بهترین روش های تبلیغات 2023

در این مطلب می خواهیم بهترین روش های تبلیغات را مطالعه کنیم. همه ما در طول روز با تبلیغات مختلفی از طرق متفاوت رو به رو می شویم که برخی از آنها ما را به شکلی منحصر به فرد درگیر خودشان می کنند. برای مثال چند ماه پیش در اتوبان همت بنر فقط یک ایرانی می دونه … را دیدم و  ذهنم را خیلی درگیر کرد. این بنر در تمامی اتوبان های مهم تهران برای مدت چند روز قرار داشت. بعد از گذشت چند روز متوجه شدم که این تبلیغ مربوط به شرکت اسنوا می باشد.

تبلیغات

بسیاری از کسب و کارها به خصوص آنهایی که در ابتدای راه هستند توانایی برگزاری چنین کمپین های تبلیغاتی بزرگی را ندارند. به نظر شما آنها برای تبلیغات خودشان باید چه کاری را انجام دهند؟

تبلیغات روش های مختلفی دارد که در این مقاله قصد داریم به انواع تبلیغات کسب و کار بپردازیم و راهکار هایی را به شما بگوییم که بتوانید تبلیغات کسب و کار خودتان را به خوبی هر چه تمام انجام دهید.

تاریخچه شروع تبلیغات

عده‌ای بر این باورند که از زمانی که پاپیروس در مصر ابداع شد، تبلیغات هم پا به عرصه‌ٔ زندگی انسان گذاشت. عده‌ای دیگر اما شروع آن را همز‌مان با اتفاقی که در سال ۱۴۵۰ میلادی افتاد می‌دانند. در این سال گوتنبرگ آلمانی اولین دستگاه چاپ را اختراع کرد و این باعث شد چاپ و انتشار در حجم زیاد ممکن شود. این تغییر، ظهور تبلیغات چاپی را در پی داشت.

نقطه‌ی عطف بعدی در این عرصه‌، پیدایش مجلات بود. در سال ۱۷۳۱ اولین مجلۀ غیر‌تخصصی در لندن به چاپ رسید. پس از مجله، پیدایش پوستر (۱۸۳۹) و بیلبوردها (دهه‌ٔ ۱۸۳۰) اتفاقات تأثیرگذاری را در حوزۀ مارکتینگ رقم زدند. همه‌ٔ این نشریات، امکانی برای به نمایش گذاشتن محصولات بودند. پس از اختراع اولین خودرو (Ford Model T) و استقبال زیاد مردم از آن، دولت آمریکا پروژه‌ای را برای احداث بزرگراه‌های بین شهری آغاز کرد. این بزرگراه‌ها به معدن طلای صاحبان شرکت‌های بیلبورد تبدیل شد. بیلبوردهایی که یکی پس از دیگری ساخته می‌شدند تا هم درآمدزایی صورت بگیرد و هم جاده برای راننده خسته‌کننده نشود.

با ورود به قرن بیستم روند تغییرات در حوزۀ بازاریابی بسیار سریع‌تر شد و بازاریابی مدرن شکل گرفت. با همه‌گیر شدن رادیو در دهه‌ی ۱۹۲۰ برای اولین بار تبلیغات رادیویی از ایستگاه‌های آن پخش شدند. در سال ۱۹۳۳ در آمریکا بیش از ۵۵/۲٪ از خانه‌ها رادیو داشتند؛ این آمار در سال ۱۹۲۰ صفر درصد بود! پس از رادیو، نوبت به تلویزیون رسید. اولین تبلیغ تلویزیونی در سال ۱۹۴۱ روی آنتن رفت. می‌توانید در ویدیوی زیر آن را تماشا کنید.

البته که نمی‌توان کل تاریخ تبلیغات را به همین میزان محدود کرد. اما با توجه به اینکه شما از پیدایش اینترنت خبر دارید و می‌دانید که آن‌ها به دنیای وب‌سایت‌ها و حتی اپلیکیشن‌ها هم راه پیدا کرده‌اند، سخن را کوتاه می‌کنیم و به سراغ یک سوال اساسی می‌رویم:

تبلیغاتتفاوت تبلیغات با بازاریابی چیست؟

اگر بخواهیم خیلی علمی صحبت کنیم می‌توانیم با یکی از معتبرترین تعاریف بازاریابی در دنیا شروع کنیم:

 

بازاریابی مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، نهادها و فرایندهایی است که به خلق، ارتباط، تحویل و تبادل پیشنهادها مربوط‌ می‌شوند. تبادل‌هایی که برای مشتریان، کارفرما، شرکا و در مقیاس بزرگ‌تر، جامعه، ارزشمند هستند.

 

این تعریف را انجمن بازاریابی آمریکا در سال ۲۰۰۷ ارائه داده است. به نظر شما با توجه به این تعریف، تفاوت بازاریابی و تبلیغات چیست؟

بازاریابی (marketing) یک مبحث بسیار گسترده است. برای پیاده‌سازی این شاخه از علم، ابزارهای زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها تبلیغات است.
اگر باز هم به تعریف بازاریابی نگاهی بیندازیم می‌توانیم بگوییم تبلیغات در واقع یکی از آن‌ مجموعه فعالیت‌‌هایی هستند که انجمن بازاریابی به آن اشاره کرده است. شاید برایتان سوال شود پس به جز تبلیغ، چه فعالیت‌های دیگری برای به ثمر رساندن بازاریابی وجود دارد؟ برای مثال می‌توانیم به بازاریابی از طریق تولید محتوای آموزشی، گیمیفیکیشن، بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی و سئو اشاره کنیم.

 

اهمیت استفاده از تبلیغات در بازاریابی

درست است که تبلیغ فقط بخشی از بازاریابی را پوشش می‌دهد اما نمی‌توان از اهمیت این بخش صرف‌نظر کرد. آن‌ها نقش مهمی را در بازاریابی ایفا می‌کنند. درباره‌ٔ مزایای انواع تبلیغات در بازاریابی می‌توان یک مقاله‌ٔ جداگانه نوشت، اما ما به مهم‌ترین این مزایا اشاره می‌کنیم:

  1. از مهم‌ترین بخش‌های مارکتینگ هستند: به این مورد پیش‌تر هم اشاره کردیم. بازاریابی بدون تبلیغات مثل این است که تلاش کنید بدون خیار، ماست و خیار درست کنید. تبلیغات به قسمت‌های دیگر بازاریابی کمک می‌کنند به چشم مخاطب بیایند.
  2. به شما این امکان را می‌دهند که مخاطب خود را انتخاب کنید: هنوز هم بیلبوردها و تبلیغات تلویزیون طرفداران خودشان را دارند؛ اما خوشبختانه تکنولوژی در صنعت تبلیغات به قدری پیشرفت کرده است که بتوانید مخاطب خود را دقیق‌تر مشخص کنید. اگر دوست داشتید در این مورد بیشتر بدانید می‌توانید به تبلیغات هدفمند یکتانت سری بزنید و از سازوکار آن بیشتر مطلع شوید.
  3. کمک می‌کنند مشتری‌های خود را بازگردانید: اینکه مشتری یک بار از شما خرید کند و دیگر به سراغ شما نیاید یک امر بدیهی در دنیای کسب‌وکار است. این روزها که ما با تنوع اجناس و محصولات مواجه هستیم، چنین اتفاقاتی طبیعی است. انواع تبلیغات در کسب‌وکار به شما کمک می‌کنند جایگاه خود را در ذهن مشتری‌هایتان حفظ کنید.
  4. روی فروش شما تاثیر می‌گذارند: با تبلیغ کردن شما می‌توانید محصول یا خدمات جدید خود را به دیگران معرفی کنید، شهرت برند خود را افزایش دهید و قصه‌ٔ برندتان را بسازید. همه‌ٔ این اتفاقات در کنار یکدیگر فروش شما را افزایش می‌دهند.
  5. در مخاطب نیاز ایجاد می‌کند: آیا به آخرین ورژن آیفون نیاز مبرم دارید و زندگی‌تان بدون آن پیش نمی‌رود؟ آیا اگر طعم نوشابه‌ی کوکاکولا را نچشید، زندگی‌تان به آخر می‌رسد؟ قطعا اینطور نیست؛ اما این کسب‌وکارها به خوبی بلدند در شما نیاز ایجاد کنند و شما را به جایی برسانند که بابتشان پول پرداخت کنید و در نهایت از تصمیم خود راضی باشید. شما با تبلیغات می‌توانید در مخاطبتان نیاز ایجاد کنید.

انواع تبلیغات چیست؟

تبلیغات به معنای ایجاد پیام برای ترغیب و ایجاد انگیزه برای اقدام هر شخص است. به زبان ساده تر، با استفاده از تبلیغات، افراد را به استفاده از محصولات یا خدمات برند خود مجاب می‌کنید. تبلیغات خوب به طور کلی بسیار تاثیر گذار، به یاد ماندنی و گاها پرمخاطره طراحی می‌شود.

علاوه بر آن، باعث می شود به هم ریختگی زندگی روزمره برطرف شده و توجه بیننده را در اختیار می‌گیرد. چه در یک بیلبورد و چه در منوی رستوران، تبلیغات می تواند به روش های مختلف برای یک شرکت اعمال شود:

  • آگاهی از برند را افزایش می دهد
  • مشتریان احتمالی را به سمت برند هدایت می‌کند
  • فروش محصولات جدید و قدیمی را افزایش می‌دهد
  • برای معرفی محصول یا خدمات جدید به بازار استفاده می‌شود
  • به عنوان راهنما برای متمایز شدن محصول شما با رقبا نیز شناخته می‌شود

با این حال، انواع مختلفی از تبلیغات وجود دارند که به آنها خواهیم پرداخت. به عنوان مثال، تبلیغات رادیویی، بیلبردها، تی‌شرت های برندهای مختلف، شبکه های اجتماعی، تلویزیون و بسیاری موارد دیگر در این بین قرار دارند.

 راهنمای کامل تبلیغ در سال 2022

زمانی که از تبلیغات می‌شنوید، چه چیزی ذهنتان را مشغول می کند؟ به تبلیغات بنری وب سایت های مورد علاقه‌تان فکر می کنید؟ بیلبوردهای کنار بزرگراه یا پوسترهای ایستگاه‌های مترو؟ در راهنمای کامل انواع تبلیغات سال 2022 به همه این موضوعات می‌پردازیم.

در حالی که اکثر ما تصور بسیاری خوبی از ظاهر تبلیغات داریم، اما تعریف آن برای ما کمی دشوار است. همچنین انجام دادن کمپین های تاثیر گذار و عالی نیز به هیچ عنوان آسان نیست.

از چاپخانه گرفته تا پاپ آپ، تبلیغات با گذشت زمان تغییرات عمده ای داشته است. با این حال، نیاز به تبلیغات تغییری نکرده و همچنین تکنیک ها و بهترین شیوه های با کیفیت در مسیر خود قرار دارند.انواع تبلیغات چیست؟

تبلیغات به معنای ایجاد پیام برای ترغیب و ایجاد انگیزه برای اقدام هر شخص است. به زبان ساده تر، با استفاده از تبلیغات، افراد را به استفاده از محصولات یا خدمات برند خود مجاب می‌کنید. تبلیغات خوب به طور کلی بسیار تاثیر گذار، به یاد ماندنی و گاها پرمخاطره طراحی می‌شود.

 

علاوه بر آن، باعث می شود به هم ریختگی زندگی روزمره برطرف شده و توجه بیننده را در اختیار می‌گیرد. چه در یک بیلبورد و چه در منوی رستوران، تبلیغات می تواند به روش های مختلف برای یک شرکت اعمال شود:

  • آگاهی از برند را افزایش می دهد
  • مشتریان احتمالی را به سمت برند هدایت می‌کند
  • فروش محصولات جدید و قدیمی را افزایش می‌دهد
  • برای معرفی محصول یا خدمات جدید به بازار استفاده می‌شود
  • به عنوان راهنما برای متمایز شدن محصول شما با رقبا نیز شناخته می‌شود

با این حال، انواع مختلفی از تبلیغات وجود دارند که به آنها خواهیم پرداخت. به عنوان مثال، تبلیغات رادیویی، بیلبردها، تی‌شرت های برندهای مختلف، شبکه های اجتماعی، تلویزیون و بسیاری موارد دیگر در این بین قرار دارند.

 

در ادامه مقاله راهنمای کامل انواع تبلیغات 2022 به آنها خواهیم پرداخت. اما اول باید بدانید که تبلیغات چه تفاوتی با بازاریابی دارد.

تفاوت تبلیغات با بازاریابی چیست؟

بازاریابی تصویر بزرگی از چگونگی برنامه ریزی کسب و کار برای بالا بردن سطح آگاهی از نام تجاری خود و ترغیب مشتریان به خرید است؛ در حالی که تبلیغات، فرآیند ایجاد پیام های متقاعد کننده پیرامون این اهداف گسترده است.

 

تبلیغات، زیر مجموعه ای از بازاریابی است که استراتژی محبوب و شناخته شده ای برای برقراری ارتباط با مخاطبان است.

بازاریابی یا مارکتینگ شامل چندین کانال مختلف دیگر مانند شبکه های اجتماعی، بازاریابی از طریق ایمیل، روابط عمومی، سئو و تبلیغات پولی است.

 

بنابراین، تبلیغات فقط یکی از مولفه های بازاریابی است.

 

استراتژی بازاریابی گسترده یک شرکت، معمولا شامل یک طرح تبلیغاتی است. تبلیغات باعث می شود پیام های کسب و کار بهتر به مشتریان برسد تا آنها برای خرید اقدام کنند.

انواع روش های تبلیغاتی در سال 2022

احتمالا برخی از روش های تبلیغاتی سال 2022 را می‌شناسید. در راهنمای کامل انواع تبلیغات، برخی از آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

 تبلیغات چاپی

تبلیغات چاپی به پوسترها، کارت پستال ها، بولتن ها، بروشورها و سایر آگهی های چاپی فیزیکی مربوط می شود. همچنین آگهی های روزنامه و مجله را هم شامل می شود.

هدایای تبلیغاتی

 بیلبوردها و تبلیغات حمل و نقل عمومی

بیلبوردها با مقیاس بزرگتر، تبلیغات چاپی را در بر گرفته اند. با توجه به اندازه، طراحی، جای‌گذاری و هزینه آگهی های حمل و نقل عمومی و بیلبوردها، اختلاف گسترده ای با رقیب چاپی دارند.

تبلیغات اینترنتی و آنلاین

تبلیغات اینترنتی و آنلاین شامل روش های مختلفی است. به طور کلی در هر پلتفرمی که مخاطبی وجود دارد شما می توانید تبلیغات خودتان را انجام  دهید. در ادامه قصد داریم که مهم ترین این روش های تبلیغاتی را به شما معرفی کنیم.

1-تبلیغات در اینستاگرام

اینستاگرام یکی از پرمخاطب ترین پلتفرم ها در شبکه های اجتماعی می باشد. شما می توانید  برای خودتان یک اکانت بسازید و از طریق تبلیغات کسب و کارتان را گسترش دهید و یک کانال فروش به کسب و کارتان اضافه کنید.

برای تبلیغات و افزایش فروش در اینستاگرام می توانید پیج های پربازدید که در حوزه کاری شما وجود دارند را شناسایی کنید و برای آنها پیام ارسال کنید و تبلیغات خودتان را انجام دهید. تبلیغات در اینستاگرام جز بهترین انواع تبلیغات کسب و کار می باشد.

2-تبلیغات اینترنتی سایت

برای آنکه در دنیای اینترنت سایت خودتان را تبلیغ کنید راه های بسیار زیادی وجود دارد که بسته نیاز خودتان می توانید یک یا چند مورد از آنها را برای خودتان انتخاب کنید.

3-رپورتاژ آگهی

یکی از محبوب ترین روش های تبلیغات اینترنتی رپورتاژ آگهی می باشد. رپورتاژ آگهی به این صورت می باشد که شما اطلاعات ارزشمندی را تحت عنوان یک مقاله می نویسید و آن را در سایت های دیگر بارگذاری کنید. در نهایت در انتهای مقاله یک دعوت به اقدام می گذارید که به سایت شما سر بزند یا اینکه او را به صفحه فروش یکی از محصولاتتان هدایت کنید.

4-تبلیغات ایمیلی

یکی دیگر از انواع تبلیغات کسب و کار ایمیل مارکتینگ می باشد. شما می توانید با استفاده از این روش پیام تبلیغاتی خودتان را به دسته زیادی از مخاطبین ارسال کنید و خودتان را به دایره زیادی از این افراد معرفی کنید. فقط در این روش تبلیغاتی باید به این نکته توجه داشته باشید که این پیام تبلیغاتی خودتان را به مخاطبان هدف خودتان ارسال کنید. چون که در غیر این صورت امکان اسپم شدن وجود دارد.

5-تبلیغات بنری

در این روش تبلیغ از انواع تبلیغات کسب و کار، یک بنر مربوط به یک محصول یا خدمات شما طراحی می شود و در قسمت های حاشیه سایت های پربازدید قرار می گیرد.

تبلیغات آفلاین

تبلیغات آفلاین جز گسترده ترین انواع تبلیغات کسب و کار می باشد و روش های مختلفی برای آن وجود دارد.

1-رادیو

رادیو یکی از روش های کلاسیک تبلیغات می باشد. رادیو هنوز هم مخاطبان زیادی دارد. هر روزه افراد بسیار زیادی زیادی در تاکسی به صورت ناخودآگاه به رادیو گوش می دهند. از این رو تبلیغات در رادیو می تواند برای شما موثر باشد.

2-تلوزیون

یکی دیگر از انواع تبلیغات کسب و کار تبلیغات در تلوزیون می باشد. این روش تبلیغات برای کسب و کار های کوچک پیشنهاد نمی شود. به این علت که این تبلیغات هزینه بسیار زیادی دارد. متاسفانه اکثر تبلیغاتی که در تلوزیون انجام می شود به این علت که تبلیغات خیلی مصنوعی هستند و از زندگی مردم به دور هستند بازخورد خوبی ندارند. اما در بحث آگاهی از برند تلوزیون یکی از بهتری گزینه ها برای تبلیغات است.

تبلیغاتتبلیغات محیطی:

تبلیغات محیطی یکی از مهم ترین انواع روش های تبلیغات کسب و کار می باشد. بازدهی این روش تبلیغاتی بسیار زیاد می باشد زیرا بسیاری از مردم هر روز با آنها رو به رو می شوند و اگر شما تبلیغات خودتان را خلاقانه و هوشمندانه برگزار کنید می توانید سود بسیار خوبی از این طریق کسب کنید.

بیلبورد:

یکی از انواع تبلیغات محیطی استفاده از بیلبورد های سطح شهر می باشد. مزایای استفاده از این بیلبورد ها این است که  می تواند در ترافیک و مکان های پر تردد ذهن افراد را درگیر خودش کند. این روش تبلیغات برای کسب و کار های بزرگ مناسب است. زیرا که این روش تبلیغات هزینه بسیار زیادی دارد.

اتوبوس و مترو

۵. تبلیغات چاپ شده در مجلات و روزنامه‌ها

یکی دیگر از روش‌ها که این روزها کمتر به آن پرداخته می‌شود، تبلیغات در مجلات و روزنامه‌هاست. این روش هم از روش‌های آفلاین محسوب می‌شود و طرفداران خود را دارد.

 

تبلیغات آنلاین

نوعی از آگهی‌های بازرگانی هستند که از طریق وسایل متصل به اینترنت انجام می‌شوند. این تبلیغات کاملا از روش‌های سنتی جدا هستند. در ادامه به معرفی کانال‌های محتلف تبلیغات در فضای مجازی می‌پردازیم:

۱. وب‌سایت‌ها

وقتی به دنبال موضوعی هستید و وارد وب‌سایت‌های مختلف می‌شوید، در گوشه و کنار وب‌سایت‌ها تصاویر و متن‌های زیادی را مشاهده می‌کنید. این تبلیغات با اهداف متفاوتی مانند آگاهی از برند یا فروش به مخاطبان نمایش داده می‌شوند و انواع مختلفی دارند که در ادامه به تعدادی از مهم‌ترینشان می‌پردازیم:

 

  • همسان: اگر معروف‌ترین نوع تبلیغات اینترنتی را «بنری» در نظر بگیریم، می‌توانیم به تبلیغات همسان عنوان کارآمدترین را بدهیم. تبلیغ همسان یا native advertisements به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با قالب سایت هماهنگ شوند. این تبلیغات زمانی به بازار عرضه شدند که افراد از تعداد زیاد آگهی‌ها در گوشه و کنار سایت‌ها به ستوه آمده بودند و دلشان نمی خواست بیشتر از این ذهن و چشمانشان را خرج دیدن این آگهی‌ها کنند. «همسان‌»ها چون متناسب با قالب وب‌سایت تغییر شکل می‌دهند، باعث می‌شوند کاربران سایت کمتر احساس مزاحمت داشته باشند.
  • بنری: بنرهایی که در وب‌سایت به ما چشمک می‌زنند نسل جدید بنرها و بیلبوردهایی هستند که روزانه در سطح شهر می‌بینید. این بنرها به جای خیابان‌های شهر، در صفحات‌ وب‌سایت‌ها نمایش داده می‌شوند و معمولا از آن‌ها برای جلب توجه مخاطب و افزایش آگاهی از برند استفاده می‌شود. (اگر قصد اجرای این نوع از تبلیغات را دارید، می‌توانید از تعرفه و شرایط تبلیغات کلیکی یکتانت اطلاع پیدا کنید)
  • ریتارگتینگ: این روش تقریبا به عنوان نسل جدید تبلیغات شناخته می‌شوند. ری‌تارگت (retarget) شدن یعنی دوباره مورد هدف قرار گرفتن. نحوه‌ٔ کار کردن آن‌ها به این صورت است که وقتی کاربر از سایت‌ شما یا یکی از محصولاتتان بازدید می‌کند، در وب‌سایت‌های دیگر هم تبلیغات شما را مشاهده می‌کند.
  • پوش نوتیفیکیشن: احتمالا با این موضوع برخورد داشته‌اید که وارد یک وب‌سایت شده‌اید و با پیامی مواجه شده باشید که چنین مضمونی داشته باشد:«می‌خواهید از آخرین اخبار مطلع شوید؟» یا «This website wants to show notifications».
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد