشخص کنیم. تا قصد و هدف اصلی را مشخص نکنیم تهیه هدیه مناسب امکانپذیر نخواهد بود. هرچند برخی ارزش‌ها در جامعه ما کمرنگ‌تر شده و فلسفه اصلی هدیه دادن که در فرهنگ ما ریشه دوانده بود با شروع مادی‌گرایی به فراموشی سپرده شده است.

بر اساس مطالعات بهترین مشاوره روانشناسی هدیه ها ممکن است با مناسب و یا بی مناسبت باشد و در هر دو حالت آثار مثبت را می توان مشاهده کرد . زمانی که زوجین برای یکدیگر هدیه می دهند  در واقع میزان عشق و علاقه ی خود را نشان می دهند و این کار باعث می شود تا صمیمت بین آن ها بیشتر شده و نشان از این دارد که آن ها به یکدیگر ارزش قائل هستند و  برای خوشحال کردن یکدیگر تلاش می کنند و در واقع میزان توجه و گذاشتن وقت برای یکدیگر را نشان می دهند . دادن هدیه می تواند حتی یک شاخه گل باشد و ممکن است بی مناسبت باشد و یا وجود مناسبت نظیر تولد و سالگرد ازدواج باشد حتی زمانی که فرد از همسر خود ناراحت باشد می تواند با خرید هدیه و حتی شاخه گلی او را از ناراحتی دربیاورد و آن را جبران کند .  هر یک از افراد خانواده به دیگری هدیه ای را تهیه می کنند و این چنین رابطه ی خود را پایدار تر می کنند . هدیه برای مادر شوهر در روز مادر

برای هدیه دادن برنامه ریزی شده ایم!

ما همگی افرادی را می شناسیم که ذاتاً سخاوتمندتر هستند و همچنین افرادی که این عادت را ندارند. دانشمندان راجع به چرایی این مساله تحقیقاتی را انجام داده اند. تحقیقات آنها نشان می دهد که کمیت و کیفیت کادوهای فرد می تواند به اندازه بخشی از مغز وی ارتباط داشته باشد.

ناحیه در مغز افراد ، دقیقا بالای گوش راست به نام right temporoparietal junction وجود دارد که به اختصار به آن TPJ نیز گفته می شود. این بخش در قضاوت های اخلاقی و ادراک احساسی فرد مثل اینکه اینکه افراد دیگر چه احساسی می کنند یا چه دیدگاهی دارند، نقش موثری ایفا می کند.

تحقیقی در دانشگاه زوریخ به این نتیجه رسید افرادی که بخش TPJ راست آنها بزرگتر است علاقه بیشتری به صرف هزینه های بالاتر برای هدیه خریدن یا انجام امور خیریه دارند. سیگنال فعالیت های مغزی در TPJ همچنان گویای این موضوع می تواند باشد که آیا فردی به آخرین حد قابل تحمل از هدیه دادن خود(از نظر کمیت و کیفیت) رسیده است یا خیر. هرچند این موضوع نمی تواند تنها فاکتور در تعیین کردن میزان سخاوتمندی افراد باشد، شواهد نشان می دهد که بخش کوچکی در مغز می تواند در این زمینه نقشی ایفا کند.

ایجاد حس خوب

در اینجا به موضوعی اشاره می شود که احتمالا هنگام خرید هدیه بعدی تان انگیزه بیشتری به شما می دهد: کادو دادن به دیگران می تواند شما را شادتر کند. فارغ از اینکه در عوض آن چه هدیه ای می گیرید.

تحقیقات علمی نشان می دهند که افرادی که عادت به هدیه دادن دارند انسان های شادمان تری هستند. برای مثال در یک تحقیق، کارمندانی که یک پاداش کاری دریافت می کردند و بخشی از آنرا صرف بخشش و هدیه به دیگران می کردند، افزایش حس شادمانی را در احساس می کردند. در نقطه مقابل صرف هزینه بیشتر برای خودشان، تاثیر چندانی در حس مثبت آنها نداشت.

در واقع می توان اینگونه تشریح کرد که هدیه دادن به دیگران به نسبت صرف هزینه برای خود، احساس شادی بیشتری برای خود ما به ارمغان می آورد. دو نویسنده و محقق به اسامی الیزابت دان و مایکل نورتون در کتابی با عنوان Happy Money : The Science of Spending اذعان می کنند هنگامی که برای خود خرج می کنید خوشحالی را همانجا جا می گذارید. شاید یکی از دلایل روانشناسی این پدیده این موضوع باشد که خرج کردن پولی که برای آن زحمت زیادی کشیدیم برای خودمان، می تواند در ما نوعی درد(بخاطر از دست دادن پول) ایجاد کند.

به نظر می رسد ارتباط بین کادو دادن و خوشحالی برای همه افراد درست باشد. در یک تحقیقات گسترده دیگر که با شرکت ۲۳۰ هزارنفر از سراسر دنیا انجام شد، بین میزان خوشحالی و کمیت هدیه هایی که افراد به دیگران می دهند رابطه مستقیمی وجود دارد. آنهم فارغ از اینکه در چه چارچوب فرهنگی زندگی می کنند یا چه سطح درآمدی داشتند.

روانشناسی هدیه دادن هدیه دادن در زمان قدیم

همین کاربرد هدیه در ایام قدیم است که باعث حفظ روابط اجتماعی و عاطفی عمیق میان افراد و اقوام ایرانی شده و بین آنها پیوستگی و پیوند اجتماعی برقرار کرد و بدین ترتیب هدیه دادن به عنوان یک سرمایه اجتماعی شناخته شد. سرمایه‌ای که افراد آن را در موقعیت‌های مختلف به کار می‌گرفتند .
در ایام قدیم و حتی هم‌اکنون در برخی ایلات و عشایر مردم و اقوام بر این باورند که نه‌تنها هنگام شادی‌ها بلکه در مراسم خاص عزاداری نیز باید به فکر یکدیگر باشند و آنها هنگام شرکت در مراسم ختم و عزاداری به صاحب عزا برنج، روغن و… به نشانه همدردی می‌بخشند.البته این رسم در قدیم به شکل حمایت عاطفی بزرگترهای فامیل ابراز می‌شد.
در ایام قدیم هدیه‌ها شامل گل، ظروف سفالی و به طور کلی اشیا و وسایل دست‌ساز بودند و افراد براساس موقعیت و ویژگی فردی که قصد هدیه دادن به او را داشتند اشیای متفاوتی را هدیه می‌بردند اما امروزه هدایا بیشتر رنگ مادی به خود گرفته به طوری که صرفاً برای فخرفروشی به یکدیگر هدیه می‌دهند .

از آنجا که جامعه ما به سمت مادی‌گرایی پیش می رود مسلماً ویژگی‌های شخصیتی افراد نیز به سمت و سویی حرکت می‌کند که تمامی پدیده‌های اطرافش را از دریچه مادیگرایی می‌بیند و معتقدند هدایای مادی ارزشمندتر و ماندگارتر است.هدیه برای روز زن و روز مادر

هدایای تبلیغاتی

هدیه گران قیمت همیشه کارامد نیست !

گاهی اوقات هدیه‌ای گرانقیمت شادی زیادی به همراه دارد و صمیمیت را افزایش می‌دهد اما در برخی موارد خصوصاً وقتی دلخوری پیش آمده و کدورتی شکل گرفته باشد، ارزشمندترین هدایا نیز تأثیر عاطفی و روانی گذشته را احیا نخواهد کرد و شکل و نوع هدیه در این باره فرق می‌کند .

برداشت خانم ها از هدیه های مختلف

خانم ها نسبت به هر هدیه ای برداشت مختلفی می کنند پس باید به هدیه هایی که به زن ها داده می شوند توجه شود :

1- با دادن هدیه ای مثل طلا وجواهرات زن ها می فهمند که رابطه خیلی جدی است چون هزینه ی زیادی دارد.

2- از دادن عطر باید خود داری شود مگر اینکه بدانید طرفتان چه عطری دوست دارد.

3- اگر هدیه وسایل الکترونیکی باشد به خاطر تنوع می فهمد که چقدر وقت برای او گذاشته اید و برایش ارزش قایل هستید.

4- پیام خرید لوازم خانگی این است که ذره ای عشق در وجود شما نیست وشما به چشم یک خدمتکار به او نگاه می کنید.

5- هدیه ای مانند سفر یا پیک نیک نشان می دهد که برای او وقت گذاشته اید و برای رابطه تان ارزش قایلید.

6- هدیه های اعتباری به طرف اجازه می دهد که برای هرچه که خودش دوست دارد هزینه کند.

7- تابلو فرش اگر وقت بگذارید و در آن سلیقه به خرج دهید و از تصویر خود باشد میتواند علاقه شما را نسبت به او نشان دهد.

8- کتاب اگر با توجه به موضوعات مورد علاقه خانم ها باشد برای خانم های فرهیخته دوست داشتنی است.

هدیه برای روز زن و روز مادر

روانشناسی هدیه دادن هنگام هدیه خریدن به چه نکاتی باید توجه کرد؟

آیا با تاثیرات روانشناسی هدیه دادن آشنا هستید؟ آیا تفاوت‌های روانشناسی در هدیه دادن به افراد مختلف را می‌دانید؟ می‌خواهید با فلسفه هدیه دادن آشنا شوید؟
برای رسیدن به پاسخ این سوال‌های جالب و بحث برانگیز در ادامه این مقاله با ما همراه باشید ….

همانند تمام رفتارهای بشر از زمان پیدایش تا کنون، هدیه دادن نیز آثار روانشناختی خاص خود را دارد که با بررسی آن می‌توان علاوه بر دریافت فلسفه تهیه هدیه،
بهترین هدیه‌ ها را نیز برای افراد مهم زندگی خود خریداری کرد. هدیه دادن از دوران‌های بسیار قدیم کاری پسندیده بوده است و در مناسبت‌های مختلف انسان‌ها
برای یکدیگر هدایایی تهیه می‌کردند.

یکی از علل اساسی توصیه به خرید هدیه از همان دوران‌های قدیم، تحکیم روابط اجتماعی و عاطفی در بین مردم بوده است. همان‌طور که امروزه نیز برای افراد
مختلفی از جمله مدیر و همکاران خود گرفته تا خانواده و دوستان، در موقعیت‌های مختلف هدیه تهیه می‌کنیم. معمولا هدف اصلی و خالصانه تمامی این هدایا ایجاد
حس شادی و نشاط در فرد دریافت کننده هدیه
 می‌باشد. همین‌طور بازتاب این نشاط در فرد تهیه کننده هدیه نیز تاثیرگذار خواهد بود. در واقع همین موضوع است که باعث تحکیم روابط اجتماعی می‌گردد.

اثر مثبت روی سلامتی!

به دلیل دیگری برای هدیه دادن نیاز دارید؟ به نظر می رسد که کادو خریدن برای سلامتی شما مفید است. و حتی باعث افزایش طول عمر می شود.

تحقیقات نشان می دهد که سخاوتمندی از نظر پولی یا زمانی، باعث تقویت سیستم ایمنی بدنی شده، درد فیزیکی را تقلیل داده و ریسک افسردگی یا ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. یک تحقیق ۵ ساله در دیترویت ایالات متحده آمریکا به این کشف رسید که افرادی که به دیگران کمک می کنند، بهتر می توانند از پس مشکلات و استرس در زندگی خوشان بر بیایند. افرادی که هنگام نیاز به کمک دیگران شتافته بودند نیز نرخ مرگ و میر کمتری از افرادی که اینکار را انجام نداده بودند داشتند. به علاوه از مزایای روحی و جسمی متنوعی برخوردار شده بودند.هدیه برای مادربزرگ

روانشناسی هدیه دادن اصول روانشناسی هدیه

۱ – کاربردی فکر کنید نه احساساتی :

پروفسور مارگارت راکر دکترای روان شناس و کارشناس در حوزه هدیه دادن می گوید:”در یک رابطه،مردان بیشتر از زنان دوست دارند هدیه ای دریافت کنند که بیشتر از میزان پول پرداخت شده،کاربرد داشته باشد .به طور مثال ممکن است زنی از یک خانه پر از گل رز هیجان زده شود ،اما یک مرد ترجیح میدهد وسیله ای قابل استفاده داشته باشد .

۲ –  به آنچه می خواهد گوش بدهید :

معمولا خانمها با اشاره هایی غیرمستقیم در مورد هدیه مورد علاقه خود صحبت می کنند،اما مردها دوست دارند آنچه را که می خواهند به طور مستقیم بگویند . به جای اینکه بیرون بروید و یک هدیه سورپرایز بخرید،به راحتی خریدن آنچه که مرد خواهان آن است ، میتواند هدیه ای ایده آل باشد . نکته کلیدی این است ، به چیزی که یه مرد میخواهد توجه نشان بدهید و بخرید نه چیزی که شما میخواهید و یا فکر می کنید که او میخواهد .

۳ – هدیه خود را مطابق با علایق او تهیه کنید :

زمانی که به دنبال هدیه ای کاربردی برای مردان هستید اطمینان حاصل کنید که هدیه شما مطابق علاقه اش باشد .

۴ – از دادن هدایای کلی و سرسری خودداری کنید :

بیشتر ، خانمها از این روش هدیه دادن استفاده می کنند تا آقایان . بیشتر مردم از جمله مردان برای هدایای سرسری و کلی ارزشی قائل نیستند.هدایای کلی و سرسری،مثل جوراب و لباس زیر که هر سال به مردی هدیه داده اید {مخصوصا در عید}،هدایای بی بها و کم ارزش تلقی می شوند .
راکر می گوید:”چیزی را که در گنجه دارید و آن را به هرکسی میتوان هدیه داد ، هدایایی کم ارزش هستند.

۵ – هدیه ای جالب بدهید :

معمولا مردان از هدیه های جالب خوششان می آید.البته استثنا هم وجود دارد . کسانی که حقوق ثابت دارند ترجیح می دهند چیزی را داشته باشند که نیاز دارند.نکته کلیدی یافتن چیزی است که مردان از آن استفاده خواهند کرد و کاربردی باشد،اما چیزی که در عین مورد استفاده بودن،جالب هم باشد،نه چیزی که فقط مربوط به کار باشد .

 

۶ – در خریدن هدیه کمی فکر کنید :

اگر می خواهید هدیه ی مناسبی پیدا کنید بهتر است روانشناسی هدیه دادن را به خوبی بدانید. همه هم دوست دارند حس کنند که مورد توجه اند و یک هدیه بافکر میتواند به آنها این احساس را بدهد که مورد علاقه و مورد حمایت هستند . چه چیزی یک هدیه را با فکر می کند؟ پیدا کردن چیزی که او می خواهد و به آن علاقمند است.در سایتهایی که هدایای جالب و منحصر به فرد پیشنهاد می کنند ، جست و جو کنید . به طور جایگزین ، بعضی وقتها هدیه ای که خودتان برای او درست می کنید می تواند بهترین گزینه باشد . مثل تصویری که خودتان طبق سلیقه او انتخاب کرده اید ، یا یک جعبه از شیرینی های خانگی مورد علاقه اش

 

خرید صنایع دستی به عنوان هدیه

 

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد