لباس طرح سنتی در دنیا مدرن

 

از کجا مانتو سنتی بخرم؟ (معرفی مدل‌های جدید و راهنمای خرید مانتوی سنتی) - کمدا

هر شهر و قوم یک سری میراث فرهنگی به جا مانده از گذشته دارد . یکی از آنها لباس سنتی و محلی آن منطقه است .

امروزه استفاده از لباس طرح سنتی در سبک پوشش مدرن بسایر رایج است . تا آنجا که طراحان با در نظر گرفتن علایق جوان ها به استایل مدرن سعی در طراحی لباس و اکسسوری های بر گرفته از سبک سنتی و محلی دارند .


پیشنهاد دوراونتاش : خرید صنایع دستی


امروزه جوانان به سبک پوشش خود اهمیت بیشتری می دهند و سعی می کنند برای لباس روزمره خود نیز از سبک پوششی کدرن و به اصطلاح مد روز استفاده کنند و همچنین به لباس خای با سبک سنتی علاقه نشام میدهند . به طوری که سبک پوشش مدرن خود را با لباس ،اکسسوری ،کفش یا کیف سنتی ست می کنند .

برای داشتن استایل سنتی میتوان از لباس‌هایی که با هنرهای دستی تزئین شده‌اند، سوزن‌دوزی‌های سیستانی‌ها و ترکمن‌ها، کیف سنتی، سکه‌دوزی کردها، شماره‌دوزی و گلدوزی، هنرقلاب‌بافی و مکرومه، منجوق‌دوزی و مهره‌بافی آفریقایی، چهل‌تکه‌دوزی و بسیاری از هنرهای دیگر از سراسر ایران و جهان که می‌توانند به استایل سنتی شما هویتی اصیل و متفاوت ببخشند.

کیف سنتی | کیف گلیمی

معمولا طرفداران استایل سنتی از زیورآلات دست‌ساز استفاده می‌کنند، اکسسوری بخش مهمی از استایل آن‌هاست اما زرق و برق زیاد را نمی‌پسندند و اغلب زیورآلات‌شان از جنس چرم، پارچه‌ی بافته شده یا از مهره‌های سنگی و چوبی هستند. کیف و کفش‌هایی که انتخاب می‌کنند معمولا از جنس گلیم، جاجیم، پارچه، چرم و دست‌دوز هستند، گاهی هم کیف های پارچه ای که با دوخت‌ها و نقش سنتی تزئین شده استفاده می‌کنند. در آرایش سر و صورت هم ساده و طبیعی هستند و موی فر، بافته و رها از علایق‌شان است.

استایل سنتی ایرانی

چه چیزی باعث تفاوت سبک لباس های محلی در مناطق مختلف می شود | لباس طرح سنتی

سبک سنتی اقوام و کشورهای مختلف براساس موقعیت جغرافیایِی، آب و هوا و فرهنگ اجتماعی شکل میگیرد و بسیار متفاوت است و همین به زیبایی های صنعت مد و پوشاک اضافه می کند .به طوریکه این تنوع در طرح ها باعث شده است تا جوانان مناطق کشور های دیگراز لباس و پوشش منطقه دیگری نیز در طراحی لباس ها و استایل استفاده کنند .

انواع کیف سنتی

آیتم های سنتی مختلف در استایل لباس طرح سنتی

در بسیاری از مناطق لباس‌های محلی و سنتی همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد، مثل ساری هندی، لباس‌های سوزن‌دوزی‌ شده زنان بلوچ

عوامل بسیار زیادی می‌تواند در فرم، طرح و سبک لباس سنتی هر محل تاثیر بگذارد، آب وهوا و ویژگی‌های جغرافیایی مهمترین آن‌هاست، نوع مذهب و میزان پایبندی به آن، عامل تاثیرگذار دیگری است و البته اهمیت جایگاه زنان و مردان در اجتماع و ارتباطی که با هم برقرار خواهند کرد نیز بی‌تاثیر نبوده است.

برخی از لباس‌های سنتی حالا به شکل اولیه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند اما الهام‌بخش طراحان بسیاری در دنیای مد هستند.  برای بعضی استایل ها حتما لازم نیست از یک طرح سنتی استفاده کرد چراکه استفاده از پارچه سنتی برای لباس می تواند یک انتخاب هوشمندانه باشد. مثلا «کیلت» نوعی دامن چهارخانه قرمز رنگ مردانه اسکاتلندی است و برای رقص‌های محلی و جشن‌های ملی پوشیده می‌شود، پارچه چهارخانه این دامن حالا محبوب‌ترین ترندهای دنیای مد را می‌سازد. چفیه و شمق عربی هم از پوشش‌های سنتی اعراب هستند که حالا توسط مردمی از سراسر دنیا به عنوان یک اکسسوری مد روز مورد استفاده قرار می‌گیرند، چفیه روسری چهارگوش سیاه و سفیدی است که مردان و زنان عرب بر سر می‌اندازند و به عنوان نمادی اعتراضی در فلسطین استفاده می‌شود.

لباس سنتی ایرانی

چطور استایل لباس طرح سنتی داشته باشیم

ایران مهد فرهنگ و هنر جایی که دارای نمادهای مختلف است. با طراحی لباس سنتی ایرانی می توانیم فرهنگ کشورمان را به سایر کشورها نیز نشان دهیم . سنتی‌پوش‌ها معمولا لباس‌های سنتی و محلی را به همان شکل که هستند می‌پوشند، مثلا به جای مانتو از پیراهن‌های بلوچی یا بندری زنان جنوب استفاده می‌کنند، حتی ممکن است این تکه‌های کاملا سنتی را با لباس‌های کژوالی همچون جین یا کفش ورزشی هم ترکیب کنند. در مواردی هم لباس‌های سنتی مناطق مختلف در ترکیب باهم استایل سنتی یک فرد را می‌سازند

گاهی هم تنها از پارچه، سمبل‌ها و موتیف‌های سنتی هنر هر منطقه استفاده می‌شود، مثلا بته جقه یکی از نقوش سنتی ایرانی است که در طراحی لباس و اکسسوری بسیار مورد توجه طراحان قرار گرفته است. اگر بخواهیم روراست باشیم شکل این استفاده اهمیت بسیاری در زیبایی اثر دارد، قطعا بته جقه در هر استایلی عالی نخواهد بود و ممکن است در استفاده نابجا از این طرح، ارزش آن پوشیدنی سنتی از بین برود. بنابراین اگر می‌خواهید لباس‌هایی طراحی‌شده با نقوش سنتی بپوشید حتما به خاطر داشته‌ باشید که هویت اصلی آن نقش و اساس استایل سنتی را حفظ کنید.

یکی از کلمه‌هایی که همیشه در هنگام صحبت از هنر، موسیقی، نقاشی، مجسمه سازی و یا حتی دکوراسیون خانگی زیاد به گوش می‌رسد، واژه سبک یا استایل است! همه ما می‌دانیم که می‌توانیم خانه خود را به سبک‌ها یا استایل‌های مختلفی بچینیم و مرتب کنیم!

استایلی که بر اساس فرهنگ، باورها، هویت و مد روز دنیا باشد، می‌تواند به ما اعتماد به نفس، قدرت، توانایی و احساس خوشحالی بدهد. اگر به دنبال این هستید که به عنوان یک ایرانی سبک پوشش و استایل مناسبی داشته باشید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

در این محتوا سعی می‌کنیم با بررسی سبک پوشش و استایلی که می‌تواند شایسته یک ایرانی بروز باشد به شما کمک کنیم که در این راستا گام بردارید.

 

چرا باید به استایل و سبک پوشش خود توجه کنیم؟ | لباس طرح سنتی

شاید برای شما هم جالب باشد که در زمان پوشیدن لباس مورد علاقه و مختص خود، می‌توانید باعث ترشح دوپامین در مغز شوید! ترشح دوپامین در مغز، مانند یک خوردن یک داروی آرام بخش عمل می‌کند و می‌تواند به شما آرامش عجیبی بدهد!

ما سعی می‌کنیم با مشخص کردن یک استایل مشخص برای خود شادی و انرژی مثبت بیشتری را جذب خود کنیم. سبک پوشش می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد که شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود، هر یک از آن‌ها را انتخاب کنید.

سبک پوشش ایرانی، مسئله اصلی محتوای امروز ماست. این استایل که ریشه در باور، فرهنگ و تمدن دیرینه ما دارد، برای یک جوان ایرانی می‌تواند بهترین نوع استایل باشد.

منظور ما از استایل ایرانی، استایلی نیست که مانند گذشتگان خود لباس بپوشیم، بلکه منظور ما تلفیق هنر ایرانی با مد روز دنیاست. یکی از راه‌هایی که می‌توانید در این راستا انجام دهید، استفاده از کیف‌های سنتی است که در ادامه بیشتر راجع به آن‌ها توضیح می‌دهیم.

کیف‌های سنتی ایرانی، تلفیق مد روز و فرهنگ ایرانی | لباس طرح سنتی

این روزها هنرمندان ایرانی در کنار طراحی لباس سنتی ایرانی به دنبال یک سری اکسسوری برای تکمیل کارهای خود نیز هستند، به همین جهت کیف‌های بسیار مناسب تهیه کرده‌اند که کاملاً با سبک ایرانی در تناسب است. این کیف‌ها که در واقع با حال و هوای مد روز طراحی شده‌اند از طرح‌های اصیل ایرانی در آن‌ها استفاده شده است.

این کیف‌های سنتی دارای مدل‌های مختلفی مثل کیف دوش، کوله پشتی، کیف گلیمی، کیف کمری، ساک، کیف‌های آرایشی و کیف‌های جای اکسسوری هستند! فروشگاه دوراونتاش به عنوان یکی از بهترین فروشگاه‌های اجناس صنایع دستی در فروشگاه خود، این کیف‌ها را به نمایش گذاشته است.

شما می‌توانید با مراجعه به بخش کیف‌های سنتی دوراونتاش، مناسب استایل خود یک کیف را سفارش داده و به صورت آنلاین تجربه خرید برای استایل خود داشته باشید.

کیف های سنتی برای استایل مدرن


پیشنهاد دوراونتاش : خرید عمده کیف سنتی


هویت خود را فراموش نکنیم …

بهتر است به‌جای توجه به بلاگرها، اینفلوئنسرها و سلبریتی‌های اینستاگرامی که این روزها سبک‌های پوشش بسیار متنوعی را به ما معرفی می‌کنند به سبک و پوشش خود به عنوان یک هویت نگاه کنیم.

نظر شما در مورد سبک پوشش و استایل ایرانی چیست؟ و یا حتی لباس سنتی مدرن. شما چه ملزوماتی را مثل کیف می‌توانید توصیه کنید که با سبک امروزی ما در تناسب باشد؟ در بخش مربوطه، می‌توانید نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مقاله های مرتبط :

10 دلیل برای خرید صنایع دستی

بهترین صنایع دستی ایران کدامند ؟

 

طراحی لباس محلی

برای اینکه بتوانید طراحی لباس سنتی کنید باید با لباس‌های محلی مناطق مختلف ایران به خوبی آشنا باشید. حتی پیشنهاد می‌کنیم در صورت امکان سفر به این مناطق داشته و از نزدیک با جنس پارچه و نوع تزیین و دوخت آن‌ها، آشنا شوید. توجه به ریزه کاری‌ها در طراحی لباس سنتی باعث می‌شود نتیجه کار رضایت بخش باشد. طراحی لباس مجلسی هم از دیگر شاخه‌های جذاب در حیطه طراحی لباس است که می‌توانید در کنار طراحی لباس سنتی، دنبال کنید.

اگر این سوال که برای طراحی لباس از کجا شروع کنم در ذهن مشا وجود دارد بد نیست به مناطقی که این نوع پوشش را دارند؛ بروید و با اجزای لباس آنان، آشنا شوید. واقعیت این است که لباس تنها برای پوشش بدن نیست بلکه نمایانگر عقاید و فرهنگ یک قومیت می‌باشد. در ایران هم قومیت‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام لباس سنتی خاص خود را بر تن می‌کنند.

انواع لباس طرح سنتی ایرانی

لباس سنتی بلوچی

لباس سنتی بلوچی در واقع لباس مردم سیستان و بلوچستان می‌باشد که از طرح‌های اصیل ایرانی الهام گرفته است. آنچه که در طراحی سنتی لباس بلوچی بسیار مشهود است؛ سوزن دوزی و سبک خاص آن می‌باشد که شبیه به سنگ نگاره‌های تاریخی است. موضوع دیگری که در لباس‌های سنتی زنان بلوچ مشخص است؛ استفاده از رنگ‌های شاد و متنوع می‌باشد.

لباس سنتی کردی

لباس کوردها زیبایی خاصی دارد. مردان معمولاً از چوخه، شلوار، دستار، شال کمر، فرنجی و کلاه، استفاده می‌کنند. برای طراحی لباس زنان هم از پارچه‌هایی با رنگ‌های بسیار شاد، استفاده می‌شود. پارچه‌های استفاده شده از جنس تور، ساتن، مخمل و حریر، می‌باشند. همچنین پارچه‌ها با استفاده از هنر سنگ دوزی، پولک دوزی، منجوق دوزی، سرمه دوزی و ملیله دوزی، تزئین می‌شوند.

لباس سنتی گیلکی

زنان خطه شمالی کشور شادترین لباس‌های سنتی را بر تن می‌کنند. احتمالاً این فرهنگ از طبیعت خوش آب و رنگ این منطقه، سرچشمه گرفته است. البته لباس‌های محلی مناطق مختلف گیلان تفاوت‌های جزئی دارد. لباس سنتی گیلکی می‌تواند در زمره لباس‌های تالشی، رسوخی یا قاسم آبادی باشد. چیزی که در لباس‌های زنان گیلکی به صورت مشترک وجود دارد؛ دامن‌های پرچین و جلیقه‌های پولک دوزی شده است.

لباس محلی زنان ابیانه:

شلوار یا شلیطه که جامه ای پر چین است که از کمر تا سر زانو را می پوشاند که با یراق های از جنس نقره تزئین می شود. در هوای سرد زمستانی علاو ه بر این لباس ها بر روی پیراهن آرخالق یا نیم تنه که از پارچه ای از جنس مخمل تهیه شده پوشیده می شود که به نام 

لباس های محلی آذری

عرقچین، روسری کلافه ای، شال و چارقد، چالما – شاماخی(سربند)، چپی(روسری)، آلاچارشاب(چادر رنگی)، اوربند(روبند) و چادرا(چادر) متداول ترین سرپوش های زنان روستایی و عشایر آذربایجان شرقی را تشکیل می داده است.

 

انواع لباس مجلسی طرح سنتی مدرن

مدل لباس طرح سنتی بیرونی

در تصاویر زیر با استفاده از نوارها و خرج کارهای سنتی و رنگی جلوه سنتی به مانتو، پیراهن ها و تونیک ها داده.

پیراهن سنتی زنانه لباس سنتی ایرانی زنانه

استایل سنتی

لباس با طرح سنتی

 

 

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد