با فرا رسیدن زمان بازگشایی مدارس والدین به فکر خرید بهترین نوع کیف برای کودکان خود می افتند. انتخاب نادرست کیف مناسب مدرسه باعث ایجاد مشکلات حرکتی و آسیب به ستون فقرات کودکان در بلند مدت می شود. از آن جایی که کودکان خردسال و نوجوانان در سنین رشد قرار دارند و ستون فقرات آنها در حال رشد است، برای سلامتی آن‌ها مهم است که یک کیف مدرسه خوب داشته باشند. کیف مناسب مدرسه

ویدئو انتخاب کیف مناسب مدرسه

نوع کیف مناسب مدرسه

بهترین نوع کیف مدرسه، کوله پشتی استاندارد و ارگونومیک است. کوله‌پشتی‌های چرخ‌دار به دلیل وزن بالاتر، سختی حمل و نقل و امکان آسیب زدن به کمر، توصیه نمی‌شوند. بهتر است جنس پارچه کوله پشتی محکم و ضد آب باشد تا بتواند به خوبی وزن وسایل را تحمل کند. کوله‌هایی با پارچه نرم یا ضخامت کم، به دلیل شکل‌پذیری بالا و نداشتن اسکلت، ثبات و ساختار ثابت ندارند و به دلیل تکان خوردن یا بیرون زدگی وسایل درون کیف، به کمر و مهره‌های آسیب می‌رسانند. از طرفی توجه کنید که در قسمت‌های مختلف کیف از فوم‌های نرم و سبک برای کاهش آسیب به ستون مهره‌ها استفاده شده باشد.

اندازه کیف مناسب مدرسه

عرض کوله پشتی برای دانش آموزان باید نهایتا به اندازه عرض بدن باشد. طول کوله پشتی نیز باید نهایتا تا انتهای کمر برسد. بهتر است اندازه کوله را طوری انتخاب کنید که نهایتا با کوتاه و بلند کردن بندهای دسته کوله پشتی، به اندازه دلخواه برای قد دانش‌آموز برسد. همچنین کوله باید طوری روی کمر قرار بگیرد که بالاترین قسمت آن، حداکثر پایین مهره‌های گردنی باشد. قسمت پایین کوله پشتی نیز باید بالاتر از استخوان لگن، یعنی حدودا ۳ سانتی‌متر بالاتر از گودی کمر باشد.

وزن مناسب کیف مناسب مدرسه

حداکثر وزن کوله‌پشتی برای دانش‌آموزان باید حدود ۱۵ درصد از وزن آن‌ها باشد. با این حال در مقطع ابتدایی بهتر است که این میزان تا ده درصد وزن دانش‌آموز کاهش یابد. وزن کوله‌پشتی به همراه وسایل داخل آن برای دانش‌آموزان ابتدایی، ۵/۲ تا ۳ کیلوگرم و برای دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستان، ۷ تا ۱۰ کیلوگرم است. کوله‌پشتی‌های جیب‌دار می‌توانند وزن بار را بهتر توزیع کنند. تقسیم‌بندی داخل کیف نیز باید به گونه‌ای باشد که وسایل ثابت بمانند و فشار و وزن آن‌ها را روی بدن نیندازند.

نحوه قرارگیری کوله پشتی و کیف مناسب مدرسه

وقتی قصد خرید کوله‌پشتی دارید، باید به تنظیم صحیح تسمه‌های آن توجه کنید. این تسمه‌ها باید به گونه‌ای باشند که کوله‌پشتی از ناحیه آخرین مهره کمری که در محل پشتی قرار دارد، پایین‌تر نیافتد و شانه‌ها را به سمت عقب نگه ندارد.

استفاده از کوله‌پشتی با بندهای نازک منجر به بروز آثار بر روی پوست، ایجاد قرمزی و فشار زیاد بر روی ستون فقرات می‌شود. در کل، کوله‌پشتی باید با حداقل وزن ممکن طراحی شده و جنس آن نیز سبک باشد.

تسمه‌های کوله‌پشتی نیز باید به صورت متقارن تنظیم شده و دو بند آن روی سینه قرار گیرد. بهتر است از کوله‌پشتی‌هایی با بندهای با عرض حداقل پنج سانتی‌متر استفاده شود.

کیف مناسب مدرسه تناسب کوله پشتی با قد و جثه دانش آموز

برای استفاده مناسب از کوله‌پشتی، باید آن را در محلی قرار دهید که درست بین اولین و برجسته‌ترین استخوان ستون فقرات، هنگام خم کردن گردن به جلو و بالای استخوان لگن قرار گیرد. حتماً از این بابت مطمئن شوید که کوله‌پشتی از تنه بلندتر نباشد، زیرا در آن صورت، تناسب ارگونومیک بدن به هم می‌خورد. همچنین، حتماً به طول تنه فرزند خود توجه کنید و ببینید که به کوله‌پشتی کوچک، متوسط یا بزرگ نیاز دارد. زیرا خرید کوله‌پشتی بزرگ برای دانش‌آموزی با جثه کوچک، می‌تواند مشکلاتی را برای او ایجاد کند.

بند کمری کوله پشتی و کیف مناسب مدرسه

اگر کوله پشتی دارای بند کمری و سینه‌ای باشد، وزن وارد شده به ستون فقرات متعادل‌تر است. این بندهای اضافی باید دارای پهنای مناسب، بندینک تنظیم طول، قفل راحت و بالشتک باشند.

انتخاب یک کیف مناسب مدرسه با ظاهر منحصر به فرد

انتخاب یک کیف مناسب با ظاهری متفاوت مثل خرید کیف سنتی و یا کیف گلیمی می تواند به اعتماد به نفس شخص کمک کند. همچنین کیف های سنتی بیان گر فرهنگ کشور است و برای محیط های آموزشی مناسب است. خرید صنایع دستی آن هم از نوع کیف دانش آموزی هدیه ای مناسب برای محصلین عزیز است

جنس خوب از ویژگی یک کیف مناسب مدرسه

کوله ها می توانند از کتان، پارچه، پلی استر، برزنت و چرم باشند. هریک از این جنس‌ها مزیت‌های خاص خود را دارد؛ مثلا کوله‌های بزرنتی به دلیل سبک بودن در عین استحکام و نیز تنوع رنگ بیشتر، طرافداران زیادی دارند.

از سوی دیگر برخی کوله‌های کتان را می‌پسندند زیرا پارچه‌ی زیباتری دارد. برخی نیز چرم را می‌پسندند. کتان و چرم از نظر تنوع رنگ به پای برزنت و پلی استر نمی‌رسد. کوله‌های پارچه‌ای غیرکتانی نیز تنوع خوبی در طرح و رنگ دارند اما جنس آن‌ها لطیف‌تر است و ممکن است دوام دیگر جنس‌ها را نداشته باشند.

نحوه حمل کوله پشتی و کیف مناسب مدرسه

یک کوله پشتی هر چند که استاندارد باشد و ویژگی یک کوله پشتی مناسب را داشته باشد، زمانی که به درستی حمل نشود مشکلاتی را برای دانش آموزان به وجود خواهد آورد. بنابراین علاوه بر دقت در انتخاب، نحوه حمل آن نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. از نکات مهم جهت حمل کوله پشتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یک کوله پشتی حداکثر باید به میزان ۴ سانتی متر از خط کمر، خطی که در امتداد ناف است، پایین‌تر قرار بگیرد. بیشتر از این مقدار مجاز نخواهد بود و مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.
  • زمانی که کوله پشتی حمل می‌شود تنه‌ی دانش آموز باید به صورت راست نگه داشته شود. کوله پشتی‌ای که خیلی سنگین است و بالاتر از این حد استاندارد قرار می‌گیرد، دانش آموز را به سمت جلو خم می‌کند و فشار بیش از اندازه‌ای را به ساق پای او وارد می‌نماید.
  • نحوه قرارگیری وسایل داخل کوله پشتی باید به گونه‌ای باشد که وزن آن‌ها داخل کوله پشتی تقسیم شود. یعنی طوری نباشد که یک طرف کوله پشتی سنگین و طرف دیگر سبک باشد. با این کار فشار به طور مساوی بین شانه‌ها تقسیم می‌شود و از وارد کردن بیش از اندازه فشار روی یک شانه جلوگیری می‌شود. کوله پشتی‌هایی که جیب دار هستند این امکان یعنی پخش وزن وسایل داخل کوله پشتی را بیشتر فراهم کرده و در نتیجه کوله پشتی‌های مناسب‌تری هستند.

طراحی و الگوی کیف مناسب مدرسه

طراحی کیف مدرسه از دیگر مواردی است که در راهنمای خرید کیف مدرسه به آن توجه می‌شود. دانش‌آموزان معمولا انواع گوناگونی از وسایل و اشیاء را با خود به محل تحصیل حمل می‌کنند.

این اشیاء، شامل کتاب و دفتر، برگه‌های کاغذی، انواع نوشت‌افزار، تغذیه، کیف پول، کارت‌ها و… است. به همین منظور کیف یا کوله پشتی باید دارای جیب‌ها و جاهای متعدد برای جا دادن و منظم کردن وسایل باشد.

کوله‌پشتی‌ها در طراحی معمولا پتانسیل خوبی برای ایجاد جیب‌های مختلف دارند. به دلیل بزرگ بودن فضایشان می‌توان جیب‌های متعدد داخلی و بیرونی برای آن‌ها قرار داد. این نیز یکی دیگر از علل ترجیح کوله پشتی برای مدرسه است.

ویژگی های کوله پشتی استاندارد و کیف مناسب مدرسه

اگر انتخاب شما کوله پشتی است، باید به استانداردهایی که برای یک کوله پشتی ضروری است، توجه کنید. در مورد ویژگی های کوله پشتی استاندارد گفته می‌شود؛ آن دسته از کوله پشتی هایی که مزیت تقسیم وزن را دارد و به خاطر ویژگی‌های ارگونومیک با سلامت ستون فقرات سازگارتر است و باید دانست هر کوله پشتی دارای تمام استانداردهای لازم نیست.

 پد پشتی مناسب

پد پشتی باعث راحتی فرد هنگام استفاده از کوله پشتی میشود. همچنین مانع آسیب جسم نوک تیز داخل کیف به دانش آموزان می‌شود.

جیب های متعدد در انتخاب کوله پشتی مدرسه و کیف مناسب مدرسه

کوله‌ پشتی‌هایی را انتخاب کنید که به شما در سازماندهی بهتر کمک می‌کنند. تقسیم‌کننده‌ها، جیب‌ها و محفظه‌های یک کوله‌ پشتی برای کمک به شما در سازماندهی بهتر و توزیع یکنواخت وزن طراحی شده‌اند. همچنین این محفظه‌ها به فرزندتان کمک می‌کنند که تقسیم‌بندی‌ مورد نظر خود را انجام دهند و سریع‌تر وسیله‌ی موردنیاز خود را پیدا کنند. نکته‌ی مهم در مورد نحوه‌ی استفاده از محفظه‌ها این است که وسایل سنگین‌تر را نزدیک‌تر به پشت قرار دهید، زیرا به مرکز ثقل و حفظ تعادل کمک می‌کند.

انتخاب کوله شب رنگ برای کیف مناسب مدرسه

این ویژگی در کوله پشتی مدرسه به بالا بردن ایمنی فرزندتان کمک می‌کند. کوله‌هایی که علامت یا نوار شب‌رنگ دارند، دید در شب را افزایش می‌دهند. به این ترتیب اگر فرزند شما صبح خیلی زود از خانه خارج شده و کنار خیابان منتظر سرویس مدرسه است یا در ساعات تاریک بعد از کلاس‌های فوق برنامه یا تقویتی برای آمدن به خانه در حال عبور از خیابان است، به راحتی توسط راننده‌ها دیده می‌شود و امنیت بیشتری خواهد داشت.

علاقه و نظر فرزندتان را در نظر بگیرید

در حالی‌که تناسب درست و کیفیت بالا مهمترین فاکتورهایی هستند که در انتخاب کوله پشتی مدرسه به آن دقت کنید اما فراموش نکنید که باید به نظر و سلیقه فرزندتان هم توجه داشته باشید و بعد از در میان گذاشتن نکاتی که برای سلامتی او مهم است، بگذارید در تصمیم‌گیری برای انتخاب کوله‌ی موردعلاقه‌اش مشارکت داشته باشد. زیرا او کسی است که می‌خواهد هر روز از این کوله استفاده کند و مهم است که فرزندان حس خوبی به وسایل‌شان داشته باشند. زمانی‌که به نظر فرزندتان اهمیت دهید، مطمئنا اثر آن را خواهید دید. کودکان وقتی به وسیله‌ای علاقه داشته باشند، بسیار بهتر از آن مراقبت خواهند کرد.

کیف مناسب مدرسه کوله پشتی مدرسه باید از ستون فقرات حمایت کند

بند‌های کوله‌پشتی پهن و پددار برای محافظت از شانه‌ها در برابر فشار بیش از حد و ایجاد راحتی بهتر طراحی شده‌اند. یک کوله پشتی خوب باید سنگینی کیف را بین هر دو کتف به طور مساوی تقسیم کند. وجود پد روی دسته‌های کوله پشتی می‌تواند فشاری که کیف به کتف‌ها و کمر دانش‌آموز وارد می‌کند را کاهش دهد.

بهتر است در بخش پشتی کوله که روی کمر قرار می‌گیرد هم پد به کار رفته باشد تا به شکل بهتری از ستون فقرات حمایت کند و در طولانی‌مدت از درد گرفتن و خستگی بیش از حد عضلات پشت دانش‌آموز جلوگیری کند. فراموش نکنید برای دانش‌آموزان دبیرستانی که معمولا وسایل بیشتری را باید هر روز به مدرسه ببرند، کوله‌ پشتی که دارای پشتی بالشتکی هستند، راحتی بیشتری را فراهم می‌کنند.

کیف مناسب مدرسه و کیف دوشی کج و یک‌طرفه ممنوع

همانطور که گفتیم کوله پشتی باید وزن را به صورت مساوی بین کتف‌ها تقسیم کند. این موضوع به‌ویژه زمانی که وسایل شما زیاد و سنگین است، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به این ترتیب کیف‌های دوشی کج یا یک‌طرفه باید کلا از بازی خارج شوند؛ حتی اگر فکر می‌کنید خیلی زیبا و جذاب هستند.
کیف‌های دوشی یک‌طرفه تمام وزن را روی یک شانه می‌اندازند، در حالی‌که کوله پشتی دو بند وزن را بین شانه‌ها تقسیم می‌کند. تقسیم شدن وزن بین دو کتف نه تنها فشار وارد شده به کمر و شانه‌ها را کمتر و از انحراف ستون فقرات در کودکان جلوگیری می‌کند، بلکه برای حفظ سلامت زانو و ساق پا هم بهتر است.

علاوه بر این، فراموش نکنید که کوله پشتی دو بند را هم نباید به‌صورت یک‌طرفه روی دوش انداخت، چرا که در این حالت تفاوتی با کوله‌ی یک‌طرفه ندارد و در طولانی‌مدت می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی از جمله انحراف ستون فقرات شود. پس به کودک خود این نکته را آموزش دهید که هر دو بند گوله پشتی را در طول یکنواخت قرار دهد و از هر دو بند استفاده کند تا وزن به‌طور مساوی بین شانه‌ها تقسیم شود.

قابل تنظیم بودن بندهای کوله پشتی در کیف مناسب مدرسه

مطمئن شوید کوله پشتی مدرسه‌ای که انتخاب می‌کنید بندهای قابل تنظیم داشته باشد. بند قابل تنظیم اجازه می‌دهد کوله را کاملا به کمر نزدیک کنید. همچنین وجود تسمه‌های قابل تنظیم برای این است که از تناسب و موقعیت مناسب کوله پشتی که باید کمی بالاتر از کمر قرار گیرد، مطمئن شوید. اگر بند کوله شل باشد و کوله از کمر فاصله بگیرد، وزن کیف بدن را به عقب می‌کشد و فشار بیشتری را به کمر وارد می‌کند.

برای کیف مناسب مدرسه کوله‌ی سبک انتخاب کنید

وزن کوله پشتی مدرسه اهمیت زیادی دارد. طبق توصیه‌ی اکثر پزشکان متخصص ارتوپدی وزن کوله پشتی نباید بیش از ۱۰ درصد وزن دانش‌آموز باشد. کوله پشتی سنگین نه تنها باعث درد در ناحیه‌ی گردن و کمر می‌شود، بلکه خود به تنهایی می‌تواند با به هم زدن تعادل ستون فقرات از عوامل ایجاد انحراف در ستون فقرات و مهره‌ها باشد. بنابراین، بهتر است از ابتدا یک کوله پشتی سبک‌تر انتخاب کنید تا بتوانید میزان بیشتری وسایل در آن جای دهید.

ویژگی‌های کیف مناسب مدرسه دخترانه

با توجه به روحیه‌ی دختران و علاقه‌ی آن‌ها به استفاده از جزئیات به‌خصوص در سنین بالاتر، کوله‌هایی که جیب‌های متعددی برای جا دادن وسایل ریز و درشت دارند، بیشتر توجه دختران را به خود جلب می‌کنند.

اغلب دختران به دنبال کیف‌هایی هستند که جیب‌های کوچکی برای مداد، تلفن همراه، کلید و اقلامی از این دست دارند و همچنین فضای زیادی برای کتاب‌ها و دفترهای مدرسه داشته باشند. اما اگر دختر شما سن کمی دارد، کوله‌هایی که تصاویری از شخصیت‌های محبوب انیمشنی دارند، موردعلاقه‌ی اکثر دختران از سنین ۶ تا ۱۲ سالگی است. پس با توجه به اینکه دخترها به زیبا بودن کیف‌شان خیلی اهمیت می‌دهند، با توجه به اینکه همیشه وسایل زیادی همراه خودشان دارند، کاربردی بودن کوله پشتی دخترانه هم یک فاکتور مهم است که باید به آن توجه کنید.

ویژگی‌های کیف مناسب مدرسه پسرانه

در انتخاب کوله پشتی پسرانه، سن فرزند و روحیات او فاکتورهای تعیین کننده هستند. مانند دختران، پسران هم در سنین پایین خیلی به شخصیت‌های محبوب انیمیشن‌ها و ابرقهرمان‌ها علاقه‌مند هستند و زمان انتخاب کوله‌ی مدرسه بیشتر به سمت گزینه‌هایی می‌روند که رد و تصویری از این قهرمان‌ها را می‌توانید در آن‌ها مشاهد کنید.

موضوع دیگری که باید بسیار به آن توجه کنید، جنس و کیفیت کوله است. چرا؟ چون حس بازیگوشی و سر به هوایی در پسرها کمی بیشتر از دختران است و خیلی وقت‌ها دیدیم که آن‌ها کیف خود را به گوشه‌ای پرت می‌کنند و مشغول بازی می‌شوند. پس اگر می‌خواهید کوله‌ی فرزند شما عمر طولانی‌تری داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم در انتخاب کوله پشتی پسرانه به سراغ نمونه‌های مقاوم‌تر بروید.

پیشنهاداتی برای انتخاب کیف مناسب مدرسه

کوله پشتی‌ چرخ دار

کوله پشتی‌های چرخ‌دار می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای بچه‌ها باشند، ولی فقط زمانی این موضوع صدق پیدا می‌کند که دسته آن‌ها به اندازه کافی بلند باشد و به راحتی باز و بسته شوند. اگر برای کشیدن کیف، کودکتان نیاز به خم شدن داشته باشد، برای کمر و دست بسیار مضر هستند. اگر کوله‌های چرخ‌دار با دسته‌های استاندارد داشته باشید، به راحتی می‌توانید کتاب‌های زیادی را در‌ آن با خیال راحت جای دهید.

کیف مناسب مدرسه و کیف جادار با جیب‌های زیاد بخرید

یک کیف مدرسه خوب یا یک کوله پشتی مناسب، باید دارای محفظه یا جیب‌های زیادی در اندازه‌های مختلف باشد. این محفظه‌ها نه تنها وزن را در همه جای کیف پخش می‌کنند بلکه به متعادل‌تر ماندن کیف کمک می‌کنند. در این صورت قرار نیست همه وسایل را کف کیف بریزید و سنگین شود. همچنین به منظم ماندن کیف کمک می‌کنند و راحت‌تر می‌توان وسایل را در کیف پیدا کرد.

کیف با دکمه‌های مغناطیسی یا آهنربایی یک کیف مناسب مدرسه

اگر کیف دارای «فلپ‌های مغناطیسی» یا دکمه‌های آهنربایی باشد، به محض رها کردن جیب، خود به خود بسته می‌شود. این امکان برای دانش‌آموزانی که مدام در حال حرکت و دویدن هستند و حواسشان نیست که زیپ یا سگک کیف را محکم کنند، یک ویژگی عالی محسوب می‌شود.

 کیفی که در آن از مواد بادوام استفاده شده است یک کیف مناسب مدرسه است

یکی از ویژگی های کیف مدرسه خوب، با کیفیت بودن متریال یا موادی است که کیف با آن ساخته می‌شود. در این موارد باید به دنبال کوله‌ای باشید که از مواد بادوام مثل نایلون یا بوم ساخته شده باشند. بهتر است کیفی بخرید که چند سال برایتان کار کند و هر سال مجبور به تعویض آن نباشید. این یک سرمایه‌گذاری عالی است.

کیف مناسب مدرسه باید کیسه ضد آب داشته باشد

 

اگر نیاز به حمل تبلت دانش آموزی یا لپ تاپ وجود دارید، یک کیسه ضد آب می‌تواند به حفظ و نگهداری وسایل در برابر عوامل محیطی کمک کند. هیچ چیز به اندازه پیدا کردن یک دفترچه خیس پس از یک بارندگی نمی‌تواند حالتان را بد کند. پس به این نکته نیز در هنگام خرید یک کیف مدرسه خوب، دقت کنید.

رعایت 3 نکته مهم در خرید کیف مناسب مدرسه

به شما پیشنهاد می‌کنیم برای انتخاب کوله پشتی مدرسه، بیرون و داخل آن را ببینید و به موارد زیر دقت کنید:

  • از دوخت‌های شل، بی‌نظم یا بی‌دقتی که به‌راحتی باز می‌شوند، دوری کنید.
  • دوخت‌های لبه قسمت پارچه‌ای را که ممکن است باز شوند بررسی کنید و اگر نقصی دیدید دست از خرید آن بکشید.
  • زیپ‌های بدون روکش پارچه‌ای و بدون پوشش را انتخاب نکنید. زیپ کوله پشتی بدون پوشش در معرض هر آب‌وهوایی دچار مشکل می‌شود و باعث نفوذ آب به داخل کیف خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد