راهنمای پیاده روی اربعین

در پیاده روی اربعین چه می گذرد

پیاده روی اربعینآیا پیاده روی اربعین را تجریه کرده اید؟ در مرز چذابه ، پرچمهای بر افراشته قرمز ، سبز و مشکی در مسیر تردد به سمت پایانه مرزی راه را نشان می دهد . از دور صدای مداحی های گوناگون به گوش می رسید . صداهایی که با شنیدن اشعار آنها دل را به پرواز در می آورد.

ظرف دله قهوه و صدای استکان قهوه مرد موکب دار که با لهجه عربی زائران را دعوت به نوشیدن قهوه می نماید ، آن طرف تر مرد روحانی با در دست داشتن قرآن زائران را بدرقه می کند.چای، میوه و خوراکی های دیگری در بین راه روی میزها توزیع می شود و خیلی ها از خستگی راه دور میز موکب مشغول خوردن چای معطر دارچین و لیموکه فضای اطراف میز را پر کرده بود ایستاده بودند و گپ می زدند.در گوشه ای از مسیر کودکی روی زمین نشسته و سینی خرما را روی سر خود قرار داده و چند زایری که عبور می کردند یک حبه خرما بر می داشتند تا برای ادامه راه انرژی دریافت کنند.


خرید صنایع دستی


به نیمه راه رسیدم شخصی به سرعت دوربین را از دستم گرفت و با اصرار بر روی صندلی نشاند و شروع به ماساژ دادن پاهایم کرد و زیر لب زمزمه کنان صلوات می فرستاد و لبیک یا حسین می گفت.سید نصیب مسئول موکب انصار در پایانه مرزی چذابه می گوید: حدود ده روز است به مرز چذابه برای برپایی موکب آمده اند و با هزینه های شخصی و کمکهای مردمی داربست،چادر،موکت ،فرش و دیگر امکانات برپایی چادر را تهیه کرده ایم.وی گفت: شور حسینی سال به سال در دل عاشقانش فزونی می یابد و مراسم اربعین حسینی هر سال بهتر و پر شورتر از سالهای قبل انجام می شود.وی گفت: شلوغ شدن و متراکم شدن جمعیت زائر حسینی ما را به ادامه خدمت رسانی به آنها مصمم تر و با انرژی تر می کند چرا که معتقدیم با این کار قیام عاشورا را زنده نگاه می داریم.

موکب دار دیگر حاضر در مرز چذابه می گوید : یکی از نشانه های مسلمانان در شیعه، زنده نگه داشتن قیام امام حسین (ع) است و تمام موکب داران با این هدف در این مسیر اقامت می کنند تا به زائران اربعین خدمت کنند .حاج علی اکبر ساکن بستان است و اظهار می کند : از نیمه ماه صفر آمادگی برای برپایی موکب را به همراه جمعی از اهالی محل هماهنگ می کنیم تا در زمان آغاز راهپیمایی زایران شروع به خدمت رسانی کنیم .

وی اظهار داشت: مردم عرب نشین غرب استان خوزستان با آغاز ماه محرم سیاه پوش عزای خاندان عصمت و طهارت می شوند و این عزاداری را تا پایان ماه صفر تداوم می بخشند.وی گفت: اغلب افراد در مسیر حرکت زائران حسینی حتی منازل خود را آماده برای پذیرائی از آنان می کنند تا مشقتهای مسیر بر آنان سهل شود و به راحتی بتوانند به کربلای معلی برسند.وی گفت: عشق به حسین(ع) روز به روز افزایش می یابد و حجم بالای زائران در این مسیر موید این موضوع است و همین امر موکب داران منطقه را ترغیب کرده که خدماتشان را با زائران اربعین حسینی افزایش دهند.

مدیر پایانه مرزی چذابه در گفتگو با خبرنگار ایرنا می گوید : مرز چذابه از مبادی تردد زائران اربعین حسینی در 110 کیلومتری اهواز واقع است و زائران هشت استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خوزستان ، چهار محال بختیاری ، اصفهان و سمنان و یزد از این مرز تردد می کنند.احسان نونژاد از افزایش تجهیزات پایانه مرزی چذابه گفت و اظهارکرد: پایانه چذابه هم اکنون مجهز به 16 گیت کنترل مدارک به صورت ثابت است که با افزایش تردد زائران حسینی سالن شرقی و غربی با 13گیت آماده ارائه این خدمات است.وی ادامه می دهد: برای جابجایی زائران از پایانه مرزی تا توقفگاه جدید با سازمان اتوبوسرانی هماهنگ شده که در ایام اربعین و پس از اربعین جابجایی ها صورت گیرد.

حدود یک کیلومتر از بین جمعیت و موکبها و زوار که عبور کردم به خروجی و ورودی پایانه رسیدم انجا بود که از دور جاذبه حرم امام حسین ( ع) پای رفتن را از اراده من خارج کرده بود و از بین گیت های خروجی و کنترل روادید عبور کردم تا به درب اصلی خروج از پایانه رسیدم . در دور دست حدود 700 متری مرزبانی و جمعیت زائران را می دیدم که با پرچمهای رنگی ، پیر،جوان و کودک این مسیر را طی می کردند تا پا در مرز کشور عراق بگذارند و به دیدار ائمه اطهار و اما غریب در کربلا بروند.


راهنمای سفر به کربلا


نکات برجسته برای سفر اولی‌های پیاده روی اربعین

پیاده روی اربعین

سفر به کربلا برای کسانی که بارها و بارها این مسیر را طی کرده‌اند، بسیار آسان شده است و اما در این بین شاید کسانی باشند که برای بار اول قصد سفر به کربلا را در دل دارند و لازم است برای آسایش و آرامش خود، نکات مهم و قابل توجهی را رعایت کنند که البته بیان این نکات می تواند تکرار مکررات باشد برای مسافران همیشه سفر کرده به کربلا در پیاده‌روی اربعین و ماه محرم!

در پیاده‌روی اربعین چه بخوریم؟

موکب های کربلا

اولین موضوعی که باید در نوشیدن و خوردن غذا در نظر بگیریم این است که در طول سفر اربعین باید آب فراوان نوشید، چرا که تعرق و تحرک بدن آب فراوان می‌طلبد و اگر آب به اندازه کافی به بدن نرسد، ممکن است دچار خستگی زود هنگام و انواع بیماری‌های دیگر شوید، پس نوشیدن آب فراوان فراموش نشود.

اما در نوشیدن آب نیز باید توجه کرد که تنها باید از بطری‌های پلمپ شده و آبی که اطمینان از سلامت آن دارید بنوشید، چرا که به علت خستگی بدن، بدن شما مستعد ابتلا به بیماری‌های گوارشی است. ضمنا هرگز آب بطری‌های پلاستیکی یخ زده را مصرف نکنید. بیماری‌های گوارشی سال گذشته نیز یکی از بیماری‌های رایج میان زائران اربعین بود.

مسیرهای پیاده روی اربعین

مناسب‌ترین وسیله و راه را انتخاب کنید: برای پیاده‌روی اربعین می‌توانید مسیر نجف به کربلا یا بغداد به کربلا را انتخاب کنید. برای سفر هوایی، از شهرهای تهران، اهواز، اصفهان، مشهد، ساری، کرمان، شیراز و تبریز پرواز مستقیم به نجف و بغداد وجود دارد. برای سفر زمینی، می‌توانید از مرز مهران، شلمچه و چزابه حرکت کنید. البته ممکن است ساعات زیادی منتظر بمانید. پس برای اقامت در مرز آمادگی داشته باشید.

از آنجایی‌ که مسیر کم‌کم شلوغ می‌شود، به‌محض زیارت حرم حضرت علی (ع) پیاده‌روی را شروع کنید. موکب‌ها (به زبان عربی همان هیئت) محل استراحت زائران در مسیر هستند، سرویس بهداشتی و محل استراحت دارند و صلواتی از شما پذیرایی می‌کنند. فاصله هر موکب تا موکب بعدی ۵۰ متر است.

مسیر نجف تا کربلا | پیاده روی اربعین

پیاده روی اربعین

طول مسیر نجف تا کربلا ۸۲ کیلومتر است که بین دو تا ۵ روز طول می‌کشد. مسیر پیاده‌روی از شارع الرسول شروع می‌شود و در عمود ۱۸۰ النجف، پیاده‌روی در شهر نجف تمام می‌شود. بعد از آن دوباره پیاده‌روی را از عمود ۱ در جاده نجف به کربلا شروع می‌کنید و  تا حرم حضرت عباس (ع)، ۱،۴۵۲ عمود در پیش دارید. حتماً بعد از نماز صبح پیاده‌روی را شروع کنید و بین ساعت ۳-۵ موکبی را برای استراحت شبانه پیدا کنید.

از بابت اقامت در کربلا هم می‌توان همچون مسیر نجف تا کربلا از موکب‌ها و منازل استفاده کرده هم می‌توان از هتلهای کربلا بهره برد.

در نجف خدمات موکب نمی‌باشد و زوار الزاما از هتلهای نجف باید استفاده کنند.

مرزهای مشترک ایران و عراق کدامند؟ | پیاده روی اربعین

ایران و عراق ۴ پایانه مرزی مشترک دارند که محل قرارگیری و دسترسی هر یک به شهر نجف متفاوت است.

مرز مهران: مهم‌ترین و شلوغ‌ترین مرز است که در جنوب استان ایلام قرار دارد. از این مرز تا نجف حدود ۴ تا ۶ ساعت راه در پیش دارید.

مرز شلمچه: در استان خوزستان قرار دارد و از این مرز تا شهر نجف ۵ تا ۸ ساعت راه پیش روی شماست.

مرز چذابه: این مرز نیز در استان خوزستان قرار گرفته و با شهر نجف فاصله‌ای ۴ تا ۷ ساعته دارد.

مرز خسروی: این مرز در استان کرمانشاه است و با نجف فاصله‌ای ۵ تا ۷ ساعته دارد.


راهنمای خرید سوغات و سفر به مشهد


ساعت کاری مرزها برای پیاده‌روی اربعین چقدر است؟

چندین سال است که به مناسبت پیاده‌روی اربعین، ساعت کاری پایانه‌های مرزی افزایش پیدا می‌کند و به صورت ۲۴ ساعته فعال هستند.

بهترین ساعت عبور از مرز چه زمانی است؟ | پیاده روی اربعین

برای عبور زمینی از مرز، اغلب با شلوغی و حجم بالای زائران روبه‌رو خواهید شد، بنابراین توصیه می‌شود طوری حرکت کنید که صبح زود یا اول شب به مرز برسید. در این حالت تعداد مسافرها کمتر هستند.

۸۰ درصد موکب های استان اصفهان برای پیاده روی اربعین وارد عراق شده اند 

موکب های کربلا

به گزارش خبرنگار ایمنا، از سال ۹۴ دولت برای ارائه خدمات به زائران در پیاده‌روی اربعین همت گماشت و از سال ۹۵ وزارت کشور را مسئول اجرای راهپیمایی اربعین دانست و رسماً مسئول اجرای اربعین در کشور شد.

وزارت کشور از خردادماه هرسال دستور تشکیل ستاد اربعین استان‌ها را صادر می‌کند و در هر استان به ریاست استاندار ستاد اربعین ساختار پیدا می‌کند، که در دو سال اخیر استاندار اصفهان این وظیفه را بر عهده معاون سیاسی خود قرار داده است.

۹۹ درصد اجرای کمیته اسکان، تغذیه و آرامش و آسایش برای انجام زیارت بر عهده ستاد بازسازی عتبات عالیات گذاشته‌شده است.

در این فرصت برای آگاهی از فعالیت های ستاد اربعین در استان اصفهان، گفتگویی را با «مصطفی نوریان- رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات  و رییس کمیته اسکان، تغذیه و جمع آوری کمک های مردمی ستاد اربعین استان اصفهان» انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن از نظرتان می گذرد:

 چند موکب از اصفهان قرار است به زائران خدمات رسانی کنند؟ | پیاده روی اربعین

با توجه به تجربه سال گذشته که ۲۰ موکب را در فاصله نجف تا کربلا دایر کردیم، از سال گذشته ارتباط خود را با موکب ها حفظ و برنامه های آنها را هماهنگ کردیم.

امسال با استقبال خوبی که شده، تعداد ۶۵ مراجعه کننده برای تشکیل موکب داشتیم که میزان درخواست ها ۳ برابر سال گذشته بود و در نهایت  ۵۷ موکب پروانه گرفتند.

از امسال قرار شد موکب ها پروانه دار، تشکیلات و سازماندهی آنها  قانونمند شود.

بیشتر از چه صنف هایی برای برپایی موکب ها درخواست داشتند؟ | پیاده روی اربعین

موکب های کربلامساجد، تکایا حسینیه ها و مردمی که در شهرستان های خود سابقه مذهبی و برگزاری مجالس مذهبی داشتند و گردانندگان هیأت بودند، به میدان آمدند.

موکب ها تماماً مردمی و هیأت امنای آنها بر اساس ساختار جدید ۳ نفره هستند و یک روحانی و یک مدیر موکب دارند.

این فرایند در ۵ هزار ساعت و حدود ۲ ماه برنامه ریزی انجام شد و امسال ۵۷ موکب برپا می شود که ۷ موکب در مرز شلمچه، چزابه و مهران و ۵۰ موکب در شهر کربلا برای پذیرایی از زائران مستقر شده اند.

از ۵۰ موکب مستقر در کربلا،  ۱۵ موکب بین نجف تا کربلا در عمودها مستقر و خدمت رسانی و پذیرایی می کنند، ۱۲ موکب هم در اطراف حرم اباعبدلله الحسین(ع) و ۱۸ موکب در اطراف حرم ابالفضل العباس(ع) مستقر شده اند.

۸۰ درصد موکب های استان اصفهان در عراق مستقر شده اند و کم کم برای زائرگیری آماده می شوند.

چه خدماتی در این موکب ها ارایه می شود؟ | پیاده روی اربعین

موکب های کربلا

موکب هایی که در مرز هستند چون جنبه موقت دارند و زائر برای ورود به مرز عراق ۲ ساعتی در این موکب ها توقف می کند و برای ادامه مسیر آماده می شود، این موکب ها توقف گاه های چند ساعته هستند اما در موکب هایی که در کربلا و خاک عراق داریم، اسکان محور اصلی است.

ظرفیتی که از سوی ستاد اربعین کشور برای استان اصفهان ابلاغ شده، ۴۰ هزار نفر اسکان و تغذیه بود که شامل ۱۰ هزار نفر اسکان و تغذیه شبانه و ۳۰ هزار نفر اسکان و تغذیه روزانه است اما خوشبختانه با استقبال خوبی که توسط مردم انجام شد، امکان ۲۴ هزار نفر اسکان شبانه و ۶۰ هزار نفر تغذیه روزانه در قالب ۵۰ موکب که در کربلا فراهم شده است.

زائرانی که به این موکب ها مراجعه می کنند، به مدت ۳ روز می توانند از امکانات خواب، غذا و میان وعده را استفاده کنند.

تعداد ثبت نام کنندگان تاکنون چقدر بوده است؟ | پیاده روی اربعین

طبق آخرین آمار، در شهر اصفهان ۴۶ هزار نفر از طریق سامانه سماح برای پیاده روی اربعین ثبت نام کرده اند که مرز خروجی آنها از چزابه خواهد بود.

البته هر چه به تاریخ اربعین نزدیک تر می شویم بر تعداد ثبت نام کنندگان افزوده خواهد شد.

 اما با توجه به اینکه برای مردم تردد از مرز مهران راحت تر است، تعداد زیادی هم از شهر اصفهان به شهرهای قم و تهران مراجعه و از آنجا اقدام به ثبت نام کرده اند تا از مرز مهران به پیاده روی اربعین بروند.

لازم به توضیح است کدهای اصفهان مربوط به چزابه و کدهای قم و تهران مربوط به مرز مهران می شود.

از چه زمانی راهپیمایی اربعین آغاز می شود؟ | پیاده روی اربعین

راهپیمایی در عراق چند روزی است که آغاز شده است اما برای ایرانیان از ۱۰ آبان آغاز می شود.

هزینه موکب ها، از چه طریقی تأمین می شود؟ | پیاده روی اربعین

پیاده روی اربعینبا توجه به همت، عشق و علاقه مردم به امام حسین(ع) ۳۵۰۰ تن کالا توسط ۴۸۶ دستگاه کامیون برای ۵۷ موکب وارد خاک عراق شده که یک و نیم میلیون تن آن شامل مواد غذایی و ۲ هزار تن شامل اقلام خواب و خدمات و امکانات جانبی می شود.

تمام امکانات پذیرایی از زائران در موکب ها به واسطه کمک های مردمی انجام می شود و حتی یک ریال هم از اعتبارات دولتی خرج نمی شود.

در کاظمین و سامرا خدمت رسانی چگونه خواهد بود؟ | پیاده روی اربعین

ستاد عتبات در مرکز کشور، شهرهای کاظمین، نجف و سامرا را بین استان های کشور تقسیم کرده است که در این تقسیم بندی ۱۲ استان در کربلا، ۸ استان در نجف، ۸ استان در کاظمین و ۱۰ استان در سامرا خدمات رسانی می کنند تا بتوانیم همه شهرها را پوشش دهیم.

موکب های استان اصفهان بین شهرهای نجف و کربلا و در خود کربلا مستقر هستند.

آیا برای ارایه خدمات بهداشتی هم فکری شده است؟ | پیاده روی اربعین

بر اساس همت هایی که در جریان اربعین وجود دارد، از ۵ سال گذشته شهرداری تهران مسئولیت نظافت و پاکیزگی شهر کربلا را بر عهده دارد و تمام قد در کربلا حضور پیدا می کند.

تجهیزات و نیروهای خدماتی را مستقر می کنند و کربلا به نحو احسن نظافت می شود و در این راستا تمام خیابان های محور حرم های امام حسین(ع) و ابالفضل(ع) تا شعاع ۱۵۰۰ متری  پاکیزه می شود.

شهرداری مشهد وظیفه نظافت شهر نجف، شهرداری های شیراز و فارس شهر کاظمین و شهرداری گیلان و گلستان نظافت شهر سامرا را بر عهده دارد.

شهرداری اصفهان هم در موکب های این استان خدمات ایمنی و آتش نشانی و نظافت را انجام می دهد.

شدت گرفتن بازگشت زائران از پیاده روی اربعین

پیاده روی اربعین

تاکنون آماری از خروج زائران از کربلا اعلام نشده اما جمعیت ایرانیانی که ساعاتی پیش از کربلا راهی مرزهای ورودی کشورمان شده‌اند، قابل توجه است؛   گاراژ سید جوده، میدان قنطره و باب البغداد سه مرکز اصلی سوار شدن زائران ایرانی به سمت چهار مرز خسروی، مهران، شلمچه و چذابه است که اکنون مملو از جمعیت شده است.

عبدالله حسین زاده که به همراه مادر، همسر و دو دختر کوچکش عصر ۲۳ مهر به کربلا رسیده است، ظهر اربعین به ایرنا گفت: برنامه ما این است که الان به سمت مرز مهران حرکت کنیم تا بتوانیم راحت تر از مرز بگذریم. البته برادرم که صبح از کربلا راه افتاده، خبر داد که مهران هم ترافیک است.

«حسن حسینی» طلبه حدود ۳۵ ساله افغانی هم که سرپرست یک کاروان ۲۳ نفره است، تصمیم مشابهی گرفته و قصد دارد کاروانش را تا پیش از غروب آفتاب راهی مرز خسروی کند زیرا به اعتقاد او این مرز خلوت تر است.

انتظار می‌رود ترافیک پشت مرزهای ایران از عصر امروز سنگین‌تر شود و زائران دست کم چند ساعتی در صف ورود معطل و منتظر بمانند. با این حال هر چند اندک اما هستند زائرانی که صبح امروز به کربلا رسیده و تا چند روز دیگر در اینجا می مانند؛ مانند علی عباسی منش و همسرش که مسیر ۸۰ کیلومتری نجف – کربلا را ۲ روزه و یک نفس طی کرده و صبح شنبه به کربلا رسیده اند.

ضرورت تدبیر مسئولان در مسیر بازگشت پیاده روی اربعین

پیاده روی اربعینهرچند مسوولان ایرانی از تدوام فعالیت موکب های کشورمان در عراق سخن گفته اند اما به نظر می رسد با توجه به گستردگی جمعیت در مسیر تردد به مرز و پشت ورودی مرزها، کمبود آب آشامیدنی و غذا دور از انتظار نیست و نیازمند تدبیر مسئولان در مرزهای ورودی به کشور است.

بنابر اعلام عتبه حسینی، از آغاز مراسم ایام اربعین امسال تاکنون بیش از ۱۸ میلیون نفر وارد کربلا شدند. از این تعداد دست کم حدود سه و نیم میلیون زائر جمهوری اسلامی ایران بوده اند.

سال گذشته حدود ۱۴ میلیون زائر از جمله ۲.۵ میلیون زائر ایرانی در مراسم اربعین حسینی شرکت کرده بودند.

هنوز بیشتر موکب های کربلا برپاست و مشغول خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی هستند. با وجود جمعیت انبوه اما هیچ کمبودی در  زمینه تامین خوراک و جای استراحت زائران در کربلا وجود نداشته است. البته موکب های عراقی سایر شهرهای زیارتی و مسیر پیاده روی اربعین به طور کامل جمع آوری شده و دیگر خدمتی به زائران ارائه نمی کنند.

«محمدعلی انوشه» معاون اطلاع‌رسانی و فضای مجازی ستاد اربعین در عراق به زائران ایرانی در این باره توصیه کرد که برای مسیر بازگشت پیاده روی اربعین تغذیه و پول لازم به همراه داشته باشند زیرا برخلاف مسیر رفت، در بازگشت خبری از خدمات رایگان نیست.

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد