ترک خوردن یک گنبد تاریخی دیگر/موافقت با لغو روادید گروهی با روسیه

ترک خوردن یک گنبد تاریخی دیگر/موافقت با لغو روادید گروهی با روسیه

ترک خوردن یک گنبد تاریخی دیگر/موافقت با لغو روادید گروهی با روسیه

ترک خوردن یک گنبد تاریخی دیگر/موافقت با لغو روادید گروهی با روسیه

موافقت با روسیه بر سر لغو روادید گروهی، ترک خوردن بقعه بی بی شهربانو، تعیین تکلیف حراجی صنایع دستی و راه اندازی شهرک های اربعین از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته مریم جلالی با حضور در خبرگزاری مهر به سوالات مختلف خبرنگار این خبرگزاری پاسخ داد و گفت: سعی کرده ایم تقویم حراج را وارد تقویم شورای عالی جهانی صنایع دستی کنیم تا بدانیم سالی یک بار حراج صنایع دستی برگزار می‌شود.

خرید صنایع دستی

جلالی دهکردی گفت: حراجی صنایع دستی یعنی حراج کالایی که از حیث شاخص‌ها، وجاهت و اصالت بتواند رخ نمایی کند. ما حتماً به حراجی صنایع دستی نیاز داریم هم برای گردش اقتصادی و تکریم و هم برای سطح بندی آن محصول.

وی ادامه داد: صنایع دستی باید بتواند خود را در حراجی‌ها نشان دهد ما به دنبال حراج‌های منطقه‌ای هستیم و آقای ضرغامی به ارتباطات بین منطقه‌ای با همسایگان تاکید دارد. اکنون دستورالعمل حراجی نوشته و ابلاغ شده است. ما سعی کرده ایم تقویم حراج را وارد تقویم شورای عالی جهانی صنایع دستی کنیم تا بدانیم سالی یک بار حراج صنایع دستی برگزار می‌شود.

وی همچنین درباره برپایی نمایشگاه‌ها در طول سال گفت: ما در حوزه بازارچه‌ها و نمایشگاه‌ها و یا درگاه‌های فروش تمام تلاش خود را می‌کنیم که بعد از دوران کرونا یک موج جدیدی ایجاد کنیم. صد بازار صنایع دستی یکی از آنهاست. معتقدیم بازارچه صنایع دستی باید یک پکیج کامل باشد. همچنین پایگاه‌های میراث جهانی و ملی در اختیار صنایع دستی قرار می‌گیرد اما باید همه آنها در یک چینش ایجاد شود.

نگاه ضرغامی به حضور زنان در کشتی با چوخه/کسی اعتراضی ندارد

نحوه ساخت شمع های شناور

نگاه ضرغامی به حضور زنان در کشتی با چوخه

سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در صفحات مجازی خود در حاشیه سفرش به استان خراسان شمالی نوشت: دیروز اسفراین بودم. مراسم کشتی با چوخه آنان تا ۷۰ هزار نفر تماشاچی دارد.

همیشه هم خانم‌ها در آنجا حضور داشته اند. نه کسی اعتراضی داشته و نه مساله امنیتی بوجود آمده و نه فیفا و فیلا دخالت کرده اند. ایرانیان شادی و سرگرمی خانوادگی را خوب بلدند.

فروش بلیت بالاتر از نرخ مصوب متوقف شد

در این هفته خبر رسید که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی امسال نیز مانند سال‌های گذشته برای بازه زمانی سفرهای اربعین در همه مودهای حمل و نقلی از جمله سفرهای هوایی، در ستاد حمل و نقل اربعین نرخ مصوب تعیین و اعلام کرد: هر ایرلاینی که بالاتر از نرخ مصوب بلیت فروشی کند، به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می‌شود.

کاپیتان محمد محمدی بخش معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی نیز در آستانه آغاز سفرهایی اربعین در نشست خبری با بیان اینکه نرخ مصوب پروازهای اربعین برای بازه زمانی ۲۰ تا ۳۰ شهریور امسال برای مسیر یک طرفه ۳ و دو طرفه ۶ میلیون تومان از مبدأ تهران و چند فرودگاه دیگر به جز چند فرودگاه شرق کشور از جمله مشهد که ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان (رفت و برگشت) است، گفت: در صورتی که ایرلاین‌ها از مبلغ مذکور تعدی کنند، هم سازمان هواپیمایی برخورد کرده و جلوی برگزاری پرواز را می‌گیرد و هم متخلفان به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند.

راه‌اندازی شهرک‌های اربعین در مرزهای شلمچه و جذابه

موزه باستان‌شناسی در پیرانشهر

راه‌اندازی شهرک‌های اربعین در مرزهای شلمچه و جذابه

راه اندازی شهرک‌های اربعین درمرزهای شلمچه و چذابه، فعالیت ۲۴ ساعته گروه‌های نظارتی و راه اندازی نمایشگاه صنایع دستی در مسیر زائران از جمله اقداماتی بود که گزارش آن در جلسه ستاد سفر ارائه شد.

علی‌اصغر شالبافیان در جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که با حضور اعضای ستاد با موضوعات اربعین، تعطیلات آخر تابستان و ماه صفر در سالن خلیج‌فارس معاونت گردشگری برگزار شد، گفت: امسال با توجه به کم شدن شیوع ویروس کرونا و شور و اشتیاق مردم برای سفر به عراق برای حضور در مراسم اربعین با شرایط ویژه‌ای روبرو هستیم و تعداد زائران نسبت به سال ۹۸ افزایش چشمگیری خواهد داشت.

راهنمای پیاده روی اربعین

معاون گردشگری کشور افزود: برای مراسم اربعین امسال پیش‌بینی می‌شود پنج میلیون نفر به عراق سفر کنند. به‌طور یقین برای این خدمات‌دهی، کمبودهایی خواهیم داشت و همه دستگاه‌ها به‌ویژه در حوزه‌های زیرساخت‌ها و حمل و نقل دغدغه رفع این مشکلات را دارند. مرزهایی که برای سفر زائران باز شد، یکی از جنبه‌ها و نقطه قوت ستاد اربعین در بحث زیرساخت‌ها بود.

شالبافیان تصریح کرد: با توجه به اینکه عمده تردد زائران از مرز مهران انجام می‌َشود، برخی از کمبودها طبیعی است. عمده موضوعات ما در اربعین بازگشت زوار است، به‌همین منظور از مدیران‌کل استان‌ها تقاضا می‌کنم تمهیدهای لازم را در این زمینه برای اقامت زائران در مسیر رفت و برگشت و سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی بیاندیشند.

۲ هزار عروسک از ایران و جهان در کاخ نیاوران نمایش داده می‌شود

راه‌اندازی غرفه های صنایع‌دستی در مسیر زائران اربعین

۲ هزار عروسک از ایران و جهان در کاخ نیاوران نمایش داده می‌شود

جشنواره بین‌المللی «آسوکه» با نمایش ۲ هزار عروسک از ایران و سایر کشورهای جهان به عنوان سفیران صلح و دوستی، ۱۵ تا ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

در این جشنواره مجموعه‌ای از عروسک‌های بومی ایران و جهان در گذر زمان، عروسک‌های سنتی و پوشش اقوام و ملل، عروسک‌های افسانه‌ای و داستان‌ها در معرض دید عموم قرار می‌گیرند.

آموزش ساخت ساده‌ترین عروسک بومی ایران، رونمایی از کتاب، برگزاری کارگاه‌های عروسک‌سازی، عروسک‌گردانی، قصه‌گویی و دوخت یکی از داستان‌های اسطوره‌ای توسط بازدیدکنندگان در قابی با عنوان «هزاردستان» از دیگر برنامه‌های این جشنواره هستند.

جشنواره «آسوکه» تجسمی از هنر و تاریخ کهن است که با نمایش عروسک‌ها به‌عنوان میراث ناملموس و روایت داستان‌های مربوط به آن‌ها، با حمایت معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و همکاری مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران برگزار می‌شود.

گنبد بقعه بی بی شهربانو ترک خورد

نقش صنایع دستی در حمایت از محیط زیست

گنبد بقعه بی بی شهربانو ترک خورد

یک استاد دانشگاه گفت: فعالیت‌های کارخانه سیمان ری، انفجارها و خاک برداری‌های مداوم موجب شده تا گنبد بقعه منسوب به بی بی شهربانو ترک بردارد.

احمد ابوحمزه عضو هیأت علمی دانشگاه و ری پژوه درباره آسیب‌های وارده به مقبره بی بی شهربانوی شهرری گفت: متأسفانه بخش گنبد قاجاری مقبره هزار ساله منسوب به بی بی شهربانو در شهرری و دیواره‌های گنبد که به سمت کوه قرار دارد شکاف برداشته است.

وی ادامه داد: این اتفاق در اثر فعالیت کارخانه سیمان شهرری رخ داده که کوه‌های اطراف را منفجر کرده و خاک آن را به کارخانه می‌برند.

ابوحمزه بیان کرد: در اسفند سال ۱۴۰۰ بازدیدی از کوه بی بی شهربانو به همراه ریاست کمیته شورای شهر داشتیم آن زمان گنبد رویی شکاف نداشت. در این مدت با نهادهایی از جمله حج و اوقاف و میراث فرهنگی صحبت کردیم.

وی ادامه داد: اما در روزهای اخیر تصاویری از گنبد گرفته شده که نشان می‌دهد دیواره‌های سنگی که به کوه وصل هستند شکافته شده اند بنابراین باید به سرعت مرمت آن‌ها انجام و تیم مرمتی تشکیل شود. از طرفی باید حفاری‌های این اطراف جمع می‌شد.

ژئوپارک ارس به مرحله ثبت جهانی نزدیک تر شد

ژئوپارک ارس به مرحله ثبت جهانی نزدیک تر شد

چهاردهم شهریورماه جلسه شورای عالی شبکه جهانی یونسکو که در کشور تایلند برگزار شده بود به پایان رسید. در این جلسه ضمن ارائه کارت سبز به ژئوپارک قشم، ژئوپارک ارس نیز رأی اکثریت اعضای شورا را به عنوان ژئوپارک جدید جهانی ایران گرفت.

در واقع می‌توان گفت که این تاییدیه مهمترین مرحله پذیرش ژئوپارک بوده اما هنوز نهایی نشده است. به همین دلیل باید شورای اجرایی یونسکو در زمستان نیز برپا شده و اعضای آن هم جهانی شدن ژئوپارک ارس را تأیید کنند. پس از آن، ژئوپارک ارس در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ رسماً جهانی خواهد شد و حکم رسمی آن ابلاغ و اعلام می‌شود.

موافقتنامه لغو روادید گروهی ایران و روسیه در دستور کار قرار گرفت

موافقتنامه لغو روادید گروهی ایران و روسیه

این هفته در دومین نشست کمیته فنی گردشگری ایران و روسیه که به میزبانی معاونت گردشگری و مشارکت طرف روسی دیمیان سمیلی یتس رئیس اداره همکاری‌های بین‌المللی و یلیزاویتا آیدینیان رابط فدراسیون گردشگری روسیه با روس توریسم و نیز جمعی از فعالان بخش خصوصی و دولتی در کاخ نیاوران برگزار شد، صورتجلسه این کمیته امضا و موافقتنامه لغو روادید گروهی شهروندان ایران و روسیه در دستور کار قرار گرفت.

با توجه به اینکه دو کشور ایران و روسیه ظرفیت‌های بسیاری در زمینه توسعه همکاری‌های گردشگری دارد، از این رو با اجرایی شدن تفاهم‌نامه همکاری مورد قبول طرفین موجب افزایش ورود گردشگران روس به ایران خواهد شد.

تبادل دانش، آموزش، هتلداری، برگزاری نمایشگاه، تورآشناسازی و سرمایه‌گذاری از جمله مباحثی هستند که در قالب همکاری مشترک پیش رو دو کشور در مسیر عملیاتی شدن قرار خواهد گرفت.

همچنین بر اساس تفاهم انجام شده تصمیم بر آن شد تا فهرستی از دفاتر خدمات مسافرتی مورد تأیید طرفین معرفی تا به عنوان بازوی اجرایی صنعت گردشگری، مسیر عملیاتی توسعه گردشگری ایران و روسیه گشوده شود.

مکاتبه وزارت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با مجلس بر سر یک طرح

مکاتبه وزارت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با مجلس بر سر یک طرح

علی‌اصغر شالبافیان دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ گفت: صنعت گردشگری در سال‌های اخیر از بحران‌های متعدد اثرگذار بر این صنعت، آسیب‌های زیادی را متحمل شده است و به‌ویژه در دوران شیوع ویروس کرونا و استمرار شرایط پاندمی، تاب‌آوری این صنعت و کسب و کارهای فعال در آن به شدت کاهش یافته است.

معاون گردشگری کشور افزود: با توجه به این‌که صنعت گردشگری به‌عنوان یک بخش اقتصادی پیشران، دارای اثرات مستقیم و غیرمستقیم بر اجزای مختلف زنجیره تأمین خود است، حمایت از فعالان این حوزه دارای اهمیت بسیاری است.

شالبافیان اضافه کرد: در این راستا تعرفه‌های انرژی تأسیسات گردشگری یکی از مؤلفه‌های مهم مشوق‌های بخش گردشگری هستند که افزایش آن‌ها علاوه بر افزایش بهای تمام‌شده خدمات گردشگری، موجب کاهش مشوق‌های سرمایه‌گذاری شده و انگیزه‌های سرمایه‌گذاران را برای ایجاد تأسیسات گردشگری در کشور کاهش می‌دهد.

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد