هنر سفالگری چیست؟

بدون شک یکی از قدیمی ترین هنرها و صنایع دستی بشری هنر سفالگری است که در مواردی حتی به اعتبار کشف نمونه هایی از آن قدمت و پیشینه تمدنی را هم تعیین کرده اند. اولین نمونه های سفالی مربوط به 8000سال قبل از میلاد مسیح است که بدون استفاده از چرخ ساخته شده است و در کنار آتش و بدون کوره پخته می شده است.آموزش سفالگری


صنایع دستی خاتم کاری روی چوب


بین 6000 تا 4000 قبل از میلاد اولین چرخ سفالگری در بین النهرین اختراع شد. این امر انقلابی را در روشی که مردم باستان می‌توانستند اقلامی از خاک رس بسازند، به وجود آورد. سازندگان سفال دیگر محدود به فرآیند طولانی قالب‌گیری دستی خاک رس نبودند – آنها می‌توانستند آزادی بیشتری در آزمایش فرم‌ها و زیبایی‌شناسی جدید داشته باشند.

سفالگری

در حالی که سفالگری همیشه دارای ویژگی‌های هنری ذاتی بوده است، زمانی که چرخ سفالگری وارد شد، این روند حتی بیشتر تغییر کرد. به جای خدمت به اهداف منفعت طلبانه، اکنون در خدمت اهداف هنری بود. در حالی که قدیمی‌ترین اقلام یافت شده توسط باستان‌شناسان عموماً ظروف سفالی بدون تزئین، بدون لعاب و شکل دستی بودند، تا 6000 سال قبل از میلاد، مکان‌هایی مانند خاورمیانه، چین و اروپا طیف وسیعی از تکنیک‌های طراحی را توسعه دادند.

از طرح‌های پیچیده نقاشی‌شده که تاریخ سلطنت فرعون را بیان می‌کرد تا کاسه‌ها و بشقاب‌های بسیار صیقلی گرفته تا مجسمه‌های پیچیده حیوانات، به لطف اختراع چرخ سفالگری، سرامیست‌ها به مهارت و توانایی قابل‌توجهی دست یافتند که قبلاً هرگز دیده نشده بود.

 

ویدئو سفالگری

نقاشی روی سفال

اگر می خواهید در مورد این عمل منحصر به فرد و باستانی و چگونگی تبدیل آن به صنعت امروز بیشتر بدانید، ما این راهنما را برای شما تهیه کرده ایم. بنابراین، بیایید شروع کنیم – در اینجا راهنمای نهایی برای تاریخچه سفال است!

هنر سفالگری

1.سفال چیست؟

قبل از اینکه به تاریخچه سفال بپردازیم، اجازه دهید در واقع تعریف کنیم که سفال چیست و چگونه ساخته می شود.

سفال از مواد سرامیکی تشکیل شده و انواع عمده ظروف سفالی مانند سفال، ظروف سنگی و چینی را در بر می گیرد. برای اینکه یک قطعه به عنوان سفال در نظر گرفته شود، باید یک ظروف سرامیکی پخته شده باشد که هنگام شکل گیری حاوی خاک رس باشد.

برای ایجاد یک قطعه سفال، سفالگر باید یک بدنه سرامیکی/سفالی را در یک جسم خاص، چه با روش ساخت دستی و چه با روش پرتاب چرخ، درآورد و سپس آن را در دمای بالا در کوره حرارت دهد تا آب از خاک رس خارج شود. این اجازه می دهد تا تغییراتی در جسم قالب گیری شده، افزایش استحکام و دوام آن در حالی که به طور دائم شکل آن را تنظیم می کند.

سفالگر می تواند بدنه سفالی را قبل یا بعد از پختن تزیین کند، با این حال، برخی از فرآیندها نیاز به انجام مراحل آماده سازی خاصی دارند تا بتوانند با موفقیت یک قطعه کار را ایجاد کنند. با ورز دادن، فرآیندی که شامل ماساژ دادن خاک رس با دستان شما است، اجازه می دهد تا رطوبت درون خاک رس در کل دال پخش شود. هنگامی که خاک رس به درستی انجام شود، رطوبت یکسانی خواهد داشت و شما یک قدم با ایجاد فاصله دارید.

روش آماده سازی بعدی هنگام کار با خاک رس، هواگیری نامیده می شود. این کار یا توسط یک دستگاه خلاء که به آسیاب پاگ متصل است یا به صورت دستی از طریق فرآیند گوه‌زنی انجام می‌شود. هنگامی که خاک رس هوا زدایی و رطوبت زدایی شد، آماده است تا به روش های مختلف شکل بگیرد. وقتی شکل گرفت، خشک می شود و سپس پخته می شود.

سفالگری

2. چرا ظروف سفالی تا این حد در بین مردم طنین انداز شد؟

سفالگری از زمانی که مردمان باستان در زمین پرسه می زدند وجود داشته است. به عنوان یکی از قدیمی ترین اختراعات بشر، سفالگری در کنار تمدن توسعه یافته است. قدمت قدیمی ترین اشیای سرامیکی به 29000 سال قبل از میلاد برمی گردد. یکی از پرطرفدارترین قطعات مربوط به این دوره زمانی، زهره Dolni Vestonice است که در جمهوری چک کشف شد، یک مجسمه سرامیکی ناهید از یک زن برهنه.

از آنجایی که خاک رس تقریباً در همه جا یافت می شود، انسان های اولیه به راحتی به این ماده پاسخگو دسترسی داشتند و به آنها اجازه می داد دنیایی را که در اطراف خود مشاهده می کردند شکل دهند و شکل دهند. با دسترسی محدود به ابزار، خاک رس همچنین به این افراد اجازه می دهد با دست قالب و شکل دهند و مجسمه های انسانی، کاسه ها، ظروف و موارد دیگر را بسازند.

به محض اینکه انسان های اولیه آتش ایجاد کردند، متوجه شدند که حرارت دادن این اشیاء سفالی آنها را به ماده ای متفاوت تبدیل می کند که دائمی و برای آنها بسیار مفیدتر است – به طور عمده اقلامی مانند کاسه، بشقاب و ظروف برای ذخیره و تهیه غذا.

با پیشرفت بیشتر تمدن، سفالگری همیشه در کنار آن پیشرفت کرده است، حتی با کمک به بقای مردم و ارائه استانداردهای زندگی بالاتر به آنها کمک می کند.

به عنوان مثال، حدود 21000 سال پیش، مردمی که در شرق آسیا بودند در یک دوره زمانی طولانی با آب و هوای فوق العاده سرد مواجه شدند. این مردمان باستانی برای زنده ماندن باید حداکثر ارزش کالری و تغذیه را از غذای خود به دست می آوردند. سفال راه حل بود. با ایجاد گلدان، آنها می توانند غذای خود را بپزند و دریافت مواد مغذی را از گیاهان نشاسته ای و گوشت، غذاهای رایج موجود در منطقه، بهبود بخشند.

سفال به دلیل کاربردهای بسیار مفید آن، در طول تاریخ مورد احترام بوده است. البته، در طول قرن‌ها، آن را به مواردی فراتر از اقلام سرامیکی کاربردی تبدیل کرده است.


هنر گچبری در ایران


3. چه زمانی تولید سفال متحول شد؟

آیا هنگام خرید صنایع دستی به تاریخچه و قدمت آن هنر توجه می کنید. بدون شک دانستن تاریحچه هنرهای دستی ارزش آن محصولات را به ما می گوید . در این مقاله سعی کرده ایم تاریخچه و مراحل هنر سفالگری را شرح دهیم.

بین 6000 تا 4000 قبل از میلاد اولین چرخ سفالگری در بین النهرین اختراع شد. این امر انقلابی را در روشی که مردم باستان می‌توانستند اقلامی از خاک رس بسازند، به وجود آورد. سازندگان سفال دیگر محدود به فرآیند طولانی قالب گیری دستی خاک رس نبودند – آنها می توانستند آزادی بیشتری در آزمایش فرم ها و زیبایی شناسی جدید داشته باشند.

تاریخچه سفالگری

در حالی که سفالگری همیشه دارای ویژگی‌های هنری ذاتی بود، زمانی که چرخ سفالگر وارد شد، بازی را تغییر داد! به جای اینکه در درجه اول به اهداف سودگرایانه خدمت کند، منشعب شد و به سمت بیان هنری رفت. در حالی که قدیمی‌ترین اقلام یافت شده توسط باستان‌شناسان عموماً ظروف سفالی بدون تزئین، بدون لعاب و شکل دستی بودند، تا 6000 سال قبل از میلاد، مکان‌هایی مانند خاورمیانه، چین و اروپا طیف وسیعی از تکنیک‌های طراحی را توسعه دادند.


قدیمی ترین هنرهای جهان


از طرح‌های پیچیده نقاشی‌شده که تاریخ سلطنت فرعون را بیان می‌کرد تا کاسه‌ها و بشقاب‌های بسیار صیقلی گرفته تا پیکره‌های حیوانی استادانه، به لطف اختراع چرخ سفالگری، سرامیست‌ها به مهارت و توانایی قابل‌توجهی دست یافتند که قبلاً هرگز دیده نشده بود.

4. چرخ های سفالگر قبل از برق چگونه می چرخیدند؟

چرخ سفالگریچرخ سفالگری

اولین چرخ سفالگری مکانیکی تا قرن نوزدهم اختراع نشد، بنابراین اولین چرخ سفالگری دستی واقعاً یک نوآوری ماندگار بود.

راه های زیادی برای کار با چرخ سفالگر بدون برق وجود دارد. بیشتر اوقات، در زمان های قدیم، چرخ های سفالی به صورت دستی چرخانده می شدند و کاربر با لگد زدن پاهای خود آن را به حرکت در می آورد. راه های دیگر چرخاندن چرخ سفالگری شامل استفاده از چوبی است که در سوراخی در بالای چرخ قرار داده می شود و سپس آن را می چرخانیم یا به سادگی سرعت آن را با دست افزایش می دهیم.

 

هنگامی که چرخ مکانیکی اختراع شد، سفالگرها می‌توانند شروع به تولید چندین اقلام در ساعت کنند و این صنعت را یک بار دیگر متحول کند!

5. ساخت سفال در 100 سال گذشته چگونه تغییر کرده است؟

سفال از روزهای اولیه کاسه های سرامیکی دست ساز و چرخ های دستی تغییر زیادی کرده است. بزرگترین تغییر در 100 سال گذشته مربوط به کوره، یکی دیگر از ابزارهای مورد نیاز تجارت سفال است. از آنجایی که چرخ‌های سفالگری برق‌دار شده‌اند، کوره‌ها نیز از گاز به برق تبدیل شده‌اند. حتی در 20 سال گذشته، نوآوران در صنعت کوره پیشرفت کرده اند و برنامه نویس های الکترونیکی را برای کنترل دما و قدرت کوره توسعه داده اند.

تاریخچه سفالگری

وقتی نوبت به تولید صنعتی می رسد، ظروف سرامیکی پخته شده از جیگر به پرس تبدیل شده اند. جیگرینگ انطباق مکانیکی پرتاب چرخ است و در مواردی استفاده می شود که تولید انبوه یا تکثیر همان شکل مانند کاسه و بشقاب مورد نیاز است. از طرف دیگر، پرس کردن شامل قرار دادن یک دال سرامیکی در برابر یک صفحه قالب برای دستیابی به ظاهری سفارشی است.

و برخی از بزرگ‌ترین مبتکران در صنعت سفال‌سازی امروزی رویکردی متمرکز بر فناوری را در پیش گرفته‌اند. اکثر خطوط تولید در تاسیسات تولیدی اصلی برای کاهش نیروی انسانی و در عین حال افزایش اتوماسیون ماشین آلات خودکار شده اند.

6. به نظر شما بزرگترین مزیت تولید سفال چیست؟

سفال یکی از بادوام ترین اشکال هنری است که قطعات زیادی تقریباً از تمام دوره های زمانی و تمدن ها در سراسر جهان یافت شده است. شکی نیست که اقلام سرامیکی بسیار بیشتر از سایر مصنوعاتی که از مواد کم دوام ساخته شده اند دوام می آورند. وقتی شخصی یک قطعه سفال می سازد، احتمالاً کیفیت ماندگاری آن را در نظر می گیرد و به معنای یافتن چیزی که با دستانش ساخته می شود هزاره ها بعد چیست – این چیزی است که علاقه بسیاری از کسانی را که این عمل را یاد می گیرند بر می انگیزد.


صنایع دستی قلمزنی اصفهان


در استودیوهای Deneen Pottery، بسیاری از سفالگران ساکن می گویند این دلیلی است که آنها در وهله اول وارد کار شده اند. مدیر هنری Deneen Pottery وقتی در مورد طول عمر این رسانه منحصر به فرد، تگزاس تینا پرسیده شد، “من اغلب به این موضوع فکر می کنم، به خصوص زمانی که یک لیوان سرامیکی طراحی می کنم که یک ساختمان تاریخی روی آن قرار دارد. ممکن است زمانی فرا برسد که تنها لیوان ما تنها بازتولید آن ساختمان باشد.»

 

7. هیجان انگیزترین اتفاقی که در پنج سال گذشته برای سفال رخ داده است چیست؟

به لطف تلاقی سفارشی سازی سفال، بازاریابی و مقرون به صرفه بودن، افراد بیشتر و بیشتری اقلامی با طراحی سفارشی، مانند لیوان های قهوه مارک دار، می ربایند. از شرکت ها و سازمان های غیرانتفاعی گرفته تا موزه ها و بناهای تاریخی، حتی رویدادها. همه مایلند از مزایای بسیاری که یک لیوان با طراحی سفارشی ارائه می دهد استفاده کنند و آن را به یک کالای پرفروش برای شرکت های سفال در سراسر جهان تبدیل کند.هنر سفالگری

8. آینده سفالگری چه چیزی را در سر دارد؟

در طول توسعه تمدن، مردم برای بهبود شیوه زندگی خود به سفال متکی بوده اند. این نباید در آینده نزدیک خیلی تغییر کند. مردم همیشه همان نیازی را به سفال خواهند داشت که همیشه داشته اند، چه برای کارکردهای کاربردی یا هنری. از دیدگاه سفالگران، نیاز به سفال توسط تولیدکنندگان مستقر در ایالات متحده برآورده نمی شود، زیرا به دلیل رقابت شدید ناشی از واردات کم هزینه، بسیاری از تولیدکنندگان داخلی یا برون سپاری امکانات تولیدی خود را برای کاهش هزینه ها یا تعطیلی انجام می دهند.

در مورد Deneen Pottery، ما معتقدیم که آینده ای روشن و چشم انداز مطمئنی داریم زیرا محصول ما چیزی فراتر از یک قطعه ساده سودمند است. کارهای ما دارای جنبه‌هایی از هنرهای زیبا است که نشانه‌های مکان‌ها و رویدادهایی را به تصویر می‌کشد که مردم می‌خواهند آن‌ها را با خود به خانه ببرند تا خاطره خاصی را در زندگی خود به یادگار بگذارند. ما متعهد هستیم که خاطرات مشتری خود را برای سال‌ها، قرن‌ها، حتی هزاره‌ها (بسیار خوب، شاید فقط چند قطعه برای آخرین مورد) حفظ کنیم.


چه طور باید شروع کرد!

ایجاد سفالآموزش سفالگری

ساخت سفال برای مبتدیان می تواند سرگرمی لذت بخش، درمانی و نسبتا آسانی باشد. تقریباً هر کسی می تواند مهارت های خود را به عنوان یک سفالگر با ابزارها، تکنیک ها و الهام مناسب رشد دهد.

فقط به این دلیل که مبتدی هستید، هرگز نباید از شروع ساختن سفال های زیبا، پرتاب شده یا دست ساز بترسید. اگر می‌خواهید این هنر را یاد بگیرید، ما این راهنما را برای شما تهیه کرده‌ایم. پس بیایید شروع کنیم – در اینجا راهنمای نهایی در مورد نحوه شروع کار با سفال است!

 

سفال برای مبتدیان: تکنیک های اصلی ساخت سفال

مراحل سفالگری

مراحل سفالگری را در این مقاله قصد داریم به صورت کامل برای شما کاربران گرامی شرح دهیم.
چرا که دانستن آن برای شما عزیزانی که حتی اندکی به این هنر علاقه دارید جالب و جذاب خواهد بود.
ما راهمراهی کنید تا با هم مراحل سفالگری را مرور کنیم.

در آغاز باید ابزار های مورد نیاز سفالگری را بشناسیم :

مهم ترین چیزی که برای انجام مراحل مختلف سفالگری به آن احتیاج دارید گل رس است.
برای انجام پروژه های کوچک سفالگری می توانید گل رس را به صورت آماده تهیه کنید.

ابزارهای مورد نیاز در مراحل سفالگری :ابزار سفالگری

  1. سوزن
  2. چرم
  3. چاقو
  4. مشته
  5. کاردک
  6. اسفنج
  7. قلمو
  8. کاردک
  9. سیم قطع کنند

مراحل سفالگری

اولین مرحله : آماده کردن گل رُساماده سازی گل رس

گل مورد استفاده در سفالگری ، از خاک رس و آب تشکیل می شود.
هنگام انجام مراحل سفالگری : زمان افزودن آب به خاک رس باید دقت زیادی صورت گیرد تا گل مناسبی آماده گردد که نه خیلی رقیق باشد و نه خیلی غلیظ.
چون هم گل رقیق و هم گل غلیظ از استحکام کافی برخوردار نیستند.

ورز دادن کامل گل رُس

به یاد داشته باشید بعد از مخلوط کردن خاک رس با آب، گل تولید شده باید به حد کافی ورز داده شود.

آموزش سفالگریگل را مثل خمیر شیرینی ورز دهید و روی آن را با مشت

بکوبید تا حباب های هوا که لا به لای ذرات گل وجود دارد از بین بروند.

 

شکل دادن به گل رس

آموزش سفالگری

یکی از مهم ترین مراحل سفالگری : شکل دادن به گل رس است.
وقتی که گل رس به حد کافی ورز داده شد و گل قوام کافی را به دست آورد ، فرم دهی به گل رس را آغاز کنید.

روش سفالگری بدون چرخ

می توانید ، گل آماده شده را هم با استفاده از روش های سفالگری بدون چرخ و هم سفالگری با چرخ، شکل دهید.
در روش سفالگری بدون چرخ که شامل  3 روش { فشاری ، فتیله ای و صفحه ای } است می توانید به آسانی ظروف یا مجسمه های ساده ای را آماده کنید.

سفالگری با چرخآموزش سفالگری

سفالگری با چرخ نیازمند مهارت بیشتری است و با این روش می توانید ظروف و آثار هنری پیچیده تری را به زیبایی بیافرینید.

پختن ظرف سفالی آماده شده

زمانی که ظرف سفالی مورد نظر را آماده شد نوبت به پختن و خشک کردن آن می رسد.
در این مرحله از سفالگری ابتدا اطمینان حاصل کنید که ظرف مورد نظر تقریباً خشک شده باشد، سپس آن را داخل کوره قرار دهید.

آخرین قدم از مراحل سفالگری 

لعاب کاری روی ظرف سفالی پخته شده است :لعاب کاری سفال

برای زیباتر شدن ظرف سفالی تهیه شده آن را به لعاب آغشته می نمایند.
از آنجا که لعاب روان است در نتیجه پیش از این مرحله :
قسمت پایین ظرف سفالی را آغشته به موم نمایید تا از چسبیده شدن ظرف به کوره جلوگیری کند.

نقاشی کردن ظرف سفالی :

می توانید ابتدا روی ظرف را نقاشی کنید و سپس روی آن را با لعاب روشن بپوشانید.در صورتی که احساس کردید، سطح ظرفی که ساخته اید صاف نیست آن را با استفاده از کاغذ سنباده صاف کنید.سپس گرد و غبار روی ظرف را به وسیله ی اسفنج مرطوب پاک کنید.

 انواع سفال

اکنون که دو تکنیک اصلی ایجاد سفال را می‌دانید، بیایید نگاهی به موادی که نیاز دارید بیاندازیم. اول و مهمتر از همه، نوع خاک رس مورد استفاده است. به طور کلی خاک رس را می توان به عنوان سفال، ظروف سنگی یا چینی طبقه بندی کرد.

ظروف سفالی از خاک رس پخته ساخته می شوند و اغلب در لعاب به پایان می رسند. از آنجایی که سفال سفالی یک ماده متخلخل است، در صورت قرار گرفتن در معرض آب یا گرم شدن، مانند ماشین ظرفشویی، ممکن است ترک بخورد.

ظروف سنگی (که همان چیزی است که ما استفاده می کنیم) یکی از محبوب ترین مواد سفالی برای ساخت ظروف غذاخوری به دلیل غیر قابل نفوذ بودن در برابر مایع و حرارت است. در حالی که مانند چینی سخت است، مانند ظروف سفالی مات است و در رنگ‌های سفید تا خرمایی، قرمز و خال‌دار موجود است. ترکیب دقیق خاک رس ظروف سنگی نیز می تواند بسیار متفاوت باشد و بسته به منطقه یا دستور العملی که دنبال می کنید، قوام می تواند از صاف (کم ناخالصی) تا خشن (افزودنی های زیاد) متغیر باشد. ته هر قابلمه ای را احساس کنید و متوجه خواهید شد که در مورد چه چیزی صحبت می کنیم. هر لیوانی که می‌سازیم ابریشمی صاف است، به این معنی که از خالص‌ترین خاک رس انتخابی که می‌توانیم پیدا کنیم استفاده می‌کنیم.

سفال چینی شباهت زیادی به شیشه دارد و بهترین عملکرد را با فرآیند پخت شماره گیری می کند که اطمینان حاصل می کند که دمای پخت مورد نیاز به دست آمده است. ما توصیه نمی کنیم با این مواد شروع کنید. بهتر است قبل از حرکت به سمت ظروف چینی، مهارت های خود را در ظروف سفالی یا سنگی تقویت کنید.

سفال برای مبتدیان: تجهیزات اصلی مورد نیاز

سفالگران مبتدی باید تکنیک ها و مواد مختلف مورد استفاده برای ایجاد سفال و همچنین تجهیزات سفالی مورد نیاز مربوطه را برای دستیابی به اشکال مختلف بدانند.

کوره پخت سفالکوره پخت سفال

قطعه اصلی تجهیزاتی که برای از بین بردن سرگرمی سفالگری خود به آن نیاز دارید یک کوره است – وسیله ای ساده برای پختن و پخت لعاب روی سفال. دلیل اصلی اینکه شما یک کوره می خواهید، تبدیل شیمیایی خاک رس به یک اثر ماندگار دائمی است. در حالی که برای قطعات کوچکتر که با آب تماس ندارند لازم نیست، اما برای ایجاد قطعاتی که می خواهید از آنها استفاده کنید، مانند ظروف غذاخوری، فنجان یا گلدان، کوره لازم است.

سفالگران حرفه ای معمولاً از ترکیبی از فرآیندهای پخت و کوره استفاده می کنند که عبارتند از: چوب تجاری، کوره های گازی و برقی. به عنوان یک مبتدی، به احتمال زیاد به یک کوره «سرگرمی» با انرژی الکتریکی که حداکثر دمای آن در حدود 2340 درجه فارنهایت می رسد، می چسبید که باید دارای کنترل های درجه حرارت آسان و راهنمای استفاده آسان باشد.

کوره های کوچک به سادگی به یک پریز دیواری استاندارد وصل می شوند، در حالی که کوره های بزرگتر ممکن است نیاز به وصل شدن توسط یک برقکار حرفه ای داشته باشند و به خدمات اختصاصی نیاز دارند. از نظر هزینه، می توانید انتظار داشته باشید که برای یک مدل جمع و جور یا کارکرده چند صد دلار و برای یک کوره بزرگتر تا چند هزار دلار بپردازید.

کوره های Skutt یک گزینه عالی برای مبتدیان هستند زیرا دارای طیف گسترده ای از اندازه ها هستند که همگی آتش با کیفیت بالایی را ارائه می دهند. یککوره پخت سفال برای مبتدی ها انتخاب خوب برای یک سفالگر جدید، کوره ای به نام Skutt 714 است. این کوره که تمام ویژگی های یک سفالگر بزرگتر را دارد، با اندازه فشرده تر. ظرفیت این کوره 14×14 اینچ و وزن آن کمتر از 100 پوند است که آن را برای یک استودیو خانگی به اندازه کافی جمع و جور می کند. درباره این کوره بیشتر بدانید و سایزهای دیگر را اینجا ببینید

چرخ سفال

اگر علاقه مند به ساخت قطعات سرامیکی پیشرفته تر هستید، باید روی چرخ سفالگری سرمایه گذاری کنید. این چرخ‌ها در دو نوع برقی و دستی عرضه می‌شوند که هر دو مزایا و معایب متفاوتی دارند.

برای یک مبتدی، تولید ظروف سفالی بر روی یک چرخ کوچک الکتریکی انتخاب خوبی است زیرا نیازی به ایجاد هماهنگی لازم برای ضربه زدن به چرخ در حین شکل‌گیری یک شکل ندارد. اینها همچنین گشتاور و کنترل سرعت بیشتری را برای مدیریت خاک رس فراهم می کنند. ما در استودیوی خود از چرخ‌های برنت استفاده می‌کنیم و آنها هم برای مبتدی تا یک سفالگر تولیدی فوق‌العاده هستند. تعویض قطعات به اندازه کافی آسان است و ما می توانیم بررسی کنیم که یک چرخ به راحتی می تواند بیش از 500000 لیوان را قبل از نیاز به تعمیر ایجاد کند.

از سوی دیگر، چرخ‌هایی که به صورت دستی کار می‌کنند، می‌توانند کنترل بیشتری نسبت به چرخ‌های برقی به کاربر بدهند. این به این دلیل است که سفالگر با میزان لگد زدن به چرخ با پا، کنترل کامل سرعت چرخ را دارد.

پایه مدل سازی سفال

اگر به روش ساخت دستی برای ساخت سفال پایبند هستید، پایه قالب گیری سفال مفید خواهد بود. اگرچه یک قطعه تجهیزات مورد نیاز نیست، اما فرآیند ایجاد را آسان تر می کند. سفالگر به سادگی تخته سفالی خود را روی این سطح برجسته و کاملاً چرخشی قرار می دهد و شکل گیری آن را ساده می کند.

ابزار اصلی مورد استفاده

در حالی که تجهیزات فوق بسیار مهم هستند، شما همچنین به انواع ابزارهای ویژه برای ساخت قطعه سفالی مورد نظر خود نیاز دارید. فوراً به تعداد زیادی مورد نیاز نیست – در واقع، دستان شما ابزار اصلی هستند که در کل فرآیند از آنها استفاده خواهید کرد. با این حال، چند مورد وجود دارد که می تواند روند را آسان تر، کارآمدتر کند و در عین حال به شما در گسترش توانایی های خود کمک کند.

ابزار سفالگری برای مبتدیان ابزارهای سفالگری – راهنمای نهایی سفالگری

پیش بند و حوله – سفال یک شکل هنری بسیار آشفته است. لباس های خود را خراب نکنید و دست های خود را با پیش بند و حوله تمیز نگه دارید.

اسفنج ها – این ابزار همه کاره در هنگام کار روی چرخ سفالگری بسیار مفید هستند. اسفنج ها به جذب یا توزیع آب در حین پرتاب کمک می کنند و قالب گیری و شکل دادن به خاک رس را آسان تر می کنند. یک اسفنج متصل به یک اکستندر می تواند به حذف یا توزیع آب به و از مناطق صعب العبور کمک کند.

سیم – به یک تکه سیم نازک نیاز دارید تا تکه سفال را پس از تکمیل از چرخ جدا کنید. سیم معمولاً نایلونی یا فلزی است که در هر انتها دارای بریدگی های چوبی است که کاربر آن را نگه می دارد.

دنده‌ها و خراش‌ها – این ابزارهای مفید به شکل‌دهی و صاف کردن سفال‌ها در هنگام شکل‌گیری روی چرخ کمک می‌کنند. همچنین می توان از آنها در تکنیک دنده و دستی که در سفال های کلاف دار استفاده می شود استفاده کرد.

سوزن‌های پاتر این ابزارهای تخصصی سفال‌سازی شبیه سوزن‌های بلند هستند و برای مصارف مختلف، مانند برش دادن لبه‌های چرخ و یا برش دادن تخته‌های سفالی برای کاربردهای پرتاب دست مناسب هستند.

چاقوهای خمیده – در حالت نرم یا سخت موجود است، از این چاقوها می توان برای دستیابی به برش های زاویه دار و منحنی دلخواه استفاده کرد. چاقوهای لبه دار نرم انعطاف پذیر هستند و می توان آنها را به اشکال مختلف خم کرد، در حالی که چاقوهای فتلینگ سخت انعطاف ناپذیرتر هستند و برای برش های تمیز و مستقیم بهتر هستند.

چرم بابونه – این ابزارها برای صاف کردن لبه گلدان ها یا فشرده کردن لبه های ظروف پرتاب شده عالی هستند.

ابزارهای حلقه، سیم و روبان – مجموعه ای از این ابزارها به شما تطبیق پذیری را در هنگام پیرایش صفحات سفالی، به ویژه هنگام قالب گیری دستی سفال می دهد.

برس – برای زمانی که سعی می کنید آب را حمل کنید و هنگام قالب گیری خاک رس به مناطق خاصی بلغزید، عالی است. همچنین برای اعمال هر رنگ، زیر لعاب یا لعاب بیش از حد به برس نیاز دارید.

ابزارهای مدل‌سازی چوبی – ابزارهای مدل‌سازی چوبی در اشکال بسیار متنوعی وجود دارند و برای کاربردهای مختلف پرتاب دستی مفید هستند.

 لعاب

لعاب سفال نه تنها زیبایی ظاهری بهتری به قطعه می دهد، بلکه سفال را مهر و موم می کند و از آن در برابر آسیب آب و گرما محافظت می کند. بعد از اینکه سفال مرحله پخت اولیه خود را طی کرد تا قطعه خشک شود، لعاب زده می شود و دوباره برای پخت دوم داخل کوره قرار می گیرد. مواد لعاب ذوب می شود و به سفال می چسبد و باعث محافظت، ضد آب و زیبایی بیشتر قطعه می شود.

لعاب ها به طور معمول در سه نوع پرد

لعاب سفال

اخت، مات، مات و براق هستند. به طور کلی، روکش براق برای ظروف سفالی مانند ظروف غذاخوری استفاده می شود، زیرا براق است، به راحتی تمیز می شود و متخلخل نیست. مات، بدون درخشش، عموماً برای ایجاد ظاهری آرام‌تر و پیچیده‌تر استفاده می‌شود. مات به سادگی لعابی را توصیف می‌کند که نمی‌توان آن را دید، بنابراین سطح و رنگ خاک رس را می‌پوشاند. البته، همه سفال ها به لعاب نیاز ندارند، به عنوان مثال، گلدان های گل ممکن است بدون لعاب ساخته شوند.

این لعاب های مختلف دارای زیرمجموعه هایی مانند نیمه شفاف، نیمه براق و نیمه مات هستند. باید چند مورد را تست کنید تا بفهمید کدام سبک را ترجیح می دهید.

لعاب ها به معنای واقعی کلمه در هزاران ترکیب از رنگ ها، بافت ها، سبک ها و انواع هستند که می توان آنها را به روش های مختلف اعمال کرد و در طیف وسیعی از دماها پخت. برخی از لعاب‌ها ممکن است رنگی زنده داشته باشند، اما هنوز هم جنبه‌هایی از خاک رس در زیر دیده می‌شود. به عنوان مثال، می توانید از خاک رس خالدار و لعاب شفاف استفاده کنید که می تواند ظاهری جالب و منحصر به فرد ایجاد کند.

ما متوجه شدیم که بهترین کار این است که چرخه پخت کوره را ثابت نگه دارید تا بتوانید با دستور العمل های مختلف لعاب بازی کنید. امروز ما بیش از 170 ترکیب مختلف لعاب از 39 لعاب جامد جداگانه از دستور اصلی خود داریم که در سال 1972 اختراع شد. هر رنگ از ابتدا فرموله شده و مخلوط شده و درخشندگی بالایی دارد.

لعاب کاری سفال

ما توصیه می کنیم با لعاب های از پیش ساخته شده شروع کنید که به گونه ای طراحی شده اند که نتایج ثابتی را با انواع دماها، روش ها و انواع مختلف پخت به شما ارائه دهند. خاک رس قاره ای در استینسون در مینیاپولیس یک منبع فوق العاده است! همچنین گزینه های زیادی برای تهیه لعاب با خرید پودر از یک تامین کننده سرامیک یا فروشگاه هنری محلی شما وجود دارد. هنگام خرید اولین لعاب خود، خواندن درجه حرارت مهم است – دمای پخت باید با خاک رس شما مطابقت داشته باشد و در محدوده کوره شما باشد.

 

همه می توانند این سرگرمی لذت بخش را انجام دهند – پس منتظر چه چیزی هستید؟ اکنون که می دانید چگونه ساخت سفال را شروع کنید، می توانید خودتان آن را امتحان کنید! فقط به این دلیل که در این هنر تازه کار هستید به این معنی نیست که نمی توانید قطعات سفالی زیبا و کاربردی بسازید. تنها چیزی که نیاز دارید دانش، ابزار و الهام مناسب برای کمک است. برای اولین قطعه سفالی خود موفق باشید!

انواع سفال

سفالگری یکی از قدیمی ترین و گسترده ترین هنرهای تزئینی است. به این ترتیب، چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد شکل هنری و تمرین ایجاد سفال های زیبا و کاربردی وجود دارد.

Deneen Pottery این راهنما را برای اطلاع شما در مورد انواع مختلف سفال ایجاد کرده است. بیا شروع کنیم!

سه نوع سفال معمولاً پذیرفته شده است، از جمله ظروف سفالی، چینی و ظروف سنگی.

سفال گلی

ظروف سفالی معمولاً در دمای پایین تری نسبت به دو دسته دیگر، از خاک رس کنده شده از زمین، پخته می شوند. اگر لعاب نداشته باشد، آب را جذب می کند و اجازه عبور نور از آن را نمی دهد. رنگ سفال بستگی به خاکی دارد که استفاده می‌کنید، معمولاً رنگ سفالی، قهوه‌ای یا مایل به قرمز.

به دلیل خاصیت جذب آب طبیعی، جسم شلیک شده با پودر شیشه ریز آسیاب شده معلق در آب پوشانده می شود و سپس برای بار دوم شلیک می شود. در حین پخت، ذرات ریز که سطح را می پوشانند به یک لایه محافظ شیشه مانند که به بدنه رسی معروف است، جوش می خورند و قطعه را ضد آب می کنند.

یک دستور پخت مدرن سفالی ممکن است شامل: 25٪ خاک رس گلوله ای، 25٪ خاک رس چینی، 35٪ سنگ چخماق، 15٪ سنگ چین باشد. دمای پخت اول یا بیسکویت 1100-1150 درجه سانتیگراد و دومی پخت براق (لعاب) 1050-1100 درجه سانتیگراد است.

به‌طور سنتی، سفال‌های سفالی رایج‌ترین نوع سفال در میان فرهنگ‌های باستان، قرون وسطی، خاورمیانه و اروپا است و امروزه نیز یکی از محبوب‌ترین انواع سفال است.

سفال چینی

سفال چینی از مخلوطی از مواد، به طور کلی خاک رس چینی (کائولن) و سنگ چینی (petuntse) ساخته می شود.

سه نوع چینی وجود دارد:

  • خمیر سخت – یک ماده سرامیکی که در اصل از ترکیبی از سنگ فلدسپاتیک پتونسه و کائولن ساخته شده است که در دمای بسیار بالا معمولاً در حدود 1400 درجه سانتیگراد پخته می شود.
  • خمیر نرم – از مخلوط کردن خاک رس سفید با “فریت” – ماده ای شیشه ای که مخلوطی از ماسه سفید، گچ، سودا، نمک، زاج و نیتر بود، تولید می شود. آهک و گچ برای ذوب خاک رس سفید و سرخ شده استفاده می شود، سپس مخلوط در دمای پایین تری نسبت به خمیر سخت چینی پخته می شود.
  • چینی استخوانی – نوعی چینی خمیر نرم که از خاکستر استخوان، مواد فلدسپاتیک و کائولن تشکیل شده است. چین استخوانی دارای بدنه ای شفاف است که حاوی حداقل 30 درصد فسفات مشتق شده از استخوان حیوانات و فسفات کلسیم محاسبه شده است.

سفال چینی در چین مطرح شد. دلیل اینکه معمولاً به آن “چین” می گویند. چینی یک سفال شیشه‌ای با بدنه سفید و ریزدانه است که معمولاً نیمه شفاف است و از ظروف سفالی متخلخل، مات و درشت‌تر متمایز می‌شود.

در شرق، چینی به عنوان سفالی تعریف می شود که در هنگام ضربه زدن طنین انداز است. در غرب، این ماده ای است که وقتی به نور می چسبد، شفاف است. هیچ کدام از این دو تعریف نمی توانند هر قطعه چینی را در بر بگیرند، زیرا برخی از ظروف چینی با گلدان های سنگین مات هستند، در حالی که برخی از ظروف سنگی با گلدان های نازک تا حدودی شفاف هستند.

سفال سنگی

سفال های سنگی از خاک رس ساخته می شوند، اما در دمای بالاتر از سفال پخته می شوند. دما به اندازه‌ای بالاست که مواد را تا حدی منجمد کرده و ظروف را حتی در صورت بدون لعاب نسبت به مایعات غیرقابل نفوذ کند. از آنجایی که ظروف سنگی آب را جذب نمی‌کنند، نیازی به استفاده از لعاب از سفالگر نیست – لعاب‌ها صرفاً برای اهداف زیبایی‌شناختی هستند.

ظروف سنگی تیره رنگ از خاک رس گاومیش، قهوه ای و قرمز بدون هیچ گونه مواد افزودنی ساخته می شود. اکثر ظروف سنگی لعابدار کنونی لعاب نمکی هستند.

یک دستور غذای سنگی مدرن ممکن است شامل: 25٪ خاک رس توپی، 25٪ خاک رس چینی، 35٪ سنگ چخماق، 15٪ سنگ چین باشد. پخت: 1200 تا 1300 درجه سانتی گراد. معمولاً فقط یک شلیک وجود دارد، اما اگر شلیک گلاست مورد نیاز باشد در حدود 1050 درجه سانتیگراد خواهد بود.

ظروف سنگی در دوران باستان توسط چینی ها ساخته می شد و پس از رنسانس (قرن چهاردهم تا قرن هفدهم) در شمال اروپا شناخته شد.

طبقه بندی سفال

فراتر از این سه نوع اصلی سفال، دسته بندی های سفالی مختلفی نیز در میان اشکال اصلی سفال وجود دارد. اینها شامل اشکالی مانند ظروف خامه ای و بیسکوئیت هستند، از جمله:

 

سفال عقیق

سفال عقیق از اختلاط خاک رس های رنگارنگ یا با مخلوط کردن رنگ های لغزنده مختلف ساخته می شود. خاک رس ها به صورت تخته هایی روی هم قرار می گیرند و سپس با کوبیده می شوند تا یک توده واحد تشکیل شود که در آن رنگ ها به طور نامشخصی با هم ترکیب می شوند.

 

سفال بازالت

گاهی اوقات بازالت سیاه نامیده می شود، این نوع سفال یک ظروف سنگی شیشه ای سخت سیاه است که نام آن از سنگ بازالت آتشفشانی گرفته شده است و توسط سفالگر انگلیسی جوزیا ودگوود در اواخر قرن شانزدهم ساخته شده است.

 

سفال بیسکو

چینی “بیسک” یا “بیسکویت” به سادگی بدنه ای است که یکبار پخته شده و بدون افزودن لعاب است. از آنجایی که فقط یک بار پخته می شود، هیچ آب پیوند شیمیایی در خاک رس باقی نمی ماند. بیسکو یک ماده سرامیکی واقعی است و زیبایی طبیعی و “ناتمام” آن را دارد.

سفال گل کلم

سفال گل کلم از ظروف خامه ای ساخته شده است که برای شبیه سازی ظاهر گل کلم به رنگ سبز و زرد مدل سازی شده و لعاب داده شده است. این طبقه بندی سایر اشکال میوه یا سبزیجات سفال را نیز در بر می گیرد.

ظروف خامه ای سفال

این شکل محبوب سفال شامل ظروف سفالی انگلیسی کرم رنگ است که در نیمه دوم قرن 18 برجسته بود. سفالگران Staffordshire برای یافتن جایگزینی برای چینی چینی آزمایش می کردند و در سال 1750 یک سفال سفید ظریف با لعاب زرد غنی تولید کردند. بدنه سبک با لعاب تمیز، به دلیل ظاهر تیز و قیمت مقرون به صرفه تر، برای ظروف خانگی ایده آل بود.

سفال دلفت

سفال دلفت یک ظروف سفالی آبی و سفید با لعاب قلع است که برای اولین بار در دلفت هلند در اوایل قرن هفدهم ساخته شد و متعاقباً در هلند و انگلیس تولید شد. Delftware شامل اشیاء سفالی با تمام توصیفات مانند بشقاب، زیور آلات و کاشی است.

سفال فلامب

سفال فلامب از یک لعاب متمایز تشکیل شده است. لعاب به رنگ قرمز پررنگ و بریده با رگه هایی از بنفش و فیروزه است و برای تزئین سفال، به ویژه ظروف چینی استفاده می شود.

سفال جاسپر

جاسپرور که توسط Josiah Wedgwood معرفی شد، نوعی ظروف سنگی دانه ریز و بدون لعاب است. در سال 1775 توسعه یافت و از یک سری آزمایشات طولانی با هدف کشف تکنیک های ساخت پرسلن حاصل شد. نام آن از این واقعیت گرفته شده است که در شکل نهایی خود شبیه سنگ طبیعی یاس است.

سفال ماژولیکا

ماژولیکا یک اصطلاح کلی برای سفال های لعاب دار با مینای قلعی مات است که رنگ بدنه سفالی را کاملاً می پوشاند. از قرن چهاردهم ساخته شده است.

سفال مرمر

سفال های مرمری از ترکیب رنگ های مختلف خاک رس به تقلید از سنگ مرمر طبیعی یا مواد عقیق ساخته می شود. این شکل از سفال حداقل از قرن اول پس از میلاد وجود داشته است و آثار باستانی در تمام مسیر از روم تا چین بازیابی شده است.

سفال پاته-سور-پات

این فرآیند پر زحمت که به معنای واقعی کلمه به «خمیر روی خمیر» ترجمه شده است، شامل ساختن یک تکه سفال با لایه‌هایی از لغزش مایع است، که هر یک باید قبل از اعمال بعدی خشک شود تا زمانی که یک تزئین برجسته شکل بگیرد.

سفال مروارید

ظروف سفالی مروارید شاید بزرگترین سهم Josiah Wedgwood در سرامیک اروپایی باشد. این شکل از سفال دارای ظروف خامه ای بسیار کم رنگ با لعاب مایل به آبی است.

سفالگری REDWARE

این یکی بسیار ساده است – همانطور که از نام آن پیداست، سفال قرمز به ظروف سفالی قرمز رنگ اشاره دارد که معمولاً بدون لعاب تمام می شود.

سفال لعاب نمکی

لعاب نمک معمولاً برای انواع سفال های سرامیکی کاربرد دارد. لعاب نمک بر روی ظروف سنگی با ریختن نمک معمولی به داخل کوره در گرمترین دمای آن برای ایجاد یک جلوه بافت ایجاد می شود. سدیم حاصل از نمک با سیلیس موجود در خاک رس ترکیب می شود و پوشش شیشه ای سیلیکات سدیم را تشکیل می دهد.

ظروف لغزنده سفال

این نوع سفال در قرن هفدهم و هجدهم قبل از اینکه لعاب‌ها در دسترس عموم قرار گیرد، سبک اصلی تزئینی بود. سفال های سفالی را با لغزش رنگی تزئین و سپس لعاب می دهند.

ظروف سفالی

گاهی ظروف اسفنجی نامیده می‌شود، سفال‌های سفالی به دسته وسیعی از سفال‌ها اطلاق می‌شود که با رنگ‌هایی تزئین شده‌اند که به نظر می‌آیند پاشیده یا اسفنجی شده روی قطعه هستند.

سفال لاک لاک پشت

سفال لاک لاک پشت یک تکنیک تزئینی است که روی ظروف سفالی اعمال می شود و به قطعه نهایی جلوه بافت منحصر به فردی می دهد.

سفال ظروف انتقالی

چاپ انتقالی فرآیندی است که طی آن یک الگو یا طرح بر روی صفحه مسی (یا فلزی دیگر) حک می شود. سپس صفحه جوهر می شود و الگو به یک دستمال مخصوص “انتقال” می شود. سپس بافت مرکب شده روی اقلام سرامیکی که از قبل پخته شده است، لعاب داده می شود و دوباره پخته می شود.

در ابتدا، الگوها پس از لعاب به اقلام سرامیکی منتقل می‌شدند، اما جوهر اغلب از بین می‌رفت، بنابراین «چاپ‌چاپی» متولد شد. اقلام انتقالی ظاهری واضح و تقریباً برگردان دارند. اگر به دقت نگاه کنید، اغلب می توانید مکانی را ببینید که طرح انتقال به پایان می رسد. اغلب اینها مناطقی هستند که الگو کاملاً مطابقت ندارد، مانند کاغذ دیواری.

 

آغاز رویداد بزرگ «تبریز۲۰۱۸» با هنر سفالگران تبریزی


 سفالگری در میبد


سفالگری؛ جادوی آب و خاک و رنگ (بخش اول)


کلپورگان


سفال کلپورگان


یک هفته با نشنال جئوگرافی؛ از آخوندکی میان سبزه ها تا آتشفشانی لبریز از آتش

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد