17 روش برای سبک زندگی‌ پایدار

زندگی پایدار به چه معناست؟سبک زندگی پایدار

تغییرات آب و هوایی، آلودگی هوا، گرسنگی و کمبود آب از جمله مهم‌ترین مشکلات جهانی هستند. ریشه این مشکلات در اینست که درحال‌حاضر ما پایدار زندگی نمی‌کنیم. ما با مصرف بیش از اندازه منابع، به ضرر محیط زیست و کشورهای کمتر توسعه‌یافته زندگی می‌کنیم. ردپای کربن به ما یادآور می‌شود که چه مقدار مواد خام استفاده می‌کنیم و چقدر آلاینده ایجاد می‌کنیم. نحوه خرید ما، چیزی که می‌خریم، نحوه سفر، کار یا گذراندن اوقات فراغت و… میزان ردپای اکولوژیکی ما را تعیین می‌کند. زندگی پایدار فلسفه‌ای برای کاهش اثرات زیست محیطی فردی و اجتماعی است. بنابراین پایداری فقط به معنای دوستدار محیط زیست نیست، بلکه امروزه مسئولیت اجتماعی هم است.

ویدئو سبک زندگی پایدار

ویدئو زیر به ما می گوید همین حالا زمین را نجات دهید.

 

 


خرید صنایع دستی


سبک زندگی‌ پایدار برای چه؟

سبک زندگی‌ پایدار چرا باید داشته باشیم؟ امروز در وبلاگ اکو کلیکی میخواهیم شما را با ۱۰ روش کلی‌ برای داشتن سبک زندگی‌ پایدار و دوستدار محیط زیست آشنا کنیم. بهتر است که هر کسی‌ سبک زندگی‌ پایدار را آغاز کند. زیرا گزارش سازمان ملل نیز نشان داد که اگر می خواهیم تغییرات آب و هوایی را کنترل کنیم، تنها ۱۲ سال دیگر وقت داریم. بله، نه صد سال فقط ۱۲ سال. پس از آن همه چیز از کنترل خارج می شود.

خوب، وقت آن است که ما آسیب هایی را که فعالیت‌های انسانی به محیط زیست وارد کرده است را یک بار دیگر بررسی‌ کنیم. دمای کره زمین به طور نگران کننده‌ای در حال افزایش است و در صورت ادامه این شرایط، محیط زیست نمی تواند زنده بماند. بنابراین من و شما چه کاری می توانیم برای خنثی کردن این خسارت‌ها انجام دهیم؟ همه چیز با تعهد ما آغاز میشود. تعهد بدهیم که سبک زندگی‌ پایدار داشته باشیم و به محیط زیست کمترین آسیب را وارد کنیم.

همگی‌ با هم سعی می کنیم شیوه زندگی خود را به سبک زندگی‌ پایدار تغییر دهیم. تغییر ناگهانی اتفاق نمی افتد. بنابراین هر کاری که می توانید انجام دهید. این تغییرات بعد از مدتی به یک عادت تبدیل می شود. نگران نباشید. با یادگیری سبک زندگی‌ سبز شروع کنید. در این نوشته ما به شما راهکار‌های متفاوت را نشان میدهیم. اما قبل از آن بهتر است راجع به خود عبارت “دوستدار محیط زیست” بیشتر بدانیم.

ـ محیط زیست سالم چه نقشی در زندگی و چه تأثیری بر بهبود و ارتقای سبک زندگی می تواند داشته باشد؟

وقتی ما هم تعریف سبک زندگی و تعریف محیط زیست نگاه می‌کنیم می‌بینیم هر دویشان یک گستره وسیعی را شامل می‌شوند. درباره محیطی که تمام زندگی انسان را دربرمی‌گیرد تعاریف متعددی شده است. یکی از تعاریفی که هست این است که در واقع، محیطی که تمام رفتارهای انسان را دربرمی‌گیرد، با عنوان محیط زیست مطرح است. بنابراین گستره‌اش خیلی زیاد است. درباره محیط زیست، تعاریف مختلفی شده است. محیط زیست در یک تعریف عام، به تمام محیطی اطلاق می‌شود که انسان به طور مستقیم و غیرمستقیم به آن وابسته است و زندگی و فعالیت‌های او در ارتباط با آن قرار می‌گیرد.

وقتی به سبک زندگی هم نگاه کنیم، تعاریف زیادی از سبک زندگی شده است خود مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) تعبیری که از سبک زندگی دارند می‌فرمایند که سبک زندگی به تمام مسائلی برمی‌گردد که متن زندگی انسان را شکل می‌دهد. پس نگاه کنید هر دو در تعریف سبک زندگی می‌فرماید به همه مسأله‌ها برمی‌گردد که به نوعی به متن زندگی انسان مرتبط است و محیط زیست هم آن محیطی است که تمام فعالیت‌های انسان را و زندگی انسان را دربرمی‌گیرد. بنابراین از یک جهت اشتراک این دو مفهوم به معنای گستره وسیع‌شان قابل توجه است و به نظرم هر دو روی هم هستند و اثرگذارند. اگر ما سبک و شیوه زندگی‌مان را که یک معنای وسیع دارد اصلاح کنیم، روی محیط زیست سالم ما می‌تواند اثر بگذارد.

به صورت طبیعی شما نگاه کنید، اگر افراد جامعه‌ای، بی‌مبالات باشند، نوع خاص زندگی‌شان، مصرف‌شان و تفریحاتشان به گونه‌ای خواهد بود که می‌تواند محیط زیست را خراب کند. از طرف دیگر، اگر آموزه‌های دینی را در زندگی رعایت کنیم، نوع تفریح و رفتارهایمان با یکدیگر حساب شده باشد، به طور طبیعی، محیط زیست سالمی خواهیم داشت؛ یعنی سبک زندگی می‌تواند بر محیط زیست اثر داشته باشد. اگر محیط ما، محیط سالمی باشد، قطعاً می‌توانیم شیوه‌هایی برای رسیدن به حیات طیبه داشته باشیم و سبکی برای زندگی داشته باشیم که خیلی راحت‌تر و بهتر بتوانیم به آن معنا برسیم.


خرید سبد حصیری پایدار


دوستدار محیط زیست دقیقا به چه معنی‌ است؟سبک زندگی پایدار

دوستدار محیط زیست در لغات نامه به معنی‌ دوستدار زمین بودن است. در حقیقت به زمین و محیط زیست آسیبی نرساندن. این اصطلاح معمولاً برای اشاره به محصولات و روشهایی دارد که به صرفه جویی در منابع مانند آب و انرژی و همچنین جلوگیری از آلودگی هوا، آب و زمین کمک می کند. بهتر است در مورد چگونگی‌ استفاده از این منابع آگاهی‌ کسب کنیم. نیت شما درباره کسب آگاهی‌ هر چیزی میتواند باشد. ممکن است که بخواهید که به محیط زیست کمک کنید. یا بخواهید که در هزینه‌هایتان صرفه جویی‌ کنید. اما این را بدانید که هر تلاشی که می کنید تا سبک زندگی‌ پایدار داشته باشید قطعاً به نجات زمین کمک می کند. در اینجا روش‌های داشتن سبک زندگی‌ پایدار را به شما نشان میدهیم. این روش‌ها به شما کمک می‌کند تا در زمینه‌های مختلف زندگی خود از آنها سود بجویید.

1.  از پلاستیک کمتر استفاده کنید

حدوداً ۴۰ درصد  صنعت بسته‌بندی را محصولات پلاستیکی تشکیل می دهند. برای داشتن یک سبک زندگی پایدار و سازگار با محیط زیست در قدم اول استفاده از محصولات پلاستیکی را کاهش یا متوقف سازیم. به عنوان مثال می توانیم به جای استفاده از مسواک‌های پلاستیکی، از مسواکی که بدنه بامبو دارد استفاده کنیم. همچنین می توانیم به جای استفاده از کیسه‌های پلاستیکی از کیسه‌های زیست تخریب پذیر استفاده کنیم.

راهکار دیگر جایگزینی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی با ظروف یکبار مصرف گیاهی است. ظروف گیاهی سازگار با محیط زیست بوده و بیش از یک بار قابل استفاده می باشند. می توانید این محصولات گیاهی را به صورت عمده خریداری کنیم تا بدین وسیله از دریافت بسته بندی‌های اضافه و پلاستیکی و انباشتن آنها در سطل‌های زباله جلوگیری کنیم. مورد دیگر این است که می توانیم به جای استفاده از تیغ‌های اصلاح پلاستیکی از تیغ‌های اصلاح فلزی استفاده کنیم.

2.  عادت‌های خرید سازگار با محیط زیست را در خود تقویت کنیدسبک زندگی پایدار

راهکار دیگر برای اینکه یک سبک زندگی‌ پایدار داشته باشید این است که عادت‌های خرید سازگار با محیط زیست را در خود نهادینه کنید. به عنوان مثال بهتر است قبل از خرید همواره از خود این سوال را بکنید که واقعاً چقدر نیاز دارید که محصول جدیدی را خریداری کنید. باید مطمئن باشید که محصول جدید مورد استفاده طولانی مدت شما قرار خواهد گرفت. اگر این اصل را رعایت کنید بدانید که کمک بزرگی به کاهش زباله‌های تولیدی کرده‌اید.

مورد بعدی این است که بتوانید عمده خرید کنید. خرید عمده نه تنها یک حرکت پایدار است، بلکه باعث صرفه جویی در هزینه‌های شما نیز می شود. استفاده از قدرت نفوذ اجتماعی یکی از مؤثرترین راه‌ها برای برانگیختن رفتارهای طرفدار محیط‌ زیست در مصرف نیز است. در تحقیقی که توسط دانشگاه هاروارد انجام شده است، به خریداران آنلاین در یک پلتفرم فروش آنلاین اطلاع دادند که افراد دیگر نیز در حال خرید محصولات سازگار با محیط زیست میباشند. همین امر، منجر به افزایش ۶۵ درصدی در حداقل یک خرید پایدار شد. یا مثلاً به افرادی که از بوفه غذا تهیه می کردند گفتند که به صورت نرمال ظرف غذای‌شان را می توانند بیش از یک بار پر کنند. این اتفاق باعث شد که ضایعات غذا تا حدود ۲۱ درصد کاهش پیدا کند.

برای خرید عمره باید یک برنامه‌ریزی مرتب داشته باشید. اگر با برنامه ریزی جلو روید، در کاهش مصرف سوخت و تعداد رفت و آمد به فروشگاه نیز برنامه ریزی کرده اید. نکته بعدی این است که بهتر است روی محصولات با کیفیت بالا سرمایه گذاری کنیم. چرا که محصولات ارزان اکثراً طول عمر زیادی ندارد. در حقیقت می‌توان گفت که برخی از این محصولات ارزان قیمت می تواند حتی یکبار مصرف نیز به حساب بیایند.


خرید کیف گلیمی پایدار


3.  محصولات دوستدار محیط زیست خرید کنیدسبک زندگی پایدار

در حال حاضر هیچ قانون ایا اعزامی برای خرید پایدار و داشتن سبک زندگی پایدار وجود ندارد. اما با خرید پایدار شما می‌توانید تاثیر خود را بر محیط زیست کاهش داده و در جامعه مسئولیت اجتماعی خود را به خوبی ایفا کنید. همچنین با استفاده از محصولات دوستدار محیط زیست در کسب و کار خود می توانید شهرت خوبی را به دست بیاورید.

مزایای خرید محصولات دوستدار محیط زیست در کسب و کار

خرید محصولات دوستدار محیط زیست از طرق زیر می تواند به کسب و کار شما رونق بخشد:

۱- باعث کاهش هزینه ها، مواد اولیه، تجهیزات و هزینه های جاری میشود. برای مثال، کاهش حجم زباله‌های مصرفی باعث کاهش هزینه‌های عملیاتی میشود. همچنین اگر از محصولات و خدماتی که انرژی و آب کمتری مصرف می کنند استفاده می کنید، می توانید قبوض آب و برق خود را به طور قابل توجهی کاهش دهید.

۲- شهرت خود را در میان کارکنان، مشتریان و عموم مردم به دلیل “انجام کار درست برای محیط زیست” بهبود بخشید.

۳ – می توانید به راحتی وام دهندگان یا سرمایه‌گذارانی که بر اساس اصول زیست محیطی کار می کنند را جذب کنید.

۴- وقتی که شما سبک کسب و کار پایدار را انتخاب میکنید، میتوانید گاهی اوقات است از کمک هزینه سرمایه برای کارخانه و تجهیزاتی که برای تجارت خود خریداری می کنید، استفاده کنید.

4.  بیشتر بازیافت کنید

در چند دهه اخیر، اثرات منفی محل دفن زباله به یکی از دلایل اصلی بدتر شدن کیفیت محیط زیست، به ویژه بدتر شدن کیفیت آب‌های زیرزمینی، کیفیت پایین هوا از گازهای ساطع شده و بوهای مضر و بدتر شدن اثرات تغییرات آب و هوایی تبدیل شده است. جای تعجب نیست که استفاده از محل دفن زباله تبدیل به یک تکنیک مدیریت پسماند زباله کمتر ترجیح داده شده است. علاوه بر این، افرادی که در اطراف محل‌های دفن زباله زندگی می‌کنند، اغلب از زیبایی‌شناسی و کیفیت زندگی در همسایگی خود و کاهش ارزش دارایی رنج می‌برند. بنابراین مدیریت پسماند و بازیافت یکی از مهمترین مسائل زیست محیطی است.

اخیراً در کشور‌های اروپایی و در آمریکا مردم را به بازیافت در خانه تشویق می کنند. برای بازیافت در خانه و داشتن یک سبک زندگی‌ پایدار بهتر است که ابتدا زباله‌های خود را در خانه طبقه بندی کنید. می توانید بعضی از زباله‌ها را تبدیل به وسایل جدید کنید. به یاد داشته باشید که همه نوع کاغذ مانند پاکت، کارت تلفن و یا کاغذهای بسته بندی قابل بازیافت هستند. همچنین برای بازیافت در خانه باید زباله‌های تر و خشک را از هم جدا کنید. زباله‌های الکترونیکی رانیز فراموش نکنید.


طراحی دکوراسیون سنتی


5.  راه‌کارهای مؤثر برای کاهش آلودگی را پیدا کنید

کاهش آلودگی یکی از مهمترین روش های داشتن سبک زندگی‌ پایدار است. کاهش آلودگی و پیشگیری از آن در واقع به هر نوع رفتاری که باعث می شود آلودگی در منبع کاهش یا حذف شود گفته می‌شود. کاهش آلودگی همچنین به نوعی کاهش استفاده از منبع نیز تلقی می شود. کاهش پیشگیری از آلودگی هم هزینه های مالی (مدیریت زباله و پاکسازی) و هم هزینه های زیست محیطی (مشکلات بهداشتی و آسیب های زیست محیطی) را کاهش می دهد. پیشگیری و کاهش آلودگی در عین حال باعث تقویت رشد اقتصادی میشود. این امر از طریق تولید کارآمدتر در صنعت و نیاز کمتر خانوارها، مشاغل و جوامع برای رسیدگی به زباله ها حاصل میشود.

6.  رژیم غذایی سازگار با محیط زیست بگیریدسبک زندگی پایدار

رژیم غذایی فعلی بشر باعث تغییرات بسیار جدی در محیط زیست شده است. در سرتاسر جهان، جنگل‌ها برای ایجاد فضایی برای نگهداری دامها و پرورش محصولات کشاورزی برای تغذیه آنها ویران شده است. اقیانوس‌های ما با صید بیش از حد آبزیان، در حال تغییر اکوسیستم میباشند. تولید غذا نه تنها بزرگترین عامل از بین رفتن حیات وحش است، بلکه باعث تغییرات آب و هوایی نیز می شود.

جالب است که بدانید حدود یک چهارم انتشار گازهای گلخانه ای جهانی با مواد غذایی مرتبط است. متخصصان تغذیه بر این باورند که رژیم‌های غذایی سازگار با محیط زیست هم سالم تر بوده و هم آسیب کمتری به این سیاره می رساند. بنابراین باید رژیم غذایی خیلی تغییر کند تا بشود در آینده از فقر غذایی پیشگیری کنیم.

7.  در سفر با محیط زیست سازگار باشید

سفر پایدار به معنای یافتن راهی است که بتوان گردشگری را در طولانی مدت بدون آسیب رساندن به محیط‌های طبیعی و فرهنگی حفظ کرد. سفر پایدار باید اثرات منفی گردشگری را به حداقل برساند. در حالت ایده آل باید برای منطقه‌ای که در آن سفر انجام می شود مفید باشد.

سازمان جهانی گردشگری، سفر پایدار را اینگونه تعریف می‌کند: « توسعه‌ای که نیازهای گردشگران فعلی و مناطق میزبان را برآورده می‌کند و در عین حال فرصت‌ها را برای آینده محافظت و افزایش می‌دهد. در حقیقت باید همه منابع به‌ گونه‌ای مدیریت شوند که نیازهای اقتصادی، اجتماعی و زیبایی‌شناختی با حفظ یکپارچگی فرهنگی، تنوع زیستی و سیستم حمایت از زندگی را برآورده کند.»

سفر پایدار در مورد ارزش گذاری محیط زیست و مراقبت از منابع طبیعی است. مسافران باید از سطوح آلودگی ناشی از سفر و چگونگی تأثیر آن بر محیط زیست و حیات وحش محلی آگاهی بیشتری داشته باشند. آنها همچنین باید از چگونگی تأثیر گردشگری بر مردم محلی، مشاغل و فرهنگ‌های بومی آگاه باشند.


کاربرد سبد حصیری و نظم بخشیدن به منزل در سبک پایدار


8.  در مصرف آب صرفه جویی‌ کنید

مسئولین در حوزه آب کشور همواره با این سوال مبرم روبرو هستند که چگونه می توان از تامین آب پاک و قابل اعتماد با فشارهای ناشی از رشد جمعیت، توسعه پررونق شهری و گرم شدن کره زمین اطمینان حاصل کرد. بسیاری از جوامع در حال حاضر محدودیت های آبی را اعمال می کنند. لازم به ذکر است که بدانید ۳۰ تا ۶۰ درصد آب آشامیدنی خانگی برای آبیاری حیاط ‌ها و باغ‌ ها استفاده می‌شود. همچنین، اغلب مقدار زیادی از آب در پروسه تبخیر و هدایت نادرست روانابها در پیاده‌روها و معابر به هدر می‌رود.

طبق آماری که ایالات متحده منتشر کرده است، سرانه مصرف آب ۶۶۷ لیتر در روز است. سرانه مصرف آب این مقدار در استرالیا برابر با ۱۳۶ لیتر در روز می باشد. علت این اختلاف این است که استرالیا بسیار در صرف آب صرفه جویی مصرف می کند. اما همچنان کیفیت زندگی بالاتری دارد.

9.  از انرژی استفاده بهینه کنید

این سوال عجیبی نیست که دقیقاً چگونه مصرف برق خانه شما با انتشار گازهای گلخانه ای (GHG) مرتبط است. برخلاف احتراق مستقیم سوخت‌های فسیلی که هنگام استفاده از ماشین اتفاق می‌افتد، ما همیشه نمی‌توانیم انتشار گازهای گلخانه‌ای را که در نتیجه استفاده روزمره از برق وارد جو می‌شود را تشخیص دهیم.

بر اساس گزارش دانشگاه هاروارد در مورد نصب پنل های خورشیدی به این نتیجه رسیدند که افرادی پنل خورشیدی نصب میکننند که همسایگان آنها از این انرژی تجدید پذیر استفاده کرده ا‌ند. همچنین تحقیقی در مورد دانشجویان یک دانشگاه در مورد نحوه حمل و نقل به آنها انجام شده بود. زمانی که دانشجویان متوجه شده بودند که بسیاری دیگر از دانشجویان همان دانشگاه به جای استفاده از اتومبیل شخصی خود از دوچرخه که به نوعی حمل و نقل پایدار نیز به حساب می آید استفاده می کنند، پنج برابر بیشتر از سایر افرادی که تنها این گزینه سبک زندگی پایدار را می دانستند به انجام این کار تمایل نشان دادند.

چند مثال ساده …

با این حال، تأثیر زیست محیطی شیوه های کارآمد انرژی در خانه می تواند قابل توجه باشد. در ایالات متحده، بخش داخلی تقریباً ۱۹ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای این کشور را در سال ۲۰۱۶ تولید کرد. از این میان، ۶۹ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای منازل ناشی از استفاده از برق بوده و استفاده مستقیم از سوخت فسیلی برای گرمایش خانه ۳۱ درصد دیگر را تشکیل می دهد. وقتی در نظر بگیرید که چنین درصد زیادی از انتشار گازهای گلخانه‌ای خانگی به مصرف برق مرتبط است، مشخص می‌شود که اقدامات بهره‌وری انرژی خانگی می‌تواند منجر به کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه‌ای شود.

در بیشتر موارد پولی را که برای انجام عملیات بهینه سازی انرژی صرف می کنید، به دلیل ماهیت تولید برق مستقیماً باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود. به عنوان مثال، درصد از میانگین قبض برق متعلق به برقی است که صرف روشنایی‌ خانه میشود. اگر لامپ‌های رشته‌ای خود را با لامپ‌های CFL کم مصرف انرژی جایگزین کنید، می‌توانید میزان برق مصرفی برای روشنایی خانه خود را تا ۷۵ درصد کاهش دهید. اگر در هر خانه آمریکایی یک لامپ رشته ای با یک لامپ CFL جایگزین شود، در یک سال انرژی کافی برای تامین انرژی سه میلیون خانه تامین می گردد. این امر باعث کاهش انتشار سالانه به میزان معادل خروج هشتصد هزار خودرو از جاده ها می شود.

10.  سایر نکات سازگار با محیط زیست

از سایر نکاتی که می‌توان در این مقاله به آن اشاره کرد این است که بهتر است کمتر مصرف کنید. خریدهای آگاهانه تری داشته باشید تا سبک زندگی پایدار تری داشته باشید. یک نکته در مورد کاهش پسماند این است که می‌توانید به جای استفاده از دستمال های کاغذی از حوله استفاده کنید.از این طریق، از تولید بسیار انبوه دستمال های کاغذی جلوگیری می‌کنید. در مقوله غذا از مهم‌ترین نکات این است که برای وعده‌های غذایی خود برنامه ریزی داشته باشید. بدین ترتیب، به کاهش اتلاف مواد غذایی کمک زیادی کرده اید. در مورد استفاده کمتر از کاغذ و قطع درختان، می توانید تمام قبض های کاغذی خود را قطع کنید و در حقیقت دیجیتالی رفتار کنید.

11- کمتر مصرف کنید

شاید باور نکنید اما کاهش مصرف تأثیر بسیار زیادی بر حفاظت از محیط زیست می‌گذارد. درواقع ترکیب کاهش مصرف، استفاده‌ی مجدد و بازیافت می‌تواند محیط زیست را نجات دهد. وقتی عادت خرید کردن بیش از حد را کنار بگذارید و به خرید بعضی چیزها «نه» بگویید کمی سخت است. برای غلبه بر این سختی می‌توانید به سراغ خرید کالاهای ارزان قیمت بروید، به جای خرید کالاهای بسته‌بندی شده‌ی فروشگاه‌ها به سراغ بازار بروید و خرید عمده انجام دهید، برای فرزندانتان جدیدترین اسباب‌بازی‌ها را نخرید و به آن‌ها یاد بدهید که اسباب‌بازی‌هایی که دارند سرگرم شوند.

12- کمپوست تولید کنید

چگونه از طبیعت محافظت کنیم؟ با تولید کمپوست. تولید کمپوست کاری است که تأثیر مثبت بسیار زیادی بر حفاظت از محیط زیست می‌گذارد اما خیلی کم به آن پرداخته شده است. در حیاط خانه یا در تراس محلی را برای دفن زباله‌های تر و ته مانده‌ی مواد غذایی آماده کنید و اجازه دهید این زباله‌ها با خاک مخلوط شوند تا پس از مدتی پوسیده شده و تبدیل به کمپوست شوند.

با تولید کمپوست علاوه بر حذف مقدار زیادی زباله از چرخه‌ی تولید زباله، خاک غنی و رایگان برای استفاده در باغچه را در اختیار شما قرار می‌دهد. در بعضی از شهرها سطل‌های مخصوص مواد آلی در کنار سطل‌های زباله قرار دارند که توسط سازمان بازیافت به صورت منظم تخلیه می‌شوند. اگر به این سطل‌ها دسترسی ندارید خیلی راحت می‌توانید این کار را خودتان در خانه انجام دهید.

13- وسایل چندبار مصرف را انتخاب کنید

فکر کنید در روز چند لیوان یکبار مصرف استفاده می‌کنید، چند بطری نوشابه و آب و آبمیوه را به سطل زباله می‌اندازید، از چند نی پلاستیکی استفاده می‌کنید، چقدر کیسه‌ی پلاستیکی برای خرید استفاده می‌کنید، چند ظرف یکبار مصرف غذا را استفاده و دور می‌اندازید. بالاخره همه‌ی این پلاستیک‌های یکبار مصرف جایی به شکل زباله جمع می‌شوند و تأثیرات مخرب خود را بر روی خاک، اقیانوس‌ها و زندگی موجودات دریایی به جا می‌گذارند.

تمام مواردی که در بالا عنوان شد، و خیلی از وسایل مصرفی دیگر، جایگزین مناسبی برای استفاده‌ی چندباره دارند. با استفاده از این وسایل می‌توانید از محیط زیست به شکل قدرتمندی محافظت کنید. هرچه بیشتر از ظرف‌های چندبار مصرف و ماندگار استفاده کنید زباله‌ی کمتری تولید کرده و بیشتر و بیشتر از محیط زیست حمایت خواهید کرد.

14- وسایل قدیمی را بازسازی کنید

وسایل قدیمی را پیدا کنید و قبل از دور ریختن از زاویه‌ی جدیدی به آن‌ها نگاه کنید. خیلی از این وسایل با کمی رنگ خوردن، ترکیب شدن با وسایل دیگر یا تعمیر می‌توانند دوباره استفاده شوند. در واقع بازسازی وسایل قدیمی یک راهکار خلاقانه برای حفاظت از محیط زیست است. شما می‌توانید با کمی سلیقه زباله‌ها را به گنج تبدیل کنید.

خلق چیزهای جدید مثل کارهای هنری، اسباب‌بازی‌های جدید یا اکسسوری‌های دست‌ساز هم یک سرگرمی جدید است هم وسایل جدیدی برای استفاده در اختیار شما قرار داده و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌هایتان می‌شود. مهم‌تر از همه از سرازیر شدن وسایل به سمت سطل زباله و انباشته شدن در طبیعت جلوگیری می‌کند.

کودکان عاشق ساختن چیزهای جدید هستند. می‌توانید قبل از اینکه با هم ببرای خرید وسایل کاردستی به فروشگاه مراجعه کنید انباری خود را بررسی کنید وسایل دور ریختنی و قدیمی را در اختیارشان قرار دهید تا بتوانند با خیال راحت تمام خلاقیتشان را برای ساخت وسایل جدید خرج کنند.

15- بازیافت کنید

اگر نمی‌توانید وسایل را به کسی ببخشید، اگر از آن‌ها کمپوست تولید نمی‌شود، اگر نمی‌توانید مصرفشان را کاهش دهید، اگر نمی‌توانید آن‌ها را به وسایل جدید تبدیل کنید و دوباره استفاده کنید باید به بازیافت مجدد فکر کنید. بررسی کنید که چه چیزهایی در سطل زباله قابل بازیافت هستند. جلوگیری از دور ریختن وسایل قابل بازیافت منجر به کاهش حجم زباله شده و در نهایت از زمین‌مان محافظت می‌کند.

همچنین می‌توانید با شهرداری یا سرای محله‌تان صحبت کنید تا پایگاه‌های تحویل زباله و بازیافت مواردی مثل باتری‌ها، لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی را به شما معرفی کنند تا بتوانید تمام این وسایل را به آن‌ها تحویل دهید. در بعضی از پایگاه‌های بازیافت می‌توانید در ازای تحویل زباله‌های خشک محصولاتی مثل پودر لباسشویی، باتری جدید یا محصولات خوراکی دریافت کنید.

16- از فروشندگان محلی و به صورت عمده بخرید

خرید مایحتاج روزانه کاری است که به هیچ وجه نمی‌توان آن را از لیست کارها حذف کرد. اما با تغییر رفتار خرید می‌توایند میزان آسیبی که به طبیعت می‌رسد را کمتر کنید. با خرید از فروشندگان و کشاورزان محلی می‌توانید علاوه بر خرید محصولات ارزان قیمت‌تر، فرآیند بسته‌بندی و حمل‌ونقل کالا را هم از چرخه‌ی آماده سازی محصول حذف کنید. حذف همین فرآیندها هم بر قیمت تمام شده‌ی محصول تأثیر داشته و می‌توانید مبلغ بیشتری صرفه‌جویی کنید.

خرید خوار‌وبار به صورت فله و بدون بسته‌بندی یکی دیگر از روش‌های کاهش زباله است. مثلا اگر قرار است حبوبات بخرید می‌توانید چند شیشه‌ی سس و خیارشور خالی شده را همراه با خود ببرید و از فروشندگان محصولا فلّه بخواهید به اندازه‌ی شیشه‌تان به شما حبوبات بدهند.

خرید کالای مورد نیاز از هنرمندان، تولیدی‌های لباس کوچک  و خانگی و حتی خرید از خرده فروشان محلی هم می‌تواند منجر به تولید زباله‌ی کمتر و آلودگی هوای کمتر شود. همچنین با حمایت از این کسب‌وکارهای کوچک می‌توانید در ماندگاری آن‌ها سهیم باشید و در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی کنید.

17- از مواد شیمیایی کمتری استفاده کنید

اگر می‌خواهید برای حفظ محیط زیست قدم مؤثری بردارید باید از مواد شیمیایی مضر کمتر استفاده کنید. سخت است که تأثیرات طولانی مدت مواد شیمیایی بر بدن و کره‌ی زمین را به صورت ۱۰۰% ثابت کرد. اما می‌دانیم که به هر حال این مواد با طبیعت سازگار نیستند پس بهتر است از این مواد استفاده نکنیم.

خلاقیت شرکت ها در پیش بردن سبک زندگی پایدار

 شرکت پپسی

پسی در راستای کاهش تولید گازهای گلخانه ای به طور گسترده بر روی استفاده از توربین های بادی سرمایه گذاری کرده است. بر این اساس هدف اصلی پپسی کاهش 40 درصد تولید گازهای گلخانه ای کسب و کارش تا سال 2030 و توقف تولید چنین گازهایی تا سال 2040 است. این اقدام جسورانه در حالی اتخاذ شده است که تا پیش از این چنین هدفی برای پپسی مطرح نبود. این برند در طول یک سال اخیر ارزیابی دقیقی در مورد وضعیت کسب و کارش داشته است. همین امر موجب تقویت شعارها و تعهدات پپسی در مورد حفاظت از محیط زیست شده است.

امروزه بسیاری از برندها در زمینه حفاظت از محیط زیست با سازمان های غیردولتی همکاری دارند. پپسی نیز در طول یک دهه اخیر به طور مداوم در زمینه همکاری با چنین سازمان هایی گام برداشته است. تعهد پپسی مبنی بر کاهش 5 درصد استفاده از پلاستیک برای بسته بندی محصولاتش تا سال 2030 یکی از نمودهای اصلی این جهت گیری محسوب می شود. استقرار توربین های بادی گسترده در مناطق مختلف جهان در راستای تولید انرژی پاک ارزیابی می شود. پپسی نیز در این مسیر با برخی از برندها و سازمان های بین المللی همکاری دارد. با توجه به اقدامات اخیر پپسی در طول سال آینده باید منتظر اقدامات گسترده تر آنها برای حفاظت از محیط زیست باشیم.

مک دونالد

این روزها مک دونالد برای حفاظت از محیط زیست یک طرح جالب را آغاز کرده است. طرحی که البته برای موفقیت به همیاری و همکاری کاربران نیاز دارد.

اگر خریداران و مشتریان محصولات مختلف رستوران های زنجیره ای مک دونالد، اپلیکیشن حفاظت از محیط زیست را دانلود و طرح مک دونالد برای مبارزه با مصرف پلاستیک را بپذیرند، می توانند یک چیزبرگر رایگان دریافت کنند.

مدت ها است که شعبه های مختلف مک دونالد برای حفاظت از محیط زیست برنامه ریزی می کنند و اکنون این برنامه قصد دارد مشتریان را با طبیعت آشتی دهد. بر اساس این طرح مشتریان دیگر هیچ نوع ظرف، قاشق و چنگال، لیوان یا بسته بندی های پلاستیکی دریافت نمی کنند.

تمامی بسته بندی ها کاغذی خواهد بود و گرچه این کار نیز از دید برخی آسیب زننده به طبیعت است اما به نظر سالم تر از روش استفاده از پلاستیک می رسد. مشتریان بیرون از رستورانی که خانه هایشان در شعاع نزدیک به رستوران باشد می توانند با حذف درخواست دریافت غذا در پلاستیک یک امتیاز دریافت کنند.

البته این طرح در کنار طرفداران منتقدانی دارد و حتی برخی مشتریان با داد و فریاد خواستار پلاستیک برای حمل غذاهای خود شده اند. با این وجود به نظر می رسد مک دونالد قصد ندارد از مواضع خود کوتاه بیاید.

سیاست جدید کوکاکولا برای حمایت از محیط زیست

درب بطری‌های جدید کوکاکولا به منظور راهی برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست از این پس از خودِ بطری نوشیدنی جدا نمی‌شود.

 در نوشابه‌های کوکاکولا اغلب به زباله تبدیل می‌شوند. بنابراین، این شرکت حداقل در بریتانیا تلاش می‌کند تا با متصل کردن آنها به بطری مشکل را حل کند.

گفته می‌شود عرضه نسخه‌های جدید بطری‌های پلاستیکی کوکاکولا آغاز شده است. بطری‌های جدید دارای یک درپوش متصل هستند، طرحی که قرار است بازیافت کل بسته را به یکباره آسان تر کند و درپوش ها را از سطل زباله دور نگه دارد.

به گفته این شرکت، بطری‌های پلاستیکی کوکاکولا همگی باید تا اوایل سال ۲۰۲۴ درپوش داشته باشند. این تغییر فقط برای بطری‌ها در بریتانیا اعمال می‌شود.

مسئولان این شرکت می‌گویند وقتی دردوش و بطری‌های کوکاکولا در ساحل دریاها، کنار رودخانه‌ها و یا محل وفن زباله دفن می‌شوند، مصرف‌کنندگان آن‌ها را به‌عنوان محصولات کوکاکولا می‌شناسند و اعتبار برند را خدشه‌دار می‌کنند.

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد