نکات لازم برای نگهداری از وسایل چوبی منزل

نکات لازم برای نگهداری از وسایل چوبی منزل

وسایل و مبلمان لوکس چوبی در هر دورانی جذابیت و اصالت خاص خود را داشته‌اند، برای همین است که این سبک از اشیا هر چه قدیمی‌تر باشند گران قیمت‌ و ارزشمند‌تر می‌شوند، به یاد داشته باشید مبلمان کلاسیک و سلطنتی هیچ وقت از مد نمی‌افتند پس کافیست یکبار برای خرید آنها هزینه کنید و درعوض یک عمر با لذت از این یادگاری‌های شیرین و باشکوه مراقبت کنید. تمیز کردن وسایل چوبی

دقت در هنگام خرید اولیه لوازم چوبی با کیفیت :

اگر خشت اول کج گذاشته شود ، به ناچار تا ثریا دیوار کج خواهد رفت .در مورد خرید ملزومات چوبی نیز دقیقا این نکته صدق می کند .چنانچه بنا به هر دلیلی از محصولات کم کیفیت و درجه ۳ و بدون ضمانت خرید کرده باشیم ، هر چقدر هم مراقبت و نگهداری اصولی کنیم ،باز درخشش و جلای چوب واقعی را نخواهیم داشت .

صنایع دستی چوبی

پس قبل از خرید وسایل چوبی از شرکت سازنده ، کیفیت چوب ، مدت زمان گارانتی و غیره مطمئن شوید .

دور نگهداشتن از هر گونه آب و رطوبت :

شاید در تصور خیلی از ما ، دشمن اصلی چوب آتش می باشد و این دو در کنار هم دوام چندانی نمی آورند ؛ اگر چه این تصور تا حدودی درست است ولی از آتش بدتر ، رطوبت و آب می تواند به بافت اکسسوری چوبی ما لطمه وارد کند .

با سوختی بر اثر آتش می توان به سرعت با روش هایی نظیر سند پلاست و … چوب را احیا کرد ، ولی چوب خیس شده و باد کرده تقریبا نابود شده است .برای اطمینان خاطر بیشتر از ضد آب بودن مصنوعات چوبی خود مطمئن شوید .

اگر میز زیر گلدان شما چوبی می باشد و یا از میز چوبی برای قرار دادن استکان آب و پارچ خیس تا الان استفاده می کرده اید ، سریعا روش خود را تغییر دهید . انداختن شیشه ، رومیزی ، زیر لیوانی همگی در جلوگیری از رسیدن رطوبت کمک میکند .

تمامی میزهای ساخته شده در زد دیزاین ضد آب بوده و دارای ۳ سال گارانتی می باشند . برای مشاهده نمونه های بیشتر بر روی کلمه میز کلیک نمایید .

تمیز کردن وسایل چوبی

اجتناب از هرگونه براق کننده و روغن جلای بدون مشورت با اهل فن :

بسیاری از افراد برای نظافت و نگهداری از وسایل چوبی مخصوصا در خانه تکانی از انواع روغن برای تمام سطوح چوبی ، و به میزان بالا استفاده می کنند . این کار در یکساعت اول حس درخشش و تمیزی چوب را به رخ می کشد ولی فاجعه در روزهای بعد و بر اثر مجاورت روغن با هوا و گرد و غبار محیط به وجود می آید .

در این حالت سطح کار چسبناک شده و تمام غبار بر روی کار می نشیند و به طور کلی خستگی به تنتان می ماند .پس حتما قبل از خرید هر گونه روغن جلا و وارنیشی حسابی تحقیق کنید .

نحوه تمیزکردن گلیم دستباف

آیا به دنبال جایی که برای شما اشیا چوبی درست می کنند هستید. در اادامه به شما طریقه بازسازی و نگهداری وسایل چوبی را شرح داده ایم

نگهداری از وسایل چوبی با روش های سنتی و در دسترس :

  • برای لکه های سفید ناشی از لیوان خیس، خمیری متشکل از مقادیر یکسان خمیر دندان سفید و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید. آن را به لکه مالیده و برای مدتی صبر کنید تا از بین برود. سپس سطح آغشته شده را پاک کرده و با پارچه ای خشک کنید.
  • برای لکه های تیره از آسیبی که آب وارد کرده ، سعی کنید لکه را به آرامی با پارچه خیس شده در سرکه بشویید و سپس سطح چوب را خشک نمایید .
  • برای آثار و لکه های به جا مانده از مداد رنگی، مایونز را روی منطقه بمالید. بگذارید چند دقیقه بماند و توجه داشته باشید قبل از تمیز کردن سس با یک پارچه خشک، مایونز به خوبی سطح را مرطوب کرده باشد و به اندازه کافی روی سطح قرار گرفته باشد.

گردگیری كنید

حشره ماده كه از جاهای كثیف و آلوده خیلی خوشش می‌آید، معمولاً در درزها یا محل وصل شدن چوب‌ها به همدیگر، تخم‌ می‌گذارند- جایی كه همیشه پر ازگرد و خاك است.

در ضمن این حشرات چوب‌هایی را ترجیح می‌دهند كه بیشتر از پانزده سال از سنشان گذشته باشد. به خصوص چوب‌هایی كه با چسب حیوانی به همدیگر وصل شده باشند. پس قاب عكس، دراور، كمد و … احتیاج به مراقبت بیشتری دارند.

تمیز كردن تزئینات عاج روی چوب
تزئین‌های عاج روی چوب با مقدار خیلی كمی آب و یك شوینده ضعیف تمیز می‌شوند. برای رسیدن به نتیجه مطلوب، سر یك چوب كبریت كمی پنبه بپیچید و آن را در محلول آب و شوینده فرو ببرید و بعد با دقت و حوصله تمیز كاری عاج را شروع كنید. بعد هم با تكه پنبه كه در آب ساده فرو برده‌اید، آن را پاك كنید. آخر كار با یك تكه كوچك پارچه كتانی عاج را خشك كنید. اگر عاج یا استخوان در اثر گذشت زمان زرد و تیره شده است، با مخلوطی از گچ و پراكسید هیدروژن ضعیف خمیری درست كنید و با یك برس كوچك یا كاردك خمیر را روی قسمت‌های مورد نظر بمالید. بعد از پنج دقیقه آن را تمیز كنید. اگر آن‌طور كه باید و شاید تمیز و خوشرنگ نشد، پراكسید‌هیدروژن كمی قوی‌تر به كار ببرید و یك دفعه دیگر همین كار را تكراركنید و بعد با یك تكه پنبه مرطوب خمیر را روی عاج یا استخوان بردارید و آن را تمیز كنید.

طریقه تمیز کردن ظروف نقره و سیلور در کمترین زمان

چوب‌های روكش‌دار

چوب‌های روكش‌دار را هر چند وقت یك دفعه بررسی كنید تا اگر قسمتی از روكش از چوب جدا شده است با چسب‌های تیوبی مناسب چسبانده شود و بیست و چهار ساعت یك جسم سنگین روی آن بگذارید تا روكش خوب به چوب بچسبد.

سم پاشی

بهار و اوائل تابستان وقتی است كه باید گوش به زنگ بود، چون همان‌وقت‌هاست كه این حشرات موذی تخم‌ریزی می‌كنند. مهم‌ترین كاری كه می‌شود كرد تمیز نگهداشتن وسایل چوبی است.

اگر مقدار حشره زیاد باشد و مبارزه جدی‌تری بخواهد، باید به نیروی كمكی متوسل شد.

تعداد زیادی از وسایل ضروری و تزئینی که در خانه داریم، از جنس چوب هستند. مهم است که بدانید حتی مرغوب‌ترین چوب‌ها اگر در شرایط نگهداری نامناسبی قرار بگیرند، از عمرشان کاسته می‌شود و به زودی نیازمند تعمیر یا می‌شوند.

برای نگهداری از وسایل چوبی مثل سرویس خواب، مبلمان و کتابخانه، باید با آسیب‌ها و نحوه جلوگیری از آن‌ها آشنا شوید که ما در این مطلب سعی کردیم برخی از این آسیب‌ها، راه‌های جلوگیری از آن‌ها و راهکارهایی برای برطرف کردن‌‌شان را جمع‌آوری کنیم. در قدم اول نیاز است تا آسیب‌ها را شناسایی کنید.

 

طرز رنگ كردن ميز چوبي با اسپری

هیچ راه سریع‌تر و راحت‌تری برای رنگ آمیزی قطعات و پروژه های با اندازه کوچک تا متوسط به جز رنگ‌آمیزی با اسپری وجود ندارد . چالش بیشتر افرادی که با اسپری کار می‌کنند این است که چگونه می‌توان یک لایه رنگ صاف و یکنواخت را بدون ریزش، چکه و خطا اعمال کرد، پاشیدن رنگ به طرز فریبنده‌ای ساده است، اما کامل کردن آن دشوار است. تمرین و تجربه مطمئنا کمک می‌کند، اما چندین تکنیک نیز وجود دارد که به شما کمک می‌کند مانند یک حرفه‌ای رنگ را روی شی مورد نظرتان اسپری کنید. در این مقاله، 10 نکته برتر ما برای رنگ‌آمیزی با اسپری آورده‌ایم:نگهداری از وسایل چوبی

دست خود را صاف بگیرید

رنگ اسپری معمولاً دارای درخشندگی است که وقتی خشک می‌شود، نور را منعکس می‌کند و بر هرگونه نقص سطحی از جمله خراش، فرورفتگی و بریدگی را پنهان می‌کند. بنابراین، قبل از اسپری روی لایه نهایی رنگ، باید سطح را صاف کنید و سپس حداقل دو لایه آستر بزنید و حتما بین هر لایه سمباده بزنید. می‌توانید از یک لایه پرایمر با قلم‌مو استفاده کنید، اما اسپری پرایمر بسیار سریعتر است.

استفاده از پرایمر و سپس سنباده زدن به ویژه هنگام رنگ‌آمیزی چوب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا اولین لایه آستر دانه‌های چوب را بالا می‌برد و سطحی مبهم و با بافت خشن ایجاد می‌کند. سنباده زدن پرایمر با کاغذ سنباده بسیار ریز 180 یا 220 دانه‌های برآمده را از بین می‌برد و سطح صافی را برای لایه آستر بعدی و سپس در نهایت پوشش رنگی باقی می‌گذارد.نگهداری از وسایل چوبی

شما می‌توانید از سنباده پایان مداری استفاده کنید، اما سنباده دستی به همان اندازه موثر است و پس از سنباده زدن، حتما قبل از اعمال لایه بعدی آستر یا رنگ، از یک پارچه چسبنده برای پاک کردن گرد و غبار سنباده استفاده کنید. به یاد داشته باشید، کلید یک پوشش صاف و حرفه‌ای با رنگ اسپری، آماده‌سازی یک سطح صاف و سنباده کاری شده است.

یک راه ساده و در عین حال موثر برای رنگ آمیزی اقلام کوچکتر، قرار دادن آن‌ها بر روی یک صفحه گردان است که می توانید آن را با قیمت مناسبی خریداری کنید. سپس در حالی که روی آن رنگ اسپری می‌کنید، صفحه گردان را به آرامی بچرخانید. فقط مطمئن شوید که قوطی را در فاصله ثابتی از قطعه قرار دهید تا از چکه کردن آن جلوگیری کنید.

اتمام سریع قطعات کوچک

برای اسپری رنگ بست های کوچک مانند پیچ، میخ، پیچ و مهره، قلاب فنجانی و چشم پیچ، این ترفند را امتحان کنید: آن‌ها را در یک ورق مقوا بچسبانید. مقوا را در بیرون از خانه نگه دارید و سپس روی رنگ اسپری کنید.

برای پروژه‌های بزرگتر، از پارچه بزرگ استفاده کنید

برای گرفتن اسپری بیش از حد در هنگام رنگ‌آمیزی پروژه‌های بزرگتر، زمان را با چسباندن ورق‌های روزنامه تلف نکنید. آن‌ها فقط در حین رنگ کردن پاره می شوند و از هم می‌پاشند. به جای آن، یک پارچه پلاستیکی بزرگ یا بهتر است از پارچه بوم استفاده کنید. در هنگام اعمال رنگ، محافظت زیادی در برابر پاچیدن بیش از حد اسپری ایجاد می‌کند.

یک الگوی آزمایشی اسپری انجام دهید

قبل از اینکه قطعه کار را با اسپری رنگ کنید، قوطی را تکان دهید تا صدای توپ مخلوط داخل را بشنوید. سپس به مدت حداقل 90 ثانیه خوب تکان دهید. و این مهم است که اسپری قوطی را با پاشیدن مقداری رنگ روی یک تکه مقوا یا تخته چندلای ضایعاتی آزمایش کنید. هنگامی که الگوی اسپری را انتخاب کردید، می‌توانید تکنیک خود را تنظیم کنید و تعیین کنید که قوطی را چقدر از قطعه کار دور کنید.

همچنین، هنگام رنگ‌آمیزی اقلام بزرگ یا بلند، به اندازه یک اینچ از نزدیک لبه قطعه شروع به اسپری کنید و به اسپری کردن تا انتها و از دور لبه ادامه دهید. از قطعه فاصله ثابتی داشته باشید و قوطی را به موازات سطح نگه دارید، بازوی خود را به صورت قوس به سمت عقب یا به سمت جلو نبرید.

از رنگ سخت برای چوب سخت استفاده کنید هنگامی که به پوششی با مراقبت بالا نیاز دارید که در برابر زنگ زدگی و مواد شیمیایی مقاوم باشد، از صنعت بدنه خودرو راهنمایی بگیرید و به رنگ اسپری مانند اپوکسی، رزین و حلال‌ها می‌مانند بپردازید تا زمانی که برای رنگ‌آمیزی نهایی آماده شود.

تمیزی و آماده سازی

برای از بین بردن خراش‌ها اقدام کنید، فقط مطمئن شوید که قبل از رنگ آمیزی باقی مانده‌های ترکیبی را پاک کنید و سطح را پاکسازی و آماده رنگ کنید.

شکاف‌ها را با لاک الکل پنهان کنید

برای جلوگیری از چکه کردن شکاف چوب از طریق یک پوشش رویی رنگ یا لاک، روی پوششی از پوسته شفاف یا یک پرایمر سفید حاوی لاک الکل اسپری کنید. این کار در مهر و موم کردن گره های درختان و همچنین قفل کردن بوها و لکه‌ها بسیار عالی است.

بافت‌ها را با یک پرایمر با کیفیت بالا مخفی کنید

بافت‌های خشن و دانه‌دار در چوب معمولاً در بیشتر رنگ‌های اسپری خودنمایی می‌کنند و سطح بافتی را برای شما به ارمغان می‌آورند که هنوز کاملاً تکمیل نشده به نظر می‌رسد. اگر چیزی مانند تخته چندلای صنوبر را رنگ می کنید، از پرایمرهای ساخت بالا استفاده کنید که اغلب با برچسب: پرکننده و سنباده استفاده می‌شود.

آن‌ها ضخیم‌تر هستند، اما همچنان به سرعت خشک می‌شوند، به طوری که می‌توانید چندین لایه را در مدت زمان نسبتاً کوتاهی اعمال کنید. اگر واقعاً می‌خواهید دانه‌ها را بپوشانید، از یک پوشش ضخیم اسپری مانند استفاده کنید که یک پوشش لاستیکی آئروسل است.

یک دسته برای اسپری بهتر اضافه کنید

اگر کارهای زیادی برای انجام رنگ آمیزی اسپری دارید، یا در حال اسپری کردن یک پروژه بزرگ هستید، از یک ابزار قوطی اسپری مانند استفاده کنید . این لوازم جانبی هوشمندانه طراحی شده یک دسته تپانچه است که بر روی یک قوطی رنگ اسپری می‌بندد. پس از اتصال، راه بسیار راحت‌تر و طبیعی‌تری برای اسپری رنگ فراهم می‌کند و خستگی و گرفتگی انگشتان را از بین می‌برد.

آیا می توانید بافت پرایمر چوب را اسپری کنید؟

رنگ اسپری اغلب توسط بازرگانان و افرادی که کارهای خود را انجام می دهند، انتخاب می شود که به دلیل ظاهر حرفه ای و نتیجه کارآمد، پروژه های مختلفی را انجام می‌دهند. اگر می‌خواهید لاکی با براقیت بالا داشته باشید، اسپری رنگ نیز راه حلی است. برخی از مزایای مشترک اسپری رنگ عبارتند از:

• می توانید از رنگ اسپری روی هر وسیله ای مانند صنایع چوبی، فلزی، حصیری، پلاستیک و رزین استفاده کنید.

• رنگ مساوی روی سطوح بدون هیچ ضربه قلم مو.

• رنگ آمیزی اسپری سریعتر از نقاشی با قلم مو است.

• رنگ های اسپری بر پایه روغن هستند و نسبت به رنگ لاتکس ماندگاری بالایی دارند.

• به راحتی می توان آثار پس از آن را تمیز کرد زیرا هیچ برس، غلتک، سطل یا سینی رنگ برای شستشو وجود ندارد.

• رنگ اسپری خیلی سریعتر از رنگ برس خورده خشک می شود.

• استفاده از رنگ اسپری روی صنایع چوبی با دوک، قطعات تزئینی یا گوشه ها و شکاف های پیچیده آسان تر است.

حتی پوشش دهی هنگام رفت و برگشت روی سطوح بزرگ با قوطی اسپری دشوار می شود و در نتیجه لکه دار می شود. دو راه حل در دسترس برای این مشکل وجود دارد:

• برای یک روکش ساتن یا براق، یک سیلر اکریلیک شفاف و مبتنی بر آب را با یک برس اسفنجی بمالید که در دمای خنک‌تر بین 60 تا 75 درجه کار می‌کند.

• برای یک روکش مات یا درخشندگی ظریف، موم را با یک پارچه نخی نرم بمالید و آن را صاف کنید.

همیشه رنگ اسپری را در لایه‌های نازک و یکنواخت بمالید تا از چکه کردن آن جلوگیری شود. همچنین ضروری است که ابتدا نازل را در یک منطقه نامحسوس آزمایش کنید. یک نازل اشتباه رنگ را پاشیده و سطح آن را خراب می‌کند. با صنایع چوبی مینیاتوری شروع کنید و با بهبود تکنیک خود به سراغ قطعات مهم‌تر بروید. نحوه پاک کردن اسپری رنگ از روی چوب را بخوانید؟

رنگ کردن مبلمان و وسایل چوبی با قلمو

1. ابتدا سطح چوب را به وسیله سمباده کشی صاف و یکدست نمایید.

2. سپس روی سطح چوب با یک قلم مو یک لایه آستر (بتونه) پیاده کنید ویک شب اجازه دهید تا خشک شود.نگهداری از وسایل چوبی

3. در این مرحله شما دوباره باید سمباده بکشید با این تفاوت که این بار روی اولین لایه آستر را که کاملا خشک شده به آرامی سمباده می کشید تا بتونه اضافی آن جدا شده و کاملا صاف و یکدست شود. سپس روی لایه اول استر دومین لایه را پیاده کنید و اجازه دهید یک شب بماند تا خشک شود.

4. با یک قلم مو روی سطح چوب یک لایه از رنگ اصلی می زنیم و صبر می کنیم تا کاملا خشک شود. پس از خشک شدن رنگ شروع به سمباده کشی آرام می کنیم تا ذرات اضافی کنده شوند سپس لایه دوم رنگ را روی سطح می زنیم و اجازه می دهیم تا خشک شود.

آموزش ساخت زیور آلات رزینی

موارد آسیب زننده به چوب:

۱) گرد و خاک

گرد و خاک اولین دشمن وسایل چوبی است. زمانی که گرد و خاک، روزانه روی چوب بشیند و مدت‌ها روی آن باقی بماند، وارد منافذ چوب می‌شود و جلای آن را از بین می‌برد. از بین رفتن جلای چوب، اولین دلیل کاهش زیبایی و سلامت چوب است.

۲) حرارت

چوب برای سالم ماندن، مقدار استانداردی از رطوبت را نیاز دارد. چوبی که کاملا خشک باشد، بسیار حساس و شکننده است و با گذشت زمان غیر قابل استفاده می‌شود. پس بهتر است وسایل چوبی در معرض حرارت بالا قرار نگیرند تا میزان رطوبت آن‌ها کاهش پیدا نکند و چوب کاملا خشک نشود. وسایل گرمایشی مانند بخاری، هیتر، شوفاژ و خورشید در روزهای گرم تابستانی از مواردی هستند که حرارت زیادی تولید می‌کنند.

۳) رطوبت

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، میزان رطوبت چوب نباید از میزان استاندارد خود خارج شود. پس رطوبت زیاد هم می‌تواند برای چوب آسیب زننده باشد. برخورد آب یا مایعات با چوب، باعث پوسیدگی آن می‌شود و وسایل‌تان را از درون تخریب می‌کند.

۴) نور خورشید

اشعه‌های مضر خورشید مثل اشعه UV، باعث از بین رفتن ماده‌ای به نام لیگنین در چوب می‌شود. لیگنین یکی از اجزای سازنده چوب است و وظیفه مقاوم‌سازی سلول‌های چوب را دارد. با قرار گرفتن چوب در معرض نور خورشید، لیگنین آن از بین  می‌رود و آسیب غیر قابل جبرانی به چوب وارد می‌شود و مقاومت خود را در برابر ضربه و اجسام خارجی از دست می‌دهد. این تاثیر منفی بیشتر روی چوب‌های بدون محافظ روغنی خود را نشان می‌دهد.

تمیز کردن وسایل چوبی۵) حشرات موذی

حشرات مختلفی وجود دارند که چوب را برای زندگی انتخاب می‌کنند و اگر وارد آن شوند به مرور با تخریب بافت چوب، باعث پوسیدگی می‌شوند. این اتفاق بیشتر برای چوب‌های قدیمی‌تر یا در فصل‌های بهار و تابستان که دمای هوا بالاتر است می‌افتد. کثیف بودن محیطی که چوب در آن قرار دارد، این موضوع را تشدید می‌کند.

۶) خط و خراش

برخورد وسایل تیز با چوب باعث ایجاد خط و خراش روی آن می‌شود. گذاشتن وسایل چوبی در محل‌هایی که رفت و آمد زیاد است، گذاشتن اجسام تیز یا سنگین روی چوب و استفاده از فرچه‌های زبر یا پارچه‌های پرزدار از مواردی هستند که احتمال ایجاد خط و خش روی چوب را افزایش می‌دهند.

روش‌های نگهداری از چوب در برابر آسیب‌ها:

۱) گردگیری

اجازه ندهید گرد و خاک روی وسایل چوبی باقی بماند. بهتر است حداقل هفته‌ای یک الی دو بار گردگیری کنید. این کار را با یک دستمال بدون پرز، نرم و خشک انجام دهید تا این کار مانع ایجاد خط و خراش و لکه روی چوب شود. اگر پس از مدت‌ها مشغول گردگیری شده‌اید برای تمیز کردن بهتر و راحت‌تر از اسپری پاک‌کننده سطوح تاپ و یک دستمال نم‌دار کمک بگیرید. به خاطر داشته باشید بعد از این کار حتما با یک دستمال خشک، چوب را از رطوبت باقیمانده تمیز کنید. اگر چوب‌های تزئینی مانند منبت دارید، از یک گوش پاک‌کن برای تمیز کردن شیارها استفاده کنید و از به کارگیری هر گونه فرچه با برس تیز خودداری کنید.

۲) محل قرارگیری مناسب

بهترین مکان برای قرار دادن وسایل چوبی، محلی است که از وسایل گرمایشی مانند بخاری، شوفاژ، شومینه و رادیاتور به حد کافی دور باشند. توصیه می‌کنیم در روزهای سرد زمستانی که مجبور به استفاده از وسایل گرمایشی هستید، از دستگاه‌های بخور گرم استفاده کنید تا رطوبت از دست رفته‌ چوب را به آن بازگرداند.

در این بین نباید تاثیر منفی وسایل سرمایشی روی چوب را نادیده گرفت و در چیدمان وسایل باید به این موضوع نیز دقت شود. وسایل چوبی را در برخورد مستقیم باد کولر و اسپلیت قرار ندهید. اگر در موقعیت جغرافیایی سردی قرار دارید، باید بدانید سرمای روزهای زمستانی که از پنجره‌ها وارد خانه شما می‌شود نیز می‌تواند مخرب وسایل چوبی باشد. پس، از قرار دادن آن‌ها در مجاورت در و پنجره‌ها خودداری کنید.

این موضوع کمک می‌کند تا اجازه ندهید اشعه‌های مخرب خورشید نیز به چوب برسند.

۳) محافظت از رطوبت

قرار دادن وسایل چوبی در مکان‌های مرطوب مانند اتاق زیر شیروانی، حمام، سرویس بهداشتی و تراس توصیه نمی‌شود. وارد شدن رطوبت به چوب به حدی می‌تواند تاثیرات مخرب داشته باشد که بهتر است از گذاشتن ظروف خیس مثل لیوان آب روی آن‌ها نیز خودداری کنید.

اگر چوب شما دچار رطوبت شد، اول آب را با یک دستمال خشک جمع‌آوری کنید. به این صورت که پارچه را روی رطوبت قرار دهید و اجازه دهید تا حد امکان آب به خورد پارچه برود. بعد از آن با یک پارچه خشک دیگر، نم باقیمانده را تمیز کنید. در صورتیکه آب وارد چوب شده باشد، باید آن را در معرض خورشید یا حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا خشک شود. همچنین رطوبت می‌تواند باعث ایجاد لکه روی چوب شود. بعد از عملیات خشک کردن چوب، باید آن را لکه‌بری کنید. این کار با استفاده از اسپری پاک‌کننده سطوح تاپ کاملا راحت و آسان انجام می‌شود.

۴) سم پاشی

اولین کار برای دور کردن حشرات مخرب چوب، تمیز کردن آن‌ها به طور مداوم است. در مرحله بعد باید حشرات و سموم کشنده آن‌ها را بشناسید و در زمان مناسب سم پاشی را انجام دهید.

از دیگر کارهایی که برای محافظت از چوب می‌توانید انجام دهید، روغن‌کاری منظم چوب، عدم کشیدن وسایل نوک تیز به چوب و جلوگیری از فشارهای سنگین را می‌توان نام برد.

در برخی موارد ممکن است به جز شرایطی که در بالاتر ذکر شد، عوامل دیگری هم  باعث خراب شدن چوب شوند. این عوامل می‌توانند لکه‌های مختلف مانند لکه چربی رنگی یا لکه جوهر باشند. بهتر است

پاک کردن لکه روغن و جوهر از روی چوب

لکه‌ها بیشتر روی چوب‌های رنگ روشن خود را نشان می‌دهند. برای از بین بردن لکه‌های جوهری و روغنی از روی چوب سفید، از شیر کمک بگیرید. یک تکه پنبه را به مقداری شیر آغشته کنید و روی لکه بگذارید و پس از چند دقیقه با کشیدن پارچه روی لکه، آن را از بین ببرید. اگر شیر در دسترس شما قرار ندارد، از لیمو ترش یا خمیردندان نیز می‌توانید استفاده کنید. اما بهترین و مطمئن‌ترین گزینه برای این کار، محصول اسپری پاک‌کننده سطوح تاپ است که مناسب از بین بردن آلودگی‌ها و کثیفی‌ها از روی چوب است و آن‌ها را به صورت حرفه‌ای پاک می‌کند و زیبایی چوب را به آن برمیگرداند.

 

با رعایت نکاتی که در مطلب بالا گفته شد، از سلامتی و زیبایی وسایل کاربردی منزل مانند تخت خواب، مبلمان، میز تلوزیون و کتابخانه‌ و دکوراسیون داخلی منزل مانند دیوارپوش‌، کابینت و کانتر که از جنس چوب هستند، محافظت کنید و عمر آن‌ها را افزایش دهید.

روش های موثر برای تمیز کردن و افزایش عمر و کیفیت وسایل چوبی با مواد طبیعی

راه های زیادی برای تمیز کردن مبلمان چوبی در خانه بدون آسیب زدن به تمامیت آن وجود دارد در این بخش ، چند ترفند خانگی جالب با مواد اولیه که در دست دارید آورده شده است.

سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ می تواند وسایل چوبی را به شدت خشک و تیره کند که در زیبا به نظر رسیدن نقش دارد ، به احیای آن ها کمک می کند و آن ها را مرطوب، روشن و براق نگه می دارند.برای استفاده درست از این تکنیک، باید سفیده تخم مرغ را از زرده جدا کنید. بعد سفیده تخم مرغ را خوب بزنید. بعد از آن یک قاشق آمونیاک ( 15 میلی لیتر ) اضافه کرده و مستقیما روی چوب بمالید ؛ در نهایت، بگذارید چند دقیقه بماند و با دستمال خشک تمیز کنید. این باعث می شود مبلمان براق تربه نظر برسند.
روغن زیتون و لیمو

این یکی از روش های مرسوم مورد استفاده برای مبلمان چوبی است ، باعث می شود چوب واقعا براق و درخشان باشد، از جمله مبلمان که قبلا روغن زده شده است.تنها کاری که باید انجام دهید این است مقادیر مساوی از هر دو ماده را با هم مخلوط کنید، و روی مبل بمالید ، و بگذارید خشک شود.

روغن زیتون و الکل

این روش برای جلا دادن مبلمان و از بین بردن خط و خش مورد استفاده قرار می گیرد همانند روش قبلی، باید مقادیر مساوی از هر دو ماده را با هم مخلوط کنید ، روی چوب بمالید و بگذارید به طور طبیعی خشک شود.

روغن زیتون

انتخابی ایده آل برای اثاثیه چوبی تیره، و نیز مبلمان چوبی است تنها کاری که باید بکنید این است که روغن زیتون را روی چوب بمالید سپس باید یک لایه گلیسیرین را به مبل بمالید که به عنوان یک لایه محافظ و براق عمل می کند.
رفع جای چسب و استیکرها از روی وسایل چوبی خانه

برای تمیز کردن برچسب ها و عکس برگردان های کهنه و قدیمی می توان از سرکه استفاده کرد به این صورت که آنها را با سرکه خیس کنید و لحظه ای صبر کنید سپس به آرامی با تکه پارچه ای آن را پاک کنید.

نکات کلی برای مراقبت از وسایل چوبی در منزل

به یاد داشته باشید مبلمان چوبی نیاز به حفظ و نگهداری براساس محصولات و درمان ها و همچنین مراقبت جایگزین دارد.

حفاظت از چوب در برابر گرما و خورشید

آفتاب خیلی زیاد می تواند برای اثاثیه چوبی مضر باشد. ممکن است باعث شوند رنگ خود را از دست بدهند و یا حتی لکه دار کردن آنهاشوند به همین دلیل است که باید اشیا یا پارچه ای را روی مبل چوبی تان بکشید تا از آن ها محافظت کنید.
حفظ آب و هوای مناسب

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد