سوغات و صنایع دستی کشورهای عربی

سفر به یه کشور جدید و بازدید از مراکز دیدنی و بازارهای اون همیشه یه کار سرگرم کننده و جالبه، کشورهای عربی با رنگ و بوی سنتی حتماً برای خرید صنایع دستی، وسایل و خوراکی های جالبی دارند. اگه به این کشورها سفر کردین یادتون نره به مراکز خرید سر بزنین و از آنجا سوغاتی بخرین.

صنایع ستی قطر

ویدئو صنایع دستی کشورهای عربی

صنایع دستی و سوغات قطر

تابه‌حال با خود فکر کرده‌اید که صنایع دستی و سوغات قطر چه چیزهایی هستند؟ خوراکی، نوشیدنی، لباس و… کدام یک از این‌ دست سوغات هستند؟ یکی از شهرهای خوب برای تهیه سوغاتی‌های قطر، دوحه است. دوحه به‌عنوان پایتخت قطر مکان‌های خوبی برای خرید دارد اما هیچ مکانی مانند بازارهای محلی برای خرید سوغاتی‌های قطر محبوب نیست. یکی از بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین مکان‌ها برای تهیه سوغاتی‌های قطر بازار واقف است. جایی بسیار پرطرف‌دار برای توریست‌ها و مردم بومی قطر. واقف از معتبرترین بازارهای قطر است با امکانات بسیار زیاد، رستوران‌ها و نیز مغازه‌های بسیار کاربردی که می‌توانید از آن‌ها یادگاری‌های بومی تهیه کنید.

  • مروارید و طلا

«مروارید» از مشهورترین سوغاتی‌های قطر محسوب می‌شود به‌گونه‌ای که می‌توان گفت این کشور پایتخت مروارید جهان است.

  •  ادویه‌های باکیفیت

«ادویه‌های عربی» در همه نقاط جهان معروف است. بهترین مدل ادویه عربی را در سفر به قطر پیدا خواهید کرد. ادویه بومی کشور قطر طعمی لذت‌بخش و عطر بی‌نظیری به خوراک‌ها و غذاهای عربی بخشیده است که بسیار لذت‌بخش هستند.

  • شال‌های گل‌دوزی شده عربی

یکی از صنایع دستی و سوغات قطر که بسیار اصیل و زیبا است شال‌ها و پوشینه‌های گل‌دوزی شده هستند. این شال‌ها را بانوهای باهنر و سلیقه‌دار عربی تنها با استفاده از دست گل‌دوزی نموده‌اند که بسیار ارزشمند هستند.

  • ظرف‌های قهوه‌خوری عربی

همان‌طور که می‌دانید عطر قهوه‌های عربی زبانزد خاص و عام است و یکی از بهترین قهوه‌ها مختص کشور قطر است. اهالی قطر برای مهمانان مخصوص خود قهوه عربی درست می‌کنند.

  • ساز عود (بربط)

  • میوه‌ خشک و آجیل

  • قلیان‌های رنگی زیبا

  • لامپ‌های عربی


صنایع دستی و سوغات ایتالیا


صنایع دستی عمانسوغات کشورعمان

در کشور عمان، در اطراف جاده یا هتل‌ها معمولاً درختان نخل بسیار زیادی به چشمتون میخوره و همه‌ی مردم در خونه‌هاشون درخت خرما دارن.

بنابراین در عمان این یه امر طبیعیه که از درختان نخل استفاده های بی شماری بشه از زمان های قدیم تاکنون، مردم محلی هم از خرما و هم از برگ‌های سبز یا خشک شده‌‌ درخت نخل استفاده میکنن و با جمع آوری اونا، وسایل دست‌سازی مثل سبد درست میکنن که جزء سوغاتی‌های پرطرفدار عمانی به شمار می ره. از این سبدها برای نگهداری خرما و غلات مختلف استفاده می‌شه.

سفال

در عمان، کاربرد سفال فقط به عنوان دکور و وسیله تزئینی ختم نمی‌شه؛ بلکه از اونا برای نگهداری حبوبات، خرما، آب و حتی سوزاندن کُندُر نیز استفاده می کنن. سفال‌های سنتی معمولاً به رنگ بژ یا قهوه‌ای کم رنگ ساخته می‌شن، اما سفال‌های رنگی رو هم می‌تونین در میان اونا ببینین. سفال‌ها در سراسر عمان فروخته می‌شن، اما شهر  (Bahla)، با کیفیت‌ترین مرکز این ‎ظروف به شمار می‌ره.

جواهرات

استفاده از نقره از زمان های قدیم تاکنون در عمان بسیار مرسوم بوده. عمانی ها از نقره برای ساخت وسایل و ظروف و جواهرات خانم ها استفاده می کنن، چیزهایی مانند گوشواره،گردنبند، انگشتر و پا بند از این دسته هستن. استفاده از نقره ی مرغوب کیفیت بالای این محصولات رو به ارمغان میاره. جواهرات از سوغاتی های با ارزش و پر طرفدار عمان محسوب می شه.

خنجر

از منحصر به فردترین نمادهای فرهنگ کشور عمان خنجره که حتی در پرچم این کشور هم از اون استفاده شده است. مردهای عمان هنگام رویدادهای مهم مثل جلسات رسمی و جشنواره‌های ملی یا حتی در عروسی‌ها، خنجر رو دور کمرشون می‌بندند، این کار یکی از رسم های دیرینه ی عمان بوده است. خنجر از نقره ساخته می‌شه، اما گاهی هم از عاج فیل برای ساخت دسته‌ی اون استفاده می‌کنن.

صندوقچه

چوب در عمان کاربردها و مصارف گوناگونی داره زیرا چوب های عمان بسیار با کیفیت هستن و به راحتی می توان اونا رو به شکل های مختلفی درآورد. ساخت در و پنجره چوبی و صندوق های چوبی تزئین شده از جمله مواردی هستن که در عمان بیشترین کاربرد رو دارن. صندوقچه های زیبا در عمان مَندو نامیده می شن و اونا رو در ابعاد مختلف می‌سازن و از اونا برای نگهداری غذا، لباس و جواهرات استفاده می‌کنن.


مقررارت صادرات صنایع دستی


دیگر سوغاتی های عمان:

  • لباس سنتی
  • لوازم نقره
  • کندر
  • کوما
  • خرما
  • لیکمات

صنایع دستی مصرصنایع دستی مصر

علیرغم آن که صنایع دستی در مصر پیشینه‌ای به قدمت تاریخ این کشور که بسیار طولانی است دارد و در رشته‌هایی نظیر ذوب و تصفیه نقره و ساخت اشیاء مختلف از آن و همچنین ذوب سنگ سیلیس و شیشه‌گری و حتی ابداع روش معرق شیشه و معرق سنگ این کشور از سایر ملل جلوتر بوده ولی متأسفانه طی دو قرن گذشته به حدی نسبت به این رشته از فعالیت‌ها بی‌اعتنا مانده است که امروزه از سایر کشورهای شمال آفریقا نظیر تونس و مغرب درخواست کمک و انتقال تجربیات را در زمینه توسعه صنایع دستی دارد.

ساخت آویزهای دیواری

با استفاده از شیوه بافت گلیم و قالی (گاهی به صورت توأم) اقدام به تولید قالیچه‌های دیواری زیبایی می‌شود که بیشتر نشان‌دهنده نمادهای تمدن باستانی مصر است و مورد علاقه جهانگردان خارجی است. مرکز عمده تولید این قالیچه‌ها، شهر حلوان است که ضمن تولید محصولات، یک واحد آموزشی نیز در کنار آن دایر است.

ساخت، قلم‌زنی و مشبک‌کاری محصولات فلزی

تولید فرآورده‌های مسی و برنجی و تزیین آن‌ها با استفاده از طرح‌ها و نقش‌های گوناگون هندسی و اسلیمی، از صنایع دستی رایج کشورهای اسلامی است. در مصر نیز این صنعت دستی بیشتر با روش مشبک‌کاری تا قلم‌زنی در شهرهای قاهره و لجیزا متداول است که محصولات تولید شده علاوه بر اشیاء تزیینی نظیر انواع گلدان شامل شمعدان، چراغ‌های آویز که داخل آن لامپ برقی قرار می‌دهند و ظروف مختلف است.

خراطی

کشور مصر به علت آب و هوای خشک و کویری، برخلاف هند و کشورهای جنوب شرقی آسیا دارای منابع جنگلی نیست، و به انواع چوب دسترسی ندارد و تنها اطراف رودخانه‌ی نیل که حاشیه شرقی کشور را از سمت جنوب به شمال مشروب می‌سازد، ادامه حیات را در حد فاصل صحرای عربی (ساحل دریای سرخ) و صحرای لیبی (که نیمه غربی کشور را پوشانده)، میسر ساخته است. به همین دلیل از چوب عموماً در ساخت قطعات بسیار کوچک به صورت خراطی شده برای دیواره‌های مشبک که گاهی درون آن را با شیشه‌های رنگی تزیین می‌کنند، استفاده می‌شود. این دیواره‌های تزیینی عموماً در طبقه دوم بناها و در قسمت بالکن یا پنجره استفاده می‌شود و معروف به مشربیه است. این سبک کار در ایران به گره‌چینی چوب معروف و در شهرهای کویری کاشان و یزد متداول است.

تولید محصولات چرمی

با استفاده از پوست گاو، گاومیش و شتر (چرم‌های سخت)، تولید و عرضه انواع کیف، چمدان، تابلوهای تزیینی و رویه صندلی و مبل که نقوش تزیینی با کاربرد مهرهای مخصوص فلزی به صورت برگردان روی آن منتقل می‌شود، در قاهره تولید می‌گردد.

ساخت زیورآلات نقره

این رشته از صنایع دستی به صورت کاملاً سنتی در شهر سیوا در ناحیه‌ای صحرایی نزدیک مرز لیبی متداول است و اشیاء ساخته شده شامل انواع گردن‌بند، دستبند، گوشواره و خلخال بوده که به صورت قطعات بزرگ و فاقد ظرافت مورد انتظار است. اشیاء تولید شده به طور عمده مصرف محلی و روستایی داشته، به روایتی از سر تا مچ دست را می‌پوشاند.

قالی‌بافی

بافت انواع قالی نیز از رشته‌هایی است که در مصر پیشینه‌ای طولانی داشت ولی بر اثر عدم حمایت کافی به تدریج رو به فراموشی رفت تا این که از ۳۳ سال پیش با نگرشی جدید و به عنوان یکی از رشته‌هایی که می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال گروه‌های وسیعی از مردم را در سطح کشور فراهم آورد، مطرح شد. از اقدامات اساسی که در این راستا صورت گرفت تغییر طرح نقشه و رنگ‌بندی قالی‌های تولیدی مصر متناسب با سلیقه و خواست بازارهای خارجی بود که به همین منظور نقشه‌های هندسی قدیمی به تدریج به نقشه‌های لچک و ترنج، افشان و اسلیمی تغییر یافت و در این مسیر تا حد زیادی از تجربیات کشورهایی نظیر ترکیه و ایران استفاده شد. ولی قالی مصر به علت بالا بودن قیمت تمام شده و عدم مرغوبیت مواد اولیه هنوز نتوانسته حتی با قالی‌های تولیدی کشور مغرب رقابت کند و به طور عمده پاسخگوی نیازهای داخلی است.


پرفروش ترین صنایع دستی ایران


صنایع ستی قطرصنایع دستی عراق

بخش های گوناگون کشور عراق دارای صنایع دستی مخصوصی است که یکی از آنها ساخت وسایل مختلف با گیاهان است. ساخت مبلمان و وسایل منزل از درخت خرما و صنایع دستی دیگر در عراق پیدا می شود.

نساجی و بافندگی

سابقه صنعت نساجی در کشور عراق به قبل از میلاد بر می‌گردد که این زمان تقریبی است و زمان دقیقی از سابقه این صنعت در دسترس نیست. بین خیلی از دانشمندان در رابطه با پیدایش اول این صنعت اختلاف نظر وجود دارد و بعضی از کارشناسان اعتقاد دارند که منشاء این صنعت آسیای صغیر و چین است.

جواهرسازی

در منابع گوناگون گفته شده است که نخستین کاشفان علم شیمی اعراب بوده‌اند و این علم برای نخستین بار به وسیله شیمیدان عرب، خالد بن زید بن معاویه رایج شد. در طول تاریخ خیلی از افرادی که به سرزمین بین‌النهرین سفر کرده بودند، در مورد صنعت جواهرسازی گفته اند که در بغداد جواهرسازان ماهر بسیاری در کنار جواهرسازان فرقه صائبه وجود دارند که قسمت بزرگی از بازار جواهرات را در خدمت داشتند.

منسوجات گیاهی

قدمت منسوجات گیاهی از صنعت سفالگری خیلی بیشتر است. نمونه‌هایی از این صنعت در شهر اور پیدا شده است و پیشینه این نمونه‌ها به سه هزار سال قبل از میلاد بر می‌گردد. درخت نخل یکی از منابع اصلی نساجی با گیاهان به شمار می‌رود و تاریخ نویسی به اسم سترابو در این مورد گفته است که این درخت همه احتیاجات بابلی‌ها به جز دانه‌های خوراکی را ایجاد می کرد.

کشور امارات متحده عربی و به خصوص شهر دبی یکی از مقاصد توریستی و گردشگری بسیار محبوب در جهان است. این شهر با چهره لوکس، ساختمان های بلند و حس و حال لاکچری خود گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. دیدنی های دبی فقط معماری های باشکوه و لوکس این کشور نمی باشد، بلکه این کشور به طور کلی رو به پیشرفت بسیار زیادی است و جاذبه های تفریحی متنوعی نیز دارد. همچنین در سفر به دبی شما با کمبود سوغاتی مواجه نمی شوید و یکی از لذت های سفر خرید سوغات مخصوص این کشور است.

شکلات شتری

شکلات‌های دبی، با ترکیبی از شیر شتر و طعم‌دهنده‌های عربی تهیه می‌شوند. با همین اوصاف، در دبی با شکلات‌های دیگر دنیا متفاوت است. این شکلات‌ها مواد افزودنی و نگهدارنده ندارند و چاشنی‌های معمول خشکبار به آن اضافه شده است. ویتامین C موجود در شیر شتر، پنج برابر بیشتر از شیر گاو است. چربی و لاکتوز آن نیز کمتر است و برای کسانی که در برابر لاکتوز کم تحمل هستند، انتخاب مناسبی است. انسولین موجود در این شیر نیز آن را برای افراد دیابتی مناسب می‌کند. قالب‌های این شکلات‌ها نیز شبیه شتر است که خرید و خوردن آن را جالب می‌کند.

قهوه

یکی از سوغاتی‌های شهر دبی، قهوه است. در دبی موزه‌ای به نام موزه‌ی قهوه تأسیس شده که در آن می‌توان روش کار و تهیه‌ قهوه در کشورهای مختلف و ابزار تهیه هر مدل را دید و طعم هر کدام را چشید. همچنین در این موزه فروشگاه‌هایی وجود دارد که قهوه‌های مختلفی را برای خرید در دسترس قرار می‌دهند و شما با توجه به ذائقه خود می‌توانید از هر کدام خرید کنید و به عنوان سوغات خاص دبی با خود به کشور بیاورید.

خرما

می توان به جرات گفت دبی بهترین خرما را در سراسر امارات متحده عربی دارد، این خرماها بیشتر با شکلات و یا آجیل پر می شود و طعم و مزه شان زبانزد است. این خرماها با نام بتییل (Bateel)، که یکی از برترین برندهای خرمای دبی است هم شناخته می شوند. بدون شک خرمای دبی شیرین ترین سوغاتی است که از این شهر می توانید برای دوستان و آشنایان خریداری نمایید.

ادویه

ادویه، جایگاه مهمی در آشپزی اعراب دارد. همه بازاهای دبی، حداقل یک ادویه فروشی کوچک دارند که رایحه آن از چند متر آنورتر هوش از سر می‌برد. ادویه‌های دبی، با کیفیت و طعم بسیار قوی و خاص هستند. اگر از غذاهای سنتی امارات و دبی در طول مدت اقامتتان لذت بردید، پس خرید ادویه را فراموش نکنید. ادویه احتمالا خاطره‌انگیزترین سوغات دبی شما می‌شود.

مجسمه برج خلیفه دبی

برج خلیفه، با ۸۲۸ متر ارتفاع، یکی از شگفت انگیزترین سازه‌های بشر است. این برج، که از بلندترین آسمان خراش‌های دنیا  است ۱۶۳ طبقه قابل استفاده دارد که در نوع خود بی‌نظیر است. این ساختمان عظیم، بزرگترین مسجد، و بلندترین استخر شنا دنیا را در خود جای داده‌است. در این سازه، سریع‌ترین آسانسور دنیا را هم دارد. همه‌ی این ویژگی‌ها در طول زمان باعث شده است که برج خلیفه تبدیل به نماد  دبی شود. ماکت و مجسمه‌های زیادی از این برج ساخته شده که کاربری‌های متفاوتی دارند. از مارکت‌های بزرگ گرفته تا جاسوئیچی‌های کوچک، چراغ خواب و … اگر به دبی سفر کردید، هدیه دادن ماکت این برج، یک سوغات دبی مهم و یادگار شاخص سفرتان خواهد بود.


فروش عمده صنایع دستی


ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد