سوغات و صنایع دستی اهواز + عکس

اهواز یکی از زیباترین شهرهای ایران است که کارون را در دل خود جای داده و جلوه ای خارق العاده به این شهر بخشیده است. علاوه بر این جاذبه های زیبا ، بازدید از صنایع دستی اهواز نیز خالی از لطف نیست. این آثار که نمادی از فرهنگ و هنر مردم خوزستان هستند تمدن این منطقه را به ما نشان می دهند. از جمله زیباترین صنایع دستی اهواز می توان به گلیم بافی ، صنایع دستی ، قلم زنی ، حصیربافی و آبابافی اشاره کرد که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.اهواز

اهواز مرکز استان خوزستان و یکی از شهرهای کلیدی و بزرگ ایران در جنوب غربی کشور است. کلان شهر اهواز به عنوان یکی از شهرهای نفت‌خیز ایران در منطقه‌ای ویژه قرار گرفته است و تاریخ پرفراز و فرودی را تجربه کرده است. اهواز بالغ بر ۱ میلیون نفر جمعیت دارد و از نظر وسعت هم سومین شهر وسیع ایران است. شهر اهواز به واسطه گذشتن رود کارون که بزرگترین رودخانه ایران است، شناخته می‌شود.اهواز

شهر اهواز و استان خوزستان یکی از نقاط باستانی ایران و جهان به شمار می‌رود و تمدن‌های باستانی تاثیرگذاری مانند تمدن عیلام از این منطقه سربرآورده‌اند. همچنین انقلاب کشاورزی و آغاز یکجانشینی در منطقه‌ای آغاز شد که خوزستان امروزی هم بخشی از آن به شمار می‌رود. همین موضوع سبب شده است شهر اهواز یکی از باسابقه‌ترین شهرهای ایران باشد.

غذاهای اهواز

اهواز و خوزستان دارای غذاهای مخصوص و خوش‌شطعم جنوبی هستند. غذاهایی که ماهی و ادویه‌های گرم و تند، بخشی از طبع آنها هستند. از جمله معروف‌ترین غذاهای اهوازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: قلیه ماهی، امگشت، نافله، ماهی صبور تنوری، پاکوره یا پاکورا، آش ارده، فلافل، سمبوسه و رنگینک.فلافل

جنگ در اهواز

از اولین روز‌های شروع جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹، شهر اهواز در زیر آتش مستقیم ارتش عراق قرار گرفت و خسارات سنگینی بر آن وارد آمد. در ۷ مهر ۱۳۵۹ با ورود ارتش متجاوز عراق به حمیدیه و پیش بینی احتمال خطر اشغال اهواز، رزمندگان اسلام به منظور دفاع و جلوگیری ازپیشروی ارتش عراق دربالای تپه‌های فولی آباد در نزدیکی پادگان شهید غلامی در جاده اهواز – سوسنگرد مستقر شدند، ولی ارتش عراق تنها توانست تا منطقه دب حردان در ۲۰ کیلومتری جاده اهواز – خرمشهر پیشروی کند و با مقاومت مردم ونیرو‌های مسلح مجبور به عقب نشینی شد. به همین مناسبت یک سکوی تانک و ستون یادمان توسط بنیاد حفظ ارزش‌های دفاع مقدس در محل مذکور نصب شده است.اهواز

بیمارستان شهید بقایی واقع در انتهای منطقه گلستان و معراج شهدا در منطقه نورد، ازمناطق مهم و فراموش ناشدنی هشت سال دفاع مقدس اند. کانال سلمان در نزدیکی مقرپلیس راه اهواز برای حفاظت از شهر و آموزش‌های نظامی احداث شد. آثار تخریب شده پادگان حمید در ۲۹ کیلومتری جاده اهواز- خرمشهرکه از اوایل جنگ تحمیلی به اشغال ارتش بعث عراق درآمده بودو در اردیبهشت ۱۳۶۱ به هنگام عقب نشینی نیرو‌های متجاوز عراق به طور کامل منهدم گردید، جاده صاحب الزمان (عج) در ۲۹ کیلومتری مسیراهواز-خرمشهر و واگن‌های منهدم شده قطار درکیلومتر ۴۰ این جاده از دیگر نشانه‌های هجوم دشمن بعثی به قصد اشغال شهرشهید پرور اهواز است.

اهواز در نشیب و فراز چندین هزارساله خود درعرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی و در راه حفظ حریم سرزمین پاک ایران و ترویج دین مبین اسلام به نحو شایسته ادای دین نموده است. هشت سال دفاع مقدس و تحمل صبورانه محرومیت‌های شدید در طول جنگ تحمیلی و پس ازآن در دوره سازندگی وآبادنی، تنها در سایه همت عالی مردمان شریف این آب وخاک میسر بوده است. بزرگ انسان‌هایی که شقایق‌های خفته آنان در بهشت شهدای شهر، تا ابد نگین درخشانی است بر تارک ایران و اسلام. کلام امام خمینی (ره) که فرمودند: «خوزستان دین خود را به اسلام ادا نمود» نقطه عطفی است بر بیان داستان رشادت‌ها ودلاوری‌های مردم پاک وخون گرم این سرزمین.

همانطور که گفته شد اهواز در طول تاریخ، تولدی چند باره داشته است و آنچه از این گذر شکوهمند هزاران ساله به یادگار آورده، فرهنگی است غنی و یادگار‌هایی کوچک برجای مانده از قرن اخیر.

 


خرید صنایع دستی

فروش عمده صنایع دستی


گلیم بافی اهوازصنایع دستی اهواز

گلیم بافی یکی از با ارزش ترین صنایع دستی اهواز است که بیشتر توسط زنان و دختران روستایی و عشایر بافته می شود. گلیم مانند فرش با چوبه دار بافته می شود با این تفاوت که به آن زیرانداز بدون پرز می گویند. گلیم هر منطقه ویژگی های خاص خود را دارد. گلیمی که توسط روستائیان عرب اهواز بافته می شود دارای نخ پشمی است و رنگ مورد استفاده در بافت آنها سبز ، نارنجی ، صورتی ، قرمز ، سرمه ای ، سفید و آبی است. همچنین طرح های استفاده شده در آنها هندسی و الهام گرفته از ذهن است. یکی از معروف ترین گلیم های بافته شده در استان خوزستان ، گلیم هفتکل
است که زیبایی خیره کننده ای دارد.

خراطی اهوازصنایع دستی اهواز

نجاری هنری است که با ابزار خاصی روی چوب طرح ایجاد می کند. در خوزستان این هنر بیشتر در شهرهایی مانند دزفول و بهبهان انجام می شود و می توانید آثار زیبایی را که هم در این شهرها و هم در اهواز تولید می شود مشاهده کنید. ابزار مورد نیاز برای نجاری اره ، مته و ماشین آلات است و چوب مورد استفاده باید نرم و مرطوب باشد که چوب صنوبر و توسکا از این بین گزینه های مناسبی هستند. با این هنر زیبا معمولاً آثاری مانند مبل ، گهواره ، ظروف تزئینی ، نقاشی ، گلدان و … ساخته می شود. این آثار باشکوه می تواند سوغات خوبی برای اقوام از سفر به اهواز باشد.


صنایع دستی و سوغات دبی + معرفی بازارها


قلم‌زنی اهوازصنایع دستی اهواز

قلم زنی یکی از هنرهایی است که در شهرهای مختلف ایران رواج دارد. این هنر ظروف تزئینی ایجاد می کند که همه را به خود جذب می کند. اگر بخواهیم هنر حکاکی را تعریف کنیم ، می توانیم بگوییم حکاکی هنر طراحی روی فلزات مختلف است. روش کار در حکاکی به این صورت است که داخل ظرف با خاک اره یا قیر مخلوط با خاکستر پر شده و طرحی روی آن کشیده می شود و با چکش و خودکار حالت فرورفتگی روی طرح ها ایجاد می شود و سپس مناطق غرق شده ایجاد می شود. خمیر مینای دندان را پر کرده و در فر قرار دهید. قرار دادن در فر باعث ایجاد لایه ای از لعاب رنگی و شفاف بر روی قسمت های فرو رفته می شود.


آویز دیواری سنتی

کیف گلیمی


بوریا بافی اهوازصنایع دستی اهواز

بوریا نوعی حصیر است که از نی باتلاقی ساخته شده است که در استان خوزستان به وفور یافت می شود. بافت بوریا کمی سخت است و به قدرت بدنی زیادی نیاز دارد ، به همین دلیل آنها توسط مردان بافته می شوند. بوریا نه تنها به عنوان حصیر استفاده می شود ، بلکه گاهی اوقات برای پوشاندن سقف خانه نیز استفاده می شود. این نوع حصیر بیشتر در بین مردم خوزستان مصرف کننده است.


صنایع دستی و سوغات شهرهای توریستی


عبا بافی اهوازصنایع دستی اهواز

پارچه بافی در خوزستان یکی از هنرهای سنتی است که بیش از 500 سال قدمت دارد. در گذشته عبا بافی بیشتر در شهرهایی مانند سوسنگرد ، شوش ، بهبهان و دزفول رایج بود ، اما امروزه در سوسنگرد و بهبهان این کار انجام می شود. رنگ روپوش های بافته شده در این مناطق بیشتر مشکی ، شیری ، خاکستری و برنزه است. از نظر بافت نیز دو نوع وجود دارد ، یک نوع آن با نخ نازک بافته می شود و در تابستان مورد استفاده قرار می گیرد و نوع دوم نخ و پارچه متراکم تری است و برای زمستان مناسب است.

کپو بافی اهوازصنایع دستی اهواز


خرید سبد حصیری


اگر برای خرید سوغاتی اهواز به دنبال یک محصول جذاب و در عین حال مقرون‌به صرفه هستید، پس به سراغ کپوبافی بروید. کپو در لغت به معنا سر است و به خاطر حالت کروی این ظروف، به آن چنین اسمی دادند.

مواداولیه‌ای که در این صنعت به کار می‌رود گیاه کرتک است. این گیاه به صورت خودرو در مناطق باتلاقی رشد می‌کند. از آن‌جایی هم که آفت روی کرتک تأثیری ندارد، این ظروف بسیار بادوام‌اند. معمولا نیز بانوان هنرمند این شهر اقدام مشغول کپوبافی هستند. ایشان نیز ذوق خودشان را با تزیین محصول به وسیله‌ی کاموای رنگی نشان می‌دهند. در نتیجه زیبایی این ظروف بسیار بیشتر می‌گردد.

صنایع دستی دزفول

خرما اهوازصنایع دستی اهواز

این میوه بهشتی از بهترین سوغات خوزستان به ویژه اهواز به حساب می‌آید. نخلستان‌های زیادی در شهر اهواز مشاهده می‌شود که در طول سال با صادرات محصولات این نخلستان‌ها به کشورهای دیگر بیشتر نیاز آن‌ها را رفع می‌کند. خرما طبیعت گرمی دارد و از خواص زیادی نیز بهره‌مند است، مثلا خرما غنی از آهن، منبعی انرژی‌زا، دارای فیبر خوراکی، پتاسیم، پروتئین و ویتامین است که باز به دو دسته‌ی خرمای تر و خرمای خشک تقسیم می‌شود. خرمای تر یا همان خرمای مضافتی که شیره دارد و خرمای خشک که دیرتر از نخل آن را چیده‌اند.
خرماهایی که در شهر اهواز یافت می‌شوند عبارتند از: خرما سایر، خرما خضراوی، خرما گنطار، خرما زاهدی، خرما بریم، خرما کبکاب، خرما شاکری، خرما برحی، خرما مکسون، خرما سودانی، خرما دیلگاری.

خرما سایرصنایع دستی اهواز

درصد بیشتر محصولات این نوع خرما به اروپا و استرالیا صادر می‌شود و قیمت بسیار مناسبی دارد. خرما سایر جزء دسته خرمای خشک شمرده می‌شود و طعم خیلی خوبی دارد. تقریباً طعم و سبک این خرما را همه‌ی مزاج‌ها می‌پسندند، به همین دلیل خرما سایر پرفروش‌ترین نوع خرما شناخته می‌شود.

خرما کبکاب

خرما کبکاب در شهرهای بوشهر، بهبهان و یزد هم کشت می‌شود، ولی از مرغوب‌ترین خرماها و سوغات اهواز است. خرما کبکاب از نظر اندازه کوچکتر از خرماهای دیگر و جزء دسته خرمای تر به شمار می‌آید. شیره خرما کبکاب و قند این خرما به طور جدا گونه در بازار اهواز یافت می‌شود و شما به عنوان سوغات اهواز می‌توانید از این نوع خرما بهره ببرید.

خرما زاهدی

بعضی‌ از ما درباره خرما و رطب یک تصور داریم، در حالی که کاملا با هم متفاوت هستند. در واقع مراحل بار آمدن خرما و رطب با هم تفاوت دارد. خرمایی که به مرور زمان به خاطر تابش نور خورشید آبدار و تیره‌تر می‌شود را رطب می‌گویند اما اگر همین خرما مدتی بیشتری به خوشه‌های درخت بماند، نیمه خشک و بدون رطوبت می‌شود که به آن خرما زاهدی و یا پیارم می‌گویند.

جدیدا از خرما محصولات بسیاری ساخته می‌شود که هم خواص زیادی دارند و هم طعمشان بی‌نظیر است. سرکه خرما، قهوه هسته خرما، چیپس خرما، نان خرمایی، شیرینی خرمایی و غیره از فرآورده‌های این میوه بهشتی نام برده می‌شود. در پایین چند نوع از این فرآورده‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم.

قهوه خرماسوغات اهواز

برای نوشیدن قهوه خرما می‌توانید هسته‌ی آن را تفت دهید بعد هسته‌ی تفت داده شده را آسیاب کنید. وقتی این پودر را دم می‌کنید در کنار عطر دلنشین این نوع قهوه از خواص درمانی زیاد آن برخوردار می‌شوید که برای بدن بسیار مفید است.

شیره خرما

از مغذی‌ترین فرآورده‌های خرما شیره آن است که آهن و فسفر بسیاری را داراست. همراه با صبحانه بهترین زمان مصرف این ماده‌ی غذایی است.

حلوای خرما

این حلوای بسیار خوشمزه از موادی مثل خرما، آرد گندم، روغن مایع، زعفران، گلاب و دارچین تهیه می شود. برای پخت حلوا ابتدا آرد را حرارت می دهند، سپس خرمای له شده را با آن مخلوط می کنند و بعد روغن، گلاب، زعفران و دارچین را به آن اضافه می کنند. این حلوا شیرینی خود را از خرما می گیرد و احتیاجی به شکر ندارد.

حلوای اهوازی

حلوا اهوازی یک حلوای بی نظیر در میان حلواهای ایرانی است. علاوه بر این حلوای خانگی انواع حلوا ارده، حلوا شکری، حلوا کنجدی و شیره ارده هم از محصولات دیگری است که در تمام سوغات فروشی های اهواز می توانید پیدا کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید. اگر کمی زرنگ باشید بعضی مغازه هایی را که حلواها و شیرینی های خانگی را می فروشند، پیدا می کنید و می توانید طعم یک شیرینی اصیل اهوازی رو بچشید.

رنگینک

رنگینک نه تنها شیرینی سنتی استان خوزستان و اهواز است بلکه می توان آن را در سایر شهرهای جنوبی ایران مثل بوشهر، بندرعباس، جهرم و … نیز یافت. پایه اصلی این شیرینی خرمای اعلای جنوب است که روی آن را با مایعی مخصوص که ترکیبی از آرد گندم بو داده و روغن است، می پوشانند. برای آن که رنگینک را مفصل تر تهیه کنند گاهی داخل خرما، گردو می گذارند. برای تزیین رنگینک از مغز پسته و پودر دارچین و پودر نارگیل می توان استفاده کرد.

 

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد