صنایع دستی آفریقا

ویدئو سوغات و صنایع دستی آفریقا

قبل از اینکه به سوغات و صنایع دستی آفریقا بپردازیم بهتر است نیم نگاهی به موقعیت قاره آفریقا بیاندازیم.

آفریقا یا اِفریقا دومین قاره پهناور جهان پس از آسیا است. با مساحتی پیرامون ۳۰٬۲۲۱٬۵۳۲ کیلومتر مربع ۲۰٫۳٪ از مجموع خشکی‌های زمین را در بر می‌گیرد. عرض این قاره حدود ۸۰۰۰ کیلومتر از شمال به جنوب و طول آن در حدود ۷۴۰۰ کیلومتر از شرق به غرب می‌باشد.سوغات و صنایع دستی آفریقا

آفریقا با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت (طبق آمار ۲۰۰۵) در ۶۱ کشور و قلمرو حدود یک هفتم از جمعیت جهان را در خود جای داده‌است. این قاره با داشتن ۵۴ کشور بیشترین تعداد کشورها را در میان قاره‌ها داراست.

آفریقا از شمال به دریای مدیترانه، از باختر به اقیانوس اطلس، از شمال خاوری به دریای سرخ، از جنوب به خلیج عدن، از جنوب خاوری به اقیانوس هند محدود می‌شود. آفریقا درازترین رود جهان (رود نیل) را در خود جای داده است؛ این رود که از بروندی سرچشمه می‌گیرد به مصر سرازیر می‌شود.

دانستنی های جالب از آفریقا

آفریقا قاره پر تنوعی است؛ هر کدام از کشورهای آن یا هر بخشی از یک کشور در آن فرهنگ منحصر به خود را دارد. اگرچه غربی‌ها خیلی راحت از آفریقا چنان سخن می‌گویند که یک کشور است اما نباید فراموش کنیم که آفریقا نه تنها یک کشور نیست بلکه اندازه آن بسیار بزرگ است و ۵۴ کشور مختلف است، به این معنا که نمی‌توانیم آفریقا را به یک کل واحد تعمیم دهیم. علاوه بر این به دلیل ماهیت استعماری‌ای که بر آفریقا حاکم بوده است مرزهای استعمارگرایانه‌ سبب شده است یک کشور آفریقایی را بتوان به هر چیزی نسبت داد به جز یکپارچگی (به عنوان مثال آفریقای جنوبی بیش از ۱۱ زبان رسمی دارد). فرهنگ، آشپزی، زبان یا حتی دین غالب در عرض چند صد کیلومتر به کلی تغییر می‌کنند بدون اینکه حتی از مرزی عبور کنیم.دین بیشتر مردم در شمال آفریقا اسلام است و مردم در سایر مناطق آفریقا به دین مسیح یا مذاهب ابتدایی اعتقاد دارند.سوغات و صنایع دستی

شهرهای مهم آفریقا

  • کرا – پایتخت غنا و یکی از دسترس ترین شهرستانهای غرب آفریقا برای مسافران است
  • آدیس آبابا – پایتخت زیادی از اتیوپی و یک مرکز اصلی برای سازمان‌های غیر دولتی و اتحادیه آفریقا
  • قاهره – بزرگترین شهرستان در آفریقا با آثار بزرگ مصر باستان در نزدیکی
  • کیپ‌تاون – مادر شهر نمادینی از آفریقای جنوبی با جدول کوه، دماغه امید نیک و جاذبه‌های متعدد دیگر
  • داکار – پایتخت سنگال و غرب شهرستان در آفریقا
  • ژوهانسبورگ – بزرگترین شهرستان در آفریقای جنوبی و شاید مرکز کلیدی مالی و اقتصادی این قاره
  • لوآندا – پایتخت آنگولا، که از طریق یک رنسانس بزرگ در دهه گذشته بوده است
  • مراکش – ترکیبی از قدیم و جدید در مراکش
  • نایروبی – پایتخت کنیا، بزرگترین شهرستان در شرق و مرکز آفریقا، و خانه را به تنها مقر سازمان ملل در خارج از اروپا و ایالات متحده است.

منبع:  ویکیپدیا

سوغات و صنایع دستی آفریقا

حالا که تاحدودی با کشور آفریقا آشنا شدیم می توانیم به صنایع دستی این کشور بپردازیم.  قاره‌ای بی‌نظیر با فرهنگی غنی که صنایع دستی و سوغاتی‌های فراوانی دارد. صنایع دستی تولید شده در این قاره از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و یکی از مهم‌ترین دلایل جذب توریست به این قاره به حساب می‌آید. در ادامه برخی از مهم‌ترین این محصولات را به شما معرفی و در مورد تعدادی از آن‌ها توضیح کوتاهی می‌دهیم.

سوغات و صنایع دستی آفریقا سبد دست‌بافتسوغات و صنایع دستی

یکی دیگر از صنایع دستی قاره آفریقا که می‌تواند جلوه خاصی به دکوراسیون داخلی منزل دهد، سبد دست‌بافت تولید شده توسط هنرمندان این قاره است. این محصول به دلیل کیفیت بالا، تنوع رنگ و طرح‌های مختلف، انتخابی عالی برای افراد مشکل‌پسند است. آفریقای جنوبی یکی از مهم ترین و بهترین مکان های دنیا برای تهیه سبدهای دست بافت در جهان است ، این صنایع دستی را می توان در طراحی داخلی مورد استفاده قرار داد و بسیار هم محبوب هستند ، این سبدها در طرح‌ ها و اندازه‌ های مختلف وجود دارند و از زیباترین و محبوب ترین سوغاتی های آفریقای جنوبی به شمار می روند و در رنگ های زیبا و شاد می توانید آن ها را خریداری کنید .

زرافه چوبی و ماسک آفریقایی؛ یادگاری های بازار رزبانکسوغات و صنایع دستی آفریقا

در این بازار طیف وسیعی از هنرها و صنایع دستی هنرمندان ماهر آفریقایی از کشورهایی نظیر ساحل عاج، کامرون، زیمبابوه و کنگو به نمایش گذاشته شده است. صنایع دستی ارائه شده شامل انواع منسوجات، پوشاک، جواهرات و سرامیک و تزئینات مربوط به دکوراسیون داخلی می باشد. وداع با سواحل آفریقای جنوبی همراه با یک زرافه چوبی، یا یک ماسک آفریقایی، موضوعی رایج در میان گردشگران است.

رزبانک؛ نمادی از فرهنگ قاره آفریقا

بازار سرپوشیده صنایع دستی آفریقایی رزبانک، در گوشه خیابان کرادوک(Cradock) و خیابان بیکر(Baker)، جشنواره ای از همه صنایع دستی آفریقایی است. مردم محلی و کسانی که به آفریقای جنوبی سفر می‌کنند، برای ورود به بازار که هفت روز هفته باز است، بسیار مشتاق هستند. فضای این بازار پر جنب و جوش است و اتوبوس های تورهای گردشگری به طور منظم با گردشگران خود وارد می شوند تا بینندگان طیف متمایز کالاهایی را که نشان دهنده فرهنگ منحصر به فرد قاره آفریقاست، را تماشا کنند.

سوغات و صنایع دستی آفریقا محصولات هنری سفالی

سوغات و صنایع دستی

یکی از معروف ترین و محبوب ترین سوغاتی های آفریقای جنوبی سرامیک‌ آردمور است که در حقیقت نام گروهی است که در سال 1985 میلادی کار خود را شروع کرد و شهرتش به دلیل داشتن محصولات رنگارنگ و جذابش است ، این سرامیک محصولاتی مانند کاسه ‌های متنوع و بشقاب  ، گلدان ، ست چای خوری و موارد دیگر را تولید می کند ، جالب است بدانید که این محصولات سرامیکی را هنرمندان بومی آفریقای جنوبی با دست خود می سازند و هر کدام از آن ها ویژگی منحصر به فرد خود را دارند و در بین توریست ها بسیار محبوب هستند و شما هم می توانید کادوهای رنگارنگی را از این گروه هنرمند خریداری نمایید .

سوغات و صنایع دستی آفریقا  منجوق کاری از بهترین صنایع دستی قاره آفریقا

سوغات و صنایع دستی

منجوق کاری را می‌توان یکی دیگر از صنایع دستی مهم قاره آفریقا دانست. مهم بودن این محصول را می‌توان از تعداد زیاد کارگاه‌های تولیدکننده آن تشخیص داد. محصولات تولید شده با این روش دارای رنگ و طرح‌های متنوع هستند و می‌توانند انتخاب خوبی برای هدیه‌دادن به افرادی که دوستشان دارید، باشند. تعداد زیادی از مردم این قاره در کارگاه‌های منجوق کاری مشغول به فعالیت هستند.

منبت‌ کاری‌ های آفریقاییسوغات و صنایع دستی

احتمالاً در هرجایی از شهر کیپ‌تاون که قدم بگذارید، با انواع و اقسام منبت‌کاری‌های چوبی مثل ماسک‌های آفریقایی، تندیس‌‌ها و مجسمه‌های حیوانات کوچک روبه‌رو می‌شوید که تزیینات و دکوری‌های زیبایی برای زینت بخشیدن به دیوارها و میزهای منزلتان خواهند بود. با در نظر گرفتن بودجه‌ای که در اختیار دارید، می‌توانید صنایع‌دستی باکیفیتی را در فروشگاه‌هایی مثل تاونگ ترِیدینگ پست (Taung Trading Post) پیدا کنید یا کارهای چوبی ارزان‌قیمتی را از یکی از بازارهای متعدد صنایع‌دستی و فروشگاه‌های‌ کنار جاده‌ای اطراف شهر بخرید.

پارچه شوی شویسوغات و صنایع دستی

شوی شوی پارچه‌ای نخی و رنگی است که از آن برای تولید لباس سنتی زنانه، روکش کیف، کوسن و… استفاده می‌شود. اگر قصد تهیه یک هدیه خاص برای عزیزان خود را دارید، این محصول را به شما پیشنهاد می‌کنیم که یکی از خاص‌ترین صنایع دستی قاره آفریقا به‌حساب می‌آید.

 

کلاه ماکاراپا، کلاه نقاشی شده ورزشیسوغات و صنایع دستی

ماکاراپا کلاه نقاشی شده ای است که علاقمندان به ورزش از آن استفاده می کنند. این کلاه ها با برش های رنگی و پرچم تیم های ورزشی تزئین شده و در مسابقات ورزشی و همچنین در فروشگاه های تخصصی صنایع دستی آفریقای جنوبی فروخته می شوند.

خرید صنایع دستی

کیف های دستی چرمی، طراحی شده با چرم شترمرغسوغات و صنایع دستی

بسیاری از طراحان محلی کیف های چرمی زیبا و با کیفیت تولید می کنند. بسیاری از طراحان از چرم شترمرغ بومی آفریقای جنوبی استفاده می کنند. یک کیف دستی میسیبابا بردارید – آنها در طیف وسیعی از طرح ها از کیف های کتان و کوله پشتی موجود هستند و از الگوهای زیبایی استفاده می کنند.

چای رویبوس در طعم های مختلفسوغات و صنایع دستی

چای رویبوس( Rooibos) یک ماده اصلی خانگی در آفریقای جنوبی است و در طیف وسیعی از طعم های مختلف عرضه می شود. مارک های گران تر این چای به زیبایی بسته بندی می شوند. اگر به دنبال هدیه برای کسی هستید که چای خور نیست، برخی از محصولات زیبایی رویبوس را انتخاب کنید زیرا مقرون به صرفه هستند. این محصولات برای مراقبت از پوست ایده آل هستند ، بنابراین هدیه های عالی برای دوستان شما محسوب می شود.

ادویه جات دوربان، تنوع عطر و رنگسوغات قطر

دوربان، کوازولو-ناتال، بهترین شهر در آفریقای جنوبی است که می توان از غذاهای خوش طعم آن لذت برد. بدیهی است که اگر به یکی از بازارهای بسیار زیبا در این منطقه مراجعه کنید، ادویه های متنوع و خوش عطری را می­توانید به راحتی پیدا کنید.

پارچه سنتی خوسا، پارچه ای نخی و طرحدارسوغات قطر

این پارچه ای نخی و طرح دار و رنگی است که به طور سنتی توسط زنان خوسا پوشیده می شود. از میان این پارچه، لباس های آماده، روکش کوسن، کیف و سایر موارد را انتخاب کنید. یا اگر ترجیح می دهید می توانید به راحتی برش های پارچه ای را برای حمل به خانه خریداری کنید.

زیورآلات آفریقاییسوغات و صنایع دستی

زیورآلات را می‌توان یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرهنگ کشورهای آفریقایی دانست که استفاده از آن بین قبایل مختلف ساکن در این قاره رایج است. اگر قصد خرید این تولیدات را داشته باشید متوجه تنوع و زیبایی منحصربه‌فرد آن‌ها می‌شود. به همین دلیل است که همه‌ساله عده زیادی از سراسر دنیا برای خرید این محصولات به کشورهای آفریقایی سفر می‌کنند.

سوغات و صنایع دستی آفریقا تخم شترمرغسوغات و صنایع دستی

تخم شترمرغ یکی از عجیب‌ترین سوغاتی‌هایی است که توجه بسیاری از توریست‌ها را به خود جلب می‌کند. هنرمندان آفریقایی با استفاده از رنگ و جواهرات مختلف این محصول را به زیبایی تزئین و در بازارهای کشورهای آفریقایی به فروش می‌رسانند. البته این نکته را به یاد داشته باشید که تخم شترمرغ تزئینی بسیار حساس بوده و با کوچک‌ترین ضربه‌ای آسیب می‌بیند.

صنایع‌ دستی سیمیسوغات و صنایع دستی

هنر مفتول‌کاری هم مثل منجوق‌دوزی، موردتوجه بسیاری از گردشگران و محلی‌ها است. این سرگرمی جالب در نواحی روستایی اطراف کشور به وجود آمد و بعدها به تجارتی سودآور برای هنرمندان مفتول کار تبدیل شد. امروزه هنرمندان منجوق‌دوز و مفتول کار با همکاری یکدیگر دست به خلق اشیا تزیینی زیبایی می‌زنند که از گل و ماشین اسباب‌بازی گرفته تا مجسمه‌هایی ظریف از حیوانات و اثاثیه‌ی کوچک منزل را در برمی‌گیرد. برای خرید این صنایع‌دستی سری به نمایشگاه تجارتی استریت وایرز (Streetwires) در شهر کیپ‌تاون بزنید که مجموعه‌ای از آثار صنایع‌دستی هنرمندان منجوق‌دوز و مفتول کار را به نمایش می‌گذارد.

سنگ تانزانیتسوغات و صنایع دستی

گردشگران زیادی به خاطر نرخ مطلوب ارز به آفریقای جنوبی سفر می‌کنند تا فلزات و سنگ‌های گران‌بها را از این کشور خریداری کنند. به‌جز الماس، تقاضای بالایی برای خرید ذخایر محدود سنگ تانزانیت در آفریقای جنوبی وجود دارد که از تنها منبع آن یعنی کوه کلیمانجارو تهیه می‌شود. این سنگ در مقایسه با الماس هزار بار کمیاب‌تر است و به خاطر رنگ آبی تیره‌ای که دارد، جواهرات زیبا و قیمتی از آن ساخته می‌شود. به خاطر داشته باشید، سنگ تانزانیت را از جواهرفروشی‌های معتبر شهر کیپ‌تاون خریداری کنید.

میبوس

میبوس یک نوع خوراکی است که از زردآلوی خشک‌شده تهیه می‌شود. برای تهیه‌ی آن ابتدا زردآلوی رسیده را در آب‌نمک می‌خوابانند و سپس به‌صورت دایره‌های مسطح و یکدستی درآورده و برای چند روز در زیر نور خورشید قرار می‌دهند تا خشک شود. میبوس را قبل از خوردن در شکر می‌غلتانند یا به همان صورت اولیه به‌عنوان یک میان وعده ترش و شیرین خوشمزه میل می‌کنند.

آمارولاسوغات و صنایع دستی

آمارولا یک نوع نوشیدنی است که از میوه‌‌‌ی عجیب درخت بومی به نام مارولا تهیه می‌شود. درخت مارولا در دشت‌های جنوب صحرای بزرگ آفریقا رشد می‌کند. آمارولا را می‌توان با مقداری یخ نوشید و یا به بستنی اضافه کرد و از خوردن آن لذت برد. بسیاری از سرآشپزهای رستوران‌های محلی مایل هستند در تهیه‌ی دسر از این نوشیدنی استفاده کنند.

سکه های طلا، محبوب گردشگران

ژوهانسبورگ، در آفریقای جنوبی به شهر طلا معروف است. همین امر دلیل اصلی هجوم مردم به اینجا می باشد. اگر می خواهید چند قطعه از این کالای با ارزش را به خانه ببرید ، سکه های کروگر رندز و ماندلا گزینه هایی محبوب هستند. فروشنده اصلی این سکه ها صرافی سکه و طلای آفریقای جنوبی است که تعدادی فروشگاه (در اصطلاح The Scoin Shops) را در سراسر شهر ژوهانسبورگ اداره می کند. بیشتر این فروشگاه­های طلا انواع سکه های خارجی از تمام ضرابخانه های برجسته جهان را ارائه می دهند.

الماس آفریقای جنوبی، بخش از جواهرات تاج ملکه انگلیس

بزرگترین معدن الماس نتراشیده که تا به حال از کالینان پیدا شده است، حدود یک ساعت با ژوهانسبورگ فاصله دارد. اکنون تکه ای از الماس های این ناحیه بخشی از جواهرات تاج ملکه انگلیس است و این بهانه ای مناسب­ست که می توانید یکی از این جواهرات کوچک براق را با خود به خانه ببرید. ساده ترین راه این است که آن را به عنوان بخشی از یک جواهر تهیه کنید. امروزه یافتن الماس در ژوهانسبورگ به حفاری زیاد احتیاج ندارد، فقط کافی است در مراکز خرید در شهر قدم بزنید. انتظار می رود که هزینه ای از ۳۰۰۰ دلار به بالا برای حلقه های طلای سفید و زرد و الماس نشان پرداخت کنید. از جمله سوغات آفریقای جنوبی که بسیار گران قیمت و خاص خواهد بود.

فروشگاه های زنجیره ای صنوبر شامل استرنس و براون بهترین مکان­ها برای تهیه کردن این سوغاتی گران بها هستند.

بلتونگ، محبوب ترین میان وعده در آفریقای جنوبی

این گوشت خشک و ادویه ای احتمالاً محبوب ترین میان وعده آفریقای جنوبی است. ظاهراً هنگامی که آفریقای جنوبی مستعمره انگلستان بوده توسط مهاجران هلندی تکامل یافته است. اگر حتی یک بار آن را امتحان کرده باشید، بدون این خوراکی خوشمزه نمی توانید به خانه برگردید. خرید یک قطعه بزرگ و تراشیدن آن در خانه بسیار جالب است. با این وجود می توانید بلتونگ برش داده شده را با طعم های مختلف (مانند چتنی یا چیلی) خریداری کنید. همه قصابی ها در سراسر آفریقای جنوبی این خوراکی بینظیر را در ویترین های خود به نمایش می گذارند.

سپر زولو، یک سوغاتی محبوب

در گذشته های بسیار دور، اقوام آفریقایی مختلف مانند زولوس و شانگان منطقه را اداره می کردند. تجهیزات سنتی که عمدتا از طیف وسیعی از پوست حیوانات یا صنایع دستی مهره ای ساخته می شود، هنوز هم در سطح شهرهای آفریقای جنوبی یافت شود. یک انتخاب محبوب (در انواع کوچک، تزئینی یا نسخه های بزرگتر) سپر زولو است. چنین خرید بی نظیری فقط در یک فروشگاه منحصر به فرد امکان پذیر است. حتی تعدادی از این فروشگاه­ها می توانند با موزه انسان و علم مقایسه شوند.

پاپ آفریقایی، نوعی فرنی با پایه ذرت

این فرنی با پایه ذرت یک ماده اصلی برای غذا های محلی است و تقریباً با هر وعده غذایی سرو می شود. محصول نپخته در هر بسته از ۵۰۰ گرم تا ۱۰ کیلوگرم بوده و ظاهری شبیه پولنتای است. اغلب با چاکالاکا (سبزیجات آفریقای جنوبی معمولاً تند) خورده می شود. همچنین با شیر، کره و شکر برای صبحانه مورد علاقه مردم بومی آفریقا است. این محصول در هر کجا در آفریقای جنوبی، از کافه های حاشیه ای گرفته تا فروشگاه های بزرگ مواد غذایی در دسترس است. در واقع، پیدا نکردن آن در آفریقا دشوارتر از پیداکردن آن است.

چاکالاکا با طعمی گرم و ملایم

این گوجه فرنگی ادویه دار، پیاز و سبزیجات یک غذای ضروری است که باید همراه با پاپ (فرنی)، نان، گوشت، خورشت و ادویه کاری تهیه اش کنید. اگر بتوانید آن را در خانه درست کنید که چه بهتر، اما انواع کنسرو شده آن نیز به همان اندازه خوب هستند.چاکالاکا در انواع طعم های ملایم و بسیار گرم ارائه می شود. چاکالاکا را می­توان از تمام فروشگاه های مواد غذایی خریداری کرد.

ووووزلا، شاخ پلاستیکی محبوب هواداران فوتبالسوغات و صنایع دستی آفریقا

چه کسی می تواند صدای بلند یکنواخت ترومپت ووووزلا را در سراسر جهان در طول جام جهانی فیفا ۲۰۱۰ فراموش کند؟ ووووزلا یک شاخ پلاستیکی رنگارنگ و تقریباً با یک متر طول است که می توانید آن را در سراسر آفریقای جنوبی بیابید. ووووزلا منحصر به آفریقای جنوبی است و هنوز هم در هر زمان که بازی بزرگی در جریان باشد صدای آن در سراسر شهر شنیده می شود. پس اگر جزو هواداران فوتبال هستید، قطعاً با این ساز در میان جمعیت (خارج از آفریقای جنوبی) به چشم خواهید آمد.

ماسک های آفریقایی، تجربه ای هیجان انگیزسوغات و صنایع دستی آفریقا

استفاده از نقاب آفریقایی، تقریباً مترادف با هر تجربه آفریقایی دیگری است. ژوهانسبورگ مکانی عالی برای خرید شماست. از بازار صنایع دستی آفریقا در خیابان بث ۳۳ در مرکز خرید روز دیدن کنید (همه روزه از ساعت ۰۸:۳۰ تا ۱۸:۰۰ باز است). صنایع دستی از سراسر آفریقا در این بازار صنایع دستی دو طبقه به فروش می رسد. از جمله سوغات آفریقای جنوبی که جنبه دکوری و تزیینی دارد.

محصولات شترمرغ، محبوب زنان آفریقای جنوبیسوغات و صنایع دستی آفریقا

شترمرغ گونه ای از پرندگان بزرگ بومی آفریقا است. پر و چرم این پرندگان قرن هاست که برای زینت زنان استفاده می شود و هیچ دلیلی وجود ندارد که شما به همین شکل کشور را ترک نکنید. طیف گسترده ای از محصولات از جمله کیف های دستی و زیور آلات تولید شده با محصولات شتر مرغ را می توانید در سراسر آفریقای جنوبی به عنوان سوغات و صنایع دستی آفریقا تهیه کنید.

 

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد