هنرهای هفتگانه جهان کدامند؟

شاید برای شماهم پیش آمده با دیدن یک اثر هنری همچون یک تابلوی نقاشی، شنیدن موسیقی و یا دیدن یک فیلم تحت تاثیر قرار بگیرید. ذات هنر غلیان احساسات درونی انسان است. در واقع هنرمند از احساسات درونی خود الهام گرفته و بر دیگران تاثیر میگذارد. از نگاه ارسطو هنر در هفت دسته جای میگیرد.آیا تا به حال به این فکر کرده اید هفت هنر اصلی چیست ؟ یا چه چیز هایی به عنوان هنر شناخته می شود؟

هنرهای هفتگانههنر

ابتدا باید در نظر داشت هنر امری معنوی است و در دل آن نوعی اشراق و شهود نهفته است. بر این اساس برای هنر نمی-توان مانند اشیاء و عناصر طبیعی، فرمول یا ضابطه خاص تعیین کرد و از نظر منطقی، جنس، فصل و حد آن را ترسیم نموده و تعریف علمی از آن ارائه داد.خرید صنایع دستی

هنر مجموعه‌ای از آثار یا فرایندهای ساخت انسان است که در جهت اثرگذاری بر عواطف، احساسات و هوش انسانی یا به‌منظور انتقال یک معنا یا مفهوم خلق می‌شوند. همچنین می‌توان گفت هنر توان و مهارت خلق زیبایی است.

تولستوی نویسنده و متفکر مشهور روسی در کتاب جهانی خویش یعنی ” هنر چیست” چنین می گوید: هنر، فعالیت انسانی است که انسان آگاهانه و به یاری علایم ظاهری، احساسات تجربه شده ی خود را به دیگران انتقال می دهد، به طوری که آنها نیز آن احساسات را تجربه نمایند و از مسیر حسی و خیالی که هنرمند از آن گذشته است بگذرند. هنر وسیله کسب لذت نیست بلکه وسیله ارتباط با انسانها، جهت سیر به سوی سعادت فرد و جامعه انسانی است.

هنر شاخه های زیادی دارد و در هرکدام از شاخه ها افراد گوناگونی فعالیت می کنند و نام هنرمند را به دنبال اسم خود به یدک می کشند و همواره سعی می کنند آثاری را خلق کنند که در نوع خود و در مقابل دیگر آثار هنری از ویژگی های شاخصی برخوردار باشد ، این رقابت در سایر رشته های هنری نیز وجود دارد.

تاریخچه هنر به چه زمانی باز می‌گردد؟

بحث‌های زیادی در زمینه سرآغاز هنر و خالق اولین اثر هنری وجود دارد. به عنوان مثال، قدمت سنگ‌نگاره‌های «غار شُوِه» (Chauvet Cave) در کشور فرانسه، بیش از 30 هزار سال است. برخی از افراد، این نگاره‌ها را به عنوان شروع تاریخ هنر در نظر می‌گیرند. باستان شناسان با مطالعه بر روی «غار بلومبوس» (Blombos Cave) در کشور آفریقای جنوبی، آثاری از حکاکی بر روی یک سنگ را پیدا کردند که قدمت آن به بیش از 70 هزار سال پیش باز می‌گردد. به عقیده برخی دیگر، این سنگ، اولین اثر هنری است.

معماری مسجد + تاریخچه

انواع هنر چه هستند؟

بر اساس ساده‌ترین و قدیمی‌ترین دسته‌بندی، آثار هنری در یکی از سه گروه هنرهای ادبی (شعر، نثر، رمان)، هنرهای نمایشی (تئاتر، رقص، موسیقی) و هنرهای تجسمی (نقاشی، عکاسی، مجسمه‌سازی و غیره) قرار می‌گیرند. البته تقسیم‌بندی هنر نیز مانند تعریف آن، ثابت نیست و از گذر زمان تاثیر می‌پذیرد. با این وجود، هفت هنر مشترک در دنیا وجود دارند که با عنوان «هنرهای هفتگانه جهانی» شناخته می‌شوند. در بخش بعدی، به معرفی این هنرها و ویژگی‌های آن‌ها می‌‌پردازیم.

هنر های هفتگانه

تمامی آثار هنری دارای وجوهی مشترک با یکدیگر هستند که زمینه ساز شکل گیری هنرهای هفتگانه شده است. هنر شاخه های زیادی دارد و در هرکدام از شاخه ها افراد گوناگونی فعالیت می کنند و نام هنرمند را به دنبال اسم خود به یدک می کشند و همواره سعی می کنند آثاری را خلق کنند که در نوع خود و در مقابل دیگر آثار هنری از ویژگی های شاخصی برخوردار باشد. این رقابت در سایر رشته های هنری نیز وجود دارد. در این مطلب از آسمونی به زیر رشته های هنری یعنی رشته هایی که هنر اول تا هفتم را تشکیل می دهند و از آنها با عنوان هنر های هفت گانه بشری یاد می شود، نگاهی می اندازیم.

در زیر رشته های هنری یعنی رشته هایی که هنر اول تا هفتم را تشکیل می دهند و از آنها با عنوان هنر های هفتگانه بشری یاد می شود آورده شده است:

هنر اول: موسیقی

هنر دوم: حرکات نمایشی و رقص

هنر سوم: هنرهای ترسیمی( نقاشی، خطاطی و …)

هنر چهارم: انواع هنر های تجسمی( معماری،مجسمه سازی، شیشیه گری و …)

هنر پنجم: ادبیات (نویسندگی، شامل شعر، داستان، فیلمنامه و…)

هنر ششم: هنرهای نمایشی، تئاتر و …

هنر هفتم: سینما

هنرهای هفتگانهموسیقی: یکی از محبوب ترین هنرهای هفتگانه جهانی

هنر موسیقی، یکی از هنرهای هفتگانه جهانی در گروه هنرهای نمایشی است. این هنر، با استفاده از المان‌هایی نظیر ملودی، هارمونی، ضرب و طنین، باعث تنظیم صداها و ارتعاشات شنیداری زیبا می‌شود.

یکی از مهمترین ارکان زندگی امروزه شامل نوایی است که باعث ایجاد ارتباط یا حتی درک مفاهیم نانوشته می شود.

موسیقی از طبیعت گرفته تا ساخته های بشر، به طرق مختلف همیشه در سعی در ساخت فضایی برای هوشیاری و درک هر چه بیشتر موضوعات در زمینه های مختلف شده است.

از این رو تعاریف موسیقی به دو بخش علمی و هنری تقسیم می شود.

با یک تعریف جامع هنری در این زمینه می توان گفت: ” هنر موسیقی، راوی غرایز و هیجانات و حس درونی و زیبایی آنهاست، که به صورت روحی درک شده اند و به رشته نت های موسیقی تبدیل می شوند، به عبارت دیگر موسیقی زبان بیان احساسات است.”

اما احساسات زیبا همیشه در منشا خلق این آثار نبوده، از این جهت با توجه به اینکه حتی بسیاری از بزرگان سعی در معنی موسیقی به عنوان، یک صرف بیان کننده در احساسات باشد، این تعریف را ارائه دادند، در صورتی که با گسترده تر شدن این هنر شاهد سبک هایی هستیم که صرفا مفهوم زیبایی را مدنظر ندارند و سعی در ایجاد مفاهیم جدید هستند.

بدین سان تصمیم گرفتیم به دنبال یک مفهوم دقیق تر از این سر رشته بگردیم، که خوشبختانه پروفسور رابرت گرینبرگ استاد دانشگاه سانفرانسیسکو با ارائه تعریفی جامع و کامل به درک این موضوع کمک شایانی نمود.

پروفسور گرینبرگ هنر موسیقی را این چنین توصیف می کند: ” هنر موسیقی یعنی، صدا در زمان”

حال می توان گفت با هویت بخشیدن به این هنر به عنوان یک کانسپت جامع که در زمان و مکان و هر فرهنگی قابل درک می باشد، هم اکنون می توان گفت درک بهتری نسبت به فهم آن و ایجاد بستری برای رشد آن پیدا کرده ایم.

موسیقی، از هنرهای نمایشی فراگیر در تمام فرهنگ‌ها به شمار می‌رود. این هنر، حتی در آداب و رسوم مذهبی نیز جای دارد. تنوع بسیار زیاد سبک‌های موسیقی، این هنر را به محبوب‌ترین و رایج‌ترین هنر در میان اقشار مختلف تبدیل کرده است.

هنر آینه کاری + انواع سبک های آن

تاریخچه موسیقی

تاریخ پیدایش موسیقی، از ابهام بیشتری نسبت به تاریخ پیدایش دیگر هنرهای هفتگانه جهانی برخوردار است. به عقیده برخی از کارشناسان، پیدایش موسیقی به پیش از توانایی تکلم انسان باز می‌گردد. کشف فلوت‌های بسیار قدیمی و ساخته شده توسط استخوان حیوانات، یکی از دلایل اثبات این مدعا است. این کشف، نشان می‌دهد که صدا، اولین ابزار طبیعی برای بیان احساسات و برقراری ارتباط بین انسان‌ها بوده است.

 

هنرهای نمایشی – رقص

هنر نمایشی که تولد خود را در سده ۱۷ ام در بریتانیا شروع کرد، به معنای نشان دادن یک داستان یا مفهوم از دیدی حرکات فیزیک می باشد که می تواند به صورت فردی یا گروهی صورت پذیرد.

ابن شکل از هنر با ایجاد سبکی با تحرک زیاد سعی در خلق ارتباطی تنگاتنگ بین جسم و روح مخاطبان است، که بعضا با واکنش های فیزیکی آنها یا ایجاد اشتیاق برای داشتن حرکات فیزیکی مشابه زمینه را فراهم می سازد.

هنر نمایشی به دسته بندی های که در ادامه می پردازیم تقسیم می شوند.

۱٫رقص

ایجاد رقص های روحانی یا اجتماعی را که با حرکت فیزیکی بدن همراه است را میتوان تعریفی ساده از رقص نامید.

رقص به انواع مختلفی همچون: رقص باله، رقص آیینی، رقص بالروم، رقص فولکور تقسیم نمود.

۲٫اُپرا

یکی از بهترین تلفیق های سبک تصویرسازی داستانی به همراه موسیقی زنده را می توان سبک اُپرا نامید، که با فن ادبیاتی، بازیگری و طراحی دکور و کارگردانی خود به یکی از مهمترین تصویرهای موسیقی زنده بدل شده است.

۳٫سیرک

در اواسط قرن ۱۷ در حوزه سرزمین های غرب اروپا و در میان اراضی تحت سلطه رومیان، نوعی نمایش به معرض ظهور رسیده بود که به “سیرک” معروف شد.

سیرک، در واقع هنر ایجاد حرکات نمایشی مهیج و همراهی حیوانات با اینگونه از نمایشات است.

در نمایش های سیرک، اسب دوانی، حرکات آکروباتیک، دلقک ها، شعبده بازی و تردستی و حرکات نمایشی با استفاده از حیوانات رام شده و دست آموز وجود دارد، که به طرق مختلف انجام می گیرد.

هنر سوم ترسیمی

هنر ترسیمی، با ایجاد نگاره های مختلف از طریق به تصویر کشیدن زوایای مختلف یک موضوع واحد یا در بعضی موارد تلفیق موضوعات با یکدیگر، مفهوم خود را به مخاطب القا می کند.

هنر ترسیمی را به عبارت دیگر با عنوان هنرهای بصری یا هنرهای دیداری نیز می شناسند.

هنر نقاشی، خوشنویسی، مجسمه سازی، طراحی، عکاسی، گرافیک، کلاژ، عکاسی و خطاطی همچنین هنرهایی که در رسته ای از این قالب ها خود را جای می دهند را، می توان به عنوان یک هنر ترسیمی تلقی نمود.

هنرمند در هنر ترسیمی در تلاش است، با استفاده از ابزار هنری و رسم، که فرمی دیگر از هنرهای تجسمی نیز محسوب می شود، مفهوم مورد نظر خود را به مخاطب بیان کند.

جشن شب یلدا در ایران + ایده های تزئین

هنر چهارم : هنرهای تجسمی

هنرهای تجسمی را می توان، هنری وابسته به حس بصری دانست که مخاطب را با توجه به این ویژگی، تحت تاثیر قرار می دهد.

از هنرهای تجسمی با نام هایی دیگر همچون هنرهای بصری یا هنرهای دیداری نیز یاد می شود.

هنرهای تجسمی را می توان به عنوان خط الرسمی برای زمینه های معماری، دکوراسیون، مجسمه سازی، کاریکاتور، طراحی لباس، شیشه گری، صنایع دستی و بسیار از هنرهای دیگر، از آن یاد کرد.

هنرهای تجسمی را به سبب گستردگی قلمرو آن در هنر، به عنوان یکی از مهمترین ارکان هنری محسوب می شود که، موقعیت های مختلف به اصطلاح “نقاط” را در یک مجموعه و اتصال آنها به بهترین شکل ممکن به تصویر می کشد.

از اتصال نقاط به یکدیگر و ایجاد اشکال و ترکیب آنها به بهترین نحو ممکن به عنوان “تناسب طلایی” نیز یاد می شود.

عناصر در نیروهای بصری نیز به دو بخش تقسیم می شوند:

۱٫بخش فیزیکی که به طور کاملا قابل لمس، قابل مشاهده هستند مانند: خط، سطح، رنگ، شکل، اندازه.

۲٫بخش دوم بر توانایی هنرمند تکیه دارد و به کیفیت بصری نیز معروف است که، حاصل هنرورزی یک هنرمند و استعداد و توانایی های شخصی وی در ترکیب این عناصر است مانند: تناسب، تعادل، هماهنگی، کنتراست که، این عوامل باعث ایجاد پایه های قوی در هنرهای تجسمی و اشکال می گردد.

تئاتر: نمایش زنده ترکیبی از هنرهای هفتگانه جهانی

تئاتر، یکی از انواع هنرهای هفتگانه جهانی و تلفیقی از هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی است. تقریبا تمام تئاترها، به صورت زنده اجرا می‌شوند. نحوه اجرا در این هنر به گونه‌ای است که تماشاگران را به طور احساسی با داستان نمایش درگیر می‌کند. المان‌های هنری و هنرمندان متعددی دست به دست هم می‌دهند تا یک اثر نمایشی خلق شود.

تئاتر، تلفیقی از سرگرمی و هنر است. این هنر، به همراه رقص، اپرا و سیرک، از محبوب‌ترین شکل‌های هنرهای نمایشی در نظر گرفته می‌شود. تئاتر، از بسیاری از جنبه‌ها به سینما شباهت دارد؛ با این تفاوت که اجرای آن به صورت زنده صورت می‌گیرد.

نقاشی: یکی از قدیمی ترین هنرهای هفتگانه جهانی

هنگام بحث در مورد هنر و فرم‌های مختلف آن، نقاشی، اولین هنری است که به ذهن اکثر افراد می‌رسد. البته این موضوع تعجبی ندارد؛ چراکه در اکثر کشورها، اصول اولیه این هنر به کودکان و نوجوانان آموزش داده می‌شود. به همین دلیل، احتمالا نقاشی یکی از هنرهای هفتگانه جهانی است که شما نیز در زندگی خود به خلق آن پرداخته‌اید.

نقاشی، به عنوان از هنرهای هفتگانه جهانی در گروه هنرهای تجسمی است. این هنر، روشی برای نمایش ایده‌ها، تصورات، تخیلات، بینش و احساسات بر روی یک سطح دو بعدی است. شکل، خط، رنگ، سایه و بافت، از جمله المان‌هایی هستند که به یک نقاشی جان می‌بخشند. این المان‌ها، به روش‌های مختلف برای بیان حس حجم، فضا، حرکت و نور در یک سطح صاف مورد استفاده قرار می‌گیرند. با گذشت زمان، نقاشی نیز با تغییرات و نوآوری‌های زیادی مواجه شد. روند این تغییرات را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

  • تولد نقاشی کلاسیک: نقاشی، بر اساس تعریف عامه امروزی، بیش از 5000 سال پیش و با رسم تصاویر مختلف بر روی اشیا سرامیکی مانند گلدان و ظرف متولد شد.
  • توسعه کاربری: با گذشت زمان، رسم منظره‌ها، بازی‌ها، مراسم مذهبی، حیوانات و المان‌های هندسی بر روی دیوار ساختمان‌های بزرگ گسترش یافت.
  • نوآوری‌ها: در حدود قرن 11 میلادی (قرن 4 تا 5 شمسی)، معرفی تکنیک‌های جدید سایه‌زنی و عمق‌بخشی، نقاشی‌ها را طبیعی‌تر و نزدیک به واقعیت کرد. شروع توجه به تصویر انسان به عنوان سوژه، رسم تصویر اشیا ثابت، معرفی مواد اولیه جدید، راه‌اندازی آموزشگاه‌ها و بسیاری از نوآروی‌های نقاشی به سال‌های پس از این دوران مربوط می‌شود.
  • دوران مدرن: انقلاب صنعتی و اختراع دوربین‌های عکاسی، بازار نقاشی را تحت تاثیر قرار داد. معرفی بسیاری از سبک‌ها و روش‌های جدید نقاشی، به این دوران با می‌گردد؛ چراکه نقاشان برای زنده نگه داشتن ارزش‌های این هنر، بیش از پیش، نیازمند به کارگیری خلاقیت‌های خود بودند.

مجسمه سازی: نمادگرایی در هنرهای هفتگانه جهانی

مجسمه سازی، به عنوان یکی دیگر از هنرهای هفتگانه جهانی، در گروه هنرهای تجسمی و هنرهای زیبا قرار می‌گیرد. محصول این هنر (مجسمه)، جنبه‌های اجتماعی، فرهنگی و مذهبی یک جامعه را به نمایش می‌گذارد. به همین دلیل، مجسمه‌سازی، معمولا به عنوان یک هنر عمومی شناخته می‌شود. حجم و فضا، المان‌های اصلی در خلق این هنر هستند.

مجسمه‌های شخصیت‌های برجسته و یا شخصیت‌های خیالی (مانند مجسمه‌های خدایان یونان) را در نظر بگیرید. این آثار، به انسان‌های دوره‌های مختلف نشان می‌دهند که چه چیزی در گذشته وجود داشته؛ چه چیزی اکنون وجود دارد و چه چیزی می‌تواند در آینده وجود داشته باشد. ماهیت هنر مجسمه‌سازی، با مفهوم «وجود» و «نماد» گره خورده است.

جشن مهرگان – چرا و چگونه؟

ادبیات: قدرت قلم در هنرهای هفتگانه جهانی

ادبیات، هنر قصه‌گویی است. این هنر، از مفهوم برقراری ارتباط توسط زبان و کلمات سرچشمه می‌گیرد. آثار ادبی، نوشته و خوانده می‌شوند. نویسنده این آثار، با کنار هم قرار دادن کلمات، احساسات خواننده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ادبیات گستره بسیار وسیعی دارد. با این وجود، ارزش‌های ادبیات در ایجاد فرم‌های زیبا (ساختار آهنگین کلمات) و محتوای تاثیرگذار نهفته است.

معماری: طراحی سازه در هنرهای هفتگانه جهانی

معماری، از جمله هنرهای هفتگانه جهانی است که هر روز با آن مواجه می‌شویم و بدون توجه کافی از کنار آن عبور می‌کنیم. معماری، هنر طراحی و ساخت است. مفهوم ساخت در این هنر، تفاوت‌های متعددی با مفهوم ساخت در حوزه‌های دیگر مهندسی نظیر عمران دارد. عمده فعالیت‌های معماری، بر روی ظاهر سازه متمرکز می‌شود. محاسبات سازه و تایید عملی بودن اجرای طرح‌های معماری، وظیفه مهندس عمران است. به همین دلیل، در برخی از مواقع، اهداف معمار و مهندس در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.

هنرهای هفتگانهسینما: جدیدترین مورد از هنرهای هفتگانه جهانی

سینما، جدیدترین شکل هنر از میان هنرهای هفتگانه جهانی است. در برخی از موارد، با اصطلاح «هنر هفتم» به این هنر اشاره می‌شود. با وجود سن پایین سینما، این هنر از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. به آثار سینمایی، فیلم می‌گویند. فیلم‌ها، دنیای سه بعدی را بر روی یک صفحه یا پرده دو بعدی به نمایش در می‌آوردند.

سینما، حواس بینایی و شنوایی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در واقع، آثار سینمایی، مانند آثار ادبی، به بیان داستان می‌پردازند. با این تفاوت که صدا و تصویر، المان‌های روایتگر داستان در سینما هستند. سینما، حوزه‌های هنری بسیار زیادی را در بر می‌گیرد. گریم، طراحی صحنه، طراحی لباس، نویسندگی، بازیگری، جلوه‌های ویژه، کارگردانی، فیلم‌برداری، صدابرداری و انیمیشن، از جمله مهارت‌های هنری مورد استفاده در تولید یک فیلم به شمار می‌روند.

از بین هنرمندان مشغول در دنیای سینما، کارگردانان به عنوان خالق اصلی این هنر در نظر گرفته می‌شوند. هنرمندان دیگر، در جهت واقعیت بخشیدن به ایده‌های کارگردان فعالیت می‌کنند. در مجموع، شاید بتوان سینما را به عنوان هنرهای هفتگانه جهان بعد از موسیقی، به عنوان محبوب‌ترین و در دسترس‌ترین شکل هنر در نظر گرفت.

 

 

 

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد