مدیرکل میراث‌فرهنگی فارس: نام شهرهای صنایع دستی فقط روی کاغذ نماند

مدیرکل میراث‌فرهنگی فارس: نام شهرهای صنایع دستی فقط روی کاغذ نماند

مدیرکل میراث‌فرهنگی فارس: نام شهرهای صنایع دستی فقط روی کاغذ نماند

شیراز-ایرنا-مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس با بیان اینکه نام شهرهای جهانی و ملی صنایع دستی نباید تنها روی کاغذ بماند،گفت:وقتی یک شهر را در این سطح، معرفی و ثبت می‌کنیم باید به دنبال رونق گردشگری و فعال شدن اقتصاد در حوزه شهر باشیم؛ اگر هر کسی تنها یک لوح در دست داشته باشد و کنار بایستد این اتفاق رقم نمی‌خورد.

به گزارش ایرنا، سید مؤید محسن‌نژاد یکشنبه در نخستین همایش و نمایشگاه «هفت گوهر سنگ پارسی» در جوار آرامگاه سعدی شیراز اظهار کرد: طی سال های گذشته عناوین سه شهر در حوزه صنایع دستی را مصوب کرده‌ایم و حکم آن را هم از وزارتخانه دریافت کردیم. با این حال هنوز دبیرخانه شهر جهانی و حتی یک بازارچه دائمی برای صنایع‌دستی راه‌اندازی نشده است.


خرید صنایع دستی


لزوم تبدیل شیراز به شهر خلاق ادبی 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با اعتقاد به اینکه تأثیرگذاری هنر صنایع‌دستی بر توسعه فرهنگی و اقتصادی استان قابل توجه است، گفت: یکی از رویکردهای ما این است که شیراز به شهر خلاق ادبی تبدیل شود. تبدیل شدن شیراز به شهر خلاق ادبی به همدلی، مشارکت و دلسوزی مسئولان برمی‌گردد.

محسن‌نژاد عنوان کرد: لوح‌ شهر جهانی منبت به آباده اختصاص یافت اما با وجود اینکه خواستار گزارشی مبنی بر اتفاقات و رویدادهای برگزار شده در این شهرستان شدیم اما هنوز هم گزارشی از عملکرد این شهرستان ارائه نشده است.

وی گفت: فیروزآباد هم به عنوان شهر ملی دستبافته‌های عشایر معرفی شد. از شهردار این شهر خواستیم که یک نمایشگاهی از دستبافت‌ها در این شهر راه‌اندازی کند. اما پاسخ شنیدیم که این موضوع نیازمند تأمین منابع مالی است.


زنان ایلامی در حوزه تولید صنایع دستی در کشور برند هستند


محسن‌نژاد با اعتقاد به اینکه فقط قرار نیست لوحی را به اسم شهر جهانی روی کاغذ رد و بدل شود،گفت: وقتی یک شهر را به عنوان شهری ملی و جهانی معرفی می‌کنیم به دنبال جذب گردشگران و معرفی هر چه بیشتر این ظرفیت‌ها به جهان و فعال شدن اقتصاد در حوزه شهر هستیم؛ اگر هر کسی تنها یک لوح در دست داشته باشد و کنار بایستد این اتفاق رقم نمی‌خورد.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس خطاب به معاون صنایع دستی این اداره گفت: در تبصره ۱۸؛ هر عددی داریم چشم‌انداز آن در سال مالی ۱۴۰۱ نباید کمتر از دو برابر باشد. استفاده از ظرفیت تبصره ۱۶ هم به همان شکل است.

آباده در سال ۱۳۹۷ به عنوان شهر جهانی منبت کاری در شورای عالی صنایع دستی سازمان یونسکو به ثبت رسید. این شهر شمالی‌ترین شهرستان فارس به شمار می‌رود که در ۲۷۰ کیلومتری شیراز واقع شده است.

همچنین شیراز در سال ۹۸ به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی به ثبت رسیده است و در ۱۶ دی‌ماه سال ۱۳۹۹ هم عنوان شهر ملی دستبافته‌های عشایری به فیروزآباد اهدا شد. فیروزآباد در ۹۳ کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار دارد.


تجاری‌سازی صنایع‌دستی در شهرهای مقصد گردشگران خارجی


لزوم برندسازی و بازاریابی در صنایع‌دستی فارس 
محسن‌نژاد عنوان کرد: بحث حراج صنایع دستی که در مقطعی مطرح شد اما به فراموشی سپرده شد با جدیت دنبال شود. بحث بسته‌بندی در حوزه صنایع‌دستی بسیار مهم است و ضروری است که نام شیراز در بسته‌بندی‌های لحاظ شود.
وی بر ضرورت برندسازی در صنایع‌دستی تأکید کرد و گفت: ما هیچ برندی نداریم و اگر هم برندی داریم به صورت دست و پا شکسته در حال فعالیت است؛ متأسفانه حتی شناختی از بازارهای هدف نداریم و تولیدات ما بر اساس نیاز بازار و مطالعات و پژوهش انجام نمی‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی با اعتقاد به اینکه بازاریابی در صنایع دستی از اهمیت بسیاری برخوردار است، بر لزوم کاربردی کردن صنایع دستی و وارد کردن صنایع دستی به خانه‌های مردم تأکید کرد و گفت: این مسائل می‌تواند در قالب دبیرخانه دنبال و برطرف شود.

وی بر اهمیت برگزاری این رویداد تأکید کرد و گفت: این رویداد نقش بسزایی در ایجاد اشتغال دارد و اگر فضای همدلی خوبی ایجاد کنیم قطعا می‌توانیم این رویدادها را رقم بزنیم و در کنار رقم زدن این رویدادها می‌توانیم اشتغالزایی قابل توجهی ایجاد کنیم اما اگر این اتحاد و همدلی در بخش خصوصی و دولتی اتفاق نیفتد نمی‌توانیم گام مؤثری برداریم.

محسن‌نژاد ادامه داد: تأثیرگذاری همدلی و همسویی در برگزاری این رویداد بسیار حائز اهمیت است تا بتوانیم استان فارس را به کانون رویدادهایی که شایسته‌ است در کشور تبدیل کنیم.
وی یادآور شد: در ماه آینده نخستین رویداد گردشگری و رسانه در کشور به عنوان یکی از رویدادهای منتخب کشور در استان فارس برگزار می‌شود.‌

مدیرکل میراث فرهنگی فارس اظهار کرد: صنایع‌دستی،میراث فرهنگی و گردشگری از هم جدا نیستند بلکه مکمل هم و هم‌افزا هستند. هیچ کدام از این مقوله‌ها به تنهایی معنا پیدا نمی‌کند.

هنر گوهرسنگ یک هنر اشتغال‌آفرین است

مجید سلیمی معاون‌ صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس هم  هنر گوهرسنگ را یک هنر اشتغال‌آفرین دانست و گفت: این هنر می‌تواند ارزش افزوده‌ بالایی زا برای استان فارس و حتی کشور ایجاد کند.

معاون‌ صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: این همایش از چند جهت حائز اهمیت است؛ جنبه فرهنگی و اجتماعی این همایش برخورداری از دانشمند بزرگی مانند ابوریحان بیرونی است که نخستین محقق در زمینه گوهرسنگ‌ها محسوب می‌شود و اولین کسی بود که این صنعت را که به شیوه سنتی در کشور وجود داشته را مکتوب کرده است.

«جِم» واژه‌ای ایرانی است نه ترکی 

سلیمی با بیان اینکه در حال برنامه‌ریزی هستیم تا با کمک بخش خصوصی این رویداد را به رویدادی بین‌المللی تبدیل کنیم، گفت: دومین مسئله‌ای که ما را به برگزاری این همایش مشتاق کرد واژه «جِم» بود؛ این واژه در حال حاضر به لحاظ تبلیغاتی توسط کشور ترکیه با هدف رُشد رسانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و کمتر کسی است که این واژه را به ترکیه منصوب نکند؛ اما ما اعلام می‌کنیم که این واژه برای نخستین بار توسط ابوریحان بیرونی دانشمند بزرگ ایرانی استفاده شده است و می‌توان گفت به نوعی دزدی صورت گرفته و کشور ترکیه این مفهموم را از ما گرفته و روی آن کار کرده است.

وی اضافه کرد: در این همایش قصد داریم بگوییم کشور ما، استان و حتی شهر شیراز پیشنیه قوی دارد و این تبلیغات نمی‌تواند ما را از اصل و اساس و سنت و فرهنگمان دور کند.

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی فارس با اشاره به اینکه اشتغالزایی اصلی‌ترین و مهمترین رویکرد ما در این هنر صنعت است، گفت: گسترش بازار محصولات گوهر سنگ می‌تواند اصلی‌ترین پیشران توسعه این هنر صنعت باشد. در سال جاری با تزریق ۵میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ در حال برنامه‌ریزی هستیم تا این هنرصنعت را گسترش دهیم و قطعا این برنامه را در سال‌های آینده هم ادامه خواهیم داد.

نخستین «همایش و نمایشگاه هفت گوهر سنگ پارسی» یکشنبه در مرکز همایش‌های بوستان واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدی برگزار شد.
هدف از برگزاری این رویداد معرفی ابوریحان بیرونی به عنوان دانشمند گوهرشناس، گسترش صنعت گوهرشناسی و اشتغالزایی در این عرصه است‌.
از نگاه برخی کارشناسان، ابوریحان اولین دانشمند گوهرشناس ایرانی است که گوهرسنگ‌ها را طبقه‌بندی کرده است؛ شخصیت این دانشمند بیشتر در نجوم برجسته شده، اما در این رویداد  شخصیت این دانشمند بزرگ از نظر جواهرشناسی به شهر، کشور و حتی به جهان معرفی خواهد شد.

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد