کاربرد های گلیم در زندگی

گلیم نوعی فرش است که به عنوان زیرانداز استفاده می شود.در این مقاله می خواهیم کاربرد های گلیم را از گذشته تا به امروز را با هم بررسی کنیم. گلیم دست بافته ای است که از جاجیم بیشتر و از فرش کمتر پرز دارد. گلیم هم مانند جاجیم از هنرهای دستی و اصیل ایرانی است که معمولا توسط زنان روستایی و عشایری و از پشم حیوانات اهلی بافته می شود. گلیم ها گاهی اوقات مخلوطی از پشم گوسفند و موی بز هستند. امروزه گلیم ها با نخ پنبه ای و حتی با نخ های مصنوعی مانند آکرلیک و همچنین با رنگهای شیمیایی هم بافته می شوند. گلیم حاصل به هم بافته شدن نخ های تار و پود است که معمولا تار آن پنبه و پشم و ابریشم و پود آن از پشم و ابریشم تهیه می شود.

گلیم در چه کشورهایی بافته می شود؟

بافت گلیم از قدیم در کشورمان ایران رواج داشته است. اما گلیم در کشورهای دیگر از جمله افغانستان، پاکستان، چین و هند و حتی در سایر نقاط خاورمیانه هم بافته می شود.

کاربرد های گلیم در قدیم

اما در قدیم گلیم بسیار کاربردی تر بوده است. طوریکه حتی گاهی از گلیم به عنوان نمکدان استفاده می کردند. نمک و سایر خوراکی های رطوبتی را داخل گلیم هایی که مخصوص نگهداری مواد غذایی بافته شده و از بالا بلند و باریک بودند، می ریختند تا سالم بماند.

کاربردهای گلیم برای عشایر

کاربرد دیگر گلیم بخصوص برای عشایر، استفاده از آن به عنوان خورجین یا جل اسب بوده است. مواد غذایی را داخل خورجین بافته شده از گلیم قرار داده و برای حمل و نقل روی اسب می انداختند. در بعضی از مناطق عشایری از گلیم به عنوان نوار چادر هم استفاده می شده است اما عمده کاربرد گلیم همان زیرانداز یا فرش است.

کربردهای گلیم و نظم بخشیدن به محیط

در بعضی از طوایف کرد و بلوچ ایرانی، از گلیم های مربعی بافت حتی به عنوان سفره هم استفاده می شده است. گلیم به عنوان سجاده و جوال هم کاربرد داشت. جوال کیسه ای بود که به دیوار آویزان کرده و برای نگهداری وسایل از آن استفاده می کردند.

کاربردهای گلیم مدرن

ممکن است این تصور برای شما پیش بیاید که تنها کاربرد گلیم برای زیرانداز و کف‌پوش است، اما گلیم بافی مدرن نگاه دیگری به گلیم دارد.  گلیم بافی مدرن که با نام هنر تاپستری نیز شناخته می‌شود، یکی از شاخه‌های هنری است که در آن از نخ‌های رنگی متنوع برای تهیه بافته‌ها استفاده می‌شود. از این هنر برای دیوارکوب و تزیین دیوارهای منزل استفاده می‌شود.

کاربردهای گلیم در گرم کردن انسان

انسان از زمانهای دور از پوست حیوانات برای گرم کردن و به عنوان زیرانداز استفاده می کرده است. اما کم کم مردم ریسیدن پشم را یاد گرفتند و فهمیدند که می توانند با پشم گوسفندان و تبدیل آنها به نخ و سپس بافتن نخ ها به یکدیگر، از وسایل دیگری برای گرم کردن یا به عنوان زیرانداز استفاده کنند.

کاربردهای گلیم جایگزین فرش

استفاده از جاجیم و گلیم بجای فرش هم رایج است. جاجیم‌ها و گلیم‌ها را به سادگی می‌توانید با دکوراسیون سبک مدرن هماهنگ کنید. کافی است یک دست مبلمان رنگ خنثی روشن را به سادگی با رنگ‌های شاد گلیم و جاجیم دست باف ترکیب کنید تا یک چیدمان فوق‌العاده و منحصر به‌ فرد داشته‌ باشید.

کاربردهای گلیم در پوشاک

هنگام خرید صنایع دستی به عنوان سوغات می توانید از اکسسوری های گلیمی انتخاب کنید. گلیم در گذشته بیشتر به عنوان پوشش زمین استفاده میشد اما حالا از پارچه های گلیمی برای دوخت مانتو، کت و  پیراهن استفاده می شود . این روزها صنعت مد توجه بیشتری به صنایع دستی مثل گلیم دارد.

کاربردهای گلیم به عنوان کیف

کیف؛ همان اکسسوری پر کاربرد که با پارچه ها و طرح های مختلف دوخته می شود این روزها کیف گلیمی یکی از جدید ترین کاربرد های گلیم محسوب می شود. شما می توانید از کیف ها گلیمی در استایل های مدرن و سنتی استفاده کنید . صنایع دستی دوراونتاش تولیدکننده کیف های گلیمی در کشور است که سابقه 30 ساله دارد.

استفاده از جاجیم و گلیم در اتاق خواب

در کاربرد گلیم و جاجیم در اتاق خواب آنچه که در اتاق خواب اهمیت دارد، انتقال حس آرامش و راحتی است. رنگ‌های سرد انتخاب بهتری برای اتاق خواب هستند. رنگ‌هایی مانند آبی، سبز ملایم یا خاکستری روشن. در این بین اضافه کردن یک گلیم با رنگ‌ گرم هم می‌تواند آرامش و دنج بودن را به اتاق شما اضافه کند. پیشنهاد ما این است که از کوسن‌هایی با روکش گلیم روی تخت استفاده کنید.

کاربردهای گلیم در دکوراسیون

گلیم ها و جاجیم ها می توانند به راحتی جای فرش ها را در فضای داخلی ما پر کنند، جاجیم ها و گلیم ها را به خوبی می توانید با دکوراسیون سبک مدرن خود هماهنگ کنید، یک دست مبلمان رنگ خنثی روشن، به خوبی با رنگ های شاد گلیم و جاجیم های دست بافت ترکیب می شوند و دکوراسیون شما را منحصر به فرد می کنند.

کاربردهای گلیم و جاجیم در خانه

این روزها کاربرد گلیم و جاجیم بیشتر شده است و نسل جوان هم روزبه‌روز به استفاده از این  این کالاه علاقه‌مندتر می‌شوند. گلیم و جاجیم ظاهر کلاسیک و زیبایی دارند و به نسبت این که کجا از آن‌ها استفاده کنید، می‌تواند جلوه خاص خودشان را داشته باشند.

کاربردهای گلیم و جاجیم و در مبلمان

یکی از عناصر بی نظیر و جذابی که می‌توانید آن‌ها را از جنس گلیم و جاجیم بسازید، مبل‌ها هستند. مبل‌هایی که روکش گلیم دارند، ظاهری اصیل‌تر داشته و برای فضای خانه با سبک کلاسیک انتخاب بهتری هستند. علاقه‌مندان می‌توانند از مبل فرش‌ها به عنوان کاناپه‌های تکی در چیدمان خانه استفاده کنند یا این که ست‌ها یا نیم‌‌ست‌های این مبلمان را تهیه کنند. طرح و نقش گلیم طوری است که حتی در ابعاد کوچک هم چشم‌ها را به خودش جلب می‌کند و نیازی نیست که حتما در وسعت زیاد به نمایش دربیاد.

آرشیو مطالب:

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد