از دیرباز زبان هنر، یکی از اصیل ترین زبان‌ ها بوده است و می‌توان از آن به عنوان اولین زبان انسان‌ها برای ارتباط با یکدیگر یاد کرد که نقاشی‌های دیواری ماقبل از تاریخ در غارها گواه این موضوع است.

هنرهای تجسمیهنرهای تجسمی از دسته هنرهای هفتگانه هستند که به آن گاهی هنرهای بصری یا دیداری نیز گفته می‌شود، آن گروه از هنرهای مبتنی بر طرح است که مشخصاً حس بینایی را مخاطب قرار می‌دهند. هنرهایی چون نقاشی،خوشنویسی، مجسمه‌سازی، طراحی، عکاسی، گرافیک، طراحی صنعتی، معماری و طراحی داخلی و همچنین هنرهای مشتق از آن‌ها از این دسته‌اند.
هنرهای تجسمی با هنرهای نمایشی، شنیداری و کلامی و دیگر انواع هنر متفاوت است، هر چند این تقسیم‌بندی چندان محکم نیست.

هنرهای هفتگانه جهان کدامند؟

هنر تجسمی چیست؟

هنرهای تجسمی انواع فرم‌های هنری هستند که ما می‌توانیم ببینیم و در مقابل هنرهای شنیداری قرار می‌گیرند. این فرم‌های هنری به شدت گسترده هستند و از تابلویی که روی دیوار آویزان کرده‌اید تا فیلمی که شب گذشته دیده‌اید، به عنوان هنرهای تجسمی شناخته می‌شوند.

تجسمی شناخته می‌شوند.

کدام فرم‌های هنری به عنوان هنرهای تجسمی شناخته می‌شوند؟

هنرهای تجسمی رسانه‌های مختلفی مثل نقاشی، طراحی، مجسمه‌سازی، معماری، عکاسی، فیلمسازی و چاپ را شامل می‌شود. اکثر این آثار هنری به این منظور ساخته می‌شوند که ما را از طریق تجربه بصری تحت تاثیر قرار دهند. یعنی زمانی که ما آن‌ها را می‌بینیم، به شکلی احساساتمان تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

داخل هنرهای تجسمی یک دسته‌بندی دیگر به نام هنرهای دکوراتیو و یا دست‌سازه‌ها وجود دارد. هنرهایی که بیشتر استفاده ابزاری دارند اما به شکل هنری ایجاد می‌شوند و برای خلق آن‌ها به هنر و استعداد نیاز دارید، داخل این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. صنایعی مثل سرامیک سازی، ساخت وسایل منزل، پارچه بافی، طراحی داخلی، طراحی جواهرات آهنگری و نجاری داخل این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.

هنرهای تجسمی – هنر های زیبا

تمامی هنر های زیبا متعلق به دسته کلی هنرهای تجسمی هستند.
این هنر ها شامل فعالیت هایی چون : نقاشی، طراحی، چاپ دستی، مجسمه سازی،
و همچنین فعالیت هایی چون هنرگرافیک، تذهیب، تصویرگری، خوشنویسی و معماری است.

پردرآمدترین رشته های هنر

2 – هنر های معاصر

هنر های تجسمی همچنین تعدادی از اشکال هنر مدرن را شامل می گردد.
از این دست می توان به هنر های اَسالمبلاژ یا همبندی، کلاژ، نقاشی آمیخته، هنر مفهومی، چیدمان، نمایش پیشامدی، هنر اجرایی ،
به همراه رشته های هنری مبتنی بر فیلم همچون عکاسی، هنر ویدیو و انیمیشن و یا هر ترکیبی از این دست اشاره کرد.
این گروه از فعالیت ها همچنین رشته های هنری با تکنولوژی بالا همچون گرافیک کامپیوتری و چاپ جیکلا را نیز در بر دارد.
یکی دیگر از هنرهای تجسمی مدرن هنر زمینی است که شامل :
کار با شرایط محیط زیستی ناپایدار مانند مجسمه سازی با برف و یخ و… است.

 – هنر های تزئینی و صنایع دستی

بخشی دیگر از هنرهای تجسمی مربوط به هنر های تزئینی و صنایع دستی است؛
که دربر گیرنده هنر هایی چون سفالگری، موزائیک کاری، مجسمه متحرک، پرده های نگارین، شیشه گری (شامل نقاشی روی شیشه و…) می باشد.خرید صنایع دستی

صنایع دستی استانبول4 – دیگر موارد هنرهای تجسمی

هنر های تجسمی در تعاریف گسترده تر موارد هنر کاربردی مانند طراحی گرافیک، طراحی مد و طراحی داخلی را نیز دربر می گیرد.
علاوه بر این مدل های جدیدی از هنر بدنی یا جسمی نیز مانند هنر خالکوبی،
نقاشی روی چهره و بدن نیز می تواند در زمره هنرهای تجسمی برشمرده شود.

هنر عکاسی + تاریخچه و انواع سبک ها

نقش هنرهای تجسمی در جامعه

موسیقی دانان، روزنامه نگاران یا هنرمندان فعال در عرصه هنرهای تجسمی با تفکر خلاق خویش می توانند
به اندازه سیاستمداران، اقتصاد دانان یا رهبران تجاری جامعه در تغییرات اجتماعی آن جامعه نقش داشته باشند.
هنرهای تجسمی فقط به منظور لذت بردن و الهام خلاقانه مورد استفاده قرار نمی گیرد،
بلکه می تواند با نمایان ساختن مشکلات جامعه در قالب یک اثر هنری، به ریشه کم شدن مشکلات و بالطبع پرورش جامعه کمک کند.

انواع هنرهای تجسمی:

۱.هنر تصویری یا نمایشی

هنر نمایشی درواقع به هر اثر هنری اشاره دارد که موضوعاتی را که به راحتی قابل تشخیص یا شناسایی هستند به تصویر بکشد. هنر نمایشی یا فیگوراتیو پذیرفته شده‌ترین هنر است که توسط عمده مردم شناخته شده است. این گروه همچنین دارای بزرگترین مجموعه هنری موجود است زیرا دو نوع دیگر ،یعنی انتزاعی و غیر عینی ، سبک‌های نسبتاً جدیدتری هستند.

بیشتر هنرهای قدیمی و کلاسیک در دسته هنرهای نمایشی قرار می‌گیرند. با وجود به تصویر کشیدن اشیاء واقع ، هنر نمایشی همیشه بیش از حد واقعی نیست و لازم نیست سوژه را دقیقاً مانند عکس نشان دهد. هنرمندان برجسته این هنر عبارتند از لئوناردو داوینچی ، وینسنت ون گو ، میکل آنژ ، ادوارد هاپر و فریدا کالو

۲.هنر انتزاعی

هنر انتزاعی از واقعیت الهام می‌گیرد ، اما آن‌ها را به گونه‌ای ارائه می‌دهد که با نگاه ما به موضوعات مشابه در واقعیت روزمره متفاوت است. علی‌رغم افزایش سریع محبوبیت، انتزاع تنها حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد و هنوز یک سبک هنری اشتباه است. نمونه‌هایی از هنرمندان انتزاعی عبارتند از ژرژ براک ، مارک روتکو ، هنری متیس و جاسپر جان.

هنرهای تجسمی۳.هنر ذهنی یا غیر عینی

هنر غیر عینی چیزی از واقعیت نمی‌گیرد. ممکن است با انتزاع اشتباه گرفته شود اما متفاوت است زیرا در آن هیچ پایه‌ای در واقعیت وجود ندارد. در عوض، هنر غیر عینی از عناصر، مواد و اصول هنر به گونه ای استفاده میکند که اثر تحریک کننده بصری ایجاد می‍‌کند. از جمله هنرمندان غیر عینی می توان به جکسون پولاک، واسیلی کاندینسکی ، پیت موندریان و سونیا دلونای اشاره کرد.

هنر جواهر دوزی

هنرهای تجسمیزیرشاخه‌های هنرهای تجسمی

همانطور که گفته شد اشکال هنری بی‌شماری وجود دارد اما در مورد هنرهای تجسمی به طور کلی ۳ نوع طبقه‌بندی وجود دارد: هنرهای تزئینی یا دکوراتیو ، هنرهای تجاری و هنرهای زیبا.

 

خواه اثر هنری دو بعدی یا سه بعدی باشد ، همیشه جزو یکی از این سه نوع اصلی قرار می گیرد. بیشتر هنرهای قدیمی و کلاسیک در دسته هنرهای تجسمی قرار می گیرند.

 

۱.هنرهای تزئینی یا دکوراتیو

هنرهای تزئینی اغلب به عنوان اشکال هنری نادیده گرفته می‌شوند درحالی‌که هم کاربردی هستند و هم زیبا به نظر می‌رسند. این هنر ممکن است به جای “صنایع دستی” استفاده شوند. طراحی و ساخت هر دو زیبا و کاربردی هستند.

 

هنرهای دکوراتیو شامل اشیاء ساخته شده برای فضای داخلی ساختمان‌ها و طراحی داخلی است، اما معمولاً هنر معماری را شامل نمی‌شود.

هنر آینه کاری + انواع سبک های آن

۲.هنرهای تجاری

هنرهای تجاری مانند هنرهای تزئینی می‌توانند هم کاربردی و هم زیبا باشند. هنر تجاری هنر خلاقانه است که برای اهداف تجاری مانند تبلیغات ایجاد می‌شود. این هنر برای ترویج فروش و ایجاد علاقه به خدمات، محصولات و ایده ها استفاده می‌شود. شرکت‌های تجاری، از هنرمندان می‌خواهند که هنری خاص را برای ارائه خلاقانه محصولات به مخاطبان ارائه دهند.

هنرهای تجسمیهنرهای زیبا

هنرهای زیبا یک سبک هنری است که در درجه اول برای ارضای حس زیبایی پسندی توسعه یافته است. این تعریف، هنرهای زیبا را بر هنرهای دکوراتیو و تجاری متمایز و برتری می بخشد، که در بعضی موارد نیز به صورت کاربردی به کار گرفته می‌شود. در این تعریف هنر امکان بیان و نمایش کامل تخیل یک هنرمند را فراهم می‌آورد ، بدون هیچ گونه ملاحظات تجاری یا کاربردی

امروزه ، اصطلاح “هنرهای تجسمی” شامل هنرهای زیبا ، هنرهای تجاری و هنرهای تزئینی کاربردی است. با این‌حال شاید بتوان گفت هنرهای تجسمی بسیار فراتر از این تعاریف است. تا قرن بیستم ، اصطلاح “هنرمند” اغلب مختص هنرمندانی بود که در هنرهای زیبا کار می کردند.

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد