آیا می دانید نقاشی روی لباس روشی فوق‌العاده برای تبدیل اقلام مختلف از لباس و کفش گرفته تا بالش و اثاثه یا لوازم داخلی است؟

اما اگر قبلاً این کار را انجام نداده‌اید، باید درک کاملی از نحوه نقاشی روی پارچه قبل از غواصی به دست آورید – به خصوص به این دلیل که برخلاف یک بوم استاندارد، همیشه به این سادگی نیست که فقط یک مورد را روی پارچه پرتاب کنید. طرف و اگر اشتباه کردید دوباره شروع کنید.

در این راهنمای سریع برای نقاشی روی لباس برای مبتدیان، ما تمام اصول اولیه ای را که باید در مورد نحوه رنگ آمیزی پارچه بدانید، شامل پاسخ به سؤالات رایج مانند “از چه رنگی می توانم روی پارچه استفاده کنم؟” و “چگونه روی لباس نقاشی می کنی؟” بعلاوه، نکاتی را در مورد نحوه چسباندن رنگ اکریلیک روی پارچه برای مدت طولانی به اشتراک خواهیم گذاشت. بیایید به آن برسیم.

ابزارهای موردنیاز برای نقاشی روی لباس

۱. قلم‌مو

برای نقاشی روی پارچه بهتر است ۳ رنگ اصلی مخصوص پارچه قرمز، آبی و زرد و ۱ یا ۲ قلم‌مو تهیه کنید. منتها بهتر است بدانید هنگام نقاشی روی پارچه، به رنگ‌های متنوع و قلم‌موهای بیشتری نیاز پیدا می‌کنید. با داشتن لوازم کافی برای نقاشی روی پارچه نتیجه کار هنری‌تان بهتر خواهد شد.

انواع قلم‌مو

برای نقاشی روی پارچه باید از چند قلم‌موی متنوع استفاده کنید تا طرح نقاشی‌تان روی پارچه جلوه خوبی داشته باشد.

  • قلم‌موهای نوک‌گرد

برای طراحی جزئیات کوچک و ظریفِ خطوط طراحی به قلم‌موهای نوک‌گرد کوچک نیاز دارید؛ اما برای طراحی خطوط درشت‌تر باید از قلم‌موهای بزرگ‌تر استفاده کنید.

  • قلم‌موهای مسطح

قلم‌‌موهای مسطح یا نوک‌پهن، که به قلم‌موهای شیدر (Shader) یا سایه‌زن هم معروف‌اند، برای سایه‌‌زدن و برجسته‌کردن خطوط عالی‌اند. همچنین با استفاده از این قلم‌موها می‌توانید رنگ‌های نقاشی را باهم ترکیب کنید.

  • قلم‌موهای لاینر

همان طور که از نام این قلم‌موها مشخص است (Line به‌معنای خط است)، از آنها برای ترسیم خطوط استفاده می‌شود.

  • قلم‌مو‌های فومی

اگر می‌خواهید بخش بزرگی از پارچه را رنگ کنید، باید از قلم‌موهای فومی استفاده کنید. این قلم‌موها سرهای پهن و بزرگی دارند و دسته‌های آنها چوبی است.

۲. دورگیر

دورگیرها محتوی رنگ‌اند و از آنها برای ترسیم خطوط سه‌بعدی استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید روی لباس‌هایتان، طرح‌های گل‌دوزی با استفاده از رنگ ترسیم کنید، این دورگیرها بسیار باارزش‌اند.

۳. ماژیک دائمی یا ماژیک مخصوص نقاشی روی لباس

این ماژیک‌ها برای کشیدن خطوط بیرونی و ترسیم طرح‌های سیاه مناسب‌اند.

۴. رنگ مخصوص لباس

برای نقاشی روی پارچه بهتر است از رنگ مخصوص پارچه و رنگ اکریلیک استفاده کنید. این رنگ‌ها از دانه‌های رنگ معلق درون یک مدیوم اکریلیک تشکیل شده‌اند و مخصوص نقاشی روی پارچه هستند. رنگ‌های روشن و شفاف نقاشی، که باعث می‌شوند رنگ‌های اصلی زیر آن به‌خوبی دیده شوند، برای استفاده در انواع تکنیک های نقاشی روی پارچه عالی‌اند.

انتخاب رنگ پارچه

یکی از ضروری ترین چیزهایی که باید در مورد نحوه نقاشی روی پارچه بدانید این است که همه رنگ ها برای این کار مناسب نیستند. مهم است که نوع رنگ مناسب را انتخاب کنید، و هم تنوع پارچه ای که با آن کار می کنید و هم سطح کلی که می خواهید به دست آورید را در نظر داشته باشید.

در مورد نحوه رنگ آمیزی دائمی روی پارچه، گزینه های زیادی دارید. در اینجا بهترین انتخاب شما وجود دارد.

اکریلیک

آیا می توانید از رنگ اکریلیک روی پارچه استفاده کنید ؟ شرط می بندی! بسیاری از هنرمندان استفاده از رنگ های مبتنی بر اکریلیک را هم به دلیل تطبیق پذیری و هم به دلیل ماندگاری انتخاب می کنند. کار با اکریلیک آسان است و با دوام به اکثر پارچه ها می چسبد – همچنین ارزان ترین گزینه شما است.

خرید صنایع دستی

رنگ پارچه

یکی دیگر از انتخاب های محبوب رنگ های پارچه است که به طور خاص برای چسبیدن به انواع الیاف ساخته شده است. از آنجا که الیاف مختلف برای چسبندگی به انواع مختلفی از پیوندهای شیمیایی نیاز دارند، مطمئن شوید که رنگی را انتخاب می کنید که برای نوع پارچه ای که با آن کار می کنید در نظر گرفته شده است.

رنگدانه های مبتنی بر الکل

اینها از نظر فنی جوهر هستند و نه رنگ، اما رنگدانه های مبتنی بر الکل می توانند به خوبی روی پارچه کار کنند و به جای چسباندن به رویه، به الیاف خیس شوند. به خاطر داشته باشید که به اندازه رنگ ها یا رنگ های مبتنی بر اکریلیک از اشباع اشباع نخواهید داشت و برای جلوگیری از محو شدن در شستشو باید از درزگیر محافظ استفاده کنید.

در مورد نحوه رنگ آمیزی دائمی روی پارچه، همه این رنگ ها با مراقبت و تکنیک مناسب کار می کنند. این که آیا رنگ اکریلیک روی پارچه را انتخاب کنید یا رنگ دیگری را انتخاب کنید، در نهایت به اولویت و نوع پارچه بستگی دارد.

توجه داشته باشید که در هر نوع رنگی که استفاده می کنید، مقداری انتخاب نیز خواهید داشت . سه فرم موجود است:

  • نشانگر/قلم: برای کارهای خطی، نوشتن و جزئیات خوب مناسب است
  • مایعات: برای رنگ آمیزی بلوک و غربالگری ابریشم خوب است
  • اسپری ها: برای شابلون کردن، اثاثه یا لوازم داخلی و پوشش مناطق وسیع خوب است

بسته به پروژه شما، ممکن است در نهایت از اشکال مختلف رنگ پارچه و حتی شاید چندین نوع استفاده کنید.

12 نکته برای نقاشی روی لباس

نحوه رنگ آمیزی پارچه به همان اندازه که به خود رنگ مربوط می شود به تکنیک نیز مربوط می شود. در اینجا چند نکته تخصصی وجود دارد که به شما کمک می کند نتایج استثنایی داشته باشید.

1. یک پیش شستشو انجام دهید

آیا رنگ پارچه شسته می شود؟ از نظر فنی خیر، اما اگر پارچه جدیدی را برای آثار هنری خود خریداری کنید ممکن است با مواد شیمیایی پوشانده شده باشد که از چسبیدن رنگ جلوگیری می کند. قبل از شستشو این مواد شیمیایی را از بین می برد و همچنین اجازه می دهد تا قبل از طراحی خود به جای بعد از آن، مورد به اندازه نهایی خود برسد.

 

2. یک مانع در بین لایه ها اضافه کنید

همه انواع رنگ پارچه پتانسیل خونریزی در بین لایه ها را دارند. از یک مانع (مانند یک تکه مقوا) برای اقلام چند لایه، به ویژه وسایلی که جلو و پشت دارند مانند تی شرت و جا بالشی استفاده کنید.

 

3. رنگ خود را تست کنید

یکی از مهم ترین چیزهایی که باید در مورد نحوه استفاده از رنگ اکریلیک روی پارچه – یا هر نوع رنگ پارچه ای – بدانید این است که ظاهر آن روی بطری همیشه این نیست که روی پارچه شما چگونه به نظر می رسد. ابتدا آن را روی یک سطح جداگانه امتحان کنید تا رنگ و قوام را آزمایش کنید.

 

4. نحوه قرار دادن رنگ اکریلیک روی پارچه: از گرما استفاده کنید

دانستن نحوه چسباندن رنگ اکریلیک روی پارچه بسیار مهم است، زیرا اگر آن را ست نکنید، نتایج ماندگاری نخواهید داشت. بهترین راه برای انجام آن؟ تنظیم حرارت، که در اصل فقط اتو کردن پارچه در طرف مقابل شما است. 24 ساعت به رنگ زمان دهید تا خشک شود، با اتو خشک روی متوسط ​​رو به پایین حرارت دهید و سپس چهار تا پنج روز قبل از شستشو صبر کنید.

 

5. گزینه دیگری برای نحوه گرم کردن رنگ اکریلیک روی پارچه: اتو غیر مستقیم

اگر ترجیح می دهید حرارت مستقیم را روی پارچه رنگ شده خود اعمال نکنید، گزینه دیگر این است که روش شناور را امتحان کنید. اتو گرم و خشک خود را روی قسمت رنگ شده نگه دارید بدون اینکه اجازه دهید به پارچه دست بزند. شما هنوز هم باید حرارت کافی برای تنظیم رنگ اکریلیک خود بدون نیاز به استفاده مستقیم از اتو انتقال دهید.

 

6. آن را روشن کنید

نور قطعاً دوست شما با رنگ آمیزی پارچه است ، و زمانی که در حال انجام هر نوع جزئیات دقیق هستید، این دو برابر می شود. اطمینان حاصل کنید که از یک سطح روشن یا نورپردازی مناسب بالای سر استفاده کنید تا بتوانید ببینید چه کاری انجام می دهید.

 

7. از لمس ملایم استفاده کنید

به یاد داشته باشید، رنگ پارچه برای چسباندن به الیاف ساخته شده است، به این معنی که برای انجام کار خود نیازی به فشار زیاد ندارید. به اندازه کافی فشار دهید تا رنگ را رسوب دهید، اما آنقدر فشار ندهید که در جاهایی که مد نظرتان نیست، رنگی ظاهر کنید.

 

8. پارچه خود را بشناسید

پارچه می تواند نازک باشد. بسته به چیزی که با آن کار می کنید – پنبه در مقابل کتانی، جین در مقابل بوم، و غیره – ممکن است نیاز باشد که برای حفظ یکپارچگی طرح خود چه در حین رنگ آمیزی و چه بعد از آن، کمی دقت بیشتری انجام دهید. اگر از پارچه ای استفاده می کنید که مستعد چین و چروک است، علاوه بر انجام پیش شستشو، ابتدا اتو کنید تا طرح شما زیبا به نظر برسد.

 

9. قبل از رنگ آمیزی پارچه را مرطوب کنید

اگر تا به حال هر کراواتی را انجام داده اید ، احتمالاً از قبل با این نکته آشنا هستید. مرطوب کردن پارچه قبل از استفاده از رنگ می تواند چسبندگی را با جریان دادن رنگ به داخل الیاف بهبود بخشد. فقط پارچه را خیلی خیس نکنید ، زیرا این می تواند رنگ های شما را رقیق کند یا باعث خونریزی آنها شود – یا هر دو.

 

10. اشتباه کردید؟ از سفید کننده استفاده کنید

هنگامی که شما نیاز به پاک کردن اشتباهات دارید، سفید کننده می تواند یک پاک کن جادویی باشد، اگرچه تضمینی نیست. اگر مشکل دارید، از یک برس رنگ کوچک و ارزان آغشته به سفید کننده روی قسمت کوچکی از پارچه خود استفاده کنید تا ببینید آیا کار می کند و چقدر خوب است. اگر کار کرد، در صورت نیاز از آن (با دقت) استفاده کنید و سپس قبل از اعمال رنگ جدید، پارچه خود را بشویید تا عمل سفید کننده متوقف شود. همچنین اگر روی پارچه تیره کار می کنید، می توانید از سفید کننده به عنوان ماده خود استفاده کنید.

 

11. استنسیل را امتحان کنید

اگر کاملاً آماده نیستید که مهارت های خود را در نقاشی دستی امتحان کنید، به جای آن شابلون ها را امتحان کنید. می‌توانید آن‌ها را خودتان بسازید یا آنها را از پیش ساخته شده از یک فروشگاه لوازم هنری بخرید، با هر دو گزینه راه بسیار آسان‌تری برای تکمیل طراحی خود در اولین حرکت به شما می‌دهند.

 

بازار کار نقاشی روی پارچه

شاید با خودتان فکر کنید که آیا این هنر، درآمدزا هم هست و آیا می توان آن را به عنوان شغل در نظر گرفت!
باید بگوییم که بله و اتفاقا می توان درآمد چشمگیری هم داشت!
کسب درآمد از هنر، به میزان تبحر، شناخت و خلاق بودن شما در آن هنر بستگی دارد؛ به عبارتی، شما با حرفه ای شدن در این هنر و خلق آثار منحصر به خودتان، حتی می توانید برند خودتان را ثبت، و طرح هایی شگفت انگیز ترسیم کنید.
با دانستن تکنیک‌های این هنر بصورت اصولی، استفاده از ابزار حرفه‌ای و مناسب، شناخت موارد کاربردی در این هنر و …، می‌توانید به کار در این حوزه مشغول شوید.

نکتۀ مهم این است که اگر به این رشته به چشم منبع درآمد نگاه می کنید، باید دوره های این هنر و سرفصل های آن را بیاموزید تا بتوانید کمترین زمان را برای رسیدن به هدفتان هزینه کنید.
در کنار علاقه، نوآوری، خلاقیت و پشتکار، آموزش نزد اساتید برتر و دلسوز میتواند شما را به یک هنرمند بادانش تبدیل کنید و مسیر را برای حرفه ای شدن شما هموار سازد.


مطالب مرتبط:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد