سوغات و صنایع دستی تبریز؛ هنری با قدمتی دیرینهسوغات و صنایع دستی تبریز

شهر تاریخی و باصفای تبریز بیش از ۸۰ نوع صنایع دستی را به خود اختصاص داده که نشان از هنر، ذوق و سلیقه مثال‌زدنی مردمان این شهر دارد. ما در این مقاله به معرفی سوغات و صنایع دستی تبریز که شهرت جهانی دارند می پردازیم و شما را با آن‌ها آشنا می کنیم. صنایع دستی امروزه جای خود را میان خریدهای مردم باز کرده است و نزد مردم هنر دوست استفاده از این محصولات جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد. سفر به یک شهر و خرید صنایع دستی آن بسیار خوشایند بوده و بعدها شما را به یاد آن شهر خواهد انداخت.

با روی کار آمدن وسایل مدرن، توجه کمتری به صنایع دستی و هنری می‌شود و این کار باعث می‌شود که اصالت ایرانی بودن رفته رفته از خانه‌هایمان به کنار برود. کودکانمان دیگر چیزی از سنتی بودن در ذهنشان باقی نمانده و مدرن بودن را ترجیح خواهند داد. با خرید سوغات و صنایع دستی تبریز یا صنایع دستی هر شهر دیگری در وسایلی که استفاده می‌کنید، مقداری از این اصالت را حفظ کنید تا هم کمکی به هنرمندان کشورمان بشود و هم زندگی‌ها و چیدمان‌ها کم کم به سمت سنتی‌تر شدن بروند. صنایع دستی تبریز نماد اصالت و هنر خالص است که علاقه هنری شمارا افزایش می‌دهد.

درباره شهر تبریزسوغات و صنایع دستی تبریز

تبریز سومین شهر بزرگ ایران، جایگاهی ویژه و خاص در تاریخ، پیشینه و اقتصاد کشورمان دارد.

  • تبریز شهری تاریخی‌ست و آثار باستانی و کهن بسیاری مانند مسجد کبود، موزه آذربایجان و بسیاری دیگر را در خود جای داده است.
  • دیار اولین‌ها، صنایع‌دستی و سوغات‌های گران‌بهایی دارد که در میان آنها نام فرش و چرم تبریز بیش از همه مسافران را به سوی خود جلب می‌کند.
  • تبریز به بازارهای سنتی و مدرن خود و اجناس باکیفیتی که ارائه می‌دهند شهره است و شما را با دستی پر روانه شهرتان می‌کند.
  • شهر تبریز در استانی با جاذبه‌های طبیعی بسیار نظیر روستای کندوان و جنگل‌های ارسباران قرار گرفته است که سفر به تبریز بدون بازدید از آنها کامل نمی‌شود.

 آداب و رسوم تبریز

سنت شاه حسین گویان یا شاخسی واخسی: شاخسی واخسی کوتاه شده عبارت “شاه حسین” و معروف‌ترین آداب عزاداری مردم تبریز به شمار می‌رود. در این مراسم عزاداران نوعی چوب مخصوص به دست می‌گیرند و آن را از فرق سر تا زمین حرکت می‌دهند. زمانی که چوب به زمین نزدیک شد همه با صدایی بلند ندای شاخسی (شاه حسین) سر می‌دهند و زمانی که چوب به سر نزدیک می‌شود با گفتن واخسی (وای حسین) عزاداری می‌کنند.

پخت خشیل: غذای محلی مردم آذربایجان در شب یلدا که با گندم، شکر و کره پخته می‌شود. پلو نشانه‌ای از سفیدبختی است.

فرستادن خوانچه: در اعیاد مختلف مانند یلدا، عید نوروز، چهارشنبه‌سوری بزرگترها به خانه عروس یا داماد تازه نامزد کرده طبق کوچکی از میوه، شیرینی یا جهاز عروسی می‌دهند.

قرار دادن آب چهل یاسین بر سفره هفت سین: به آبی که روحانی یا فرد مقدس به وسیله چهل یاسینی که بر آن خوانده می‌شود متبرک می‌سازد، آب چهل یاسین گفته می‌شود.

در میان تمام سنت‌ها و میراث فرهنگی زیبای آذری و ترکی، موسیقی عاشیق و رقص آذری جایگاه والایی دارند و غنای فرهنگی این بخش از سرزمین‌مان را به نمایش می‌گذارند. شمع گردانی در عزاداری‌های ایام محرم، بئل باغلاماق (بستن کمر عروس) در روز عروسی، سمنوپزی در شب عید نوروز و … گوشه کوچکی از آداب و رسوم و فرهنگ مردم تبریز و آذربایجان است.

سوغات و صنایع‌ دستی تبریز

چرم تبریز

شهر تبریز به‌عنوان پایتخت صنعت چرم و کفش، از گذشته دارای کارخانه‌های متعدد چرم‌سازی و کارگاه‌های تولید کفش دست‌دوز و صنعتی بوده است و بخش مهمی از محصولات چرمی مصرفی کشور را تامین می‌کند. تولیدات چرمی تبریز شهرت جهانی دارند و به کشورهای مختلف نیز صادر می‌شوند. کارگاه‌های بسیاری در شهر تبریز در زمینه تولید چرم سبک و سنگین فعالیت می‌کنند.

اولین کارخانه چرم‌سازی ایران، سال ۱۳۰۸ در شهر تبریز افتتاح شد. شهر چرمشهر واقع در ۱۰ کیلومتری شمال غرب تبریز، قطب تولید چرم کشور است. هنرمندان تبریزی سابقه طولانی در تولید چرم باکیفیت و محصولات متنوع چرمی دارند. حدود ۹۰ درصد از کفش‌های دست‌دوز تمام چرم کشور، در تبریز تولید می‌شوند.

کفش دست‌دوز تبریز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. تولید کفش دست‌دوز قدمتی دیرینه دارد و نمونه‌ای از این هنر، که حدود پنج هزار سال عمر دارد، در موزه شهر تبریز نگهداری می‌شود. چرم با کیفیت و دوخت هنرمندانه کفش‌های دست‌دوز تبریز، دلیل محبوبیت جهانی آن‌ها هستند.

فرش تبریز

یکی از مهم‌ترین صنایع دستی شهر تبریز، قالی‌بافی است که قدمت آن به قبل از دوره صفویه می‌رسد. فرش تبریز یکی از انواع قالی‌های معروف ایرانی است. مرکز استان آذربایجان شرقی از طرف شورای جهانی صنایع دستی به‌عنوان شهر جهانی بافت فرش انتخاب شده است و شهرت بین‌المللی دارد. تبریز یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین مراکز بافت فرش دست‌بافت دنیا محسوب می‌شود.فرش دستباف تبریز

تبریز از طرف شورای جهانی صنایع دستی به‌عنوان شهر جهانی بافت فرش انتخاب شده است

مواد اولیه به کار رفته در فرش‌های تبریز، معمولا پشم یا ابریشم هستند که همین امر سبب کیفیت بالای آن شده است. تارها در فرش تبریز اغلب پنبه‌ای و با دوام هستند. در این فرش‌ها برای پود از پشم استفاده می‌کنند؛ اما قالیچه‌های ابریشمی نیز وجود دارد که در نوع خود بی‌نظیر هستند. پشم مورد استفاده در این صنعت اغلب از منطقه کوهپایه‌ای ماکو و ابریشم آن از خراسان و تهران تهیه می‌شود.

تنوع طرح و رنگ در فرش‌های تبریز، چشم هر خریداری را خیره می‌کند. طراحی و پرداخت این فرش‌ها توسط اساتید مجرب استان انجام می‌شود. استفاده از سایه روشن در فرش تبریز، عامل ایجاد عمق در آن است. ریزبافت‌ترین فرش‌های ایران در شهر تبریز تولید می‌شود.

سوغات و صنایع دستی تبریز| رنگرزی سنتی و چاپ کلاقه‌ ایرنگرزی کلاقه ای

یکی از جذاب ترین صنایع دستی تبریز، محصولات هنر باتیک یا چاپ کلاقه‌ای هست که در منطقه اسکو آذربایجان رواج داره و برای تزیین و رنگرزی غیر مستقیم پارچه‌های مختلف مثل انواع شال و روسری، لباس، کیف، رومیزی، روتختی و تابلو‌های دیواری و غیره استفاده میشه.  جالبه بدونین که رنگ‌های مورد استفاده در این هنر معمولا گیاهی هستن که شامل روناک، اسپرک، پوست انار و زردچوبه میشه. اگه میخواین یه سوغاتی مناسب و زیبا تهیه کنید، محصولات مزین به چاپ کلاقه‌ ای گزینه بسیار مناسبی هستن.

سوغات و صنایع دستی تبریز | هنر سوزن دوزیسوزندوزی بلوچی

یکی از معروف ترین صنایع دستی تبریز، هنر سوزن دوزی یا ابریشم دوزی هست که در شهر ممقان در ۴۲ کیلومتری تبریز انجام میشه. سوزن دوزی هنر دست دختران و زنان هنرمنده که روی محصولات مختلفی مثل کمربند، کفش، کیف، جلیقه و رومیزی و غیره انجام میشه. طرح‌های زیبا و چشم نوازی که در این هنر استفاده میشه معمولا به شکل ذهنی و بازتاب فرهنگ، دید و برداشت هنرمند از طبیعت هست.

سوغات و صنایع دستی تبریز | هنر نقره کاری تبریزنقره کاری

هنر نقره کاری در تبریز یکی از هنرهای اصیل به حساب می‌آید که طرافداران خاص خود را دارد. با اینکه قیمت نقره به شدت افزایش یافته، ولی باز هم مانند طلا خریداران خود را دارد. این هنر در دوره ساسانیان رونق پیدا کرده و همچنان هم از محبوبیت آن کاسته نشده است. ساخت اشیاء و ظروف نقره با چکش کاری، پرس کاری، خم کاری و ریخته گری انجام می‌شود. هنر نقره کاری در سال ۱۹۱۵ از ترکیه به آذربایجان شرقی وارد شد و به همین دلیل شهر تبریز مبدأ و محل تولد هنر نقره کاری در ایران محسوب می‌شود. در تبریز بیشتر از شهرهای دیگر ایران این هنر کار شده و نقره کاران تبریزی هم بسیار مجرب و حرفه‌ای هستند. این هنر زیبایی خاصی در خود دارد و استفاده از این ظروف در خانه زیبایی خیره کننده‌ای را ایجاد می‌کند.

سوغات و صنایع دستی تبریز | سفالگري ( خاك سفيد )آموزش سفالگری

در بین صنایع دستی تبریز سفال گری هم از انواع قدیمی تر آن ها به شمار می رود.

كليه مراحل ساخت سفال در این شیوه به صورت كاملاً سنتي انجام مي شود. عمدتاً شامل ظروفی مثل فنجان، نعلبكي،  بشقاب، قوري، قندان، كاسه ، پارچ آب و غیره مي شود .

پوشش اين نوع سفال با دو نوع لعاب ترانسپارانت فيروزه اي و ترانسپارانت بي رنگ انجام مي گيرد.

روی این سفال خاک سفید می توان تزئیناتی نیز انجام داد مانند استفاده از تكنيك هاي نقاشي ، مشبك كاري، برجسته كاري ، كنده كاري که باعث زیباتر شدن و جذابیتی دوچندان آن خواهند شد. برخي از اين آثار به كشورهاي خارجی نيز صادر ميشود .

سوغات و صنایع دستی تبریز | قلمزني روي مس

درهنر قلمزنی به وسیله قلم با ضربه ی چکش  بر روی اشیای فلزی به ویژه مس ، طلا، نقره ، برنج نقوش زیبایی را کنده و تزیین می کنند.

از قلم های مختلفی در این هنر استفاده می شود به نام های قلم نیم‌برو قلم سایه.

امروزه برای اینکه در حین قلم زنی سروصدای قلم کمتر به گوش برسد و همچنین ظرف در حین کار سوراخ نشود، ابتدا داخل یا زیر ظرف یا سینی مورد نظر را که معمولاً از جنس طلا  یا نقره است از محلول قیر و گچ پر می‌کنند.

ابتدا نقش مورد نظر را روی ظرف رسم می کنند و قلم متناسب با نوع کار را انتخاب می نمایند.

سپس با چکش بر انتهای قلم ضربه هایی را می کوبند که شدت آن کم و زیاد می شود.

میزان شدت ضربه ها بستگی به عمق نقشی دارد که باید روی مس ایجاد شود.

بعد از اینکه کار ایجاد نقش به اتمام رسید قیر را از مس جدا کرده و روی شیارها گرده زغال می‌ریزند.

سپس با روغن جلای سیاه روی ظرف را می‌پوشانند . این کار باعث می شود که نقش‌های قلمزده شده به شکل خط‌ هایی تیره و مشخص نمایان می‌شود .

سوغات و صنایع دستی تبریز | كفش دوزی

کفش‌های قدیمی در صنایع دستی تبریز انواع مختلفی دارند که عبارتند از : سگکی ، صندل ، گیوه ، نعلین، دهان‌دولچه‌ای ، اروسی و قُندره .

 كنده كاریمنبت کاری

كنده كاری را معمولاً بر روی چوب انجام می شود که با این کار به چوب شکل های مختلفی می دهند.

گلیم بافیراهنمای خرید گلیم

گلیم ها از جنس های ابریشم، پشم گوسفند،  موی بز و یا دیگر چهارپایان اهلی است . از جمله کاربردهای گلیم در قدیم می توان به پوشاندن زمین ، دیوار و یا رواندازی برای حیوانات باربر اشاره کرد.

امروزه  در خانه های شهری نیز از گلیم برای پوشش زمین یا به عنوان تزئین منزل استفاده می شود.

معرق كاری

نام دیگر معرق کاری موزاییک سازی است.

شروع این هنر در ایران از قرن ۶ هجری و در دوره سلجوقیان بود و همچنان ادامه داشت تا در قرن هشتم کامل‌تر و ظریف‌تر شد .

البته در قرن نهم و دهم هجری نیز رشد و پیشرفت بسیار زیادی داشت. لازم به ذکر است که در این دوره (قرن نهم و دهم هجری) اصفهان، کاشان ، آران و بیدگل، هرات ، یزد و سمرقند از جمله شهرهای به نام در این هنر و صنعت به شمار می رفتند .

منبت كاریآموزش منبت کاری

روش کار در این هنر به این صورت است که روی یک زمینه نقاسی های برجسته ای قرار می گیرد و علاقه مندان خود را دارد.

نگارگرینگارگری و ادبیات

نقاشی های پیدا شده از انسان های اولیه بر دیوار غارها نشان می دهند که پیشینه و قدمت نگارگری حتی از زبان نوشتاری نیز بسیار بیشتر است.

سطوحی که در این هنر برآن کار می شود می تواند سطح کاغذ بوم یا دیوار باشد.

در این حرفه شخص نقاش کاری که انجام می دهد به این صورت است که  رنگ دانه محلول را در یک رقیق‌کننده فرو برده و از یک عامل چسباننده (یک چسب) بر روی یک سطح (نگهدارنده) مانند دیوار، کاغذ یا بوم استفاده می کند .

ورنی بافی از صنایع دستی تبریزگلیم ورنی

در زبان آذری به ورنی، سوماک می گویند. نقوش ورنی مثل گلیم ساده است ولی پرز ندارد. قدمت هنر ورنی بافی در آذربایجان، چند صد سال است. ظاهرا نخستین افردی که به شیوه امروزه، نقوش ورنی را می کشیدند، عشایر بودند. زنان و دختران عشایر با عشق بسیار، تار و پودها را به هم می بافند و اعتقادات، روحیات و فرهنگ این مردمان را در تمام طرح ها میتوان لمس کرد. معمولا از رنگ هایی همچون رنگهای کرمی، پوست پیازی، سفید، آبی روشن، سورمه ای و لاکی در بافت ورنی استفاده می شود. نحوه ی بافت ورنی با استفاده از وسایلی همچون پشم، ابریشم، پنبه و موی حیوانات امکانپذیر است. گلیم ورنی

نقره سازی و نقره کوبی تبریز

یکی از مهمترین فلزات تبریز، نقره نام دارد که این هنر اینک، رونق گرقته است. در سال ۱۹۱۵ میلادی هنر نقره سازی برای نخستین بار از ترکیه به آذربایجان شرقی وارد شد. شهر تبریز، مبدا پیدایش و گسترش هنر نقره کاری در ایران محسوب میشود به همین خاطر در این استان، بیشترین نقره کاران محبوب شده اند. بعد از این که ترکیب اولیه ظروف حکاکی به دست آمد روی آنرا نقره کوبی می کنند. پس از این که طرح اولیه بر روی ورق های نقره نقش بست، بر روی آن ها حکاکی می کنند. طبق ضرورت طرح و نقش می توانند اقدام به قلم زنی، برشکاری، خم کاری و لحیم کاری کنند. در تیر سال۱۳۹۰ هنر نقره کاری تبریز به ثبت ملی رسید.

ترام سنگ تبریز:

یکی از با ارزشترین صنایع دستی تبریز، تابلوهای ترام سنگ تبریز میباشد که از جدیدترین صنایع دستی این استان به شمار می رود. تصاویر افراد مشهور تبریز در این تابلو ها به نمایش گذاشته میشود و با استفاده از سنگ های ریزی نقش می بندند. صابر بقال اصغری طراح و مبدع این هنر بوده که توانسته این تابلوهای زیبا را با حمایت شهرداری خلق کند. بر اساس گفته ی صابر بقال اصغری ترام هر تابلو سنگ بمدت ۶ روز طول میکشد.

زیورآلات سنتی تبریزنقره کاری

زیورآلات سنتی تبریز، یکی از آثار چشم نوازی است که هنگام خرید از بازار، چشمان شما را به خود خیره می کند. این هنر در نزد مردم، جایگاه ویژه‌ای دارد و زیبایی و ظرافتشان، بی مثال است.

با توجه به رونق مناسب و وجود بازارهای سنتی و جدید و فروش زیورآلات، شهرهای دیگر آذربایجان شرقی نیز به تولید زیورآلات روی آورده و افراد متخصص و ماهری در زمینه ساخت آنها دارند.

برای آنکه همه ی مردم بتوانند از آثار این هنر تهیه کنند، زیورآلات سنتی علاوه بر طلا، از جنس نقره و طلای عیار پایین نیز ساخته می شوند.

سوغاتی های خوراکی تبریز

پنیر لیقوان تبریزسوغات و صنایع دستی تبریز

لبنیات تبریز یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌های ایران محسوب می‌شود. پنیر و کره از بهترین آن‌ها هستند. نام پنیر مخصوص تبریز، پنیر لیقوان است که قطعاً طعم آن را چشیده­‌اید. این پنیر با طعم خاص و لذیذی که دارد، امروزه در تمام شهرهای کشور یافت می‌شود.

عسل تبریزعسل

عسل تبریز به واسطه سرسبزی دامنه‌­های این شهر، طبیعی و خوش‌­طعم است. عسل تبریز را که به اصل بودن شهرت دارد، می‌توانید از شهرستان مراغه تهیه کنید.

آجیل تبریزسوغات و صنایع دستی تبریز

خشکبار از تنقلات محبوب مردم، به خصوص ما ایرانی‌­ها است. دانه‌­های مغذی موجود در آجیل از منابع مهم ویتامین‌­ها و چربی­‌های مفید است. علاوه‌بر این طعم بی‌نظیر آن‌ها سبب محبوبیت بسیارشان شده است. تبریز از قطب‌­های مهم تولید آجیل بوده و حتی به کشورهای همسایه نیز صادر می‌کند. اگر به دنبال آجیل مرغوب و تازه هستید، سری به تبریز بزنید.

باقلوای تبریزسوغات تبریز

تبریز شهر شیرینی‌­ها است. مردم هنرمند این شهر انواع و اقسام شیرینی­‌های خوشمزه و مقوی را درست می‌کنند. امروزه این شیرینی­‌ها را در دیگر شهرها نیز می‌توانید یافت، اما طعم اصیل و اولیه این خوراکی‌­ها را تنها و تنها در تبریز می‌توانید پیدا کنید. اگر از عاشقان شیرینی­‌ها هستید، تبریز بهشتی خوشمزه برای شما است.

از جمله این شیرینی‌­های خوشمزه، باقلوا به سبک ترکیه­ است. باقلوا در اصل متعلق به کشور ترکیه بوده، اما تبریز تنها شهر ایران است که نزدیک‌­ترین باقلوا را از نظر طعم به باقلوای ترکیه درست می‌کند. این شیرینی از آرد، شکر، هل…، مغزهایی مثل پسته، بادام و گردو درست شده و بسیار خوشبو و خوش­‌طعم است.

شیرینی لوز تبریزسوغات و صنایع دستی تبریز

این شیرینی محبوب با بافت نرم، لطیف و عطر خوبی که دارد، می‌تواند سوغات بسیار خوبی برای عزیزان شما باشد. لوز با آرد بادام، شکر، وانیل و زعفران درست شده و از پسته برای تزئین و طعم بهتر استفاده می‌شود.

قرابیه تبریز

سوغات تبریز

قرابیه تبریز نیز یکی از شیرینی­‌های پرطرفدار است که در ترکیه نیز درست می‌شود. قرابیه که از آرد، تخم‌مرغ، شکر و در طعم­‌های پسته‌­ای، بادامی و نارگیلی درست می‌شود، خوش­‌خوراک بوده و می‌تواند سوغاتی مناسبی از تبریز به حساب بیایید.

شیرینی رشته ختایی تبریز

این شیرینی که مانند قرابیه و باقلوا، بین ترکیه و تبریز مشترک است، از یک نوع رشته شیرین، کره و پودر قند درست می‌شود. خوردن آن بیشتر به هنگام ماه رمضان رواج داشته و به هنگام افطار از آن استفاده می‌کنند.

راحت ‌الحلقوم تبریزسوغات و صنایع دستی تبریز

راحت‌الحلقوم یک شیرینی مقوی و انرژی‌بخش است که هیچ­کس به آن نه نمی‌گوید و تقریباً همه این شیرینی را دوست دارند. راحت‌الحلقوم را با نشاسته، آب، شکر و هل درست می‌کنند؛ سپس آن را در پودر نارگیل می‌­غلتانند و با گردو تزئین می‌کنند. راحت‌الحلقوم قوام و بافت جالبی دارد که در دهان آب می‌شود.

نوقای تبریزسوغات و صنایع دستی تبریز

نوقای تبریز از شیرینی‌های بسیار خوشمزه و پرطرفدار است و به طورکلی از سفیده تخم‌مرغ، شکر، گردو، عسل و وانیل درست می‌شود. برای تزئین این شیرینی از انواع مغزها استفاده می‌شود که نه‌تنها به خاصیت این شیرینی می‌افزاید بلکه طعم آن را به یادماندنی‌تر نیز می‌کند.

اریس تبریزسوغات تبریز

اریس از شیرینی­‌های خاص این شهر است که در اشکال مختلفی درست می‌شود. این شیرینی را با شیر، شکر، کمی وانیل برای طعم بهتر و البته کاکائو درست می‌کنند. برای تزئین نیز از پسته استفاده می‌کنند. نکته جالب این شیرینی کوچک و لقمه‌ای بودنش است که آن را بسیار خوش‌خوراک می‌کند.

تبریز شیرینی‌­های بسیاری برای معرفی دارد که نه‌­تنها می‌توانند سوغاتی خوشمزه‌­ای باشند، بلکه اوقات خوشی را نیز برای شما به هنگام مسافرت رقم بزنند. اگر عاشق شیرینی هستید، تبریز برای شما مانند بهشت است.

منبع : کجارو

 مراکز خرید سوغات و صنایع دستی تبریز 

بازار تبریز یا بازار تربیت تبریز؟

یکی‌از مراکز خرید تبریز بازار تبریز معرفی می‌شود که در آن کالاها و اجناس بسیار زیادی را خواهید یافت. از لحاظ تنوع در قیمت و کیفیت آنقدر متعدد است که دست خالی از این منطقه بیرون نمی‌روید. در بازار مرکزی تبریز مغازه‌ها، پاساژها و مجتمع‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید به آن‌ها نیز سری بزنید. این مراکز عبارتنداز: بازار بزرگ سرپوشیده تبریز، مجتمع تجاری پردیس، پیاده راه سنگ‌فرش تربیت، بازار شمس تبریزی و… . ناگفته نماند پاساژ شمس و پردیس تبریز یکی‌از متنوع ترین مرکز خرید لباس تبریز نیز شناخته می‌شود و در بازار بزرگ تبریز انواع فرش ماشینی و دستبافت نیز به فروش می‌رسد. در پیاده راه تربیت نیز فروشگاه‌ها و مغازه‌های بسیاری برای انواع لباس و پوشاک به چشم می‌خورند که در روزهایی از سال دسخوش تخفیف نیز می‌شوند. سوغات و صنایع دستی تبریزسوغات و صنایع دستی تبریز

بهترین جاذبه‌ های گردشگری تبریز

تبریز جاذبه‌های تفریحی، تجاری و تاریخی بسیاری را در خود جای داده است که هر ساله خیل عظیمی از گردشگران را به سوی خود جذب می‌کند.

بازار تاریخی تبریز: بازار تبریز تنها اثر ثبت جهانی این شهر است و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای تاریخی دنیا نیز شناخته می‌شود. شما در این بازار به کالاها و محصولات بسیار متنوعی از فرش تبریز گرفته تا انواع ادویه‌جات و گیاهان دارویی دسترسی دارید و می‌توانید از گشت و گذار در یک بازار سنتی با حال و هوای خاص آن لذت ببرید.

مسجد کبود: یکی از 4 مسجد آبی رنگ دنیاست که با کاشی‌کاری‌های لاجوردی بی‌نظیرش توجه را به خود جلب می‌کند. مسجد کبود که از آن به عنوان فیروزه جهان اسلام نیز یاد می‌شود، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر تبریز است و سفر به این شهر بدون بازدید از آن کامل نمی‌شود.

ارگ علیشاه: بلندترین بنای آجری تبریز است و از یادگارهای دوره ایلخانی در این شهر محسوب می‌شود. مهم‌ترین ویژگی ارگ علیشاه که از آن با نام طاق علیشاه یا ارگ تبریز نیز یاد می‌کنند، طاق بزرگ آن است که عرضی بیشتر از طاق کسری دارد و با این ویژگی از دیگر بناهای تاریخی ایران متمایز شده است.

موزه آذربایجان: بزرگ‌ترین موزه تبریز است و به عنوان دومین موزه برتر باستان‌شناسی ایران نیز شناخته می‌شود. شما با بازدید از موزه آذربایجان می‌توانید از تماشای مجموعه‌ای بی‌نظیر از دوره هخامنشی تا دوره قاجار لذت ببرید.

موزه قاجار: این موزه در یکی از خانه‌های مشهور تبریز، خانه امیرنظام گروسی برپاشده است و به عنوان یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی این شهر نیز از آن یاد می‌کنند. شما در موزه قاجار می‌توانید به تماشای اشیاء بسیار متنوعی مانند سکه، بافته‌های قدیمی، ابزارآلات موسیقی، اسلحه، اسناد و … بنشینید و گشتی در گذشته‌ها بزنید.

میدان ساعت: مشهورترین میدان تاریخی تبریز که یکی از مهم‌ترین نمادهای این شهر، برج ساعت شهرداری، نیز در این میدان قرار گرفته است. شما با گشت و گذار در میدان ساعت هم می‌توانید به جاذبه‌های تاریخی متعدد مانند ساختمان شهرداری، ارگ علیشاه و … دسترسی راحتی داشته باشید و هم از مراکز خرید معروف شهر مانند خیابان تربیت، بازار تبریز و … بازدید و خرید کنید.

مقبره الشعرا: مقبره الشعرا، بنای آرامگاهی بیش از چهارصد شاعر و ادیب بنام ایران به ویژه استاد شهریار، خاقانی و … است و با معماری و فضاسازی جالب خود یکی از نمادهای فرهنگی شهر تبریز به حساب می‌آید.

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد