موزه باستان‌شناسی در پیرانشهر

معاون امور مجلس میراث فرهنگی کشور:

موزه باستان‌شناسی در پیرانشهر راه‌اندازی می‌شود

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: با اختصاص ردیف اعتباری ویژه موزه باستان شناسی در پیرانشهر راه اندازی می شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز آذربایجان غربی،جواد واحدی در دیدار با کمال حسین‌پور نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی و خضر کاک‌درویشی، فرماندار پیرانشهر اظهار کرد: «مردم کردزبان ایران اسلامی فرهنگ بسیار غنی دارند به‌گونه‌ای که در این مناطق تنوع صنایع‌دستی زیاد است.»

وی ادامه داد: پس از دو سال کرونایی و اتمام دوران قرنطینه نیاز است که در جامعه نشاط تزریق شود و این نشاط را می‌توان با برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف فراهم کرد.

خرید صنایع دستی

واحدی با بیان اینکه برای تأمین و تجهیز اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیرانشهر یک میلیارد ریال تخصیص می‌یابد، گفت: «پروژه‌های سرمایه‌گذاری نیمه‌کاره در این شهرستان در صورتی که توجیه اقتصادی داشته باشد می‌تواند به بخش خصوصی واگذار شود.

لزوم تقویت زیرساخت‌های مسیر دسترسی به آبشارهای کانی‌لوسه پیرانشهر

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار تصریح کرد: برای تقویت زیرساخت‌ها در پایانه مرز تمرچین پیرانشهر به مدت یک ماه مسئولان استانی به صورت شبانه‌روزی کار کردند تا این پایانه آماده میزبانی از زائرانی حسینی باشد.

کمال حسین‌پور خاطرنشان کرد: داشتن پایانه مرزی مشترک با اقلیم کردستان عراق یک فرصت ویژه برای توسعه و رونق گردشگری در پیرانشهر است که برای استفاده از این ظرفیت باید زیرساخت‌های گردشگری این شهرستان تقویت شود.

وی اضافه کرد: جنگل‌های پردانان، روستای خورنج، آبشارهای کانی‌لوسه و تعداد زیادی آثار طبیعی دیگر در پیرانشهر وجود دارد که هر کدام به تنهایی یک ظرفیت بی‌نظیر برای توسعه گردشگری محسوب می‌شود.

حسین‌پور با ابراز گله‌مندی از کمبود اعتبارات حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری پیرانشر و سردشت بیان کرد: سال گذشته برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری پردانان پیرانشهر ۶ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفت که پاسخگوی نیازهای این مکان نبود و راه دسترسی به آبشارهای کانی‌لوسه نیز مناسب نیست.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شده در اطراف سد کانی‌سیب بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی از این مناطق به دست آمده است که سال گذشته مقرر شده بود وزارت نیرو با تخصیص اعتبار موزه اشیای مکشوفه از کانی‌سیب را راه‌اندازی کند که تاکنون این اقدام عملی نشده است.

حسین‌پور گفت: ۹۰ درصد جنگل‌های آذربایجان غربی در سردشت قرار دارد که این جنگل‌ها می‌تواند یک جاذبه گردشگری باشد، که استفاده از این ظرفیت نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه رفاهی و اقامتی سردشت است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی هم تصریح کرد: پیرانشهر به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی بسیار زیاد می‌تواند سالانه میزبان مسافران زیادی باشد که برای استفاده از این ظرفیت باید برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری آب برنامه‌ریزی شود.

چوب دلالان لای چرخ صنایع دستی

جلیل جباری خاطرنشان کرد: «راه‌اندازی پل معلق و زیب‌لاین در این شهرستان از جمله ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری است که علاقه‌مندان می‌توانند برای سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها اقدام کنند.

انجام کاوش در ۴۱ محوطه تاریخی پیرانشهر

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیرانشهر نیز در این دیدار اضافه کرد: در ۴۱ محوطه تاریخی پیرانشهر کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شده است که آثاری از ماقبل تاریخ و عصر آهن در این مکان‌ها کشف شده و این نشان‌دهنده لزوم راه‌اندازی موزه باستان‌شناسی در این شهرستان است همچنین ادامه این کاوش‌ها نیازمند تخصیص اعتبار است.

سلیمان بشیری گفت: قرار گرفتن در مرز همسایگی با کشور عراق فرصت خوبی برای پیرانشهر ایجاد کرده است که برای استفاده از این ظرفیت باید زیرساخت‌های گردشگری در این شهرستان تقویت شود تا مسافران ورودی از عراق بتوانند در این شهرستان چند روزی را ماندگار شوند.

قوانین حوزه صنایع دستی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیرانشهر از برگزاری جشنواره عسل در ماه آینده در این شهرستان خبر داد و نیز بیان کرد: با هدف توسعه صنایع‌دستی مرکز نساجی سنتی در پیرانشهر احیا شده است.

همچنین در این سفر معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از نحوه ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی در پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر بازدید کرد.

جواد واحدی افزود: با توجه به اینکه امروز یک هزار زائر حسینی برای اولین بار از مرز تمرچین راهی عتبات عالیات شدند طی صحبت‌های انجام شده با آنها اغلب از نحوه خدمات‌رسانی اعلام رضایت می‌کردند.

وی یادآور شد: امید است تا پایان مراسم پیاده‌روی اربعین نحوه خدمات‌رسانی به زوار همچنان در حد مطلوب باقی بماند و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حد توان آماده ارائه خدمات به زائران در این پایانه است.

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد