مشهد یکی از قطب‌های گردشگری ایران است که سالانه پذیرای بیش از هزاران نفر است. وجود حرم حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و جاذبه‌های دیدنی، تاریخی و تفریحی بسیار این شهر را به یکی از توریستی‌ترین شهرهای ایران تبدیل کرده است که از ایران و حتی خارج از ایران افراد بسیاری به آن سفر می‌کنند.  این شهر که در زمان افشاریان پایتخت ایران بوده است،‌ دومین شهر پهناور پس از تهران به شمار می‌رود. در دوره‌های تاریخی متفاوت به واسطه موقعیت جغرافیایی و طبیعی مناسب و حضور مشاهیر بزرگ مشهد همواره مورد توجه بوده است.

جاهای دیدنی مشهد

مشهد پایتخت معنوی ایران نامیده می‌شود و مهم‌ترین مکان مذهبی ایران، حرم امام هشتم شیعیان (ع) در این شهر واقع شده است. علاوه بر جنبه مذهبی و زیارتی این شهر در جنبه‌های گردشگری نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و دارای مجموعه‌های تاریخی، تفریحی، فرهنگی متنوعی است و می‌تواند علاوه بر سیاحت، شهری جالب برای گردشگران باشد

پارک علمی پروفسور بازیما

پارک علمی پروفسور بازیما

بازار رضا

بازار رضا

بازار رضا که در فاصله کمی از حرم مطهر قرار دارد، یکی از شلوغ‌ترین و پربازدیدترین بازارهای سنتی کشور لقب گرفته است. این بازار علاوه بر معماری زیبا و سنتی خود یکی از قدیمی‌ترین مراکز عرضه سوغات و صنایع دستی شهر مشهد است.

پارک علمی پروفسور بازیما اولین پارک موضوعی ایران است. این پارک در مساحتی حدود ۲۴۰۰ متر در طبقه چهارم مجتمع وصال واقع در منطقه گردشگری سپاد مشهد واقع شده است. پارک علمی پروفسور بازیما از بخش‌های مختلف تونل آفرینش، بازی‌ها و فروشگاه تشکیل شده است که شما را به درون بدن، به فضای خارج از جو، پرواز در فراز آسمان و دیگر اتفاقات عجیب زندگی می‌برد.

خرید صنایع دستی

باغ گیاه شناسی ، کلکسیونی از نادرترین گیاهان دنیا

جاهای دیدنی مشهد در پاییز باغ گیاه شناسی
جشنواره ی گل های داوودی | جاهای دیدنی مشهد در پاییز

اینجا محفل زیبای گیاهان یعنی باغ گیاه شناسی مشهد  است. هر گیاهی که فکرش را بکنید در باغ گیاه شناسی مشهد می‌توان پیدا کرد. از حدود ۵۸ سال گذشته، ۱۱ کلکسیون در این مجموعه ساخته شده که هرکدام گیاهی از اقلیم خاص را پوشش می‌دهند. جذاب‌ترین بخش این مجموعه، قسمت مربوط به نگهداری گیاهان دارویی است که حدود ۴۰۰ نوع نمونه‌ی ژنتیکی در آن نگهداری می‌شود.

پاییز، بازار داغ باغ گیاه شناسی مشهد

در پاییز هرسال، جشنواره‌ی گل‌های داوودی در این مجموعه برگزار می‌شود. دیدن ۷۰۰ نمونه گل داوودی از مکان های مختلف دنیا پاییز شما را پر رنگ تر خواهد کرد.

شاندیز، گردشگری‌ترین ییلاق مشهد

منطقه شاندیز به دلیل قرار گرفتن در مسیر اصلی مشهد، از گذشته محلی برای تفریح و استراحت گردشگران و یکی از بهترین جاهای دیدنی مشهد بوده است. اختلاف دمای این منطقه با مشهد حدود ۴ تا ۵ درجه است. باغ‌های میوه و طبیعت منطقه، آن را به سرآمد جاهای دیدنی مشهد تبدیل کرده است.

شیشلیک، غذای لذیذ شاندیز

از گشت و گذار در طبیعت که بگذریم، جذاب‌ترین بخش سفر چشیدن طعم‌های معروف و لذیذ منطقه است. در این منطقه رستوران‌های زیادی را می‌بینید که پیشنهاد شیشلیک را به شما می‌دهند. با کمی دقت می‌توانید بهترین مکان را برای صرف غذا انتخاب کنید تا لذت سفر به مشهد، با طعم لذیذ غذای محلی شاندیز در خاطر شما ماندگار شود.

سبد حصیری

کوهسنگی مشهد

کوهسنگی مشهد

کوهسنگی یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی مشهد به حساب می‌آید. جالب است بدانید که قدمت کوهسنگی به دوران شاه عباس صفوی باز می‌گردد. البته در دوران مختلف، مجموعه کوهسنگی به شکلی که امروز شاهد آن هستیم، تبدیل شده است. در منطقه کوهسنگی شما می‌توانید از آب‌وهوایی دل‌پذیر لذت ببرید. لازم به ذکر است که این منطقه به دیزی‌های خوشمزه خود معروف است. دیزی‌سراهای کوهسنگی، دیزی را در ظروف سنگی مخصوص تهیه می‌کنند. به همین خاطر دیزی به‌آرامی پخته می‌شود و طعمی بی‌نظیر پیدا می‌کند.

هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید 24ساعته
شماره تماس 05137240226
آدرس مشهد، بزرگراه کلانتری

پارک وکیل‌آباد مشهد

تصویری از روزدخانه فصلی باغ وکیل آباد

پارک وکیل آباد مشهد یکی از بزرگ‌ترین جاذبه‌های طبیعی مشهد در خراسان رضوی به حساب می‌آید که در مرزهای شهری این شهر قرار دارد. اگر به دلایل مختلف قادر به خروج از شهر مشهد نیستید، می‌توانید به بازدید از پارک وکیل‌آباد مشهد بسنده کنید. این پارک در بخش غربی مشهد و امتداد بلوار وکیل‌آباد، در منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا واقع شده است. بد نیست بدانید که رودخانه طرقبه در مسیر خود از این پارک کوهستانی و زیبا عبور می‌کند. پس اگر به اتراق در کنار رودخانه و حضور در مناظر این چنینی علاقه‌مند هستید، حتماً سری به پارک وکیل‌آباد مشهد بزنید. این پارک 260‌هزار مترمربع وسعت دارد و تمام امکانات رفاهی برای تفریحات خانوادگی در آن تعبیه شده است.

هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید 24ساعته
آدرس خراسان رضوی، مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد

چالیدره مشهد

تصویری از چالیدره در مشهد

چالیدره جزء مناطق ییلاقی و کوهستانی غرب مشهد به حساب می‌آید. چالیدره در نزدیکی جاغرق و طرقبه در شمال شرق ایران واقع شده است و حدود 30‌کیلومتر تا شهر مشهد فاصله دارد. این منطقه توریستی، یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های تفریحی تمام مشهد را در خود جای می‌دهد. در جاغرق بر روی رودخانه سدی بنا شده است تا از آب رودخانه برای مصارف شرب و کشاورزی استفاده کنند. حضور این سد، دریاچه‌ای مصنوعی را به وجود آورده است که زمینه را برای انواع تفریحات در این منطقه فراهم می‌کند.

تصور کنید که ترکیب مناطق زیبای کوهستانی، چشم‌اندازهای سرسبز و یک دریاچه مصنوعی چه محیط زیبایی را برای تفریحات خانوادگی فراهم می‌کند. در این مرکز می‌توانید انواع تفریحات مهیج و دوست‌داشتنی همانند تله‌سیژ، قایق‌سواری، بانجی جامپینگ، ماهی‌گیری در دریاچه مصنوعی، برج گردان، زیپ لاین و غیره را تجربه کنید. لازم به ذکر است که شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت‌های تخفیف همانند تخفیفان و نت‌برگ، مجموعه کامل تفریحات این مرکز را تهیه کنید. مرکز تفریحی چالیدره مکانی عالی برای تفریحات چند ساعته در مشهد محسوب می‌شود.

ساعت بازدید 24 ساعته
هزینه بازدید ورودی رایگان | بابت آیتم‌های مختلف باید هزینه جداگانه پرداخت شود.
آدرس مشهد، طرقبه، جاغرق، چالیدره

در این مقاله بازارهای سنتی تر مشهد به شما معرفی شد. در مشهد مراکز خرید و لوکس کم نیستند که در مقاله  مراکز خرید مشهد از الی گشت می توانید با آن آشنا شوید. اگر تجربه خرید در هریک از بازارهای نام برده شده را دارید نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید تا دیگر دوستداران اهالی سفر نیز با آن آشنا شوند و با آگاهی بیشتر بازار سنتی خود را در شهر مشهد انتخاب کنند.

جاهای دیدنی کیش

طرقبه مشهد

نمای کلی از طرقبه

طرقبه یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی مشهد محسوب می‌شود. این منطقه تفریحی و ییلاقی، در جنوب‌غرب مشهد و در فاصله 30‌کیلومتری از مرکز این شهر واقع شده است. آب‌وهوای طرقبه بی‌نظیر است و می‌توانید ساعت‌ها به تماشای جاذبه‌های طبیعی منطقه بنشینید. در اطراف روستای طرقبه، روستاهایی بکر با مناظر طبیعی خیره‌کننده همانند نغندر و جاغرق وجود دارند که بازدید از آن‌ها نیز خالی از لطف نخواهد بود. در طول جاده طرقبه، ده‌ها رستوران و کافه مختلف دوش‌به‌دوش هم فعالیت می‌کنند. اکثر این رستوران‌ها دارای فضای باز و آلاچیق هستند و میل‌کردن غذا در آن‌ها می‌تواند تفریحی بسیار خاطره‌انگیز باشد.

هزینه ورودی رایگان
بهترین زمان بازدید فصل بهار و تابستان
آدرس خراسان رضوی، ۱۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد

شاندیز مشهد

تصویری از شاندیز

همواره در کنار نام طرقبه، نام شاندیز نیز برده می‌شود. شاندیز و طرقبه را می‌توان دو رقیب دیرینه دانست. برخی از گردشگران، حضور در شاندیز را به طرقبه ترجیح می‌دهند و تنها دلیل آن‌ها هم شکم‌گردی است. در محدوده شاندیز مشهد، چندین و چند رستوران معروف و نامی حضور دارند و گردشگران نیز برای چشیدن طعم غذای آن‌ها، راهی شاندیز می‌شوند. البته این بدان معنا نیست که رستوران‌های طرقبه کیفیت مطلوبی ندارند؛ اما رستوران‌های شاندیز مشهور‌تر هستند. در منطقه شاندیز مشهد رستوران‌هایی همانند شایان و پدیده شاندیز حضور دارند که گردشگران را به‌سوی این منطقه می‌کشانند. لازم به ذکر است که حضور مجموعه تفریحی پدیده شاندیز نیز به تنهایی باعث جذب گردشگران شده است.

هزینه ورودی رایگان
هزینه بازدید رایگان
آدرس مشهد، شاندیز

پارک ملت

نمایی از بزرگ‌ترین فافار ایران در پارک ملت

پارک ملت مشهد یکی از زیباترین جاهای دیدنی مشهد به حساب می‌آید. این پارک در کنار پارک وکیل‌آباد مشهد، جزء ریه‌های تنفسی این شهر هستند. پارک ملت دارای بخش شهربازی و پارک جنگلی است. در بخش پارک جنگلی صدها درخت کهنسال و قطور را مشاهده خواهید کرد که به خانه‌ای گرم و نرم برای پرندگان پارک تبدیل شده‌اند. در فصل بهار درختان شکوفه می‌زنند و مناظری خیره‌کننده را به تصویر می‌کشند. پارک ملت در هر فصل به نوعی زیباست و می‌تواند گزینه مناسبی برای تفریحات خانوادگی و گردش کودکان باشد.

آدرس: مشهد، بزرگراه وکیل آباد، بلوار امامت

پارک ملی چهل بازه

تصویری از پارک ملی چهل بازه

پارک ملی چهل بازه مشهد با 400هکتار مساحت، یکی از مهم‌ترین و البته بزرگ‌ترین فضاهای سبز در تمام مشهد به حساب می‌آید. این پارک در بخش شمالی مشهد و بلوار امام علی واقع شده است. پارک چهل بازه بخش‌های متعددی دارد؛ اما هنوز هم بسیاری از قسمت‌های آن افتتاح نشده است. این پارک محیطی عالی و خانوادگی دارد و برای وقت‌گذرانی بهترین گزینه محسوب می‌شود. فضاسازی در پارک ملی چهل بازه به‌خوبی انجام شده است و هر آنچه که از امکانات تفریحی، خدماتی و رفاهی نیاز دارید را در محوطه پارک خواهید یافت.

روستای قزقان دره درگز | بهشتی دور‌افتاده در شمال شرق ایران
اینم بخون!
هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید 24 ساعته
آدرس مشهد، بلوار امام علی

هنر خاتم کاری

پارک پردیس قائم مشهد

تصویری از پارک پردیس قائم مشهد

پارک پردیس یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد به حساب می‌آید که طرف‌داران مخصوص به خود را دارد. این پارک جزء بوستان‌های تازه‌تأسیس مشهد است و 17هکتار وسعت دارد. در طراحی فضای سبز پارک پردیس قائم مشهد از تنوع گیاهی منحصر‌به‌فردی همانند اقاقیا چتری و عطری، سرو، درخت عرعر، صنوبر، درخت افرا، چنار، راش، کاج، کاتالیپا، ترون، انواع رز و گل ناز استفاده شده است. به همین خاطر می‌توان گفت که این پارک یکی از زیباترین پوشش‌های گیاهی را در تمام مشهد دارد. لازم به ذکر است که در پارک پردیس قائم انواع امکانات رفاهی و خدماتی من‌جمله آلاچیق، فضای بازی کودکان، فضا ورزشی، بوفه، چندین و چند آب‌نما و هر آنچه که نیاز دارید، تعبیه شده است.

هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید 24 ساعته
آدرس مشهد، بلوار طوس

پارک خورشید مشهد

نمایی از پارک خورشید مشهد

پارک خورشید یا همان پارک هاشمیه، یکی از باصفاترین جاهای دیدنی مشهد به حساب می‌آید. این پارک را بسیاری از مردم محلی، به بام مشهد نیز می‌شناسند. این پارک در مرتفع‌ترین قسمت مشهد و بر روی دامنه رشته‌کوه‌های بینالود قرار گرفته است. در این منطقه می‌توانید آب‌وهوای کوهستانی پاکی را تنفس کنید و از چشم‌انداز بی‌بدیل مشهد لذت ببرید. پارک خورشید مشهد به دو بخش مختلف تقسیم می‌شود. بخش اول مخصوص ورزش است و همان طور بکر و دست‌نخورده باقی مانده و در بخش دوم پارک انواع امکانات رفاهی و خدماتی تعبیه شده تا به مکانی مناسب برای تفریحات خانوادگی تبدیل شود.

هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید 24 ساعته
آدرس مشهد، بلوار هاشمیه، بام مشهد، پارک خورشید

هنر نقاشی

پارک میرزا کوچک خان جنگلی

تصویری از پارک میرزاکوچک خان جنگلی

پارک میرزا کوچک خان جنگلی با حدود 30هزار مترمربع مساحت، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی مشهد به حساب می‌آید. این پارک در نزدیکی خیابان 17 شهریور قرار گرفته است و به همین خاطر گردشگران بسیاری برای بازدید به این پارک می‌آیند. پارک میرزاکوچک خان مکانی مناسب برای تفریحات خانوادگی مردم محلی یا زائران است. در این پارک تمام امکانات رفاهی و خدماتی تعبیه شده است تا گردشگران در رفاه کامل باشند. در پارک میرزاکوچک خان می‌توانید از میز و صندلی، باربکیو، آلاچیق، سرویس‌بهداشتی و آبخوری استفاده کنید.

هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید 24 ساعته
آدرس مشهد، خیابان دانش شرقی

پارک امت مشهد

نمایی از پارک امت مشهد

پارک امت مشهد شاید از نظر ابعاد به‌مراتب کوچک‌تر از پارک‌های دیگر این شهر باشد؛ اما یک پارک محلی و باصفا به حساب می‌آید. این پارک در نزدیکی منطقه طلاب یا همان خیابان ایثار قرار دارد و پارک مناسبی برای استراحت زائران به شمار می‌آید. بورس فروش مانتو در خیابان ایثار است. پس اگر حین خرید خود احساس خستگی کردید یا به دنبال مکانی برای سرگرم‌کردن فرزند خود هستید، پارک امت برای شما گزینه مناسبی خواهد بود. در این پارک انواع امکانات مثل زمین بازی کودکان، سرویس‌بهداشتی و فضای سبز وجود دارد.

آ

هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید 24 ساعته
آدرس مشهد، خیابان طلاب

پارک حجاب مشهد

تصویری از پارک حجاب مشهد

پارک حجاب اولین پارک مختص بانوان در مشهد محسوب می‌شود. این پارک 12‌هکتار وسعت دارد و شامل بخش‌های متعددی است. در روزهای اول افتتاح این پارک، درختان آن بسیار کوچک بودند؛ اما این روزها پارک حجاب دارای فضای سبز زیبا و درختان قطور و سرسبزی است. بانوان بدون نیاز به رعایت حجاب، می‌توانند از امکانات این پارک استفاده کنید. به این ترتیب خانم‌ها نیز می‌توانند همانند آقایان بدون هیچ‌گونه محدودیتی، به انجام فعالیت‌های ورزشی بپردازند. در این پارک بخش‌های متعددی مثل زمین‌های ورزشی، پیست اسکیت، پیست دوچرخه و غیره وجود دارد.

هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید 24 ساعته
آدرس مشهد، بلوار هدایت

کیف سنتی

پارک بابا قدرت

نمایی از پارک بابا قدرت

پارک بابا قدرت در نزدیکی فرودگاه مشهد قرار گرفته است، به همین خاطر زائران این پارک را به‌عنوان یک کمپ می‌شناسند. پارک بابا قدرت حدود 20‌هکتار وسعت دارد و از سال 1380 در اختیار مردم قرار گرفته است. در این پارک انواع امکانات رفاهی و خدماتی مثل سرویس بهداشتی، شهربازی مخصوص کودکان، سالن همایش، محل برگزاری انواع جنگ و محل اتراق زائران تعبیه شده است. از‌این‌رو زائرانی که فقط با هدف زیارت امام رضا راهی مشهد می‌شوند و قصد اقامت طولانی ندارند، می‌توانند در این پارک  استراحت کنند تا زمان پرواز برگشت آن‌ها فرا برسد.

هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید 24 ساعته
آدرس مشهد، بلوار جمهوری

بوستان زیارت مشهد

نمایی از بوستان زیارت مشهد

بوستان و فرهنگ‌سرای زیارت یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد به حساب می‌آید که فاصله کمی تا حرم مطهر دارد. این بوستان، فرهنگ‌سرای زیارت را در خود جای داده است و مجموعاً 160هزار مترمربع وسعت دارد. در حقیقت باید گفت که این بوستان یک مکان فرهنگی محسوب می‌شود و معمولاً می‌توانید شاهد برگزاری مراسم مختلف در این پارک باشید. در این فرهنگ‌سرا برنامه‌های فرهنگی متعددی برگزار می‌شود و می‌توانید از سالن سینما، آمفی تئاتر و مسابقات دیجیتالی آن استفاده کنید.

هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید 24 ساعته
آدرس مشهد، بلوار وحدت

باغ گل‌های مشهد

نمایی از ورودی باغ گل‌های مشهد

در بلوار معلم مشهد، بوستانی با نام باغ گل‌ها به چشم می‌خورد که حدود 3هکتار وسعت دارد. از نظر ظاهری، شکل کلی این باغ شبیه به گل بنفشه طراحی شده است. در این باغ می‌توانید شاهد حضور گل‌های فصلی متعدد همانند باغ گل رز، باغ گیاهان دارویی، باغ صخره‌ای، باغ گیاهان پیازی و غیره باشید. علاوه بر باغ گل‌های فصلی، در بخش‌های دیگر باغ گل مشهد، گونه‌های گیاهی حضور دارند که با شرایط آب‌وهوایی اقلیم خشک منطقه سازگاری دارند. این بوستان را به جرأت می‌توان یکی از زیباترین بوستان‌های تمام مشهد دانست. زمانی که وارد باغ گل مشهد می‌شوید، بوی عطر گل در مشام شما می‌پیچد و می‌توانید از مناظر رنگارنگ لذت ببرید. لازم به ذکر است که در این پارک امکاناتی همانند محوطه بازی کودکان، محوطه تئاتر، سرویس‌بهداشتی، نمازخانه و بوفه نیز تعبیه شده است.

هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید 24 ساعته
آدرس مشهد، بلوار معلم، بین معلم 71 و 73

پارک جنگلی بهمن طرقبه

تصویری از پارک جنگلی بهمن طرقبه

با وجود آنکه منطقه طرقبه مشهد به‌نوبه خود دارای جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری است؛ اما چند پارک جنگلی کوهستانی، از ‌جمله پارک جنگلی بهمن طرقبه را نیز در خود جای می‌دهد. این پارک جزء جاهای دیدنی مشهد به حساب می‌آید و نوعی تفرجگاه ییلاقی است. این پارک مجموعاً دارای ۸هزا رو 500 مترمربع مساحت است و امکانات متعددی همانند رستوران، آشپزخانه، سالن اجتماعات، نیمکت کجاوه‌ای، بوفه، فروشگاه، محوطه مخصوص بازی کودکان، سرویس‌بهداشتی، نمازخانه و آبخوری در آن تعبیه شده است. فضای این پارک کاملاً خانوادگی است و انتظامات بر رفت‌وآمد آن نظارت دارد.

مراسم شب یلدا در سرزمین آرش کمانگیر و رستم دستان
اینم بخون!

بوستان بسیج مشهد

تصویری از بوستان بسیج مشهد

جالب است بدانید که بوستان بسیج مشهد، یکی از مجهزترین پارک‌های تمام این شهر به حساب می‌آید. در این بوستان می‌توانید شاهد انواع امکانات و تجهیزات مخصوص کودکان و حتی بزرگ‌سالان نیز باشید. فضاسازی بوستان بسیج را به‌دقت انجام داده‌اند و در این پارک می‌توانید از گیاهان خوش‌سیمایی همانند اقاقیا، افرا، زیستون، کاخ و سرو دیدن کنید. این بوستان دارای 16هکتار وسعت است و یکی از پارک‌های بزرگ مشهد به شمار می‌آید. در این پارک می‌توانید از انواع امکانات ورزشی، مذهبی، خدماتی و رفاهی استفاده کنید.

آدرس: شمال‌شرق شهر مشهد، حاشیه صد متری، بین پل فجر و تقاطع گلشهر

پارک جنگلی طرق

پارک جنگلی طرق

پارک جنگلی طرق در بین زائران و مسافران شهرت بسیاری دارد. این پارک یکی از بزرگ‌ترین اماکن تفریحی محسوب می‌شود که خدمات اسکان و گردشگری را به مسافران و زائران مشهد ارائه می‌دهد. پارک جنگلی طرق در بخش جنوبی شهر مشهد واقع شده است. بد نیست بدانید که پارک جنگلی طرق مشهد ظرفیت 4هزار چادر را دارد و مکانی مناسب و امن برای اتراق به شمار می‌آید. علاوه‌بر فضای مخصوص کمپ‌زدن، در محوطه پارک برای اسکان مسافران 280 کلبه چوبی وجود دارد. به‌سبب آنکه مسافران در این پارک اسکان دارند، انواع امکانات رفاهی و خدماتی مانند سرویس‌بهداشتی، بوفه، فروشگاه، سکوی مناسب چادر‌زدن، انتظامات و زمین بازی کودکان در این پارک تعبیه شده است.

آدرس: مشهد، جاده شهید کلانتری، بین شهرک سیدی و ابوذر

پارک طبیعی هفت حوض

نمایی از پارک طبیعی هفت حوض

پارک طبیعی هفت حوض یکی از زیباترین جاهای دیدنی مشهد محسوب می‌شود. این پارک که در 7کیلومتری مشهد قرار دارد، به حوضچه‌های طبیعی عمیق و سنگی خود شهرت پیدا کرده است. پارک طبیعی هفت حوض مجموعاً با 570هکتار وسعت، یکی از محبوب‌ترین اماکن تفریحی در مشهد به حساب می‌آید. جالب است بدانید بخش عمده سنگ‌های این منطقه را آهک تشکیل می‌دهد. به همین خاطر در مدت طولانی و بر اثر فرسایش آب، حوضچه‌هایی طبیعی و زیبا به وجود آمده‌اند. تعداد این حوضچه‌ها به 7 عدد می‌رسد و به همین خاطر است که آن را با نام پارک طبیعی هفت حوض می‌شناسند. دسترسی به این پارک کمی دشوار است و باید در مسیری با شیب تند پیاده‌روی کنید. در ضمن اگر به صخره‌نوردی و کوه‌پیمایی علاقه‌مند هستید، می‌توانید برای دسترسی از مسیرهای ناهموار استفاده کنید.

آدرس: مشهد، 7‌کیلومتری مشهد، منطقه کوه‌های خلج

باغ گیاه شناسی مشهد

نمایی از طبیعت باغ گیاه شناسی مشهد

انسان در طبیعت زاده شده است و با طبیعت آرامش پیدا می‌کند. همه ما ذاتاً به گل‌و‌گیاه علاقه‌مند هستیم. گیاهان به ما سرسبزی و نشاط را هدیه می‌دهند و چشم ما را با رنگ‌های زیبا آشنا می‌کنند. اگر شما نیز به تماشای گل‌و‌گیاه علاقه‌مند هستید، بهتر است حتماً از باغ گیاه شناسی مشهد دیدن کنید. این باغ گیاه‌شناسی انواع گونه‌های کوچک و بزرگ گل‌و‌گیاه را در خود جای می‌دهد و یک کلکسیون بی‌بدیل از گل‌های بومی منطقه خراسان به وجود آورده است. برخی از گیاهان و گل‌های این باغ به‌صورت فصلی رشد می‌کنند. از‌این‌رو بازدید از این باغ زیبا در هر فصل می‌تواند متفاوت باشد؛ اما بی‌تردید فصل بهار و اردیبهشت ماه بهترین زمان بازدید از باغ‌ گیاه‌شناسی مشهد محسوب می‌شود.

هزینه ورودی متغیر
ساعت بازدید از 8:00 تا 23:00
شماره تماس 05133495003
آدرس مشهد، بلوار جمهوری، حد فاصل چهارراه مقدم و پل غدیر

ییلاق کلات نادری

تصویری از ییلاق کلات نادری

در نزدیکی شمال مشهد، شهری با نام کلات نادری وجود دارد. این شهر زادگاه نادرشاه افشار است و آثار تاریخی و باستانی بسیاری در آن وجود دارد؛ اما هدف ما از معرفی کلات نادری، بخش تاریخی آن نیست. در این منطقه ییلاقی، جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری همانند آبشارهای قره‌سو و آبشار ارتکند قرار دارد. اگر کمی اهل ماجراجویی باشید، می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی متعدد ییلاق کلات نادری دیدن کنید و خاطرات فراموش‌نشدنی را به یادگار ببرید.

آدرس: مشهد، کلات نادری

جاده چناران

پیست اسکی شیرباد

جاده چناران یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد به حساب می‌آید که کمی از بافت شهری فاصله دارد. اگر قصد بازدید از آرامگاه فردوسی را دارید و راهی شهر توس می‌شوید، بهتر است سری به روستاهای اطراف همانند گلبهار نیز بزنید. در حوالی جاده چناران می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر و زیبایی همانند آبشار آبقده، چشمه گیلاس، دره اجنه، چشمه سبز، گلمکان و پیست اسکی شیرباد دیدن کنید. این مناطق دارای طبیعتی بکر هستند که کمتر گردشگری از آن دیدن کرده است. پس برای یک تجربه منحصر‌به‌فرد و خاص، سری به روستاهای ییلاقی جاده چناران بزنید.

آدرس: مشهد، جاده چناران

جاذبه های مذهبی مشهد

حرم مطهر امام رضا

تصویری از حرم امام رضا(ع)

حرم امام رضا یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری در مشهد به حساب می‌آید. از گذشته تا به امروز بسیاری از شیعیان برای زیارت عازم حرم مطهر می‌شوند. برخی افراد در سفر به مشهد تنها به زیارت امام رضا می‌روند و مجدد به شهر خود باز می‌گردند. حرم مطهر همه‌ساله میزبان میلیون‌ها زائر از سراسر دنیا است. زمانی که وارد حرم مطهر می‌شوید و چشمتان به گنبد طلایی‌رنگ این حضرت می‌افتد، تمام دل‌تنگی‌های خود را فراموش خواهید کرد و احساس می‌کنید که در خانه خود حضور دارید. حرم امام رضا فقط یک جاذبه گردشگری ساده در مشهد نیست و باید بارها و بارها از آن دیدن کرد.

مسجد گوهرشاد

تصویری از مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد را می‌توان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی مشهد دانست. این مسجد در فاصله کمی از حرم مطهر قرار دارد و قدمت آن به دوران تیموری باز می‌گردد. گنبد مسجد گوهرشاد 41‌متر است و هر مناره آن 43‌متر ارتفاع دارد. بهتر است در بازدید خود از مسجد گوهرشاد حتماً از ایوان مقصوره و تابلوهایی که از دوران تیموری به‌جای مانده‌اند، دیدن کنید. علاوه بر زیبایی ظاهری، این مسجد مکانی مقدس محسوب می‌شود و به‌لحاظ هم‌جواری با حرم مطهر، بسیاری از زائران به آن سر می‌زنند.

آدرس: مشهد، جنوب حرم مطهر

آرامگاه پیر پالاندوز

نمایی از آرامگاه پیر پالاندوز

محمد عارف عباسی یا همان پیر پالاندوز، یکی از دراویش مشهدی بود. او در کارنده خراسان به دنیا آمد و تمام مدت عمر خود را در شهر مشهد زندگی کرد و نهایتاً در همین شهر دیده از جهان فرو بست. او در طول زندگی خود، به مراحل مختلف سلوک رسید و پیکر وی در نزدیکی حرم امام رضا به خاک سپرده شد. جالب است بدانید که قدمت این آرامگاه به دوران صفویه باز می‌گردد و هنوز هم ظاهری زیبا دارد. آرامگاه پیرپالاندوز دارای گنبدی پیازی شکل است که از رنگ‌ لاجوردی برای کاشی‌کاری آن استفاده کرده‌اند. ظاهر این آرامگاه بسیار آرامش‌بخش است و اغلب زائران حرم به این آرامگاه نیز سری می‌زنند.

سوغات قوچان | خوش رنگ، خوش طعم و خوشمزه
اینم بخون!
آدرس: مشهد، ضلع جنوب‌شرقی حرم مطهر

گنبد سبز مشهد

تصویری از گنبد سبز مشهد

گنبد سبز مشهد یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد به حساب می‌آید که در نزدیکی حرم امام رضا قرار دارد. در فاصله 10‌دقیقه‌ای از حرم، آرامگاهی با گنبدی فیروزه‌ای رنگ به چشم می‌خورد که در مرکز یک میدان قرار دارد. این گنبد، آرامگاه عارفی با نام محمد مومن عارف استرآبادی است. او یکی از عرفای قدیمی است که پیکرش را در مشهد به خاک سپرده‌اند. ساختمان اصلی این آرامگاهگنبد هشت ضلع دارد که به گنبدی فیروزه‌ای رنگ ختم می‌شوند. قدمت این گنبد به دوران صفویه و سال 904 هجری قمری باز می‌گردد. زمانی که از این گنبد دیدن کنید متوجه می‌شوید که به‌هیچ‌وجه سبز نیست و ظاهری آبی‌رنگ دارد؛ اما به این نام شهرت گرفته است.

آدرس: مشهد، میدان گنبد سبز

مسجد 72 تن

تصویری از مسجد 72 تن

در مجاورت بزرگراه شهید چراغی، مسجدی با نام مسجد 72 تن مشهد وجود دارد. هنوز هم درباره اینکه مسجد 72 تن را چه کسی و به چه هدفی ساخته است، روایت‌های مختلفی وجود دارد. برخی بر این باور هستند که خواجه نظام الملک این مسجد را بنا کرده است. بر اساس روایات تاریخی، این مسجد در ابتدا مسجد نوغان نام داشت و پس از مدتی به مسجد 72 تن تغییر نام پیدا کرد. برخی دیگر چنین تصور می‌کنند که این مسجد، مسجد سنی‌های مشهد است و در سال 885 هجری قمری بنا شده. عده‌ای دیگر نیز چنین روایت می‌کنند که این مسجد در حقیقت آرامگاه امیر غیاث الدین شاه ملک تیموری است. از تمامی این روایات تاریخی که بگذریم، باید بگوییم که این مسجد یکی از جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌آید که بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود.

آدرس: مشهد، خیابان خسروی

کلیسای مسروپ مقدس

تصویری از کلیسا مسروپ

قرار نیست که جاهای دیدنی مذهبی مشهد فقط در ارتباط با دین اسلام باشند. کلیسای مسروپ مقدس یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد به حساب می‌آید که اکثر مردم آن را با نام کلیسای مریم مقدس می‌شناسند. این کلیسا در خیابان امام خمینی مشهد واقع شده است. کلیسای مسروپ قدمت بسیاری ندارد و در سال 1941 و در دوران جنگ جهانی، به دست ارامنه ساکن مشهد ساخته شده است. این کلیسا فقط 300 مترمربع مساحت دارد و با دو گنبد مخروطی کوچک، از دور نیز می‌توان آن را تشخیص داد. این کلیسا هنوز هم کاربری مذهبی دارد و ارامنه عزیز ساکن مشهد، در آن مراسم مذهبی خود را اجرا می‌کنند.

آدرس: مشهد، خیابان امام خمینی، میدان 10 دی

آرامگاه خواجه مراد

تصویری از آرامگاه خواجه مراد

آرامگاه خواجه مراد یکی از جاهای دیدنی مشهد در خلج است. این آرامگاه حتی برای بسیاری از مردم محلی مشهد نیز هنوز ناشناخته است و تنها مردم محلی خلج آن را می‌شناسند. خلج یک منطقه ییلاقی و خوش‌آب‌وهوا است که مردم محلی آن را برای تفریح و اتراق انتخاب می‌کنند. در همین منطقه، آرامگاهی ساده و بی‌آلایش وجود دارد که آن را به خواجه مراد نسبت می‌دهند. روایات متفاوتی درباره شخصیت خواجه مراد بیان می‌شود؛ اما بیشتر مردم بر این باور هستند که خواجه مراد یکی از یاران امام رضا بوده است. آرامگاه خواجه مراد در ارتفاعات رشته‌کوه‌های بینالود و در مسیر جاده فیرمان واقع شده است. برای دسترسی به این آرامگاه باید از مسیرهای کوهستانی و ییلاقی عبور کنید.

آدرس: مشهد، خلج، جاده مشهد به فریمان، 12‌کیلومتری شرق مشهد

امامزاده یاسر و ناصر

امامزاده یاسر و ناصر

در مسیر مشهد به طرقبه که حرکت کنید، تابلوی راهنمای امامزاده یاسر و ناصر را می‌بینید. این دو امامزاده در یک بقعه در روستای گلستان، درست در 5کیلومتری شهر مشهد قرار دارد. معمولاً بیشتر زائران این دو امامزاده را اعراب تشکیل می‌دهند. مردم محلی کشور عراق، ارادت خاصی به این دو امامزاده دارند. در ایام سوگواری محرم و صفر، گروه کثیری از اعراب خلیج فارس برای ادای نذر و عزاداری به این مکان مراجعه می‌کنند. این امامزاده در اکثر مواقع سال بسیار شلوغ است. اگر ازدحام جمعیت شما را خسته و آزرده‌خاطر می‌کند، در روزهای عادی سال و طرف صبح به دیدن امامزاده بروید.

جاذبه های فرهنگی مشهد

موزه آستان قدس رضوی

تصویری از موزه آستان قدس رضوی

موزه آستان قدس رضوی در نزدیکی حرم مطهر امام رضا قرار دارد. این موزه دارای بخش‌های متعددی همانند بخش قرآن، استاد فرشچیان، هدایای رهبری، موزه فرش، موزه تمبر، موزه مردم‌شناسی، گنجینه اسکناس، موزه سکه، موزه هنرهای تجسمی، موزه آبزیان و موزه نجوم است. بازدید از این موزه تنوع بسیاری دارد و می‌تواند چند ساعتی شما را سرگرم کند.

هزینه بازدید 5هزار تومان
ساعت بازدید 8 صبح تا 17 عصر
آدرس مشهد، حرم مطهر امام رضا، صحن کوثر

موزه نادری مشهد

آرامگاه نادرشاه افشار

موزه نادری یا همان باغ نادری، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی مشهد به حساب می‌آید. این باغ مساحت بزرگی دارد و پیکر نادرشاه افشار، پادشاه مقتدر ایرانی را در آغوش کشیده است. آرامگاه نادر از ابتدا در این محل نبوده است. جالب است بدانید که قوام السلطنه، در سال 1296 هجری قمری، بقایای جسد نادرشاه افشار را از تهران به این باغ منتقل کرد. در ابتدا نیز نادرشاه چنین وصیت کرده بود که پیکر او را در کلات نادری به خاک بسپارند؛ اما پیش از اتمام عمارت خورشید، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد. در حال حاضر در این باغ، علاوه بر آرامگاه نادر، موزه‌ای با نام موزه نادری نیز وجود دارد. در این موزه از آثار تاریخی که به دوران افشار و صفویه تعلق دارند، نگهداری می‌شود. بازدید از این باغ و موزه در سفرتان به مشهد می‌تواند خاطره‌ای شیرین باشد.

هزینه بازدید 5 هزار تومان
ساعت بازدید همه روزه از ساعت 8 تا 17
آدرس مشهد، خیابان شیرازی، چهارراه شهدا، آرامگاه نادر شاه افشار

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی

پیکر حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر گران‌قدر ایرانی، در شهر توس و در نزدیکی شهر مشهد به خاک سپرده شده است. تقریباً می‌توان گفت که بخش بزرگی از زبان فارسی که امروز به آن صحبت می‌کنیم را مدیون این شاعر بزرگ هستیم. فردوسی در روستای پاژ مشهد چشم به جهان گشود و در شهر توس دیده از جهان فروبست. به پاس تمام زحماتی که این شاعر گران‌قدر در طول عمر خود برای فرهنگ و ادبیات زبان فارسی کشید، آرامگاهی زیبا و درخور در شهر توس مشهد بنا شده است. توس حدود 30‌کیلومتر از مشهد فاصله دارد و در حدود 30‌دقیقه با وسیله نقلیه شخصی می‌توانید خودتان را به آرامگاه فردوسی برسانید. لازم به ذکر است که موزه توس نیز در محوطه آرامگاه فردوسی قرار دارد و یکی از زیباترین موزه‌های فرهنگی مشهد به حساب می‌آید.

آب گرم شاهان گرماب فریمان | داروخانه طبیعی
اینم بخون!
هزینه ورودی 5,000 تومان
ساعت بازدید از 9:00 تا 17:00
شماره تماس 05132663825
آدرس مشهد، شهر توس، انتهای بلوار بهارستان

آرامگاه شجریان

نمایی از آرامگاه شجریان

متأسفانه در سال 1399، هنرمندان بسیاری را از دست دادیم. وفات استاد شجریان، آسیب جبران‌ناپذیری را به هنر ایران وارد کرد. با فوت این استاد گران‌قدر، یک خلأ همیشگی در موسیقی ایران احساس خواهد شد. استاد شجریان چنین وصیت کرده بود که پس از مرگ، پیکر او را در نزدیکی حکیم ابوالقاسم فردوسی و شهر طوس به خاک بسپارند. به همین خاطر پیکر بی‌جان استاد شجریان را در نزدیکی آرامگاه فردوسی به خاک سپردند.

آدرس: مشهد، طوس، آرامگاه فردوسی

موزه بزرگ خراسان

تصویری از موزه بزرگ خراسان

در پارک زیبای کوهسنگی و در حاشیه بلوار اصلی، ساختمانی مدرن و 12طبقه به چشم می‌خورد که دو طبقه از آن به موزه بزرگ خراسان تعلق دارد. در این موزه از آثار تاریخی به‌دست‌آمده از حفاری‌های انجام شده در نزدیکی مشهد نگهداری می‌شود. موزه بزرگ خراسان در سال 1393 افتتاح شده است و بازدید از آن می‌تواند چند ساعتی شما را سرگرم کند. در بخش‌های دیگر این ساختمان نیز می‌توانید از کتابخانه، بخش هنری، آزمایشگاه، کارگاه مرمت، بخش ماکت‌ها و غیره دیدن کنید.

هزینه ورودی 5 هزار تومان
ساعت بازدید ۸ صبح تا ۵ عصر
آدرس مشهد، بلوار کوهسنگی، بوستان کوهسنگی

موزه آیین‌های پهلوانی

تصویری از موزه آیین‌های پهلوانی مشهد

موزه آیین‌های پهلوانی یا همان موزه شه لافتی مشهد یکی از موزه‌های منحصر‌به‌فرد مشهد است که نمی‌توانید در هیچ جای دیگر ایران مثال آن را بیابید. این موزه با سرمایه شخصی یکی از پهلوانان معروف ایران، به نام مرشد علی اکبر قاسمی یا همان پهلوان رستم تأسیس شده است. در این موزه می‌توانید با ورزش باستانی ایرانی بیشتر آشنا شوید.

هزینه بازدید 5هزار تومان
ساعت بازدید روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر
آدرس سه‌راه فردوسی، بلوار شاهنامه، مسیر آرامگاه فردوسی

میل رادکان

میل رادکان چناران مشهد

یکی از آثار  ارزشمند دانشمند بزرگ ایرانی، خواجه نصیر الدین توسی، در ۷۴کیلومتری مشهد قد علم کرده است. این بنای مخروطی زیبا حدود 26 کیلومتر تا چناران فاصله دارد. در سال‌های دور از این بنا برای تعیین فصل‌ها و تنظیم سال کبیسه استفاده می‌شده است. نمای بیرونی این برج مخروطی، دوازده ظلع دارد که نمادی از ۱۲ ماه سال است. دو در در محل طلوع یلدا یا همان اولین روز زمستان و غروب اولین روز تابستان در این برج تعبیه شده است. هرچند دانشمندان مختلفی در ظرافت این برج تحقیق و پژوهش کرده‌اند؛ اما فقط بخشی از علوم و اسرار پنهان در این مکان کشف شده است.

جاذبه های تفریحی مشهد

سرزمین موج ‌های آبی

تصویری از سرزمین موج ‌های آبی

سرزمین موج های آبی مشهد یکی از مهیج‌ترین جاهای دیدنی مشهد به حساب می‌آید. افتتاح این شهربازی آبی باعث شد تا بسیاری از گردشگران فقط برای حضور در آن عازم مشهد شوند. در این شهربازی آبی بزرگ، امکان استفاده از انواع بازی‌ها و سرسره‌های آبی متعدد وجود دارد. در این مجموعه آدرنالین خون شما به بیشترین حد خود می‌رسد و تفریحاتی را تجربه خواهید کرد که باعث می‌شوند از هیجان فریاد بکشید! سرزمین موج های آبی مشهد یک مجموعه عالی برای چندین ساعت تفریح و وقت‌گذرانی محسوب می‌شود. با وجود آنکه این مجموعه بهترین تفریح تابستانی مشهد به حساب می‌آید؛ اما بازدید از آن در زمستان نیز خالی از لطف نخواهد بود. این مکان هیجان‌انگیز یکی از دلایل اصلی سفرهای گروهی و خرید بلیط قطار مشهد به‌حساب می‌آید.

هزینه ورودی 70هزار تومان
ساعت دسترسی همه روزه ساعت 11 صبح تا ۱۱ شب
آدرس مشهد، شهرک غرب، بلوار اندیشه، بزرگراه امام علی، نبش اندیشه 81

بوستان مینیاتوری مشهد

ماکت پل خواجو در پارک مینیاتوری مشهد

چندین و چند پارک مینیاتوری در شهرهای مختلف دنیا از ‌جمله تهران و تبریز خودمان وجود دارد. هدف از ایجاد پارک‌های مینیاتوری، ساخت یک محیط تفریحی برای آشنایی بیشتر بازدیدکنندگان با آثار تاریخی شهرهای مختلف است. در این پارک‌ها، بسیاری از آثار تاریخی و فرهنگی شهرهای مختلف به‌صورت کوچک و مینیاتوری طراحی شده‌اند. به این ترتیب زمانی که وارد این بوستان می‌شوید، احساس می‌کنید که وارد دنیای گالیور شده‌اید و هر آنچه که می‌بینید، کوچک شده است! بازدید از این پارک می‌تواند بسیار جذاب و سرگرم‌کننده باشد.

هزینه ورودی 10,000 تومان
ساعت بازدید از 8:00 تا 22:30
شماره تماس 05135244220
آدرس مشهد،بزرگراه میثاق، بلوار سجادیه، بوستان مینیاتوری

شهربازی ملت

تصویری از شهربازی ملت

در دل بوستان ملت که یکی از پارک‌های مشهد به حساب می‌آید، شهربازی بسیار مهیج با وسایل بازی متنوع وجود دارد. در این شهربازی چرخ‌وفلک بسیار بزرگی را خواهید دید که جالب است بدانید مرتفع‌ترین چرخ‌وفلک در تمام خاورمیانه محسوب می‌شود. زمانی که چرخ‌وفلک به بالاترین نقطه برسد، تمام مشهد را زیر پای خود خواهید دید. علاوه‌بر چرخ‌وفلک، چندین و چند وسیله بازی مهیج دیگر نیز در این شهربازی وجود دارند که همگی جذاب و هیجان‌انگیز هستند. همین شهربازی باعث می‌شود تا افراد زیادی که ساکن شهرهای اطراف مشهد هستند، آخرهفته‌ها یا تعطیلات با وسیله نقلیه شخصی یا خرید بلیط اتوبوس مشهد به این شهر سفر کنند تا لحظاتی خوش را در این مکان برای خود بسازند.

هزینه ورودی پارک رایگان
هزینه ورودی شهربازی به‌صورت فصلی، متغیر
ساعت بازدید پارک 24ساعته
ساعت بازدید شهربازی از 16:00 تا 01:00
شماره تماس 05136048679
آدرس مشهد، بزرگراه وکیل آباد، بلوار امامت

کارالند مشهد

نمایی از کارالند مشهد

کارالند مشهد یکی از اماکن تفریحی و جزء جاهای دیدنی مشهد به حساب می‌آید. این مرکز تفریحی برای کودکان 3 تا 12 سال تعبیه شده است. هر فرد از زمان تولد دارای استعداد خاصی است و این استعداد باید کشف و شکوفا شود. کارالند این موقعیت را برای فرزندان شما فراهم می‌کند تا مشاغل مختلف را تجربه کنند و استعداد خود را بیابند. این مرکز تفریحی برای کودکان بسیار مهیج و سرگرم‌کننده است.

هزینه ورودی شروع از 48هزار تومان
ساعت بازدید 8 صبح تا ۵ عصر
آدرس مشهد، بلوار هفت تیر، طبقه سوم برج تجاری آرمیتاژ

هلیوم پارک مشهد

نمایی از هلیوم پارک مشهد

هلیوم پارک اولین پارک پرشی در ایران محسوب می‌شود که یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی مشهد است. این پارک یکی از تفریحات جدیدی است که به مجموعه جاذبه‌های گردشگری مشهد اضافه شده است. هلیوم پارک 2 سالن هزار و 500متری دارد که در طبقات چهارم و پنجم برج مروارید گوهر مشهد واقع شده‌اند. جالب است بدانید که هلیوم پارک دارای آیتم‌های مختلفی همانند فری جامپینگ، نینجا کورس، ژیمناستیک، صخره‌نوردی، والیبال ترامپولین، بسکتبال ترامپولین، ایربک، فایتینگ، کیک‌بال، فوتبال حبابی، بیلیارد با پا، دوج بال و غیره است. این مجموعه برای کودکان و بزرگسالان یک تفریح عالی و مهیج محسوب می‌شود.

هزینه ورودی 10هزار تومان مبلغ ورودی | برای هر آیتم باید هزینه جداگانه بپردازید.
ساعت دسترسی 8 صبح تا ۵ عصر
آدرس مشهد، بلوار جانباز، برج مروارید
روستای دررود نیشابور | آبادی که صدای آبشار می‌دهد
اینم بخون!

پارک علمی پرفسور بازیما

پارک علمی پروفسور بازیما

اگر به منطقه گردشگری سپاد رفتید، به مجتمع تجاری و گردشگری وصال هم سری بزنید. در طبقه چهارم مجتمع وصال، پارک علمی پروفسور بازیما قرار دارد. برای ورود به این پارک باید صبور باشید. فرصتی لازم است که بازدیدکنندگان به حد نصاب برسند. راهنمای گروه از ابتدای راه تا انتها شما را همراهی خواهد کرد. وی در این سفر، شما را سوار ماشین زمان می‌کند. در این راه از ابتدای خلقت جهان گرفته تا پیدایش زمین و سیارات دیگر، حضور دایناسورها بر این کره خاکی و انسان‌های غارنشین تا پیشرفته‌ترین تمدن‌های بشر را برایتان به تصویر خواهد کشید.

در بخشی از این پارک، با دهان انسان مواجه می‌شوید. این یعنی که قرار است با یک اردوی علمی جذاب مربوط به اندام داخلی انسان روبه‌رو شوید. اگر کودک خردسال یا افراد سالخورده با شما هستند، قید این اردو را بزنید؛ زیرا به‌طور عادی دو تا سه ساعت زمان لازم است که به پایان سفر خود برسید.

پیست اسکیت روی یخ مشهد

تصویری از پیست اسکیت روی یخ مشهد

پیست اسکیت مشهد یکی از بخش‌های مرکز خرید پدیده شاندیز محسوب می‌شود. این پیست با مساحت حدود هزار و 600 مترمربع توسط یک شرکت هلندی طراحی شده است و تمام استانداردهای روز اروپا را در آن مد نظر قرار داده‌اند. جالب است بدانید که پیست اسکیت روی یخ مشهد، اولین پیست اسکیت روی یخ یا همان پاتیناژ در تمام ایران به حساب می‌آید. لازم به ذکر است که کودکان و بزرگ‌سالان می‌توانند از این پیست اسکیت جذاب استفاده کنند.

هزینه ورودی 15هزار تومان
ساعت دسترسی 8 صبح تا ۸ شب
آدرس شاندیز مشهد، شهر رویایی پدیده شاندیز، بلوک پنجم مرکز تعطیلات سرگرمی

پاراموتور شاندیز

نمایی از پاراموتور شاندیز

پاراموتور شاندیز یک تجربه عالی و هیجان‌انگیز در مشهد محسوب می‌شود. اگر اهل ماجراجویی و افزایش سطح آدرنالین خونتان هستید، پاراموتور شاندیز برای شما بهترین گزینه خواهد بود. با پاراموتور شما می‌توانید سوار پاراگلایدر شوید و از ارتفاعات شاندیز به‌سمت مشهد در هوا شناور شوید. در این تجربه پرواز، خلبان این وسیله شما را همراهی خواهد کرد و لازم نیست که مهارت خاصی داشته باشید. تمام نکات ایمنی در این پرواز رعایت می‌شود؛ اما باز هم اگر ترس از ارتفاع دارید، بهتر است از سایر تفریحات مشهد استفاده کنید!

هزینه ورودی 100 هزار تومان
ساعت دسترسی 8 صبح تا 4 بعد از ظهر
آدرس شاندیز مشهد، میدان ولیعصر شاندیز

جاذبه‌های تاریخی مشهد

حمام مهدی قلی بیک

تصویری از نقاشی های سقفی حمام مهدی قلی بیک یا موزه مردم‌شناسی مشهد

حمام مهدی قلی بیک یکی از زیباترین جاهای دیدنی مشهد به حساب می‌آید. این حمام یکی از بزرگ‌ترین حمام‌های تاریخی مشهد است که قدمت آن به دوران صفویه باز می‌گردد. در گذشته دور این حمام را با نام حمام شاه یا حمام رضوی نیز می‌شناختند. این حمام سقفی بزرگ دارد که به‌خوبی آن را تزئین کرده‌اند. از نظر معماری، این حمام یک نمونه عالی از معماری سنتی ایرانی است. زمانی که وارد حمام مهدی قلی بیک می‌شوید، در همان ابتدا مات و مبهوت زیبایی گچ‌بری‌های سقف و نقاشی‌های روی آن خواهید شد. البته لازم به ذکر است که این حمام را بارها و بارها در طول تاریخ بازسازی کرده‌اند.

حمام مهدی قلی بیک مجموعاً با 2هزار مترمربع مساحت، در مقایسه با سایر حمام‌های عمومی، حمامی بسیار بزرگ به حساب می‌آمد. این حمام دارای بخش‌های مختلفی همانند خزینه، تون، چال، نظافت‌خانه و حوض است. در ساخت این حمام از مصالح مقاوم به آب همانند ساروج، فلز، کاشی، آهک و شیشه استفاده شده است. این حمام را امروزه به موزه مردم‌شناسی مشهد تبدیل کرده‌اند تا گردشگران بتوانند درباره فرهنگ مردم مشهد به شناخت کافی دست پیدا کنند.

هزینه ورودی 2 هزار تومان
ساعت بازدید 8 صبح تا 12:30 ظهر
آدرس حرم امام رضا، کنار خروجی ضلع غربی صحن جامع رضوی

بقعه هارونیه

نمای روبه‌رو و پشت سر گنبد هارونیه

بقعه هارونیه یکی از جاهای دیدنی مشهد به حساب می‌آید که در چند قدمی آرامگاه فردوسی قرار دارد. عده‌ای بر این باور هستند که بقعه هارونیه همان زندان هارون الرشید است و برخی دیگر معتقد هستند که هارونیه خانقاه وی بوده و حتی برخی چنین روایت می‌کنند که بقعه هارونیه محل دفن امام محمد غزالی است. به هر صورت با وجود روایات تاریخی مختلف که درباره بقعه هارونیه بیان می‌شود، این بنا از نظر معماری و قدمت تاریخی یک جاذبه‌ گردشگری مهم مشهد به حساب می‌آید. در ساخت این بقعه از معماری ایرانی اسلامی استفاده شده است و خوشبختانه هنوز هم می‌توان جزئیات آن را به‌خوبی تشخیص داد.

هزینه ورودی 4هزار تومان
ساعت بازدید 8 صبح تا تا ۴:30 عصر
آدرس مشهد، بزرگراه قوچان به مشهد،‌ سه راه فردوسی، حاشیه بلوار شاهنامه، نرسیده به آرامگاه فردوسی، بقعه هارونیه

میل اخنگان

تصویری از میل اخنگان

میل اخنگان سازه‌ای زیبا و تاریخی است که در 22‌کیلومتری مشهد قرار دارد. این سازه جزء جاهای دیدنی مشهد به حساب می‌آید و قدمت آن به سده ششم هجری باز می‌گردد. جالب است بدانید که مردم محلی این محدوده، به برج، «میل» می‌گویند و دلیل نام‌گذاری این سازه هم همین است. میل اخنگان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است؛ اما هنوز اطلاعات و روایات تاریخی بسیاری درباره آن وجود ندارد. برخی افراد تصور می‌کنند که در زیر این برج فردی مدفون شده است؛ اما درباره هویت او اطلاعاتی در دست نیست. نمای بیرونی این برج با آجر و به‌شکل لانه‌زنبوری تزئین شده است و برای تزئین از کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای استفاده کرده‌اند. بازدید از این میل می‌تواند تجربه منحصر‌به‌فردی در سفر به مشهد باشد.

آدرس: ۲۲‌کیلومتری، مشهد، ۱۰‌کیلومتری از شرق شهر تابران توس، نزدیکی روستای اخنگان

مدرسه عباسقلی خان

تصویری از مدرسه عباسقلی خان

دوران صفوی را می‌توان یکی از دوران‌های اوج امپراتوری ایران دانست. هنوز هم می‌توانیم شاهد آثار خیره‌کننده و حیرت‌آوری از این دوران در سراسر کشور باشیم. یکی از آثاری که دلالت بر فرهنگ و تمدن ایرانی در آن دوران دارد، مدرسه عباسقلی خان است. این مدرسه در نزدیکی درب ورودی حرم از خیابان نواب صفوی قرار دارد. این مدرسه دارای چهار ایوان و دو طبقه است. پلان اصلی مدرسه را به‌شکل مستطیل طراحی کرده‌اند و دور‌تا‌دور آن 104 حجره به چشم می‌خورد. از این حجره‌ها به‌عنوان کلاس‌های درس استفاده می‌شد و هر کلاس شاگردان مخصوص به خود را داشت.

از نظر معماری، مدرسه عباسقلی خان تلفیقی از سبک ایرانی و اسلامی است. بدون در نظر‌گرفتن ارزش فرهنگی، این مدرسه یکی از زیباترین نمونه‌ ابنیه تاریخی به‌جای‌مانده از دوران صفویه به حساب می‌آید. اگر قصد زیارت امام رضا را دارید، بهتر است از مسیر ورودی خیابان نواب استفاده کنید تا از زیبایی این مدرسه نیز لذت ببرید.

هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید 8 صبح تا 4:30 عصر
آدرس مشهد، ضلع جنوبی حرم، ابتدای خیابان نواب صفوی

مدرسه دو در

تصویری از مدرسه دو در

مدرسه دو در نیز جزء مدارس قدیمی و تاریخی مشهد به حساب می‌آید. در گذشته این مدرسه در نزدیکی حرم مطهر قرار داشت و امروزه با توجه به گستردگی حرم، دیگر جزئی از حرم به حساب می‌آید. این مدرسه در گذشته در محدوده بازار و روبه‌روی مدرسه پریزاد قرار داشت. از میان درب‌های این دو مدرسه، خیابانی عبور می‌کرد و در این خیابان مغازه‌های مختلف مشغول‌به‌کار بودند. جالب است بدانید که این مدرسه هنوز هم به فعالیت خود ادامه می‌دهد و یک دارالقرآن برای آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود.

هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید 8 صبح تا 4:30 عصر
آدرس مشهد، حرم مطهر

مدرسه باقریه

نمایی از مدرسه باقریه

مدرسه باقریه مشهدی یکی دیگر از مدارس قدیمی ایرانی است که قدمت آن به دوران صفویان باز می‌گردد. این مدرسه ظاهری بسیار زیبا دارد. در طراحی این مدرسه همانند سایر ابنیه تاریخی متعلق به دوران صفویه، از تلفیق سبک معماری ایرانی اسلامی استفاده شده است. زمانی که به‌صورت کلی به ظاهر مدرسه باقریه نگاه کنید، به یاد سبک چهار باغ ایرانی خواهید افتاد. این مدرسه دارای یک حیاط بزرگ در بخش مرکزی و 34 حجره دور‌تا‌دور حیاط است. مدرسه باقریه هنوز هم به‌عنوان حوزه علمیه دایر است.

هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید 8 صبح تا 4:30 عصر
آدرس مشهد، کوی زرگران، کوی امیرالمومنین

مدرسه میرزا جعفر

تصویری از مدرسه میرزا جعفر

مدرسه میرزا جعفر نیز جزء مدارس دوران صفویه محسوب می‌شود. جدا از ارزش فرهنگی این مدرسه، نمی‌توان منکر زیبایی معماری آن شد. این مدرسه از نظر معماری یکی از نمونه‌های عالی هنر ایرانی در دوران صفویه به حساب می‌آید. در گذشته مدرسه میرزا در نزدیکی حرم قرار داشت؛ اما امروزه با توجه به گسترش حرم، ورودی آن در اطراف صحن انقلاب قرار دارد. لازم به ذکر است که مقبره شیخ حر عاملی و همچنین میرزا جعفر، فردی که زمین مدرسه را وقف کرد به همراه فرزندان وی در سرداب همین مدرسه قرار دارد.

هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید 8 صبح تا ۴:۳۰ عصر
آدرس مشهد، شمال شرق حرم مطهر

خانه داروغه مشهد

نمای روبه‌روی خانه تاریخی داروغه مشهد

خانه داروغه مشهد یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی این شهر به حساب می‌آید که حتماً باید سری به آن بزنید. این خانه در محدوده خیابان نواب صفوی، یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های مشهد قرار دارد. خوشبختانه شهرداری و سازمان‌های مرتبط، این خانه را به‌صورت کامل بازسازی کرده‌اند و امروزه می‌توانید از زیبایی آن لذت ببرید. این خانه به داروغه وقت مشهد که مسئول انجام امور مختلف شهر بوده، تعلق داشته و دارای پلانی کاملاً حرفه‌ای و خاص است. اگر کمی به معماری این خانه دقت کنید، ریشه‌هایی از سبک معماری روسی را در آن خواهید یافت و دلیل هم تأثیر سبک معماری اروپای شرقی و روسیه در آن دوران بر معماری ایران است. این خانه بخش‌های متعددی دارد و خوشبختانه قسمت‌های کمی از آن آسیب دیده است.

هزینه ورودی 3,000 تومان
ساعت بازدید از 8:00 تا 22:00
شماره تماس 05133691610
آدرس مشهد، خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه

خانه توکلی مشهد

تصویری از خانه توکلی مشهد

خانه توکلی یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد به حساب می‌آید که بازدید از آن می‌تواند برای افرادی که به تماشای آثار باستانی علاقه‌مند هستند، بسیار لذت‌بخش باشد. این خانه در گذشته جزء مناطق اعیان‌نشین مشهد بود و یکی از خانه‌های بزرگ و معروف به حساب می‌آمد. خانه توکلی ظاهری زیبا دارد و در ساخت آن از معماری ایرانی اسلامی الگو گرفته شده است. خانه توکلی مشهد یک بار به‌صورت کامل بازسازی شده است و امکان بازدید از بخش‌های مختلف آن وجود دارد.

هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید 8 صبح تا 3 بعدازظهر
آدرس مشهد، حرم مطهر، خیابان نواب صفوی، کوچه عسگریه

خانه ملک

نمای بیرونی و درونی خانه ملک مشهد

خانه ملک مشهد در خیابان امام خمینی قرار دارد. این خانه به فردی با نام حاج حسین ملک تعلق داشته است که یکی از افراد نیکوکار و سرشناس مشهد به حساب می‌آمد. قدمت این خانه به اواخر دوره صفویه و اوایل دوره قاجار باز می‌گردد و ظاهری بسیار زیبا دارد. از نظر معماری، خانه ملک برگرفته از سبک معماری ایرانی اسلامی است و برای تزئین آن از کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای استفاده شده است. یکی از نکات مهم درباره خانه ملک، وجود حمام اختصاصی در آن است. در آن دوران هیچ‌کس داخل منزل خود حمام شخصی نداشت و همه از حمام عمومی استفاده می‌کردند، با این وجود خانه ملک در بخش زیرزمین خود دارای حمامی اختصاصی با بخش‌های مختلف است و امکان بازدید از آن برای عموم بازدیدکنندگان وجود دارد.

هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید از 8:00 تا 18:00
شماره تماس 05138518386
آدرس مشهد، خیابان امام خمینی

خانه امیری

تصویری از خانه امیری

خانه امیری یکی دیگر از خانه‌های قدیمی مشهد است که به دوران قاجار تعلق دارد. خانه امیری هنوز به‌صورت کامل بازسازی نشده است و شرکت‌های وابسته به شهرداری در حال بازسازی و مرمت این خانه زیبا و قدیمی هستند. خانه امیری ظاهری ساده دارد و در ساخت آن از معماری ایرانی اسلامی استفاده شده است. طاق‌های قوسی شکل، درب و پنجره‌های چوبی و کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای همگی جزء المان‌های معماری ایرانی به حساب می‌آیند. بر اساس اخبار به‌دست آمده، پس از بازسازی و مرمت کامل، این خانه قرار است به یک سفره‌خانه و رستوران سنتی تبدیل شود. بسیاری از کارشناسان آثار باستانی با چنین کاری مخالف هستند؛ اما این خانه در تملک وراث قانونی است و امکان تغییر کاربری آن وجود دارد.

آدرس: مشهد، خیابان نواب صفوی، نواب صفوی ۹، پلاک ۳۵۱

خانه پیشه وران

تصویری از خانه پیشه وران

خانه پیشه وران یکی از باصفاترین خانه‌های قدیمی مشهد است که در نزدیکی حرم مطهر قرار دارد. همانند خانه‌های قدیمی دیگر، قدمت این خانه نیز به دوران قاجار باز می‌گردد. این خانه دو طبقه دارد و برای نمای آن از آجر استفاده کرده‌اند. این خانه در خیابان خسروی مشهد و نزدیک به گنبد سبز قرار دارد و می‌توانید در مسیر خود از هر دوی این آثار بازدید کنید. در نزدیکی این خانه امکانات رفاهی و خدماتی همچون سفره‌خانه، غذاخوری و مکان استراحت تعبیه شده است.

هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید همه روزه از ساعت 9 صبح تا ۵ عصر
آدرس مشهد، خیابان آخوند خراسانی ۵، کوچه سه شهید

فرهنگسرای بهشت

نمایی از فرهنگسرای بهشت

فرهنگسرای بهشت یکی از جاهای دیدنی مشهد به حساب می‌آید که در خانه‌ای قدیمی و متعلق به دوران قاجار قرار دارد. زمانی که به ظاهر این ساختمان نگاه می‌کنید، کاملاً متوجه می‌شوید که از نظر معماری به اواخر دوران قاجار و اوایل دوره پهلوی تعلق دارد. این ساختمان یک ایوان بزرگ دارد که با دو جفت ستون ظریف نگه داشته شده‌اند. در این خانه طاق‌های قوسی، حوض فیروزه‌ای و پنجره‌های چوبی همگی از نمادهای معماری ایرانی به حساب می‌آیند. البته در عین حال برخی از آجرچین‌ها و سقف این عمارت برگرفته از سبک معماری اروپای شرقی است که در آن دوران تأثیر بسیاری بر فرهنگ ایران داشت.

جاهای دیدنی سبزوار | راهنمای سفر سبزوار
اینم بخون!
هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 صبح تا ۴ عصر
آدرس مشهد، خیابان امام خمینی، خیابان جنت

خانه رجایی

تصویری از خانه رجایی

خانه رجایی یکی دیگر از خانه‌های قدیمی مشهد است که به اشخاص حقیقی تعلق دارد. پس از بازسازی‌های انجام شده، خانه رجایی به یک اقامتگاه بوم‌گردی سنتی تبدیل شد. تا همین چند سال پیش، تنها از حسینیه و مساجد به عنوان زائرسرا استفاده می‌کردند؛ اما این روزها شاهد حضور اقامتگاه‌های سنتی متعددی در مشهد هستیم. با حضور در این خانه زیبا، می‌توانید حس عجیبی را تجربه کنید. فضای این خانه بسیار دل‌باز است و حیاطی باصفا و حوضی فیروزه‌ای دارد.

هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید 9 صبح تا ۵ عصر
آدرس مشهد، خیابان امام رضا، خیابان دانش غربی، سرشور 20

خانه اردکانی

نمایی از خانه اردکانی

خانه اردکانی یکی از زیباترین خانه‌های قدیمی مشهد به شمار می‌آید که هنوز هم وراث در آن سکونت دارند. این خانه را با نام خانه اردکانی می‌شناسند؛ زیرا این خانواده خانه را از اردکانی‌ها خریداری کردند و پس از بازسازی کامل، در آن ساکن شدند. گفتنی است این خانه به نام خانه دولابیان نیز معروف است. خوشبختانه برای بازسازی از بهترین هنرمندان متخصص مرمت آثار تاریخی استفاده شده و ظاهر این ساختمان در مقایسه با روزهای اوج خود، هیچ تغییری نکرده است. با توجه به سکونت مالکان در این خانه، امکان بازدید از فضای داخلی آن وجود ندارد و باید به تماشای نمای ظاهری آن بسنده کنید.

آدرس: مشهد، بلوار وحدت، وحدت ۲۱ (خیابان شهید سالاری‌مقدم)، کوچه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صفار‌‌‌هروی (کوچه ساربان‌ها)، بن‌بست دوم سمت چپ‌، پلاک ۱۲۷

خانه کوزه کنانی

خانه کوزه کنانی را می‌توان یک نمونه برجسته از تأثیر سبک معماری اروپای شرقی بر ایران دانست. زمانی که به ظاهر ساختمان کوزه کنانی مشهد نگاه کنید، خواهید دید که تفاوت بسیاری با خانه‌های سنتی سلسله قاجار دارد. در آن دوران معمارها تلاش می‌کردند تا در طراحی‌های خود از المان‌های اروپایی و روسی استفاده کنند و خانه کوزه کنانی یک نمونه بارز از این موضوع است. جالب است بدانید که از خانه کوزه کنانی مدتی به عنوان کنسول‌گری آمریکا استفاده می‌شد و امروزه در اختیار سازمان میراث فرهنگی کشور قرار دارد.

آدرس: مشهد، خیابان شیرازی، کوچه چهار باغ، کوچه پنجه

گنبد خشتی

تصویری از گنبد خشتی

گنبد خشتی یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی و از جاهای دیدنی مشهد به حساب می‌آید. این گنبد در قدیمی‌ترین محله مشهد، یعنی محله نوغان است. در این مقبره، آرامگاه سلطان محمد قرار دارد. سلطان محمد از نوادگان امام موسی کاظم بوده است. البته برخی بر این باور هستند که سلطان محمد پسر این امام نبود و فقط در دوران خلافت هارون الرشید بر مشهد حکومت می‌کرد. با این وجود بنای گنبد خشتی یکی از ابنیه تاریخی مشهد به حساب می‌آید و قدمت آن به دوران تیموری باز می‌گردد. این بنا یک بار در دوران صفوی و بار دیگر در دوران قاجار بازسازی شده است. از نظر ظاهری، گنبد خشتی بسیار ساده و بی‌آلایش است و حتی کاشی‌کاری و مناره نیز ندارد. در این آرامگاه ضریحی به ابعاد 9.5 در 7متر با ارتفاع 12متر وجود دارد که به سلطان محمد تعلق دارد.

آدرس: مشهد، خیابان طبری

چهار طاقی بازه هور

تصویری از چهار طاقی بازه هور

با وجود آنکه سالیان سال است که مردم مشهد دین مبین اسلام را به‌عنوان دین اصلی خود انتخاب کرده‌اند؛ اما اکثر ایرانیان در دوران گذشته زرتشتی بودند. به همین خاطر در دهستان بیوجند در بخش جنوبی مشهد و کنار جاده تربت حیدریه، می‌توانید شاهد بنای چهارطاقی باشید که آن را با نام آتشکده بازه هور می‌شناسند. این چهارطاقی یک آتشکده است و قدمت آن به دوران ساسانی باز می‌گردد. در آن دوران از این بنا برای افروختن آتش و برگزاری مراسم مذهبی استفاده می‌کردند. جالب است بدانید برخی مورخان بر این باور هستند که این بنای چهار طاقی در علم نجوم کاربرد داشته است و فاصله آن با نزدیک‌ترین محل مسکونی را دلیلی بر این موضوع می‌دانند. به هر صورت بازدید از این عمارت باستانی می‌تواند جذابیت خاصی داشته باشد.

آدرس: مشهد، جاده قدیم اسدآباد

خانه فردوسی در پاژ

نمایی از خانه فردوسی در پاژ

روستای پاژ نام روستایی است که در فاصله 15‌کیلومتری شمال‌شرق مشهد قرار دارد. این روستا بین کلات نادری و کارد واقع شده است و یکی از قدیمی‌ترین روستاهای منطقه به حساب می‌آید. جالب است بدانید که به‌تازگی و در سال 1388، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که خانه استاد شعر و ادب، حکیم ابوالقاسم فردوسی هنوز هم در این روستا قرار دارد. پیش از آن بر اساس روایات تاریخی بر همه ثابت شده بود که فردوسی در روستای پاژ متولد شده است؛ اما کشف خانه شخصی فردوسی یک دستاورد جدید به شمار می‌آید.

آدرس: مشهد، روستای پاژ
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد