سوغات و صنایع دستی جزیره هرمز

خلیج‌فارس، جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی دارد. از بندرها زیبایش و شب‌های زنده‌اش، تا جزایر ریز و درشتی که در فصل زمستان، گردشگران زیادی را برای تفریح به‌سمت خود می‌کشاند. چندسالی می شود که جزیره هرمز که در نزدیکی قشم واقع شده‌ است، طرفداران زیادی پیدا کرده‌ است. همچنین یکی از لذت بخش ترین قسمت خرید در این منطقه خرید سوغات و صنایع دستی جزیره هرمز است. هرمز می تواند مقصد یک سفر ماجراجویانه  زمستانی باشد.

سفر به جزیره قشم یا هرمز؟ | سوغات و صنایع دستی جزیره هرمز

جزیره هرمز یکی از بخش‌های شهرستان قشم از استان هرمزگان است و بیشتر گردشگرانی که به جزیره هرمز سفر می‌کنند بازدید از جزیره هرمز را به عنوان بخشی از برنامه سفر خود به قشم قرار می‌دهند.


در این نوشته بیشتر با جزیره هرمز و جاهای دیدنی آن آشنا می‌شویم:
جزیره هرمز در شرق جزیره قشم و در جنوب بندرعباس قرار دارد. این جزیره از نظر زمین‌شناسی یک گنبد نمکی است و در بخش بزرگی از آن می‌توانید نمک کریستال و همچنین رسوبات آتشفشانی ناشی از فعالیت‌های زمین‌شناسی را ببینید. جزیره هرمز را به نام بهشت زمین‌شناسان هم می‌شناسند. چون انواع خاک‌ها با رنگ‌های گوناگون که محصول رویدادهای زمین‌شناسی متفاوت است را می‌توان در این جزیره پیدا کرد.

موقعیت جزیره هرمز از نظر بازرگانی

علاوه بر این، جزیره هرمز موقعیت ویژه و استثنائی در خلیج فارس دارد. به همین سبب هم از نظر بازرگانی و هم از نظر راهبردی بسیار مورد توجه بوده است. حضور استعمارگرانه پرتغالی‌ها و سپس انگلیسی‌ها در این جزیره هم به دلیل اهمیت راهبردی جزیره هرمز است.
شغل اصلی مردم جزیره هرمز ماهیگیری است. با افزایش شمار گردشگران، به تدریج شمار بیشتری از اهالی جذب صنعت گردشگری می‌شوند و با ارائه خدمات اقامتی بومگردی، حمل و نقل زمینی و دریایی و تهیه غذای محلی، از گردشگران میزبانی می‌کنند.

تموشی نان محلی جزیره هرمز

در جزیره هرمز نان‌های محلی زیادی طبخ می‌شود که یکی از خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین این نان‌ها تموشی است. برای تهیه این نان آرد و آب را مخلوط کرده و در تابه می‌پزند بعد روی آن تخم‌مرغ یا پنیر می‌ریزند‌. نان تموشی را با سس ماهی یا سس سوراخ که از خاک سرخ جزیره تهیه می شود، سرو می‌کنند، علاوه بر تموشی نان‌های دیگری هم در جزیره هرمز پخته می‌شود.

پوشاک سنتی مانند نقاب یا برقع، پارچه‌های سوزن دوزی شده

این سوغاتی یکی از سوغاتی‌های فرهنگی و ارزشمند جزیره هرمز است که نشان‌دهنده سنت‌ها و آداب مردم این جزیره است. این پوشاک‌ها از پارچه‌های رنگی و سوزن دوزی شده دوخته می‌شوند و طرح‌ها و رنگ‌های زیبا و متنوعی دارند.

شیشه‌ها و بطری‌های رنگی پر شده از خاک جزیره

این سوغاتی یکی از زیباترین و خلاقانه‌ترین سوغاتی‌های جزیره هرمز است که با پر کردن شیشه‌ها و بطری‌های شفاف با خاک‌های رنگارنگ جزیره ساخته می‌شود. این شیشه‌ها و بطری‌ها با الگوها و طرح‌های مختلفی پر می‌شوند و نمایی بسیار جذاب و هنرمندانه دارند.

ادویه خاک سرخ هرمز

این ادویه از خاک قرمز رنگی که در کوه‌های جزیره هرمز وجود دارد تهیه می‌شود و برای طعم‌دهی به غذاها استفاده می‌شود. این ادویه دارای خواص درمانی نیز است و برای کاهش فشار خون، کلسترول و قند خون مفید است.

ادویه‌های خوش‌عطر جزیره هرمز

از سوغات مهم جزیره هرمز ادویه‌های خوش‌عطر این جزیره است که عطر و بویی خاص دارد. وقتی در بازارچه‌های محلی این جزیره پا می‌گذارید بوی ادویه‌های تازه مشامتان را نوازش می‌دهد.

این ادویه‌های خوش عطر شامل:

  1. دارچین
  2. زردچوبه
  3. آویشن
  4. گردلیمو
  5. میخک
  6. بادیان رومی

اگر عاشق آشپزی هستید در سفر به جزیره هرمز خرید ادویه را فراموش نکنید با استفاده از این ادویه‌ها در غذاهای خود طعم واقعی و اصیل ادویه را خواهید چشید.

میگو و ماهی جزیره هرمز

شغل اصلی مردم جزیره هرمز ماهیگیری است به همین خاطر هر روز ماهی‌های تازه در بازارچه‌های محلی عرضه می‌شود و بیشتر غذاهای این جزیره هم با مواد اولیه دریایی است. میگو از اصلی‌ترین محصولات دریایی جزیره هرمز است و انواع میگو در این جزیره با قیمت مناسب به فروش می‌رسد که می‌توانید از آن تهیه کنید.

از جمله معروف‌ترین ماهی‌هایی که در جزیره هرمز می‌توانید خریداری کنید:

  • میش‌ماهی
  • ماهی هامور
  • ماهی سرخو
  • ماهی مقوا
  • ماهی سنگسر
  • ماهی ساردین

بانوان جزیره هرمز در طبخ انواع ماهی و میگو تبحر ویژه‌ای دارند و انواع غذاهای خوشمزه را با ماهی و میگو درست می‌کنند. در سفر به جزیره هرمز حتما غذاهای محلی این جزیره را امتحان کنید.

لیست صنایع دستی جزیره هرمز

لباس محلی جزیره هرمز

یکی از سوغات ارزشمند جزیره هرمز لباس‌های محلی و سنتی این جزیره است که از پارچه‌های سوزن‌دوزی شده دوخته شده است. این لباس‌ها در عین زیبایی و جذابیتی که دارند بسیار شیک هستند.

سوزن‌دوزی‌های روی این لباس ها خیلی ظریف و باسلیقه دوخته شده‌اند، البته می‌توانید پارچه این لباس‌ها را هم خریداری کنید و به عنوان سوغاتی برای اقوام خود ببرید.

عکس گرفتن بر روی تپه‌های رنگی جزیره هرمز با این لباس‌های محلی بسیار زیبا و به یادماندنی خواهد شد. لباس‌های محلی یکی از اصلی‌ترین سوغات جزیره هرمز است که می‌توانید به عنوان یادگاری از سفر به جزیره زیبای هرمز برای خودتان تهیه کنید.

 

برقع یا نقاب جزیره هرمز

برقع یک نقاب صورت است که از بالای ابرو تا بینی را می‌پوشاند که زنان جنوبی از آن استفاده می‌کنند. این سوغات زیبا در رنگ‌های بسیار زیاد و طرح‌های متنوع در بازارچه های هرمز به فروش می‌رسد که می‌توانید برای خودتان تهیه کنید. ویژگی خرید برقع از جزیره هرمز این است که با دیدن آن خاطرات سفر به جنوب را همیشه به یاد خواهید آورد، پس در کنار خرید لباس محلی برقع را فراموش نکنید‌.

شیشه‌های رنگی جزیره هرمز

جزیره هرمز خاکی رنگی و زیبا دارد که نظیر آن در هیچ‌جا پیدا نمی‌شود. مردم بومی منطقه این خاک را با هنرمندی خاصی درون شیشه‌هایی کوچک می‌ریزند و به عنوان یادگاری از این جزیره زیبا به شما هدیه می‌دهند‌. از این خاک در صنعت موزائیک‌سازی و همچنین در ساخت لوازم آرایشی از آن استفاده می‌کنند.

خاک رنگی هرمز بیشتر در جاهای مرتفع و سواحل جزیره هرمز پیدا می‌شود و از سوغات معروف هرمز است.

زیورآلات دریایی جزیره هرمز

جزیره هرمز در حاشیه خلیج‌فارس قرار دارد پس دیدن صنایع‌دستی زیاد از محصولات دریا در این جزیره تعجب‌آور نیست.

زنان خوش‌ سلیقه هرمز با این محصولات دریایی زیورآلات و مجسمه‌های زیبایی درست می‌کنند. محصولات دریایی که در ساخت زیورآلات استفاده می‌شود:

  1. صدف
  2. مرجان
  3. سنگ‌های زینتی
  4. پولک
  5. گوش ماهی
  6. مروارید

این لوازم زینتی بسیار زیبا و دلربا هستند، امکان ندارد آنها را ببینید و خریداری نکنید. زیورآلاتی که از محصولات دریایی تهیه می‌شوند: گردنبند، گوشواره، دستبند، پابند است که طرفداران زیادی دارند.

سوغات و صنایع‌دستی جزیره هرمز را از کجا تهیه کنیم؟

برای خرید صنایع دستی در جزیره هرمز دنبال جایی لوکس و بزرگ نباشید، زیرا که این جزیره پاساژ و مراکز خرید ندارد و مردم بومی آن محصولات خود را در بازارچه‌های محلی این جزیره به فروش می‌رسانند، بیشتر فروشندگان این بازارچه‌ها بانوان خونگرم هرمز هستند.

معروف‌ترین این بازارچه‌ها بازارچه ساحلی هرمز است که همه سوغات و صنایع‌دستی هرمز در آنجا پیدا می‌شود. با کمی گشتن در این بازارچه می‌توانید صنایع‌دستی بسیار زیبایی با قیمت مناسب تهیه کنید.

سوغات و صنایع دستی جزیره هرمز از کجا قابل تهیه است؟

درست است که این جزیره دارای برخی بازارهای بزرگ درون شهری است اما بهترین مکان برای خرید سوغات جزیره هرمز و خاک سرخ آن، بازارهای محلی است که در سرتاسر جزیره قابل مشاهده هستند. شما با مراجعه به نزدیک ترین بازار محلی به اقامتگاه خود می توانید شیشه های خاک سرخ زیبا را تهیه نمایید یا نسبت به خرید زیورآلات صدفی یا لباس های محلی اقدام نمایید.

با اینکار از صنایع دستی هرمز نیز حمایت کرده اید و قدمی بزرگ در راستای بهبود صنایع دستی این جزیره و امرار معاش بومیان آن برداشته اید.

سخن آخر درباره صنایع دستی جزیره هرمز

صنایع دستی جزیره هرمز بسیار محبوب و مورد تقاضای گردشگران و هنردوستان هستند. این صنایع دستی نشان‌دهنده خلاقیت، ذوق و فرهنگ مردم این جزیره زیبا و رنگین هستند. از جمله صنایع دستی جزیره هرمز می‌توان به نقاشی با خاک بر روی شیشه و بوم، زیورآلات صدفی، پوشاک سنتی و برقع، ادویه خاک سرخ، فرش خاکی و تموشی اشاره کرد. این صنایع دستی علاوه بر ارزش هنری، دارای خواص درمانی، زیبایی و طعم‌دهی نیز هستند.

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد