گلیم چیست + انواع آن

اول از همه بهتر است بدانیم گلیم چیست و دقیقاً چه محصولی است. گلیم که به آن پَلاس هم گفته می‌شود، در رده محصولاتی مانند فرش و زیرانداز قرار می‌گیرد که تار و پود آن به‌هم بافته می‌شود و ویژگی بارزش این است که هیچ‌گونه پرز و ریزش الیاف ندارد.

گلیم بافی لرستان

گلیم از صنایع دستی و هنری ایران است که بافت آن معمولاً در مناطق روستایی و عشایری انجام شده و در سراسر ایران به فروش می‌رسد.در واقع گلیم، نوعی زیرانداز بافتنی بدون پرز است. در بافت این نوع فرش، پودها از میان تارها رد می‌شود. گلیم‌ها انواع گوناگونی دارند که هرکدام زیبایی و ویژگی مخصوص به خود را دارند.

بافت برخی از گلیم‌ها به دلیل طرح‌ها و الیافی که در آن‌ها استفاده می‌شود بسیار وقت‌گیر است و طبیعتا قیمت آن‌ها هم بیشتر است. همچنین بعضی از گلیم‌ها در طرح‌ها و متریال ساده بافته می‌شوند که به همین دلیل هزینه آن‌ها نسبت به انوع دیگر کمتر است.

ویدئو گلیم چیست؟

جنس الیاف گلیم | گلیم چیست

معمولاً الیاف به کار برده شده در تار و پود فرش‌ها و گلیم‌ها از ابریشم، پشم و پنبه است که در برخی تنها از یکی از الیاف نام برده و شده و در برخی دیگر به صورت ترکیبی از آن‌ها استفاده می‌شود.

گلیمی که از ابریشم بافته شده باشد معمولاً جنسی لطیف‌تر و مرغوب‌تر نسبت‌ به سایر الیاف دارد و به همان نسبت از قیمت بالاتری هم برخوردار است.

برای بافت گلیم‌های پشمی معمولاً از پشم نژادی خاص از بز، گاو و گوسفند استفاده می‌شود که بسیار مرغوب و مقاوم هستند. در بعضی از گلیم‌ها از ترکیب پشم این حیوانات استفاده می‌شود.

راهنمای خرید گلیم

انواع گلیم

گلیم های ساده: به گلیم های ساده گلیم های تخت یا دو رو نیز گفته می شود. گلیم های ساده ضخامت کمتری در مقایسه با دیگر گلیم ها دارند. نکته حائز اهمیت در گلیم های ساده این است که می توان از هر دو روی آن استفاده کرد.

گلیم‌های سوماک:  به گلیم های سوماک، گلیم های یک رو نیز گفته می شود. گلیم های سوماک درمقابل گلیم های ساده، ضخامت بیشتری دارند. اما یک رو هستند و نمای پشت گلیم قابل استفاده نمی باشد.نکته جالب توجه آن که به دلیل گره های ناشی از بافتن نخ ها در پشت گلیم سوماک، توصیه می شود که اگر قصد دارید از این صنایع دستی اصیل در سالن پذیرایی و یا جایی استفاده کنید که رفت و آمد روی آن زیاد است، این نوع گلیم را انتخاب کنید. چراکه این گره ها سبب می شوند گلیم، کمتر بر روی زمین و سطح سرامیک لیز بخورد.

گلیم فرش: به این نوع از گلیم، به این دلیل گلیم فرش می گویند، چون که نوع بافت آن ترکیبی از بافت گلیم سوماک و قالی است. بعضی از قسمت های گلیم فرش به صورت برجسته کار می‌شود و دارای پرز است.فروش عمده صنایع دستی

گلیم فرش کاشان

انواع گلیم دستباف ایرانی | گلیم چیست

انواع گلیم در ایران بر اساس منطقه تقسیم‌بندی می‌شود که در تاریخچه گلیم‌بافی و معرفی انواع گلیم دستباف ایرانی بر اساس مناطق جغرافیایی بافت آن‌ها، به آن به طور مفصل پرداخته‌ایم. اینجا اشاره‌ای به هر کدام می کنیم.

  • گلیم ایل شاهسون
  • گلیم فرش خمسه
  • گلیم فرش دستباف لری
  • گلیم دستباف ترکمنی
  • گلیم فرش سنه
  • گلیم بلوچ
  • گلیم دستباف زرند
  • گلیم قشقایی
  • گلیم هرسین
  • گلیم مسند عنبران
  • گلیم فرش افشاری

برای مطالعه دقیق تر در باره انواع گلیم در مناطق مختلف این مقاله را دنبال کنید انواع گلیم در مناطق مختلف


معروف ترین طرح های گلیم فرش ماشینی

  • طرح قاب قاب (خشتی)
  • طرح کف ساده
  • طرح راه راه
  • طرح کردی (سفره)
  • طرح شیرکی پیچ
  • طرح شاملو
  • طرح افشاری یا محرمات(خطی)

تفاوت فرش با گلیم فرش

فرش ها داری پرز هستند اما گلیم فرش ها فاقد پرز هستند. فرش نشیمن نرم تر و راحت تری دارد اما گلیم فرش مقداری خشک تر است. قیمت گلیم فرش در مقایسه با فرش مقداری ارزان تر می باشد به همین علت بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

گليم هاي دستبافت | گلیم چیست

1- گليم تمام پشم : گليم دستبافت تمام پشم گليمي است که تار، پود و پرز آن از جنس پشم باشد. اين نوع گليم ها به دليل جنس پرزها درشت بافت هستند. گليم هاي تمام پشم معمولا وزن زيادي دارند و از لحاظ قيمت ارزان ‌تر است و کمتر مي ‌توان نوع هنري با ظرافت بالاي بافت را در آن‌ها پيدا کرد.

2- گليم چله پشم : اين نوع گليم ها، جنس نخ تار (چله) از جنس پشم است ولي پرزهايش تنها از پشم نيست و ممکن است از مواد ديگر نيز در بافت آن استفاده شود.

3- گليم تمام ابريشم : گليمي که هم تار ، هم پود و هم پرز آن از جنس ابريشم است. اين نوع گليم ها معمولا بسيار ريزبافت است و ارزش هنري زياد و همچنين قيمت زيادي دارد.

4- گليم کف ابريشم : گليمي که چله آن از جنس نخ تار (چله) آن از پشم است ولي تمام زمينه آن از ابريشم بافته شده است.

5- گليم گل ابريشم: چله اين گليم از پشم است ولي گل‌ها و احيانا برگ‌ هاي موجود در نقشه از نخ ابريشم و بقيه پرزها از پشم بافته مي ‌شود. اين نوع گليم ها ممکن است قيمت کمتري نسبت به گليم تمام ابريشم داشته باشند اما ارزش هنري بالاتري دارند.

گلیم دستباف احرامی

چگونه گلیم مرغوب را تشخیص دهیم

یکی از راه های تشخیص گلیم با کیفیت از نوع بی کیفت آن، توجه به رنگ گلیم است.

توجه کنید گلیمی که قصد خرید آن را دارید، دارای رنگ طبیعی باشد. چرا که اگر رنگ آن طبیعی نباشد در مقابل تابش نور خورشید واکنش داده و آسیب می بیند.

حال چگونه متوجه شوید گلیمی که انتخاب کرده اید با رنگ های طبیعی کار شده یا شیمیایی؟


اگر قصد خرید گلیم دارید و می خواهید تمام ویژگی های یک گلیم اصیل را بدانید مقاله راهنمای خرید گلیم دستباف را دنبال کنید . در این مقاله به طور کامل درباره انواع گلیم، تفاوت فرش با گلیم، چگونه گلیم مرغوب را تشخیص دهیم، طریقه کنار هم قرار گرفتن رنگ ها و … صحبت کرده ایم .راهنمای خرید گلیم دستباف


گلیم دستباف سنتی

 نگهداری از گلیم | گلیم چیست

 عدم تازدن گلیم فرش

از تا زدن گلیم فرش خودداری کنید چرا که این موضوع باعث در هم رفتن تار و پود و پاره شدن گلیم شما می شود. بهترین روش جمع کردن و نگهداری از گلیم فرش رول یا لوله کردن آن می باشد.

– نحوه شستشو

جهت شستشو گلیم فرش حتما از آب سرد و مواد شوینده استاندارد و مجاز استفاده کنید.


در مقاله زیر به طور کامل نحوه تمیز کردن گلیم دستباف را می آموزیم

نحوه تمیزکردن گلیم دستباف


 جلوگیری از تابش نور مستقیم خورشید

از قرار دادن گلیم فرش در مقابل نور مستقیم خورشید خودداری کنید. چرا که این کار باعث پوسیدگی و تغییر رنگ در گلیم فرش می شود.

 عدم قراردادن اجسام سنگین

از قراردادن اجسام تیز و سنگین مانند کمد و یا مبلمان بر روی گلیم فرش خودداری کنید. در صورتی که نیاز به انجام این کار هست حتما از زیر پایه های زیر مبلی استفاده کنید.

 

در این مقاله با تعریف گلیم چیست به طور کامل آشنا شدیم.

تصاویر هنرمندانه از گلیم

گلیم

گلیم

گلیم

گلیم

گلیم

 

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد