صنایع دستی مهاباد

مهاباد از شهرهای کردنشین آذربایجان غربی است. این شهر یکی از مقاصد گردشگری ایران به شمار می‌رود و برای بازدیدکنندگان جذابیت زیادی دارد. از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر می‌توان به دریاچه سد مهاباد، غار آبی سهولان و تالاب کانی برازان اشاره کرد. یکی از جذابیت‌های مهم سفر برای اغلی گردشگران تهیه سوغاتی برای دیگران و یادگاری برای یادآوری سفرشان بوده است.

مهابادقالی بافی

قالی‌بافی از دیربار در مهاباد هنر مهمی بوده است. زنان و دختران در بیشتر ساعت‌های روز مشغول قالی‌بافی بودند. امروزه علاوه بر قالی بافی دستی، کارگاه‌های بسیاری در مهاباد وجود دارد که فرش‌های ماشینی تولید می‌کند. فرش‌های دست‌بافت و فرش‌های ماشینی مهاباد نقش‌ و نگارهای مشابه دارند. اغلب این نقشه‌ها شامل گل فرنگ، لچک ترنج و شاه عباس است. قالی‌های دست‌بافت مهاباد در گذشته توسط تجار به شهرهای مانند تبریز منتقل می‌شد.

آموزش گبه بافیچاقوسازی

وقتی هنری نسل‌به‌نسل ادامه پیدا می‌کند، نه‌تنها در زندگی بلکه در روح مردم جا می‌گیرد. هنر چاقوسازی هم از گذشته تا حال، همراه مردم مهاباد بوده‌ است. با اینکه رونق این هنر کم شده‌؛ ولی از کیفیت محصولات آن، کم نشده است. چاقوسازی به انرژی و توان زیادی نیاز دارد؛ به همین علت، اکثر افراد شاغل در این حرفه، جوان هستند. استادان ماهر که کارکشته چاقوسازی هستند، کار مهم و ارزشمند آموزش را بر عهده گرفته‌اند. چاقوهای مهاباد از فولاد ضدزنگ ساخته می‌شوند. این فولاد حرارت می‌بیند و چکش می‌خورد تا به چاقو تبدیل شود. تناسب، ظرافت و قدرت برش این چاقو‌ها معروف است. چاقوهای زنجانی انواع مختلفی دارند. ضامن‌دار، ساده، شکاری، میوه‌خوری، ساده، کاردهای کمری و آشپزی، قلم‌تراش و چندکاره از انواع این چاقوها هستند.

خرید صنایع دستی

منجوق دوزی

اگر به لباس محلی زنان کُرد دقت کرده باشید، حتما تزیینات زیبا و منحصر‌به‌فرد آن‌ها توجه شما را به خود جلب کرده است. تزیینات روی لباس‌ها هنر زنان کرد مهاباد است. زنان با کمک منجوق دوزی، سکه و ملیله دوزی لباس‌های خود را تزیین می‌کنند. این روز‌ها این هنر رو به فراموشی است اما هنوز لباس‌های قدیمی و تزیئن شده با دست هنرمند دست در تن زنان کرد بسیاری دیده می‌شود. منجوق دوزی از مهم‌ترین صنایع دستی مهاباد محسوب می‌شود.

تکه دوزی

به دوخت تکه‌های مختلف پارچه به یکدیگر تکه دوزی گفته می‌شود. محصول نهایی تکه دوزی معمولا رویه لحاف و روانداز است. زنان مهابادی با به‌هم دوختن پارچه‌های کوچک و بدون استفاده، محصولات زیبایی تولید می‌کنند. تکه دوزی‌ها بیشتر برای مصرف شخصی دوخته می‌شد. زنان از ترکیب تکه دوزی، سوزن دوزی و گلدوزی سنتی برای تزیین رختخواب، بقچه لباس، کیسه‌های مخصوص حمام و وسائل دیگری که مختص این منطقه است، استفاده می‌کنند. البته تکه دوزیرا می‌توان به عنوان روشی برای حجم دادن به پارچه‌ها هم در نظر گرفت و نقش‌های مختلفی را روی پارچه اصلی دوخت.

محصولات چرمی

در شهر مهاباد کارگاه‌هایی برای تولید برخی از مصنوعات چرمی، مانند چارق، کیف‌های زنانه و مردانه، یراق و زین اسب وجود دارند. امروزه به دلیل تولید کفش‌های متنوع و با مدل‌های فراوان، چارق‌ها محبوبیت سابق را ندارند و بیشتر مورد استفاده افراد غیر‌بومی قرار می‌گیرند. بنابراین محصولات چرمی هم می‌تواند از جمله صنایع دستی مهاباد به شمار بیاید.

 قلاب بافی

قلاب بافی از هنرهای قدیمی ایران محسوب نمی‌شود اما از چندین سال پیش این هنر وارد ایران شد و در میان زنان و دختران محبوبیت زیادی کسب کرد. قلاب‌بافی در مهاباد بیشتر از نیم‌قرن قدمت ندارد. اما با این هنر، زنان انواع روسری، شال‌گردن، شنل و شال درست می‌کنند. قلاب‌بافی به دلیل ظرافتی که دارد، بسیار مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. محصولات قلاب بافی را می‌توان به عنوان سوغاتی مهاباد نیز در نظر گرفت.

صنایع دستی استانبولخراطی

مردم مهاباد، محصولات بسیار زیبایی از هنر خراطی تولید می‌کنند. از مهم‌ترین محصولات خراطی می‌توان به صفحه تخته نرد و مهره‌های آن، مهره‌های شطرنج، چوب لواش پزی، دوک نخ ریسی، چوب سیگار تزیینی، عصا و حتی مبل و میز اشاره کرد. اگر سفری به مهاباد داشتید، می‌توانید تخته نرد یا شطرنج را به عنوان سوغات این شهر تهیه کنید تا شما را سرگرم کرده و علاوه‌بر آن برای شما یادآور سفری خاطره‌انگیز باشد.

صنایع دستی اهواز

سوغاتی مهاباد

از آنجایی که برای ساخت صنایع دستی به‌صرف وقت و دقت زیادی نیاز است، طبیعتا ارزش و قیمت این اقلام بسیار بالا می‌باشد. برخی از صنایع دستی مانند قالی امکان خرید به عنوان سوغاتی وجود ندارد. برخی نیز می‌خواهند با هزینه کمتر یادگاری از سفر برای دوستان خود خریداری کنند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین سوغات مهاباد اشاره می‌کنیم که به هزینه معقول می‌توانید تهیه کنید.

سجوق

سجوق یک نوع شیرینی محلی مهاباد است. این شیرینی با نشاسته، شیره انگور و گلاب تهیه می‌شود و برای تزیین آن از مغز گردو استفاده می‌کنند. مردم مهاباد از این نوع شیرینی در انواع مراسم و جشن‌ها به ویژه عروس‌های خود استفاده می‌کنند.سجوق را می‌توانید از قنادی‌های محلی مهاباد تهیه کنید.

 نقل

همه ما نقل را به عنوان سوغات معروف آذربایجان غربی و البته ارومیه میشناسیم. اما نقل در تمام استان آذربایجان غربی تولید و استفاده می‌شود. نقل‌های مهاباد طعم‌ها متنوعی دارد از مهم‌ترین طعم‌ها عبارت است از هل، گلاب، دارچین و زعفران. نقل‌های مهاباد نیز به مانند اغلب نقل‌های استان آذربایجان غربی مغزدار هستند.

حلوای هویج و گردو

حلوای هویج و گردو از دیگر سوغاتی‌های مهم و محبوب استان آذربایجان غربی است که در مهاباد نیز یافت می‌شود. مردم مهاباد، حلوای هویج و گردو را اغلب در شب یلدا درست می‌کنند. این حلوا از شیره انگور، آرد، هویج و گردو تهیه شده و می‌توانید آن را از قنادی‌های محلی مهاباد تهیه کنید.

بازار و مراکز خرید مهاباد

شهر مهاباد، با وجود بازارها و مراکز خرید بسیاری که دارد، علاقه مندانی را که به بازارگردی به خصوص آن‌هایی که دوست دارند با قیمت مناسب و در حجم بالا خرید کنند را به خود جذب می کند. بازار مرزی مهاباد هم یکی از بازارهای شناخته شده در آنجاست که می‌توانید اجناسی با کیفیت و ارزان‌قیمت را پیدا کنید. وسایل صوتی – تصویری، ساعت و عینک، لوازم کادو و بدلیجات، کیف و کفش مردانه، انواع البسه، لوازم آرایشی – بهداشتی، لوازم خانگی، اسباب بازی و سیسمونی کودک، از جمله این اجناس به شمار می‌روند.

جاذبه های گردشگری مهاباد

همانطور که بالاتر گفتیم، نگین آذربایجان غربی، لقبی است که مهاباد را به آن می‌خوانند و به راستی هم که با مناظر زیبا و خارق‌العاده‌ای که در دیار خود جای داده است، هر ساله عنوان پرترددترین مقصد مسافران و گردشگران را در در استان آذربایجان غربی از آنِ خود کرده است.

اگر راهی این دیار کوهستانی شدید، در طول سفرتان بازدید از غار سهولان مهاباد را از دست ندهید. گشت و گذار و قایق نوردی در این غار شگفت‌انگیز، تجربه‌ای جذاب و منحصر به فرد را برایتان به همراه خواهد داشت. همچنین می‌توانید با مناظر خارق‌العاده‌ای از زمین شناسی روبرو شوید و معجزه طبیعت را از نزدیک به تماشا بنشینید. بعد از گشتی که با قایق در غار سولان مهاباد زدید برای دیدن بناهای تاریخی آنجا از مسجد جامع سرخ (در گویش کردی مزگه‌وتی سوور) بازدید کنید. پیشینه‌ مسجد جامع سرخ به دوران حکومت صفویان بازمی‌گردد که در بافت قدیمی شهر مهاباد قرار دارد. کافیست برای دیدن تمامی این زیبایی‌ها با تور ارومیه مهاباد علاءالدین تراول همسفر شوید.

 

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد