هدیه شب یلدا به عروس

یلدا از دیرباز همراه ایرانیان بوده؛ واژه «یلدا» به معنای زایش و تولد است. ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می‌شوند و تابش نور ایزدی افزونی می‌یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می‌کردند. بردن هدیه شب یلدا عروس یکی از رسوم پرخاطره  و زیبا شب‌ها برای عروس‌ و دامادهایی است که در دوران نامزدی خود به سر می برند.

هدیه شب یلدا عروسبنا بر رسوم ما ایرانی ها خانواده داماد در شب چله یا شب یلدا به منزل خانواده تازه عروس می روند و برای عروس کادویی به نام شب چله ای می برند. خانواده عروس نیز خودشان را برای پذیرایی از خانواده تازه داماد آماده می‌کنند. گاهی اوقات خانواده های نزدیک نیز آنها را همراهی کرده و همگی با هم طولانی ترین شب سال را جشن می گیرند.

اصل و منشا مراسم شب چله‌ای و هدیه شب یلدا عروس چیست؟

مراسم شب چله‌ای نوعی خوشامدگویی به خانواده عروس برای حضور در خانواده داماد بوده است. خرید کادو برای شب یلدا هم راه ابراز علاقه خانواده داماد به نوعروس به حساب می‌آمده‌ است. علاوه بر این، دورهمی‌های شب یلدا، بهانه‌ای برای شناخت بیشتر هر دو خانواده نسبت به هم بوده است.

هدایای سازمانی

آداب و رسوم شب چله‌ای برای هدیه شب یلدا عروس

شب چله‌ای اسم یکی از آداب و مراسم شب یلدا است که در آن، خانواده داماد در شب یلدا اولین سال ازدواج یا عقد عروس و داماد به منزل خانواده عروس می‌روند و کادوهایی را به عروس هدیه می‌دهند. گاهی اوقات خانواده عروس هم به نشانه احترام، هدیه‌هایی را به داماد می‌دهند اما در اصل رسم این است که خانواده عروس تنها مسئولیت پذیرایی و میزبانی از خانواده داماد را به عهده بگیرند.

البته فراموش نکنید که هر چند این رسم جزو عرف خانواده‌های عروس و داماد جای خود را باز کرده است، ولی مراسم شب چله‌ای بنا بر وسع هر دو خانواده برگزار می‌شود و نباید ارزش مادی هدیه‌ها ملاک قرار گرفته و حتی باعث ایجاد دلخوری شود.

هدیه شب یلدا عروس

هدیه شب یلدا عروس چی بخریم؟

شب یلدا اولین شب زمستان و طولانی ترین شب سال می باشد. این شب ریشه کهن در تاریخ کشور ما دارد و از دیرباز تاکنون در این شب اعضای خانواده دورهم جمع می شوند و کنار هم وقت می گذرانند. این شب برای تازه عروس ها و دخترانی که در مراحل عقد و نامزدی هستند، حال و هوایی تازه دارد. ما در این مقاله سعی داریم تا به شما در خرید کادو شب یلدا برای عروس کمک کنیم.

هدیه شب یلدا برای عروس

خریدکادو شب یلدا برای عروس تا حدودی به یکی از رسم و رسوم خاص در ایران تبدیل شده است. در این شب خانواده داماد، هدایایی را به عروس پیشکش می کنند. به هرحال تازه عروس به عنوان عضو جدیدی از خانواده است و شب یلدا فرصت مناسبی برای هدیه دادن به آن می باشد. هدیه دادن یکی از اقدامات مهم برای ابراز محبت و ایجاد شادی در دل طرف مقابل می باشد. معمولا در این شب خانواده داماد باخرید هدیه شب یلدا برای عروس، به خانه خانواده عروس می روند و مورد پذیرایی آن ها قرار می گیرند و این شب خاطره انگیز را کنار هم جشن می گیرند.

هدایا و وسایل شب یلدا عروس که خانواده داماد و داماد برای عروس خانم تهیه می‌کنند در بیشتر فرهنگ‌ها تقریبا به یک شکل است یعنی مقادیری آجیل و میوه تزیین‌شده یک پای ثابت هدایای شب یلدا عروس هستند به شکل زیبایی تزیین شده و در کنار چیزهای دیگری مانند سکه طلا، لباس‌های زمستانی، کفش، پارچه و … پیش‌کش عرس خانم می‌شوند.
بسته به رسم و رسوم خانواده‌‌ها گاهی برخی افراد برای عروس چند تکه طلا مثل دستبند یا النگو و … نیز می‌خرند. گاهی هم دیوان حافظ در کنار سایر هدایا قرار می گیرد و زینت بخش هدایای عروس خانم می‌شود.
البته در این میان، خانواده‌هایی که از سلیقه عروس خانم مطمین نیستند و یا فرصت کافی برای خرید ندارند، هدیه‌ای نقدی در نظر می‌گیرند و به عروس تقدیم می‌کنند تا با میل خودش هرچه دوست دارد بخرد. کله قند تزیین‌شده، نقل و شیرینی و پشمک تزیین شده نیز به مفصل‌ترشدن هدایای یلدا کمک می‌کنند.

وظیفه خانواده داماد در شب یلدا : هدیه شب یلدا عروس از طرف داماد

در گذشته، کادو شب یلدا برای عروس توسط خانواده داماد در طبق (سینی بزرگ) قرار می گرفت. داماد نیز این سینی بزرگ را بر روی سر خود قرار می داد و به همراه خانواده خود، به خانه خانواده عروس می رفتند. امروزه در بسیاری از شهر های بزرگ، کادو شب یلدا برای عروس مانند گذشته نیست و دیگر این رسم وجود ندارد و افراد به نحو دیگری در این شب به تازه عروس ها هدیه می دهند. بیشتر کادوهای امروزی به در یک باکس تزئین شده قرار گرفته اند و توسط روبان و پوشال  و به صورت کادوپیچ هستند. به هدیه ای که داماد برای عروس می برد به اصطلاح ((شب چله ای)) می گویند و اگر از افراد بزرگتر فامیل بپرسید کاملا با اسم آن آشنایی دارند. در این شب خانواده عروس و داماد کنار هم جمع می شوند و به خوردن آجیل، میوه و تنقلات مشغول می شوند و یک شب نشینی خاطره انگیز را کنار هم تجربه می کنند.

وظیفه خانواده عروس در شب یلدا

وظیفه خانواده عروس در شب یلدا یک سنت است که در برخی از اقوام و خانواده های ایرانی در بعضی از شهرها باب شده اشت. این رسم و آیین که در قدیم در ایران وجود داشته این است که خانواده داماد در این شب همراه با طبق ها یا خوانچه های پیش کشی از خوراکی های تزئین شده مخصوص این شب راهی خانه عروس می شدند. میوه‌هایی مانند انار، خرمالو و هندوانه به همراه انواع تنقلات و آجیل و شیرینی که به زیبایی تزئین شده است روی طبق ها قرار گرفته و روی آنها با پارچه ها و روبان های رنگارنگ تزئین می شدند و هدیه های عروس نیز بر رویشان قرار می گرفت. البته خوراکی هایی که در این شب مصرف می شد، ارتباط مستقیمی با جغرافیای محلی که آئین شب یلدا در آن برگزار می شد، داشت و هر شهر و منطقه بنا بر میوه های که در آن فصل در آن منطقه موجود بود، جشن می گرفت.

این رسم هنوز هم تا حدودی در ایران اجرا می شود و طرفداران خاص خود را دارد البته بسیاری از خانواده ها هم به جای طبق یا خوانچه از سبدهای حصیری، سینی های کار شده یا جعبه های کادویی استفاده می کنند.

بردن کادو، میوه و شیرینی توسط خانواده داماد باعث نمی شود که خانواده عروس از خرید میوه های مرسوم این شب و نیز آجیل، شیرینی و تنقلات و گاهی تهیه شام غافل شوند.

چند پیشنهاد جالب برای هدیه شب یلدا عروس

پک شب یلدا برای عروس

لباس و پارچه‌ها

در مورد کادو‌های مربوط به لباس از کیسه‌های تزیین شده توری و کنفی می‌توان استفاده کرد. در غیر این صورت از کاغذ کادو‌‌های ساده یا با طرح‌های دلخواه که روی آن‌ها روبان‌هایی با رنگ قرمز چسبانده یا گره زده شده باشد، استفاده می‌شود. همچنین جعبه‌های مقوایی یا پاکت‌های دسته‌دار مخصوص هدیه که با روبان تزیین شده‌اند، گزینه‌های مناسبی برای تزیین کادو عروس برای شب یلدا هستند.

 کفش

اگر یکی کادوهای شب یلدا برای عروس در صورتی که یکی از انواع کفش باشد ، بهتر است آن را در جعبه‌های مخصوص کفش بگذارید و خود جعبه را با کاغذ کادویی، بپیچید و تزیین کنید. می‌توانید از همان جعبه‌های مقوایی مخصوص کادو هم کمک بگیرید.

 

کله قند

تا همین چند سال پیش، برای کادو دادن به عروس، از کله‌ قندهای بزرگ استفاده می‌شود ولی امروز معمولا کله‌ قندهای تزیینی کوچک که با پارچه‌‌های ساتن، روبان، تور و مروارید تزیین شده‌اند، هدیه داده می‌شوند. این کله‌ قندها عموما در هنگام خرید به صورت تزیین شده هستند و نیاز به تزیین دوباره نیست.

اما اگر می‌خواهید سلیقه خودتان را در آن دخیل کنید، می‌توانید کله‌ قندهای تزیین نشده بخرید و آن‌ها را خودتان تزیین کنید. در میان کادوهای شب یلدای عروس، معمولا از ۲ عدد کله قند کوچک یا یک عدد کله قند بزرگ استفاده می‌شود.

طلا

برای تزیین طلا کافی است تکه طلایی را که اقدام به خرید آن کرده‌اید، در جعبه زیبا و مخصوص بگذارید. بنا بر نوع طلایی که می‌خرید، می‌توانید جعبه‌ای را هم خریداری کنید. روی جعبه را خودتان می‌توانید تزیین کنید ولی بهتر است جعبه ساده و شیک باشد.

معمولا جعبه‌های حاوی طلا، در یک سبد گل قرار داده می‌شوند و هنگام باز کردن هدیه‌ها، درب جعبه را هم باز می‌کنند. خرید طلا، به عنوان کادوهای شب چله عروس به‌ویژه در سال‌های اخیر، الزامی نیست و تنها افرادی اقدام به خرید آن می‌کنند که وسع مالی دارند.

گل و یا گلدان

انتخاب گل یا گلدان برای عروس و داماد بسیار انتخاب مناسبی است میتوانید از گلدان هایی با طرح یلدا استفاده کنید و با روبان قرمز آن ها را تزیین کنید.

وسایل تزئینی

یکی از بهترین گزینه ها انتخاب وسایل تزیینی است! اما چگونگی ست کردن آن ها بسیار مهم است. شما می توانید سبدی بزرگ انتخاب کنید و آن را پر از وسایل تزئینی کنید. برای ایده گرفتن بیشتر می توانید دنبال عکس های مربوط بگردید. در عکس زیر یک مورد از این نمونه آمده است.

شکلات

شکلات هدیه ای جذاب و خوشمزه است. اگر هدیه ای که می خواهید استفاده کنید بسیار برای شما مهم است پیشنهاد می کنیم ادامه ی مطلب را از دست ندهید!

 هدیه‌های فرعی

معمولا خرید و تزیین یک سینی یا ظرف آجیل و میوه‌ هم در کنار دیگر مواردی که هدیه داده می‌شوند، جزو رسوم شب چله‌ای عروس است. برای این کار، بهتر است از سبدها یا سینی‌های زیبا برای هدیه‌ دادن استفاده کنید و روی میوه، آجیل یا میوه‌های خشک تزیین شده را با سلفون بپوشانید.

هدیه شب یلدا عروسهدیه شب یلدا برای عروس و همسر معمولا چه هدایایی می باشد؟

هدیه شب یلدا برای عروس هر چیزی می تواند باشد. اما لازم به ذکر است که شما باید یک سری نکات را هنگام خرید کادو رعایت کنید. شما وظیفه دارید که یک کادوی خاطره انگیز و ماندگار به عروس بدهید و دقت داشته باشید که کادوی شما بیشتر جنبه عاطفی و معنوی داشته باشد و لازم نیست که با هزینه های گزاف، یک کادوی لوکس بخرید؛ عروس ها اهمیت زیادی به جنبه مادی کادو نمی دهند و حتی ممکن است با کوچکترین هدیه نیز کلی شگفت زده شوند.
وقتی شب یلدا فرا می رسد، معمولا خانواده داماد یک سری هدایا به خانواده عروس تقدیم می کنند که در اکثر فرهنگ ها این هدایا یکسان است. ممکن است هدیه آن ها پول یا کارت هدیه باشد. این افراد که سلیقه عروس را نمی دانند، اعتقاد دارند که با این هدیه عروس می تواند بر اساس سلیقه خودش هرچیزی را که خواست بخرد. معمولا در کنار این هدیه، وسایل شب یلدا برای عروس کله قند و نقل و میوه و شیرینی هم قرار می گیرند. ولی به اعتقاد بسیاری از افراد، این اقدامات و هدایا قدیمی شده است و تازه عروس ها و تازه داماد ها سلیقه های جدیدی دارند. با توجه به همین موضوع بهتر است خرید کادو شب یلدا برای عروس را بر عهده خود عروس و داماد بگذارید تا طبق سلیقه خود یک کادو بخرند.
ما در ادامه مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا با کمترین هزینه ممکن بتوانید بهترین و خاص ترین هدایا را برای عروس خود بخرید.

کادوی شب یلدا برای داماد چی بخریم؟

هدیه شب یلدا به امادچند پیشنهاد جالب برای خرید کادو شب یلدا داماد

برای خرید کادو شب یلدا برای داماد بهتر است به خصوصیات اخلاقی و سلیقه شخصی او توجه کیند. هدیه شب یلدا برای داماد هر چیزی می تونه باشه مثلا یک دست کت و شلوار رسمی، لباس ورزشی، ست لوازم آرایشی و بهداشتی، عطر و ادکلان…

1) هودی مردانه

خرید یک هودی پسرانه، میتوان یک گزینه مناسب برای کادو شب یلدا داماد باشد. با توجه به اینکه شب یلدا آخرین روز پاییز و اغاز فصل زیبای زمستان است، این کادو بسیار کاربردی می باشد. حتی می توانید با خرید ست مردانه و زنانه هودی، همسر خود را سوپرایز کنید.

هدیه شب یلدا عروسست لوازم آرایشی بهداشتی

پک لوازم آرایشی و بهداشتی مردانه از برند های معتبر همچون NIVEA حاوی افتر شیو، اسپری خوش بو کننده، کف ریش ترش، شامپو … میتونه ایده جالب برای هدیه شب یلدا برای داماد باشد.

سر رسید لاکچری

خرید یک دفترچه یادداشت و یا سررسید لاکچری هم می تونه یک کادو مناسب برای تازه دامادها در شب یلدا باشد.

دستبند مردانه

اگر همسر شما فردی است که علاقه مند به اکسسوری می باشد. میتوانید با خرید یک دست بند اسپرت که ست ساعت باشد او را خوشحال کنید.

یک دست کت و شلوار و پیراهن

اگر داماد شما علاقه به تیپ و استایل رسمی دارد بهترین گزینه برای اینکه او را در شب یلدا سوپرایز کنید، تهیه یک دست کت و شلوار رسمی و شیک به همراه پیراهن است. نگران نباشید اگر نمی خواهید هزینه زیادی بابت خرید کادوی شب یلدا داماد کنید نگران نباشید گزینه های ارزانی هم در این پست برای شما در نظر گرفته ایم.

چاپ عکس دو نفره روی ماگ (لیوان دسته دار)

چاپ عکس دونفره روی یک لیوان دسته دار شیک نیز یک ایده جذاب برای کادو شب یلدا داماد میباشد.

عطر و ادکلان

این روز ها کمتر کسی از عطر و ادکلان استفاده نمی کنه، می تونید با توجه به سلیقه دامادتان که ایا از عطر های با بوی شیرین خوشش می آید و با علاقه به بوی و رایحه های سر و خنک دارد بهترین گزینه را انتخاب کنید.

ساعت مردانه اسپرت و مجلسی

خرید ساعت یک گزینه عالی برای کادو شب یلدا برای داماد می باشد. با تهیه این کادو خودتان را در هر ساعت و دقیقه یاد آور فرد مورد علاقتان کنید. در تصاویر زیر نمونه ای از ساعت های اسپرت و مجلسی مردانه را می توانید مشاهده کنید.

لباس بافت مردانه

با توجه به اینکه شب یلدا آغازی برای فصل سرد زمستان است، تهیه یک پیراهن بافت مردانه گزینه مناسب و بسیار کاربردی برای کادو شب یلدا داماد باشد.

پیراهن اسپرت مردانه و دورس مردانه

در ابتدا به خرید کت  شلوار و پیراهن مجلسی برای کادو شب چله داماد اشاره کردیم، خب شاید بعضیا علاقه ای به تیپ های رسمی و مجلسی نداشته باشند برای این افراد خرید پیراهن اسپرت می تونه یک هدیه خوشحال کننده ای باشه. اما من فکر می کنم که خرید دورس برای روز های سرد زمستون کادوی مناسب تری باشه.

ست کیف پول و کمر بند

اگر برای کادو شب یلدا داماد تان ست کمر بند و کیف پول را انتخاب کنید بهترین کار را انجام داده این زیرا داماد شما با هر سلیقه ای هم که با شه این هیده برای او قابل استفاده و خوشحال کننده است.

ساک ورزشی

ساک ورزشی یک هدیه خوب برای مردای ورزشکاریه که تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند که از وقت باشگاه شون بزنن و کارای دیگشونو انجام بدن. با خرید این هدیه زیبا و در عین حال شیک و ارزان داماد خود را خوشحال کنید.

 

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد