صنایع دستی و سوغات یاسوج

یاسوج شهری در شمال شرقی استان کهگیلویه و بویراحمد است که در منطقه سردسیری واقع شده است. موقعیت جغرافیایی این شهر منجر شده تا پدیده‌های طبیعی متعددی همچون آبشارها، پیست اسکی و … گردشگران بسیاری را به خود جذب کند.

گبه یاسوج

این شهر که به بهشت طبیعت‌دوستان نیز شهرت دارد، دارای صنایع دستی و محصولات منحصربه‌فردی است. زنان و مردمان عشایر این شهر گردشگرپذیر عموما به دامداری و کشاورزی مشغول هستند و صنایع دستی زیبایی را با دستان خود خلق می‌کنند. بیشتر صنایع دستی این منطقه که سوغات محبوب آن است، از پشم حاصل از دامداری آن‌ها ساخته می‌شود. با ما همراه باشید تا با سوغات یاسوج بیشتر آشنا شویم.


خرید صنایع دستی


جاجیم | سوغات یاسوج

جاجیم

عکس: givedoz

از مهم‌ترین و محبوب‌ترین صنایع دستی این منطقه می‌توان به جاجیم اشاره کرد. جاجیم یاسوج به شکل افقی و روی زمین قرار گرفته و بافته می‌شود و یکی از ویژگی‌های خاص آن، این است که بعد از پایان کار دور تا دور آن منگوله‌هایی آویزان می‌کنند که به زیبایی جاجیم می‌افزاید.


فروش عمده صنایع دستی


مشته بافی | سوغات یاسوج

مشته بافی یاسوج

عکس: Tehran Times

مشته بافی همان گلیم است، با این تفاوت که برخلاف گلیم از یک رو بافته می‌شود و طرف دیگر طرح مورد نظر ایجاد می‌شود. سمتی که طرح دارد، به علت پرزهایی که در این قسمت قرار دارد، نرم‌تر است و طرف دیگر آن قابل استفاده نیست.

چنته | سوغات یاسوج

چنته یاسوج

عکس: نیوزپارسی

آیینه‌دان یا چنته از دیگر صنایع دستی سنتی و محبوب این منطقه است که جهت وسایل شخصی زنان و نگهداری قرآن و آینه کاربرد دارد. بافت چنته و مواد بکار رفته در بافت آن گاهی شبیه به گلیم و گاهی شبیه قالی یا هر دو است. نقوش معمول در چنته همان نقوش فرش‌ها و گلیم‌ها، ولی در ابعاد کوچک‌تر است.

مفرش‌ بافی | سوغات یاسوج

مفرش بافی یاسوج

عکس: دیجیکالا

مفرش دستبافته‌ای است مستطیل شکل و درب‌دار به شکل صندوق، که برای حمل و نقل لحاف و تشک یا اسباب و لوازم زندگی درهنگام کوچ عشایر مورد استفاده قرار می‌گیرد. مفرش با تکنیک بافت گلیم و الیاف پشمی الوان بافته می‌شود و نقوش آن معمولا برجسته و الحاقی است.


صنایع دستی ایران


گبه | سوغات یاسوج

گبه یاسوج

عکس: Truckee

گبه نوعی زیرانداز است که زنان یاسوج آن را از موی بز، پنبه و پشم تهیه می‌کنند. رنگ‌ها و طرح‌های این زیرانداز مختص به فرهنگ اقوام لر این استان است. گبه می‌تواند سوغاتی ویژه برای معرفی فرهنگ این منطقه باشد.

عسل طبیعی | سوغات یاسوج

عسل یاسوج

عکس: وبسایت ستاره

این منطقه به دلیل قرارگیری در منطقه‌ای کوهستانی و مرتفع، شرایط مناسبی در جهت دامپروری دارد. پرورش زنبور عسل در یاسوج یکی از بهترین و محبوب‌ترین فعالیت‌های دامداری به شمار می‌رود. عسل طبیعی این منطقه که شهرت بسیاری دارد، دارای کیفیت بالایی است و به همین دلیل یکی از سوغات خوراکی مقوی این منطقه محسوب می‌شود.

گیاهان وحشی کوهی | سوغات یاسوج

گل گاوزبان یاسوج

عکس: وبسایت رویکا

گیاهان وحشی کوهی که برخی از آن‌ها خواص دارویی دارند در تپه‌ها و دشت‌های این منطقه به خوبی می‌روید.  این گیاهان که اکثرا در فصل بهار و تابستان در دامنه‌های کوه های این استان می‌رویند، خواص متعددی دارند و برای بومیان مطقه نیز منبع کسب درآمد هستند. گفته می‌شود در یاسوج نزدیک به یک چهارم گیاهان دارویی همچون گل گاو زبان، گل بابونه، گل بومادران و بنشن که در اروپا مصرف می‌شود، وجود دارد. این گیاهان وحشی و دارویی سوغات مناسبی خواهند بود.


معرفی کامل شهر خوی + سوغات


گردو | سوغات یاسوج

گردو یاسوج

عکس: وبسایت ستاره

در این استان بیش از هفت هزار هکتار باغ گردو وجود دارد. زمین‌های این منطقه شرایط خوبی برای کاشت گردو دارد. گردو این منطقه از کیفیت بالا و خوبی برخوردار است که آن را به سوغاتی محبوب مبدل کرده است.

انگور| سوغات یاسوج

انگور یاسوج

عکس: NoGarlicNoOnions

هر ساله از باغ‌های انگور این منطقه بیش از ۳۶ هزار تن انگور برداشت می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها یاقوتی، عسگری، سیاه، ریش‌بابا، رجبی و رطبی است. این انگورها سوغات خوراکی لذیذی برای گردشگران محسوب می‌شود.


راهنمای سفر به استانبول + جاهای تاریخی


نان توک و نان بلوط

نان بلوط

عکس:yasouj.irib.ir

نان توک و نان بلوط از نان‌های سنتی و محلی این منطقه به شمار می‌رود. نان توک با یک چوب بلند پهن می‌شود و روی تابه‌ای داغ گذاشه می‌شود تا خوب برشته شود. نان بلوط نیز از میوه درخت بلوط تهیه می‌شود.


تاثیر هنر و خلاقیت در تبلیغات


ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد