آموزش کامل فیروزه کوبی+ ویدئو

هنر زیبای فیروزه کوبی

بهتر است از قبل از اینکه با مراحل فیروزه کوبی در خانه آشنا شویم مقداری در رابطه با این هنر زیبا و صنایع دستی فیروزه کوبی بیشتر بدانیم

آموزش فیروزه کوبی در منزل (راهنمای جامع ورود به بازار کار) + فیلم - صنایع دستی اریسا

کشور ایران منبع اصلی یکی از زیباترین سنگ های دنیا به نام سنگ فیروزه است ، این سنگ در نقاط مختلفی از ایران یافت می شود اما مرغوب ترین آن در معادن فیروزه نیشابور استخراج می شود، بنابراین می توان گفت هنر فیروزه کوبی ابتدا در شهر نیشابور و سپس در شهر مشهد به وجود آمد.اگر بخواهیم دقیق‌تر این موضوع را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که فیروزه کوبی بر روی مس برای اولین بار در شهر اصفهان پدیدار شد. امروزه شهر اصفهان یکی از بزرگترین تولید کنندگان صنایع دستی فیروزه کوبی به شمار می‌آیند

خرید صنایع دستی

فیروزه کوبی در منزل یکی از گزینه های مشاغل خانگی است. اگر بخواهیم یکی از مشاغل پر درآمد خانگی را معرفی کنیم فیروزه کوبی از سری مشاغل پردرآمد خانگی می باشد . فیروزه کوبی قدمت 70 ساله دارد که طبق روایات گفته شده است که در زمان عهد باستان ، در زمان کوروش وجود داشته است و به عنوان هدیه به شاهان کشور های دیگر داده می شد. حدود هفتاد سال پیش صنعتگری به نام یوسف حکیمان در مشهد فیروزه کوبی می کرده است و تقریبا 2 سال بعد ازآن فردی به نام حاج داداش این هنر را از مشهد به اصفهان برده است. فیروزه کوبی در اصفهان توسط اساتید با تجربه در کارگاه های فیروزه کوبی انجام می شود . محصولات فیروزه کوبی علاوه بر جنبه تزئینی و فروش آن ، جنبه مصرفی هم پیدا کرده است و بسیاری از خانم ها به استفاده از محصولات فیروزه کوبی مثل گدان، لیوان، آینه و شعمدان و… علاقه زیادی را پیدا کرده اند به همین دلیل فیروزه کوبی در منزل برای ساخت انواع وسایل تزئینی رواج پیدا کرده است .

ویدئو آموزش کامل فیروزه کوبی

عکس فیروزه کوبی از مراحل ساخت این هنر محبوب صنایع دستی اصفهان - بازار مینا

کار در منزل فیروزه کوبی

کارگاه فیروزه کوبی در اصفهان | خرید فیروزه کوبی | محصولات فیروزه کوب | آموزش + استخدام

کار در منزل فیروزه کوبی سخت نیست و با دوره کوتاه قابل آموزش است. فیروزه کوبی در حال حاضر بسیار پررونق و رایج شده است. ظروف فیروزه کوبی شده ظروفی هستند که از تکه های ریز سنگ با ارزشی به رنگ آبی آسمانی به نام فیروزه تشکیل ساخته می شوند. برخی از هنرمندان و صنعتگران در شاخه صنایع دستی ، این هنر زیبا را در منزل انجام می دهند . آنها ابتدا ظروف خام فلزی را تهیه می کنند و با صبر و حوصله و سلیقه شروع به کوبیدن تکه های ظریف فیروزه روی آن می کنند. صنعتگرخرده سنگ های فیروزه را خریداری می کند. سپس آن ها را از با توجه به اندازه جداسازی می کند تا محصول فیروزه کوبی منظمی را بسازد. هنرمندان فیروزه کوب در منزل به ابزارهای زیادی برای ساخت ظروف فیروزه ای نیازدارند که شامل چکش ، چراغ بنزینی ، چراغ گاز ، گاز انبر ، انبر دست ، دریل ، پنس ، قالب ، سوهان ، خط کش ها ، منقاش و چسب فیروزه کوبی می باشد. هرچه قدر روی بدنه خام ظرف فیروزه کوبی بیشتر و دقیق تر کار شده باشد ، همچنین از تکه های ریز تر فیروزه استفاده شود ارزش هنری کار فیروزه کوبی بیشتر می باشد.

آموزش گبه بافی

هزینه خرید ابزارهای لازم

فیروزه کوبی نیاز به یک سری وسایل و ابزار دارد ، این وسایل به راحتی و با کمترین هزینه قابل تهیه کردن هستند و حتی تعدادی از آنها معمولاً در خانه ها وجود دارد و می‌تواند بدون پرداخت هزینه از آنها استفاده کرد

هزینه ظروف خام

با توجه به اینکه فیروزه کوبی معمولاً بر روی ظروف مسی انجام می شود نیاز است که برای شروع فیروزه کوبی در خانه ظروف مسی تهیه کنید. می توانید در ابتدا بر روی ظروف مسی موجود در خانه خود تمرین کنید سپس ظروف مخصوص فیروزه کوبی را که خط راهنما ( خط نکر) دارند را تهیه کنید

هزینه چسب فیروزه کوبی

چسب های فیروزه کوبی در کیفیت کارها بسیار تأثیرگذار هستند و بهتر است سعی کنید جنس مرغوب این چسب ها را تهیه کنید تا در نهایت کار شما جلوه بهتر و زیباتری داشته باشد

ابزارها و مواد مورد نیاز برای فیروزه کوبی در خانه

فیروزه کوبی در خانه نیازمند ابزار و موادی است که در ادامه آنها را به شما معرفی می کنیم :

سنگ فیروزه

مرغوب ترین سنگ فیروزه در معادن نیشابور استخراج می‌شود

چکش مخصوص

برای کوبیدن سنگ ها بر روی ظروف از این چکش استفاده می‌شود

انبردست

می‌توان از این وسیله برای فرم دادن هر چه بهتر از ظروف استفاده کرد

 پنس

با پنس برداشتن و جابجایی سنگ های ظریف فیروزه راحت‌تر می‌شود

سنباده

برای ایجاد خش روی ظرف نیاز به سمباده است

 چسب فیروزه کوبی

این چسب شامل دو قوطی مجزا است که از ترکیب آنها چسب مخصوص یا به اصطلاح لاک گردویی به وجود می آید

چراغ یا شعله

برای چسباندن سنگ ها روی ظرف باید لاک گردویی حالت مایع پیدا کنند بنابراین به آن حرارت داده می شود

حال که با ابزار و مواد مورد نیاز برای فیروزه کوبی در خانه آشنا شدیم به سراغ آموزش مرحله به مرحله فیروزه کوبی می رویم ، در ادامه با بارفروش همراه باشید

آموزش ساخت بند عینک

مراحل فیروزه کوبی در خانه

کسب مهارت و تخصص در فیروزه‌کوبی نیازمند تلاش و تمرین زیاد است اما یکی از مهمترین نکات برای به دست آوردن نتیجه بهتر انجام مرحله به مرحله کارها با دقت و ظرافت بالاست

در ادامه مرحله به مرحله برای یادگیری فیروزه کوبی در منزل پیش میرویم

مراحل ساخت هنر فیروزه کوبی

ساخت ظرف های فیروزه کوبی در سه مرحله انجام می شود و به شکل زیر می باشد:

  • مرحله زرگری

مرحله ی زرگری مرحله ی اول کار می باشد و سطح زیرکار برای فیروزه کوبی اماده می شود . معمولا سطح زیر کار از جنس برنج ، مس و نقره می باشد که معمولا به دست زرگر به صورت دستی ساخته می شود و یا به کمک دستگاه پرس درست می شود و زمانی که به خوبی صاف شد و صیقلی شد به مرحله ی بعدی می رود.

  • فیروزه کوبی

این مرحله را می توان مرحله ی اصلی نامید زیرا در این مرحله است که اصل هنر فیروزه کوبی شکل می گیرد .

در این مرحله استاد کار تکه های فیروزه را که از نظر اندازه و رنگ به هم شبیه هستند را از بقیه جدا می کند .سپس سطح فلز را گرم می کنند و روی آن لاک پودر شده می پاشند و تا زمانی که سطح فلز هنوز گرم است  و لاک به شکل مذاب است فیروزه ها را روی ان قرار می دهند.

زمای که سطح کار را کاملا فیروزه پر کردند با فیروزه های بسیار ریزتر فضاهای خالی را پر می کنند و در نهایت آن ها را با آب سنگ کاملا صاف و صیقلی می کنند و در این مرحله است که رنگ زیبا و واقعی فیروزه نمایان می  شود.

چسب فیروزه کوبی

خريد چسب فيروزه كوبي

چسب فیروزه کوبی یک ماده صمغی می باشد که از چوب برخی کاج ها گرفته می شود که به آن لاک گردویی هم گفته میشود.برای چسباندن فیروزه روی سطح ظرف های مختلف از چوب گردو ، کالفین و ترباتین استفاده می شود.

نسبت ترکیب مناسب لاک و کالفین 6 به 4 است و تغییر و اشتباهی در این ترکیبات باعث ایجاد اشکالاتی در نتیجه کار فیروزه کوبی خواهد شد.

به عنوان مثال دانه های کالفین که درست ذوب نشده اند در مرحله پلی استر زنی باعث ایجاد حباب های ریزی در سطح کار می شود و همچنین در شرایطی که در کالفین و لاک ناخالصی وجود داشته باشد شاهد این هستیم که لکه های زرد روی بعضی از قسمت های لاک پدیدار می شود و جلوه و یکدسی کار را از بین می برد.

آموزش ساخت زیور آلات رزینی

 پرداخت کاری

مرحله ی آخر مانند بسیاری از کارهای هنری پرداخت کار می باشد.در این مرحله روی سطح را پولیش می کشند و روی آن را پلی استر قرار می دهند که دلیل آن حفاظت از سطح کار و همچنین زیبایی حداکثری اثر است.

کرونا و تورم فیروزه کوبی در اصفهان را با رکود مواجه کرده است/ چقدر با این هنر-صنعت لوکس آشنایی دارید؟ – صاحب نیوز

مواد اولیه فیروزه کوبی را از کجا تهیه کنیم؟

مواد اولیه هنر فیروزه کوبی اگر از نوع اصل و با کیفیت باشند محصول نهایی دارای ارزش و اعتبار بالایی خواهد بود. به عبارت دیگر اگر در انتخاب هر یک از مواد اولیه فیروزه کوبی کوتاهی شود، و یا مواد اولیه اصل نباشد، کیفیت کار نهایی تحت تاثیر خواهد بود. برای مثال در بازار فروش، سنگ های فیروزه کم کیفیت و یا گاه مصنوعی وجود دارد که تشخیص آنها برای افراد کم و بی تجربه سخت خواهد بود، به همین دلیل توصیه می شود مواد اولیه فیروزه کوبی را از مراکز معتبر خرید کنید.

آموزش بافت کیف موبایل

چگونه کیفیت مواد اولیه را تشخیص دهیم؟

برای اینکه بتوان از هنر فیروزه کوبی درآمد و سود مناسب را کسب نمود، توجه به کیفیت و اصالت مواد اولیه آنها نکته مهمی است که باید به آن توجه داشت. برای مثال ظرف مس یا زیورآلاتی که برای این کار انتخاب می شود، باید حتما  دارای خطوط نکر باشد تا بتوان عملیات سنگ کوبی را بر روی آنها انجام داد. همچنین لاک گردویی یا چسب فیروزه محصول دیگری است که برای انجام فیروزه کوبی به آن نیاز است این چسب در دو بسته سفید و سیاه در بازار موجود است که برای کار با هم مخلوط می شوند. نوع اصل چسب فیروزه کوبی مخلوطی از چوب گردو کالفین و همچنین تربانتین است و استفاده از این نوع چسب ارزش هنری کار را افزایش می دهد. البته امروزه گاهی، به جای لاک گردویی از چسب سنگ نیز استفاده می شود که این توصیه نمی شود.

در نهایت مهمترین مورد کار، انتخاب سنگ فیروزه است. سنگ فیروزه در نقاط مختلفی از کشور وجود دارد و بهترین نوع آن برای اجرای هنر فیروزه کوبی سنگ فیروزه نیشابور است. برای خرید این سنگ دو نکته مهم وجود دارد اول اینکه شما سنگ فیروزه اصل را از سنگ فیروزه بی کیفیت تشخیص دهید. سنگ فیروزه اصل مرغوب به دلیل داشتن  عنصر مس در آن به رنگ آبی،  عنصر کروم یا وانادیوم به رنگ سبز، عنصر آهن در آن به رنگ زرد، در دامنه ای از آبی کم رنگ تا آبی مایل به سبز و همچنین تا سبز مایل به زرد است و معمولا این رنگ ها کمی مات می باشند.

فیروزه اصل با کیفیت دارای رنگ آبی آسمانی یک دست است و رگه هایی از سیاهی در پشته های آنها وجود دارد. اما برای اینکه بتوان سنگ فیروزه اصل را از نوع تقلبی تشخیص داد باید توجه داشت که برخلاف نمونه تقلبی سنگ فیروزه اصل در برابر آفتاب و شعله آتش تغییر رنگ نمی دهد همچنین سنگ فیروزه اصل در برابر خراش مقاوم است ولی نمونه های تقلبی به راحتی خط بر می دارند.

چگونه وارد بازار کار هنر فیروزه کوبی شویم؟

ساده ترین آموزش فیروزه کوبی

پس از تولید محصولات فیروزه کوبی مهمترین اقدام پیدا کردن بازار فروش است. برای این کار راه حل های متعددی پیش روی شما قرار دارد اما پیش از هر چیزی توجه به نیاز بازار است. شما باید سعی کنید تا کارهایی تولید کنید که فروش بیشتری دارند. پس از این کار می توانید کارهای خود را در فروشگاه های فیزیکی و اینترنتی عرضه کنید. همچنین شبکه های اجتماعی و اینستاگرام نیز گزینه های مناسبی برای فروش محصولات هنر فیروزه کوبی هستند. در فروش اینترنتی دامنه کسب و کار شما گسترده تر است و برای کسب موفقیت بیشتر می توانید از سایت های تخصصی فروش صنایع دستی نیز کمک بگیرید و با آمادگی بیشتری به بازار فروش محصولات فیروزه کوبی راه پیدا کنید.

اگر در شهر های بزرگ زندگی میکنید، از بازارچه ها و نمایشگاه های محلی غافل نشوید. ظروف فیروزه کوبی، زیبایی خیره کننده ای دارند و توجه افراد را به خود جلب میکنند. از پتانسیل رویداد های محلی غافل نشوید.

عکاسی از صنایع دستی – چطور عکسهایی تاثیرگذار در فروش بگیریم؟

آیا اجرای آموزش فیروزه کوبی در منزل امکان پذیر است؟

اگر دوست دارید که این کار را در خانه انجام دهیم باید به شما بگوییم که انجام این کار در خانه امکان پذیر است و با تهیه ی ابزار و وسایل مورد نیازتان به راحتی می توانید وسایل و اشیا تزیینی در خانه درست کنید.
هنر فیروزه کوبی بیشتر از هر چیز به دقت و ظرافت نیاز دارد.

اگر در اجرای کارهای ظریف و هنری تبحر دارید و یا علاقمند به هنرهای دستی هستید به راحتی می توانید اجرای فیروزه کوبی در خانه را تجربه کنید.

انجام این هنر در سه مرحله انجام می شود که قبل از آن باید مواد اولیه و وسایل مورد نیاز را تهیه کنید. پس از گذراندن دوره آموزش فیروزه کوبی در منزل می توانید تولیدات هنری خود را از طریق فروشگاه های سطح شهر و یا فروشگاه های صنایع دستی اینترنتی به فروش برسانید.

تولید ظروف فیروزه کوبی در منزل

فیروزه کوبی اصل اصفهان |شکیل ترین و فاخرترین فیروزه کوبی اصل اصفهان - ظروف مس

اگر این کار را در منزل انجام می دهید عمل صیقل دادن را باید با سمباده انجام دهید تا سطح فیروزه ها صیقلی تر و زیبا تر شوند.حتما این کار را دو روز بعد  انجام دهید و در جایی قرار دهید تا کاملا خشک شود.
هنگامی که سطح ظرف با استفاده از سمباده صیقل داده شد و برجستگی ها از بین رفت باید اسپری ثابت کننده پلی استر برای حفاظت از ظرف بر روی آن زده شود.

با این کار به خوبی از ظرف محافظت می شود و در برابر ضربه ها و برخی مواد محافظت می شود. علاوه بر آن ظاهر ظرف بسیار شفاف و صیقلی شده و درخشندگی خاصی پیدا می کند.

اکنون که ظروف فیروزه کوبی را به دست خود تهیه کرده‌اید می توانید آن را به مراکز فروش ببرید. امروزه این هنر پرطرفدار علاوه بر کارگاه های تولیدی توسط خانم های خانه دار در منزل هم تهیه می شود. فیروزه‌ کوبی در منزل یکی از مشاغل خانگی هنری است که نسبت به سایر صنایع دستی درآمد بیشتری دارا می باشد.

  • فیروزه ها محکم نصب شوند.
  • دارای قدرت کافی باشند.
  • هنگام پرداخت قطعات فیروزه از آن جدا نشود.
  • دیگر اینکه هر چه ظرف فیروزه کوبی شده پرکارتر باشد.
  • هرچقدر قطعات سنگ منظم تر در کنار یکدیگر نصب شده باشد و فاصله ی زیادی در بین قطعات فیروزه دیده نشود کار دارای ارزش هنری بیشتری است.

لیست کامل ابزار فیروزه کوبی

انامل سنتر - ابزار و مواد اولیه

در این مقاله در مورد نحوه تولید فیروزه کوبی آشنایی با ابزار و خرید آن توضیحاتی می دهیم.
آموزش فیروزه کوبی و ابزارهای مورد نیاز آن از جمله مس و چسب فیروه کوبی و همچینین سنگ فیروزه در مقاله زیر به طور خلاصه بیان خواهد شد.فیروزه کوبی به عنوان یکی از قدیمی ترین و زیباترین رشته های هنری صنایع دستی ایران از رشته های سخت این رشته هنری می باشد.

  • لوازم و ابزار فیروزه کوبی
  • چراغ بنزینی
  • گاز انبر
  • قالب
  • چکش
  • دریل
  • چراغ گاز
  • سوهان
  • سنگ سمباد
  • انبردست
  • پنس
  • منقاش
  • لوله‌های مختلف فلزی

از چه سنگی برای فیروزه کوبی استفاده می کنند؟

روش‌های تشخیص سنگ فیروزه اصل در ظروف فیروزه کوبی

یکی از مرغوب ترین فیروزه ها، فیروزه پارسی می باشد و در اروپا برای تعریف کیفیت فیروزه، فیروزه پارسی را ملاک قرار می دهند.

فیروزه خواص زیادی دارد که از جمله ی ان ها می توان موارد زیر را نام برد:

  • آرامبخش
  • ترغیب احساس عشق و محبت

به همین دلیل استفاده از فیروزه روز به روز بیشتر شد و کاربرد آن در زیور الات هم زیاد شد.
فیرزوه در اروپا به نام ترکوئیز می نامند که به معنی سنگ ترکی اسست و علت آن این بوده که فیروزه ایران توسط ترک زبانان به اروپا صادر شده است.

فیروزه کوبی روی چه چیزهایی انجام می شود؟

  • مسی
  • برنجی
  • نقره
  • ورشویی
  • برنزی

بهترین فیروزه کوبی مال کجاست ؟مشخصات، قیمت و خرید قندان فیروزه کوبی مدل بشقاب پرنده | دیجی‌کالا

فیروزه کوبی هنری بسیار اصیل و نفیس است و گیرایی و جذابیت بسیار زیادی دارد . بهترین فیروزه کوبی در شهر اصفهان انجام می شود.

فیروزه کوبی در اصفهان علاوه بر جواهرات و زیورآلات بر روی ظروف مسی کاربردی ، تزئینی و کادویی نیز انجام می شود .

تاریخچه فیروزه کوبی

هنر فیروزه کوبی یک هنر جدید است و قدمت زیادی ندارد و برعکس بسیاری از هنرهای ایرانی هنری باستانی محسوب نمی شود و قدمت 70 ساله دارد .استاد یوسف حکیم حدود 70 سال پیش در شهر مشهد این هنر را پایه گذاری کرد و به گسترش آن پرداخت.

بعد از آن در حدود 20 سال بعد در شهر اصفهان به ترویج آن پرداخت و کم کم فیروزه کوبی گسترش پیدا کرد.

حدود ۷۰ سال پیش استاد یوسف حکمیان در شهر مشهد این هنر را پایه گذاری کرد. پس از آن حاج داداش در حدود ۲۰ سال بعد در شهر اصفهان به ترویج هنر فیروزه کوبی و اجرای آن در این شهر پرداخت.

در مورد تاریخچه فیروزه کوبی باید بگویی قدمت فیروزه کوبی چندان طولانی نیست اما به دلیل استفاده از سنگ ارزشمند فیروزه و زیبایی طراحی آن ارزش بالایی دارد.ساخت ظروف فیروزه کوبی شده طی سه مرحله زرگری، فیروزه کوبی و پرداخت کاری انجام می شود.


برای دانلود کلیک کنید

دانلود فایل pdf آموزش کامل فیروزه کوبی در منزل


ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد