معرفی کامل سوغات و صنایع دستی ایران

معرفی کامل سوغات و صنایع دستی ایران

سوغات ایران

فرهنگ هر ملت، پیچیدگی‌ها و قواعد خاص خودش را دارد. فرهنگ کشور ما هم برای هر موقعیتی، عرف خود را تعیین کرده است. مثلا اگر شما به سفر بروید، برای دوستان و اقوام‌تان از آن شهر سوغات می‌آورید. سوغات آوردن از شهرهای مختلف از یک سو، نزدیکان‌مان را خوشحال می‌کند، و از سوی دیگر باعث رونق کسب و کار در شهرهای مختلف می‌شود. شاید این روزها شرایط اقتصادی اجازه ندهد که سوغات فراوان برای اطرافیان‌مان بیاوریم، اما یادگاری کوچک از شهرهای مختلف می‌تواند آنها را خوشحال کند. اما آیا می‌دانید انواع سوغات شهرهای ایران چیست؟ برای آشنایی با سوغات ایران و شهرهای مختلف کشور، هر یک از استان‌های کشور را به تفکیک مورد بررسی قرار داده‌ایم.

 

ویدئو سوغات و صنایع دستی ایران

صنایع دستی حصیربافی

حصیر بافی به عنوان یکی از با ارزش ترین صنایع‌دستی ایران است. حصیربافی از هنرهای بومی ایران و بسیاری از نقاط جهان است که اهالی یک منطقه را به خلق اشیایی زیبا و تماشایی وسوسه می‌کند. این هنر جذاب محلی از بافت الیاف گیاهی به‌وجود می‌آید. بومیان بافنده برای بافت الیاف از هنر و قدرت دست خود استفاده می‌کنند و در حین بافت می‌توانند، از ابزارهایی ساده‌ی دستی نیز کمک بگیرند

در بسیاری از مناطق ایران، هنر حصیربافی از گذشته‌های دور، در کنار شغل اصلی کشاورزی، به‌عنوان یک حرفه‌ی دوم بومی رایج بوده است. به‌عنوان مثال باغ‌های بزرگ درختان نخل در مناطق گرمسیری، سبب تبدیل هنر حصیربافی به حرفه‌ای بومی در میان مردم شده است. علاوه بر الیاف درخت خرما، برای بافت حصیر از ساقه‌های برنج و گندم، پوست درخت و شاخه‌های نازک و بسیار نرم درختانی که عمرشان به دوسال نمی‌کشد نیز استفاده می‌کنند. این تفاوت الیاف اولیه، به نوع اقلیم هر منطقه وابسته است. قدمت استفاده از این هنر در ایران، تنها محدود به بافت زیرانداز نبوده است و می‌توان گفت که کاربرد آن برای خلق ظروف در بین بومیان ایران بیشتر بوده است.


پیشنهاد دوراونتاش خرید صنایع دستی از فروشگاه آنلاین دوراونتاش


از محصولات حصیری بافته شده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سبد حصیری

استوانه و خمره حصیری

زنبیل حصیری

سفره حصیری

دیوارکوب حصیری

جانوانی حصیری

سبد نان حصیری

سبد میوه حصیری

بانکه دمنوش حصیری

 

هنر حصیربافی


جهت مشاهده و خرید اینترنتی انواع صنایع دستی حصیری ایران به صفحه محصولات حصیری مراجعه کنید.


کیف سنتی :

کیف یکی از وسایل ضروری همه افراد به ویژه خانم ها است. اما برای آقایان و خانم ها مدل های مختلفی دارد و برای مکان های مختلف از کیف های متفاوت و مناسب آن مکان استفاده می شود.

کیف سنتی یکی از مفاوت ترین مدل هاست . پارچه کیف های سنتی غالبا از جاجیم و گلیم دستباف تهیه می شود . در فروشگاه صنایع دستی دوراونتاش با تنوع بالای از کیف های سنتی مواجه هستید . این مجموعه از سال 1368 با سابقه 30 ساله به تولید صنایع دستی اللخصوص کیف های سنتی در مدل ها و رنگ های مختلف مشغول است .


خرید کیف سنتی برند دوراونتاش


فروش عمده کیف سنتی برای گالری ها و فروشگاه های سوغات :

مجموعه صنایع دستی دوراونتاش بزرگترین تولید کننده کیف سنتی در ایران است. اگر قصد خرید کیف سنتی برای فروشگاه یا گالری خود را دارید می توانید محصولات خود را از در تولیدی تهیه کنید .


خرید عمده کیف سنتی از تولیدی دوراونتاش


فروش عمده کیف سنتی

صنایع دستی آویز دیواری سنتی

آویز دیواری سنتی قطعا می تواند سوغات یا هدیا ارزشمند باشد . آویزهای سنتی که برای تزئین دیوارهای اتاق استفاده می شوند می توانند یک یادگاری ارزشمند باشند.

آویز دیواری سنتی سوغات

وسایل تزئینی، مثل آویز دیواری سنتی وسایلی هستند که برای زیبایی و نماهای خاصی در هر قسمت منزل از آنها استفاده می‌شود. همیشه جزئی از وسایل مهم خانه را همین وسایل تزئینی و دکوری تشکیل می‌دهند. این وسایل ، زیبایی خاصی به خانه می‌دهند و درحقیقت روح منزل شما هستند و به نوعی باعث آرامش در انسان می‌شوند.

همچنین اگر همکار و یا دوست شما به تازگی کسب و کاری را راه‌اندازی کرده است، مسلما برای دکوراسیون داخلی محل کارش نیاز به وسایل تزئینی و دکوری دارد. شما می‌توانید با توجه به مدل دکوراسیون ، سوغات یا هدیه‌ی مناسبی را انتخاب کنید.

جهت مشاهده و خرید آنلاین انواع صنایع دستی به صفحه آویز دیواری سنتی و آینه سنتی مراجعه کنید. 

وسایل تزئینی، دارای تنوع محصول هستند که می‌توانید بهترین هدایای تزئینی و دکوری را از بین آنها انتخاب کنید و در مواقع خاص و مناسبت‌های مختلف از این وسایل به عنوان کادو استفاده کنید. مخصوصا به عنوان خرید کادو برای دوستان می‌توان از این نوع محصولات استفاده کرد.

وسایل تزئینی، قابلیت زیادی در تغییر دکوراسیون منزل دارند، و به طرز عجیبی فضای منزل را زیبا می‌کنند و نمای زیبایی در منزل دارند. شما می‌توانید با کمک این وسایل، محیطی کاملا رمانتیک، سنتی و یا کلاسیک به وجود بیاورید.

در هنگام خرید کادو عروس می‌توانید از هدایای تزئینی و دکوری استفاده کنید.

آینه سنتی تزئینی


پیشنهاد دوراونتاش : فروش عمده صنایع دستی


گلیم بافی

از معروف‌ترین و محبوب‌ترین صنایع دستی پر مصرف در منازل ایرانی، استفاده از گلیم و انواع آن است. گلیم سطحی صاف و بدون پرز دارد. برای مرغوبیت گلیم باید گفت که، هرچه نخ‌های بافت گلیم ظریف‌تر و نازک‌تر باشد؛ گلیم مرغوب‌تر و مقبول‌تر خواهد بود.

گلیم دستباف ایرانی

آنچه در گذشته مرسوم بود، بافت گلیم با پشم، یا موهای بز است. اما به مرور در بافت گلیم از نخ پنبه هم استفاده شد. اما امروزه به دلیل وارد شدن مصنوعات بافتی به این صنعت، بسیاری از گلیم‌ها با مصنوعاتی از جمله، نخ‌های اکرولیکی بافته می‌شوند. همانطور که برای رنگرزی خیلی از نخ‌ها هم از مواد شیمیایی استفاده می‌شود.

در اکثر مناطق ایران، گلیم بافی انجام می‌شود به همین دلیل گلیم با توجه به طرح و نقش و رنگهایی که دارد به یک منطقه خاص تعلق گرفته است؛ مهمترین گلیم‌های ایرانی بر حسب منطقه به شاهسونی، لری، خمسه، بلوچی، هرسین، قشقایی، سنه، ترکمن، زرندی و افشاری و … تقسیم شده است. اما گلیم‌ها در ایران به طور کل یا ساده باف (گلیم‌های یک رو با نقشه‌ای از پیش تهیه شده با نقوش هندسی) هستند، یا گلیم‌های گل برجسته (زمینه‌ای ساده با طرح‌های برجسته مثل قالی)، و یا ورنی (گلیم‌هایی بدون پرز با طرح‌های ذهنی)

نائین و اصفهان پرزهای تمام ابریشمی است که گاهی به عنوان دیوارکوب یا تابلو فرش نیز استفاده می‌شود. هر چه تعداد گره‌ها بیشتر باشد، قالی بافته‌شده، کیفیت بالاتری خواهد داشت.

گلیم دستباف ایرانی بدون شک یک سوغات ایرانی با ارزش از دیار کشور ایران به دوستانمان در سراسر دنیاست .

در فروشگاه صنایع دستی دوراونتاش جهت مشاهده و خرید اینترنتی انواع گلیم سنتی ایران،گلیم ورنی و گلیم احرامی به صفحه گلیم دستباف ایرانی مراجعه کنید.

 

سوغات تبریز (سوغات استان آذربایجان شرقی)

آذربایجان شرقی با آب و هوای کوهستانی و سرزمینی حاصلخیز، محل رشد انواع گیاهان و محصولات کشاورزی و باغی است. علاوه بر این، ترک‌ها همیشه خوش‌سلیقه و خوش‌خوراک بوده‌اند. بنابراین انواع شیرینی‌های لذیذ را می‌توانید از تبریز سوغات بیاورید. شیرینی‌هایی شامل قرابیه، نوقا، ریس و قند پنیری از جمله انواع سوغات تبریز هستند. اما سوغات ‌های تبریز به خوراکی محدود نمی‌شود.

فرش، عصاره هنر ایرانیان، یکی از برترین محصولات استان آذربایجان شرقی است. فرش زیبای تبریز که عمدتا حاصل تلاش و هنر دختران و زنان این استان است، سوغات ارزنده‌ای خواهد بود. شاید بتوان فرش را درخشان‌ترین کالا در میان سوغات ایران دانست زیرا در سایر استان‌ها نیز بافته و عرضه می‌شود. فرش‌هایی که با تار و پود مردمان آن خطه تنیده شده است.

سوغات تبریز

آثار معرق و منبت و کفش چرم نیز سوغات آذربایجان شرقی هستند.

سوغات اردبیل (سوغات استان اردبیل)

اگر به اردبیل می‌روید از خریدن عسل غافل نشوید. عسل نه تنها سوغات اردبیل بلکه محصولی عالی برای خودتان هم هست. علاوه بر عسل، در اردبیل نیز مانند بسیاری از استان‌های کشور، شیرینی‌های فراوانی پخته می‌شود. از جمله این شیرینی‌ها می‌توان به حلوای زنجبیلی، قچکورگی و حلوای سفید و سیاه اشاره کرد.

سوغات اردبیل

از دیگر سوغات های استان اردبیل می‌توان از نان برنجی خلخال نام برد. صنایع دستی این استان هم شامل لباس‌های سنتی، ظروف مسی و نقاشی روی چرم می‌شود.

سوغات استان های شمالی ایران

استان‌های گلستان، مازندان و گیلان در شمال ایران و کرانه دریای خزر قرار گرفته‌اند. استان‌های خراسان شمالی در شمال شرقی و اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان نیز در شمال غربی کشور ما قرار دارند. این مناطق از پرترددترین استان‌های ایران هستند که در طول سال مورد توجه مسافران و گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرند.

استان‌های شمالی ایران در جوار دریای خزر، سوغات نزدیک به هم دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. استان گلستان انواع محصولات خوراکی و صنایع دستی مناسب برای خرید سوغات را دارد که از میان آن‌ها می‌توان به انواع زیور آلات، فرش و قالیچه ترکمنی، روسری‌های ترکمنی، ابریشم بافی، نمد ترکمنی و پارچه‌های دستباف اشاره کرد. از میان خوراکی‌های محبوب این منطقه نیز می‌توان عسل طبیعی، رب انار، نان خرمایی، حلوای آوماج، انواع میوه‌ها، سبزیجات تازه و ماهی را نام برد.

سوغات گیلان

استان گیلان و به‌خصوص شهر رشت نیز از بهترین مقاصد علاقه‌مندان به سفر به شمال کشور هستند. شهر رشت را در جهان به‌عنوان یکی از خوشمزه‌ترین شهرهای ایران می‌شناسند و از آن با عنوان پایتخت غذای ایران یاد می‌شود. همچنین نام این شهر را به‌عنوان شهر خلاق غذا در فهرست جهانی یونسکو ثبت کرده‌اند. برجسته‌ترین سوغات استان گیلان انواع صنایع دست‌ساز حصیری، کلوچه، چای، بادام زمینی، رشته خشکار، ماهی قزل آلا، ماهی سفید، زیتون، نان فطیر حلوایی و انواع مرکبات و میوه‌های تازه هستند.

 

استان مازندران نیز مانند دیگر استان‌های هم جوار دریای خزر در طول سال مسافران زیادی را میزبانی می‌کند. ماهی سفید، کلوچه، رشته به رشته، لواشک، انواع مربا و ترشی، کماج، مرکبات تازه، برنج، محصولات حصیری، جاجیم، جوراب پشمی و پارچه های سنتی مناطق مختلف این استان،‌ از مهم‌‌ترین سوغات استان مازندران هستند.

سوغات اصفهان (سوغات استان اصفهان)

اصفهان همیشه میزبان گردشگرانی است که دل‌شان می‌خواهد از تاریخ، هنر و فرهنگ این خطه لذت ببرند. برای این میهمانان، سوغات‌های فراوانی هم در دسترس است. از مشهورترین سوغاتی های اصفهان ، گز است. پولکی، شیرینی کرکی، سوهان عسلی و گلاب کاشان نیز از انواع سوغات استان اصفهان به شمار می‌آیند.

اما از خوراکی‌ها که بگذریم، در میان صنایع دستی اصفهان، با دنیایی شگفت‌آور، رنگارنگ و هنرمندانه مواجه هستیم. میناکاری یکی از زیباترین و جذاب‌ترین آثار هنری و سوغات استان اصفهان است. در واقع میناکاری را می‌توان در گروه بهترین سوغات شهرهای ایران رده‌بندی کرد.

سوغات اصفهان

آثار منبت‌کاری، خاتم‌کاری و پارچه‌های قلم‌کار هم از دیگر سوغات‌ اصفهان هستند. علاوه بر این ظروف مسی، آثار ملیله‌گری و کاشی‌سازی را هم می‌توانید از اصفهان سوغات بیاورید.

سوغاتی‌های استان زنجان

نام زنجان که می آید، آدم یاد چاقوهای این شهر می افتد. چاقوهاى ظریف و با دوام زنجان از دیر باز لقب سوغاتی زنجان را با خود یدک می کشند. فرش، گلیم و جاجیم زنجان نیز شهرت خاصى دارد.

انواع چاقو: قلم تراش، جیبى، دسته ملیله، کارد آشپزخانه و … .

ملیله: انواع پایه هاى استکان، سینى، قاشق و چنگال غذا و چایخورى، کاسه، گلدان، قاب عکس و … .

سوغات زنجان

 

سوغات بوشهر (سوغات استان بوشهر)

بوشهر، یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین استان‌های جنوبی کشور است. انواع ماهی و میگو را می‌توان یکی از اصلی‌ترین سوغات‌ های بوشهر دانست. خرما و خارک (خرمای نارس) نیز دیگر سوغات بوشهر هستند.

در میان صنایع دستی، آثار حصیربافی و عبابافی را نیز می‌توانید از بوشهر برای اطرافیان‌تان سوغات بیاورید.

سوغات بوشهرسفر به بوشهر یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر نوروزی است. اما چرا باید به بوشهر سفر کنید؟ در مقاله سفر به بوشهر در مورد این شهر جنوبی جذاب بیشتر بخوانید.

سوغات شهرکرد (سوغات استان چهارمحال و بختیاری)

گز، فقط سوغات اصفهان نیست بلکه سوغات شهرکرد نیز هست. از دیگر سوغات های استان چهارمحال و بختیاری می‌توان به بادام درختی، عسل و قره قوروت اشاره کرد.

قالی، گلیم و گبه نیز سوغات استان چهارمحال و بختیاری است. صنایع دستی ارزشمندی که زیبایی‌های آنها پایان ندارد.

سوغات بیرجند (سوغات استان خراسان جنوبی)

سوغات های استان خراسان جنوبی نیز مانند سایر استان‌های کشور، هم شامل خوراکی می‌شود و هم صنایع دستی. از انواع سوغات خراسان جنوبی در بین خوراکی‌ها می‌توان به عناب، زعفران، انار و زرشک اشاره کرد.

انواع سوغات بیرجند در میان صنایع دستی نیز شامل آثاری مانند ترکه‌بافی، قالی‌بافی و برک‌بافی می‌شود.

سوغات کاشان

شهر کاشان یکی از تاریخی‌ترین شهرهای استان اصفهان است و حجم قابل‌توجهی از عرقیات سنتی و گلاب مورد نیاز کشور ما برای مصرف داخلی و صادرات این کالا، در این شهر و روستاهای اطراف آن تولید می‌شوند. قالی کاشان و پارچه‌های ابریشمی و پنبه‌ای آران و بیدگل نیز در استان اصفهان شهرت بالایی دارند. از دیگر صنایع دستی متداول در این استان می‌توان به خورجین بافی، سفالگری، گیوه چینی، شعر بافی و سرامیک، سفال و کلوچه کاشان اشاره کرد.

سوغات کاشان

سوغات اهواز (سوغات استان خوزستان)

یکی دیگر از استان‌های زیبا و پرنشاط جنوب کشورمان، استان خوزستان است. این استان با قرار گرفتن در منطقه‌ای جلگه‌ای و آب و هوایی گرم، بستر مناسبی برای رشد محصولات گرمسیری است. از جمله سوغات استان خوزستان می‌توان به انواع خرما اشاره کرد.

کلیچه هم سوغات استان خوزستان است؛ البته این نوع کلوچه محلی بیشتر در شهرهایی مانند دزفول و شوشتر طبخ می‌شود.

کپوبافی، حصیر بافی، احرامی‌بافی و گلیم افشار نیز از دیگر سوغات های اهواز و استان خوزستان هستند.

         سوغات خوزستان                     سوغات دزفول

سوغات سمنان 

پسته گل سرسبد، سوغات ایران است؛ سوغاتی که نه تنها ایرانی‌ها بلکه بسیاری اوقات به دست خارجی‌ها هم می‌رسد. یکی از سوغات های مهم استان سمنان، همین پسته لذیذ و معروف است. گردو، انگور و نان‌های سنتی هم از دیگر سوغاتی های سمنان به شمار می‌آیند.

در سمنان نیز مانند بسیاری دیگر از استان‌های کشور، صنایع دستی رونق چشمگیری دارد. گلیم و آثار منبت هم سوغات سمنان هستند.

سوغات سمنان

سوغات قزوین

استان قزوین نیز در فاصله کوتاهی از استان‌های البرز و تهران قرار دارد و شیرینی‌های آن بسیار مشهور هستند. شیرینی‌های بهشتی، پادرازی، نان قندی، نان چای، نان چرخی و باقلوای قزوینی از مهم‌ترین سوغات خوراکی این استان به شمار می‌روند. انواع خشکبار و میوه‌های مختلف نیز در شهرهای مختلف این استان کشت می‌شوند. معروف‌ترین غذای محلی استان قزوین قیمه نثار نام دارد که غذای محبوب میان گردشگران داخلی و خارجی است. از برجسته‌ترین صنایع دستی استان قزوین می‌توان به گلابتون دوزی، موج بافی و گلیم بافی اشاره کرد.

معروف ترین سوغات شهرهای ایران

بعضی از شهرهای کشور ما سوغات منحصربه‌فرد و معروفی دارند که در طول زمان در میان مردم سایر شهرها شناخته شده‌اند. شهرت این سوغات تا اندازه‌ای است که در ضرب المثل‌ها و محاوره روزانه از آن‌ها استفاده می‌شود. ضرب المثل «زیره به کرمان بردن» مثالی مناسب است که به سوغات معروف شهر کرمان اشاره دارد. معروف ترین سوغات شهرهای ایران قدمت بالایی دارند و با توجه به استقبال گردشگران از آن‌ها، نقش قابل‌توجهی بر رونق اقتصادی هر شهر می‌گذارند. در میان محصولات تولیدی هر شهر رد پایی از فرهنگ و رسوم سنتی هر منطقه به چشم می‌خورد و افراد زیادی از ساکنان شهرهای کوچک با ساخت و تولید این محصولات روزگار می‌گذرانند. امروزه بخش زیادی از تولید سوغات معروف هر شهر به‌صورت عمده خریداری و به سایر شهرها و کشورهای جهان صادر می‌شود. فهرستی از معروف ترین سوغات شهرهای ایران را در ادامه می‌بینید.

  • فرش تبریز
  • روسری بندر ترکمن
  • چای لاهیجان
  • کلوچه فومن
  • عسل سراب
  • چاقوی زنجان
  •  گز اصفهان
  • نقل ارومیه
  • بادام زمینی آستانه اشرفیه
  • زیتون رودبار
  • نان برنجی خلخال
  • مسقطی شیراز
  • زیره کرمان
  • خرمای مضافتی بم
  • روغن کرمانشاه
  • نان برنجی و کاک کرمانشاه
  • ماهی و میگوی بوشهر
  • زرشک و زعفران مشهد
  • فیروزه نیشابور
  • زعفران قائنات
  • شیره انگور ملایر
  • گردوی تویسرکان
  • فرش کاشان
  • گلاب و عرقیات کاشان
  • گلاب و عرقیات قمصر
  • عسل خوانسار
  • پسته دامغان
  • پسته نائین
  • تخمه فاروج
  • هندوانه شریف آباد
  • سوهان قم
  • انار ساوه
  • صابون مراغه
  • گز بلداجی
  • قطاب، پشمک و باقلوای یزد

سوغات شیراز 

فارس، یکی از زیباترین و حاصلخیزترین استان‌های کشور است. این استان بزرگ محل رشد انواع گیاهان و محصولات کشاورزی مفید است. مهم‌ترین سوغات شیراز، انواع عرقیات گیاهی و آبلیمو است. از دیگر سوغات ‌های شیراز می‌توان به لیمو شیرازی، مسقطی، کلوچه شیرازی، حلوای شیرازی و نان یوخه اشاره کرد.

سوغات های استان فارس در بخش صنایع دستی شامل خاتم‌کاری، معرق‌کاری، ظروف نقره و قلم‌زنی می‌شود. دیگر سوغات استان فارس، گیوه‌ دست‌دوز و بسیار زیباست که می‌تواند هدیه‌ای دلنشین برای افراد سن و سال‌دار باشد.

مسقطی شیراز

سوغات قم

شاید کمتر کسی باشد که طعم سوهان لذیذ قم را نچشیده باشد. سوهان را شاید بتوان مهم ترین سوغات قم دانست. علاوه بر این اگر قرار باشد، فهرستی از برترین سوغات ایران تهیه کنیم، سوهان هم در همان اوائل فهرست خودنمایی می‌کند. نان خوش طعم کسمه نیز از دیگر سوغات های قم است.

بخش دیگری از سوغات های استان قم به هنر فرش و قالی‌بافی مربوط می‌شود؛ قالی‌های این استان، بسیار زیبا و هنرمندانه بافته می‌شوند.

سوغات قم

سوغات سنندج (سوغات استان کردستان)

استان کوهستانی سنندج هم سوغات های خاص خود را دارد. شیرینی کنجدی، سقز و بادام سوخته از جمله سوغات های سنندج هستند که در گروه خوراکی‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند. دیگر سوغات استان کردستان در میان خوراکی‌ها، نان برساق است که عمدتا در شهر بیجار یافت می‌شود.

علاوه بر خوراکی، باید به صنایع دستی به عنوان بخش مهم دیگری از سوغات های استان کردستان اشاره کرد. گلیم و قالی، گیوه‌بافی و صنایع چوبی از این جمله‌اند. جعبه‌های چوبی شطرنج و تخته‌نرد نیز سوغات استان کردستان هستند که حتما می‌توانند نزدیکان شما را خوشحال کنند.

سوغات کرمان (سوغات استان کرمان)

اگرچه بسیاری از ما پسته را به عنوان سوغات کرمان می‌شناسیم، اما سوغات استان کرمان تنها به این محصول لذیذ محدود نمی‌شود. کلمپه، زیره، قاووت (یا قووتو)، کماج، قطاب (قطاب مخصوص کرمان)، خرما، و مرکبات از دیگر سوغات های کرمان به شمار می‌آیند.

از سوغات های استان کرمان در بخش صنایع دستی نیز می‌توان به هنر زیبای پته‌دوزی، گبردوزی و آجیده‌دوزی اشاره کرد.

سوغات کرمانشاه (سوغات استان کرمانشاه)

سوغات کرمانشاه

تقریبا همه ما بهترین نان برنجی را، نان برنجی کرمانشاه می‌دانیم. اما سوغات کرمانشاه تنها نان برنجی نیست. کاک، نان خرمایی و روغن حیوان از دیگر سوغات های استان کرمانشاه هستند.

در زمینه صنایع دستی هم سوغات های کرمانشاه متفاوت و رنگارنگ است؛ از جمله این سوغاتی‌ ها، می‌توان به قالی، گلیم، موج‌بافی و گیوه‌بافی اشاره کرد.

سوغات گرگان:

استان حاصلخیز و پربرکتی مانند گلستان، محصولات فراوانی دارد. بنابراین سوغات گرگان متعدد و زیاد است. شیرینی‌هایی نظیر نان پادرازی، حلوای آوماج و جزحلوا از سوغات‌های استان گلستان به شمار می‌آیند. اما به غیر از این موارد، انواع صیفی‌جات تازه و میوه‌های خوشمزه را هم می‌توانید به عنوان سوغات گرگان خریداری کنید.

سایر سوغات استان گلستان شامل ابریشم‌بافی، قالی ترکمن، روسری‌های ترکمنی و زیورآلات ترکمنی می‌شود.

حالا که سوغاتی گرگان را فهمیدید، شاید هوس سفر شمال کرده باشید، برای اینکه بیشتر ترغیب شوید، سری به مقاله سفر به استان گلستان بزنید.

سوغات گرگان

 

سوغات رشت (سوغات استان گیلان)

زیتون، پرطرفدارترین سوغات استان گیلان است. از دیگر سوغات‌ های استان گیلان می‌توان به باقلوای یاس، رشته خشکار و بادام زمینی اشاره کرد. به عنوان سوغات رشت، می‌توانید انواع صنایع دستی شامل حصیربافی و نمد را نیز بخرید. یکی دیگر از سوغات های رشت، انواع کلوچه است البته معروف‌ترین کلوچه گیلان را در فومن می‌یابید.

سوغات خرم آباد (سوغات استان لرستان)

سوغات خرم آباد هم شامل خوراکی می‌شود و هم صنایع دستی. عسل، روغن حیوانی، کاک، نان ساجی، انواع حلوا و کلوچه بروجردی از مهم‌ترین سوغات‌ های استان لرستان هستند. سوغات استان لرستان در زمینه صنایع دستی نیز بسیار گسترده است. از جمله آنها می‌توان به جاجیم، نمد و حصیر اشاره کرد.

سوغات ساری (سوغات استان مازندران)

استان‌های شمالی کشور به واسطه آب و هوای مطلوب و طبیعت سرسبز، در بسیاری از ایام سال، میزبان گردشگرانی از سراسر کشور هستند. سوغات استان مازندران برای این افراد فراوان و متنوع است. از انواع سوغات های استان مازندران می‌توان به انواع ماهی، کلوچه، رشته به رشته، لواشک، ترشی، کماج و … اشاره کرد.

برای خرید سوغات ساری، می‌توانید در بازارهای محلی این شهر قدم بزنید و از محصولات تازه این خطه لذت ببرید.

سوغات اراک (سوغات استان مرکزی)

سوغات استان مرکزی، متنوع و رنگارنگ است. از جمله سوغات های استان مرکزی که در گروه خوراکی‌ها قرار دارند، می‌توان به انار، نان فطیر، انگور و عسل اشاره کرد.

اما سوغات اراک و استان مرکزی به خوراکی‌ها محدود نمی‌شود. از مهم‌ترین سوغات های این استان در زمینه صنایع دستی می‌توان به فرش و گیوه نیز اشاره کرد.

سوغات بندرعباس (سوغات استان هرمزگان)

از آنجایی که استان هرمزگان از استان‌های ساحلی کشور است، شاید اصلی‌ترین سوغات بندرعباس انواع ماهی و میگو و محصولات دریایی باشد. علاوه بر این، خرما و مرکبات هم سوغات استان هرمزگان هستند.

از دیگر سوغات‌ های استان هرمزگان می‌توان به محصولات حصیری، سفال و دست‌سازه‌های دریایی اشاره کرد. دست‌سازه‌ها دریایی اشیائی هستند که با استفاده از انواع صدف، حلزون و… ساخته می‌شوند.

سوغات بندرعباس


نمایندگی فروش صنایع دستی


 

سوغات خوانسار- عسل

سوغات خوانسار چیست؟


یاسوج – گیاهان وحشی کوهی

گل گاوزبان یاسوج


صنایع دستی ایران



سوغات شهرکرد – داروهای گیاهی

بابونه شهرکرد


کاشان – عرقیات گیاهی

سوغات کاشان


سوغات دزفول – کپو

سوغات شوش چیست؟


سوغات نطنز – الگ

الگ نطنز از خشکبار منطفه

صنایع دستی کردستان

 

صنایع دستی مازندران

صنایع دستی اهواز

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد