لیست کامل سوغات مشهد

شهر مشهد

راهنمای سفر به مشهد

این شهر در شمال شرقی ایران واقع شده و مرکز استان خراسان رضوی است. به دلیل جاذبه های گردشگری، خرید صنایع دستی و میزبانی از مسافران و گردشگران ایرانی و خارجی فراوان، جاذبه های توریستی و گردشگری زیادی برای این شهر تعریف شده است. شهر مشهد از جهت جغرافیایی شمال به درگز، از سمت غرب به نیشابور و چناران و از جهت شرق با تربت جام و سرخس همسایه است. شهری عظیم که در میان رشته کوه های بینالود و هزار مسجد مستقر شده و از چهار بخش رضویه، مرکزی، احمد آباد و طرقبه تشکیل شده است.

همچنین این استان ۵ شهر کوچک به نام های ملک آباد، مشهد، طرقبه، رضویه و شاندیز نیز دارد که در کنار ۱۳ دهستان، استان خراسان رضوی را تشکیل می دهند. مشهد در لغت به معنای شهادت است و تا قبل از شهادت حضرت رضا علیه السلام نام قدیم این شهر سناباد بوده که به عبارتی سناباد از توابع نوغان و یک دهکده کوچک است. بعد از شهادت امام هشتم شیعیان این شهر را مشهد الرضا نامیدند و در نهایت به همین نام شهرت پیدا کرد. ناگفته نماند که بعد از شکست شاه طهماسب دوم و در زمان حکومت نادرشاه افشار شهر مشهد پایتخت ایران بود.


مقاله مهمترین نقش صنایع دستی در صنعت گردشگری


تاریخچه شهر مشهد

تاریخچه مشهدیکی از مهمترین اطلاعات راهنمای سفر به مشهد، تاریخچه شهر مشهد است. تا پیش از سال 83 با خراسان بزرگ طرف بودیم که بخش زیادی از وسعت ایران را به خودش اختصاص می‌داد امّا در سال 83 به سه بخش شمالی، جنوبی و رضوی تقسیم شد که در حال حاضر مشهد، مرکز استان خراسان رضوی محسوب می‌شود. رودخانه‌های متعددی در اطراف شهر جاری است و از نظر اقلیمی این شهر در دسته شهرهای خشک و نیمه خشک به حساب می‌آید. این خشکی را از آفتاب سوزان روزهای بهاری و تابستانی و سوز سرمای شب در پاییز و زمستان می‌توان به راحتی لمس کرد.

اگر نگاهی به تاریخ مشهد انداخته باشید متوجه قدمت این شهر می‌شوید. آثاری که از کشف رود در نزدیکی مشهد پیدا شده به ما یادآور می‌کند که از هزاران سال پیش این منطقه مسکونی بوده. در طول تاریخ هم شاهد اتّفاقات مختلف در مناطق شرقی ایران هستیم. همین جریانات تاریخی باعث شده در مشهد ترکیب قومی متنوعی را ببینیم. از جمله گروه‌های قومی که ممکن است در مشهد زندگی کنند عبارتند از: فارس، کرد، بلوچ، زند، افغان، عرب، ترک و تا حدودی ترکمن. این گروه‌های قومی هر کدام در برهه‌ای از تاریخ وارد مشهد شده‌اند یا به صورت اجباری کوچانده شدند.

از گروه‌های متنوع قومی که بگذریم، تصورمان از مشهد این است که همه مسلمان و شیعه مذهبند امّا اقلیت‌های مذهبی هم در این شهر حضور دارند. گر چه ممکن است در دوره‌هایی تعدادشان بیشتر و در حال حاضر کمتر باشد امّا حضورشان را با آثاری که از خودشان به جا گذاشته‌اند می‌توانیم احساس کنیم مانند کلیسای مسروپ مقدس در بافت قدیمی مشهد. بنابراین در دوره‌های مختلف پیروان دین زرتشتی، مانوی، بودایی، مسیحی و یهودی را در این مناطق می‌بینیم.

مهمترین صنایع دستی شهر مشهد

مشهد مقدس علاوه بر اینکه پایتخت معنوی کشور است و اماکن تاریخی و سیاحتی بسیاری دارد، یکی از قطب های صنایع دستی کشور محسوب می شود. مشهد نیز مثل سایر شهرهای ایران بزرگ دارای صنایع دستی مختص خود می باشد. صنایع دستی، هنری است که از گذشته در ساخت اشیاء زینتی و مصرفی بکار گرفته می شود. با گشت و گذار در بازارهای مشهد، صنایع دستی مختلفی را میبینیم که هر کدام زیبایی و جلوه ی خاصی دارند و نظر زائران حرم رضوی را به خود جلب می کنند. این دست سازهای زیبا و فوق العاده را بعنوان یک یادگاری بی نظیر از هنرمندان مشهدی می توانیم برای اقوام و آشنایان خود سوغات ببریم.


پوستین دوزی

 

پوستین، دست سازهایی است از جنس پوست گوسفند، که استاد کاران ماهری را در شهرهای ییلاقی شاندیز و قوچان به خلق این هنر واداشته است.

مراحل ساخت به این صورت است که پوستین دوزها پوست تازه گوسفند را پس از دباغی کردن و رنگ آمیزی (به شکل چرمی زرد رنگ ) و نرم آماده می کنند. سپس الگوها را مانند خیاط ها برش می دهند و با سوزن می دوزند. برای تزئین آن از هنر رنگ آمیزی و سوزن دوزی استفاده می کنند.

این هنر را می توانیم در بازارچه های طرقبه و شاندیز در اشکال مختلف مثل پالتو، جلیقه، کلاه، شال گردن، پاپوش، دستکش، انواع سجاده، پادری و … ببینیم. با خرید این پوستین ها ضمن آنکه اثری ارزشمندی از هنرمندان خراسان را به یادگار برده ایم، میتوانیم سخت ترین زمستان ها را به گرمی بگذرانیم.


سنگ تراشی و هرکاره تراشیصنایع دستی مشهد را بشناسید/ سوغاتی‌های متفاوت این شهر

 

از اصیل ترین صنایع دستی مشهد که قدمتی بیش از ۱۴ قرن دارد میتوان به سنگ تراشی، هرکاره تراشی و قلم زنی اشاره کرد. استادان این حرفه با استفاده از ابزارآلات، اشیای کاربردی و زینتی می سازند و استادان قلم زن بر روی آنها طرح و نقش می اندازند.

آنچه اکنون طرفداران بسیاری دارد دیگ ها و ظروف سنگی هستند که بین مردم مشهد به «هرکاره» معروف است و از گذشته تا امروز سوغات مخصوص مشهد بشمار می آید. علاوه بر محبوبیتی که در بین زائران ایرانی دارد، اعراب حاشیه خلیج فارس جزو مشتریان اصلی این دیگ های سنگی هستند.

این دیگ های سنگی، از سنگ «سرپانتین» ساخته می شوند. سرپانتین در واقع به معنای (ماری شکل) می باشد و روی سطح خارجی آن لکه هایی به شکل پوست مار است. این سنگ جنسی نرم و ضربه پذیر دارد، همچنین در برابر آتش مقاوم است. به دلیل طبخ ملایم، غذا را لذیذتر می کند.

هنوز هم ماده اولیه دیزی های سنگی سرپانتین است، که اوایل از کوه های کوهسنگی استخراج می شد. امروزه معادن آن در اطراف مشهد قرار دارد و کارگاه های تولیدی در بخش مرکزی و نقاط ییلاقی اطراف مشهد واقع شده اند.

دیزی های سنگی معمولا دو نوع ساخته می شوند:

استوانه ای شکل که یک نفره یا نهایتا دونفره است.
قابلمه سنگی یا هرکاره که میتوان برای تعداد زیادی استفاده کرد.

من اگر جای شما بودم حتما سری به بازارچه های اطراف کوهسنگی میزدم و این آثار زیبا را از نزدیک مشاهده میکردم.


فرش مشهد

فرش و قالی مشهد و مروری بر هنرمندان، مراکز مهم و تاریخچه آن - قالیشویی آستان مشهد

اکثر موزه های سراسر دنیا با قالی های مشهد بخصوص آثار دوران صفویه آراسته شده اند. این شهرت به برکت حضور بارگاه امام هشتم است. در گذشته بسیاری از هنرمندان قالیباف برای زیارت امام رضا (ع) به مشهد مهاجرت می کردند و آثار بی نظیری را خلق کردند.

مشهد مقدس مهمترین مرکز قالی بافی استان خراسان است. بعد از آن میتوان به کاشمر، سبزوار و نیشابور اشاره کرد. شناسه ی قالی های مشهد رنگ لاکی، نقش و نگار ترنج و حاشیه لاجوردی است.

پیشنهاد من برای دیدن این آثار مفخر ، بازدید از موزه فرش آستان قدس رضوی است و چنانچه قصد خرید این یادگاری گرانبها و ماندگار را دارید حتما سری به بازار فرش مشهد بزنید.


گلیم بافی

گلیم بافی و راهنمای خرید گلیم با کیفیت - ویرگول

بسیاری از زنان هنرمند روستایی و عشایر استان خراسان در کنار کارهای روزمره ی خود گلیم می بافند. گلیم بافی هنری است که از گذشته، در نتیجه کار سخت در پای دار بافندگی بوجود آمد.

گلیم ها ، از نخ پشمی ، پنبه ای یا کنفی بوسیله ی دار بافته می شوند و هیچ پرزی ندارد. بسیاری از طرح های آن الهام گرفته از طبیعت هستند و در نقش های متنوع حیوانی و طرح های هنری بافته می شوند. دو نوع اصلی آن سوماک و سوزنی است.

مشهد ، قوچان و شیروان مراکز بافت گلیم در استان خراسان می باشند. این آثار را می توانیم در فروشگاه های صنایع دستی مشهد ببینیم. به نظر من وجود این گلیم ها در هر خانه ای خالی از لطف نیست.


دیدن نمونه محصولات پیشنهادی برای سوغاتی گلیم دستباف ایرانی


نمد بافی

نمد از پشم گوسفند تهیه می شود. درست کردن نمد به این شکل است که پشم را بعد از تمیز کردن و رنگرزی، حلاجی می کنند و به کمک دست و پا روی زمین می غلطانند به این مرحله نمد مالی گفته میشود که بسیار سخت و طاقت فرساست و در حین کار کف و صابون هم اضافه می کنند، در نهایت پشم بصورت نمد در می آید.صنایع دستی نمدی

گردشگرانی که به تفریحگاه های اطراف مشهد می روند از جمله طرقبه و شاندیز می توانند نمدها را به شکل کلاه، لباس و زیرانداز در فروشگاه های عرضه سوغات و صنایع دستی ببینند.


ارغوان بافی

 

ارغوان درختچه ای خودرو است که در دره های مایان طرقبه رشد می کند. برداشت ترکه های آن از اواسط بهار تا اواخر پاییز ادامه دارد. هنرمندان بافنده این ترکه ها را بصورت تار و پود در هم می بافند و هنری به نام ارغوان بافی خلق می کنند.

ارغوان بافی به این گونه است که پس از جمع آوری، ابتدا ترکه ها در محیطی خیس و مرطوب گذاشته شده و سپس به شکل سبد و کالاهای تزئینی بافته می شوند.

طرقبه در زمینه بافت سبد شهرت دارد. این سبدها کاربردهای زیادی دارند مانند سبد میوه، گل، خرید و سبد های آبکش میوه، برنج و … . برای تهیه این سبدهای ارغوانی رنگ می توانید به بازار صنایع دستی طرقبه و شاندیز بروید.


دیدن نمونه محصولات پیشنهادی برای سوغاتی خرید کیف سنتی


سماور سازی

 

سماور واژه ای روسی به معنای خودجوش است. برای اولین بار توسط شاهرخ نوه ی نادر شاه افشار وارد ایران شد و تا مدت ها کالایی وارداتی بود. بعدها این هنر در میان عشایر و روستاییان رونق گرفت. سازندگان علاوه بر سماور، وسایل مرتبط مانند لگنچه، پارچ و جام می سازند. مشهد یکی از تولید کنندگان سماور است و با عبور از بازارهای قدیمی مشهد سماورهایی با طرح و نقش و جنس های متفاوت می بینیم.


آینه کاری

آینه کاری در هنر معماری ایران - وبلاگ کارخانه آیینه و شیشه مهجام - آیینه کاری در ابنیه تاریخی ایرانی

یکی از هنرهای دستی که هر زائری آن را در حرم مطهر رضوی دیده و متحیر گشته، آینه کاری دیوارهاست که درخشندگی خاصی به فضا می دهد. هنرمندان اشکال منظم آینه را در طرح های متنوع با اندازه های کوچک و بزرگ به منظور آراستن سطحی ایجاد می کنند. در نتیجه فضایی درخشان پدید می آید. رایج ترین طرح ها در این هنر شمسه، گره، ترنج، نیم گره، اسلیمی، قطارسازی و تمونی است.


 نمونه محصولات پیشنهادی برای سوغاتی خرید آینه سنتی


فیروزه تراشی

قدیمی ترین سنگ شناخته شده در دنیا فیروزه است. این سنگ قرن هاست که آدمیان را شیفته خود کرده، نیشابور مشهور به شهر فیروزه است و فیروزه تراشی هنری قدیمی است در استان خراسان که مشهد مقدس در این زمینه شهرتی خاص دارد. تراش فیروزه ایران همانند فیروزه اش در دنیا مرغوب است. فیروزه به شکل پیکانی و مسطح تراش می خورد که طرفداران زیادی دارد.

بازار رضا یکی از پیشنهاد های عالی برای تهیه سنگ فیروزه است، چرا که هم سنگ را می توانید پیدا کنید و هم کارگاه های سنگ تراشی داخل بازار را.سوغات مشهد

هنر دیگر مربوط به فیروزه، فیروزه کوبی است که امروزه در اصفهان انجام میشود اما حدود ۷۰ سال قبل هنرمندانی بودند که این کار را در مشهد انجام میدادند و بر روی زیوآلات همچون دستبند، گردنبند، گوشواره و… فیروزه کوبی می کردند.

سوغات مشهد

تسبیح

تسبیح از گذشته‌های دور در ادیان مختلف به‌عنوان ابزاری برای شمارش ذکرها و دفعات عبادت استفاده می‌شد. در دوران اسلامی استفاده از تسبیح بسیار زیاد شد تا جایی که مردان همیشه تسبیحی به دست می‌گرفتند و زن‌ها آن را به‌صورت دستبند یا گردنبند نزدیک خود نگه می‌داشتند.سوغات مشهد

محبوبیت تسبیح از بین نرفته است؛ خیلی افراد علاقه خاصی به تسبیح دارند و معتقدند هرچقدر از عمر تسبیح بگذرد به ارزشش اضافه می‌شود.

نبات

چای لاهیجان با نبات زعفرانی مشهد در کنار خرمای خوزستان یک ترکیب خوشمزه اصیل ایرانی است.

باتوجه‌به این که خراسان رضوی بزرگ‌ترین تولیدکننده نبات در ایران است، به هر بازاری سر بزنید حتما می‌توانید نبات تازه پیدا کنید. به‌جز نبات زعفرانی انواع نبات طعم‌دار گیاهی و میوه‌ای هم در بازار موجود است.سوغات مشهد

خشکبار، برگه آلو و میوه خشک

ردشدن از کنار ویترین‌های پر از زردآلوی خشک، آلوبخارا، فندق، نخود و کشمش کار آسانی نیست.

استان خراسان و شهرهای نیشابور و خرو قطب‌های تولید آلو و انواع خشک‌شده آلو هستند. اگر شما هم ذائقه ترش و ملس دارید خرید این میوه‌های ترش‌مزه را فراموش نکنید.

بخش بزرگی از سوغات مشهد که زائران به خانه می‌برند خشکباری مثل کشمش و انواع دانه‌هاست. از مزه آنها که بگذریم خواص فندق، گردو، بادام و … جایی برای حرف باقی نمی‌گذارد.

ادویه

به‌جز انواع ادویه ایرانی و وارداتی از کشورهای همسایه که به‌صورت جداگانه می‌فروشند، نوعی ادویه ترکیب‌شده به نام هفت‌‌قلم در مشهد محبوب و پرفروش است و به یکی از سوغات مشهد تبدیل شده. ادویه‌های سازنده عبارت‌اند از:

  • دارچین
  • زردچوبه
  • گلپر
  • زنجبیل
  • فلفل‌سیاه
  • فلفل‌قرمز
  • سماق

ترشی مشهدی

ترشی مشهدی یا همان سالاد مشهدی ترکیبی خوشمزه از گوجه‌فرنگی، گل‌کلم‌، هویج، کرفس، سبزیجات معطر و انواع ادویه است. تفاوت اصلی این ترشی با انواع دیگر در جوشاندن آب گوجه همراه با سرکه است که مزه و طعمی متفاوت در ترکیب نهایی می‌دهد.

زرشک

استان خراسان جنوبی مرکز تولید زرشک در ایران است. خراسان رضوی سهم کمی در تولید زرشک دارد اما به‌واسطه حجم زیاد گردشگران و مسافرانی که به مشهد سفر می‌کنند زرشک در مشهد فروش زیادی دارد.سوغات مشهد

زرشک میوه خشک‌شده درختچه‌ای به همین نام است که ریشه، ساقه و گل‌های آن هم خواص درمانی دارد. زرشک قاین از انواع خوشمزه تولیدشده در خراسان جنوبی است. انواع زرشک اناری و مجلسی است که رنگ و طعم آنها کمی متفاوت است.

زعفران

زعفران در اکثر شهرها و روستاهای منطقه خراسان کشت می‌شود. بهترین زعفران ایران در شهر قاینات تولید می‌شود. در بازارهای مشهد سراغ حجره‌های قدیمی بازار بروید تا زعفران اصل و تازه برای سوغات بخرید.سوغات مشهد

چطور به مشهد سفر کنیم؟سفر به مشهد

راهنمای سفر به مشهد را با معرفی راه‌ های سفر به مشهد ادامه می‌دهیم. مشهد از آن مسیرهای پرتردد است که برای سفر به آن راه‌های متنوعی وجود دارد. هر نوع وسیله حمل و نقلی که انتخاب کنید، با توجه به بودجه، سلیقه و زمانتان باز می‌توانید گزینه‌های متنوعی داشته باشید. در زیر وسایل نقلیه مختلف را بررسی می‌کنیم:

  • قطار: شاید به جرأت بتوان گفت متنوع‌ترین سرویس‌های ریلی در مسیر تهران-مشهد قرار گرفته‌اند؛ از ارزان قیمت‌ترین قطارهای 6 نفره در کوپه گرفته تا سرویس‌های لوکسی که گاهی هزینه‌هایش با هواپیما برابری می‌کند.
  • هواپیما: امّا اگر زمان کافی برای سفر ریلی ندارید و سفر سریع را ترجیح می‌دهید، روزانه پروازهای متعددی روی آسمان مشهد پرواز می‌کند.
  • اتوبوس: اتوبوس گزینه دیگری برای سفر جاده‌ای به مقصد مشهد است. همانطور که می‌دانید معمولا هزینه‌های بلیط اتوبوس اقتصادی‌تر است. سرعت اتوبوس تا حدودی بین قطار و هواپیما قرار می‌گیرد؛ از قطار سریع‌تر و از هواپیما بسیار کندتر است و روزانه سروریس‌های متعددی به مقصد مشهد از تمام شهرها دارد.
  • ماشین شخصی: در نهایت اگر ترجیح می‌دهید در سفر، ماشینتان همراه رفت و آمدهای شهریتان باشد و دوست دارید سرعت سفر را با برنامه‌های خودتان تنظیم کنید، ماشین شخصی بهترین گزینه می‌تواند باشد. با توجه به مبدأ سفرتان لازم است پیش از سفر جاده‌های منتهی به مشهد را بررسی کنید و با توجه به برنامه‌تان مسیر مورد نظر را انتخاب کنید.

مقاله راهنمای سفر به کربلا


بهترین زمان سفر به مشهد

از نظر آب و هوا اگر به‌دنبال بهترین فصل سفر به مشهد باشید، بهار بهترین موقع است. چراکه خبری از شلوغی و گرمای تابستان و سوز و سرمای زمستان نیست. البته پاییز هم زمان مناسبی برای مسافرت به مشهد محسوب می‌شود. فقط در نظر داشته باشید که هوا در این فصل از سال کمی خشک و سرد است.

سفر ارزان به مشهد

اگر می‌خواهید سفری ارزان به مشهد داشته باشید، موقع رزرو هتل و خرید بلیط هواپیما مشهد، بهتر است حواستان به تعطیلات رسمی، ماه رمضان، جشن‌ها و شهادت‌ها باشد. این روزها را بسیاری از زائران و مسافران برای رفتن به مشهد انتخاب می‌کنند و هزینه سفر هم بیشتر خواهد بود. تور مشهد و بلیط هواپیما چارتری و لحظه آخری هم تا حدودی از هزینه‌های سفر به مشهد کم می‌کند.

آب و هوای مشهدمشهد سفیدپوش شد | خبرگزاری صدا و سیما

آب و هوای مشهد به طور کلی معتدل و متمایل به سرد و خشک است. این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص، ویژگی‌های آب و هوایی مختلفی دارد. در بعضی نقاط سرد و خشک و در بعضی مناطق سرد و مرطوب است.

البته تابستان‌های مشهد گرم و خشک است و معمولاً میانگین دما ۲۱ درجه سانتی‌گراد را ثبت می‌کند؛ در روزهای گرم تابستان حداکثر دما تا ۴۳ درجه بالای صفر نیز می‌رسد. اگر تحمل گرما و شلوغی را ندارید، تابستان و خصوصاً تیر و مرداد ماه زمان مناسبی برای مسافرت به مشهد نیست.

جاذبه های تاریخی مشهد

✓ مهم ترین اماکن تاریخی مشهد

شهر مشهد به دلیل اهمیت تاریخی که دارد، از جاذبه‌های دیدنی تاریخی بسیاری برخوردار است. از مکان‌های مهم تاریخی مشهد می‌توان به مسجد گوهرشاد و آرامگاه پیر پالاندوز در کنار حرم، مسجد ۷۲ تن و معماری بی‌نظیرش، مقبره نادرشاه در باغ نادری، حمام قلی بیک مشهد، آرامگاه فردوسی و … اشاره کرد. پیشنهاد می‌کنیم اگر به مشهد سفر کردید، حتماً از این جاذبه‌های تاریخی دیدن فرمایید.


مقاله اهمیت صنایع دستی


مکان های دیدنی تفریحی مشهد

مشهد یکی از شهرهایی است که مکان‌های تفریحی بسیاری دارد و بازدید از هرکدام این مکان‌ها خاطرات دل‌چسبی را برای شما به یادگار خواهد گذاشت. از بهترین مکان‌های دیدنی تفریحی مشهد می‌توان به پارک کوه سنگی، پارک وکیل آباد، چالیدره، طرقبه، پارک ملت، شاندیز، سرزمین موج های آبی، بازار رضا، مرکز تجاری الماس شرق و … اشاره کرد.

 

ییلاق های مشهدییلاق شاندیز مشهد

دره‌های ییلاقی اطراف مشهد به دلیل دارا بودن رودخانه‌های دائمی و باغ‌های میوه و آب و هوای معتدل مورد توجه بسیاری از گردشگران است. روستای ییلاقی خادر، روستای ابرده، روستای گلستان، روستای جاغرق، ماسوله خراسان و … از مهمترین ییلاق های مشهد محسوب می‌شوند.

پارک های آبی مشهد

سرزمین موج های آبی، پارک ساحلی آفتاب ، پارک آبی ایرانیان و موج های خروشان، از معروف‌ترین پارک های آبی مشهد هستند که پیشنهاد می‌کنیم اگر به مشهد سفر کردید، حتماً به آن‌ها سر بزنید.


مقاله معرفی کامل سوغات و صنایع دستی ایران


مراکز خرید مشهد

تعداد مراکز خرید مشهد بالا است و برای خرید در این شهر انتخاب‌های زیادی دارید. مجتمع تجاری الماس شرق، بازار رضا، مرکز خرید آرمیتاژ، مجتمع تجاری وصال، مجتمع تجاری پروما و … از مهمترین مراکز خرید مشهد هستند.

رستوران های مشهد

بهترین رستوران های مشهد | در مشهد کجا غذا بخوریم؟ | ره بال آسمان

مشهد رستوران‌های عالی و پرطرفدار زیادی دارد که خاطره شیرینی در کام مسافران باقی می‌گذراند. چلوگوشت و انواع کباب از جمله کباب شیشلیک از غذاهای معروف و لذیذ بهترین رستوران های مشهد هستند. رستوران برادران کریم، رستوران پسران کریم و رستوران معین درباری از بهترین رستوران‌های شهر مشهد هستند.

حرم مطهر امام رضا (ع)، دلیل اصلی هر سفر مشهد

قصد نهایی هر مسافر شهر مشهد، در وعده اول، حرم مطهر امام رضا (ع) می باشد. حرم امام رضا (ع)، با مساحتی بیش از 600 هزار متر مربع، شامل 7 حیاط بزرگ و منحصر به فرد به لحاظ معماری می باشد. علاوه بر آن، مناره های باشکوه آبی و طلایی همراه با گنبد طلایی و پرواز کبوترها در اطراف آن، یک فضای معنوی و منحصر به فرد را در حرم اما رضا (ع) ایجاد می کنند.

مسجد گوهر شاد که روزگاری یک مسجد مستقل در شهر مشهد بوده است، امروزه یکی از نمازخانه ها و بخشی از مجموعه حرم رضوی می باشد. معماری باشکوه این مسجد به دوران تیموریان در سال 1418 میلادی بر می گردد. فرصت تماشای مسجد بی نظیر گوهر شاد را هرگز از دست ندهید…

 آرامگاه فردوسی، مشهد با طعم زبان فارسی

فروسی، یکی از مهم ترین و مورد احترام ترین شاعران ایرانی می باشد. آرمگاه فردوسی در باغی باشکوه در 20 کیلومتری شهر مشهد واقع شده است. فردوسی که شاعر طولانی ترین منظومه حماسی جهان (شاهنامه) است یکی از تاثیرگذار ترین افراد در ادبیات فارسی می باشد.

آرامگاه فردوسی در شهر توس، نزدیکی شهر مشهد می باشد. جایی که او متولد شده است. این بنا از یک پایه سنگ مرمر سفید و یک ساختمان باشکوه بالای آن تشکیل شده است. امکان دسترسی راحت به این مجموعه حتی از طریق وسایل نقلیه عمومی نیز، امکان پذیر است.

پارک کوه سنگی، تفریح واقعی در مشهد

پارک کوه سنگی مشهد، بزرگ ترین پارک عمومی مشهد می باشد. علت نامگذاری این پارک، گسترش آن در اطراف یک کوه کوچک با نام کوه سنگی می باشد. این پارک دارای طبیعت بی نظیری می باشد که گشت و گذار و سپری کردن چندین ساعت در آن، یک پیشنهاد ویژه برای گردشرگی در شهر مشهد می باشد…

علاوه بر تماشای طبتعت زیبای این پارک، در شب، از پارک کوه سنگی، یک منظره فوق العاده از شهر مشهد را تماشا خواهید کرد.

مقبره نادرشاه، خاطره باشکوه سفر به مشهدآرامگاه نادرشاه افشار در مشهد- دیدنی های مشهد - سفر در ایران

بنیان گذار سلسه افشاریان و یکی از قدرتمندترین حاکمان تاریخ ایران می باشد. نادرشاه از دید بسیاری از تاریخ دانان باتوجه به سابقه نظامی اش، به عنوان ناپلئون ایران شناخته می شود. نادر شاه افشار، از قبیله ترکمن افشار خراسان بود و مقبره او در یک باغ زیبا در شهر مشهد قرار دارد.

همچنین در سفر خود به مشهد، می توانید از موزه کوچکی که در کنار آرامگاه نادرشاه افشار قرار دارد نیز بازدید کنید. در این موزه برخی از اسلحه های نظامی و تعدادی از آثار ارزشمند هنری، مانند فرش دست باف به همراه یک پرتره باشکوه از نادرشاه افشار وجو دارد.

طرقبه و شاندیز مشهد، لذت طبیعت مشهد

مشهد علاوه بر مکان های گردشگری بی نظیر، بخاطر غذا های خوشمزه و کباب های بی نظیرش نیز مشهور است. در سفر به شهر مشهد، بازید از مناطق ییلاقی طرقبه و شاندیز را هرگز فراموش نکنید. شاندیز و طرقبه، مناطقی خوش آب و هوا در خارج از شهر مشهد می باشند.

در رستوران های طرقبه و شاندیز مشهد، انواع کباب های خوشمزه  و سایر غذاهای درجه یک ایرانی سرو می شوند. تجربه سرو غذا در رستوران های فصلی در مناطق ییلاقی با آب و هوای بی نظیر از جذابیت های سفر به شهر مشهد می باشد.

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد