فرش ابریشم ایرانی را می توان یکی از نفیس ترین و ارزشمندترین جلوه های هنر اصیل ایرانی دانست که شهرت جهانی دارد. وقتی صحبت از فرش ابریشم ایرانی می شود، اولین چیزی که ممکن است ناخودآگاه به ذهنمان خطور کند قیمت بالای و تجمل آن است که باعث شده این نوع فرش نه تنها به دلیل کیفیت و ظرافت، بلکه به عنوان یک سرمایه گذاری در آینده مورد استقبال قرار گیرد. برو بالا

در این مقاله قصد داریم تمامی جنبه های فرش ابریشم دستبافت را برای شما بررسی کنیم، از مهمترین ویژگی ها و انواع آن گرفته تا اطلاع از محل مناسب استفاده و نوع شستشو و نگهداری آن، پس توصیه می کنیم اگر قصد خرید یا اطلاع دارید این نوع فرش و تا آخر با ما باشید.

آشنایی با فرش ابریشم ایرانی دستباف

وقتی از شناخت و معرفی یک محصول و کار صحبت می کنید، لازم است تمام مواردی که برای آن لازم است را به تفصیل بیان کنید.

در مورد قالیچه های ابریشمی دستبافت، این دانش به مواردی مانند مهارت قالیبافی بستگی دارد. نقشه فرش دستباف ، محل بافت فرش، سن، الیاف، تعداد گره، رنگ و اندازه.

شناخت این فرش به قدری مهم است که حتی خریداران خارجی آن نیز حاضرند به صورت حضوری به ایران سفر کنند تا بتوانند مراحل بافت آن را از نزدیک مشاهده کنند، فراموش نکنیم که فرش ابریشم یکی از مهم ترین انواع فرش ایرانی است. فرش هایی که به سایر نقاط جهان صادر می شوند. صادر شود.

خرید صنایع دستی

آیا فرش ابریشم ایرانی برای خرید مناسب است؟

قبل از هر انتخاب و خریدی در رابطه با فرش ابریشمی دستباف خود، باید توجه داشته باشید که آیا این خرید و این نوع فرش برای شما مناسب است یا خیر.

به طور کلی افرادی که فرش ابریشم می خرند در این مورد دو دیدگاه دارند، دسته اول به طور خاص به دنبال هنر، اصالت و زیبایی هستند و به محتوای مادی آن توجه چندانی ندارند.

اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، باید به شما گوش کنیم که خرید فرش ابریشمی بسیار ظریف گزینه مناسبی برای شما نیست، زیرا قرار است از این نوع فرش به عنوان فرش کف استفاده کنید و این باعث می شود فرش زیاد پا می‌شود و میزان کثیفی آن زیاد می‌شود و با این کار فرش شما نیاز به شستشوی زیاد دارد. اگر فرش شما خیلی ریز باشد پس از مدتی کیفیت خود را از دست می دهد.

عده ای هدف اصلی خود را از خرید فرش ابریشم دستبافت سرمایه گذاری کرده اند و به این موضوع اهمیت زیادی می دهند. برای این افراد باید توصیه کنیم که:

در شرایط اقتصادی امروزی می توان این کار را گزینه بسیار مناسبی دانست، فرش دستبافت ابریشم عموماً یک کار نفیس به حساب می آید که با نوسانات ارز، قیمت و ارزش آن مانند خانه و طلا کم نمی شود.

یادداشت مهم:

موضوعی که برای افرادی که در دسته دوم قرار می گیرند تاکید می کنیم این است که:

از آنجایی که هدف شما سرمایه گذاری است، باید در حفظ و نگهداری فرش ابریشمی دستبافت خود نهایت تلاش خود را بکنید، بنابراین تابلو فرش را می توان بهترین گزینه برای این امر دانست تا بتوانید از زیبایی و ظرافت آن استفاده کنید. انجام دهید و لذت ببرید و از آن برای سرمایه گذاری استفاده کنید.

پیشنهاد : فرش دستباف ایرانی را بهتر بشناسیم

مزایای فرش دستبافت ابریشم ایرانی

در ادامه بررسی شناخت فرش ابریشم دستبافت، سعی داریم مهمترین ویژگی ها و مزایای این نوع فرش را در سرفصل ها به شما معرفی کنیم:

  • زیبایی و جذابیت بالا اولین ویژگی این فرش است.
  • به دلیل نازکی و قطر کم، بسیار ظریف، سبک و نرم است. (نسبت به ابعاد آن)
  • درخشندگی و درخشندگی بی نظیری دارد.
  • برخلاف بسیاری از فرش ها پرزهای بسیار کمی دارد که باعث شده این فرش حساس نباشد.
  • در بین فرش های ماشینی و دستبافت یکی از گزینه های مقاوم از نظر شستشو و حفظ کیفیت می باشد.
  • از پیله کرم ابریشم نخ ابریشم به دست می آید که طبیعی بودن کار را نشان می دهد.
  • علاوه بر سبک بودن، استحکام و مقاومتی چندین برابر نخ های پشمی و پنبه ای دارد که یکی از مزیت های اصلی فرش ابریشم دستبافت است که آن را منحصر به فرد می کند.
  • در مقایسه با فرش پشمی تعداد ردیف های آن بسیار بیشتر است که دلیل آن نازک بودن نخ ابریشم است.
  • یکی از دلایل گرانی این فرش ها شاخص بالای 65 آنهاست.
  • رنگ و لعابی که نخ ابریشم به کار می برد بسیار زیبا و چشم نواز است.
  • طیف رنگی فرش دستبافت ابریشمی فوق العاده است و تنها با تغییر زاویه دید شما طیف رنگی تغییر می کند و آن را در رنگ های مختلف می بینید.
  • از ابریشم برای برجسته کردن طرح و نقش نیز می توان استفاده کرد، به همین دلیل به نظر می رسد که نخ ابریشم ارتفاع کمتری نسبت به پشم و نخ دارد، اما پس از بافته شدن، می توان فرش را به صورت برجسته دید. .
  • کیفیت بالا را مهمترین و اصلی ترین مزیت فرش ابریشم دستبافت در نظر بگیرید.

نحوه شستن فرش ابریشم ایرانی

به طور کلی قبل از خرید فرش ابریشم دستبافت باید نحوه نگهداری و شستشوی آن را بدانیم تا از انجام کارهای نادرست که باعث پایین آمدن کیفیت فرش می شود خودداری کنیم.

قبل از هر چیز به این نکته اشاره کنیم که بسیاری از افراد هنگام شستن فرش با مشکل بازگشت رنگ به فرش مواجه می شوند، پس به این نکته اشاره کنیم که این نشان از کیفیت کار شماست، خیالتان راحت است. می توانید یک پارچه سفید خیس روی قسمت های درشت کار فرش خود بکشید .

باید بسیار مراقب بود که الیاف ابریشم بسیار حساس و ظریف بوده و مقاومت چندانی در برابر مواد شیمیایی نداشته و سریع واکنش نشان دهند، به همین دلیل:

برای شستن فرش ابریشم دستباف بهتر است از پاک کننده های شیمیایی استفاده نکنید. محو شدن و تار شدن رنگ، سوراخ شدن، ضعیف شدن الیاف و تغییر بافت فرش از جمله آسیب هایی است که مواد شیمیایی می توانند به فرش وارد کنند.

به یاد داشته باشید که فرش ابریشم را بدون اطلاع خودتان در جایی برای شستن رها نکنید، زیرا اگر مهارت مناسبی نداشته باشید ممکن است باعث از بین رفتن و آسیب دیدن فرش شما شوند.

انواع فرش ابریشم ایرانی دستباف

از آنجایی که ایران را می توان به طور قطع به عنوان بزرگترین تولید کننده فرش ابریشم در جهان شناخت، بنابراین باید برندها و شهرهای مختلفی در تولید این فرش ها دخیل باشند که در حال بافتن مدل های مختلف هستند، در اینجا سعی شد تا به طور مختصر بیشترین انواع دستبافت را معرفی کنیم. فرش ابریشم برای شما

فرش ابریشم اصفهان

اصفهان شهری که در دوره صفویه به قطب قالی بافی ایران تبدیل شد، شاه عباس با ساخت کارگاه های قالی بافی باعث شد تولید و بافت فرش در این شهر رشد فوق العاده ای داشته باشد به طوری که همچنان ادامه دارد.

از ویژگی‌ها و ویژگی‌های اصلی فرش ابریشم دستبافت این شهر می‌توان به پرزهای کوتاه، بافت ظریف و لطیف تا 90 راجشمار، نقوش خاص مانند آثار باستانی، استفاده از قندیل به جای قالی و دار عمودی اشاره کرد.

فرش ابریشم ایرانی قم

از میان فرش های مذکور، فرش دستبافت ابریشم قم را می توان نمونه اکتسابی معرفی فرش دستباف مدرن دانست ، زیرا قدمت کمتری نسبت به سایر شهرها در این زمینه دارد.

اما جالب است بدانید که طرح ها و رنگ های به کار رفته در فرش قم از تنوع و گستردگی بسیار بالایی برخوردار است، در حالی که شاید در ابتدا نقوشی مانند نارنگی شاه عباسی، شکارگاه و… به عنوان نقش و نگار ابریشم دستبافت قم در نظر گرفته می شد. فرش، اما با گذشت زمان این شهر رشد چشمگیری پیدا کرد و توانست تحولات بزرگی حتی در صنعت فرش ایران ایجاد کند.

فرش ابریشمی هست

شاید کمتر کسی باشد که نام فرش کاشان را نشنیده باشد، نه تنها ایران، بلکه محصولات این شهر شهرت جهانی داشته و در بسیاری از کشورهای جهان شناخته شده است.

یکی از ویژگی‌های اصلی فرش دستباف ابریشم کاشان را می‌توان به انسجام و استحکام بالا و در عین حال لطافت آن‌ها دانست که عموماً در نقوش گل، باته و ترنج مرکزی بافته می‌شوند.

فرش ابریشم ایرانی تبریز

و در پایان کار به شهری می رسیم که فرش دستبافت ابریشمی آن با طراحی خاص و نمونه های منحصر به فردش شناخته شده است.

بافت اصلی فرش تبریز اصولاً ابریشم یا پشم است، اما معمولاً از ابریشم یا پنبه برای تافت‌زنی استفاده می‌شود. تنوع بافت فرش های این شهر بسیار مشهود است، اما از نظر رنگ، «قرمز و آبی با زمینه کرم» رنگ اصلی بافت فرش دستباف ابریشمی تبریز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد