گلدان میناکاری

آیا تا به حال به یک قطعه هنري مثل گلدان میناکاری شده نگاه کرده اید که لایه هاي آسـمان از سـطح آن باز شـود؟ در حالی که لاجورد آسـمان ها در دایره هاي زیباي آن حک می شوند، اشکالی از گل هاي آسمانی و پرندگان مرموز به طور مکرر در الگوهاي ابدي لطف آسمانی ظاهر می شـوند. این نوعی هنر اسـت که در زبان فارسـی میناکاري نامیده می شـود. اهمیت این کاردستی ایرانی از پیچیدگی هاي هنر و فرهنگ ایرانی از تاریخ طولانی آن ناشی می شود.

آموزش میناکاری

معنی میناکاری چیست ؟

مینا به فارسی آسـمان آبی تعریف شـده اسـت . همچنین با کلمه مینو به معناي بهشت همراه است. این هنر دستی لاجوردي آسمان را در لایه هاي متعدد خود مجسم می کند که به نظر می رسد به سمت ابدیت حرکت می کند. این شاید یکی از دلایل فراخوانی اثر هنري مینا یا نمایش آسمان باشد. نزدیکترین معادل این شکل از هنر مینا کاري است که میناي دندان شیشه اي یا میناي چینی نیز نامیده می شود. مینا کاري به چندین ماده مانند فلز، سنگ، شیشه، سرامیک و سفال اعمال می شود.

میناکاری در کشور‌های دیگر

با توجه به محبوبیت بسیار بالای صنایع دستی در سراسر جهان، امروزه همه‌ی کشورهای دنیا در تلاشند تا حداکثر میزان ارزآوری را از این هنر-صنعت ارزشمند داشته باشند. ظروف میناکاری به خودی خود ارزش بالایی حتی در کشورهای مبدا دارند، اما ارزش این ظروف در برخی کشورهای وارد کننده مانند آلمان تا سه برابر قیمت اولیه آن در کشور مبدا بالا می‌رود.

امروزه کشور چین با در اختیار داشتن تقریبا نیمی از بازار جهانی در این صنعت رتبه اول صادرات این محصول را دارا است. کارگاه‌های کوچک بسیار زیادی در کشور چین ظروف را میناکاری می‌کنند و کمترین قیمت تمام شده به کشورهای دیگر به ویژه آلمان و آمریکا صادر می‌کنند. گفتنی است که بخش زیادی از این ظروف تولید شده در داخل چین و توسط مردم بومی این کشور خریداری می‌شود، چراکه همانطور که گفتیم میناکاری روی سفال قدمتی چند صد ساله در چین و شرق دور دارد.

هند، فرانسه و ایتالیا نیز در رتبه های بعدی صادرات این محصول قرار می‌گیرند و متاسفانه نام ایران حتی در میان ده کشور نخست صادر کننده ظروف میناکاری شده هم قرار ندارد و این خود نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری ناکافی دولت و صنعتگران در زمینه این هنر پر سود است.

انواع گلدان مینا کاری

در ادامه می خواهیم نمونه های مختلف گلدان میناکاری مربوط به کشورهای مختلف را ببینیم.

خرید صنایع دستی

ویدئو گلدان میناکاری

 

گلدان میناکاری مدرن

 

گلدان میناکاری هندی

گلدان میناکاری آفریقا

گلدان میناکاری چینی

 

 

گلدان میناکاری ترکیه

کاردستی گلدان میناکاری

 

گلدان میناکاری شیشه ای

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد